Betænkning afgivet af Erhvervs-,
Vækst- og Eksportudvalget den 9. februar 2012
1. Ændringsforslag
Der er stillet 17 ændringsforslag til lovforslaget.
Erhvervs- og vækstministeren har stillet
ændringsforslag nr. 1-8, 11, 14, 15 og 17. Dansk Folkepartis
medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 9, 10,
12, 13 og 16.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 14. december 2011 og var til 1.
behandling den 26. januar 2012. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Erhvervs-, Vækst- og
Eksportudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og erhvervs- og
vækstministeren sendte den 1. november 2011 dette udkast til
udvalget, jf. ERU alm. del - bilag 26. Den 14. december 2011 sendte
erhvervs- og vækstministeren de indkomne høringssvar
og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget 2
skriftlige henvendelser fra Advokatsamfundet og Danske
Advokater.
Erhvervs- og vækstministeren har over for udvalget
kommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget.
Deputationer
Endvidere har Advokatsamfundet og Danske Advokater mundtligt
over for udvalget redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 16 spørgsmål til erhvervs-
og vækstministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
3. Indstillinger
Et flertal i udvalget (udvalget
med undtagelse af DF og LA) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af erhvervs- og
vækstministeren stillede ændringsforslag.
Et mindretal i udvalget (DF)
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Et andet mindretal i udvalget (LA)
indstiller lovforslaget til forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de af erhvervs- og
vækstministeren stillede ændringsforslag og imod de af
DF stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af erhvervs- og
vækstministeren, tiltrådt af udvalget:
1) Det
under nr. 2 foreslåede § 1, stk. 16, affattes
således:
»Stk. 16. For
leverandører og underleverandører til
outsourcingvirksomheder, jf. § 5, stk. 1, nr. 24 og 25, finder
§ 347, stk. 1 og 5, anvendelse.«
[Korrektion]
Af erhvervs- og
vækstministeren, tiltrådt af udvalget:
2) I
den under nr. 27 foreslåede
affattelse af § 347 b ændres
i stk. 1 »jf. stk. 3« til:
» jf. stk. 2-6«.
[Korrektion]
Af erhvervs- og
vækstministeren, tiltrådt af udvalget:
3) I
den under nr. 27 foreslåede
affattelse af § 347 b
indsættes som stk. 6:
»Stk. 6. Hvis den
sagkyndige person på grund af dennes særlige forhold
ikke kan videregive oplysningerne i henhold til stk. 4 og 5 til
Finanstilsynet, kan underretning af Finanstilsynet ske af andre end
den sagkyndige person, herunder af den finansielle virksomhed, den
finansielle holdingvirksomhed eller den fælles
datacentral.«
[Indsættelse af
undtagelse]
Af erhvervs- og
vækstministeren, tiltrådt af udvalget:
4) I
det under nr. 30 foreslåede § 354, stk. 6, nr. 29, ændres
»nr. 29« til: »nr. 30«, og »29)«
ændres til: »30)«.
[Korrektion]
Af erhvervs- og
vækstministeren, tiltrådt af udvalget:
5) I
den under nr. 31 foreslåede
ændring af § 354, stk. 12,
ændres »og 29« til: »og 30«.
[Korrektion]
Af erhvervs- og
vækstministeren, tiltrådt af udvalget:
6)
Efter nr. 33 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
360, stk. 2, ændres »jf. § 361, stk. 1, nr.
21« til: »jf. § 361, stk. 1, nr.
20«.«
[Konsekvensændring]
Af erhvervs- og
vækstministeren, tiltrådt af udvalget:
7)
Efter nr. 40 indsættes som nyt nummer:
»02. I §
373, stk. 2, indsættes efter »§ 347 b, stk.
3«: »og 6«.«
[Korrektion]
Til § 2
Af erhvervs- og
vækstministeren, tiltrådt af udvalget:
8) I
det under nr. 5 foreslåede § 8 c, stk. 5, 3. pkt., ændres
»selskabet« til: »ansøgeren«.
[Korrektion]
Af et mindretal
(DF):
9) I
den under nr. 9 foreslåede
ændring ændres »5.000.000 euro« til:
»37.500.000 kr.«.
[Ændring fra euro til
kroner]
Af et mindretal
(DF):
10) I
den under nr. 10 foreslåede
ændring af § 23, stk. 4, nr.
10, ændres »75.000.000 euro« til:
»562.500.000 kr.«.
[Ændring fra euro til
kroner]
Af erhvervs- og
vækstministeren, tiltrådt af udvalget:
11) Nr.
11 affattes således:
»11. I §
23 a, stk. 1-5, ændres »børsdage«
til: »hverdage«.«
[Korrektion]
Af et mindretal
(DF):
12) I
den under nr. 17 foreslåede
affattelse af § 28 a, stk. 5,
ændres to steder »5.000 euro« til: »37.500
kr.«.
[Ændring fra euro til
kroner]
Af et mindretal
(DF):
13) I
den under nr. 23 foreslåede
ændring, ændres »1.000.000 euro og 5.000.000
euro« til: »7.500.000 og 37.500.000 kr.«.
[Ændring fra euro til
kroner]
Af erhvervs- og
vækstministeren, tiltrådt af udvalget:
14)
Efter nr. 42 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
84 d, stk. 5, ændres »§ 93, stk. 3, 1. og
2. pkt.« til: »§ 93, stk. 3, 1. og 3.
pkt.««
[Korrektion]
Af erhvervs- og
vækstministeren, tiltrådt af udvalget:
15)
Efter nr. 49 indsættes som nyt nummer:
»02. I §
93, stk. 3, 3. pkt., der bliver stk. 3, 4. pkt.,
ændres »Beføjelser efter 1. og 2. pkt.«
til: » Beføjelser efter 1. og 3.
pkt.««
[Korrektion]
Til § 3
Af et mindretal
(DF):
16) I
den under nr. 12 forslåede
affattelse af § 14, stk. 1,
ændres »1.000 euro« til: »7.500 kr.«,
og »15.000 euro« ændres til: »100.000
kr.«.
[Ændring fra euro til
kroner]
Af erhvervs- og
vækstministeren, tiltrådt af udvalget:
17) I
nr. 29 ændres i den indledende
tekst »stk. 9« til: »stk. 8«, og det foreslåede
nye stykke betegnes »stk.
8«.
[Korrektion]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er alene tale om en teknisk korrektion. Ændringen er
en konsekvens af de ændringer, der foreslås i
lovforslagets § 1, nr. 5, 8, 18, 19 og 34.
Til nr. 2
Der er alene tale om en teknisk korrektion. Ændringen
skyldes, at ikke kun § 347 b, stk. 3, men også
bestemmelsens stk. 2 og 4-6, vedrører de sagkyndige
personer.
Til nr. 3
Det foreslåede § 347 b, stk. 6, indebærer, at
hvis der hos den sagkyndige person foreligger særlige
forhold, der gør, at denne ikke kan videregive oplysningerne
i forbindelse med undersøgelsen til Finanstilsynet, kan den
sagkyndige i stedet videregive oplysningerne til virksomheden, som
derefter skal videregive disse til Finanstilsynet.
Det skal klart fremgå af opdraget, der ligger til grund
for den uvildige undersøgelse, at der foreligger
særlige forhold, som berettiger den sagkyndige person til at
videregive oplysningerne til virksomheden, som herefter forpligtes
til at videregive disse til Finanstilsynet. Disse særlige
forhold bør samtidig beskrives.
Forslaget indebærer, at den sagkyndige person
eksempelvis straks kan videregive oplysninger af væsentlig
betydning, jf. stk. 5, som denne måtte blive opmærksom
på i forbindelse med undersøgelsen, til virksomheden,
med henblik på, at virksomheden straks videregiver
oplysningerne til Finanstilsynet. Det samme gør sig
gældende med den endelige skriftlige rapport. I henhold til
forslaget kan den sagkyndige person videregive en kopi af den
endelige skriftlige rapport til virksomheden, jf. stk. 4, med
henblik på, at virksomheden forpligtes til straks at
videregive denne til Finanstilsynet.
Det er hensigten med forslaget til § 347 b, at
kommunikationen som udgangspunkt skal gå direkte mellem den
sagkyndige person og Finanstilsynet. Bestemmelsen i stk. 6 finder
særlig anvendelse i forhold til de situationer, hvor forhold
hos den sagkyndige person begrunder, at denne ikke berettiget kan
videregive oplysningerne til Finanstilsynet. Der tænkes her
særlig på de undersøgelser, hvor den sagkyndige
person er en advokat, som muligvis ikke vil kunne videregive
oplysningerne til Finanstilsynet uden at overskride de
advokatetiske/retlige rammer.
Med muligheden for, at den finansielle virksomhed kan
videresende de relevante oplysninger til Finanstilsynet, kan
advokaterne opretholde fortrolighedsforholdet med klienten, idet
det på denne måde er virksomheden, der forpligtes til
at videregive oplysningerne til Finanstilsynet.
Underretningen fra den sagkyndige person til virksomheden skal
ske skriftligt, således at virksomheden alene videreformidler
oplysningerne fra den sagkyndige person til Finanstilsynet.
Hvis virksomheden ikke straks videregiver de oplysninger i
henhold til stk. 4 og 5, som denne modtager fra den sagkyndige
person, eller hvis virksomheden redigerer i oplysningerne, kan
virksomheden straffes med bøde, jf. forslaget til
ændring af § 373, stk. 2, i lov om finansiel
virksomhed.
Til nr. 4
Der er alene tale om en teknisk korrektion. På baggrund
af, at der med lov nr. 616 af 14. juni 2011 blev indsat et nyt nr.
15 i § 354, stk. 6, og denne ændring trådte i
kraft den 1. januar 2012, skal det med dette lovforslag
foreslåede nye nummer i § 354 rettelig være nr.
30.
Til nr. 5
Der er alene tale om en teknisk korrektion. Ændringen er
en konsekvens af den ændring, der foreslås i
ændringsforslag nr. 4.
Til nr. 6
Der er alene tale om en konsekvensændring.
Ændringen er en konsekvens af den ændring, der
foreslås i lovforslagets § 1, nr. 34.
Til nr. 7
Som følge af, at en sagkyndig person, hvis der
foreligger særlige forhold hos denne, i henhold til §
347 b, stk. 6, i lov om finansiel virksomhed, kan videregive
oplysninger i henhold til § 347 b, stk. 4 og 5, til
virksomheden, der undersøges, som derefter skal videregive
disse til Finanstilsynet, er det med forslaget til ændring af
§ 373, stk. 2, hensigten, at virksomheden kan straffes med
bøde, hvis denne tilsidesætter forpligtelsen.
Det skal fremgå af den sagkyndige persons opdrag, at der
foreligger sådanne forhold, og at der således
påhviler virksomheden en pligt til at videregive
oplysningerne i henhold til § 347 b, stk. 4 og 5.
Virksomheden skal således videregive kopi af den
endelige skriftlige rapport om undersøgelsen, jf. § 347
b, stk. 4, straks efter at denne er modtaget fra den sagkyndige
person. En virksomheds tilsidesættelse af denne forpligtelse
kan straffes med bøde.
Endvidere skal virksomheden videregive oplysninger om forhold,
der er af væsentlig betydning for virksomhedens risikoprofil
eller forretningsmodel, som kan medføre en ikke
uvæsentlig risiko for, at disse forhold kan udvikle sig
således, at virksomheden vil miste sin tilladelse. Denne
videregivelse skal ske, straks efter at virksomheden har modtaget
oplysningerne fra den sagkyndige person. Oplysningerne fra den
sagkyndige person modtages skriftligt og skal videregives i
uændret form. Hvis virksomheden tilsidesætter denne
forpligtelse, eller hvis virksomheden redigerer i oplysningerne,
kan virksomheden straffes med bøde.
Til nr. 8
Der er tale om en præcisering af, hvem der kan indbringe
sagen for domstolene, hvis Finanstilsynet ikke har truffet
afgørelse om en ansøgning om tilladelse seneste 6
måneder efter modtagelsen af en fuldstændig
ansøgning.
Til nr. 9, 10, 12, 13 og
16
Med ændringsforslagene ændres
beløbsangivelsen, hvor den er angivet i euro, til
kroner.
Til nr. 11
Ordet »børsdage« skal ændres til
»hverdage« alle steder i § 23 a i lov om
værdipapirhandel m.v.
Til nr. 14
Der er alene tale om en teknisk korrektion. Ændringen er
en konsekvens af den ændring, der foreslås i
lovforslagets § 2, nr. 49.
Til nr. 15
Der er alene tale om en teknisk korrektion. Ændringen er
en konsekvens af den ændring, der foreslås i
lovforslagets § 2, nr. 49.
Til nr. 17
Der er alene tale om en teknisk korrektion, der følger
af, at der kun er syv stykker i lovens § 34.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen. Der gøres opmærksom på, at
et flertal eller et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et
flertal/mindretal ved afstemning i Folketingssalen.
Benny Engelbrecht (S) Jacob
Bjerregaard (S) Jan Johansen (S) Mette Reissmann (S) Karin
Gaardsted (S) fmd. Trine Bramsen
(S) Simon Kollerup (S) Andreas Steenberg (RV) Nadeem Farooq (RV)
Camilla Hersom (RV) Marlene Borst Hansen (RV) Annette Vilhelmsen
(SF) Steen Gade (SF) Frank Aaen (EL) Henning Hyllested (EL) Kim
Andersen (V) Gitte Lillelund Bech (V) Lars Christian Lilleholt (V)
Preben Bang Henriksen (V) Torsten Schack Pedersen (V) Mads
Rørvig (V) Hans Christian Schmidt (V) Hans Christian Thoning
(V) Hans Kristian Skibby (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Mette
Hjermind Dencker (DF) Kim Christiansen (DF) Ole Birk Olesen (LA)
Brian Mikkelsen (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 44 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 16 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 59
Bilagsnr. | Titel |
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra erhvervs- og vækstministeren |
2 | Henvendelse af 22/12-11 fra
Advokatsamfundet og Danske Advokater |
3 | Henvendelse af 31/1-12 fra
Advokatsamfundet og Danske Advokater |
4 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
5 | Ændringsforslag, fra erhvervs- og
vækstministeren |
6 | 1. udkast til betænkning |
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende
L 59
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om kommentar til henvendelse af
22/12-11 fra Advokatsamfundet og Danske Advokater, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå |
2 | Spm. om kommentar til henvendelse af
31/1-12 fra Advokatsamfundet og Danske Advokater, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå |
3 | Spm. om oversendelse af det materiale, der
ligger til grund for Kammeradvokatens vurdering, hvorefter
Finanstilsynet er forpligtet til at foretage »en passende
grad af offentliggørelse« i forbindelse med
undersøgelser efter den foreslåede § 347 b, til
erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar
herpå |
4 | Spm. , om ministeren kan bekræfte,
at de undersøgelser, der kan iværksættes efter
§ 347 b, i det omfang de varetages af Finanstilsynet, har
karakter af sædvanlig myndighedsudøvelse, til
erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar
herpå |
5 | Spm. , om ministeren finder, at
udbudsreglerne indebærer, at en offentlig myndighed, der som
følge af mangel på ressourcer eller særlig
ekspertise antager ekstern, sagkyndig bistand til løsning af
en myndighedsopgave, er forpligtet til at sende sådanne
opgaver i udbud, til erhvervs- og vækstministeren, og
ministerens svar herpå |
6 | Spm. , om ministeren finder, at antagelse
af sagkyndig bistand efter § 347 b udbudsretligt adskiller sig
fra antagelse af sagkyndig bistand til brug for granskning efter
f.eks. § 59 i lov om erhvervsdrivende fonde, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå |
7 | Spm. , om der i den øvrige
erhvervsregulering er eksempler på lovgivning eller praksis,
hvorefter en offentlig myndighed kan antage ekstern sagkyndig
bistand, og hvordan dette i givet fald vurderes udbudsretligt, til
erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar
herpå |
8 | Spm. , om antagelsen af bistand ikke
overvejende vil have til formål at undgå
udbudsreglerne, til erhvervs- og vækstministeren, og
ministerens svar herpå |
9 | Spm. om, hvordan retstilstanden er i andre
lande med en lovgivning på det finansielle område, der
ligner den danske, til erhvervs- og vækstministeren, og
ministerens svar herpå |
10 | Spm. om, hvor mange sager der siden
indførelsen i 2010 af den gældende § 347 b er
gennemført henholdsvis med og uden forudgående
udbudsrunde, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens
svar herpå |
11 | Spm. , om der er afgørende forhold,
der betinger, at forslaget til § 347 b bør
gennemføres nu i stedet for at gennemføre en
nærmere kortlægning af behovet for de foreslåede
regler sammenholdt med de udbudsretlige og
retssikkerhedsmæssige problemstillinger, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå |
12 | Spm. om de forvaltningsretlige regler, der
regulerer myndighedsudøvelse, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå |
13 | Spm. om, hvad der er imod at vælge
den ordning, som advokaternes organisationer har foreslået,
hvorefter pligten til at underrette Finanstilsynet påhviler
den finansielle virksomhed og ikke undersøgeren, til
erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar
herpå |
14 | Spm. , om ministeren kan nævne andre
tilfælde i lovgivningen, hvor en myndighed kan
pålægge en privat virksomhed at antage sagkyndig
bistand til at gennemføre en undersøgelse, til
erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar
herpå |
15 | Spm. , om ministeren finder, at forslaget
om, at Finanstilsynet skal godkende valget af sagkyndig
undersøger, er foreneligt med princippet om bl.a. frit
advokatvalg, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens
svar herpå |
16 | Spm. , om ministeren vil udforme
ændringsforslag, hvorefter beløb, der i lovforslaget
er angivet i euro, overalt ændres til tilsvarende
beløb i danske kroner, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå |