Skriftlig fremsættelse (14. december
2011)
Erhvervs- og
vækstministeren (Ole Sohn)
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
finansiel virksomhed, lov om værdipapirhandel m.v., lov om
forebyggende foranstaltninger mod hvidvask af udbytte og
finansiering af terrorisme og forskellige andre love samt
ophævelse af lov om pengesedler i Grønland (Bevilling
af engagementer, obligatorisk anvendelse af danske regnskabsregler,
tilladelse til og tilsyn med auktionsplatform for handel med
CO2-kvoter og fælles
datacentraler m.v.)
(Lovforslag nr. L 59)
Lovforslaget har til formål at gennemføre en
række initiativer som opfølgning på den
finansielle krise. Initiativerne vedrører bl.a. finansielle
virksomheders bevilling af engagementer, tilsyn med fælles
datacentraler samt tilpasning af værdipapirhandelsloven
på baggrund af CO2-auktioneringsforordningen og det nye
prospektdirektiv.
Forslaget indebærer en ændring af pligten til at
aflægge regnskab efter danske regnskabsregler med det
formål, at de finansielle virksomheder underlægges en
fremtidig ændring på bekendtgørelsesniveau, der
kommer til at indeholde mere præcise regler for
værdiansættelsen af engagementer, herunder behandlingen
af sikkerheder og opgørelsen af nedskrivninger, som
opfølgning på den finansielle krise.
Med henblik på at sikre hurtige og effektive
undersøgelser lægger forslaget derudover op til, at i
de tilfælde, hvor Finanstilsynet påbyder virksomheden
at få foretaget en uvildig undersøgelse, er det
fremover den finansielle virksomhed selv, der kontraherer med en
sagkyndig.
Med forslaget gennemføres en justering af reglerne om
muligheden for at kunne udstede administrative
bødeforelæg, ved at der åbnes op for muligheden
for, at Finanstilsynet kan udstede administrative bøder for
overtrædelse af visse bestemmelser i
bekendtgørelser udstedt i medfør af bl.a. lov om
finansiel virksomhed og lov om værdipapirhandel. Dermed
styrkes den tilsynsmæssige effektivitet, og der kan hurtigt
og effektivt gribes ind over for lovovertrædelser på
det finansielle område.
Forslaget indebærer desuden en ændring af
hvidvaskloven på baggrund af bl.a. anbefalinger fra Financial
Action Task Force. Ændringerne vil bl.a. indebære
præcisering af lovens anvendelsesområde, ændring
af beløbsgrænsen for hvornår en transaktion for
en lejlighedskunde kræver opfyldelse af legitimationskravene
og udvidelse af forældelsesfristen for overtrædelse af
lovens bestemmelser fra 2 til 5 år.
Forslaget giver endvidere mulighed for, at der under visse
nærmere omstændigheder kan videregives fortrolige
oplysninger omfattet af Finanstilsynets tavshedspligt til
færøske tilsynsmyndigheder på det finansielle
område.
Lovforslaget indeholder endelig en række mindre
ændringer og ændringer af teknisk karakter.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de
ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale
lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.