Fremsat den 14. december 2011 af social-
og integrationsministeren (Karen Hækkerup)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om social service
(Afskaffelse af elektronisk
overvågning af børn og unge og skærpelse af
kriteriet for anbringelse på sikrede afdelinger)
§ 1
I lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 904 af 18. august 2011, som
ændret ved § 10 i lov nr. 434 af 8. maj 2006 og lov
nr. 468 af 18. maj 2011, foretages følgende
ændringer:
1. § 57 b, stk. 4-6,
ophæves.
Stk. 7-11 bliver herefter stk. 4-8.
2. I
§ 123, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »påkrævet« til: »absolut
påkrævet«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. marts 2012 og
finder anvendelse på afgørelser, der træffes
efter lovens ikrafttræden.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
| 1. Indledning og baggrund | 1.1. Indledning | 1.2. Baggrund | | 2. Lovforslagets indhold | | 2.1. Afskaffelse af muligheden for
elektronisk overvågning (elektroniske fodlænker) til
børn og unge | 2.1.1. Gældende ret | 2.1.2 Den foreslåede ordning | | 2.2. Skærpelse af mulighederne for
anvendelse af sikrede afdelinger i institutioner beregnet til
døgnophold | 2.2.1. Gældende ret | 2.2.2. Den foreslåede ordning | | 3. Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | | 4. Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet mv. | | 5. Administrative konsekvenser for
borgerne | | 6. Miljømæssige
konsekvenser | | 7. Forholdet til EU-retten | | 8. Hørte myndigheder og
organisationer | | 9. Sammenfattende skema | |
|
1. Indledning og baggrund
1.1. Indledning
Forslaget indeholder to elementer. Dels afskaffes muligheden for
at træffe afgørelse om elektronisk overvågning
(elektroniske fodlænker) af børn og unge i forbindelse
med ungepålæg. Dels skærpes kriteriet for
anbringelse på en sikret afdeling fra
»påkrævet« til »absolut
påkrævet«.
1.2. Baggrund
Regeringen ønsker med forslaget at tage første
skridt mod en indsats over for kriminalitetstruede børn og
unge, hvor kriminalitetstruede børn og unge mødes med
socialpædagogisk støtte. Børn og unge skal
mærke, at deres handlinger har konsekvenser. Men
formålet med disse konsekvenser skal være, at få
det enkelte barn eller den enkelte unge til at ændre
adfærd på baggrund af en konsekvent pædagogisk
indsats, som elektronisk overvågning ikke bidrager til.
Regeringen vil på denne baggrund i forlængelse af det
aktuelle lovforslag og lovforslaget om at hæve den kriminelle
lavalder (fremsat af justitsministeren) senere
iværksætte yderligere initiativer med henblik på
at understøtte denne udvikling.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Afskaffelse af muligheden
for elektronisk overvågning (elektroniske fodlænker)
til børn og unge
2.1.1. Gældende ret
Med virkning fra 1. juli 2009 er kommunerne forpligtede til i
visse nærmere angivne situationer at meddele et
ungepålæg. Ungepålægget blev indført
i lov om social service ved lov nr. 317 af 28. april 2009 om
skærpelse af reglerne om forældrepålæg og
indførelse af ungepålæg og kan bl.a. meddeles i
situationer, hvor der foreligger oplysninger om, at barnet eller
den unge har begået kriminalitet af et vist omfang eller en
vis grovhed, eller at barnet eller den unge har alvorlige
adfærds- eller tilpasningsproblemer. Afgørelsen om et
ungepålæg kan træffes uden barnets eller den
unges og forældremyndighedsindehaverens samtykke og kan
pålægge børn og unge at udføre en eller
flere konkrete handlepligter, som skal være egnede til at
bidrage til en løsning af den unges problemer, og som
står i rimeligt forhold til formålet. Det kan herunder
bl.a. fastsættes, at barnet eller den unge skal være
hjemme på et nærmere fastsat tidspunkt i en given
periode.
Med lov nr. 627 af 11. juni 2010 om en skærpelse af
reaktionsmulighederne over for udsatte børn og unge
indførte den tidligere regering med støtte fra DF pr.
1. juni 2009 muligheden for, at kommunerne kan træffe
afgørelse om elektronisk overvågning af børn og
unge ned til 12 år i forbindelse med et ungepålæg
om at være hjemme på et bestemt tidspunkt efter
servicelovens § 57 b. Afgørelse om elektronisk
overvågning kan træffes, 1) når der er bestemte
grunde til at antage, at barnet eller den unge ikke vil overholde
et sådant pålæg, og 2) det vurderes, at en
afgørelse om elektronisk overvågning vil være
medvirkende til at få barnet eller den unge til at efterleve
pålægget. En sådan afgørelse kan kun
træffes, når afgørelsen vurderes at stå i
rimeligt forhold til indholdet af og formålet med
ungepålægget. Den elektroniske overvågning kan
højst have en varighed af 1 måned og kan derefter
forlænges. Pålægget om elektronisk
overvågning kan dog højst have en varighed af 3
måneder inden for en periode på 12 måneder.
Der er ikke knyttet sanktioner til manglende efterlevelse af
ungepålægget, herunder manglende efterlevelse af en
afgørelse om elektronisk overvågning i tilknytning til
et pålæg om, at den unge skal være hjemme
på et bestemt tidspunkt.
2.1.2. Den foreslåede
ordning
Muligheden for elektronisk overvågning (elektroniske
fodlænker) blev indført med det formål at sikre,
at et pålæg om at være hjemme på bestemte
tidspunkter om aftenen og natten blev overholdt.
Det er regeringens opfattelse, at muligheden for elektronisk at
overvåge børn og unge ikke er det rette middel til at
forebygge kriminel eller asocial adfærd. Regeringen er af den
opfattelse, at elektronisk overvågning ikke kan erstatte en
konsekvent pædagogisk omsorg fra stabile voksne.
Endvidere er muligheden for elektronisk overvågning et
stort indgreb i den personlige frihed for de børn og unge,
som overvåges, og har karakter af en sanktion, som i nogle
tilfælde kan være med til yderligere at stigmatisere
den unge. Endelig hæfter regeringen sig ved, at muligheden
for at anvende elektronisk overvågning som led i en
socialpædagogisk indsats ikke har været efterspurgt i
praksis af kommunerne.
Det foreslås på den baggrund, at muligheden for at
anvende elektronisk overvågning (elektroniske
fodlænker) som led i et ungepålæg om at
være hjemme på et nærmere fastsat tidspunkt
afskaffes.
Forslaget indebærer, at der fra det foreslåede
ikrafttrædelsestidspunkt ikke længere vil kunne
træffes afgørelse om anvendelse af elektronisk
overvågning i forbindelse med et ungepålæg.
2.2. Skærpelse af
mulighederne for anvendelse af sikrede afdelinger i institutioner
beregnet til døgnophold
2.2.1. Gældende ret
Ved sikrede institutioner, jf. servicelovens § 67,
stk. 3, forstås sikrede døgninstitutioner, hvor det er
tilladt at have yderdøre og vinduer konstant aflåst,
jf. § 19, stk. 2, i bekendtgørelse nr. 1093 af 21.
september 2010 om magtanvendelse over for børn og unge, der
er anbragt uden for hjemmet
(magtanvendelsesbekendtgørelsen). En afdeling eller en
institution, der er aflåst hele eller næsten hele
døgnet, skal være godkendt som en sikret afdeling
eller institution af kommunalbestyrelsen eller det
regionsråd, som er ansvarlig for oprettelse og drift af den
pågældende sikrede døgninstitution.
Det følger af servicelovens § 52, stk. 1, jf.
§ 52, stk. 3, nr. 7, at kommunalbestyrelsen kan
træffe afgørelsen om anbringelse af et barn eller en
ung uden for hjemmet. Efter § 58 kan børn og
unge-udvalget træffe afgørelsen om anbringelse uden
for hjemmet, jf. § 52, stk. 3, nr. 7, uden samtykke fra
forældremyndighedsindehaveren og den unge på 15
år eller derover, hvis der er åbenbar risiko for
alvorlig skade på barnets eller den unges sundhed eller
udvikling. Efter servicelovens § 68 b skal
kommunalbestyrelsen herefter træffe afgørelse om
konkret anbringelsessted i overensstemmelse med handleplanen, jf.
§ 140.
Efter gældende regler, jf. § 123, stk. 1, i lov
om social service, må sikrede institutioner beregnet til
døgnophold for børn og unge alene anvendes, når
forholdene i det enkelte tilfælde gør det
påkrævet. De nærmere betingelser følger af
§ 29 i magtanvendelsesbekendtgørelsen. Det
følger heraf, jf. stk. 1, nr. 1-3, at, at der alene kan ske
anbringelse på en sikret afdeling af sociale årsager,
når:
1) dette er
påkrævet for at afværge, at den unge skader sig
selv eller andre, og faren herfor ikke på forsvarlig
måde har kunnet afværges ved andre mere lempelige
forholdsregler,
2) det i en
indledende iagttagelsesperiode er påkrævet for at
tilvejebringe et grundlag for den videre socialpædagogiske
behandling,
3) det på
baggrund af den indledende iagttagelsesperiode, jf. nr. 2,
fastslås, at det er påkrævet, at der
iværksættes et længerevarende
behandlingsforløb på en sikret afdeling,
Kriminalitet kan ikke i sig selv begrunde anbringelse af sociale
årsager på en sikret afdeling. Men kriminelle
handlinger kan udgøre et af flere elementer i den samlede
vurdering af, om anbringelseskriterierne er opfyldt.
2.2.2. Den foreslåede
ordning
Anbringelse af børn og unge på sikrede afdelinger
er et alvorligt indgreb i den personlige frihed. Anbringelser
på sikrede afdelinger bør derfor efter regeringens
opfattelse kun ske, når det er strengt nødvendigt, og
når målet med indsatsen ikke kan nås med andre,
mindre indgribende indsatser.
Det er regeringens opfattelse, at en socialpædagogisk
indsats baseret på frivillighed og motivation i langt de
fleste tilfælde er bedre end en indsats baseret på
tvang og indespærring. Samtidig skal det tages i betragtning,
at kommunerne også har mulighed for at træffe
afgørelse om anbringelse på en delvist lukket
institution efter servicelovens § 123 b. Dette
indebærer bl.a., at der er mulighed for at sikre, at
børn og unge kan fastholdes i en socialpædagogisk
behandling, med de øgede muligheder for fast- og
tilbageholdelse, der er på disse institutioner, uden at gribe
til den meget indgribende foranstaltning, det er, at placere en ung
på en sikret afdeling.
På den baggrund foreslår regeringen, at kriteriet
for anbringelse på sikrede afdelinger skærpes fra
»påkrævet« til »absolut
påkrævet«, som det var før 1. juli 2010,
jf. § 123, stk. 1, 1. pkt., i lov om social service.
Forslaget indebærer, at der fra det foreslåede
ikrafttrædelsestidspunkt kun vil kunne træffes
afgørelse om anbringelse på en sikret afdeling, hvis
det er absolut påkrævet, jf. bemærkninger til
lovforslagets enkelte bestemmelser, § 1, nr. 2.
Som led i ændringen vil der ske en konsekvensændring
af reglerne i magtanvendelsesbekendtgørelsen.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Den del af lovforslaget, der skærper kriterierne for
anbringelse på sikrede institutioner, medfører
økonomiske mindreudgifter for kommunerne på 2,1 mio.
kr. i 2012 og 2,5 mio. kr. i 2013, 2014 og 2015. Lovforslagets
økonomiske konsekvenser skal forhandles med kommunerne.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ikke økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser
for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og
organisationer
Lovforslaget har været sendt i høring hos
følgende organisationer og myndigheder:
3F - Fagligt Fælles Forbund, Advokatrådet,
Ankestyrelsen, Børn og Familier, Børne- og
Kulturchefforeningen, Børnerådet, Børnesagens
Fællesråd, Børns Vilkår, Dansk
Arbejdsgiverforening, Børne- og Ungdomspsykiatrisk elskab,
Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk Socialrådgiverforening,
Dansk Psykiatrisk Selskab, Dansk Psykologforening, Danske Regioner,
Dansk Sygeplejeråd, Danske Handicaporganisationer, Det
Centrale handicapråd, Den Danske Dommerforening, Direktorat
for kriminalforsorg, Familiestyrelsen, FOA - Fag og Arbejde, BUPL -
Forbundet af Pædagoger og Klubfolk, Foreningen af Danske
Døgninstitutioner, Foreningen af ledere for
sundhedsordninger for børn og unge i Danmark, Fagligt
selskab for sundhedsplejersker, Foreningen af Socialchefer i
Danmark, Foreningen af Statsforvaltningsjurister,
ForældreLANDSforeningen, HK/kommunal, Institut for
Menneskerettigheder,
Kennedy Centret, Kommunernes Landsforening, Kristelig
Fagbevægelse, Kristelig forening for bistand for Børn
og Unge, Landsforeningen af Aktive Bedsteforældre,
Landsforeningen BOPAM, Landsforeningen af Kvindekrisecentre,
Landsforeningen af Opholdssteder, og Skole- og Behandlingstilbud,
Lægeforeningen,
Danmarks Lærerforening, Lærernes
Centralorganisation, Plejefamiliernes Landsforening,
Rigsadvokaten,
Red Barnet, Socialpædagogernes Landsforbund,
Statsforvaltningerne, Sundhedsstyrelsen, TABUKA,
Landsforeningen af ungdomsskoleledere, Ungdommens vel,
Ungdomsringen, Rådet for Socialt Udsatte
| 9. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/ Mindreudgifter | Negative konsekvenser/ Merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Kommunale mindreudgifter på 2,1 mio.
kr. i 2012 og 2,5 mio. kr. i 2013, 2014 og 2015. | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det foreslås med en ophævelse af § 57 b,
stk. 4-6, at afskaffe muligheden for at træffe
afgørelse om elektronisk overvågning (elektroniske
fodlænker) af børn og unge i forbindelse med et
ungepålæg om at være hjemme på
nærmere fastsatte tidspunkter. Med forslaget er det alene
reglerne om elektronisk overvågning, der afskaffes. De
øvrige regler i tilknytning til muligheden for at
træffe afgørelse om ungepålæg bevares.
Til nr. 2
Det foreslås med en ændring af § 123, stk.
1, at skærpe kriteriet for anbringelse på sikrede
afdelinger fra "påkrævet" til "absolut
påkrævet". Skærpelsen indebærer, at
færre unge kan anbringes på sikrede institutioner af
sociale årsager. Sikrede afdelinger kan således alene
anvendes i de tilfælde, hvor den unges behov for
støtte ikke kan imødekommes med andre mindre
indgribende foranstaltninger. I de tilfælde, hvor det
vurderes, at en anbringelse uden for hjemmet er bedst egnet til at
imødekomme den unges behov for støtte, skal det
således i hvert enkelt tilfælde afgøres, om den
unge kan anbringes på et åbent anbringelsessted, som fx
i en plejefamilie, på en døgninstitution eller et
opholdssted, en delvist lukket døgninstitution, jf.
§ 123 b, stk.1, eller om det er absolut
påkrævet at anbringe den unge på en sikret
afdeling, jf. § 123, stk. 1.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. marts
2012 og finder anvendelse på afgørelser, der
træffes efter lovens ikrafttræden.
I forhold til muligheden for at anvende elektronisk
overvågning, jf. forslagets § 1, nr. 1,
indebærer ikrafttrædelsestidspunktet, at fra dette
tidspunkt kan kommunalbestyrelsen ikke længere træffe
afgørelse om at anvende elektronisk overvågning i
forbindelse med et ungepålæg om at være hjemme
på et nærmere fastsat tidspunkt. Afgørelser, som
er truffet inden lovens ikrafttræden, gælder fortsat.
Som det fremgår af servicelovens § 57 b, stk. 6,
kan en sådan afgørelsen dog alene træffes for en
afgrænset periode på højst en måned ad
gangen.
I forhold til det ændrede kriterium for anbringelse
på sikrede afdelinger, jf. forslagets § 1, nr. 2,
indebærer ikrafttrædelsestidspunktet, at fra dette
tidspunkt kan kommunalbestyrelsen alene træffe
afgørelse om anbringelse på en sikret afdeling efter
serviceloven, når forholdene i det enkelte tilfælde
gør det absolut påkrævet. Afgørelser, som
er truffet inden lovens ikrafttræden, gælder fortsat.
Som det fremgår af magtanvendelsesbekendtgørelsens
§ 31, stk. 2, kan ophold i en sikret afdeling maksimalt
vare 6 måneder uden særskilt afgørelse om
dispensation.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | § 57
b. Kommunalbestyrelsen skal træffe afgørelse om
at meddele et barn eller en ung i alderen 12-17 år et
ungepålæg, når barnet eller den unge har
adfærdsproblemer eller udviser negativ adfærd af en
sådan karakter, at der er risiko for, at barnets eller den
unges udvikling er i fare, og når det vurderes, at et
frivilligt samarbejde med barnet eller den unge og
forældremyndighedsindehaveren om støtte efter
§ 52, stk. 3, ikke er tilstrækkeligt til at
afhjælpe barnets eller den unges problemer. Afgørelsen
om ungepålæg kan træffes uden
forældremyndighedsindehaverens samtykke. Stk. 2.
Meddelelse af et ungepålæg forudsætter, at der
foreligger oplysninger om, at barnet eller den unge 1) har ulovligt skolefravær, eller
at undervisningspligten i øvrigt ikke opfyldes, 2) har begået kriminalitet af et
vist omfang eller en vis grovhed, 3) har alvorlige adfærds- eller
tilpasningsproblemer eller 4) nægter at samarbejde med de
relevante myndigheder om løsningen af barnets eller den
unges problemer. Stk. 3. Et
ungepålæg skal angive en eller flere konkrete
handlepligter for barnet eller den unge, som vurderes at være
egnede til at bidrage til en løsning af barnets eller den
unges problemer, og som står i rimeligt forhold til
formålet. Det kan herunder fastsættes, at barnet eller
den unge skal 1) modtage en eller flere
foranstaltninger efter § 52, stk. 3, nr. 1, 3, 6, 8 eller
9, 2) være hjemme på et
nærmere fastsat tidspunkt eller 3) bidrage til at genoprette forrettet
skade. | | I lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 904 af 18. august 2011, som
ændret ved § 10 i lov nr. 434 af 8. maj 2006 og lov
nr. 468 af 18. maj 2011, foretages følgende
ændringer: | | | | Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen kan træffe afgørelse om, at barnet
eller den unge i tilknytning til en afgørelse om
ungepålæg, der indebærer, at barnet eller den
unge skal være hjemme på et nærmere fastsat
tidspunkt, jf. stk. 3, nr. 2, kan underlægges elektronisk
overvågning, når der er bestemte grunde til at antage,
at barnet eller den unge ikke vil overholde det meddelte
pålæg, og det vurderes, at elektronisk
overvågning vil være medvirkende til at få barnet
eller den unge til at efterleve pålægget. Stk. 5.
Afgørelsen om elektronisk overvågning efter stk. 4
skal stå i rimeligt forhold til indholdet af og
formålet med ungepålægget. Stk. 6.
Afgørelsen om elektronisk overvågning efter stk. 4
træffes for en afgrænset periode på højst
1 måned ad gangen. Den samlede varighed af elektronisk
overvågning må ikke overstige 3 måneder inden for
en periode på 12 måneder. Stk. 7. Hvis
der er truffet afgørelse om ungepålæg efter stk.
1, kan kommunalbestyrelsen træffe afgørelse efter
§ 52, stk. 1, om at iværksætte
foranstaltninger efter § 52, stk. 3, nr. 1, 3, 6, 8 eller
9, selv om forældremyndighedsindehaveren ikke ønsker
foranstaltningen iværksat, når det vurderes, at
formålet med foranstaltningen vil kunne opnås uanset
det manglende samtykke. Stk. 8.
§ 57 a, stk. 5 og 8, finder tilsvarende anvendelse
på ungepålægget efter stk. 1. Stk. 9.
Kommunalbestyrelsen skal ved afgørelse om
ungepålæg efter stk. 1 overveje, om der samtidig
bør træffes afgørelse om
forældrepålæg efter § 57 a. Stk. 10.
Politiet kan yde bistand til kommunen ved udøvelsen af
beføjelser efter § 64, stk. 2, når disse
beføjelser udøves i forbindelse med en
afgørelse om ungepålæg. Stk. 11.
Socialministeren kan efter forhandling med justitsministeren
fastsætte nærmere regler om politiets bistand til
kommunerne i forbindelse med gennemførelse af
ungepålæg. | | 1. § 57 b, stk. 4-6,
ophæves. Stk. 7-11, bliver herefter stk.
4-8. | | | | § 123. Sikrede afdelinger i
institutioner beregnet til døgnophold for børn og
unge må alene anvendes, når forholdene i det enkelte
tilfælde gør det påkrævet. Isolation,
fiksering m.v. i institutioner beregnet til døgnophold for
børn og unge må alene anvendes, når forholdene i
det enkelte tilfælde gør det absolut
påkrævet. Socialministeren fastsætter regler om
betingelserne herfor. Aflåsning om natten af værelser i
sikrede afdelinger betragtes ikke som isolation. Stk. 2.
Under ophold i institutioner eller på opholdssteder beregnet
til døgnophold for børn og unge kan børn og
unge-udvalget, såfremt det er nødvendigt af hensyn til
barnets eller den unges sundhed eller udvikling, uden retskendelse
træffe afgørelse om kontrol med barnets eller den
unges brevveksling, telefonsamtaler og anden kommunikation med
nærmere angivne personer uden for institutionen.
Afgørelsen træffes for en bestemt periode. Kontrol af
breve og andre henvendelser til og fra offentlige myndigheder og
til og fra en eventuel advokat, jf. § 72, stk. 3,
må ikke finde sted. En afgørelse efter 1. pkt. kan
træffes foreløbigt efter reglerne i § 75,
når betingelserne herfor er opfyldt. Socialministeren
fastsætter i en bekendtgørelse regler om kontrol med
brevveksling, telefonsamtaler og anden kommunikation. Stk. 3.
Under andre døgnophold uden for hjemmet end nævnt i
stk. 1, som er formidlet af kommunen, må magtanvendelse kun
ske, når forholdene i det enkelte tilfælde gør
det absolut påkrævet. Stk. 4.
Enhver form for magtanvendelse skal registreres og indberettes af
tilbuddet til kommunalbestyrelsen i den stedlige kommune for de
tilbud, som kommunalbestyrelsen fører tilsyn med, jf.
§ 148 a, og regionsrådet for de tilbud, som
regionsrådet fører tilsyn med, jf. § 5, stk.
7. Kommunalbestyrelsen eller regionsrådet orienterer
opholdskommunen, jf. § 9 a, i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område om indberetningen.
Socialministeren fastsætter i en bekendtgørelse regler
om magtanvendelse og om registrering og indberetning heraf. Stk. 5. For
unge, der efter reglerne i retsplejeloven er anbragt i sikrede
afdelinger i stedet for varetægtsfængsling, finder
retsplejelovens § 771 og § 772, stk. 1 og stk.
2, 1. pkt., vedrørende besøg og brevveksling m.v.
tilsvarende anvendelse. Socialministeren fastsætter efter
forhandling med justitsministeren regler om besøg,
brevveksling, telefonsamtaler og anden kommunikation. | | 2. I § 123, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »påkrævet« til: »absolut
påkrævet«. | | | § 2 | | | Loven træder i kraft den 1. marts
2012 og finder anvendelse på afgørelser, der
træffes efter lovens ikrafttræden. |
|