Skriftlig fremsættelse (24. november
2011)
Miljøministeren (Ida Auken)
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
kemikalier (Gennemførelse af EU-regler om egenkontrol og
oplysnings- og undersøgelsespligt, samt skærpede
regler om håndhævelse).
(Lovforslag nr. L 41)
Lovforslaget indeholder to hovedpunkter: 1) krav til
virksomheder om egenkontrol og pligt til oplysning og
undersøgelse efter det nye RoHS-direktiv, og 2)
skærpede regler om håndhævelse.
Lovforslaget skal gennemføre det nye RoHS-direktiv (om
begrænsning af anvendelsen af visse farlige stoffer i
elektrisk og elektronisk udstyr), der bl.a. stiller krav til
virksomheder om, hvordan de skal indrette deres produktion og
sikre, at de varer, de producerer eller sælger, overholder
fastsatte krav, og hvordan de skal handle, hvis de finder ud af, at
varerne ikke overholder kravene.
RoHS-direktivet regulerer bly, cadmium, kviksølv,
hexavalent chrom og flammehæmmerne PBB og PBDE. Det
reviderede direktiv udvider anvendelsesområdet, så det
fra 2019 omfatter al elektrisk og elektronisk udstyr på
nær udstyr til militær og rumfart og enkelte andre
kategorier.
Direktivet har indarbejdet krav fra den såkaldte
"varepakke" fra 2008, som ensarter regler og procedurer for handel
med varer i EU for at forbedre kontrollen med, at varer lever op
til EU's krav i alle medlemslande og for at forhindre farlige og
sundhedsskadelige varer på markedet. Det har resulteret i at
danske virksomheder efter det nye RoHS-direktiv skal udføre
intern produktionskontrol og bl.a. af egen drift tilbagekalde
ulovlige varer fra forhandlere og forbrugere, og af egen drift give
bestemte oplysninger, herunder om ulovlige varer, ligesom der
bliver tale om udvidede mærkningskrav, herunder
CE-mærkning.
Reglerne gennemføres ved efterfølgende
udstedelse af bekendtgørelse.
Lovforslaget sikrer desuden, at tilsynsmyndigheden har de
nødvendige håndhævelsesmuligheder til
rådighed, hvis varer på det danske marked ikke
overholder reglerne.
For at kunne leve op til "varepakkens" krav skærpes
håndhævelsesreglerne, så tilsynsmyndigheden
f.eks. skal kunne give påbud om tilbagekaldelse fra
forbrugerne og ikke som i dag kun fra forhandlerne.
Det foreslås også, at tilsynsmyndigheden skal
kunne beslaglægge og tage ulovlige varer i bevaring, for at
sikre, at varerne ikke bliver forbrugt eller fjernet - en
tilsvarende hjemmel i miljøbeskyttelsesloven har vist sig
effektiv i forbindelse med håndhævelse af pantordningen
for øl og læskedrikke.
Det foreslås, at der skal gælde de samme
håndhævelsesinstrumenter, uanset om det er nationale
eller EU-retlige regler, der skal håndhæves.
Kemikalielovens bestemmelser om håndhævelse sondrer
således i dag ikke mellem, om de varer, der skal føres
tilsyn med, udelukkende er omfattet af nationale regler eller af
EU-regler. Der er ikke nogen grund til, at der skulle gælde
mindre effektive tilsyns- og håndhævelsesregler for
varer, der er omfattet af rent nationale regler i forhold til
varer, der er omfattet af EU-regler, når beskyttelseshensynet
er det samme. Håndhævelsesmulighederne bør ikke
afhænge af det formelle grundlag.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de
ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale
lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.