Skriftlig fremsættelse (26. oktober
2011)
Justitsministeren
(Morten Bødskov)
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
international købelov og lov om aftaler og andre retshandler
på formuerettens område (Gennemførelse i dansk
ret af del II om aftalens indgåelse i FN-konventionen om
aftaler om internationale køb)
(Lovforslag nr. L 6)
FN's konvention om aftaler om internationale køb
(herefter benævnt CISG) har været gældende her i
landet siden den 1. marts 1990. Det gælder dog ikke
konventionens del II, som indeholder regler om aftalens
indgåelse, og som Danmark - i lighed med Finland, Norge og
Sverige - ved ratifikationen tog forbehold om ikke at ville
være bundet af.
Konventionen, der omfatter køb mellem parter, som har
deres forretningssteder i forskellige kontraherende stater, eller
hvis international privatrets regler fører til anvendelse af
en kontraherende stats love, indeholder bestemmelser om
indgåelse af aftaler om internationale køb, parternes
forpligtelser ved sådanne køb samt retsvirkningerne af
parternes misligholdelse af deres forpligtelser. Visse former for
køb, herunder f.eks. forbrugerkøb, falder uden for
konventionens anvendelsesområde.
CISG blev gennemført i dansk ret ved lov nr. 733 af 7.
december 1988 (international købelov). Det gælder dog
som nævnt ikke CISG del II, der indeholder regler om
aftaleindgåelse, og som Danmark - i lighed med Finland, Norge
og Sverige - ved ratifikationen tog forbehold om ikke at ville
være bundet af.
Det danske forbehold over for del II i CISG indebærer,
at det er den danske aftalelovs kapitel I om aftaleindgåelse,
der gælder ved indgåelse af internationale
købsaftaler, som efter international privatret er undergivet
dansk ret.
I Nordisk Ministerråd blev det i 2008 besluttet at tage
forbeholdet op til fornyet overvejelse, og der blev i den
forbindelse iværksat en udredning af dette
spørgsmål. I rapporten "Avtalsslutande vid
internationella köp av varor" (TemaNord 2009:507) konkluderes
det, at fordelene ved en ophævelse af de nordiske landes
forbehold over for CISG del II klart overstiger ulemperne
herved.
Justitsministeriet sendte i april 2009 rapporten
"Avtalsslutande vid internationella köp av varor" (TemaNord
2009:507) i høring, og på baggrund af de danske
høringssvar, herunder fra Advokatrådet, Danske
Advokater, Dansk Industri, Håndværksrådet,
Retspolitisk Forening og Københavns Universitet, der alle
udtrykker støtte til en ophævelse af det danske
forbehold over for CISG del II, samt høringssvarene fra
øvrige nordiske lande, er der bred tilslutning til, at de
nordiske lande ophæver deres respektive forbehold over for
CISG del II.
På den anførte baggrund foreslås del II i
CISG gennemført i dansk ret, således at Danmark kan
ophæve sit forbehold over for denne del af konventionen. CISG
vil herefter i sin helhed være gennemført i dansk ret.
På tilsvarende måde forventes Finland, Norge og Sverige
at ophæve deres respektive forbehold over for del II i
CISG.
En ophævelse af det danske forbehold over for
konventionens del II indebærer, at det for erhvervsdrivende,
der har deres forretningssted her i landet, og som indgår
f.eks. aftaler om import eller eksport af varer med
erhvervsdrivende, der har forretningssted i udlandet, bliver mere
forudsigeligt, hvilke regler der vil gælde med hensyn til
spørgsmålet om aftalens indgåelse. Den
større forudsigelighed vil efter omstændighederne
kunne medføre, at de transaktionsomkostninger, som er
forbundet med danske erhvervsdrivendes indgåelse af aftaler
om internationale køb, minimeres.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de
ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale
lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.