Fremsat den 30. november 2011 af
transportministeren (Henrik Dam Kristensen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om godskørsel
og lov om buskørsel
(Bødeforhøjelser og arbejdstid
for selvstændige vognmænd)
§ 1
I lov om godskørsel, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1086 af 8. september 2010, som
ændret ved § 44 i lov nr. 718 af 25. juni 2010 og
§ 1 i lov nr. 471 af 18. maj 2011, foretages
følgende ændringer:
1. § 2, stk. 2, affattes
således:
»Stk. 2.
Transportministeren kan fastsætte regler med henblik på
anvendelse eller gennemførelse af EU-regler om
godskørsel med motorkøretøjer og arbejdstid
for selvstændige vognmænd samt tilsvarende aftaler med
andre lande.«
2. I
§ 17 indsættes som
stk. 4:
»Stk. 4. Der
kan ved udmåling af straffen for overtrædelse af denne
lov og for overtrædelse af EU-regler vedrørende
forhold, der er omfattet af denne lov, lægges vægt
på, hvilke økonomiske gevinster der er opnået
eller forsøgt opnået ved den pågældende
overtrædelse.«
§ 2
I lov om buskørsel, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1087 af 8. september 2010, som
ændret ved § 43 i lov nr. 718 af 25. juni 2010 og
§ 2 i lov nr. 471 af 18. maj 2011, foretages
følgende ændringer:
1. § 18, stk. 1, nr. 1,affattes
således:
»1)
anvendelse eller gennemførelse af EU-regler om
buskørsel med motorkøretøjer og arbejdstid for
selvstændige vognmænd samt tilsvarende aftaler med
andre lande,«.
2. I
§ 22 indsættes som
stk. 4:
»Stk. 4. Der
kan ved udmåling af straffen for overtrædelse af denne
lov og for overtrædelse af EU-regler vedrørende
forhold, der er omfattet af denne lov, lægges vægt
på, hvilke økonomiske gevinster der er opnået
eller forsøgt opnået ved den pågældende
overtrædelse.«
§ 3
Loven træder i kraft den 1. marts 2012.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | | | Indholdsfortegnelse | | | | 1. | Lovforslagets formål og
baggrund | 2. | Bødeforhøjelse | | 2.1. | Gældende ret | | 2.2. | Lovforslagets indhold | 3. | Arbejdstidsdirektivet | | 3.1. | Gældende ret | | 3.2. | Lovforslagets indhold | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 5. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | 6. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 7. | Miljømæssige
konsekvenser | 8. | Forholdet til EU-retten | 9. | Høring | 10. | Sammenfattende skema | | | |
|
1. Lovforslagets formål
og baggrund
Lovforslagets formål er dels en øget
trafiksikkerhed ved at forhøje det generelle
bødeniveau, dels at skabe en hjemmel for transportministeren
til at fastsætte regler, der gennemfører
arbejdstidsdirektivet i relation til selvstændige
vognmænd.
Med lovforslaget foreslås det at
forhøje bødeniveauet for overtrædelse af gods-
og buskørselsloven samt forskrifter udstedt i medfør
heraf, da det vil bidrage til at øge trafiksikkerheden via
en skærpet overholdelse af lovens regler. Bødeniveauet
ikke været genstand for regulering siden begyndelsen af
1980'erne, hvilket skaber et behov for at bringe satserne op
på et nutidigt niveau.
Herudover foreslås det at skabe en hjemmel
til, at transportministeren kan fastsætte regler med henblik
på gennemførelse af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2002/15/EF af 11. marts 2002 om
tilrettelæggelse af arbejdstid for personer, der
udfører mobile vejtransportaktiviteter, i relation til
selvstændige vognmænd, EU-Tidende 2002 nr. L 80, side
35.
2.
Bødeforhøjelser
2.1. Gældende ret
Overtrædelse af gods- og
buskørselslovgivningen straffes med bøde. Det
nuværende bødeniveau for overtrædelse af gods-
og buskørselslovgivningen er fastsat af domstolene på
baggrund af straffelovens almindelige bestemmelser herom samt
Trafikstyrelsens vejledende udtalelser til politiet igennem
årene i forbindelse med konkrete sager. Bøderne er
ikke er blevet reguleret siden begyndelsen af 1980'erne og ligger
på 4.000 kr. som udgangspunkt for de alvorligste
førstegangsovertrædelser.
Det fremgår ikke af gods- og
buskørselslovene i dag, hvordan bøderne for
overtrædelse af lovenes strafsanktionerede bestemmelser
nærmere skal udmåles.
2.2. Lovforslagets indhold
Forslaget skal ses på baggrund af, at de
nuværende bøder på gods- og
buskørselsområdet er så lave, at de ikke kan
antages at have nogen nævneværdig indvirkning på
tilladelsesindehavernes adfærd og udøvelse af
erhvervet. Transportministeriet finder, at dette takstniveau er
utidssvarende i forhold til den økonomisk gevinst, som en
virksomhed kan opnå ved at overtræde gods- eller
buskørselslovens bestemmelser. For at få udstedt en
vognmandstilladelse er der f.eks. omkostningerne i forbindelse med
obligatorisk deltagelse i vognmandskursus med efterfølgende
prøve, der som oftest beløber sig til omkring 25.000
kr. afhængigt af kursusudbyderen. Hensynet til straffens
præventive effekt taler for, at der sker en forhøjelse
af bødeniveauet på gods- og buskørselslovens
område.
2.2.1. Pristalsregulering
Bødetaksterne på gods- og
buskørselsområdet er baseret på retspraksis.
Bødeniveauet har som nævnt ikke været genstand
for regulering eller forhøjelse siden 1980'erne. Ud fra den
betragtning, at bødeniveauet, set i forhold til løn-
og prisudviklingen, næppe kan antages at have nogen
nævneværdig præventiv effekt, er det
Transportministeriets opfattelse, at der som følge heraf er
behov for en generel forhøjelse af det nuværende
bødeniveau. Transportministeriet foreslår, at
bødeniveauet forhøjes parallelt med en
pristalsreguleringssats, der svarer til en opskrivning fra 1980 til
2010.
Der er visse overtrædelser, som efter
Transportministeriets oplysninger ikke har været
bedømt ved domstolene. Transportministeriets anbefaling af
bødetakst, for så vidt angår disse
overtrædelser, vil således ikke bero på en
pristalsregulering.
Ved overtrædelse af gods- og
buskørselslovgivningen anbefaler Transportministeriet
bødetakster som anført i bilag 1.
Nedenfor beskrives udvalgte overtrædelser af
godskørselsloven, busloven samt relevante forordninger
sammen med en angivelse af Transportministeriets anbefalinger af
bødeniveauet for overtrædelsen.
2.2.1.1. Kørsel uden
tilladelse
Det følger af godskørselslovens
§ 1, stk. 1, at den der er etableret på dansk
område og udfører godskørsel for fremmed
regning med køretøj eller vogntog med en tilladt
totalvægt, der overstiger en af transportministeren fastsat
vægtgrænse, skal have tilladelse hertil. I henhold til
bekendtgørelse nr. 1489 af 12. december 2007 er
vægtgrænsen 3.500 kg.
Det følger af buslovens § 1,
stk. 1, at den der er etableret på dansk område og
udfører erhvervsmæssig personbefordring med dansk
indregistreret motorkøretøj indrettet til befordring
af flere end 9 personer, føreren medregnet, skal have
tilladelse hertil.
Det følger af buslovens § 1 a, at
den der udlejer eller udlåner en bus uden fører skal
have tilladelse hertil.
En virksomhed, der udfører
godskørsel for fremmed regning eller erhvervsmæssig
personbefordring som beskrevet ovenfor uden tilladelse hertil,
handler i strid med godskørselslovens § 1,
stk. 1, henholdsvis buslovens § 1, stk. 1.
Overtrædelse heraf straffes i medfør af
godskørselslovens § 17, stk. 1, nr. 1,
henholdsvis buslovens § 22, stk. 1, nr. 1, med
bøde. For overtrædelser, som sker over en
længere periode, udmåles en skærpet bøde.
Ifølge retspraksis skal den ulovlige kørsel mindst
have fundet sted i en periode på 3 til 6 måneder,
før der er tale om ulovlig kørsel i en længere
periode. Den skærpede bøde er udtryk for den
uberettigede vinding, som overtræderen tilegner sig over
længere tids ulovlig godskørsel sammenholdt med de
økonomiske byrder, der er forbundet med at opnå en
tilladelse til godskørsel for fremmed regning henholdsvis
tilladelse til erhvervsmæssig personbefordring.
Transportministeriet anbefaler, at godskørsel for fremmed
regning og erhvervsmæssig personbefordring uden tilladelse
bør straffes med en bøde på ikke mindre end
10.000 kr. for overtrædelse gennem kort tid og 25.000 kr. for
overtrædelse gennem længere tid. Bødeniveauet
foreslås forhøjet parallelt med en
pristalsreguleringssats, der svarer til en opskrivning fra 1980 til
2010.
2.2.1.2. Ulovlig
cabotagekørsel
I henhold til artikel 2, stk. 6, i forordning
nr. 1072/2009 defineres »cabotagekørsel« som
national transport for fremmed regning, der udføres i en
begrænset periode i en værtsmedlemsstat i
overensstemmelse med forordningen. I forordningens kapitel III er
cabotagekørsel nærmere beskrevet.
En transportvirksomhed har adgang til at
udføre op til tre cabotagekørsler med samme
køretøj eller, hvis der er tale om et sammenkoblet
vogntog, med motorkøretøjet heri, i tilslutning til
en international transport fra en anden medlemsstat eller fra et
tredjeland til værtsmedlemsstaten, efter at de varer, der
blev transporteret ved den indgående internationale
transport, er leveret. Den sidste aflæsning af en last som
led i en cabotagekørsel, før værtsmedlemsstaten
forlades, skal finde sted inden for syv dage efter den sidste
aflæsning i værtsmedlemsstaten som led i den
indgående internationale transport.
Såfremt transportvirksomheden
overtræder disse vilkår, f.eks. ved at medlemsstaten
ikke forlades inden for syv dage, er der tale om en
overtrædelse af godskørselsloven, jf. lovens
§ 1, stk. 2, som straffes med bøde samt en
skærpet bøde for kørsel i en længere
periode i henhold til godskørselslovens § 17,
stk. 1, nr. 1. Transportministeriet anbefaler, at
bødeniveauet for overtrædelse af
godskørselslovens § 1, stk. 2, ligger
på niveau med national kørsel uden tilladelse i
henhold til godskørselslovens § 1, stk. 1.
Bødeniveauet foreslås forhøjet parallelt med en
pristalsreguleringssats, der svarer til en opskrivning fra 1980 til
2010.
2.2.1.3. Manglende medbringelse
af tilladelse under kørsel
I henhold til godskørselslovens
§ 6, stk. 2, skal en tilladelse medbringes i
køretøjet under kørslen, herunder i
udlandet.
Hvis føreren ikke medbringer tilladelsen i
køretøjet under udførelse af godskørsel
for fremmed regning, er der er tale om en overtrædelse af
godskørselslovens § 6, stk. 2. En sådan
overtrædelse straffes med bøde i henhold til
godskørselslovens § 17, stk. 1, nr. 1.
Transportministeriet anbefaler, at overtrædelse af
godskørselslovens § 6, stk. 2, straffes med
bøde på ikke mindre end 1.500 kr. Bødeniveauet
foreslås forhøjet parallelt med en
pristalsreguleringssats, der svarer til en opskrivning fra 1980 til
2010.
2.2.1.4. Udlån af
tilladelser
I henhold til godskørselslovens
§ 6, stk. 3, skal en tilladelse udnyttes af den
virksomhed, der har opnået denne, og den kan hverken helt
eller delvis overgå til andre. Hvis en transportvirksomhed
udlåner eller overdrager sine tilladelser til andre end
tilladelsesindehaveren selv, vil der være tale om en
overtrædelse af godskørselslovens § 6,
stk. 3, og en overtrædelse heraf straffes med
bøde i henhold til godskørselslovens § 17,
stk. 1, nr. 1. Transportministeriet anbefaler, at
overtrædelse af godskørselslovens § 6,
stk. 3, straffes med bøde på ikke mindre end
2.500 kr.
Ved udførelse af erhvervsmæssig
personbefordring anvendes en tilsvarende bestemmelse i buslovens
§ 18, stk. 3. En overtrædelse af denne
straffes med bøde i henhold til buslovens § 22,
stk. 1, nr. 2. Bødeniveauet foreslås
forhøjet parallelt med en pristalsreguleringssats, der
svarer til en opskrivning fra 1980 til 2010.
2.2.1.5. Manglende overholdelse
af løn- og arbejdsvilkår, der følger af de
gældende kollektive overenskomster
Det følger af godskørselslovens
§ 6, stk. 4, at indehaveren af en tilladelse skal
følge de bestemmelser om løn- og arbejdsvilkår
for chauffører, der findes i de pågældende
kollektive overenskomster. Hvis en tilladelsesindehaver
således ikke overholder løn- og arbejdsvilkår
for chauffører, der findes i de pågældende
kollektive overenskomster, vil der være tale om en
overtrædelse af godskørselslovens § 6,
stk. 4. En tilsvarende bestemmelse findes i buslovens
§ 18, stk. 2.
Transportministeriet anbefaler, at
overtrædelse af overenskomstkravet straffes med en
bøde, hvis størrelse afspejler det unddragne
beløb, dog minimum 10.000 kr.
2.2.1.6. Ulovlig
chaufførvikarvirksomhed
I henhold til godskørselslovens
§ 6 a, stk. 1, må godskørsel for
fremmed regning, der udføres med tilladelse udstedt i
medfør af § 1, stk. 1, eller § 4,
stk. 1, 3 og 4, kun udføres af tilladelsesindehaveren
eller en chauffør ansat hos denne, en chauffør ansat
hos en anden tilladelsesindehaver, idet der kun må ydes
betaling for de med udlånet direkte forbundne omkostninger,
eller en chauffør ansat hos en tilladelsesindehaver, der er
godkendt til at udleje chauffører. Såfremt
godskørsel for fremmed regning udføres i strid
hermed, f.eks. hvis godskørsel for fremmed regning
udføres af en chauffør, der ikke er ansat hos
tilladelsesindehaveren og ej heller en tilladelsesindehaver, der er
godkendt til at udleje chauffører, er der tale om en
overtrædelse af godskørselslovens § 6 a,
stk. 1. En sådan overtrædelse straffes med
bøde i henhold til godskørselslovens § 17,
stk. 1, nr. 1. En tilsvarende bestemmelse om ulovlig
chaufførvikarvirksomhed findes i buslovens § 9,
stk. 1, og overtrædelse heraf straffes med bøde i
henhold til buslovens § 22, stk. 1, nr. 1.
Transportministeriet anbefaler, at
overtrædelse af godskørselslovens § 6 a,
stk. 1, og buslovens § 9, stk. 1, straffes med
bøde på ikke mindre end 2.500 kr. Bødeniveauet
foreslås forhøjet parallelt med en
pristalsreguleringssats, der svarer til en opskrivning fra 1980 til
2010.
2.2.1.7. Manglende aflevering
af tilladelser efter tilbagekaldelse
I henhold til godskørselslovens
§ 15 skal en tilladelse, der er tilbagekaldt, frakendt
eller bortfaldet straks afleveres til transportministeren. Hvis en
tidligere tilladelsesindehaver undlader at aflevere en
tilbagekaldt, frakendt eller bortfaldet tilladelse, vil der
være tale om en overtrædelse af godskørselsloven
og en overtrædelse heraf straffes med bøde i henhold
til godskørselslovens § 17, stk. 1, nr. 1. En
tilsvarende bestemmelse findes i buslovens § 17 og
overtrædelse heraf straffes med bøde i henhold til
buslovens § 22, stk. 1, nr. 1.
Transportministeriet anbefaler, at
overtrædelse af godskørselslovens § 15, og
buslovens § 17, straffes med bøde på ikke
mindre end 1.500 kr. Bødeniveauet foreslås
forhøjet parallelt med en pristalsreguleringssats, der
svarer til en opskrivning fra 1980 til 2010.
2.2.1.8. Manglende
sikkerhedsstillelse ved kørsel i udlandet
I henhold til godskørselslovens
§ 16 b hæfter den registrerede ejer eller bruger af
et motorkøretøj med en totalvægt på 3.000
kg eller derover over for føreren af køretøjet
og andre personer, der er tilknyttet dennes virksomhed og efter
dennes anmodning deltager i og medvirker til transportens
gennemførelse, for udgifter, der opstår under
kørsel i udlandet, til behandling m.v. i udlandet og
hjemtransport i forbindelse med sygdom. I henhold til
§ 16 b, stk. 4, skal den, der hæfter, stille
sikkerhed for opfyldelsen af sine eventuelle forpligtelser,
forinden et køretøj kører ud af landet. En
tilsvarende bestemmelse findes i buslovens § 20 a,
stk. 4.
Transportministeriet er ikke bekendt med
domstolspraksis på området - hverken på gods-
eller bus-området, men anbefaler, at overtrædelse af
godskørselslovens § 16 b, stk. 4, og
buslovens § 20 a, stk. 4, straffes med bøde
på ikke mindre end 1.500 kr.
3. Arbejdstidsdirektivet
3.1. Gældende ret
Der er ikke i dag bestemmelser i gældende
ret, der regulerer arbejdstiden for selvstændige
vognmænd. Selvstændige vognmænds arbejdstid er
således ikke omfattet af lov nr. 395 af 1. juni 2005 om
arbejdstid for mobile lønmodtagere inden for
vejtransportsektoren.
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2002/15/EF af 11. marts 2002 om tilrettelæggelse af
arbejdstid for personer, der udfører mobile
vejtransportaktiviteter (EU-Tidende 2002 nr. L 80, side 35)
fastsætter regler om arbejdstid for personer, der
udfører vejtransportaktiviteter.
Arbejdstidsdirektivet har til formål at
regulere arbejdstid for personer, der udfører mobile
vejtransportaktiviteter, med henblik på at fastsætte
minimumsforskrifter for tilrettelæggelse af arbejdstid for at
forbedre beskyttelsen af sikkerheden og sundheden for personer, der
udfører mobile vejtransportaktiviteter, samt forbedre
færdselssikkerheden og tilnærme
konkurrencevilkårene yderligere til hinanden.
Det fremgår bl.a. af arbejdstidsdirektivet,
at den ugentlige arbejdstid som udgangspunkt højst må
udgøre 48 timer. Reglerne gælder ud over køre-
og hviletidsreglerne, der regulerer, hvor lang tid en fører
må køre og hvornår der skal holdes pauser og
hvil.
3.2. Lovforslagets indhold
Det foreslås at indsætte en hjemmel,
der bemyndiger transportministeren til at fastsætte regler,
der gennemfører arbejdstidsdirektivet i relation til
selvstændige vognmænd.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Det vurderes, at tilsyn i forbindelse med
gennemførelse af arbejdstidsdirektivet vil medføre en
administrativ byrde for Transportministeriet. Omfanget vil
afhænge af, hvilke krav til tilsyn der fastsættes.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Forslaget har været sendt til Erhvervs- og
Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering
(CKR).
Det vurderes, at selvstændige vognmænd
kan forvente en administrativ byrde som følge af
gennemførelsen af arbejdstidsdirektivet. Byrdens omfang vil
afhænge af valg af gennemførelsesform.
6. Administrative konsekvenser
for borgerne
Det vurderes, at der ingen konsekvenser er for
borgerne.
7. Miljømæssige
konsekvenser
Det vurderes, at der ikke er nogen
miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder hjemmel til at
gennemføre dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2002/15/EF af 11. marts 2002 om tilrettelæggelse af
arbejdstid for personer, der udfører mobile
vejtransportaktiviteter, i relation til selvstændige
vognmænd.
9. Høring
Arbejdsgiverforeningen for Kollektiv Trafik,
Arbejdsgiverforeningen for Transport og Logistik, Centralforeningen
af Taxiforeninger i Danmark, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk
Erhverv, Dansk Kollektiv Trafik, Dansk Taxi Råd, Dansk
Transport og Logistik, Danske Advokater, Danske Biludlejere, Danske
Busvognmænd, Danske Handicaporganisationer, Danske Regioner,
Danske Speditører, Danske Taxivognmænds
Arbejdsgiverforening, Det Centrale Handicapråd, Det
Økologiske Råd, Danmarks Naturfredningsforening, DI,
DI Transport, Fagligt Fælles Forbund (3F), Frie danske
Lastbilvognmænd (FDL), Foreningen EP-Danmark, International
Transport Danmark, Kommunernes Landsforening, Landsorganisationen i
Danmark, NOAH-Trafik, Rådet for Sikker Trafik,
Trafikselskaberne i Danmark, Økonomisk Forening for
Persontransport.
| | | 10. Sammenfattende skema | | | | Positive konsekvenser/ mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/ merudgifter (hvis ja, angiv omfang) | Administrative og økonomiske
konsekvenser for det offentlige | Ingen | Forslaget om gennemførelse af
arbejdstidsdirektivet vil medføre en administrativ byrde for
Transportministeriet. | Administrative og økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet | Ingen | Forslaget vil medføre, at
selvstændige vognmænd fremover skal overholde
arbejdstidsdirektivet. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder hjemmel til at
gennemføre dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2002/15/EF af 11. marts 2002 om tilrettelæggelse af
arbejdstid for personer, der udfører mobile
vejtransportaktiviteter, i relation til selvstændige
vognmænd. | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
I medfør af den foreslåede
bestemmelse i § 2, stk. 2, bemyndiges
transportministeren til at fastsætte regler med henblik
på anvendelse eller gennemførelse af
Europa-Parlamentet og Rådets direktiv 2002/15/EF af 11. marts
2002 om tilrettelæggelse af arbejdstid for personer, der
udfører mobile vejtransporter (Arbejdstidsdirektivet), i
relation til selvstændige vognmænd, herunder andet
arbejde end kørsel eller støtteaktiviteter omfattet
af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 561/2006
af 15. marts 2006.
Før indeholdt bestemmelsen hjemmel til, at
transportministeren kunne fastsætte regler med henblik
på anvendelse eller gennemførelse af De
Europæiske Fællesskabers forordninger og direktiver om
godskørsel med motorkøretøjer samt af
tilsvarende aftaler med andre lande. Nu er bestemmelsen nyaffattet,
og transportministeren har nu også hjemmel til
fastsætte regler, som skal gennemføre
Arbejdstidsdirektivet i dansk ret.
Overholdelse af reglerne om arbejdstid for
selvstændige vognmænd vil f.eks. kunne sikres via
administrative tilsyn og dokumentation i form af
fartskriveroplysninger.
Til nr. 2
Det foreslås i § 17, stk. 4,
at der ved fastsættelse af bøder kan lægges
vægt på, hvilke økonomiske gevinster der er
opnået eller forsøgt opnået ved den
pågældende overtrædelse. For en nærmere
beskrivelse af de bødetakster, som fremover anbefales
anvendt på godskørselsområdet, henvises til
forslagets almindelige bemærkninger samt bilag 1.
Det bemærkes, at fastsættelsen af
bødestraffen i de konkrete sager om overtrædelse af
godskørselslovgivningen fortsat vil bero på
domstolenes vurdering i det enkelte tilfælde, og de angivne
strafniveauer vil kunne fraviges i op- eller nedadgående
retning, hvis der i den konkrete sag er omstændigheder, der
taler herfor, jf. herved de almindelige regler om straffens
fastsættelse i straffelovens §§ 80-82.
Til § 2
Til nr. 1
I medfør af den foreslåede
bestemmelse i § 18, stk. 1, nr. 1, bemyndiges
transportministeren til at fastsætte regler med henblik
på anvendelse eller gennemførelse af
Europa-Parlamentet og Rådets direktiv 2002/15/EF af 11. marts
2002 om tilrettelæggelse af arbejdstid for personer, der
udfører mobile vejtransporter (Arbejdstidsdirektivet) i
relation til selvstændige vognmænd, herunder andet
arbejde end kørsel eller støtteaktiviteter omfattet
af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 561/2006
af 15. marts 2006.
Før indeholdt bestemmelsen hjemmel til, at
transportministeren kunne fastsætte regler med henblik
på anvendelse eller gennemførelse af De
Europæiske Fællesskabers forordninger og direktiver om
godskørsel med motorkøretøjer samt af
tilsvarende aftaler med andre lande. Nu er bestemmelsen nyaffattet,
og transportministeren har nu også hjemmel til
fastsætte regler, som skal gennemføre
Arbejdstidsdirektivet i dansk ret.
Overholdelse af reglerne om arbejdstid for
selvstændige vognmænd vil f.eks. kunne sikres via
administrative tilsyn og dokumentation i form af
fartskriveroplysninger.
Til nr. 2
Det foreslås i § 22, stk. 4,
at der ved fastsættelse af bøder kan lægges
vægt på, hvilke økonomiske gevinster der er
opnået eller forsøgt opnået ved den
pågældende overtrædelse. For en nærmere
beskrivelse af de bødetakster, som fremover anbefales
anvendt på buskørselsområdet, henvises til
forslagets almindelige bemærkninger samt bilag 1.
Det bemærkes, at fastsættelsen af
bødestraffen i de konkrete sager om overtrædelse af
buskørselslovgivningen fortsat vil bero på domstolenes
vurdering i det enkelte tilfælde, og de angivne strafniveauer
vil kunne fraviges i op- eller nedadgående retning, hvis der
i den konkrete sag er omstændigheder, der taler herfor, jf.
herved de almindelige regler om straffens fastsættelse i
straffelovens §§ 80-82.
Til § 3
Loven foreslås at træde i kraft den 1.
marts 2012.
Bilag 1
Transportministeriets
anbefalinger til minimumsniveauet for bødestraf på
bus- og godskørselsområdet
Godskørselsloven | | Nuværende
bødeniveau | Anbefaling | § 1,
stk. 1 | 4.000 kr. | 10.000 kr. | § 1,
stk. 1 (skærpende omstændigheder, gennem
længere tid) | 10.000 kr. | 25.000 kr. | § 1,
stk. 2 | 4.000 kr. | 10.000 kr. | § 1,
stk. 2 (skærpende omstændigheder, gennem
længere tid) | 10.000 kr. | 25.000 kr. | § 6,
stk. 2 | 500 kr. | 1.500 kr. | § 6,
stk. 3 | 1.000 kr. | 2.500 kr. | § 6,
stk. 4 | Ingen retspraksis | Bøden bør afspejle det
unddragne beløb, dog minimum 10.000 kr. | § 6 a,
stk. 1 | 2.000 kr. | 5.000 kr. | § 15 | 500 kr. | 1.500 kr. | § 16 b,
stk. 4 | Ingen retspraksis | 1.500 kr. | | | | Busloven | | Nuværende
bødeniveau | Anbefaling | § 1,
stk. 1 | 4.000 kr. | 10.000 kr. | § 1,
stk. 1 (skærpende omstændigheder, gennem
længere tid) | 10.000 kr. | 25.000 kr. | § 1,
stk. 2 | 4.000 kr. | 10.000 kr. | § 1,
stk. 2 (skærpende omstændigheder, gennem
længere tid) | 10.000 kr. | 25.000 kr. | § 1
a | 4.000 kr. | 10.000 kr. | § 1 a
(skærpende omstændigheder, gennem længere
tid) | 10.000 kr. | 25.000 kr. | § 9,
stk. 1 | 1.000 kr. | 2.500 kr. | § 17,
stk. 1 | 500 kr. | 1.500 kr. | § 18,
stk. 2 | Ingen retspraksis | Bøden bør afspejle det
unddragne beløb, dog minimum 10.000 kr.. | § 18,
stk. 3 | 500 kr. | 1.500 kr. | § 20 b,
stk. 4 | Ingen retspraksis | 1.500 kr. | | | | EU-forordninger | | Nuværende
bødeniveau | Anbefaling | Forordning nr.
1072/2009 (ulovlig
godskørsel uden fællesskabstilladelse) | 4.000 kr. | 10.000 kr. | Forordning nr.
1072/2009 (ulovlig
godskørsel uden fællesskabstilladelse)
(skærpende omstændigheder) | 10.000 kr. | 25.000 kr. | Forordning nr.
1073/2009 (ulovlig
buskørsel uden fællesskabstilladelse) | 4.000 kr. | 10.000 kr. | Forordning nr.
1073/2009 (ulovlig
buskørsel uden fællesskabstilladelse) (skærpende
omstændigheder) | 10.000 kr. | 25.000 kr. | | | |
|
Bilag 2
Lovforslaget sammenholdt
med gældende lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om godskørsel, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1086 af 8. september 2010, som
ændret ved § 44 i lov nr. 718 af 25. juni 2010 og
§ 1 i lov nr. 471 af 18. maj 2011, foretages
følgende ændringer: | | | | § 2.
--- | | | Stk. 1. --- | | | Stk. 2.
Transportministeren kan fastsætte regler med henblik på
anvendelse eller gennemførelse af De Europæiske
Fællesskabers forordninger og direktiver om godskørsel
med motorkøretøjer samt af tilsvarende aftaler med
andre lande. | | 1. § 2, stk. 2, affattes
således: »Stk. 2.
Transportministeren kan fastsætte regler med henblik på
anvendelse eller gennemførelse af EU-regler om
godskørsel med motorkøretøjer og arbejdstid
for selvstændige vognmænd samt tilsvarende aftaler med
andre lande.« | Stk. 3. --- | | | | | | § 17. --- | | | Stk. 1 - 3.
--- | | 2. I § 17 indsættes som stk. 4: »Stk. 4. Der kan
ved udmåling af straffen for overtrædelse af denne lov
og for overtrædelse af EU-regler vedrørende forhold,
der er omfattet af denne lov, lægges vægt på,
hvilke økonomiske gevinster der er opnået eller
forsøgt opnået ved den pågældende
overtrædelse.« | | | | | | § 2 | | | | | | I lov om buskørsel, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1087 af 8. september 2010, som
ændret ved § 43 i lov nr. 718 af 25. juni 2010 og
§ 2 i lov nr. 471 af 18. maj 2011, foretages
følgende ændringer: | | | | § 18. Transportministeren kan
fastsætte regler om | | 1. § 18, stk. 1, nr. 1, affattes
således: | 1) anvendelse eller gennemførelse af
De Europæiske Fællesskabers forordninger og direktiver
om buskørsel med motorkøretøjer samt af
tilsvarende aftaler med andre lande, 2) - 8). --- | | »1) anvendelse eller
gennemførelse af EU-regler om buskørsel med
motorkøretøjer og arbejdstid for selvstændige
vognmænd samt tilsvarende aftaler med andre
lande,«. | | | | § 22. --- | | | Stk. 1 - 3.
--- | | 2. I § 22 indsættes som stk. 4: | | | »Stk. 4. Der kan
ved udmåling af straffen for overtrædelse af denne lov
og for overtrædelse af EU-regler vedrørende forhold,
der er omfattet af denne lov, lægges vægt på,
hvilke økonomiske gevinster der er opnået eller
forsøgt opnået ved den pågældende
overtrædelse.« | | | | | | § 3 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. marts 2012. |
|