Fremsat den 23. november 2011 af
transportministeren (Henrik Dam Kristensen)
Forslag
til
Lov om ændring af færdselsloven
(Forbud mod visse konstruktive
ændringer, tilladelse til påhængsvogn til stor
knallert og venstregående sidevogn til veteranmotorcykel)
§ 1
I færdselsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1320 af 28. november 2010, som
ændret senest ved § 1 i lov nr. 479 af 23. maj
2011, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 68 indsættes efter
stk. 2 som nyt stykke:
»Stk. 3.
Transportministeren kan fastsætte bestemmelser om forbud mod
at udføre konstruktive ændringer på et
køretøj for så vidt angår indretning og
udstyr, der indebærer, at køretøjet ikke
opfylder bestemmelser fastsat i medfør af
stk. 1.«
Stk. 3 bliver herefter
stk. 4.
2. I
§ 70, stk. 1,
indsættes efter 2. pkt.:
»Til stor knallert må kobles én
påhængsvogn.«
3. I
§ 70, stk. 1, 5. pkt.,
som bliver 6. pkt., ændres »knallert« til:
»lille knallert«.
4. I
§ 70, stk. 2,
indsættes efter 1. pkt.:
»Til motorcykel, der er registreret
første gang før den 1. juli 1955, må dog kobles
sidevogn, der er anbragt til venstre for motorcyklen.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. april 2012.
Bemærkninger til lovforslaget
| | | Almindelige
bemærkninger | | | | Indholdsfortegnelse | | | | 1. | Lovforslagets formål | 2. | Lovforslagets indhold | 3. | Forbud mod visse konstruktive
ændringer af køretøjer | | 3.1. | Gældende ret | | 3.2. | Transportministeriets overvejelser | 4. | Tilkobling af påhængsvogn til
stor knallert | | 4.1. | Gældende ret | | 4.2. | Transportministeriets overvejelser | 5. | Sidevogn anbragt til venstre for
veteranmotorcykel | | 5.1. | Gældende ret og baggrund | | 5.2. | Transportministeriets overvejelser | 6. | Lovforslagets økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige | 7. | Lovforslagets økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet | 8. | Lovforslagets administrative konsekvenser
for borgerne | 9. | Lovforslagets miljømæssige
konsekvenser | 10. | Forholdet til EU-retten | 11. | Høring | 12. | Sammenfattende skema | | | |
|
1. Lovforslagets
formål
Formålet med lovforslaget er at give
transportministeren en bemyndigelse til at kunne forbyde visse
konstruktive ændringer på køretøjer, at
tillade at der til stor knallert må kobles én
påhængsvogn, og at der til motorcykel, registreret
første gang før den 1. juli 1955, igen gives mulighed
for at tilkoble sidevogn på venstre side af motorcyklen.
2. Lovforslagets indhold
Det foreslås for det første, at
transportministeren bemyndiges til at kunne forbyde
udførelse af sådanne konstruktive ændringer af
køretøjer, der medfører, at
køretøjet bliver ulovligt. Forslagets bestemmelser
har til hensigt at øge trafiksikkerheden. Der henvises til
lovforslagets § 1, nr. 1, og bemærkningernes punkt
3 nedenfor.
Det foreslås endvidere, at det tillades at
tilkoble én påhængsvogn til stor knallert.
Lovforslaget skal ses som en opfølgning på den
tidligere indførte sondring mellem stor og lille knallert.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 2, og
bemærkningernes punkt 4 nedenfor.
Endelig indeholder lovforslaget en
lovliggørelse af veteranmotorcykler med venstregående
sidevogn. Det gældende forbud mod at anbringe sidevogn til
venstre for motorcyklen, som også gælder for
veteranmotorcykler, skyldes en utilsigtet, manglende
videreførelse af bestemmelsen herom i færdselsloven
siden 1976. Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 4, og
bemærkningernes punkt 5 nedenfor.
3. Forbud mod visse
konstruktive ændringer af køretøjer
3.1. Gældende ret
Det følger af færdselslovens
§ 68, stk. 2, at transportministeren kan
fastsætte bestemmelser om forbud mod salg og
markedsføring af køretøjer samt udstyrsdele og
tilbehør til køretøjer og personligt
sikkerhedsudstyr til førere og passagerer, hvis
køretøjet, udstyrsdelen, tilbehøret eller
sikkerhedsudstyret ikke opfylder bestemmelser om
køretøjers indretning, udstyr og tilbehør
m.v., som fastsat i medfør af stk. 1.
Færdselslovens § 68, stk. 2,
indeholder således ikke hjemmel til at kunne forbyde
udførelsen af konstruktive ændringer på et
køretøj for så vidt angår indretning og
udstyr, der indebærer, at køretøjet ikke
opfylder bestemmelser fastsat i medfør af stk. 1.
3.2. Transportministeriets
overvejelser
Den gældende bestemmelse i
færdselslovens § 68, indeholder ikke hjemmel til at
forbyde udførelse af konstruktive ændringer, for
eksempel at udføre tuning af knallerter, chiptuning af
biler, ændring af hastighedsbegrænsere på
lastbiler, eller at et værksted fjerner katalysator eller
partikelfilter fra udstødningssystemet.
Det foreslås på den baggrund at
ændre færdselslovens § 68 ved at
tilføje et nyt stk. 3, hvorved transportministeren
bemyndiges til at kunne fastsætte bestemmelser om forbud mod
at udføre konstruktive ændringer på et
køretøj for så vidt angår indretning og
udstyr, der indebærer, at køretøjet ikke
opfylder bestemmelser, fastsat i medfør af stk. 1.
Ved at bemyndige transportministeren til at kunne
fastsætte bestemmelser om forbud mod at udføre
konstruktive ændringer på et køretøj for
så vidt angår indretning og udstyr, der
indebærer, at køretøjet ikke opfylder de
gældende forskrifter, skabes der samtidig hjemmel til at
kunne udstede regler om at idømme den, der udfører
den ulovlige konstruktive ændring, straf i form af
bøde, jf. færdselslovens § 118, stk. 8.
Lovforslaget medfører således mulighed for, at alle
led i processen i forbindelse med ulovlige konstruktive
ændringer kan kriminaliseres. Det betyder, at både
ejer, bruger, sælger, markedsfører og den, der
udfører konstruktive ændringer, har ansvaret for, at
ændringen lever op til de gældende krav om indretning
og udstyr. Det er i øvrigt forventningen, at selve
tilstedeværelsen af en bemyndigelse til at fastsætte
regler om forbud mod at udføre ændringer på et
køretøj, hvorved det bliver ulovligt, vil have en
præventiv funktion.
Forslaget om forbuddet mod at udføre
konstruktive ændringer er bebudet i bemærkningerne til
lov nr. 479 af 23. maj 2011 om ændring af færdselsloven
og lov om ungdomsskoler (Knallertkørekort og sanktioner ved
ulovlig kørsel på knallert m.v.), jf. pkt. 1.1. i
lovforslagets bemærkninger.
4. Tilkobling af
påhængsvogn til stor knallert
4.1. Gældende ret
Det fremgår af færdselslovens
§ 70, stk. 1, hvilke
påhængskøretøjer og hvor mange
af disse, der må kobles til blandt andet bil, motorcykel,
traktor og cykel. Det fremgår endvidere af stk. 1,
sidste punktum, at der ikke må kobles
påhængskøretøj til knallert.
Baggrunden for forbuddet mod
påhængskøretøj til knallert har dels
været, at knallerter skulle køre på cykelstien
og dermed ville udgøre en fare for cyklister, hvis en
knallert med påhængskøretøj skulle
overhale, og dels, at knallerters bremser ikke kunne anses for
dimensionerede til også at skulle bremse den ekstra
vægt fra et uafbremset
påhængskøretøj.
Ved en færdselslovsændring i 1994 (lov
nr. 98 af 9. februar 1994) blev knallert på grund af nye
EU-regler opdelt i to kategorier: Den nye, hurtigerekørende
EU-knallert blev kaldt »registreringspligtig knallert«,
fordi den skulle registreres og have nummerplade. Den hidtidige
knallert blev kaldt »ikke registreringspligtig
knallert«, fordi den dengang ikke skulle registreres og have
nummerplade. Senere (ved lov nr. 557 af 24. juni 2005) er
betegnelserne blevet ændret til »stor knallert«
og »lille knallert«, eftersom alle nye knallerter skal
registreres og have nummerplade.
For lille knallert gælder, at tophastigheden
er højst 30 km/t, og at føreren af lille knallert i
færdslen skal følge reglerne for cykler. Det vil
blandt andet sige, at lille knallert skal køre på
cykelstien.
For stor knallert gælder, at tophastigheden
er højst 45 km/t, og at føreren af stor knallert skal
følge reglerne for motorcykler. Det vil blandt andet sige,
at stor knallert skal køre på kørebanen og
derfor ikke må køre på cykelstien, og at
føreren skal have kørekort til motorcykel eller
bil.
Indtil 1998 var der forbud mod
påhængsvogne koblet til motorcykler, men med
vedtagelsen af lov nr. 292 af 18. maj 1998 om ændring af
færdselsloven (Motorcykel med tilkoblet
påhængsvogn eller påhængsredskab) blev det
lovliggjort at tilkoble påhængskøretøj
til motorcykler.
4.2. Transportministeriets
overvejelser
Den gældende bestemmelse i
færdselslovens § 70, stk. 1, sidste punktum,
hvorefter det ikke er tilladt at koble
påhængskøretøj til knallert,
foreslås ændret således, at der gives mulighed
for at koble én påhængsvogn til stor knallert.
Transportministeren stiller forslaget på baggrund af den
indførte sondring mellem stor og lille knallert,
således som det er beskrevet under punkt 4.1.
Da det alene foreslås tilladt at koble
én påhængsvogn til stor knallert, og da stor
knallert kører på kørebanen, vil tidligere
betænkeligheder ved kørsel på cykelsti ikke have
relevans længere. Bremserne på stor knallert er
dimensionerede til en højere hastighed, således at den
i modsætning til lille knallert kan bremse den ekstra
vægt fra en uafbremset påhængsvogn. Lille
knallert kører på cykelsti, og det skal forsat
være ulovligt at tilkoble
påhængskøretøj til denne kategori. En
lille knallert med påhængskøretøj vil
overhale de fleste cyklister, hvorved cyklisterne udsættes
for fare på de typisk smalle cykelstier.
Påhængsvogn til stor knallert må
i øvrigt - som påhængsvogn til motorcykel - ikke
være indrettet til personbefordring, den vil være
registreringspligtig, og der vil blive en breddebegrænsning
på 1 m.
5. Sidevogn anbragt til venstre
for veteranmotorcykel
5.1. Gældende ret og
baggrund
Det fremgår af færdselslovens
§ 70, stk. 2, 1. pkt., blandt andet, at der til
motorcykel må kobles sidevogn, der skal anbringes til
højre for motorcyklen. Efter de gældende bestemmelser
er det således ulovligt at koble en venstregående
sidevogn til en motorcykel, herunder veteranmotorcykel.
Forbuddet mod at anbringe sidevogn til venstre for
en motorcykel blev indført ved lov nr. 153 af 24. maj 1955
(»1955-loven«). Bestemmelsen havde dog den undtagelse,
at det alene skulle gælde for fremtidige registreringer, det
vil sige registreringer gennemført den 1. juli 1955 eller
senere.
Ved den efterfølgende ændring af
færdselsloven, lov nr. 287 af 10. juni 1976, blev
undtagelsesbestemmelsen vedrørende tilladelse til
venstregående sidevogne til motorcykler, registreret
før den 1. juli 1955, ved en fejl ikke videreført.
Det fremgår således af bemærkningerne til
lovforslaget dengang, at de foreslåede bestemmelser i
§ 69, stk. 1 og 2, (nuværende § 70,
stk. 1 og 2,) er i overensstemmelse med de gældende
bestemmelser i 1955-loven.
5.2. Transportministeriets
overvejelser
Den gældende bestemmelse i
færdselslovens § 70, stk. 2, foreslås
ændret således, at undtagelsesbestemmelsen
indsættes på ny, hvorefter det er tilladt at anbringe
sidevogn til venstre for en motorcykel, der er registreret
første gang før den 1. juli 1955. Ved dette
ændringsforslag bringes bestemmelsen i overensstemmelse med
dens oprindelige indhold og hensigt. Samtidig imødekommes et
ønske fra brugere af veteranmotorcykler med
venstregående sidevogn om atter at få mulighed for at
køre med disse køretøjer.
6. Lovforslagets
økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Det vurderes, at lovforslaget ikke indebærer
økonomiske eller administrative konsekvenser for stat,
regioner eller kommuner.
7. Lovforslagets
økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Det vurderes, at lovforslaget ikke får
økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
8. Lovforslagets administrative
konsekvenser for borgerne
Det vurderes, at lovforslaget ikke får
administrative konsekvenser for borgerne.
9. Lovforslagets
miljømæssige konsekvenser
Det vurderes, at lovforslaget vil have en
begrænset, positiv miljømæssig effekt på
grund af færre køretøjer med ulovlige
konstruktive ændringer.
10. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
11. Høring
Lovforslaget har været i høring hos
følgende organisationer mv.:
Automobilbranchens Handels og Industriforening,
Bilbranchen, Campingbranchen, Centralforeningen af
Autoreparatører i Danmark, Danmarks Automobilforhandler
Forening, Danmarks Knallert Union, Danmarks Motor Union, Dansk
Camping Union, Dansk Cyklist Forbund, Dansk Erhverv, Dansk
Fodgænger Forbund, Dansk Industri, Dansk
Kørelærer-Union, Dansk Køreskole Forening,
Dansk Lokal Syn, Dansk Sidevogns Klub, Dansk Transport og Logistik,
Danske Advokater, Danske Bilimportører, Danske
Busvognmænd, Danske Handicaporganisationer, Danske Regioner,
Danske Kørelæreres Landsforbund, Danske
Motorcyklisters Råd (DMC), Danske Synsvirksomheder, Det
Centrale Handicapråd, DI Transport, DTU Transport, Fagligt
Fælles Forbund (3F), Forbrugerrådet, Forenede Danske
Motorejere (FDM), Foreningen af Danske Vognfabrikker, Foreningen af
Tekniske Konsulenter for Vejtransport, Foreningen af
Vognimportører i Danmark, Foreningen af Omsynsvirksomheder,
Foreningen Liv og Trafik, Forsikring og Pension, Frie Danske
Lastbilvognmænd, Håndværksrådet,
International Transport Danmark, KL (Kommunernes Landsforening),
Landbrugsmaskinimportørernes Brancheforening af 1919,
Landsforeningen af Danske Maskinstationer, Landsforeningen af
Ungdomsskoleledere, MC-Touring Club Danmark, Motorcykel
Importør Foreningen, Motorcykelbranchens Landsforbund,
Motorhistorisk Samråd, NOAH-Trafik, Rådet for Sikker
Trafik og Ungdomsringen.
12. Sammenfattende skema
| Samlet vurdering af
lovforslagets konsekvenser | | | Positive konsekvenser / mindre udgifter (hvis ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser / merudgifter (hvis ja, angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgere | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Det vurderes, at forslaget vil have en
begrænset, positiv miljømæssig effekt på
grund af færre køretøjer med ulovlige
konstruktive ændringer | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter § 68, stk. 2, kan
transportministeren fastsætte bestemmelser om forbud mod salg
og markedsføring af køretøjer samt udstyrsdele
og tilbehør til køretøjer og personligt udstyr
til førere og passagerer, hvis køretøjet,
udstyrsdelen, tilbehøret eller sikkerhedsudstyret ikke
opfylder bestemmelserne om køretøjers indretning,
udstyr og tilbehør m.v., som det fremgår af
stk. 1.
Forslaget til bestemmelsen i det nye stk. 3
skal sikre hjemmel til, at transportministeren kan fastsætte
bestemmelser om forbud mod at udføre konstruktive
ændringer på et køretøj for så vidt
angår indretning og udstyr, der indebærer, at
køretøjet ikke opfylder bestemmelser fastsat i
medfør af § 68, stk. 1. Hermed opnås
hjemmel til at fastsætte regler om, at både ejer,
bruger, markedsfører, sælger og den, der
udfører konstruktive ændringer, hver især har
ansvaret for, at ændringen opfylder de gældende krav om
indretning og udstyr. Forslaget skal ses på baggrund af et
ønske om at reducere antallet af køretøjer med
ulovlige konstruktive ændringer mest muligt. Der henvises i
øvrigt til punkt 3.1 og 3.2 i lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Som konsekvens af indsættelse af nyt
stk. 3 i § 68 bliver det gældende stk. 3
til nyt stk. 4.
Til nr. 2
Den foreslåede ændring i
§ 70, stk. 1, indebærer, at der til stor
knallert, det vil sige en knallert med en konstruktivt bestemt
maksimal hastighed på 45 km i timen, må kobles
én påhængsvogn. Forslaget skal ses som en
opfølgning på den allerede indførte sondring
mellem stor og lille knallert. Der henvises i øvrigt til
punkt 4.1. og 4.2. i lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Til nr. 3
Den foreslåede ændring er en
konsekvens af, at der ved lovforslagets § 1, nr. 2,
foreslås nye regler om påhængsvogn koblet til
stor knallert, hvorimod det fortsat ikke skal være tilladt at
koble påhængskøretøj til lille
knallert.
Til nr. 4
Den foreslåede bestemmelse indebærer,
at reglen fra 1955-loven vedrørende undtagelsesbestemmelse
om tilladelse til venstregående sidevogn til motorcykler,
registreret første gang før den 1. juli 1955, som ved
en fejl ikke er blevet videreført i den gældende
færdselslov, atter indføjes i § 70,
stk. 2. Der henvises i øvrigt til punkt 5.1. og 5.2. i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 2
Bestemmelsen angår lovens
ikrafttræden.
Det foreslås, at loven træder i kraft
den 1. april 2012 samtidig med, at de nye regler om
påhængsvogn til stor knallert træder i kraft i
bekendtgørelse om detailforskrifter for
køretøjers indretning og udstyr.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt
med gældende ret
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I færdselsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1320 af 28. november 2010, som
ændret senest ved § 1 i lov nr. 479 af 23. maj
2011, foretages følgende ændringer. | | | | § 68. Transportministeren kan
fastsætte bestemmelser om køretøjers
indretning, udstyr og tilbehør og om personligt
sikkerhedsudstyr til førere og passagerer samt
fastsætte, hvilke påskrifter og mærker
køretøjer af kontrolmæssige grunde skal
være forsynet med. For forsvarets og redningsberedskabets
køretøjer kan transportministeren fastsætte
fornødne lempelser. | | | Stk. 2.
Transportministeren kan fastsætte bestemmelser om forbud mod
salg og markedsføring af køretøjer samt
udstyrsdele og tilbehør til køretøjer og af
personligt sikkerhedsudstyr til førere og passagerer, hvis
køretøjet, udstyrsdelen, tilbehøret eller
sikkerhedsudstyret ikke opfylder de bestemmelser, der
fastsættes i medfør af stk. 1, eller
køretøjet, udstyrsdelen, tilbehøret eller
sikkerhedsudstyret ved anvendelse vil medføre, at
føreren eller andre trafikanter udsættes for fare
eller væsentlig ulempe. | | | Stk. 3.
Transportministeren kan, såfremt
færdselssikkerhedsmæssige hensyn gør det
påkrævet, forbyde brugen af et køretøj,
selv om det opfylder de bestemmelser, der fastsættes i
medfør af stk. 1. | | 1. I § 68 indsættes efter
stk. 2 som nyt stykke: »Stk. 3.
Transportministeren kan fastsætte bestemmelser om forbud mod
at udføre konstruktive ændringer på et
køretøj for så vidt angår indretning og
udstyr, der indebærer, at køretøjet ikke
opfylder bestemmelser fastsat i medfør af
stk. 1.« Stk. 3 bliver herefter stk. 4. | | | | Tilkobling og slæbning | | Tilkobling og slæbning | | | | § 70. Til bil, bortset fra ledbus,
må kobles ét påhængskøretøj.
Til motorcykel, herunder motorcykel med sidevogn, jf. stk. 2,
må kobles én påhængsvogn eller ét
påhængsredskab. Til traktor og motorredskab må
kobles to påhængsvogne eller én
påhængsvogn og ét påhængsredskab.
Til cykel må | | 1. I § 70, stk. 1, indsættes
efter 2. pkt.: »Til stor knallert må kobles én
påhængsvogn.« | kobles én påhængsvogn.
Til knallert må ikke kobles
påhængskøretøj. | | 2. I § 70, stk. 1, 5. pkt., som
bliver 6. pkt., ændres »knallert« til:
»lille knallert« | | | | Stk. 2. Til
motorcykel og cykel må kobles sidevogn, der skal være
anbragt til højre for motorcyklen eller cyklen. Til knallert
må ikke kobles sidevogn. Stk. 3.
Transportministeren kan fastsætte bestemmelser om tilkobling
af påhængskøretøj og sidevogn, herunder
fastsætte bestemmelser om de køretøjer, der kan
sammenkobles. Transportministeren kan endvidere fastsætte
bestemmelser om, hvad der må medføres på
sådanne køretøjer. Transportministeren kan
fastsætte bestemmelser om fravigelse af bestemmelsen i
stk. 1, 3. pkt., for kørsel inden for særlige
områder. | | 1. I § 70, stk. 2, indsættes
efter 1. pkt.: »Til motorcykel, der er registreret
første gang før den 1. juli 1955, må dog kobles
sidevogn, der er anbragt til venstre for motorcyklen.« | Stk. 4.
Transportministeren kan fastsætte bestemmelser om
slæbning af køretøjer. | | | | | | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. april
2012. |
|