Fremsat den 14. december 2011 af
justitsministeren (Morten Bødskov)
Forslag
til
Lov om ændring af straffeloven
(Gennemførelse af revideret bilag til
Europarådets konvention om forebyggelse af terrorisme)
§ 1
I straffeloven, jf. lovbekendtgørelse nr.
1062 af 17. november 2011, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 114 a, ændres
»nr. 1-6« til: »nr. 1-7«.
2. I
§ 114 a, nr. 4,
ændres »26. oktober 1979« til: »3. marts
1980«.
3. I
§ 114 a indsættes
som nr. 7:
»7)
Overtrædelse af § 192 b, § 260 eller
§ 266, når handlingen er omfattet af artikel 2
i den internationale konvention af 13. april 2005 til
bekæmpelse af nuklear terrorisme.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. marts 2012.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | | | | 1. | Indledning | 2. | Gældende
ret | | 2.1. | Europarådets konvention om
forebyggelse af terrorisme | | 2.2. | FN's konvention om nuklear terrorisme | | 2.3. | Tilføjelse af FN-konventionen om
nuklear terrorisme til bilaget til Europarådets konvention om
forebyggelse af terrorisme | | 2.4. | Gennemførelse i dansk ret | | | 2.4.1. | Europarådets konvention om
forebyggelse af terrorisme | | | 2.4.2. | FN's konvention om nuklear terrorisme | 3. | Lovforslagets
udformning | 4. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige | 5. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv. | 6. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 7. | Miljømæssige konsekvenser | 8. | Forholdet til
EU-retten | 9. | Hørte myndigheder
mv. | 10. | Sammenfattende
skema | | | | |
|
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er at sikre, at
dansk terrorlovgivning fortsat lever op til de forpligtelser, der
følger af Europarådets konvention af 16. maj 2005 om
forebyggelse af terrorisme sammenholdt med bilaget hertil.
Konventionen blev gennemført i dansk ret
ved lov nr. 542 af 8. juni 2006 om ændring af straffeloven,
retsplejeloven og forskellige andre love (Styrkelse af indsatsen
for at bekæmpe terrorisme).
Europarådets Ministerkomité har
efterfølgende i september 2008 besluttet at udvide bilaget
til konventionen med FN's konvention af 13. april 2005 til
bekæmpelse af nuklear terrorisme. De handlinger, der er
omfattet af den nævnte FN-konvention, indgår dermed
fremover i definitionen af en terrorhandling i Europarådets
konvention. Det følger heraf, at det i videre omfang end
hidtil skal være strafbart bl.a. at opfordre til, rekruttere
til og oplære i besiddelse og anvendelse af radioaktivt
materiale mv.
Med lovforslaget foreslås det på den
baggrund at udvide straffelovens § 114 a (der blev
indsat i loven i 2006 med henblik på at gennemføre
Europarådskonventionen), så bestemmelsen også
kommer til at dække handlinger omfattet af FN's konvention
til bekæmpelse af nuklear terrorisme. Derved sikres det - i
kraft af henvisningerne til § 114 a i bl.a.
straffelovens § 114 c, § 114 d og
§ 114 e om hvervning, oplæring og medvirken
mv. - at lovgivningen fuldt ud lever op til de forpligtelser, der
følger af Europarådets konvention efter udvidelsen af
bilaget til konventionen.
2. Gældende ret
2.1. Europarådets
konvention om forebyggelse af terrorisme
Europarådets konvention om forebyggelse af
terrorisme indebærer en forpligtelse til at kriminalisere
visse forberedende handlinger til terrorhandlinger. Efter artikel 1 defineres en
»terrorhandlinger« som enhver af de forbrydelser, der
er omfattet af og defineret i en af de konventioner, som er
opregnet i et tilknyttet bilag.
De centrale bestemmelser om kriminalisering findes
i artiklerne 5-7, der suppleres af artikel 9 om medvirken
og forsøg. Det er en forudsætning for
kriminaliseringspligten, at handlingerne begås uberettiget og
forsætligt.
Artikel 5
forpligter til at kriminalisere offentlige opfordringer til at
begå terrorhandlinger.
Efter artikel 6
skal det være strafbart at rekruttere personer til at
begå terrorhandlinger. Ved rekruttering til at begå
terrorhandlinger forstås hvervning af en anden person til at
begå eller deltage i en terrorhandling eller til at tilslutte
sig en sammenslutning eller gruppe med henblik på at medvirke
til, at en eller flere terrorhandlinger begås af
sammenslutningen eller gruppen.
Endvidere skal det efter artikel 7 være strafbart at
oplære personer i at begå terrorhandlinger. Ved
oplæring i at begå terrorhandlinger forstås
instruktion af andre i at fremstille eller bruge
sprængstoffer, skydevåben eller andre våben eller
skadelige eller farlige stoffer eller i andre konkrete metoder
eller teknikker med henblik på at udføre eller bidrage
til, at en terrorhandling begås, med viden om, at det er
hensigten, at de givne færdigheder skal bruges til dette
formål.
Artikel 9
vedrører forsøg og medvirken. Artikel 9,
stk. 1, indeholder en pligt til at kriminalisere handlinger,
hvorved den pågældende medvirker til en forbrydelse som
anført i artiklerne 5-7 eller organiserer eller
pålægger andre at begå en sådan
forbrydelse. Det samme gælder, når den
pågældende på anden måde medvirker til, at
en gruppe personer, der handler med et fælles formål,
begår en eller flere forbrydelser som anført i
artiklerne 5-7. Denne medvirken skal være forsætlig og
skal enten (1) foretages i den hensigt at fremme gruppens
generelle kriminelle virksomhed eller formål, når
virksomheden eller formålet indebærer, at der
begås en forbrydelse som omhandlet i artiklerne 5-7, eller
(2) foretages med viden om, at gruppen har til hensigt at
begå en sådan forbrydelse.
Endvidere skal der kunne straffes for
forsøg på overtrædelse af de handlinger, der
skal kriminaliseres i medfør af artikel 6 og 7, jf.
artikel 9, stk. 2.
2.2. FN's konvention om
nuklear terrorisme
FN's konvention om nuklear terrorisme har til
formål at styrke forebyggelsen af og retsforfølgning i
forbindelse med nuklear terrorisme. Konventionen indeholder bl.a.
en række forpligtelser med hensyn til kriminalisering af
ulovlig besiddelse og brug mv. af radioaktivt materiale med
forsæt til at forårsage død eller alvorlig
personskade eller betydelig tings- eller miljøskade og med
hensyn til internationalt samarbejde på området.
De centrale bestemmelser om kriminalisering er
indeholdt i artikel 2. Det er en
generel forudsætning for kriminaliseringsforpligtelsen, at
handlingerne begås uberettiget og forsætligt.
Artikel 2, stk. 1, litra a,
forpligter til at kriminalisere besiddelse af radioaktivt materiale
samt fremstilling eller besiddelse af en anordning med forsæt
til at forårsage død eller alvorlig personskade eller
betydelig tings- eller miljøskade.
Efter artikel 2, stk. 1, litra b,
skal det være strafbart på enhver måde at bruge
radioaktivt materiale eller en anordning eller at bruge eller
beskadige et nukleart anlæg på en måde, som
medfører udslip, eller som risikerer at medføre
udslip af radioaktivt materiale, med forsæt til at
forårsage død eller alvorlig personskade, til at
forårsage betydelig tings- eller miljøskade eller til
at tvinge en fysisk eller juridisk person, en international
organisation eller en stat til at foretage eller undlade at
foretage nogen handling.
Efter artikel 2, stk. 2, litra a,
skal det være strafbart at true - under omstændigheder,
som indikerer truslens troværdighed - med at begå en
handling som beskrevet i artikel 2, stk. 1,
litra b.
Endelig skal det efter artikel 2,
stk. 2, litra b, være strafbart ved trussel - under
omstændigheder, som indikerer truslens troværdighed -
eller ved brug af magt at kræve radioaktivt materiale, en
anordning eller et nukleart anlæg.
Artikel 2, stk. 3 og 4, vedrører
forsøg og medvirken. Efter stk. 3 skal der kunne
straffes for forsøg på de handlinger, der er
nævnt i stk. 1, litra a og b. Stk. 4
indeholder en pligt til at kriminalisere handlinger, hvorved den
pågældende medvirker til en forbrydelse som nævnt
i stk. 1, 2 eller 3 eller organiserer eller
pålægger andre at begå en sådan
forbrydelse. Det samme gælder, når den
pågældende på anden måde medvirker til, at
en gruppe personer, der handler med et fælles formål,
begår en eller flere forbrydelser som anført i
stk. 1 eller 2. Denne medvirken skal være
forsætlig og skal enten (1) foretages i den hensigt at
fremme gruppens generelle kriminelle virksomhed eller formål
eller (2) foretages med viden om, at gruppen har til hensigt
at begå den eller de pågældende forbrydelser.
2.3. Tilføjelse af
FN-konventionen om nuklear terrorisme til bilaget til
Europarådets konvention om forebyggelse af terrorisme
Europarådets konvention om forebyggelse af
terrorisme indeholder i artikel 28
en særlig adgang til at udvide bilaget til konventionen med
eventuelle andre FN-konventioner om terrorisme. Ændringer af
bilaget kan vedtages af Europarådets Ministerkomité
med kvalificeret flertal.
Ministerkomitéen har i september 2008
besluttet at udvide bilaget med FN's konvention til
bekæmpelse af nuklear terrorisme til bilaget. Ændringen
af bilaget trådte i kraft den 13. september 2009.
Det forhold, at den nævnte FN-konvention nu
er optaget på bilaget til Europarådets konvention,
indebærer en mindre udvidelse af forpligtelsen til at
kriminalisere terrorisme efter Europarådskonventionen.
Fremover skal det således også være strafbart at
opfordre til, rekruttere til og oplære i eller at forsøge på eller medvirke til opfordring til, rekruttering til
og oplæring i
- at besidde
radioaktivt materiale eller at fremstille eller besidde en
anordning med forsæt til at forårsage død eller
alvorlig personskade eller betydelig tings- eller
miljøskade;
- på enhver
måde at bruge - eller at true med at bruge (under
omstændigheder, som indikerer truslens troværdighed) -
radioaktivt materiale eller en anordning eller at bruge eller
beskadige et nukleart anlæg på en måde, som
medfører udslip, eller som risikerer at medføre
udslip af radioaktivt materiale, med forsæt til (1) at
forårsage død eller alvorlig personskade, (2) at
forårsage betydelig tings- eller miljøskade eller
(3) at tvinge en fysisk eller juridisk person, en
international organisation eller en stat til at foretage eller
undlade at foretage nogen handling;
- ved trussel
(under omstændigheder, som indikerer truslens
troværdighed) eller ved brug af magt at kræve
radioaktivt materiale, en anordning eller et nukleart
anlæg.
2.4. Gennemførelse i
dansk ret
2.4.1. Europarådets
konvention om forebyggelse af terrorisme
2.4.1.1. Ved lov nr. 542 af 8. juni 2006 om
ændring af straffeloven, retsplejeloven og forskellige andre
love (Styrkelse af indsatsen for at bekæmpe terrorisme m.v.)
- den såkaldte anti-terrorpakke II - gennemførtes
de ændringer, der var nødvendige for, at Danmark kunne
ratificere Europarådets konvention om forebyggelse af
terrorisme. Lovforslaget (L 217, Folketingstidende 2005-06,
Tillæg A, side 7137) byggede på Straffelovrådets
betænkning nr. 1474/2006 om det strafferetlige værn mod
terrorisme.
2.4.1.2. Ved lov nr. 542 af 8. juni 2006 blev
der bl.a. indsat en ny bestemmelse i straffeloven
(§ 114 a) med henblik på at gennemføre
definitionen af terrorhandlinger i Europarådets konvention om
forebyggelse af terrorisme.
Det følger af straffelovens § 114 a, at begås en af
de i nr. 1-6 nævnte handlinger - det vil sige handlinger
omfattet af en nærmere angiven række af
straffelovsbestemmelser sammenholdt med handlinger beskrevet i
nærmere angivne FN-konventioner, jf. bilaget til
Europarådskonventionen - uden at forholdet omfattes af
§ 114 (terrorismebestemmelsen), kan straffen overstige
den højeste for lovovertrædelsen foreskrevne straf med
indtil det halve. Hvis den højeste straf, der er foreskrevet
for den pågældende handling, er mindre end 4 års
fængsel, kan straffen dog stige til fængsel indtil 6
år.
Om baggrunden for bestemmelsen i straffelovens
§ 114 a fremgår det af forarbejderne, at
definitionen af terrorhandlinger i straffelovens § 114
ikke umiddelbart er sammenfaldende med definitionen i
Europarådets konvention om forebyggelse af terrorisme.
Således er der bl.a. ikke i konventionens definition noget
krav om, at der i alle tilfælde skal foreligge et
»terrorforsæt«. Det betyder, at der ikke i alle
tilfælde (som efter § 114) skal foreligge
forsæt til »at skræmme en befolkning i alvorlig
grad eller uretmæssigt at tvinge danske eller udenlandske
offentlige myndigheder eller en international organisation til at
foretage eller undlade at foretage en handling eller at
destabilisere eller ødelægge et lands eller en
international organisations grundlæggende politiske,
forfatningsmæssige, økonomiske eller
samfundsmæssige strukturer«.
På den baggrund fandtes det rigtigst, at
pligten efter Europarådets konvention om forebyggelse af
terrorisme til at kriminalisere hvervning og oplæring blev
opfyldt på den måde, at de terrorhandlinger, som det
ifølge konventionen skulle være strafbart at hverve og
oplære til, ikke var begrænset til handlinger
begået med terrorforsæt.
Det fremgår yderligere af forarbejderne, at
straffelovens § 114 a ikke indebærer en
nykriminalisering, men er udtryk for en opkriminalisering af
handlinger, der allerede er strafbare.
2.4.1.3. Med lov nr. 542 af 8. juni 2006 blev
der tillige indsat nye bestemmelser i straffeloven (som
§ 114 c, stk. 1 og 2, og
§ 114 d, stk. 1 og 2) med henblik på at
gennemføre artiklerne 6 og 7 (om rekruttering til og
oplæring i at begå terrorhandlinger) i
Europarådets konvention om forebyggelse af terrorisme.
Efter § 114 c,
stk. 1, straffes med fængsel indtil 10 år
den, som hverver en person til at begå eller fremme
handlinger omfattet af § 114 eller § 114 a
eller til at slutte sig til en gruppe eller sammenslutning for at
fremme, at gruppen eller sammenslutningen begår handlinger af
denne karakter. Under særlig skærpende
omstændigheder kan straffen stige til fængsel indtil 16
år. Som særlig skærpende omstændighed anses
navnlig tilfælde, hvor der er tale om overtrædelser af
systematisk eller organiseret karakter. Efter § 114 c, stk. 2, straffes
med fængsel indtil 6 år den, som hverver en person til
at begå eller fremme handlinger omfattet af
§ 114 b (om finansiering af terrorisme) eller til at
slutte sig til en gruppe eller sammenslutning for at fremme, at
gruppen eller sammenslutningen begår handlinger af denne
karakter.
Efter § 114 d,
stk. 1, straffes med fængsel indtil 10 år
den, som træner, instruerer eller på anden måde
oplærer en person til at begå eller fremme handlinger
omfattet af § 114 eller § 114 a med viden
om, at personen har til hensigt at anvende færdighederne til
dette formål. Under særlig skærpende
omstændigheder kan straffen stige til fængsel indtil 16
år. Som særlig skærpende omstændigheder
anses navnlig tilfælde, hvor der er tale om
overtrædelser af systematisk eller organiseret karakter.
Efter § 114 d,
stk. 2, straffes med fængsel indtil 6 år
den, som træner, instruerer eller på anden måde
oplærer en person til at begå eller fremme handlinger
omfattet af § 114 b med viden om, at personen har
til hensigt at anvende de tillærte færdigheder til
dette formål.
2.4.1.4. Med lov nr. 542 af 8. juni 2006 blev
der endvidere indsat nye bestemmelser i straffeloven (som § 114 c, stk. 3, og § 114 d, stk. 3), hvorved
det blev gjort strafbart at lade sig hverve til eller oplære
til terrorhandlinger efter § 114 eller
§ 114 a. Det fremgår af forarbejderne, at
disse forhold ikke er omfattet af kriminaliseringspligten i
Europarådskonventionen, men at det er et naturligt modstykke
til kriminaliseringen af hvervning og oplæring til at
begå terrorhandlinger at gøre det strafbart at lade
sig hverve eller oplære til at begå
terrorhandlinger.
2.4.1.5. Af forarbejderne til lov nr. 542 af 8.
juni 2006 fremgår det, at det som følge af
indsættelsen af bestemmelserne i § 114 c,
stk. 1 og 2, og § 114 d, stk. 1 og 2, om
hvervning til og oplæring, var nødvendigt - med
henblik på gennemførelsen af konventionens
artikel 9 - at udvide den særlige medvirkensregel i
§ 114 b (nu § 114 e), så
bestemmelsen nu tillige henviser til § 114 c,
stk. 1 og 2, og § 114 d, stk. 1 og 2.
Anvendelsesområdet for den særlige
medvirkensregel i straffelovens § 114 b (nu
§ 114 e) blev herudover udvidet ved, at der i
bestemmelsen blev indsat henvisninger til § 114 a og
§ 114 b, nr. 3. Det fremgår af
forarbejderne, at baggrunden for denne ændring var et
ønske om en ligestilling af handlinger omfattet af
§ 114 og § 114 b, nr. 1 og 2, med
handlinger omfattet af § 114 a og
§ 114 b, nr. 3. Endvidere blev der i
§ 114 b (nu § 114 e) indsat
henvisninger til de nye § 114 c, stk. 3, og
§ 114 d, stk. 3, da det fandtes naturligt
tillige at udvide anvendelsesområdet for
§ 114 b (nu § 114 e) med handlinger
af den beskaffenhed, der omfattes af § 114 c,
stk. 3, og § 114 d, stk. 3.
2.4.1.6. Det fremgår af forarbejderne til
lov nr. 542 af 8. juni 2006, at pligten efter artikel 5 i
Europarådets konvention til at kriminalisere visse ytringer
(opfordringer) anses for opfyldt ved bestemmelsen i straffelovens
§ 136, stk. 1, om offentlig tilskyndelse til
forbrydelse. Efter § 136, stk. 1, straffes med
bøde eller fængsel indtil 4 år den, som uden
derved at have forskyldt højere straf offentlig tilskynder
til forbrydelse.
2.4.1.7. Herudover blev der ved lov nr. 542 af
8. juni 2006 i straffelovens bestemmelse om finansiering af
terrorisme (nu § 114 b) tilføjet en
henvisning til straffelovens § 114 a.
Tilføjelsen indebar, at det efter omstændighederne
tillige ville være strafbart at yde økonomisk
støtte mv. til en person, gruppe eller sammenslutning, der
begår eller har til hensigt at begå handlinger omfattet
af § 114 a. Det fremgår af forarbejderne, at
der med tilføjelsen af henvisningen tillige skabes sikkerhed
for, at Danmark fuldt ud opfylder forpligtelsen efter
artikel 2, stk. 1, litra a, i FN's
terrorfinansieringskonvention til at kriminalisere finansiering af
terrorhandlinger.
2.4.2. FN's konvention om
nuklear terrorisme
2.4.2.1. Ovennævnte lov nr. 542 af 8.
juni 2006 (anti-terrorpakke II) omfattede tillige de
ændringer, der var nødvendige for, at Danmark kunne
ratificere FN's konvention om nuklear terrorisme.
Ved loven indsattes bl.a. straffelovens
§ 192 b. Efter bestemmelsens stk. 1 straffes
med fængsel indtil 6 år den, der med forsæt til
skade på andres person eller til betydelig skade på
andres ting eller på miljøet modtager, besidder,
overdrager eller ændrer radioaktive stoffer eller fremstiller
eller besidder en eksplosiv nuklear anordning eller en anordning,
der er beregnet til at sprede radioaktive stoffer eller kan udsende
ioniserende stråling.
Efter § 192 b, stk. 2,
straffes med fængsel indtil 12 år den, der med
forsæt til skade på andres person eller til betydelig
skade på andres ting eller på miljøet eller til
at tvinge nogen til at foretage eller undlade at foretage en
handling 1) anvender radioaktive stoffer eller anordninger, der
udsender ioniserende stråling, 2) fjerner, ændrer eller
beskadiger en nødvendig beskyttelse mod spredning af
radioaktive stoffer eller mod ioniserende stråling eller 3)
anvender eller beskadiger et nukleart anlæg med den
følge, at der sker udslip af radioaktive stoffer eller
fremkaldes fare derfor.
Yderligere fremgår det af
§ 192 b, stk. 3, at foretages en af de i
stk. 2 nævnte handlinger under de i § 180
angivne omstændigheder eller med den følge, at der
sker omfattende skade på miljøet eller fremkaldes
nærliggende fare derfor, er straffen fængsel indtil
på livstid. Efter § 192 b, stk. 4, er
straffen bøde eller fængsel indtil 2 år, hvis
forbrydelsen begås uagtsomt.
2.4.2.2. Med lov nr. 542 af 8. juni 2006 blev
den nye § 192 b samtidig indføjet i
§ 114 (terrorismebestemmelsen).
Det følger således nu af
§ 114, stk. 1, nr. 8, at besiddelse eller
anvendelse mv. af radioaktive stoffer efter § 192 b
straffes med fængsel indtil på livstid, hvis
besiddelsen eller anvendelsen mv. sker med forsæt til at
skræmme en befolkning i alvorlig grad eller uretmæssigt
at tvinge danske eller udenlandske offentlige myndigheder eller en
international organisation til at foretage eller undlade at
foretage en handling eller at destabilisere eller
ødelægge et lands eller en international organisations
grundlæggende politiske, forfatningsmæssige,
økonomiske eller samfundsmæssige strukturer, når
besiddelsen eller anvendelsen mv. i kraft af sin karakter eller den
sammenhæng, hvori besiddelsen eller anvendelsen mv. finder
sted, kan tilføje et land eller en international
organisation alvorlig skade.
Tilføjelsen til straffelovens
§ 114 indebar samtidig en kriminalisering af finansiering
af, rekruttering til og oplæring i besiddelse eller
anvendelse mv. af radioaktive stoffer efter § 192 b,
jf. straffelovens § 114 b, § 114 c og
§ 114 d - jf. herved også den særlige
medvirkensregel i § 114 e og § 21 om
forsøg - der er omtalt ovenfor under pkt. 2.4.1.
2.4.2.2. Det fremgår af forarbejderne til
lov nr. 542 af 8. juni 2006, at forpligtelsen i artikel 2,
stk. 2, litra a, i FN-konventionen om nuklear terrorisme
må anses for opfyldt ved straffelovens § 114,
stk. 3, om trusler om at begå en af de terrorhandlinger,
som er opregnet i § 114, stk. 1 og 2, og ved
§ 266 om trusler. Det fremgår videre af
forarbejderne, at forpligtelsen i FN-konventionens artikel 2,
stk. 2, litra b, må anses for opfyldt ved
straffelovens § 260 om ulovlig tvang.
3. Lovforslagets udformning
3.1. Som anført ovenfor under
pkt. 2.4.2 er (medvirken til) finansiering af, rekruttering
til og oplæring i handlinger omfattet af FN's konvention om
nuklear terrorisme strafbart efter straffelovens
§§ 114 b-114 e, jf. herved også
§ 21 om forsøg, når der foreligger det
særlige terrorforsæt.
Som nærmere beskrevet ovenfor under
pkt. 2.3 indebærer det forhold, at FN's konvention om
nuklear terrorisme er optaget på bilaget til
Europarådets konvention om forebyggelse af terrorisme efter
den særlige procedure i konventionens artikel 28, imidlertid
folkeretligt en mindre udvidelse af forpligtelsen til at
kriminalisere rekruttering til og oplæring i handlinger
omfattet af den nævnte FN-konvention. Europarådets
konvention indeholder således navnlig intet krav om, at der i
alle tilfælde skal foreligge et særligt
terrorforsæt for så vidt angår rekruttering til
og oplæring i besiddelse og anvendelse mv. af radioaktive
stoffer.
Med henblik på at gennemføre denne
udvidelse af kriminaliseringsforpligtelsen efter
Europarådskonventionen foreslås det at udvide
straffelovens § 114 a til også at dække
handlinger omfattet af FN's konvention til bekæmpelse af
nuklear terrorisme. Derved sikres det - i kraft af henvisningerne
til § 114 a i bl.a. § 114 c,
§ 114 d og § 114 e om hvervning,
oplæring og medvirken mv. - at lovgivningen fuldt ud lever op
til de forpligtelser, der følger af Europarådets
konvention om forebyggelse af terrorisme efter udvidelsen af
bilaget til konventionen.
Med forslaget følges samme lovtekniske
model, som blev fulgt ved lov nr. 542 af 8. juni 2006 i forbindelse
med gennemførelsen af forpligtelsen efter
Europarådskonventionen til at kriminalisere rekruttering mv.
i forhold til en række andre FN-konventioner (nævnt i
bilaget).
3.2. Det foreslås nærmere at
indsætte et nyt nr. 7 i straffelovens
§ 114 a, hvorved en overtrædelse af
straffelovens § 192 b (om besiddelse og anvendelse
mv. af radioaktive stoffer), § 260 (om ulovlig tvang)
eller § 266 (om trusler) skal kunne indebære en
strafforhøjelse som beskrevet i § 114 a,
når handlingen er omfattet af artikel 2 i FN's
konvention om nuklear terrorisme.
I overensstemmelse med, hvad der gælder i
forhold til de øvrige handlinger nævnt i straffelovens
§ 114 a, som det - i overensstemmelse med
Europarådskonventionen - er strafbart at hverve til og
oplære i (jf. §§ 114 c og 114 d),
foreslås det nye nr. 7 ikke begrænset til
handlinger begået med et særligt
terrorforsæt.
Det betyder, at der ikke i alle tilfælde
(som efter straffelovens § 114), hvor der rekrutteres til
eller oplæres i besiddelse og anvendelse af radioaktivt
materiale mv., skal foreligge forsæt til »at
skræmme en befolkning i alvorlig grad eller uretmæssigt
at tvinge danske eller udenlandske offentlige myndigheder eller en
international organisation til at foretage eller undlade at
foretage en handling eller at destabilisere eller
ødelægge et lands eller en international organisations
grundlæggende politiske, forfatningsmæssige,
økonomiske eller samfundsmæssige
strukturer«.
3.3. Straffelovens § 114 c,
stk. 1 (om hvervning), og § 114 d, stk. 1
(om oplæring), henviser til de handlinger, som er omfattet af
lovens § 114 a. Med forslaget om at indsætte
et nyt nr. 7 i § 114 a om handlinger omfattet
af FN's konvention til bekæmpelse af nuklear terrorisme
sikres det således, at det - i overensstemmelse med
artiklerne 6 og 7 i Europarådets konvention - vil være
strafbart at rekruttere til og oplære i at begå de
forbrydelser, der er omfattet af FN's konvention om nuklear
terrorisme, uanset om der foreligger et særligt
terrorforsæt, jf. ovenfor.
Indsættelsen af det foreslåede nye
nr. 7 i straffelovens § 114 a indebærer
endvidere - i kraft af henvisningen i § 114 c,
stk. 2, og § 114 d, stk. 2, til
§ 114 b (om finansiering af handlinger omfattet af
§ 114 og § 114 a) - at det vil være
strafbart at rekruttere til og oplære i at begå
finansiering af de forbrydelser, der er omfattet af FN's konvention
om nuklear terrorisme, uanset om der foreligger et særligt
terrorforsæt.
Med lovforslaget vil der på tilsvarende vis
i kraft af henvisningen til § 114 a i
§ 114 c, stk. 3, og § 114 d,
stk. 3, ske en mindre udvidelse af anvendelsesområdet
for straffelovens bestemmelser om at lade sig hverve til eller
oplære i terrorhandlinger efter straffelovens
§ 114 a. Disse forhold er ikke omfattet af
kriminaliseringspligten i Europarådets konvention om
forebyggelse af terrorisme. Justitsministeriet finder imidlertid,
at det er et naturligt modstykke til kriminaliseringen af hvervning
og oplæring til at begå handlinger omfattet af
FN-konventionen om nuklear terrorisme, uanset om der foreligger et
særligt terrorforsæt, at det samtidig gøres
strafbart at lade sig hverve eller oplære til at begå
sådanne handlinger.
Med lovforslaget udvides tillige - i
overensstemmelse med artikel 9 i Europarådskonventionen
- anvendelsesområdet for den særlige medvirkensregel i
straffelovens § 114 e i kraft af henvisningen i
denne bestemmelse til § 114 c, stk. 1 og 2, og
§ 114 d, stk. 1 og 2 (der som anført
ovenfor henviser til § 114 a).
Herudover indebærer forslaget en mindre
udvidelse af anvendelsesområdet for straffelovens
§ 114 b og § 114 e i kraft af
henvisningen i begge bestemmelser til de handlinger, som er
omfattet af straffelovens § 114 a.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets
§ 1, nr. 3, og bemærkningerne hertil.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget skønnes ikke at have
økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser
for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser
for borgerne.
7. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget har ingen EU-retlige
konsekvenser.
9. Hørte myndigheder
mv.
Et udkast til lovforslag har været sendt i
høring hos følgende myndigheder og
organisationer:
Østre Landsret, Vestre Landsret, Samtlige
byretter, Domstolsstyrelsen, Den Danske Dommerforening,
Domstolsstyrelsen, Dommerfuldmægtigforeningen, Danmarks
Domstole, Rigsadvokaten, Foreningen af Offentlige Anklagere,
Foreningen af Statsadvokater, Rigspolitiet,
Politidirektørforeningen, Politiforbundet,
Politifuldmægtigforeningen, Advokatrådet,
Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Institut for
Menneskerettigheder, Retssikkerhedsfonden, Det
Kriminalpræventive Råd, Direktoratet for
Kriminalforsorgen, Kriminalpolitisk Forening (KRIM), Retspolitisk
Forening, Amnesty International og Danske Advokater.
| | | 10. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til § 1, nr. 1
(§ 114 a)
Forslaget er rent redaktionelt og indebærer
en rettelse af den angivne nummerering.
Til § 1, nr. 2
(§ 114 a, nr. 4)
Forslaget er rent redaktionelt og indebærer
en rettelse af den angivne dato for IAEA-konventionen om fysisk
beskyttelse af nukleare materialer (Det Internationale Atomagenturs
konvention).
Til § 1, nr. 3
(§ 114 a, nr. 7)
Forslaget gennemfører den udvidelse af
Europarådets konvention om forebyggelse af terrorisme, som er
sket med tilføjelsen af FN's konvention til bekæmpelse
af nuklear terrorisme til bilaget til
Europarådskonventionen.
Det foreslås at indsætte et nyt
nr. 7 i straffelovens § 114 a, hvorefter
straffen for at overtræde straffelovens
§ 192 b (om besiddelse og anvendelse mv. af
radioaktive stoffer), § 260 (om ulovlig tvang) eller
§ 266 (om trusler) - når handlingen er omfattet af
artikel 2 i FN's konvention om nuklear terrorisme - kan
overstige den højeste for lovovertrædelsen foreskrevne
straf. Hvis den højeste straf, der er foreskrevet for den
pågældende handling, er mindre end 4 års
fængsel, kan straffen dog stige til fængsel indtil 6
år. Der sigtes herved til forbrydelser, der har strafmaksima
på under 4 års fængsel, f.eks. straffelovens
§ 260 og § 266.
I overensstemmelse med, hvad der gælder i
forhold til handlingerne omfattet af straffelovens
§ 114 a, nr. 1-6, er det nye nr. 7 ikke
begrænset til handlinger begået med
terrorforsæt.
Det betyder, at der ikke i alle tilfælde
(som efter straffelovens § 114) skal foreligge
forsæt til »at skræmme en befolkning i alvorlig
grad eller uretmæssigt at tvinge danske eller udenlandske
offentlige myndigheder eller en international organisation til at
foretage eller undlade at foretage en handling eller at
destabilisere eller ødelægge et lands eller en
international organisations grundlæggende politiske,
forfatningsmæssige, økonomiske eller
samfundsmæssige strukturer«.
Den foreslåede bestemmelse er
subsidiær i forhold til straffelovens § 114.
Forslaget til nyt nr. 7 indebærer, at
det efter straffelovens § 114 c, stk. 1 (om
hvervning), og § 114 d, stk. 1 (om
oplæring) - i kraft af henvisningen i de nævnte
bestemmelser til § 114 a - fremover vil være
strafbart at rekruttere til og oplære i handlinger omfattet
af straffelovens § 192 b, § 260 eller
§ 266, når handlingen er omfattet af artikel 2
i FN's konvention om nuklear terrorisme, uanset om der foreligger
et særligt terrorforsæt.
Endvidere indebærer forslaget til nyt
nr. 7, at det efter straffelovens § 114 c,
stk. 2, og § 114 d, stk. 2 - i kraft af
henvisningen i de nævnte bestemmelser til
§ 114 b om finansiering af handlinger omfattet af
§ 114 a - fremover vil være strafbart (uanset
om der foreligger et særligt terrorforsæt) at
rekruttere til og oplære i direkte eller indirekte
økonomisk støtte mv. til en person, en gruppe eller
en sammenslutning, der begår eller har til hensigt at
begå handlinger omfattet af straffelovens
§ 192 b, § 260 eller § 266,
når handlingen er omfattet af artikel 2 i FN's
konvention om nuklear terrorisme.
Forslaget til nyt nr. 7 indebærer
samtidig, at det efter straffelovens § 114 c,
stk. 3, og § 114 d, stk. 3 - i kraft af
henvisningen i de nævnte bestemmelser til
§ 114 a - fremover vil være strafbart at lade
sig hverve til eller oplære i at begå handlinger
omfattet af straffelovens § 192 b, § 260
eller § 266, når handlingen er omfattet af
artikel 2 i FN's konvention om nuklear terrorisme, uanset om
der foreligger et særligt terrorforsæt.
Herudover indebærer forslaget til nyt
nr. 7, at det efter den særlige medvirkensregel i
straffelovens § 114 e - i kraft af henvisningen til
§ 114 a og §§ 114 b-114 d,
jf. § 114 a - vil være strafbart i
øvrigt at fremme virksomheden for en person, en gruppe eller
en sammenslutning, der begår eller har til hensigt at
begå handlinger omfattet af straffelovens
§ 192 b, § 260 eller § 266,
når handlingen er omfattet af artikel 2 i FN's
konvention om nuklear terrorisme, uanset om der foreligger et
særligt terrorforsæt.
Den foreslåede ændring af
straffelovens § 114 a forudsættes anvendt
på samme måde som den eksisterende bestemmelse i
straffelovens § 114 a. Det vil bl.a. sige, at den foreslåede ændring af
straffelovens § 114 a ikke forudsættes at have
nogen selvstændig betydning, når overtrædelsen
kan henføres til bestemmelser med fængsel på
livstid som strafmaksimum (som i straffelovens
§ 192 b, stk. 3), at der ikke tilsigtes nogen ændring
af straffelovens § 33, stk. 2, om forhøjelse
af tidsbestemt straf til fængsel indtil 20 år, og at det forudsættes, at der ikke kan
ske yderligere strafforhøjelse efter straffelovens
§ 88, stk. 1, 2. pkt., i tilfælde, hvor
der opstår spørgsmål om fastsættelse af
sammenstødsstraf for lovovertrædelser omfattet af
§ 114 a. Med forslaget tilsigtes ingen forandring i
øvrigt med hensyn til muligheden for at anvende
straffelovens § 88, stk. 1, 2. pkt., f.eks.
hvor der opstår spørgsmål om
sammenstødsstraf for lovovertrædelser omfattet af
§ 114 a og lovovertrædelser, der ikke
indgår i den bestemmelse i § 114 a, der er
rejst tiltale for.
Forslaget til ændring af straffelovens
§ 114 a indebærer samtidig en udvidelse af
anvendelsesområdet for straffelovens § 136,
stk. 2, hvorefter den, der offentligt udtrykkeligt billiger en
af de i denne lovs kapitel 12 eller 13 omhandlede forbrydelser,
straffes med bøde eller fængsel indtil 2 år.
Bestemmelsen vil fremover tillige omfatte offentlige, udtrykkelige
billigelser af handlinger omhandlet i den foreslåede
bestemmelse i § 114 a, nr. 7.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft
den 1. marts 2012.
Til § 3
Bestemmelsen vedrører lovens territoriale
gyldighed og indebærer, at loven ikke gælder for
Færøerne og Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I straffeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1062 af 17. november 2011, foretages
følgende ændringer: | | | | § 114 a. Begås en af de i nr. 1-6
nævnte handlinger, uden at forholdet omfattes af
§ 114, kan straffen overstige den højeste for
lovovertrædelsen foreskrevne straf med indtil det halve. Hvis
den højeste straf, der er foreskrevet for den
pågældende handling, er mindre end 4 års
fængsel, kan straffen dog stige til fængsel indtil 6
år. 1) --- 2) --- 3) --- | | 1. I § 114 a, ændres
»nr. 1-6« til: »nr. 1-7«. | | | | 4) Overtrædelse af § 180,
§ 181, stk. 1, § 183, stk. 1 eller 2,
§ 186, stk. 1, §§ 192 a,
192 b, 237, 244, 245, 246, 260, 266, 276, 278, 279,
279 a, 281, 288 eller § 291, stk. 2, når
handlingen er omfattet af artikel 7 i IAEA-konventionen (Det
Internationale Atomenergiagenturs konvention) af 26. oktober 1979
om fysisk beskyttelse af nukleare materialer. 5) --- 6) --- | | 2. I § 114 a, nr. 4,
ændres »26. oktober 1979« til: »3. marts
1980«. | | | | | | 3. I § 114 a indsættes som
nr. 7: | | | | | | »7) Overtrædelse af
§ 192 b, § 260 eller § 266,
når handlingen er omfattet af artikel 2 i den
internationale konvention af 13. april 2005 til bekæmpelse af
nuklear terrorisme.« | | | | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. marts
2012. | | | | | | § 3 | | | | | | Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland. |
|