Fremsat den 14. december 2011 af
justitsministeren (Morten Bødskov)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om ændring af
straffeloven, retsplejeloven, lov om konkurrence- og
forbrugerforhold på telemarkedet, våbenloven,
udleveringsloven samt lov om udlevering af lovovertrædere til
Finland, Island, Norge og Sverige
(Ændring af revisionsbestemmelse)
§ 1
I lov nr. 378 af 6. juni 2002 om ændring af
straffeloven, retsplejeloven, lov om konkurrence- og
forbrugerforhold på telemarkedet, våbenloven,
udleveringsloven samt lov om udlevering af lovovertrædere til
Finland, Island, Norge og Sverige (Gennemførelse af
FN-konventionen til bekæmpelse af finansiering af terrorisme,
gennemførelse af FN's Sikkerhedsråds resolution nr.
1373 (2001) samt øvrige initiativer til bekæmpelse af
terrorisme m.v.), som ændret ved § 7 i lov nr. 542
af 8. juni 2006 og lov nr. 650 af 15. juni 2010, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 8 ændres
»2011-12« til: »2013-14«.
§ 2
Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | | 1. | Indledning | 2. | Baggrund for
revisionsbestemmelsen | 3. | Gældende
ret | | 3.1. | Retsplejelovens § 786,
stk. 4 | | 3.2. | Logningsdirektivet | | 3.3. | Logningsbekendtgørelsen og
vejledningen hertil | 4. | Evalueringen af
logningsdirektivet | 5. | Justitsministeriets
overvejelser | 6. | De økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige | 7. | De økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv. | 8. | De administrative
konsekvenser for borgere | 9. | De
miljømæssige konsekvenser | 10. | Forholdet til
EU-retten | 11. | Hørte myndigheder
og organisationer mv. | 12. | Sammenfattende
skema | | |
|
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er at ændre
revisionsbestemmelsen vedrørende retsplejelovens
§ 786, stk. 4, om teleudbyderes registrering og
opbevaring af oplysninger om teletrafik til brug for efterforskning
og retsforfølgning af strafbare forhold, således at
justitsministeren fremsætter forslag om revision af
bestemmelsen i folketingsåret 2013-14 frem for 2011-12.
Retsplejelovens § 786, stk. 4, blev
indført for at sikre, at oplysninger om teletrafik er
tilgængelige, når politiet til brug for en konkret
efterforskning eller retsforfølgning af alvorlig
kriminalitet har indhentet en retskendelse med henblik på et
indgreb i meddelelseshemmeligheden.
Efter retsplejelovens § 786,
stk. 4, påhviler det udbydere af telenet- eller
teletjenester at foretage registrering og opbevaring i 1 år
af oplysninger om teletrafik til brug for efterforskning og
retsforfølgning af strafbare forhold. Justitsministeren
fastsætter efter forhandling med (nu) erhvervs- og
vækstministeren nærmere regler om denne registrering og
opbevaring.
Regler herom er fastsat i bekendtgørelse
nr. 988 af 28. september 2006 om udbydere af elektroniske
kommunikationsnets og elektroniske kommunikationstjenesters
registrering og opbevaring af oplysninger om teletrafik
(logningsbekendtgørelsen).
Med logningsbekendtgørelsen
gennemføres væsentlige dele af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2006/24/EF om lagring af data genereret eller
behandlet i forbindelse med tilvejebringelse af offentligt
tilgængelige elektroniske kommunikationstjenester eller
elektroniske kommunikationsnet og om ændring af direktiv
2002/58/EF (logningsdirektivet).
2. Baggrund for
revisionsbestemmelsen
2.1. Efter § 8 i lov nr. 378 af
6. juni 2002 (anti-terrorpakke I) skulle justitsministeren i
folketingsåret 2005-06 fremsætte forslag om revision af
retsplejelovens § 786, stk. 4. Baggrunden herfor
var, at en ordning med pligtmæssig logning af oplysninger om
teletrafik til brug for efterforskning og retsforfølgning
var en nyskabelse, og at Justitsministeriet fandt det
hensigtsmæssigt, at ordningen evalueres nogle år efter
dens iværksættelse, jf. Folketingstidende 2001-02 (2.
samling), tillæg A, side 886.
Ved § 7 i lov nr. 542 af 8. juni 2006
(anti-terrorpakke II) blev revisionen udskudt til
folketingsåret 2009-10. Det skyldtes, at der i 2006 endnu
ikke forelå nogen erfaringer med anvendelsen af bestemmelsen,
idet retsplejelovens § 786, stk. 4, først
blev sat i kraft den 15. september 2007. Der blev med virkning fra
samme dato med logningsbekendtgørelsen fastsat nærmere
regler om teleudbyderes registrering og opbevaring af oplysninger
om teletrafik til brug for efterforskning og retsforfølgning
af strafbare forhold.
2.2. Ved lov nr. 650 af 15. juni 2010 blev
revisionen udskudt til folketingsåret 2011-12, således
at bl.a. resultatet af en evaluering af logningsdirektivet i
EU-regi kunne indgå i overvejelserne i forbindelse med
revisionen. Justitsministeriet var endvidere enig med bl.a.
Rigspolitiet i, at det vil være hensigtsmæssigt at
indhente yderligere erfaring med reglerne om logning med henblik
på at vurdere behovet for eventuelle ændringer. Der
henvises nærmere til pkt. 4 i de almindelige
bemærkninger til det pågældende lovforslag (L 180
- folketingssamlingen 2009-10).
3. Gældende ret
3.1. Retsplejelovens
§ 786, stk. 4
3.1.1. Retsplejelovens § 786,
stk. 4, blev indført ved lov nr. 378 af 6. juni 2002 om
ændring af straffeloven, retsplejeloven, lov om konkurrence-
og forbrugerforhold på telemarkedet, våbenloven,
udleveringsloven samt lov om udlevering af lovovertrædere til
Finland, Island, Norge og Sverige (Gennemførelse af
FN-konventionen til bekæmpelse af finansiering af terrorisme,
gennemførelse af FN's Sikkerhedsråds resolution nr.
1373 (2001) samt øvrige initiativer til bekæmpelse af
terrorisme m.v.) (anti-terrorpakke I). Bestemmelsen trådte i
kraft den 15. september 2007, jf. bekendtgørelse nr. 986 af
28. september 2006.
Efter retsplejelovens § 786,
stk. 4, påhviler det udbydere af telenet- eller
teletjenester at foretage registrering og opbevaring i 1 år
af oplysninger om teletrafik til brug for efterforskning og
retsforfølgning af strafbare forhold. Justitsministeren
fastsætter efter forhandling med (nu) erhvervs- og
vækstministeren nærmere regler om denne registrering og
opbevaring.
Retsplejelovens § 786, stk. 4,
fastsætter en pligt for udbydere af telenet- og teletjenester
til at registrere og opbevare oplysninger om teletrafik. Hensigten
med bestemmelsen er således, at de pågældende
oplysninger findes, hvis der bliver brug for dem.
Indhentelse af oplysninger om teletrafik i
forbindelse med efterforskning og retsforfølgning af
kriminalitet udgør et indgreb i meddelelseshemmeligheden, og
adgangen til at få udleveret oplysninger, som en udbyder har
registreret og opbevaret efter bestemmelsen, reguleres derfor af
reglerne om indgreb i meddelelseshemmeligheden i retsplejelovens
kapitel 71 samt eventuelt også reglerne i kapitel 74 om
edition.
3.1.2. Efter retsplejelovens § 786,
stk. 4, skal udbydere alene registrere og opbevare oplysninger
om, hvem der har haft kontakt, men ikke oplysninger om, hvad
indholdet af kommunikationen imellem de pågældende var,
f.eks. i form af optagelse af en telefonsamtale.
I bemærkningerne til lovforslaget om
anti-terrorpakke I (L 35, jf. Folketingstidende 2001-02 (2.
samling), tillæg A, side 879) fremgår det
således, at de oplysninger, som logningspligten kan omfatte,
for så vidt angår teletrafik navnlig vil være de
oplysninger, som politiet har brug for i form af teleoplysning og
udvidet teleoplysning, jf. retsplejelovens § 780,
stk. 1, nr. 3 og 4. Det kan f.eks. være det
kaldende og det kaldte telefonnummer (A- og B-nummer),
opkaldstidspunkter og varigheden af samtaler samt - for
mobiltelefoners vedkommende - oplysninger om anvendte
sendemaster/celler.
For så vidt angår internettrafik fremgår det, at der vil
kunne fastsættes regler om logning af den dynamiske
(skiftende) tildeling af IP-adresser, tidspunkt for opkobling og
nedkobling samt opkoblingens varighed.
Samtidig fremgår det, at der ikke vil kunne fastsættes regler om, at
internetudbydere løbende skal foretage registrering af,
hvilke hjemmesider, chatrooms mv. kunderne besøger, idet
hensigten med bestemmelsen alene er at kunne føre
elektroniske spor, der findes på internettet i forbindelse
med kriminelle aktiviteter, tilbage til gerningsmændene.
For så vidt angår e-mail er det med lovforslaget forudsat, at
der ikke skal ske en generel logning af indholdsdata, men alene
oplysninger svarende til teleoplysninger, det vil sige oplysninger
om f.eks. afsender, modtager og tidsangivelse vedrørende
kommunikationen imellem disse.
3.2.
Logningsdirektivet
Af præamblen til logningsdirektivet -
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2006/24/EF om lagring
af data genereret eller behandlet i forbindelse med
tilvejebringelse af offentligt tilgængelige elektroniske
kommunikationstjenester eller elektroniske kommunikationsnet og om
ændring af direktiv 2002/58/EF - fremgår det, at
baggrunden for direktivet bl.a. er, at medlemsstaterne har
praktiske erfaringer for, at trafikdata og lokaliseringsdata har
stor betydning i efterforskning, afsløring og
retsforfølgning af strafbare handlinger, og at det derfor er
nødvendigt på europæisk plan at sikre, at data,
som genereres eller behandles af udbydere af elektronisk
kommunikation, lagres i en vis periode.
Direktivet opregner i artikel 5 de kategorier af
data om telefoni, internettrafik og e-mail, som skal registreres og
opbevares. Efter artikel 6 skal data lagres i mindst 6
måneder og højst 2 år regnet fra datoen for
gennemførelsen af den omhandlede kommunikation. Efter
artikel 10 skal medlemsstaterne hvert år give Kommissionen
statistikker om lagring af data, der er behandlet i forbindelse med
levering af offentlige elektroniske kommunikationstjenester.
Det fremgår af direktivets artikel 14, at
Kommissionen senest den 15. september 2010 skal forelægge
Europa-Parlamentet og Rådet en evaluering af direktivets
anvendelse og dets virkning på de økonomiske
aktører og forbrugerne. Evalueringen skal ske under
hensyntagen til den udvikling, der er sket inden for elektronisk
kommunikationsteknologi, og de statistiske oplysninger, som
Kommissionen har modtaget i medfør af artikel 10.
Formålet med evalueringen er at fastslå, om det er
nødvendigt at ændre direktivet, særligt for
så vidt angår listen over data i artikel 5 og de
lagringsperioder, der er fastsat i artikel 6.
Kommissionen har den 18. april 2011 offentliggjort
en evalueringsrapport om logningsdirektivet, jf. nærmere
herom nedenfor under pkt. 4.
Fristen for medlemsstaterne til at
gennemføre direktivet i national ret var den 15. september
2007, hvilket for Danmarks vedkommende bl.a. skete ved
logningsbekendtgørelsen.
3.3.
Logningsbekendtgørelsen og vejledningen hertil
3.3.1. Justitsministeriet udstedte den 28.
september 2006 logningsbekendtgørelsen med hjemmel i
retsplejelovens § 786, stk. 4.
Bekendtgørelsen blev ledsaget af vejledning nr. 74 af 28.
september 2006, som mere detaljeret redegør for den
registrerings- og opbevaringspligt, som følger af
logningsbekendtgørelsen.
Det fremgår af
logningsbekendtgørelsens § 1, at udbydere af
elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester til slutbrugere
skal foretage registrering og opbevaring af oplysninger om
teletrafik, der genereres eller behandles i deres net.
Efter logningsbekendtgørelsens
§§ 4-6 skal udbyderne registrere en række
nærmere angivne oplysninger om fastnettelefoni,
mobiltelefoni, internettrafik, e-mail og internettelefoni. Det
gælder bl.a. oplysninger om det opkaldte og det opkaldende
nummer i forbindelse med telefonsamtaler, IP-adresser i forbindelse
med brug af internettet samt modtagende og afsendende
e-mail-adresser i forbindelse med brug af udbyderens egne
e-mail-tjenester.
Udbyderne skal derimod ikke registrere og opbevare
indholdet af kommunikation, hverken i forbindelse med
telefonsamtaler, brug af internettet eller brug af udbyderens
e-mail-tjenester.
De registrerede oplysninger opbevares i 1
år, jf. bekendtgørelsens § 9.
3.3.2. Logningsbekendtgørelsen
gennemfører store dele af logningsdirektivet og er i vid
udstrækning baseret på direktivet, ligesom der anvendes
samme terminologi i bekendtgørelsen som i direktivet.
Bekendtgørelsen går dog på en række
punkter videre end direktivet. Det drejer sig bl.a. om logning af
visse oplysninger om hot spots og - for så vidt angår
mobiltelefoner - logning af oplysninger om den første og
sidste mast, som en mobiltelefon er forbundet med som led i
kommunikationen.
3.3.3. Med henblik på at forbedre
politiets mulighed for at sammenholde oplysninger om identiteten
på brugere af kommunikationsmidler med oplysninger om de
anvendte kommunikationsapparater er en tværministeriel
arbejdsgruppe under Justitsministeriet og (nu) Erhvervs- og
Vækstministeriet for tiden ved at overveje, hvordan
oplysninger om brugere af taletidskort, internetcaféer,
gratis trådløs adgang til internettet (hot spots) og
internetadgang på biblioteker mv. kan registreres.
Arbejdsgruppen skal bl.a. gennemgå og vurdere de tekniske
muligheder for at registrere sådanne oplysninger, inddrage
erfaringer fra andre lande, belyse økonomiske og
administrative konsekvenser samt inddrage telebranchen i
arbejdet.
4. Evalueringen af
logningsdirektivet
Som nævnt ovenfor under pkt. 3.2 har
Kommissionen i april 2011 offentliggjort en evalueringsrapport om
logningsdirektivet. Evalueringen viser overordnet set, at logning
er et nyttigt værktøj for retshåndhævelsen
i EU. Det fremgår dog samtidig af evalueringen, at
logningsdirektivets bidrag til en harmonisering af logning har
været begrænset med hensyn til f.eks.
formålsbegrænsning og lagringsperioder samt
godtgørelse af operatørernes udgifter, som ligger
uden for direktivets anvendelsesområde.
Kommissionen har i tilknytning til evalueringen
oplyst, at den vil foreslå en revision af de nuværende
logningsregler. Kommissionen vil finde frem til en række
løsningsmuligheder i samråd med de
retshåndhævende myndigheder, dommerstanden,
erhvervssektoren, forbrugergrupper, datatilsynsmyndigheder og
organisationer mv. Kommissionen vil undersøge
offentlighedens opfattelse af logning, og logningens indflydelse
på adfærden. Resultaterne heraf vil indgå i en
konsekvensanalyse af den valgte løsningsmodel, som vil danne
grundlag for Kommissionens forslag.
Det forventes, at Kommissionen i løbet af
2012 vil fremlægge et forslag til revision af
logningsdirektivet. Kommissionens forslag til revision af
logningsdirektivet vil herefter skulle forhandles i
Rådet.
5. Justitsministeriets
overvejelser
Som anført ovenfor under pkt. 3.3
gennemfører logningsbekendtgørelsen, der er udstedt i
medfør af retsplejelovens § 786, stk. 4,
væsentlige dele af logningsdirektivet. Danmarks EU-retlige
forpligtelser sætter således grænser for, hvilke
ændringer der kan foretages af retsplejelovens
§ 786, stk. 4, og logningsbekendtgørelsen,
der er fastsat i medfør heraf. Overvejelser om eventuelle
ændringer af retsplejelovens § 786, stk. 4,
må således ske i lyset af logningsdirektivet, der bl.a.
fastsætter, at visse oplysninger om teletrafik skal registreres og opbevares i en vis
periode.
Som nævnt ovenfor under pkt. 4
forventes Kommissionen at fremlægge et forslag til revision
af logningsdirektivet i løbet af 2012. Herefter vil
forslaget skulle forhandles af EU-medlemsstaterne i
Rådet.
Justitsministeriet foreslår på den
baggrund, at revisionen af retsplejelovens § 786,
stk. 4, udsættes til folketingsåret 2013-14,
så revisionen af de danske logningsregler afventer den
kommende revision af logningsdirektivet.
Der foreslås således ikke på
nuværende tidspunkt ændringer af retsplejelovens
§ 786, stk. 4.
Som tilkendegivet i forarbejderne til lov nr. 650
af 15. juni 2010, hvor revisionen blev udskudt til
folketingsåret 2011-12, vil der i forbindelse med en revision
af de danske logningsregler så vidt muligt blive taget
stilling til, om der er behov for at ændre
opbevaringsperioden for loggede data, og om der er behov for at
registrere og opbevare flere typer af data. Desuden vil de
synspunkter mv., som interessenterne på området
fremkommer med, blive inddraget i overvejelserne, ligesom
Justitsministeriet vil inddrage relevante myndigheder og
organisationer mv., herunder tele- og internetbranchen, i
forbindelse med en kommende revision af de danske
logningsregler.
Som nævnt ovenfor under pkt. 3.3.3 er
en tværministeriel arbejdsgruppe for tiden ved at overveje,
hvordan oplysninger om brugere af taletidskort,
internetcaféer, gratis trådløs adgang til
internettet (hot spots) og internetadgang på biblioteker mv.
kan registreres. Når arbejdsgruppens rapport foreligger, vil
der være grundlag for at tage stilling til, i hvilket omfang
rapporten kan give anledning til initiativer.
De anbefalinger, som arbejdsgruppen måtte
fremkomme med, vil også blive inddraget i forbindelse med en
kommende revision af retsplejelovens § 786,
stk. 4.
6. De økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for det offentlige.
7. De økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
8. De administrative
konsekvenser for borgere
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser
for borgerne.
9. De miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
10. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
11. Hørte myndigheder og
organisationer mv.
Et udkast til lovforslaget har været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
mv.:
Østre Landsret, Vestre Landsret, Sø-
og Handelsretten, samtlige byretter, Domstolsstyrelsen, Den Danske
Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen, HK-Landsklubben
Danmarks Domstole, Rigsadvokaten¸ Foreningen af Offentlige
Anklagere, Rigspolitiet, Politiforbundet, HK-Landsklubben for
Politiet, Datatilsynet, Advokatrådet, Danske Advokater,
Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Institut for
Menneskerettigheder, Retssikkerhedsfonden, Amnesty International,
Retspolitisk Forening, DI, Dansk Erhverv, HORESTA,
Brancheforeningen Telekommunikationsindustrien,
Brancheorganisationen Forbruger Elektronik, Dansk IT, ISPA DK
(Foreningen af Internetleverandører), Foreningen af Danske
Internet Medier, IT-Branchen, ITEK/Dansk Industri, PROSA, SAM-DATA
(HK), IFPI Danmark, Business Software Alliance Danmark,
IT-Politisk Forening, Multimedieforeningen, Kommunedata KMD, CSC
Danmark A/S, TDC A/S, Telenor A/S, Telia A/S, Hi3G Denmark ApS,
Lejernes LO og Andelsboligforeningernes
Fællesrepræsentation.
| | | 12. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/ Mindreudgifter | Negative konsekvenser/ Merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Bestemmelsen fastsætter, at
justitsministeren i folketingsåret 2013-14 skal
fremsætte forslag om revision af bestemmelsen i
retsplejelovens § 786, stk. 4, om teleudbyderes
registrering og opbevaring af oplysninger om teletrafik til brug
for efterforskning og retsforfølgning af strafbare
forhold.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft
dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Til § 3
Den foreslåede bestemmelse vedrører
lovens territoriale gyldighed. Loven vil ikke gælde for
Færøerne og Grønland, der har egne
retsplejelove.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
ret
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov nr. 378 af 6. juni 2002 om
ændring af straffeloven, retsplejeloven, lov om konkurrence-
og forbrugerforhold på telemarkedet, våbenloven,
udleveringsloven samt lov om udlevering af lovovertrædere til
Finland, Island, Norge og Sverige (Gennemførelse af
FN-konventionen til bekæmpelse af finansiering af terrorisme,
gennemførelse af FN's Sikkerhedsråds resolution nr.
1373 (2001) samt øvrige initiativer til bekæmpelse af
terrorisme m.v.), som ændret ved § 7 i lov nr. 542
af 8. juni 2006 og lov nr. 650 af 15. juni 2010, foretages
følgende ændring: | | | | § 8. Justitsministeren fremsætter i
folketingsåret 2011-12 forslag om revision af retsplejelovens
§ 786, stk. 4, som affattet ved denne lovs
§ 2, nr. 3. | | 1. I § 8 ændres
»2011-12« til: »2013-14«. | | | | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende. | | | | | | § 3 | | | | | | Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland. |
|