Fremsat den 6. december 2011 af ministeren
for sundhed og forebyggelse (Astrid Krag)
Forslag
til
Lov om ændring af sundhedsloven
(Driftsoverenskomst og økonomisk
ramme for specialiseret ambulant behandling på Øfeldt
Centret)
§ 1
I sundhedsloven, jf. lovbekendtgørelse nr.
913 af 13. juli 2010, som ændret ved bl.a. lov nr. 327 af 18.
april 2011 om ændring af sundhedsloven (specialiseret
behandling på Øfeldt Centret) og senest ændret
ved lov nr. 607 af 14. juni 2011, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 75, stk. 3,
ændres »stk. 2,« til: »stk. 2 og
3,«.
2. I
§ 235, stk. 4,
ændres »stk. 2,« til: »stk. 2 og
3,«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2012.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Folketinget har vedtaget lov nr. 327 af 18. april
2011 om ændring af sundhedsloven (specialiseret behandling
på Øfeldt Centret), som indebærer, at
specialiseret ambulant behandling (vederlagsfri optræning)
på Øfeldt Centret til patienter med varigt,
svært, fysisk handicap pr. 1. januar 2012 bliver omfattet af
sundhedslovens § 79 om sygehusbehandling i stedet for
§ 140 b om kommunal behandling. Som opfølgning
på denne lovændring foreslås det dels at
fastsætte, at regionsrådet fra 1. januar 2012
indgår driftsoverenskomst med Øfeldt Centret om
specialiseret ambulant behandling, dels at ministeren bemyndiges
til at fastsætte en økonomisk ramme for specialiseret
ambulant behandling.
1.1. Baggrund
Folketinget har vedtaget en ændring af
sundhedsloven, som medfører, at behandling på
Øfeldt Centret af patienter med varigt, svært, fysisk
handicap pr. 1. januar 2012 bliver omfattet af sundhedslovens
§ 79 om sygehusbehandling, jf. lov nr. 327 af 18. april
2011 om ændring af sundhedsloven (specialiseret behandling
på Øfeldt Centret). Behandling på Øfeldt
Centret af patienter med varigt, svært, fysisk handicap er
indtil den 1. januar 2012 en kommunal opgave i medfør af
sundhedslovens § 140 b.
Med ovenstående lovændring blev der i
§ 79, stk. 3, i sundhedsloven indsat følgende
bestemmelse:
»Regionsrådet
yder tillige specialiseret ambulant behandling til henviste
patienter, der har bopæl i de regioner, hvor afdelinger af
Øfeldt Centret er beliggende.«
»Specialiseret ambulant
behandling« i § 79, stk. 3, svarer til
»vederlagsfri optræning af
personer med handicap« i § 6 i
bekendtgørelse nr. 566 af 18. juni 2009 om tilskud til
behandling og vederlagsfri optræning på Øfeldt
Centret Aps, hvorefter kommunalbestyrelsen yder vederlagsfri
optræning af personer med et varigt, svært, fysisk
handicap. »Vederlagsfri optræning af personer med
handicap« benævnes i det følgende
»specialiseret ambulant behandling« i overensstemmelse
med ordlyden i sundhedslovens § 79, stk. 3
Specialiseret ambulant behandling på
Øfeldt Centret af patienter med varigt, svært, fysisk
handicap ydes indtil den 1. januar 2012 af kommunerne i Region
Hovedstaden og Region Sjælland. Da Øfeldt Centret har
afdelinger i Greve Kommune og Rødovre Kommune, som er
beliggende i henholdsvis Region Sjælland og Region
Hovedstaden, skal specialiseret ambulant behandling pr. 1. januar
2012 tilbydes af Region Sjælland og Region Hovedstaden.
Lov nr. 327 af 18. april 2011 om ændring af
sundhedsloven medfører, at specialiseret ambulant behandling
af patienter med varigt, svært, fysisk handicap på
Øfeldt Centret fra 1. januar 2012 ikke længere vil
være omfattet af § 227 i sundhedsloven, efter
hvilken Regionernes Lønnings- og Takstnævn
indgår overenskomst om vilkårene for ydelser i
praksissektoren, herunder fastsætter rammer for
økonomi og kapacitet.
Den foreslåede ændring vil dels
indebære, at regionsrådet fra 1. januar 2012
indgår driftsoverenskomst med Øfeldt Centret om
specialiseret ambulant behandling af patienter med varigt,
svært, fysisk handicap, dels at ministeren fastsætter
en økonomisk ramme for specialiseret ambulant behandling af
patienter med varigt, svært, fysisk handicap på
Øfeldt Centret.
2. Gældende ret
2.1. Overenskomst om
specialiseret ambulant behandling
Det følger af sundhedslovens
§ 227, stk. 1, at Regionernes Lønnings- og
Takstnævn afslutter overenskomster med organisationer af
sundhedspersoner m.fl. om vilkårene for ydelser i
praksissektoren m.v., herunder for behandling af patienter med
varigt, svært, fysisk handicap på Øfeldt Centret
efter § 140 b.
Når behandling efter § 140 b fra
den 1. januar 2012 ydes efter § 79, stk. 3, vil
bestemmelserne i sundhedsloven vedrørende indgåelse af
overenskomst om behandling af patienter med varigt, svært,
fysisk handicap på Øfeldt Centret ikke længere
være gældende.
2.2. Overenskomst om behandling
af muskellidelser
Det følger af sundhedslovens
§ 227, stk. 1, at Regionernes Lønnings- og
Takstnævn indgår overenskomst med Øfeldt Centret
om tilskud til behandling af muskellidelser, jf.
§§ 71 og 72 i sundhedsloven og § 5 i
bekendtgørelse nr. 566 af 18. juni 2009 om tilskud til
behandling og vederlagsfri optræning på Øfeldt
Centret Aps. Lovændringen, som blev vedtaget af Folketinget i
april 2011, ændrer ikke herpå.
2.3. Økonomisk ramme for
specialiseret ambulant behandling
I den gældende overenskomst mellem
Regionernes Lønnings- og Takstnævn og Øfeldt
Centret er der fastsat en økonomisk ramme i form af
bestemmelser om et loft for behandlingskapacitet og udgifter pr.
patient.
3. Lovforslag
3.1. Driftsoverenskomst om
specialiseret ambulant behandling
Det foreslås at udvide § 75,
stk. 3, hvorefter regionsrådet indgår
driftsoverenskomst med de i § 79, stk. 2,
nævnte private specialsygehuse m.fl., som er beliggende i
regionen, til også at omfatte Øfeldt Centret, jf.
§ 79, stk. 3. Dermed fastsættes, at
regionsrådet i de regioner, hvor Øfeldt Centret har en
afdeling, indgår driftsoverenskomst med Øfeldt Centret
om specialiseret ambulant behandling af personer med varigt,
svært, fysisk handicap.
Formålet med forslaget er at
fastsætte, at der fortsat skal indgås aftale om de
nærmere vilkår for specialiseret ambulant behandling
på Øfeldt Centret, som pr. 1. januar 2012 ydes i
medfør af § 79, stk. 3 i sundhedsloven. Det
indgår desuden i forslaget, at det er regionsrådet i
den region, hvor en afdeling af Øfeldt Centret er
beliggende, som indgår driftsoverenskomst med Øfeldt
Centret.
Det forudsættes, at personkredsen for
specialiseret ambulant behandling svarer til den personkreds, der i
dag kan modtage vederlagsfri optræning efter § 140
b i sundhedsloven.
3.2. Fastsættelse af
økonomisk ramme
Ifølge sundhedslovens § 235,
stk. 4, er bopælsregionens pligt til at yde vederlagsfri
behandling på specialsygehusene m.v. i henhold til
§ 79, stk. 2, begrænset til en årlig
økonomisk ramme, som for hver institution fastsættes
af ministeren for sundhed og forebyggelse.
Det foreslås, at sundhedslovens
§ 235, stk. 4, udvides således, at ministeren
ligeledes for Øfeldt Centret skal fastsætte en
økonomisk ramme for bopælsregionens pligt til at yde
specialiseret ambulant behandling efter § 79,
stk. 3.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Forslagene vedrørende Øfeldt Centret
har ikke økonomiske konsekvenser for det offentlige i
forhold til den nuværende situation, idet den
økonomiske ramme, som er aftalt i den gældende
overenskomst mellem Regionernes Lønnings- og Takstnævn
og Øfeldt Centret, kan fastholdes med forslaget om, at
ministeren fastsætter en økonomisk ramme for
specialiseret ambulant behandling.
Administrativt vil en driftsoverenskomst om
vilkårene for den specialiserede ambulante behandling pr. 1.
januar 2012 efter lovforslaget skulle indgås mellem
regionsrådet i den region, hvor en afdeling af Øfeldt
Centret er beliggende, mens en aftale efter gældende regler
indgås med Regionernes Lønnings- og Takstnævn.
Afregningen med Øfeldt Centret for behandling af patienter
med varigt, svært, fysisk handicap skal pr. 1. januar 2012
varetages af regionerne. Regionerne varetager allerede i dag
administrationen af afregningen på vegne af kommunerne. Det
vurderes på den baggrund, at forslaget ikke vil
medføre administrative ændringer, som vil få
økonomiske konsekvenser.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget har ikke økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser
for borgerne
Forslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
7. Miljømæssige
konsekvenser
Forslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Forslaget har ingen EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og
organisationer m.fl.
Lovforslaget har været sendt i høring
hos følgende myndigheder og organisationer: Danske Regioner,
KL, Øfeldt Centret, Danske Handicaporganisationer og Danske
Patienter.
| | | Vurdering af
konsekvenser af lovforslaget | | | | | Positive konsekvenser / Mindreudgifter | Negative konsekvenser / Merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Der er ingen EU-retlige aspekter. | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1 (§ 75, stk. 3)
Med forslaget fastsættes det, at
regionsrådet, hvor en afdeling af Øfeldt Centret er
beliggende, indgår driftsoverenskomst om vilkårene for
specialiseret ambulant behandling på Øfeldt Centret,
herunder vedr. ydelsernes indhold og omfang, takster, kvalitet
mv.
»Specialiseret ambulant
behandling« svarer til »vederlagsfri optræning af personer med
handicap« i § 6 i den gældende
bekendtgørelse om Øfeldt Centret, hvorefter
kommunalbestyrelsen yder vederlagsfri optræning af personer
med et varigt, svært, fysisk handicap, jf. dels, at det af
bemærkningerne til L 46 om ændring af sundhedsloven
(specialiseret behandling på Øfeldt Centret)
fremgår, at det omhandler de svært handicappede
patienter, som modtager behandling i kommunerne i medfør af
§ 140 b, dels, at § 79 omhandler
sygehusbehandling, som er vederlagsfri, jf. sundhedslovens
§ 81.
Til nr. 2. (§ 235, stk. 4)
Med henblik på fortsat at sikre den
økonomiske styring af udgifterne til specialiseret ambulant
behandling på Øfeldt Centret foreslås det, at
sundhedslovens § 235, stk. 4, udvides således,
at ministeren for sundhed og forebyggelse bemyndiges til at
fastsætte en økonomisk ramme for bopælsregionens
pligt til at yde specialiseret ambulant behandling på
Øfeldt Centret efter § 79, stk. 3. Det
forudsættes, at der fastsættes en økonomisk
ramme for specialiseret ambulant behandling, som svarer til
kommunernes hidtidige honorering af vederlagsfri optræning
efter § 140 b i sundhedsloven.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft
den 1. januar 2012.
Til § 3
Denne bestemmelse fastsætter lovens
territoriale anvendelsesområde, der følger
hovedloven.
Bilag 1
| | | Lovforslaget sammenholdt
med gældende lov | | | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I sundhedsloven, jf. lovbekendtgørelse nr.
913 af 13. juli 2010, som ændret ved bl.a. lov nr. 327 af 18.
april 2011 om ændring af sundhedsloven (specialiseret
ambulant behandling på Øfeldt Centret) og senest
ændret ved lov nr. 607 af 14. juni 2011, foretages
følgende ændringer: | | | | § 75,
stk. 3. Regionsrådet indgår
driftsoverenskomst med de i § 79, stk. 2,
nævnte private specialsygehuse m.fl., som er beliggende i
regionen. | | 1. I § 75, stk. 3, ændres
»stk. 2,« til: »stk. 2 og
3,«. | | | | § 235,
stk. 4. Bopælsregionens pligt til at yde
vederlagsfri behandling i henhold til § 79, stk. 2,
er begrænset til en årlig økonomisk ramme, som
for hver institution fastsættes af indenrigs- og
sundhedsministeren. | | 2. I § 235, stk. 4, ændres
»stk. 2,« til: »stk. 2 og
3,«. | | | | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. januar
2012. | | | | | | § 3 | | | | | | Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland. |
|