Fremsat den 21. november 2011 af
ministeren for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri (Mette
Gjerskov)
Forslag
til
Lov om ophævelse af lov om tilskud til
vikarordninger inden for jordbruget
§ 1
Lov om tilskud til vikarordninger inden for
jordbruget, jf. lovbekendtgørelse nr. 875 af 17. december
1991, ophæves.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2012.
Stk. 2. Tilsagn om
tilskud meddelt før lovens ikrafttræden behandles
efter de hidtil gældende regler om tilskud til vikarordninger
inden for jordbruget.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indholdet af og baggrunden for
lovforslaget
I henhold til vikarloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 875
af 17. december 1991 om tilskud til vikarordninger inden for
jordbruget kan fødevareministeren yde tilskud til
vikarbistand til ejere og forpagtere af jordbrugsbedrifter,
når disse er medlemmer af en godkendt vikarforening.
Vikarbistand med tilskud kan ydes til foreningens medlemmer ved
sygdom, død, graviditet og barsel, barns første
sygedag og ved efteruddannelse inden for
jordbrugserhvervet.
Det er dog kun vikarbistand på jordbrugsbedrifter, hvor
der ikke er fuldtidsbeskæftiget fremmed medhjælp (dog
undtaget elever under jordbrugsfaglig uddannelse), som er
tilskudsberettiget. Tilskudssatsen er på Finansloven fastlagt
til 80 kr./tilskudsberettiget vikartime. Tilskuddet er
momspligtigt.
Tilskuddet ydes til vikarforeningerne. Den endelige
støttemodtager er de jordbrugere, der med tilskud fra
ordningen modtager billigere vikarbistand end markedsprisen.
Ordningen indebærer, at godkendte vikarforeninger i
første omgang opnår kvartalvise à conto
udbetalinger på baggrund af årlige budgetter, der
indsendes til NaturErhvervstyrelsen inden den 1. december i et
kalenderår. Når foreningernes reviderede og godkendte
kalenderårs regnskaber foreligger primo april det
følgende kalenderår, sker der en regulering af det
udbetalte à conto tilskud for det foregående
kalenderår.
Over den årrække, hvor ordningen har været i
kraft, er der sket et fald i anvendelsen af ordningen. Faldet i
anvendelsen skyldes bl.a. den strukturudvikling, der har fundet
sted i jordbruget, og som har betydet færre og større
jordbrug.
Eksempelvis var der for 2006 brug for ordningen til 262. 000
tilskudsberettigede vikartimer, hvor de tilskudsberettigede
vikartimer, der er budgetteret for 2011, udgør 115.000
timer.
I takt med den faldende efterspørgsel efter vikarer og
det dermed faldende forbrug af tilskudsberettigede timer er
Fødevareministeriets årlige tilskudsudbetaling
tilsvarende faldet. For 2006 var udbetalingen på 28,8 mio.
kr., for 2007 på 21,5 mio. kr., for 2008 på 18,4
mio.kr., for 2009 på 12,7 mio. kr., for 2010 på 8,0
mio. kr.
For 2011 er afsat en bevilling på 10,8 mio. kr.
Indtil 2009 omfattede bevillingen også en mulighed for
tilskud til kurser for vikarer, men under hensyn til den faldende
efterspørgsel og under hensyn til, at vikarforeningerne
efterhånden havde opnået et korps af uddannede vikarer,
har der ikke siden 2009 være afholdt kurser for vikarer.
I lyset af jordbrugets faldende efterspørgsel efter
vikarbistand fra vikarforeningerne og ud fra et prioriteringshensyn
foreslås det derfor, at vikarloven ophæves.
Yderligere skal det bemærkes, at selvstændige
virksomhedsindehavere indenfor andre brancher så vidt vides
ikke har tilsvarende muligheder, men derimod selv må afholde
udgifter til vikarer eller lide et omsætningstab som
følge af fravær fra virksomheden.
2. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
En nedlæggelse af ordningen vil på baggrund af
tidligere budgettal give en besparelse på ca. 9 mio. kr.
årligt for 2012 og frem.
Der forventes endvidere en besparelse på administrationen
på 0,2 mio. kr. årligt som følge af
nedlæggelse af ordningen.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Bortfaldet af tilskudsordningen indebærer, at den del af
erhvervet, der kunne forventes at efterspørge
tilskudsberettiget vikarbistand, vil få stigende udgifter til
vikarbistand med kr. 80,- i timen, som udgør ca. 30 pct. af
markedsprisen for en sædvanlig vikartime.
De administrative konsekvenser for erhvervet, herunder
vikarforeningerne, vil bestå i, at der ikke længere
skal afsættes administrative ressourcer til udarbejdelse af
ansøgninger, budgetter og regnskabsaflæggelse over for
NaturErhvervstyrelsen.
4. Miljømæssige konsekvenser
Ingen
5. Forholdet til EU-retten
Ingen EU-retlige aspekter.
6. Hørte og organisationer m.v.
Lovforslaget er samtidig med fremsættelsen sendt i
høring hos følgende organisationer: Advokatsamfundet,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Danmarks
Naturfredningsforening, Dansk Ejendomsmæglerforening, Dansk
Gartneri, Dansk Juletræsdyrkerforening, Dansk Kvæg,
Dansk Landbrugsrådgivning, Dansk Ornitologisk Forening, Dansk
Pelsdyravlerforening, Danske Maskinstationer og
entreprenører, Danske Regioner, Danske Svineproducenter,
Dansk Skovforening, Dansk Vand- og Spildevandsforening, Den Danske
Dommerforening, Den Danske Landinspektørforening, De Danske
Skovdyrkerforeninger, Det Biovidenskabelige Fakultet, Det Danske
Fjerkræraad, Hedeselskabet, Det Økologiske Råd,
Fagligt Fælles Forbund, Foreningen af Biodynamisk Jordbrug,
Foreningen af Vandværker i Danmark, Frie Bønder -
Levende Land, Friluftsrådet, Kommunernes Landsforening (KL),
Kødbranchens Fællesråd, LandboUngdom, Landbrug
& Fødevarer, Landdistrikternes Fællesråd,
Landsforeningen af Danske Mælkeproducenter, Lejernes
Landsorganisation i Danmark, Mejeriforeningen, Naturrådet,
Parcelhusejernes Landsforening, Politidirektørforeningen,
Realkreditrådet, Sammenslutningen af Danske
Småøer og Økologisk Landsforening.
Sammenfattende oversigt over konsekvenserne af lovforslaget
|
| | |
| Positive konsekvenser | Negative konsekvenser |
| | |
| Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | | En besparelse på tilskudsbevillingen
på ca. 9 mio. kr. årligt fra 2012 og frem | | Ingen |
| | | | | |
| Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | | Fra og med 2012 en besparelse på 0,2
mio. kr. årligt. | | Ingen af betydning |
| | | | | |
| Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | | Ingen | | Den del af erhvervet, der kunne forventes
at efterspørge tilskudsberettiget vikarbistand, vil få
stigende udgifter til vikarbistand med kr. 80,- i timen |
| | | | | |
| Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | | Der skal ikke længere afsættes
administrative ressourcer til udarbejdelse af ansøgninger,
budgetter og regnskabsaflæggelse over for
NaturErhvervstyrelsen | | Ingen |
| | | | | |
| Administrative konsekvenser for
borgerne | | Ingen | | Ingen |
| | | | | |
| Miljømæssige
konsekvenser | | Ingen | | Ingen |
| | | | | |
| Forholdet til EU-retten | | Ingen | | Ingen |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Det foreslås, at lov om tilskud til vikarordninger inden
for jordbruget ophæves.
Til § 2
Til stk. 2.
Loven træder i kraft den 1. januar 2012. I anledning heraf
træffes følgende overgangsforanstaltninger:
På baggrund af de fra 15 vikarforeninger indsendte
budgetter for 2011 er der udbetalt à conto tilskud på
i alt 9,2 mio. kr. svarende til budgetterede 115.000 timer med en
tilskudssats på 80 kr/time. Endelig afregning for disse
à conto tilskudsudbetalinger vil ske i 2012, når
vikarforeningernes endelige regnskabstal for 2011 er modtaget i og
godkendt af NaturErhvervstyrelsen. Der er derfor på forslag
til finanslov 2012 vedrørende tilskud til vikarordningen for
2011 afsat 0,5 mio.kr. til dækning af eventuelle yderligere
tilskudsudbetalinger i forbindelse med den endelige afregning, der
finder sted i 2012.