Betænkning afgivet af
Transportudvalget den 13. marts 2012
1. Ændringsforslag
Der er stillet 22 ændringsforslag til lovforslaget.
Transportministeren har stillet ændringsforslag nr. 3-5, 7,
9, 11-13, 15, 17 og 19-22. Enhedslisten har stillet
ændringsforslag nr. 1, 2, 6, 8, 10, 14, 16 og 18.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 21. december 2011 og var til 1.
behandling den 31. januar 2012. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Transportudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.
Høring
Lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i
høring. Den 22. december 2011 sendte transportministeren de
indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra:
Danmarks Skibsmæglerforening og
ShipCargo.
Transportministeren har over for udvalget kommenteret de
skriftlige henvendelser til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 12 spørgsmål til
transportministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget
(V, S, DF, RV, SF, LA og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af
transportministeren stillede ændringsforslag.
Et mindretal i udvalget
(EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af Enhedslisten
stillede ændringsforslag.
Enhedslisten ønsker med de stillede
ændringsforslag at få lovforslaget til i højere
grad at leve op til hele formålet med lovforslaget: at give
havnene udvidede forretningsmuligheder, som det blev
foreslået af et enigt havnelovsudvalg. Enhedslisten mener, at
lovforslaget gør det unødigt besværligt og
bureaukratisk for havnene at udnytte de nye muligheder, som gives i
lovforslaget.
Enhedslisten konstaterer, at lovforslaget i for høj
grad tager hensyn til en frygt for, at havnevirksomheder vil blive
påført en ulige konkurrence fra havnene
(havnemyndigheden), hvis ikke de »nye
forretningsmuligheder« udskilles i særlige selskaber,
der drives på markedsvilkår. Enhedslisten finder
frygten ubegrundet, al den stund at en havn ikke kan
iværksætte aktiviteter (nye forretningsmuligheder)
efter denne lov, hvis der på en given havn kan identificeres
privat(e) aktør(er), der ønsker at drive en eventuel
aktivitet. Gennem annoncering hvert 5. år skal havnen endda
gentage denne identifikationsproces.
Enhedslisten finder i øvrigt en periode på 5
år for kort, når der skal tages hensyn til eventuelle
investeringers omfang og muligheden for at forrente disse.
Enhedslisten har derfor foreslået, at havnene kan
fortsætte aktiviteter efter denne lov (nye
forretningsmuligheder) i mindst 8 år.
Med ændringsforslag nr. 18 vil Enhedslisten
tilkendegive, at Enhedslisten ikke ønsker at give de
kommunale aktieselskabshavne mulighed for at investere i
udenlandske havne. Enhedslisten frygter, at dette kommer til at
medføre mislykkede og dermed tabte investeringer uden nogen
nyttevirkning for »hjemhavnen«. Enhedslisten anser
lovforslagets begrænsning af denne mulighed til 15 pct. af
egenkapitalen for utilstrækkelig, men i øvrigt en
indrømmelse af, at dette er en risikobetinget mulighed, som
kan belaste »hjemhavnen« unødigt.
Enhedslisten ønsker via dette betænkningsbidrag
at gøre opmærksom på, at Enhedslisten ikke
bifalder lovforslagets tildeling af kompetence til
transportministeren til at ophæve begrænsningerne i
størrelsen af bestyrelseshonorarerne for medlemmer af
havnebestyrelserne. Enhedslisten er af den principielle opfattelse,
at der kun skal udbetales honorar for tabt arbejdsfortjeneste. Ved
at »give honorarerne fri« vil man opleve en
uforholdsmæssig stor stigning i honorarerne, som ikke kan
relateres til en større arbejdsindsats.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal (EL):
1) I
det under nr. 3 foreslåede § 6 a, stk. 2, udgår 3. pkt.
[Forslaget om krav om udskillelse
af udøvelse af aktiviteter og erhvervelse af arealer i et
selvstændigt selskab udgår]
Af et mindretal (EL):
2) Det
under nr. 3 foreslåede § 6 a, stk. 3, udgår.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1]
Af transportministeren,
tiltrådt af et flertal
(udvalget med undtagelse af EL):
3) I
det under nr. 7 foreslåede § 9, stk. 7, nr. 2, indsættes efter
»aktører, der«: »på egen
hånd«.
[Præcisering af betingelserne
for havnens udøvelse af aktivitet]
Af transportministeren,
tiltrådt af et flertal
(udvalget med undtagelse af EL):
4)
Efter det under nr. 7 foreslåede
§ 9, stk. 7, indsættes som
nyt stykke:
»Stk. 8.
Annonceringen efter stk. 7, nr. 2, skal indeholde følgende
oplysninger:
1) Beskrivelse af
aktiviteten,
2)
kontaktoplysninger,
3) frist for
modtagelse af skriftligt tilsagn efter stk. 9 og
4) adresse for
modtagelse af skriftligt tilsagn efter stk. 9.«
[Krav til indhold af annonce ved
annoncering]
Af transportministeren,
tiltrådt af et flertal
(udvalget med undtagelse af EL):
5) I
det under nr. 7 foreslåede § 9, stk. 8, der bliver stk. 9,
indsættes som 3. pkt.:
»Hvis der efter
genannoncering er en privat aktør, der giver tilsagn om at
ville udøve aktiviteten på markedsvilkår, skal
havnen indstille aktiviteten.«
[Havnens pligt til at indstille
aktivitet efter genannoncering]
Af et mindretal (EL):
6) I
det under nr. 7 foreslåede § 9, stk. 8, ændres »hvert
5. år« til: »hvert 8. år«.
[Ændring af tidsperiode]
Af transportministeren,
tiltrådt af et flertal
(udvalget med undtagelse af EL):
7)
Efter det under nr. 7 foreslåede
§ 9, stk. 8, der bliver stk. 9,
indsættes som nyt stykke:
»Stk. 10. Hvis der
efter annoncering efter stk. 7, nr. 2, ikke er private
aktører, som vil udøve aktiviteten efter stk. 6
alene, men en eller flere private aktører, som på
markedsvilkår vil udøve aktiviteten i samarbejde med
havnen, kan havnen ikke udøve aktiviteten alene. Er der
ingen private aktører, der vil udøve aktiviteten
alene, men flere private aktører, som på
markedsvilkår vil udøve aktiviteten i samarbejde med
havnen, kan havnen vælge at samarbejde med en eller flere af
de private aktører. Havnen opstiller i det i 2. pkt.
nævnte tilfælde kriterier til brug for
udvælgelsen af den eller de aktører, som havnen vil
samarbejde med.«
[Forslag vedrørende private
aktører, der vil samarbejde med havnen]
Af et mindretal (EL):
8) Det
under nr. 7 foreslåede § 9, stk. 9, affattes således:
»Stk. 9. Havnen
fører selvstændigt regnskab for aktiviteter, der
udøves som nævnt i stk. 6. Hvis disse aktiviteter i 5
på hinanden følgende år udviser negativt
driftsresultat efter renter, men før afskrivninger, skal
aktiviteten ophøre.«
[Regler for havnens aktiviteter som
nævnt i stk. 6]
Af transportministeren,
tiltrådt af et flertal
(udvalget med undtagelse af EL):
9) Det
under nr. 7 foreslåede § 9, stk. 10, udgår.
[Forslag om bortfald af
forpligtelsen til at indstille en aktivitet i perioden mellem
annonceringer]
Af et mindretal (EL):
10)
Efter nr. 8 indsættes som nyt nummer:
»01. I
§ 9, stk. 11, der bliver stk. 14, indsættes efter
1. pkt.:
»Fastsættelsen
af disse regler skal udelukkende baseres på dokumenteret tabt
arbejdsfortjeneste.«
[Fastholdelse af vederlag og
udgiftsgodtgørelse baseret på dokumenteret tabt
arbejdsfortjeneste]
Af transportministeren,
tiltrådt af et flertal
(udvalget med undtagelse af EL):
11) I
det under nr. 12 foreslåede § 10, stk. 5, nr. 2, indsættes
efter »aktør, der«: »på egen
hånd«.
[Præcisering af betingelserne
for havnens udøvelse af aktivitet]
Af transportministeren,
tiltrådt af et flertal
(udvalget med undtagelse af EL):
12)
Efter det under nr. 12 foreslåede
§ 10, stk. 5, indsættes som
nyt stykke:
»Stk. 6.
Annonceringen efter stk. 5, nr. 2, skal indeholde følgende
oplysninger:
1) Beskrivelse af
aktiviteten,
2)
kontaktoplysninger,
3) frist for
modtagelse af skriftligt tilsagn efter stk. 7 og
4) adresse for
modtagelse af skriftligt tilsagn efter stk. 7.«
[Krav til indhold af annonce ved
annoncering]
Af transportministeren,
tiltrådt af et flertal
(udvalget med undtagelse af EL):
13) I
det under nr. 12 foreslåede § 10, stk. 6, der bliver stk. 7,
indsættes som 3. pkt.:
»Hvis der efter
genannoncering er en privat aktør, der giver tilsagn om at
ville udøve aktiviteten på markedsvilkår, skal
havnen indstille aktiviteten.«
[Havnens pligt til at indstille
aktivitet efter genannoncering]
Af et mindretal (EL):
14) I
det under nr. 12 foreslåede § 10, stk. 6, ændres »hvert
5. år« til: »hvert 8. år«.
[Ændring af tidsperiode]
Af transportministeren,
tiltrådt af et flertal
(udvalget med undtagelse af EL):
15)
Efter det under nr. 12 foreslåede
§ 10, stk. 6, der bliver stk. 7,
indsættes som nyt stykke:
»Stk. 8. Hvis der
efter annoncering efter stk. 5, nr. 2, ikke er private
aktører, som på markedsvilkår vil udøve
aktiviteten efter stk. 4 alene, men en eller flere private
aktører, som på markedsvilkår vil udøve
aktiviteten i et selskab med havnen, kan havnen ikke udøve
aktiviteten alene. Er der ingen private aktører, der vil
udøve aktiviteten alene, men flere private aktører,
som på markedsvilkår vil udøve aktiviteten i et
selskab med havnen, kan havnen vælge at danne et selskab med
en eller flere af de private aktører. Havnen opstiller i det
i 2. pkt. nævnte tilfælde kriterier til brug for
udvælgelsen.«
[Forslag vedrørende flere
private aktører, der vil samarbejde med havnen]
Af et mindretal (EL):
16)
Det under nr. 12 foreslåede § 10, stk. 7, udgår.
[Forslaget om krav om udskillelse
af udøvelse af aktiviteter og erhvervelse af arealer i et
selvstændigt selskab udgår]
Af transportministeren,
tiltrådt af et flertal
(udvalget med undtagelse af EL):
17)
Det under nr. 12 foreslåede § 10, stk. 8, der bliver stk. 10,
udgår.
[Forslag om bortfald af
forpligtelsen til at indstille en aktivitet i perioden mellem
annonceringer]
Af et mindretal (EL):
18)
Det under nr. 12 foreslåede § 10, stk. 9, udgår.
[Havnens mulighed for at investere
i udenlandske havne udgår]
Af transportministeren,
tiltrådt af et flertal
(udvalget med undtagelse af EL):
19)
Efter nr. 15 indsættes som nyt nummer:
»02. I §
20 indsættes to steder efter »§ 9, stk.
5«: »og 6«.«
[Korrektion af lovtekniske
grunde]
Til § 2
Af transportministeren,
tiltrådt af et flertal
(udvalget med undtagelse af EL):
20)
Teksten »Klage over forvaltning af en havn indgivet
før denne lovs ikrafttrædelse behandles i henhold til
de hidtil gældende klagebestemmelser.« udgår.
[Korrektion af lovtekniske
grunde]
Af transportministeren,
tiltrådt af et flertal
(udvalget med undtagelse af EL):
21) Nr.
1 udgår.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 19]
Ny paragraf
Af transportministeren,
tiltrådt af et flertal
(udvalget med undtagelse af EL):
22)
Efter § 2 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01
Klage over forvaltningen af en havn indgivet
før denne lovs ikrafttræden behandles i henhold til de
hidtil gældende klagebestemmelser.«
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 20]
Bemærkninger
Til nr. 1, 2, 6, 8, 10,
14, 16 og 18
Ad nr. 1, 2, 8 og
16
Det foreslås med ændringsforslagene, at kravet om
udskillelse af udøvelse af aktiviteter efter § 9, stk.
6, og § 10, stk. 4, i et selvstændigt skattepligtigt
selskab med begrænset ansvar, som drives på
markedsvilkår og i overensstemmelse med selskabsloven,
udgår. I stedet foreslås det, at havnen fører
selvstændigt regnskab for aktiviteter, der skal
annonceres.
Ad nr. 6 og 14
Det foreslås med ændringsforslagene, at
tidsperioden mellem annonceringer udvides fra 5 til 8
år.
Ad nr. 10
Det foreslås med ændringsforslaget, at
transportministeren ikke som beskrevet i bemærkningerne til
lovforslaget kan foretage justeringer i bekendtgørelsen
vedrørende aflønning af bestyrelsesmedlemmer i
havnene, således at Havnelovsudvalgets anbefalinger om
afskaffelse af begrænsningerne for aflønninger af
bestyrelsesmedlemmer uanset havnens organisationsform ikke
imødekommes.
Ad nr. 18
Det foreslås med ændringsforslaget, at havnens
mulighed for at kunne investere op til 15 pct. af selskabets
egenkapital i udenlandske havne udgår.
Til nr. 3-5, 7, 9, 11-13,
15, 17 og 19-22
Baggrunden for
ændringsforslagene
I forbindelse med det fremsatte lovforslag L 62, forslag til
lov om ændring af lov om havne, er der peget på et
behov for justeringer af hensyn til branchens mulighed for at
indgå i langsigtede investeringer. Transportministeriet
fremsætter derfor disse ændringsforslag, som skal sikre
et bedre investerings-klima i forbindelse med udnyttelse af de
udvidede forretningsmuligheder, som havnene til gavn for deres
brugere får mulighed for at varetage i medfør af det
fremsatte lovforslag L 62.
Transportministeriet skal i forlængelse heraf
bemærke, at ministeriet, såfremt lovforslaget vedtages,
senest i 2015 vil gennemføre en evaluering af de udvidede
forretningsmuligheder for både kommunale selvstyrehavne og
kommunale aktieselskabshavne. Evalueringen skal bl.a. foretages med
henblik på at kunne vurdere, om de øgede
forretningsmuligheder har været til gavn for havnen og
havnens brugere, sådan som det er intentionen med dette
lovforslag.
Danske Havne og DI Transport har tilkendegivet, at de,
såfremt loven vedtages, løbende vil indhente
oplysninger fra deres medlemmer om anvendelsen af de nye
forretningsmuligheder, herunder hvor mange aktiviteter der er
blevet annonceret, og hvor mange af disse der efter annoncering
varetages af havnene selv. Oplysningerne vil blive offentliggjort
på organisationernes hjemmesider og vil blive inddraget i
evalueringen af de udvidede forretningsmuligheder.
Kommissionen forventes i løbet af 2012-2013 at komme
med et udspil til en ny havnepakke. Evalueringen vil ligeledes
inddrage relevante aspekter i forhold til denne havnepakke.
Redegørelse for hovedlinjerne
i ændringsforslagene
Det centrale i ændringsforslagene er, at havne ikke skal
indstille en påbegyndt aktivitet, hvis der er en privat
aktør, der før genannoncering vil udøve
aktiviteten. I en situation, hvor havnen har annonceret efter
aktører, hvor der ikke har været interesserede private
aktører, og hvor havnen derfor selv har påbegyndt
aktiviteten, kan havnen således udøve aktiviteten i en
5-årig periode, uanset om der i løbet af den
5-årige periode er private aktører, der tilkendegiver,
at de vil udøve aktiviteten.
Med ændringsforslagene foreslås det i
overensstemmelse hermed, at § 9, stk. 10, og § 10, stk.
8, i forslag til lov om ændring af lov om havne, L 62,
udgår.
Baggrunden herfor er, at havne og eventuelle interesserede
private aktører og virksomheder ikke forventes at ville
investere i et selskab og en aktivitet, hvis havnen havde pligt til
at indstille aktiviteten og udtræde af selskabet,
såfremt en privat aktør på et hvilket som helst
tidspunkt kunne meddele, at man ønskede at udøve
aktiviteten i den pågældende havn. Derfor skabes der
med ændringsforslaget sikkerhed for, at havnen kan
udøve aktiviteten i en 5-årig periode, inden der kan
opstå et krav om, at havnen skal afvikle aktiviteten.
Derudover foreslås det med ændringsforslagene, at
havnen, hvis der i forbindelse med genannoncering, dvs. efter den
5-årige periode, er en privat aktør, der giver tilsagn
om at ville udøve aktiviteten på markedsvilkår,
skal indstille aktiviteten.
Havnen bør derfor forberede og påbegynde
genannonceringen i så god tid, at havnen kan indstille
aktiviteten, såfremt der i forbindelse med genannonceringen
er private aktører, der giver tilsagn om at ville
udøve aktiviteten på markedsvilkår.
Ændringsforslagene indeholder endvidere en
præcisering af, hvilke oplysninger havnenes annonceringer
skal indeholde.
Det præciseres også i ændringsforslagene, at
havnen ikke kan udøve aktiviteten alene eller i samarbejde
med andre, hvis der er en eller flere private aktører, som
på egen hånd vil udøve aktiviteten på
markedsvilkår. En sådan privat aktør vil
således have fortrinsret.
Herudover præciseres det, at havnen, hvis der ikke er
private aktører, der vil udøve en aktivitet på
egen hånd, men kun private aktører, der vil samarbejde
med havnen om aktiviteten, ikke kan udøve aktiviteten alene.
Såfremt der er flere private aktører, som vil
samarbejde med havnen, skal havnen opstille og synliggøre,
hvilke kriterier de private aktører vælges
efter.
Ændringsforslagene gælder, både for så
vidt angår kommunale selvstyrehavne og helt eller delvis
kommunalt ejede aktieselskabshavne.
Ændringsforslagene indeholder derudover mindre
ændringer af lovteknisk karakter.
Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige
Ændringsforslagene har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for det offentlige.
Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
Ændringsforslagene vurderes at styrke havnenes
effektivitet og understøtte havnenes muligheder for at sikre
en optimal service for havnenes brugere. Et bedre investeringsklima
i havnene vil overordnet være til gavn for
transporterhvervene. Ændringsforslagene kan således
være med til at understøtte erhvervslivets
indtjeningsmuligheder.
Økonomiske og administrative
konsekvenser for borgerne.
Ændringsforslagene har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for borgerne.
Miljømæssige
konsekvenser.
Ændringsforslagene har ingen miljømæssige
konsekvenser.
Forhold til EU-retten.
Ændringsforslagene indeholder ikke nye EU-retlige
aspekter i forhold til gældende lovgivning.
Ad nr. 3
Ændringsforslaget indebærer en præcisering
af betingelserne for havnens udøvelse af aktivitet. Dette
indebærer, at havnen således kun kan udøve en
aktivitet alene eller i samarbejde med private aktører,
såfremt der ikke efter annoncering kan identificeres en eller
flere private aktører, der på egen hånd vil
udøve aktiviteten på markedsvilkår.
Ad nr. 4
Det foreslås med ændringsforslaget, at der stilles
krav om, at annonceringen skal indeholde en beskrivelse af
aktiviteten. Beskrivelsen skal være så
fyldestgørende, at private aktører kan
sammensætte et skriftligt tilsagn, der tager højde for
aktivitetens konkrete karakter. I henhold til § 9, stk. 8, nr.
3, skal fristen for det skriftlige tilsagn fremgå af
annonceringen. Fristen skal i medfør af
ændringsforslagets § 9, stk. 9, være mindst 8
uger.
Ad nr. 5
Det foreslås med ændringsforslaget, at havnene
efter genannoncering skal indstille aktiviteten, såfremt der
er private aktører, der giver tilsagn om at udøve
aktiviteten på markedsvilkår. Dette indebærer, at
havnene skal tilrettelægge aktiviteter efter § 9, stk.
6, på en måde, der gør det muligt at afvikle
aktiviteten, såfremt der i forbindelse med en genannoncering
melder sig en privat aktør, der giver skriftligt tilsagn om
at ville overtage aktiviteten på markedsvilkår.
Ad nr. 7
Det foreslås med § 9, stk. 10, at præcisere
havnens stilling i tilfælde, hvor der er en eller flere
private aktører, der vil samarbejde med havnen og dermed
ikke overtage aktiviteten fra havnen. Dette indebærer, at
havnen ikke kan udøve en aktivitet efter stk. 6 alene, hvis
der efter annoncering viser sig at være en eller flere
private aktører, som vil udøve aktiviteten på
markedsvilkår i samarbejde med havnen. Såfremt der er
flere private aktører, som giver skriftligt tilsagn om at
ville udøve aktiviteten i samarbejde med havnen, skal havnen
til brug for udvælgelsen mellem aktørerne opstille og
over for aktørerne synliggøre, hvilke kriterier
havnen vil vælge samarbejdspartner efter. Disse kriterier kan
variere efter den pågældende aktivitet. Eksempler
på kriterier, som havnen kan inddrage, er pris, kvalitet,
byggetid og påvirkning af miljøet.
Ad nr. 9
Det foreslås med ændringsforslaget at lade
bestemmelsen udgå. Dette indebærer, at havnen i den
5-årige periode mellem annonceringer ikke er forpligtet til
at indstille sin aktivitet.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger.
Ad nr. 11-13, 15 og 17
Ændringsforslag nr. 3-5, 7 og 9 gælder ligeledes
for helt eller delvis kommunalt ejede aktieselskabshavne. Der
henvises på den baggrund til bemærkningerne til nr.
3-5, 7 og 9.
Ad nr. 19-22
Det foreslås at flytte bestemmelserne af lovtekniske
årsager. Bestemmelsernes indhold er uændret.
Benny Engelbrecht (S) fmd. Karin Gaardsted (S) Magnus
Heunicke (S) Mette Reissmann (S) Orla Hav (S) Rasmus Prehn (S)
Torben Hansen (S) Andreas Steenberg (RV) Rasmus Helveg Petersen
(RV) Lone Loklindt (RV) Jesper Petersen (SF) Anne Baastrup (SF)
Henning Hyllested (EL) Per Clausen (EL) Lars Dohn (EL) Thomas
Danielsen (V) Martin Geertsen (V) Flemming Damgaard Larsen (V)
nfmd. Lars Christian Lilleholt
(V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Karsten Nonbo (V) Hans Christian
Schmidt (V) Kim Christiansen (DF) Morten Marinus (DF) Jørn
Dohrmann (DF) Leif Mikkelsen (LA) Villum Christensen (LA) Lars
Barfoed (KF) Tom Behnke (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 44 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 16 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 62
Bilagsnr. | Titel |
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra transportministeren |
2 | Henvendelse af 24/1-12 fra Danmarks
Skibsmæglerforening |
3 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
4 | Fastsat tidsplan for udvalgets behandling
af lovforslaget |
5 | Henvendelse af 30/1-12 fra ShipCargo |
6 | Henvendelse af 8/2-12 fra Danmarks
Skibsmæglerforening |
7 | 1. udkast til betænkning |
8 | Henvendelse af 10/2-12 fra Danmarks
Skibsmæglerforening |
9 | Ændringsforslag fra
transportministeren |
10 | 2. udkast til betænkning |
11 | 3. udkast til betænkning |
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende
L 62
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om kommentar til henvendelse af
24/1-12 fra Danmarks Skibsmæglerforening, til
transportministeren, og ministerens svar herpå |
2 | Spm. , om ministrene kan redegøre
for lovforslagets konsekvenser for vilkårene for og
udviklingen i landdistrikterne, til transportministeren og
ministeren for by, bolig og landdistrikter, og ministrenes svar
herpå |
3 | Spm. , om ministeren kan udarbejde en
oversigt over bestyrelseshonorarernes størrelse fordelt
på bestyrelsesformænd, -næstformænd,
almindelige bestyrelsesmedlemmer og medarbejderrepræsentanter
(hvis disse aflønnes med særskilt beløb) i
følgende havne: Aalborg, Aarhus, Esbjerg, ADP
(Fredericia/Nyborg/Middelfart), m.v., til transportministeren, og
ministerens svar herpå |
4 | Spm. , om ministeren kan oplyse baggrunden
for, at havnene, hvis de ønsker at udnytte de »nye
forretningsmuligheder«, ikke sikres kontraktligt i f.eks. 8
år (eller 5 år), til transportministeren, og
ministerens svar herpå |
5 | Spm. , om ikke ministeren anser det for
urimeligt, at en privat aktør blot kan meddele skriftligt,
at vedkommendes virksomhed ønsker at overtage en aktivitet
fra en havn, til transportministeren, og ministerens svar
herpå |
6 | Spm. , om ministeren kan redegøre
for, hvem der skal afgøre, hvad »snarest muligt«
er i den konkrete situation, hvor en privat aktør har
meddelt ønske om at overtage en eksisterende aktivitet fra
en havn, til transportministeren, og ministerens svar
herpå |
7 | Spm. , om ministeren kan redegøre
for, hvem der skal vurdere i »den konkrete situation, hvor
hurtigt havnen kan afstå fra at drive aktiviteten«, til
transportministeren, og ministerens svar herpå |
8 | Spm. , om ikke ministeren anser det for
unødigt bureaukratisk, når kravet til havnene om, at
investeringer i landarealer, der ikke ligger i umiddelbar
nærhed af havnens eksisterende arealer, skal udskilles i
selvstændige skattepligtige selskaber, når netop
udviklingen og drift af landarealer er en kerneopgave for havnene
som infrastrukturforvaltere, til transportministeren, og
ministerens svar herpå |
9 | Spm. om ministerens kommentar til
henvendelse af 30/1-12 fra ShipCargo, til transportministeren, og
ministerens svar herpå |
10 | Spm. om kommentar til henvendelse af
8/2-12 fra Danmarks Skibsmæglerforening, til
transportministeren, og ministerens svar herpå |
11 | Spm. om kommentar til henvendelse af
10/2-12 fra Danmarks Skibsmæglerforening, til
transportministeren, og ministerens svar herpå |
12 | Spm. om at lave en undersøgelse,
hvor de konkurrenceretlige konsekvenser ved forslaget belyses, til
transportministeren, og ministerens svar herpå |