Fremsat den 24. november 2011 af
miljøministeren (Ida Auken)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
landinspektørvirksomhed
(Landinspektørvirksomheder som
partnerselskaber og holdingselskaber samt sammensætning af
Landinspektørnævnet m.v.)
§ 1
I lov om landinspektørvirksomhed, jf.
lovbekendtgørelse nr. 439 af 9. maj 2011, foretages
følgende ændringer:
1. § 4 a, stk. 1, affattes
således:
»Landinspektørvirksomhed må ud
over i enkeltmandsvirksomhed eller i et fællesskab af
praktiserende landinspektører kun udøves af et
landinspektørselskab, der drives i aktie-, anparts- eller
partnerselskabsform. Et landinspektørselskab må alene
have til formål at drive landinspektørvirksomhed. Et
landinspektørselskab, der alene ejes af praktiserende
landinspektører, kan dog som eneste formål og
aktivitet have at eje aktier eller anparter i et andet
landinspektørselskab.«
2. I
§ 4 a indsættes efter
stk. 1 som nyt stykke:
»Stk. 2. Et
landinspektørselskab er pligtigt og eneberettiget til i
navnet at benytte ordene landinspektøraktieselskab,
landinspektøranpartsselskab,
landinspektørpartnerselskab,
landinspektørkommanditaktieselskab eller deraf dannede
forkortelser. Et landinspektørselskab, der er stiftet som et
europæisk aktieselskab (SE-selskab), må i navnet
endvidere benytte ordene europæisk
landinspektørselskab, SE-landinspektøraktieselskab
eller SE-landinspektørselskab.«
Stk. 2-4 bliver herefter
stk. 3-5.
3. I
§ 4 a indsættes efter
stk. 4, som bliver stk. 5, som nyt stykke:
»Stk. 6.
Kravene efter stk. 4 og 5 om ejerskab til og om
sammensætningen af bestyrelsen og direktionen i et
landinspektørselskab finder ikke anvendelse på
landinspektørselskaber, som er omfattet af stk. 1, 3.
pkt.«
Stk. 5 og 6 bliver herefter
stk. 7 og 8.
4. I
§ 8, stk. 2,
ændres »§ 4 a, stk. 1, 3 eller 4«
til: »§ 4 a, stk. 1, 2, 4 eller 5«.
5. I
§ 8, stk. 3,
ændres »§ 4 a, stk. 5 og 6« til:
»§ 4 a, stk. 7 og 8«.
6. I
§ 9 ændres
»dommer« til: »landsdommer«.
7. I
§ 9 a, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »6 måneder« til: »1
år«.
8. I
§ 10, stk. 1,
ændres »advarsel eller irettesættelse« til:
»irettesættelse«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. april 2012.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Lovforslagets baggrund og
formål
Lovforslagets formål er at skabe en mere
tidssvarende regulering af de selskabsformer, som
landinspektører kan drive virksomhed under. Efter forslaget
vil landinspektørvirksomhed kunne drives i form af
partnerselskaber (også kaldet kommanditaktieselskaber), og
landinspektørselskaber vil også kunne være
holdingselskaber. Miljøministeriet og Praktiserende
Landinspektørers Forening fandt under et udredningsarbejde,
som blev iværksat på foranledning af foreningen, at der
er behov for sådanne ændringer. Landinspektører
vil herefter have mulighed for at drive virksomhed under samme
selskabsformer som andre liberale erhverv som for eksempel
advokater og revisorer.
Efter § 4 a, stk. 1, i lov om
landinspektørvirksomhed (landinspektørloven) kan
landinspektører udover i enkeltmandsvirksomhed eller i et
fællesskab af praktiserende landinspektører drive
virksomhed i form af et landinspektørselskab, som skal
være enten et aktie- eller anpartsselskab. Et
landinspektørselskab er udover de almindelige regler i
selskabslovgivningen omfattet af nogle af
landinspektørlovens regler. For at skabe mere tidssvarende
muligheder for driften af landinspektørvirksomheder
foreslås, at landinspektørvirksomhed også kan
drives i form af partnerselskaber. Partnerselskaber kan af
skattemæssige grunde være en velegnet selskabsform for
nyetablerede virksomheder og i forbindelse med generationsskifte i
landinspektørvirksomheder.
Bestemmelsen i landinspektørlovens
§ 4 a, stk. 1, 2. pkt., om, at et
landinspektørselskab alene må have til formål at
drive landinspektørvirksomhed, hindrer, at et
landinspektørselskab kan være et holdingselskab. Et
holdingselskab vil give mulighed for, at en del af et
landinspektørselskabs formue kan overføres til
holdingselskabet. Dette vil lette generationsskifte af
landinspektørvirksomheder og give mulighed for opsparing,
der kan anvendes til udvikling af landinspektørvirksomheden.
Landinspektørvirksomheder kan have særlige behov for
udvikling af IT-systemer vedrørende stedbestemt information.
Af disse grunde foreslås, at landinspektørselskaber
også kan være holdingselskaber.
Samtidigt med ændringerne af reglerne om
selskabsformer for landinspektørvirksomheder foreslås
enkelte, mindre ændringer af landinspektørlovens
bestemmelser om Landinspektørnævnet. Det
foreslås således, at det i loven fastsættes, at
nævnets formand skal være landsdommer, hvilket i
praksis hidtil har været tilfældet. Fristerne for at
indbringe en klage for Landinspektørnævnet
foreslås forlænget til 1 år, da den
nuværende frist på 6 måneder i nogle
tilfælde har vist sig vanskelig at overholde for klagerne.
Endelig foreslås en forenkling af de sanktioner, som
Landinspektørnævnet kan tildele.
2. Lovforslagets indhold
2.1.
Landinspektørvirksomhed i selskabsform
2.1.1. Gældende ret
Virksomhed som landinspektør udøves
på grundlag af en beskikkelse, som miljøministeren
giver efter bestemmelserne i landinspektørlovens
§ 1. Efter landinspektørlovens § 4,
stk. 1, har praktiserende landinspektører og deres
assistenter med beskikkelse eneret til at udføre
matrikulære arbejder. Ifølge § 13,
stk. 1, i lov om udstykning og anden registrering i matriklen
(udstykningsloven) omfatter matrikulært arbejde
afsætning af skel samt udarbejdelse af de dokumenter, der er
nødvendige for registrering af matrikulære
forandringer, hvilket vil sige udstykning, arealoverførsel,
sammenlægning m.v. Landinspektører med beskikkelse har
endvidere enerettigheder efter enkelte andre
bestemmelser i lovgivningen, for eksempel til at opdele ejendomme i
ejerlejligheder. Praktiserende landinspektører med
beskikkelse er også tillagt særlige beføjelser
ved administrationen af landbrugsloven. Udover de arbejder, som
landinspektører har eneret til, udfører de normalt -
som led i deres virksomhed - en række andre opgaver, som de
ikke har eneret til, for eksempel bygningsafsætninger,
opmålings- og kortlægningsarbejder samt
rådgivning.
Indtil 1993 kunne landinspektørvirksomhed
alene drives som enkeltmandsvirksomhed eller i et fællesskab
af praktiserende landinspektører, og sådanne
fællesskaber var og er fortsat oftest interessentskaber. Med
ændringen af landinspektørloven ved lov nr. 278 af 29.
april 1992 skabtes tillige mulighed for at drive
landinspektørvirksomhed i form af et aktie- eller
anpartsselskab. Sådanne selskaber er i dag reguleret i lov om
aktie- og anpartsselskaber (selskabsloven). Udover reglerne i
selskabsloven er landinspektørselskaber omfattet af
særlige regler i landinspektørloven. Sådanne
selskaber må efter landinspektørlovens § 4
a, stk. 1, alene have til formål at drive
landinspektørvirksomhed. Bestemmelsen hindrer, at et
landinspektørselskab kan være et holdingselskab.
For at sikre hensynet til
landinspektørernes uafhængighed og til, at
landinspektørens loyale varetagelse af sine klienters
interesse ikke svækkes som følge af, at
landinspektøren virker i et landinspektørselskab, er
der i landinspektørlovens § 4 a, stk. 3 og 4,
regler om, hvem der kan eje aktier eller anparter i et
landinspektørselskab, samt om sammensætningen af et
landinspektørselskabs bestyrelse og direktion.
Efter disse regler, som senest blev ændret
ved lov nr. 1405 af 21. december 2005, skal mindst 51 pct. af
såvel aktie- eller anpartskapitalen som stemmerettighederne
tilhøre landinspektører med beskikkelse, der aktivt
driver virksomhed i selskabet eller i dets moder- eller
datterselskab. Af de øvrige kapitalandele og
stemmerettigheder kan andre end landinspektører med
beskikkelse, der aktivt driver virksomhed i selskabet eller i dets
moder- eller datterselskab, maksimalt eje 15 pct. Denne
begrænsning gælder dog ikke for personer, der har deres
hovedbeskæftigelse i landinspektørselskabet, jf.
lovens § 4 a, stk. 3.
For så vidt angår
sammensætningen af landinspektørselskabers bestyrelse
og direktion gælder, at flertallet af bestyrelsesmedlemmerne
skal have beskikkelse som landinspektør og aktivt drive
landinspektørvirksomhed i selskabet eller i dets moder-
eller datterselskab. Flertallet af medlemmerne af direktionen i et
landinspektørselskab skal have beskikkelse som
landinspektør og aktivt drive landinspektørvirksomhed
i selskabet, jf. lovens § 4 a, stk. 4.
Et landinspektørselskab hæfter lige
som andre aktie- eller anpartsselskaber med hele selskabets formue.
For at sikre, at en landinspektørs professionsansvar ikke
forflygtiges ved, at vedkommende driver virksomhed i form af et
landinspektørselskab, er det imidlertid fastsat i
landinspektørlovens § 4 a, stk. 2, at en
landinspektør med beskikkelse, som udøver virksomhed
i et landinspektørselskab, hæfter personligt sammen
med selskabet for ethvert krav, der er opstået som
følge af landinspektørens bistand til en klient.
Bestemmelsen medfører, at landinspektøren
hæfter personligt og solidarisk med selskabet for ethvert
krav, der udspringer af den pågældendes
rådgivning, sagsudarbejdelse m.v., uanset at aftalen med
klienten er indgået med selskabet.
Praktiserende landinspektører er efter
landinspektørlovens § 4 c, stk. 1, forpligtet
til at tegne ansvarsforsikring. Driver landinspektøren
virksomhed i selskabsform, skal forsikringen også dække
krav mod selskabet som sådant.
2.1.2. Ændring af
reglerne om landinspektørvirksomhed i selskabsform
2.1.2.1. Partnerselskaber
Efter landinspektørlovens § 4 a,
stk. 1, kan et landinspektørselskab alene være et
aktie- eller et anpartsselskab. Som det fremgår af afsnit
2.1.1. , skal majoriteten af aktie- eller anpartskapitalen og
stemmerettighederne i et landinspektørselskab ejes af
praktiserende landinspektører med beskikkelse, som aktivt
driver virksomhed i selskabet eller i dets moder- eller
datterselskab. Flertallet af bestyrelsesmedlemmerne i
landinspektørselskabet skal have beskikkelse som
landinspektør og aktivt drive landinspektørvirksomhed
i selskabet eller i dets moder- eller datterselskab. Flertallet af
medlemmerne af direktionen i et landinspektørselskab skal
have beskikkelse som landinspektør og aktivt drive
landinspektørvirksomhed i selskabet. Disse regler sikrer, at
landinspektørselskaber ledes af de landinspektører,
som driver virksomhed i landinspektørselskabet eller i dets
moder- eller datterselskab. Hertil kommer, at bestemmelsen i
landinspektørlovens § 4 a, stk. 2, om, at
landinspektøren hæfter personligt og solidarisk med
selskabet overfor en klient, sikrer, at landinspektørens
ansvar ikke forflygtiges ved, at vedkommende driver virksomhed i
selskabsform.
Hvis landinspektørvirksomhed drives i form
af et partnerselskab, vil de landinspektører, der er
komplementarer i selskabet, hæfte personligt,
ubegrænset og solidarisk for virksomhedens forpligtelser.
Komplementarerne kan være såvel personer som selskaber.
De landinspektører, som ejer aktierne i det selskab,
der indgår partnerselskabet -
kommanditaktionærerne - vil alene hæfte med deres
indskud. De vil således hæfte på samme måde
som aktionærer eller anpartshavere i et almindeligt
landinspektørselskab. For aktieselskaber, der indgår i
partnerselskaber, vil gælde samme regler som for andre
landinspektørselskaber om, hvem der kan besidde aktier og
stemmerettigheder og om sammensætningen af bestyrelsen og
direktionen. Det vil således ikke medføre nogen
svækkelse af landinspektørers bestemmende indflydelse
på ledelsen og driften af landinspektørselskaber, at
sådanne selskaber også kan være partnerselskaber.
Bestemmelsen om, at landinspektøren hæfter personligt
og solidarisk med selskabet overfor klienten, vil også
gælde ved partnerselskaber.
Partnerselskabsformen kan navnlig være
attraktiv for nye virksomheder, da kommanditaktionærer og
komplementarer beskattes personligt af deres andel af selskabets
resultat. Eventuelle tab kan således fratrækkes i anden
indkomst. Partnerselskabsformen er endvidere attraktiv i
forbindelse med generationsskifte primært på grund af
beskatningsmæssige forhold.
Det foreslås derfor, at
landinspektørloven ændres således, at
landinspektører - i lighed med andre liberale erhverv - kan
drive virksomhed i form af partnerselskaber.
2.1.2.2. Holdingselskaber
Bestemmelsen i landinspektørlovens
§ 4 a, stk. 1, om, at et landinspektørselskab
alene må have til formål at drive
landinspektørvirksomhed, hindrer som nævnt i afsnit
2.1.1. , at landinspektørselskaber kan være
holdingselskaber, hvorved forstås selskaber, som alene har
til formål at eje aktier eller anparter i andre
selskaber.
Når landinspektørvirksomhed drives i
form af et landinspektørselskab, hæfter selskabet med
hele sin formue for alle krav mod selskabet. Hver enkelt
landinspektør med beskikkelse hæfter ifølge
landinspektørlovens § 4 a, stk. 2, - uanset
om vedkommende er ejer i eller ansat i selskabet - personligt og
solidarisk med selskabet for ethvert krav, der udspringer af den
pågældendes virke i selskabet, jf. afsnit 2.1.1.
Gives der mulighed for, at
landinspektørselskaber kan være holdingselskaber, vil
udbytte fra det landinspektørselskab (driftsselskabet),
hvori holdingselskabet ejer aktier eller anparter, kunne opspares i
holdingselskabet. Landinspektørselskabets (driftsselskabets)
formue vil herved blive formindsket, og den formue, som opspares i
holdingselskabet, vil ikke skulle dække krav, som en klient
måtte have mod landinspektørselskabet. Hver enkelt
landinspektør med beskikkelse hæfter imidlertid
fortsat personligt og solidarisk med landinspektørselskabet
for ethvert krav, der udspringer af den pågældendes
virke i selskabet.
Den omstændighed, at
landinspektørselskabets formue kan formindskes på den
nævnte måde, letter generationsskifte i virksomheden,
da nye ejere så skal betale mindre for aktier eller anparter
i selskabet. Endvidere medfører holdingselskaber den fordel,
at der kan foretages en opsparing i selskabet, som for eksempel kan
anvendes til udvikling af virksomheden. Opsparing i
holdingselskabet beskattes lavere end formue, der trækkes ud
af landinspektørselskabet og dermed beskattes som personlig
indkomst.
Af hensyn til at lette generationsskifte og
muligheden for opsparing til udvikling af
landinspektørselskaber foreslås, at det gøres
muligt, at landinspektørselskaber kan være
holdingselskaber. Disse hensyn har alene betydning for
praktiserende landinspektører og ikke for deres medarbejdere
eller andre, som kan eje minoriteten af aktie- eller
anpartskapitalen i et landinspektørselskab. Det
foreslås derfor også, at holdingselskaber alene kan
ejes af praktiserende landinspektører. Andre liberale
erhverv som for eksempel advokater og revisorer har tilsvarende
muligheder for at eje holdingselskaber.
Som nævnt i afsnit 2.1.1. indeholder
landinspektørlovens § 4 a, stk. 4,
bestemmelser om, at flertallet af medlemmerne af bestyrelsen og
direktionen i et landinspektørselskab skal have beskikkelse
som landinspektør og aktivt drive
landinspektørvirksomhed i selskabet. Bestyrelsesmedlemmer
kan dog i stedet aktivt drive landinspektørvirksomhed i
landinspektørselskabets moder- eller datterselskab. Disse
bestemmelser sikrer hensynet til landinspektørernes
uafhængighed og til, at landinspektørens loyale
varetagelse af sine klienters interesse ikke svækkes som
følge af, at landinspektøren virker i et
landinspektørselskab. Disse hensyn gør sig imidlertid
ikke gældende for landinspektørholdingselskaber, da de
alene må have til formål at eje aktier eller anparter i
et andet landinspektørselskab, og da holdingselskaber i
øvrigt alene må ejes af praktiserende
landinspektører. Det foreslås derfor også, at
bestemmelserne om sammensætningen af bestyrelsen og
direktionen i et landinspektørselskab ikke skal gælde
for et landinspektørholdingselskab. Det bemærkes, at
retsplejeloven i § 124 e, stk. 5, indeholder en
tilsvarende undtagende regel for advokatholdingselskaber.
2.2.
Landinspektørnævnet
2.2.1. Gældende ret
Miljøministeren nedsætter
Landinspektørnævnet efter landinspektørlovens
§ 9. Nævnet består af en dommer som formand
samt to andre medlemmer, hvoraf det ene skal være en
landinspektør, der er ansat i Kort- og Matrikelstyrelsen, og
det andet en praktiserende landinspektør. Nævnet
behandler klager over praktiserende landinspektører, der ved
udøvelsen af deres virksomhed har tilsidesat de pligter, som
stillingen medfører. Nævnet behandler også
tilsvarende klager over landinspektørassistenter med
beskikkelse samt over landinspektørselskaber. Endelig
behandler nævnet klager over personer og selskaber, som er
etableret i andre EU/EØS-lande eller enkelte andre lande, og
som midlertidigt og lejlighedsvis udfører matrikulære
arbejder i Danmark efter bestemmelsen landinspektørlovens
§ 4, stk. 2.
Efter landinspektørlovens § 9,
stk. 2, skal klage over en landinspektør eller et
landinspektørselskab indgives senest 6 måneder efter,
at klageren blev bekendt med det forhold, som klagen
vedrører.
Efter landinspektørlovens § 10,
stk. 1, kan nævnet tildele den indklagede en advarsel,
en irettesættelse eller pålægge vedkommende en
bøde på indtil 55.000 kr. Såfremt en
landinspektør har gjort sig skyldig i grov eller oftere
gentagen forsømmelse, og der er grund til at antage, at
vedkommende ikke fremtidigt vil udøve virksomheden på
forsvarlig måde, kan nævnet efter § 10,
stk. 2, frakende vedkommende beskikkelsen i et fastsat tidsrum
af 1-5 års varighed eller indtil videre.
2.2.2. Ændringer
vedrørende Landinspektørnævnet
2.2.2.1.
Landinspektørnævnets formand
Ifølge landinspektørlovens
§ 9 skal der som nævnt i afsnit 2.2.1. udpeges en
dommer som formand for Landinspektørnævnet. Det
fremgår således ikke, blandt hvilke dommere formanden
skal udpeges, men siden nævnets oprettelse i 1963 har dets
formand været landsdommer.
Hvis der fortsat skal udpeges en landsdommer som
formand for Landinspektørnævnet, kræver dette nu
Bibeskæftigelsesnævnets tilladelse efter
retsplejelovens § 47 a, stk. 2. Ifølge denne
bestemmelse må hverv som medlem af et offentligt råd
eller nævn kun varetages af dommere ved de overordnede
domstole, hvis det er bestemt ved lov eller godkendt af
Bibeskæftigelsesnævnet. Da der i 2008-2009 skulle
udpeges en ny formand for Landinspektørnævnet,
søgte Miljøministeriet
Bibeskæftigelsesnævnet om tilladelse til, at der blev
udpeget en landsdommer. Bibeskæftigelsesnævnet fandt,
at afgørelsen gav anledning til tvivl. Under hensyntagen til
landinspektørers opgaver, der er væsentlige for
rettigheder og tinglysning af rettigheder vedrørende fast
ejendom, og til at kendelser fra Landinspektørnævnet
kan være af offentlig interesse, godkendte
Bibeskæftigelsesnævnet, at en landsdommer blev udpeget
som formand, men begrænset til en periode på 3
år. Bibeskæftigelsesnævnet henstillede, at
spørgsmålet om deltagelse af en dommer fra de
overordnede retter reguleres ved en ændring af
landinspektørloven.
Udover de forhold, som
Bibeskæftigelsesnævnet har anført, kan
nævnes, at en del af Landinspektørnævnets
kendelser har principiel betydning for anvendelsen af den
lovgivning, som regulerer landinspektørers udøvelse
af deres erhverv, det vil først og fremmest sige
udstykningsloven med tilhørende bekendtgørelser.
Hertil kommer, at Landinspektørnævnet kan behandle
sager af indgribende karakter, da nævnet udover at
pålægge landinspektører bøder kan
frakende dem beskikkelsen, og at nævnets afgørelser
ikke kan indbringes for anden administrativ myndighed.
I disciplinærnævnene for andre
liberale erhverv, som kan sidestilles med
landinspektørerhvervet, nemlig erhvervene som advokat og
revisor, indgår flere dommere, og for både
Advokatnævnet og Revisornævnet gælder, at dommere
fra de overordnede domstole er repræsenteret i nævnene.
I Landinspektørnævnet er alene formanden dommer. Det
foreslås derfor, at det fastsættes i
landinspektørloven, at Landinspektørnævnets
formand skal være landsdommer.
2.2.2.2. Forlængelse af
klagefristen
Efter landinspektørlovens § 9 a,
stk. 2, skal klager over en landinspektør som
nævnt i afsnit 2.2.1. indgives til
Landinspektørnævnet senest 6 måneder efter, at
klageren blev bekendt med det forhold, som klagen vedrører.
Bestemmelsen om fristen blev indføjet i loven i 2005. Det
har imidlertid vist sig, at det ofte er vanskeligt for klagerne at
overholde fristen på 6 måneder, og at en del klager
afvises på grund af, at fristen er overskredet. Det
foreslås derfor, at fristen for at klage til
Landinspektørnævnet forlænges til 1 år.
Det bemærkes, at fristen for klager over advokater til
Advokatnævnet, som tidligere også var 6 måneder,
nu er forlænget til 1 år, jf. retsplejelovens
§ 147 b, stk. 2.
Forlængelsen af klagefristen vil have
virkning for klager, som indgives til
Landinspektørnævnet efter lovens
ikrafttræden.
2.2.2.3. Ændring af
Landinspektørnævnets sanktionsformer
Som nævnt i afsnit 2.2.1. kan
Landinspektørnævnet efter landinspektørlovens
§ 10, stk. 1, tildele en landinspektør, der
ved udøvelsen af sin virksomhed har tilsidesat de pligter,
som stillingen medfører, en advarsel eller
irettesættelse eller pålægge vedkommende en
bøde på indtil 55.000 kr. Alvorligere forseelser
sanktioneres med bøder, mens sanktionsformerne
»advarsel« og »irettesættelse«
anvendes ved mindre forseelser, og her er »advarsel« en
mindre sanktion end »irettesættelse«. Det er
imidlertid uhensigtsmæssigt at have to sanktionsformer for
mindre forseelser, da det navnlig for sanktionsformen
»advarsel« kan give anledning til tvivl om dens
betydning. Det foreslås derfor, at sanktionsformen
»advarsel« ophører, således at
sanktionsformen »irettesættelse« også
anvendes i tilfælde, hvor sanktionsformen
»advarsel« hidtil er blevet anvendt. Det
bemærkes, at retsplejelovens § 147 c, stk. 1,
om Advokatnævnets sanktionsmuligheder blev ændret
på tilsvarende måde ved lov nr. 520 af 6. juni
2007.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget skønnes ikke at have
økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige. De provenumæssige konsekvenser for det offentlige
af, at landinspektørselskaber kan være
holdingselskaber, og at der derved kan foretages opsparing i
selskabet, vurderes at være af ubetydeligt omfang set i et
samfundsøkonomisk perspektiv på grund af
landinspektørbranchens begrænsede størrelse.
Ligeledes vurderes det, at en forlængelse af fristen for at
indbringe klager for Landinspektørnævnet ikke vil have
mærkbare følger for nævnet eller dets
administration.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Bestemmelserne om, at
landinspektørvirksomhed også kan drives i form af et
partnerselskab, og at landinspektørselskaber kan være
holdingselskaber, kan lette etablering af
landinspektørvirksomheder og generationsskifter i
sådanne virksomheder. Ændringerne vil endvidere
forbedre mulighederne for opsparing i
landinspektørvirksomheder, for eksempel med henblik på
udvikling af virksomhederne.
5. Administrative konsekvenser
for borgere
Lovforslaget skønnes ikke at have
administrative konsekvenser for borgerne. Forlængelse af
fristen for at klage til Landinspektørnævnet
indebærer en lempelse for borgerne.
6. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
8. Hørte myndigheder og
organisationer
Lovforslaget har været til høring hos
følgende myndigheder og organisationer:
Bibeskæftigelsesnævnet, Danske Advokater, Danske
Regioner, Den danske Landinspektørforening, Kommunernes
Landsforening, Landinspektørnævnet, Praktiserende
Landinspektørers Forening, Præsidenten for Vestre
Landsret, Præsidenten for Østre Landsret og
Realkreditforeningen.
| | | | | | 9. Samlet vurdering af lovforslagets
konsekvenser | | | | | Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Øget valgfrihed ved stiftelse af
landinspektørselskaber og bedre muligheder for
generationsskifte m.v. | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Forlængelse af fristen for at klage
til Landinspektørnævnet | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Forslaget medfører, at
landinspektørselskaber, som hidtil alene har kunnet
være anparts- eller aktieselskaber, herunder europæiske
aktieselskaber (SE-selskaber), også vil kunne være
partnerselskaber. Herom henvises til afsnit 2.1.2.1. i
lovforslagets almindelige bemærkninger. Partnerselskaber
betegnes også kommanditaktieselskaber, men i overensstemmelse
med definitionen i selskabslovens § 5, nr. 21, anvendes
her alene betegnelsen partnerselskaber.
Landinspektørlovens regler om
sammensætningen af bestyrelsen og direktionen i et
landinspektørselskab vil også gælde for det
aktieselskab, som indgår i partnerselskabet. Bestemmelsen om,
at en landinspektør med beskikkelse hæfter personligt
og solidarisk med selskabet for ethvert krav, der er opstået
som følge af landinspektørens bistand til en klient,
vil også gælde for landinspektører, der driver
virksomhed i form af et partnerselskab.
Forslaget medfører endvidere, at
landinspektørselskaber vil kunne være
holdingselskaber. Som det nærmere fremgår af afsnit
2.1.2.2. i lovforslagets almindelige bemærkninger, skal
samtlige aktier i et landinspektørselskab, som også er
et holdingselskab, ejes af praktiserende landinspektører.
Holdingselskaber adskiller sig herved fra andre
landinspektørselskaber, hvor mindst 51 pct. af aktie- eller
anpartskapitalen og stemmerettighederne skal ejes af praktiserende
landinspektører med beskikkelse, der aktivt driver
virksomhed i selskabet eller i dets moder- eller datterselskab,
mens de øvrige andele kan ejes af andre.
Af lovforslagets § 1, nr. 3,
følger, at de særlige krav om ejerskab til og om
sammensætningen af bestyrelsen og direktionen i et
landinspektørselskab ikke vil gælde for et
sådant selskab, som tillige er et holdingselskab.
Reglerne om landinspektørvirksomhed i
aktie- og anpartsselskabsform, som videreføres i den
foreslåede § 4 a, stk. 1, blev oprindeligt
indført i loven ved lov nr. 278 af 29. april 1992,
Folketingstidende 1991-1992: 1975, 2628, 8492, 8901; A 2341; B 853,
929, hvortil der i øvrigt henvises.
Til nr. 2
Reglerne om landinspektørselskabers navne
foreslås ændret som konsekvens af de foreslåede
nye bestemmelser om selskabsformer for
landinspektørvirksomheder, jf. lovforslagets § 1,
nr. 1.
Af landinspektørlovens § 4 a,
stk. 1, fremgår ikke udtrykkeligt, at et
landinspektøraktieselskab også kan være et
europæisk aktieselskab (SE-selskab), men selskabsformen er
omfattet af betegnelsen »aktieselskab« i lovens
§ 4 a, stk. 1. Europæiske aktieselskaber er
derimod nævnt i § 1, stk. 2, i
bekendtgørelse nr. 385 af 27. april 2006 om
landinspektørselskaber. Forslaget præciserer
således, at landinspektørselskaber kan være
europæiske selskaber, og at sådanne selskaber i deres
navn må benytte ordene europæisk
landinspektørselskab, SE-landinspektøraktieselskab
eller SE-landinspektørselskab.
Til nr. 3
Som det nærmere fremgår af afsnit
2.1.2.2. i lovforslagets almindelige bemærkninger, gør
de hensyn, som ligger bag bestemmelserne i
landinspektørlovens § 4 a, stk. 3 og 4, om
ejerskab til og om sammensætningen af bestyrelsen og
direktionen i et landinspektørselskab sig ikke
gældende for landinspektørholdingselskaber, da de
alene må have til formål at eje aktier eller anparter i
et andet landinspektørselskab, og da sådanne
holdingselskaber i øvrigt alene må ejes af
praktiserende landinspektører. Forslaget medfører
således, at bestemmelserne om sammensætningen af
bestyrelsen og direktionen i et landinspektørselskab samt om
andre end landinspektørers medejerskab til et
landinspektørselskab ikke vil gælde for et
landinspektørholdingselskab.
Til nr. 4
Som konsekvens af de foreslåede
ændringer af lovens § 4 a med indsættelsen af
et nyt stykke, jf. lovforslagets § 1, nr. 2, ændres
straffebestemmelsen i lovens § 8, stk. 2.
Til nr. 5
Forslaget er en konsekvens af lovforslagets
§ 1, nr. 2 og 3, hvorved der foreslås indsat nye
stykker i lovens § 4 a.
Til nr. 6
Det foreslås, at det fastsættes, at
Landinspektørnævnets formand skal være
landsdommer. Dette har hidtil været praksis. Der henvises i
øvrigt til afsnit 2.2.2.1. i lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Til nr. 7
Det foreslås at forlænge fristen for
at indgive en klage over en landinspektør til
Landinspektørnævnet fra 6 måneder til 1 år
efter, at klageren blev bekendt med det forhold, som klagen
vedrører. Sager, der vedrører forhold, som ligger
før 1. oktober 2011, vil kunne indbringes for
Landinspektørnævnet, når klagen modtages i
nævnet senest 1 år efter, klageren blev bekendt med
forholdet.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.2.2.2. i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 8
Det foreslås, at sanktionsformen
»advarsel« ophører. Forslaget medfører
ingen ændring for så vidt angår de forhold, der
anses for forseelser, og som derfor sanktioneres. Sanktionsformen
»irettesættelse« vil herefter også blive
anvendt i tilfælde, hvor sanktionsformen
»advarsel« hidtil er blevet anvendt. Der henvises i
øvrigt til afsnit 2.2.2.3 i lovforslagets almindelige
bemærkninger. For klager, der er indbragt for
Landinspektørnævnet inden lovforslagets
ikrafttræden, og som ikke er færdigbehandlet på
dette tidspunkt, vil de hidtidige sanktionsmuligheder blive
anvendt, hvor det er relevant.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft
den 1. april 2012.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt
med gældende lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om landinspektørvirksomhed, jf.
lovbekendtgørelse nr. 439 af 9. maj 2011, foretages
følgende ændringer: | | | | § 4
a. Landinspektørvirksomhed må ud over i
enkeltmandsvirksomhed eller i et fællesskab af praktiserende
landinspektører kun udøves af et
landinspektørselskab, der drives i aktie- eller
anpartsselskabsform. Et landinspektørselskab må alene
have til formål at drive landinspektørvirksomhed og er
pligtig og eneberettiget til i navnet at benytte ordene
landinspektøraktieselskab eller
landinspektøranpartsselskab eller deraf dannede
forkortelser. | | 1. § 4 a, stk. 1, affattes
således: »Landinspektørvirksomhed må ud
over i enkeltmandsvirksomhed eller i et fællesskab af
praktiserende landinspektører kun udøves af et
landinspektørselskab, der drives i aktie-, anparts- eller
partnerselskabsform. Et landinspektørselskab må alene
have til formål at drive landinspektørvirksomhed. Et
landinspektørselskab, der alene ejes af praktiserende
landinspektører, kan dog som eneste formål og
aktivitet have at eje aktier eller anparter i et andet
landinspektørselskab.« | | | | | | 2. I § 4 a indsættes efter
stk. 1 som nyt stykke: »Stk. 2. Et
landinspektørselskab er pligtigt og eneberettiget til i
navnet at benytte ordene landinspektøraktieselskab,
landinspektøranpartsselskab,
landinspektørpartnerselskab,
landinspektørkommanditaktieselskab eller deraf dannede
forkortelser. Et landinspektørselskab, der er stiftet som et
europæisk aktieselskab (SE-selskab), må i navnet
endvidere benytte ordene europæisk
landinspektørselskab, SE-landinspektøraktieselskab
eller SE-landinspektørselskab.« | Stk. 2. En
landinspektør med beskikkelse, der udøver virksomhed
i et landinspektørselskab, hæfter personligt sammen
med selskabet for ethvert krav, der er opstået som
følge af landinspektørens bistand til en
klient. Stk. 3. I et
landinspektørselskab skal mindst 51 pct. af aktie- eller
anpartskapitalen og stemmerettighederne ejes enten af
landinspektører med beskikkelse, der aktivt driver
landinspektørvirksomhed i selskabet eller i dets moder-
eller datterselskab, eller af et andet landinspektørselskab.
Af de øvrige kapitalandele og stemmerettigheder kan andre
end de i 1. pkt. nævnte personer og selskaber højst
eje 15 pct. hver. Denne begrænsning gælder dog ikke for
personer, der har deres hovedbeskæftigelse i
landinspektørselskabet. Stk. 4. I et
landinspektørselskab skal flertallet af
bestyrelsesmedlemmerne have beskikkelse som landinspektør og
aktivt drive landinspektørvirksomhed i selskabet eller i
dets moder- eller datterselskab. Flertallet af medlemmerne af
direktionen i et landinspektørselskab skal have beskikkelse
som landinspektør og aktivt drive
landinspektørvirksomhed i selskabet. | | Stk. 2-4 bliver herefter stk. 3-5. | | | | | | 3. I § 4 a indsættes efter
stk. 4, som bliver stk. 5, som nyt stykke: »Stk. 6.
Kravene efter stk. 4 og 5 om ejerskab til og om
sammensætningen af bestyrelsen og direktionen i et
landinspektørselskab finder ikke anvendelse på
landinspektørselskaber, som er omfattet af stk. 1, 3.
pkt.« | Stk. 5.
Miljøministeren fastsætter nærmere regler om
udøvelse af landinspektørvirksomhed i selskabsform,
herunder regler om afhændelse af en aktie eller anpart i
tilfælde af en aktionærs eller anpartshavers
dødsfald eller ophør med udøvelse af aktiv
landinspektørvirksomhed. Stk. 6.
Miljøministeren fastsætter endvidere nærmere
regler om navne for landinspektørselskaber samt om navne,
hvorunder landinspektørvirksomhed må drives i
enkeltmandsvirksomhed eller i et fællesskab af praktiserende
landinspektører. | | Stk. 5 og 6 bliver herefter stk. 7 og
8. | | | | § 8.
Straffelovens §§ 150-152 og
§§ 155-157 finder tilsvarende anvendelse på
landinspektører med beskikkelse og på personer, der er
omfattet af § 4, stk. 2. | | | Stk. 2. Medmindre
højere straf er forskyldt efter den øvrige
lovgivning, straffes med bøde den, der overtræder
reglerne i § 3, stk. 2, § 4, stk. 1
eller 3, § 4 a, stk. 1, 3 eller 4, § 4 b,
stk. 1 eller 2, § 4 c, stk. 1, eller
§ 5, stk. 1, 2 eller 6. | | 4. I § 8, stk. 2, ændres
»§ 4 a, stk. 1, 3 eller 4« til:
»§ 4 a, stk. 1, 2, 4 eller 5«. | Stk. 3. I
forskrifter, der udstedes i medfør af § 4 a,
stk. 5 og 6, § 4 c, stk. 2, samt § 4
e kan der fastsættes straf af bøde for
overtrædelse af bestemmelserne i forskrifterne. Stk. 4 Der kan
pålægges selskaber m.v. (juridiske personer)
strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel. | | 5. I § 8, stk. 3, ændres
»§ 4 a, stk. 5 og 6« til:
»§ 4 a, stk. 7 og 8«. | | | | § 9.
Miljøministeren nedsætter et
landinspektørnævn bestående af en dommer som
formand samt 2 andre medlemmer, hvoraf det ene skal være en
landinspektør, der er ansat i Kort- og Matrikelstyrelsen, og
det andet en praktiserende landinspektør. | | 6. I § 9 ændres
»dommer« til: »landsdommer«. | | | | § 9
a. Klager over, at en praktiserende landinspektør
eller en landinspektørassistent med beskikkelse ved
udøvelsen af sin virksomhed har tilsidesat de pligter, som
stillingen medfører, kan indbringes for
Landinspektørnævnet. Tilsvarende gælder for
klager vedrørende landinspektørselskaber samt for
personer og selskaber, der er omfattet af § 4,
stk. 2. | | | Stk. 2. Klage
skal indgives senest 6 måneder efter, at klageren blev
bekendt med det forhold, som klagen vedrører.
Landinspektørnævnet kan dog behandle en klage, der
indgives senere, når omstændighederne taler
derfor. | | 7. I § 9 a, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »6 måneder« til: »1
år«. | | | | § 10. En praktiserende
landinspektør eller en landinspektørassistent med
beskikkelse, der ved udøvelse af sin virksomhed
tilsidesætter de pligter, som stillingen
medfører, kan af Landinspektørnævnet tildeles
advarsel eller irettesættelse eller pålægges
bøde på indtil 55.000 kr. Stk. 2.
Såfremt den pågældende har gjort sig skyldig i
grov eller oftere gentagen forsømmelse i udøvelsen af
sin virksomhed og de udviste forhold giver grund til at antage, at
landinspektøren ikke fremtidig vil udøve virksomheden
på forsvarlig måde, kan
Landinspektørnævnet frakende landinspektøren
beskikkelsen på tid fra 1-5 år eller indtil
videre. Stk. 3.
Stk. 1 finder tilsvarende anvendelse for
landinspektørselskaber samt for personer og selskaber, der
udfører matrikulære arbejder i henhold til
§ 4, stk. 2. Stk. 4. I
tilfælde som nævnt i stk. 2 kan
Landinspektørnævnet frakende personer eller selskaber,
der udfører matrikulære arbejder i henhold til
§ 4, stk. 2, retten til at udføre
sådanne arbejder i Danmark. Retten kan frakendes på tid
fra 1-5 år eller indtil videre. Stk. 5.
Nævnets afgørelser efter stk. 1-4 kan ikke
indbringes for anden administrativ myndighed. Afgørelsen kan
indbringes for domstolene senest 6 måneder efter, at
afgørelsen blev meddelt den pågældende. | | 8. I § 10, stk. 1, ændres
»advarsel eller irettesættelse« til:
»irettesættelse«. | | | | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. april
2012. |
|