Betænkning afgivet af
Beskæftigelsesudvalget den 14. december 2011
1. Ændringsforslag
Beskæftigelsesministeren har stillet 8
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 21. november 2011 og var til 1.
behandling den 25. november 2011. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i
Beskæftigelsesudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring. Den 2. december 2011 sendte
beskæftigelsesministeren de indkomne høringssvar, et
notat herom og et ligestillingsnotat til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 31 spørgsmål til
beskæftigelsesministeren til skriftlig besvarelse, som denne
har besvaret.
3. Udtalelse fra
beskæftigelsesministeren
Med henvisning til lovforslagets almindelige
bemærkninger afsnit 2.5.2. , hvor satspuljeinitiativet
»Brug for alle - Håndholdt indsats til udsatte
kontanthjælpsmodtagere« er nævnt, skal jeg
præcisere, at der ikke er nogen direkte kobling mellem
satspuljeinitiativet »Brug for alle - Håndholdt indsats
til udsatte kontanthjælpsmodtagere« og regeringens
forslag om at afskaffe starthjælpen, introduktionsydelsen,
225-timers-reglen m.v.
4. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (S, RV, SF
og EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Socialdemokraternes, Socialistisk Folkepartis, Radikale
Venstres og Enhedslistens medlemmer af udvalget har helt
grundlæggende en målsætning om, at færre
mennesker skal leve i fattigdom. Derfor har vi gentagne gange
fremsat forslag i Folketinget om afskaffelse af de lave,
fattigdomsskabende ydelser i kontanthjælpssystemet.
S, RV, SF og EL har imidlertid kunnet konstatere, at et
flertal i Folketinget hidtil har ønsket at sikre, at
særligt udsatte grupper af ledige skal have et særlig
lavt forsørgelsesgrundlag. S, RV, SF og EL er
uforstående over for denne vilje til at skabe særligt
forringede levevilkår og øge uligheden.
S, RV, SF og EL finder det uværdigt, at mennesker i
Danmark skal leve på meget lave ydelser. Vi finder det
urimeligt at fastholde et ydelsessystem, der bevidst skaber
fattigdom. Og vi finder, at de fattigdomsskabende ydelser er i
direkte modstrid med solidaritetsprincippet i det danske
velfærdssamfund, hvor man har pligt til at yde og ret til at
få hjælp, når man har brug for det.
S, RV, SF og EL er samtidig stærkt bekymrede over, at
antallet af fattige, børn i fattigdom og familier, der
sættes på gaden, stiger.
S, RV, SF og EL konstaterer derfor med tilfredshed, at de lave
ydelser i kontanthjælpssystemet, nærmere bestemt
starthjælppen, introduktionsydelsen, loftet over
kontanthjælpen, den såkaldte
500-kroners-nedsættelse og 225-timers-reglen, nu
foreslås afskaffet.
S, RV, SF og EL mener ikke, at det økonomiske
incitament, der ligger i de nedsatte ydelser, kan
retfærdiggøre den fattigdom og manglende deltagelse i
fællesskabet, en stor gruppe af mennesker må leve med
på grund af de lave ydelser. Det gælder særlig
dem, der blev sat på starthjælp eller fik taget den ene
kontanthjælp væk på grund af timereglen.
I forhold til starthjælpen finder S, RV, SF og EL det
ikke fremmende for integrationen at fastholde et ydelsesniveau, der
bevirker, at mennesker reelt må leve i fattigdom med
følgevirkninger som social eksklusion, ensomhed og
dårlig kost. Der er tale om social diskrimination, som
medfører udstødelse og svækker mulighederne for
aktiv deltagelse i det danske samfund.
S, RV, SF og EL finder, at de lave ydelser i
kontanthjælpssystemet først og fremmest har bidraget
til, at der er blevet flere fattige i Danmark, og indstiller
på den baggrund forslaget til vedtagelse.
Enhedslistens medlemmer tilføjer i forlængelse
heraf, at EL beklager, at regeringspartierne ikke er enige om at
afskaffe to andre fattigdomsydelser, nemlig den lave
kontanthjælpssats til unge under 25 år og reduktionen i
boligstøtten ved manglende forældreansvar.
Et mindretal i udvalget (V, DF, LA
og KF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling.
Venstres, Dansk Folkepartis og Det Konservative Folkepartis
medlemmer af udvalget mener, at det er forkert at fjerne
introduktionsydelse og starthjælp. V, DF og KF finder
det urimeligt, at udlændinge, der ikke har bidraget til det
danske samfund, med dette lovforslag hurtigt opnår
adgang til de samme høje ydelser, som danskere og andre, der
har opholdt sig i Danmark igennem længere tid, har adgang
til.
Hvad loft over kontanthjælp og
500-kroners-nedsættelse af kontanthjælp angår, er
V, DF og KF af den opfattelse, at det ikke må være
sådan, at man kan få mere ud af at være på
kontanthjælp end at tage et job til
mindstelønnen.
V, DF og KF er enige om, at når man giver mennesker
ansvar og stiller krav til dem, så vil de gøre deres
bedste for at leve op til det. Derfor skal der også
være krav og ansvar, hvis man er ledig. Det skal kunne betale
sig at arbejde! Det skal kunne betale sig at gøre en indsats
og bidrage til vores samfund og fællesskab.
Når man er selvforsørgende, får man som
borger en større selvrespekt! Man føler, man er en
del af et fællesskab. Man føler, at man bidrager, og
at der er brug for én i samfundet, at man skaber
værdi. Man bliver en medborger og ikke bare en borger, som
passivt betragter fællesskabet udefra.
Med regeringens forslag til ophævelse af
begrænsningerne vil der være langt flere, for hvem det
ikke kan betale sig at tage et job. I lovforslaget står
direkte, at foruden en stor ekstraregning på 657 mio. kr. i
2015 reduceres arbejdsstyrken med op til 3.000 personer. Det er
ærgerligt, for det viser netop, at færre vil undlade at
tage et job og blot fortsætte med at være på
offentlig forsørgelse.
Det skal altid kunne betale sig at arbejde. Med regeringens
lovforslag til ophævelse af begrænsningerne vil der
være langt flere, for hvem det ikke kan betale sig at tage et
job. Derfor er de ny regler også en hån mod alle de
danskere, der hver dag slider, slæber og knokler på
jobbet for at få hverdagen til at hænge sammen for
deres familie.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
5. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af et flertal (S, RV, SF
og EL):
1) I
det under nr. 32 foreslåede § 25 f, stk. 6,nr.
3, ændres »stk. 5« til: »stk.
4«.
[Konsekvensændring som
følge af lovforslagets § 1, nr. 59]
Til § 2
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af et flertal (S, RV, SF
og EL):
2)
Efter nr. 27 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
47, stk. 1, ændres »§ 45, stk. 4-8«
til: »§ 45, stk. 3-7«.«
[Konsekvensændring som
følge af lovforslagets § 2, nr. 24]
Til § 3
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af et flertal (S, RV, SF
og EL):
3)
Efter nr. 7 indsættes som nyt nummer:
»01. § 83, stk. 1, 2. pkt.,
ophæves.«
[Konsekvensændring som
følge af lovforslagets § 3, nr. 5]
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af et flertal (S, RV, SF
og EL):
4)
Efter nr. 9 indsættes som nye numre:
»02. I §
124, stk. 2, nr. 2, indsættes efter »6,«:
»og«.
03. I
§ 124, stk. 2, nr. 3, ændres
», og« til: ».«
04. § 124,
stk. 2, nr. 4, ophæves.
05. § 127,
stk. 1, nr. 1, ophæves.
[Konsekvensændringer som
følge af lovforslagets § 3, nr. 5]
Til § 7
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af et flertal (S, RV, SF
og EL):
5)
Efter stk. 2 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 3. For
personer, der den 1. januar 2012 overgår fra at modtage
starthjælp eller introduktionsydelse til at modtage
kontanthjælp efter § 25, stk. 1, nr. 3 eller 4, i lov om
aktiv socialpolitik, og som inden den 1. januar 2012 har afsluttet
eller er påbegyndt et tilbud efter afsnit IV-VII i lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats eller et tilbud i medfør
af integrati?onsprogrammet efter integrationsloven, gælder,
at hjælpen tidligst kan nedsættes efter § 25 f i
lov om aktiv socialpolitik den 1. juli 2012.«
[Overgangsbestemmelse om det
tidligste tidspunkt for nedsættelse af kontanthjælpen
til unge under 25 år, der overgår fra at modtage
starthjælp eller introduktionsydelse til at modtage
kontanthjælp]
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af et flertal (S, RV, SF
og EL):
6) I
stk. 3, som bliver stk. 4, ændres
»§ 1, nr. 51-56« til: »§ 1, nr. 52 og
56«.
[Præcisering]
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af et flertal (S, RV, SF
og EL):
7)
Efter stk. 3, som bliver stk. 4, indsættes som nyt
stykke:
»Stk. 5. De hidtil
gældende regler om tilbagebetaling af starthjælp og
introduktionsydelse i § 43 og kapitel 12 i lov om aktiv
socialpolitik og integrationslovens § 31 a og § 41 finder
fortsat anvendelse i situationer, hvor kommunen efter lovens
ikrafttræden bliver bekendt med, at starthjælpen og
introduktionsydelsen er modtaget med urette.«
[Overgangsbestemmelse
vedrørende tilbagebetaling af starthjælp og
introduktionsydelse, der er modtaget med urette inden lovens
ikrafttræden]
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af et flertal (S, RV, SF
og EL):
8) Som
stk. 7 og 8
indsættes:
»Stk. 7. Ved
opgørelsen af en kommunes slutskat og kirkeskat for
indkomståret 2012 efter § 16 i lov om kommunal
indkomstskat korrigeres den opgjorte slutskat for den beregnede
virkning af de ændringer i udskrivningsgrundlaget for
kommuneskat og kirkeskat for 2012, der følger af denne lovs
§ 1, nr. 11, 26 og 37, § 2, nr. 17, og § 3, nr.
5.
Stk. 8. Den beregnede
korrektion af kommunens og kirkens slutskat efter stk. 7
fastsættes af økonomi- og
indenrigsministeren.«
[Neutralisering af de
økonomiske konsekvenser for kommuner, der er
selvbudgetterende for 2012]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om en konsekvensændring som følge af,
at § 47, stk. 4, i lov om aktiv socialpolitik ophæves,
jf. lovforslagets § 1, nr. 59, og at § 47, stk. 5,
herefter bliver stk. 4. Der er alene tale om en teknisk
rettelse.
Til nr. 2
Der er tale om en konsekvensændring som følge af,
at integrationslovens § 45, stk. 2, foreslås
ophævet, og at § 45, stk. 4-8, herefter bliver §
45, stk. 3-7. Der er alene tale om en teknisk rettelse.
Til nr. 3 og 4
I det fremsatte lovforslags § 3, nr. 5, foreslås
det, at beskæftigelsestillægget efter det
gældende § 45, stk. 3, ophæves, som konsekvens af
at starthjælp og introduktionsydelse foreslås
afskaffet.
Som konsekvens af, at beskæftigelsestillægget
foreslås afskaffet, foreslås § 83, stk. 1, 2.
pkt., § 124, stk. 2, nr. 4, og § 127, stk. 1, nr. 1, som
henviser til beskæftigelsestillægget,
ophævet.
Til nr. 5
Ifølge lovforslaget omfattes personer under 25
år, som efter den 1. januar 2012 overgår fra
starthjælp eller introdukti?onsydelse til kontanthjælp,
af reglen i § 25 f i lov om aktiv socialpolitik. Efter denne
bestemmelse nedsættes hjælpen, når personen har
modtaget kontanthjælp, i 6 måneder efter at personen
har påbegyndt et tilbud. Med ændringsforslaget
foreslås, at for personer, der inden den 1. januar 2012 har
påbegyndt eller afsluttet et tilbud, bliver hjælpen
tidligst nedsat efter § 25 f den 1. juli 2012.
Til nr. 6
Der er tale om en præcisering, da henvisningen til
§ 1, nr. 51-56 henviste til alle ændringer i
§§ 42 og 43 i lov om aktiv socialpolitik og ikke alene
til ændringerne af § 42, stk. 2 og 3, og § 43, stk.
3. Der er alene tale om en teknisk rettelse.
Til nr. 7
Med ændringsforslaget sikres, at kommunerne fortsat kan
træffe afgørelse om tilbagebetaling af
starthjælp og introduktionsydelse, hvis personen inden den 1.
januar 2012 har modtaget ydelserne med urette, f.eks. ved at
undlade at oplyse om arbejde eller ophold i udlandet, selv om
kommunen først efter den 1. januar 2012 får kendskab
til, at ydelserne er modtaget med urette.
Afgørelserne om tilbagebetaling træffes efter de
hidtil gældende regler i § 43 og kapitel 12 i lov om
aktiv socialpolitik og integrationslovens § 31 a og §
41.
Til nr. 8
De foreslåede bestemmelser indebærer, at de
økonomiske konsekvenser af lovforslaget for
indkomståret 2012 neutraliseres for kommunerne og
folkekirken, for så vidt angår de kommuner, der for
2012 har valgt at budgettere med deres eget skøn over
udskrivningsgrundlaget. For 2013 vil virkningerne for kommunerne
indgå i det beregnede udskrivningsgrundlag i forbindelse med
kommuneforhandlingerne.
Dette er i overensstemmelse med aftalen af 4. juni 2011 med KL
om kommunernes økonomi for 2012. Følgende
fremgår således af bloktilskudsaktstykket for 2012:
»Skønnet over udskrivningsgrundlaget for 2012 er
korrigeret for Reformpakken 2020 og hviler derudover på en
forudsætning om i øvrigt uændret lovgivning. Ved
efterfølgende ændringer heri med virkning for
2012-grundlaget neutraliseres virkningerne for de selvbudgetterende
kommuner.«
Kommunerne vedtog senest den 15. oktober 2011 deres budgetter
for 2012. Til brug for kommunernes budgetlægning - herunder
også fastsættelsen af kirkeskatteprocenterne for 2012 -
har Økonomi- og Indenrigsministeriet ultimo juni 2011
udmeldt et statsgaranteret udskrivningsgrundlag for kommuneskat og
kirkeskat, jf. bestemmelserne herom i lov om kommunal indkomstskat.
For 2012 har én kommune valgt at selvbudgettere
udskrivningsgrundlaget.
For den kommune, der for 2012 har valgt at budgettere med sit
eget skøn over udskrivningsgrundlaget, vil efterreguleringen
af indkomstskatten for 2012, som opgøres i 2014 og afregnes
i 2015, blive korrigeret efter denne bestemmelse.
Lovforslaget skønnes at medføre en samlet
forøgelse af det kommunale udskrivningsgrundlag på ca.
556 mio. kr. Det er ikke muligt at opgøre lovforslagets
økonomiske konsekvenser for det kommunale
udskrivningsgrundlag på kommuneniveau. Korrektionen af
efterreguleringen foreslås derfor opgjort som den enkelte
kommunes andel af den skønnede merudgift, for så vidt
angår de dele af lovforslaget, som har konsekvenser for
opgørelsen af den kommunale slutskat og kirkeskat.
Opgørelsesgrundlaget omfatter virkningen af afskaffelsen af
introduktionsydelse, starthjælp, ændringer i ATP samt
225-timers-reglen, jf. de almindelige bemærkninger, afsnit
3.1, 3.4, 3.5 og 3.8. De øvrige dele af lovforslaget med
økonomiske konsekvenser har enten ikke skattemæssige
konsekvenser, eller der sker en beregningsteknisk udligning af
effekterne. Fordelingen af korrektionen er endeligt beregnet af
Beskæftigelsesministeriet på det grundlag, der
foreligger på tidspunktet for lovforslagets
fremsættelse. Korrektionen for kirkeskat i den
selvbudgetterende kommune beregnes på tilsvarende
måde.
Ane Halsboe-Larsen (S) Bjarne
Laustsen (S) Henrik Sass Larsen (S) Jan Johansen (S) Leif Lahn
Jensen (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) fmd. Jacob Lund (S) Nadeem Farooq (RV)
Andreas Steenberg (RV) Finn Sørensen (EL) Eigil Andersen
(SF) Özlem Sara Cekic (SF) Annette Vilhelmsen (SF) Christian
Juhl (EL) Jørgen Arbo-Bæhr (EL) Hans Andersen (V)
Louise Schack Elholm (V) Claus Hjort Frederiksen (V) Jacob Jensen
(V) Peter Juel Jensen (V) Inger Støjberg (V) Ulla
Tørnæs (V) Fatma Øktem (V) Bent Bøgsted
(DF) nfmd. Jens Henrik Thulesen
Dahl (DF) René Christensen (DF) Pia Adelsteen (DF) Joachim
B. Olsen (LA) Mai Henriksen (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 44 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 16 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 36
Bilagsnr. | Titel |
1 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
2 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
3 | Høringssvar, høringsnotat og
ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren |
4 | Udtalelse fra
beskæftigelsesministeren til optagelse i
betænkningen |
5 | Ændringsforslag fra
beskæftigelsesministeren |
6 | 1. udkast til betænkning |
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende
L 36
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om, hvor i aftalen »Flere i
arbejde« det står, at der er mulighed for at pille
elementer ud og lave aftaler med andre end de oprindelige
aftalepartnere, til beskæftigelsesministeren, og ministerens
svar herpå |
2 | Spm. om redegørelse for, hvor meget
et ægtepar på kontanthjælp har i
rådighedsbeløb efter skat i dag samt efter vedtagelse
af lovforslaget, til beskæftigelsesministeren, og ministerens
svar herpå |
3 | Spm. om redegørelse for, hvor meget
et ægtepar på kontanthjælp med ét barn i
daginstitution har i rådighedsbeløb efter skat i dag
samt efter vedtagelse af lovforslaget, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
4 | Spm. om redegørelse for, hvor meget
et ægtepar på kontanthjælp med to børn i
daginstitution har i rådighedsbeløb efter skat i dag
samt efter vedtagelse af lovforslaget, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
5 | Spm. om redegørelse for, hvor meget
et ægtepar på kontanthjælp med tre børn i
daginstitution har i rådighedsbeløb efter skat i dag
samt efter vedtagelse af lovforslaget, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
6 | Spm. om redegørelse for, hvor meget
en enlig kontanthjælpsmodtager har i
rådighedsbeløb efter skat i dag samt efter vedtagelse
af lovforslaget, til beskæftigelsesministeren, og ministerens
svar herpå |
7 | Spm. om redegørelse for, hvor meget
en enlig kontanthjælpsmodtager med ét barn har i
rådighedsbeløb efter skat i dag samt efter vedtagelse
af lovforslaget, til beskæftigelsesministeren, og ministerens
svar herpå |
8 | Spm. om redegørelse for, hvor meget
en enlig kontanthjælpsmodtager med to børn har i
rådighedsbeløb efter skat i dag samt efter vedtagelse
af lovforslaget, til beskæftigelsesministeren, og ministerens
svar herpå |
9 | Spm. om redegørelse for, hvor meget
en enlig kontanthjælpsmodtager med tre børn har i
rådighedsbeløb efter skat i dag samt efter vedtagelse
af L 36, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
10 | Spm. om redegørelse for, hvor meget
et ægtepar på starthjælp har i
rådighedsbeløb efter skat i dag samt efter vedtagelse
af L 36, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
11 | Spm. om redegørelse for, hvor meget
et ægtepar på starthjælp med ét barn i
daginstitution har i rådighedsbeløb efter skat i dag
samt efter vedtagelse af lovforslaget, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
12 | Spm. om redegørelse for, hvor meget
et ægtepar på starthjælp med to børn i
daginstitution har i rådighedsbeløb efter skat i dag
samt efter vedtagelse af L 36, til beskæftigelsesministeren,
og ministerens svar herpå |
13 | Spm. om redegørelse for, hvor meget
et ægtepar på starthjælp med tre børn i
daginstitution har i rådighedsbeløb efter skat i dag
samt efter vedtagelse af lovforslaget, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
14 | Spm. om redegørelse for, hvor meget
en enlig starthjælpsmodtager har i rådighedbeløb
efter skat i dag samt efter vedtagelse af lovforslaget, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
15 | Spm. om redegørelse for, hvor meget
en enlig starthjælpsmodtager med ét barn har i
rådighedsbeløb efter skat i dag samt efter vedtagelse
af lovforslaget, til beskæftigelsesministeren, og ministerens
svar herpå |
16 | Spm. om redegørelse for, hvor meget
en enlig starthjælpsmodtager med to børn har i
rådighedsbeløb efter skat i dag samt efter vedtagelse
af lovforslaget, til beskæftigelsesministeren, og ministerens
svar herpå |
17 | Spm. om redegørelse for, hvor meget
en enlig starthjælpsmodtager med tre børn har i
rådighedsbeløb efter skat i dag samt efter vedtagelse
af L 36, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
18 | Spm. om redegørelse for, hvor meget
et ægtepar på introduktionsydelse har i
rådighedsbeløb efter skat i dag samt efter vedtagelse
af lovforslaget, til beskæftigelsesministeren, og ministerens
svar herpå |
19 | Spm. om redegørelse for, hvor meget
et ægtepar på introduktionsydelse med ét barn i
daginstitution har i rådighedsbeløb efter skat i dag
samt efter vedtagelse af lovforslaget, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
20 | Spm. om redegørelse for, hvor meget
et ægtepar på introduktionsydelse med to børn i
daginstitution har i rådighedsbeløb efter skat i dag
samt efter vedtagelse af lovforslaget, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
21 | Spm. om redegørelse for, hvor meget
et ægtepar på introduktionsydelse med tre børn i
daginstitution har i rådighedsbeløb efter skat i dag
samt efter vedtagelse af lovforslaget, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
22 | Spm. om redegørelse for, hvor meget
en enlig modtager af introduktionsydelse har i
rådighedsbeløb efter skat i dag samt efter vedtagelse
af lovforslaget, til beskæftigelsesministeren, og ministerens
svar herpå |
23 | Spm. om redegørelse for, hvor meget
en enlig modtager af introduktionsydelse med ét barn har i
rådighedsbeløb efter skat i dag samt efter vedtagelse
af lovforslaget, til beskæftigelsesministeren, og ministerens
svar herpå |
24 | Spm. om redegørelse for, hvor meget
en enlig modtager af introduktionsydelse med to børn har i
rådighedsbeløb efter skat i dag samt efter vedtagelse
af lovforslaget, til beskæftigelsesministeren, og ministerens
svar herpå |
25 | Spm. om redegørelse for, hvor meget
en enlig modtager af introduktionsydelse med tre børn har i
rådighedsbeløb efter skat i dag samt efter vedtagelse
af lovforslaget, til beskæftigelsesministeren, og ministerens
svar herpå |
26 | Spm. om redegørelse for, hvor meget
en enlig forsøger til ét barn på
kontanthjælp, som månedligt modtager boligsikring
på 3.019 kr. samt 2.908 kr. i børnepenge, har i
rådighedsbeløb efter skat efter vedtagelse af
lovforslaget, til beskæftigelsesministeren, og ministerens
svar herpå |
27 | Spm. om redegørelse for, hvor mange
personer der vil blive økonomisk begunstiget af afskaffelse
af »500-kroners-nedsættelsen«, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
28 | Spm. , om ministeren kan bekræfte
konklusionen i SFI-rapporten fra juni 2008 om 300-timers-reglen, i
forhold til at 1/3 af dem, der mistede kontakthjælpen med
300-timers-reglen er i arbejde 6 måneder efter, og at
timereglen dermed har en positiv effekt i forhold til at øge
beskæftigelsen, til beskæftigelsesministeren, og
ministerens svar herpå |
29 | Spm. , om ministeren kan bekræfte
konklusionen i SFI-rapporten fra juni 2008 om 300-timers-reglen om,
at timereglen giver større jobfokus blandt de ledige, der
har fået frakendt kontanthjælpen som følge af
timereglen, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
30 | Spm. , om ministeren mener, at der er
belæg for at sige, at timereglen har været med til at
motivere til jobsøgning, til beskæftigelsesministeren,
og ministerens svar herpå |
31 | Spm. om, hvorfor man ikke samtidig med
afskaffelsen af de øvrige fattigdomsydelser har
ophævet bestemmelserne i § 25 f om, at
kontanthjælpen til unge under 25 år nedsættes
efter 6 måneder fra 6.472 kr. brutto til 5.486 kr. brutto,
til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
| |