Betænkning afgivet af Retsudvalget
den 31. maj 2012
1. Ændringsforslag
Venstres, Dansk Folkepartis, Enhedslistens og Liberal
Alliances medlemmer af udvalget har stillet 1 ændringsforslag
til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 14. december 2011 og var til 1.
behandling den 20. december 2011. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og justitsministeren sendte den
28. oktober 2011 dette udkast til udvalget, jf. REU alm. del -
bilag 61. Den 14. december 2011 sendte justitsministeren de
indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Høringer
Retsudvalget afholdt den 23. maj 2012 en høring om de
danske logningsregler.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 50 spørgsmål til
justitsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Udvalget indstiller lovforslaget
til vedtagelse med det stillede
ændringsforslag.
Venstres, Dansk Folkepartis, Enhedslistens og Liberal
Alliances medlemmer af udvalget, et flertal i udvalget,
konstaterer, at logningsreglerne indebærer et indgreb i
borgernes privatliv og personlige frihed, og at det er bydende
nødvendigt for retsstatstankegangen, at sådanne
indgreb altid begrænses til et minimum, overvejes grundigt og
jævnligt evalueres. Bl.a. derfor blev der indført en
revisionsbestemmelse i den oprindelige lov, som gennemførte
logningsdirektivet i dansk ret. Flertallet understreger, at
Folketinget og justitsministeren løbende bør sikre,
at de danske logningsregler er udformet sådan, at der er
balance mellem på den ene side hensynet til en effektiv
forebyggelse og bekæmpelse af alvorlig kriminalitet og
terrorhandlinger og på den anden side hensynet til
beskyttelse af borgernes privatliv og personlige frihed. Omfanget
af registreringer af borgernes tele- og internetkommunikation
og omkostningerne forbundet med logning bør ligeledes
altid stå i rimeligt forhold til udbyttet for politi,
anklagemyndighed og efterretningstjenester.
Justitsministeren har under behandlingen af lovforslaget
oplyst (svar på spørgsmål 14), at
Europa-Kommissionen i løbet af sommeren
2012 forventes at fremlægge et forslag til en
revision af de EU-regler, som de danske logningsregler er baseret
på. Flertallet lægger i den forbindelse
afgørende vægt på, at Folketingets
Retsudvalg vil blive tæt inddraget i det videre arbejde
med Europa-Kommissionens forslag som led i den danske
EU-procedure. Samtidig finder flertallet dog, at det er
nødvendigt at fortsætte et selvstændigt arbejde
med en revision og evaluering i Folketinget også,
særlig med fokus på, hvorvidt logningsdirektivet er
blevet overimplementeret i Danmark. Her tænkes særlig
på den såkaldte sessionslogning, som er krævet
efter logningsbekendtgørelsens § 5, stk. 1, og §
5, stk. 4.
I den forbindelse mener flertallet, at det snarest muligt og
senest ultimo 2012 bør undersøges, hvorvidt
logningsdirektivet er overimplementeret i Danmark, samt, under
henvisning til justitsministerens svar på
spørgsmål nr. 18, hvilke andre regler end
logningsreglerne der indebærer, at borgernes tele- og
internetkommunikation registreres og opbevares, og hvilken
betydning disse regler har. Det bør samtidig afklares, i
hvilket omfang data opbevaret efter logningsreglerne kan
kræves udleveret efter andre hjemler end
retsplejeloven.
Desuden opfordrer flertallet justitsministeren til at sikre,
at der fra politiets side i forbindelse med revisionen af reglerne
fremlægges en kvalitativ og kvantitativ opgørelse over
den hidtidige brug af logningsdata, som bør foreligge ultimo
2012. Flertallet vil desuden i forbindelse med revisionen overveje,
om der for fremtiden bør fremlægges jævnlige
kvantitative og kvalitative opgørelser over politiets brug
af logningsdata.
Flertallet opfordrer desuden justitsministeren til at sikre,
at der for efterretningstjenesternes vedkommende fremlægges
en kvalitativ opgørelse over, hvor effektive de forskellige
elementer af logning indtil nu har været i kampen mod terror
og kriminalitet, så vidt dette er muligt uden at
kompromittere efterretningstjenesternes arbejde.
Opgørelserne skal understøtte, at Folketinget
løbende kan sikre, at der er balance mellem på den ene
side hensynet til forebyggelse og bekæmpelse af kriminalitet
og på den anden side hensynet til beskyttelse af borgernes
privatliv og personlige frihed.
Flertallet lægger endvidere afgørende
vægt på, at justitsministeren i besvarelsen af
spørgsmål nr. 5 vedrørende lovforslaget har
tilkendegivet, at de relevante myndigheder og organisationer m.v.,
herunder tele- og internetbranchen, vil blive inddraget i en
kommende revision af logningsreglerne. Samtidig hæfter
flertallet sig ved, at justitsministeren har tilkendegivet, at man
vil inddrage de synspunkter og oplysninger, der kom frem i
forbindelse med Retsudvalgets høring den 23. maj 2012 om
logningsreglerne, herunder hensynet til borgernes privatliv og
personlige frihed, og at indgreb i disse altid bør
begrænses til det absolut nødvendige.
Socialdemokratiets, Radikale Venstres, Socialistisk
Folkepartis og Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget
lægger helt generelt vægt på, at politiet,
anklagemyndigheden og Politiets Efterretningstjeneste har de
redskaber til rådighed, der sætter dem i stand til at
bekæmpe kriminalitet og imødegå terrortruslen
effektivt. S, RV, SF og KF finder anledning til at understrege
dette i lyset af den debat, der har været om
nytteværdien af logningsreglerne i forbindelse med
lovforslagets behandling, som kan efterlade det indtryk, at dette
synspunkt ikke deles bredt i Folketinget.
Partierne fremhæver, at det er vurderingen hos
Rigsadvokaten, Rigspolitiet og Politiets Efterretningstjeneste, at
de oplysninger om tele- og internetkommunikation, der registreres
og opbevares i medfør af logningsbekendtgørelsen,
generelt er af væsentlig og i nogle tilfælde
afgørende betydning for efterforskning og
retsforfølgning af alvorlige forbrydelser.
Politiets Efterretningstjeneste har i den forbindelse oplyst,
at efterretningstjenesten anvender oplysninger om teletrafik i
betydeligt omfang, navnlig i forbindelse med længerevarende
efterforskninger inden for terrorområdet, og at sådanne
oplysninger i flere tilfælde har været af
afgørende betydning for at kunne afdække
terrorrelationer i både ind- og udland. Politiets
Efterretningstjeneste har endvidere oplyst, at stort set alle
efterretningstjenestens målpersoner kommunikerer via
internettet.
I forbindelse med lovforslagets behandling har
justitsministeren oversendt kopi af sit brev af 8. maj 2012 til
Europa-Kommissionen, der indeholder oplysninger om 10 konkrete
sager, hvor data, som er blevet opbevaret efter logningsdirektivet,
som logningsbekendtgørelsen er baseret på, har spillet
en essentiel rolle i efterforskningen eller for sagens
afgørelse. Det drejer sig om sager om bl.a. drab,
drabsforsøg, organiseret narkotikahandel og
hjemmerøveri.
Særligt for så vidt angår de
spørgsmål, der under lovforslagets behandling har
været rejst om såkaldt sessionslogning, finder
partierne endvidere anledning til at fremhæve, at det
fremgår af besvarelsen af spørgsmål nr. 43
vedrørende lovforslaget, at det er Rigspolitiets vurdering,
at der bl.a. i takt med, at såvel private som virksomheder i
stigende grad anvender »cloud services«, hvor brugerens
data ligger på fremmede servere rundt om i verden i stedet
for lokalt hos den enkelte, samtidig med at en stigende
tilgængelighed og brug af kryptering modvirker politiets
adgang til kommunikation og data, fremover vil være et
stigende behov for at kunne dokumentere den mistænktes adgang
til disse eller andre servere gennem teledata fra sessionslogning,
der viser hvor ofte og hvordan mistænkte har tilgået en
server eller en tjeneste, for derigennem at kunne indsamle det
fornødne bevis. Som det endvidere fremgår af
besvarelsen af spørgsmål nr. 24 vedrørende
lovforslaget, har Rigspolitiet tillige oplyst, at der i sager om
børnepornografi ses en stigende anvendelse af internettet i
forbindelse med kommunikation og udveksling af filer.
S, RV, SF og KF understreger samtidig, at det
løbende bør sikres, at de danske logningsregler er
udformet sådan, at der er balance mellem på den ene
side hensynet til en effektiv forebyggelse og bekæmpelse af
kriminalitet og på den anden side hensynet til beskyttelse af
borgernes privatliv og personlige frihed. Registreringen af
borgernes tele- og internetkommunikation og omkostningerne
forbundet med logning bør altid stå i rimeligt
forhold til udbyttet af, at politiet, anklagemyndigheden og
Politiets Efterretningstjeneste har adgang til loggede oplysninger
og derigennem kan forebygge og opklare terrorangreb og anden
alvorlig kriminalitet.
Justitsministeren har under behandlingen af lovforslaget
oplyst, at Europa-Kommissionen i løbet af
2012 forventes at fremlægge et forslag til en
revision af de EU-regler, som de danske logningsregler er baseret
på. Partierne finder, at en revision af de danske regler
bør ske i lyset af Europa-Kommissionens forslag, og
lægger endvidere vægt på, at justitsministeren i
besvarelsen af spørgsmål nr. 5 vedrørende
lovforslaget har tilkendegivet, at de relevante myndigheder og
organisationer m.v., herunder tele- og internetbranchen, vil blive
inddraget i en kommende revision af logningsreglerne. Samtidig har
justitsministeren tilkendegivet, at ministeren vil inddrage de
synspunkter og oplysninger, der kom frem i forbindelse med
Retsudvalgets høring om logningsreglerne.
S, RV, SF og KF konstaterer, at ændringsforslaget til
lovforslaget indebærer, at tidspunktet for revisionen af
retsplejelovens § 786, stk. 4, ændres, så
justitsministeren skal fremsætte forslag om revision af
bestemmelsen i folketingsåret 2012-13 i stedet for i
folketingsåret 2013-14. Partierne bemærker i den
forbindelse, at denne ændring mest sandsynligt vil
indebære, at Folketinget igen i næste
folketingsår vil skulle behandle et nyt lovforslag om
udskydelse af revisionen af retsplejelovens § 786, stk. 4, til
EU-reglerne er på plads. Det kan ikke afvises, at det vil
kunne skabe usikkerhed for de berørte, herunder
særligt tele- og internetbranchen.
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et flertal (V,
DF, EL og LA), tiltrådt af et mindretal (det øvrige udvalg):
1) I
den under nr. 1 foreslåede
ændring af § 8 ændres »2013-14« til:
»2012-13«.
[Ændring af, hvilket
folketingsår forslag om revision af bestemmelsen i
retsplejelovens § 786, stk. 4, skal fremsættes
i]
Bemærkninger
Til nr. 1
Forslagsstillerne ønsker med ændringsforslaget at
fremrykke det tidspunkt, hvor justitsministeren skal
fremsætte forslag om revision af bestemmelsen i
retsplejelovens § 786, stk. 4, om teleudbyderes
registrering og opbevaring af oplysninger om teletrafik til brug
for efterforskning og retsforfølgning af strafbare forhold.
Forslagsstillerne finder ikke, at der er grundlag for at udskyde
fremsættelsen af et sådant revisionsforslag til
folketingsåret 2013-14. Forslagsstillerne mener derimod, at
det på det foreliggende grundlag er nødvendigt, at
revisionsarbejdet gennemføres, således at
justitsministeren fremsætter revisionsforslag i
folketingsåret 2012-13, og henviser samtidig til de politiske
bemærkninger fra forslagsstillerne i indeværende
betænkning, hvoraf det bl.a. fremgår, at et flertal i
udvalget lægger afgørende vægt på, at
Folketingets Retsudvalg vil blive tæt inddraget i det
videre arbejde med Europa-Kommissionens kommende forslag på
området, som led i den danske EU-procedure, og at det er
nødvendigt at fortsætte et selvstændigt arbejde
med en revision og evaluering i Folketinget også.
Jacob Bjerregaard (S) Julie
Skovsby (S) Mogens Jensen (S) Mette Reissmann (S) Ole
Hækkerup (S) Rasmus Prehn (S) Jeppe Mikkelsen (RV) Zenia
Stampe (RV) Camilla Hersom (RV) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF)
fmd. Anne Baastrup (SF) Pernille
Skipper (EL) Johanne Schmidt-Nielsen (EL) Frank Aaen (EL) Doris
Jakobsen (SIU) Kim Andersen (V) Preben Bang Henriksen (V) Inger
Støjberg (V) Karen Jespersen (V) Jan E. Jørgensen (V)
Karsten Lauritzen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Karsten Nonbo (V)
Peter Skaarup (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Pia Adelsteen (DF)
Kim Christiansen (DF) Simon Emil Ammitzbøll (LA) Tom Behnke
(KF) nfmd.
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 44 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 16 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 53
Bilagsnr. | Titel |
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra justitsministeren |
2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
3 | Foreløbig tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
4 | Oplæg til udvalgets høring om
de danske logningsregler |
5 | Revideret udkast til tidsplan for
udvalgets behandling af lovforslaget |
6 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
7 | Foreløbigt program til udvalgets
høring om de danske logningsregler den 23. maj 2012 |
8 | Kopi af Justitsministeriets brev til
Europa-Kommissionen med oplysninger om 10 konkrete sager, hvor
data, som er blevet opbevaret efter logningsdirektivet, har spillet
en essentiel rolle i efterforskningen eller for sagens
afgørelse |
9 | Program til udvalgets høring om de
danske logningsregler den 23. maj 2012 |
10 | 1. udkast til betænkning |
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende
L 53
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om fremsendelse af et eventuelt
kommissorium eller en opgavebeskrivelse for den
tværministerielle arbejdsgruppe, som p.t. arbejder på
forslag vedrørende logning, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
2 | Spm. om fremsendelse af eventuelle udkast
eller færdigt materiale, forslag el. lign. fra den
tværministerielle arbejdsgruppe, som p.t. arbejder med
forslag vedrørende logning, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
3 | Spm. om en redegørelse for, hvordan
de udtræk, som årligt foretages på baggrund af
logningsbekendtgørelsen, fordeler sig i forhold til de
forskellige brancher og kategorier af udbydere, som er pålagt
at foretage logning ifølge bekendtgørelsen, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
4 | Spm. om en redegørelse for, hvilke
oplysninger teleselskaberne er forpligtet til at gemme, og i hvor
lang tid, efter hhv. bogføringsloven og
logningsbekendtgørelsen, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
5 | Spm. om en redegørelse for, hvilke
EU-medlemsstater der på nuværende tidspunkt har undladt
at implementere EU-direktivet om logning, og om muligt hvorfor, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
6 | Spm. om en redegørelse for, hvad
politiet og PET har benyttet de oplysninger til, som man via
logningsdirektivets bestemmelser har udtrukket i 2008, 2009 og
2010, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
7 | Spm. om en redegørelse for, i
hvilket omfang og hvordan logningsbekendtgørelsen har
bidraget til at opklare terrorisme m.v. i Danmark, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
8 | Spm. om kommentar til artiklen fra Kromann
Reumert, »Kan SKAT kræve teleudbyderes teledata
udleveret uden fremvisning af en retskendelse? «, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
9 | Spm. om, hvor mange henholdsvis sigtelser
og domfældelser som data udtrukket i medfør af
logningsbekendtgørelsen og logningsdirektivets bestemmelser
har bidraget til, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
10 | Spm. om kommentar til artiklen fra CEPOS,
»Logningsbekendtgørelsen bør suspenderes med
retssikkerhedsmæssig revidering«, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
11 | Spm. , om ministeren mener, at de
betydelige foranstaltninger, der foretages i medfør af
logningsbekendtgørelsens bestemmelser, økonomisk
såvel som retssikkerhedsmæssigt står i et
rimeligt forhold til de loggede datas betydning for efterforskning
og retsforfølgelse i forbindelse med forbrydelser, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
12 | Spm. om en redegørelse for, hvad
logningsbekendtgørelsen har kostet henholdsvis den danske
stat og teleindustrien at implementere, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
13 | Spm. , om praksis med at trække
oplysninger op til efter 24 måneders opbevaring er lovlig, og
hvor længe disse logningsdata kan opbevares lovligt, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
14 | Spm. om, hvornår i 2012
Kommissionens forslag til reviderede europæiske regler for
logning forventes fremlagt, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå |
15 | Spm. , om ministeren vil igangsætte
en manuel gennemgang af de anmodninger og retskendelser, som ligger
til grund for indhentning af oplysninger på baggrund af
logningsbekendtgørelsen, således at det bliver muligt
at foretage disse nærmere opgørelser, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
16 | Spm. om en redegørelse for, hvad
begrebet regnskabsmateriale indebærer, således at det
bliver muligt at foretage en sammenligning af de oplysninger, der
opbevares i 1 år, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
17 | Spm. , om ministeren vil igangsætte
en manuel gennemgang af de anmodninger og retskendelser, som ligger
til grund for indhentning af oplysninger på baggrund af
logningsbekendtgørelsen, således at det bliver muligt
at lave nærmere opgørelser over antallet af
straffesager, hvor sådanne oplysninger er indgået, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
18 | Spm. , om ministeren vil tage initiativ
til at indhente statistiske opgørelser over andre
ressortmyndigheders indhentelse af oplysninger om teletrafik m.v.,
til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
19 | Spm. , om ministeren vil være
indstillet på at opstille specifikke krav, i forhold til
hvornår loggede data skal slettes hos teleudbydere m.fl., til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
20 | Spm. om kommentar til, at
forfatningsdomstole i Tyskland, Rumænien og Tjekkiet har
dømt den nationale implementering af logningsdirektivet
forfatningsstridig, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
21 | Spm. om, hvad den samlede
godtgørelsesstørrelse, politiet m.fl. har udbetalt
til teleudbydere for deres bistand i forbindelse med
gennemførelse af konkrete indgreb i meddelelseshemmeligheden
for 2010 og 2011, er, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
22 | Spm. om ministerens svar på
spørgsmål 13 skal tolkes således, at ministeren
mener, at det er lovligt for danske myndigheder, f.eks. politiet
eller PET, at få udleveret data fra teleudbydere, selv om
disse data er ældre end 12 eller 24 måneder, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
23 | Spm. om, i hvilket omfang teleudbydere har
ret til at registrere og i praksis registrerer indholdet af de
kommunikationsdata, der logges, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
24 | Spm. om en redegørelse for, hvad
»teletrafik« dækker over, til justitsministeren,
og ministerens svar herpå |
25 | Spm. om, i hvor mange tilfælde
myndighederne i 2010 har trukket oplysninger om internettrafik,
e-mail og internettelefon i henhold til
logningsbekendtgørelsen, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
26 | Spm. om en redegørelse for, hvilke
teleoplysninger der kan siges alene at skulle opbevares som
følge af logningsbekendtgørelsens bestemmelser og
ikke efter andre regelsæt, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
27 | Spm. om en redegørelse for, om PET
på linje med Rigsadvokaten, fører statistik over
indgreb i meddelelseshemmeligheden, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
28 | Spm. om oversendelse af en
opgørelse, der i videst muligt omfang viser, hvordan de
samlede afholdte udgifter i 2010 og 2011 på henholdsvis ca.
77,5 mio. kr. og ca. 81 mio. kr. til indhentelse af teleoplysning,
herunder aflytninger, fordeler sig på teleudbydere, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
29 | Spm. , om politiet har indhentet
indholdsoplysninger i form af selve indholdet af e-mail, sms og
besøgte hjemmesider hos teleudbydere, og om ministeren har
kendskab til at andre myndigheder indhenter sådanne
oplysninger, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
30 | Spm. om en redegørelse for, hvad
regeringen har tænkt sig at gøre i forhold til
revision af de danske logningsregler, hvis lovforslag L 53 om at
ændre tidsangivelsen i revisionsbestemmelsen fra 2011-12 til
2013-14 ikke vedtages, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
31 | Spm. om kommentar til artiklen
»Politiet på vildspor? Massiv overvågning af
danskernes internet uden resultat« lagt på comon.dk den
18. maj 2012, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
32 | MFU-spm. om, hvilke regler der
gælder for internetudbydere angående Deep Packet
Inspection og andre metoder til at aflæse indhold af de
datapakker (TCP/IP-packets), som brugerne sender og modtager
igennem udbyderens udstyr, og som ikke er nødvendige for
internettets basale funktioner, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
33 | MFU-spm. , om det ud fra henholdsvis en
teknisk og en juridisk betragtning er muligt for internetudbydere
at aflæse oplysninger i internettets datapakker om
datapakkens afsender og modtager og eventuelt andre metadata
(header), uden samtidig at aflæse datapakkens indhold
(payload), til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
34 | MFU-spm. om internettets datapakker
(TCP/IP-packets) er underlagt reglen om meddelelseshemmelighed, jf.
grundlovens § 72, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
35 | Spm. , om en udlevering af trafikdata fra
udbydere alene vil kunne ske til danske myndigheder efter
dommerkendelse, hvis der ikke findes en særegen undtagelse
med hjemmel til udlevering af trafikdata, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
36 | Spm. , om det er korrekt forstået,
at loggede data ifølge teleloven kun må udleveres til
politiet og ikke til andre myndigheder, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
37 | Spm. , om der er andre EU-medlemsstater,
der kræver logning og længerevarende opbevaring af de
data, som er omfattet af logningsbekendtgørelsens § 5,
stk. 1, og § 5, stk. 4, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå |
38 | Spm. om, hvor stor en andel af alle
loggede data de data, der logges efter
logningsbekendtgørelsens § 5, stk. 1, og § 5, stk.
4, udgør, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
39 | Spm. om, i hvor mange tilfælde
politiet hidtil har krævet udlevering af data, der er logget
efter bekendtgørelsens § 5, stk. 1, og § 5, stk.
4, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
40 | Spm. om, hvilken sikkerhed
Justitsministeriet har for, at alle internetudbydere i Danmark
gennemfører logning efter bekendtgørelsens § 5,
stk. 1, og § 5, stk. 4, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå |
41 | Spm. om, hvad der registreres ved
såkaldte sessionslogninger, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
42 | Spørgsmål om en
redegørelse for, hvor stor en del af den samlede
mængde loggede data der er såkaldte sessionslogninger,
til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
43 | Spm. om en redegørelse for, om der
findes eksempler på forbrydelser, der er forhindret eller
opklaret af enten politiet eller PET på baggrund af
såkaldte sessionslogninger, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
44 | Spm. , om ministeren vil bekræfte
udtalelser under Retsudvalgets høring den 23. maj 2012 fra
lederen af politiets Task Force Øst, hvoraf det fremgik, at
politiet bruger såkaldte sessionslogninger i et meget
begrænset omfang i efterforskningen, og at man langt
hyppigere finder oplysninger om mistænktes internetaktivitet
ved fysisk ransagning og beslaglæggelse af mistænktes
computere, smartphones m.v., til justitsministeren, og ministerens
svar herpå |
45 | Spm. om en redegørelse for, hvor
»gamle« registreringerne er af indhentede historiske
tele- og internetdata i de sagseksempler, som ministeren har
fremsendt til Europa-Kommissionen i en redegørelse fra
Justitsministeriet af 8. maj 2012, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
46 | Spm. om ministeren kan bekræfte, at
man i henholdsvis den såkaldte Glostrup-sag og den
såkaldte Vollsmose-sag ikke har opklaret sagerne ved
hjælp af oplysninger, der var registreret og gemt i
medfør af logningsbekendtgørelsen, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
47 | Spm. om en redegørelse for, om og
eventuelt hvordan det er muligt som bruger at omgå logning af
internetoplysninger via eksempelvis kryptering, installering af
særlige programmer m.v., til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
48 | Spørgsmål om oversendelse af
statistikken vedrørende logningsdirektivets anvendelse i
2011, som udarbejdes til brug for afrapportering til
Europa-Kommissionen, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
49 | Spm. , om ministeren kan bekræfte,
at den såkaldte sessionslogning, som er krævet efter
logningsbekendtgørelsens § 5, stk. 1, og § 5, stk.
4, ikke kræves efter EU's logningsdirektiv, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
50 | Spm. , om det er politiets vurdering, at
indhentning af oplysninger om sessionslogning kan blive vigtigere i
fremtiden, hvor aktiviteter på nettet i højere grad
vil ske via cloud Computing, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå |