Fremsat den 21. november 2011 af
skatteministeren (Thor Möger Pedersen)
Forslag
til
Lov om ændring af chokoladeafgiftsloven,
tobaksafgiftsloven, øl- og vinafgiftsloven og forskellige
andre love1)
(Afgiftsforhøjelser på
chokolade, sukkervarer, is, sodavand, tobak, øl og vin)
§ 1
I lov om afgift af chokolade- og sukkervarer m.m.
(chokoladeafgiftsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 567 af 3.
august 1998, som ændret bl.a. ved § 1 i lov nr.
1583 af 20. december 2006, § 1 i lov nr. 524 af 12. juni
2009 og senest ved § 5 i lov nr. 1385 af 21. december
2009, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 2, stk. 1, nr. 1,
ændres »17 kr. og 75 øre« til: »23
kr. og 75 øre«.
2. § 2, stk. 1, nr. 2, affattes
således:
» | 2) | Varer, hvis indhold af tilsat sukker udgør højst 0,5 g sukker pr. 100 g | | 20 kr. og 20 øre pr. kg |
|
« |
3. I
§ 22, stk. 4, nr. 3,
ændres »17 kr. og 75 øre« til: »23
kr. og 75 øre«.
4. § 22, stk. 4, nr. 4, affattes
således:
» | 4) | Andre afgiftspligtige bestanddele, hvis indhold af tilsat sukker udgør højst 0,5 g sukker pr. 100 g | | 20 kr. og 20 øre pr. kg |
|
« |
§ 2
I lov om afgift af konsum-is, jf.
lovbekendtgørelse nr. 888 af 17. august 2006, som
ændret ved § 3 i lov nr. 523 af 17. juni 2008,
§ 81 i lov nr. 1336 af 19. december 2008 og § 2
i lov nr. 524 af 12. juni 2009, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 1, stk. 1, nr. 1,
ændres »4 kr. og 25 øre« til: »6 kr.
og 38 øre«.
2. I
§ 1, stk. 1, nr. 2,
ændres »3 kr. og 40 øre« til: »5 kr.
og 10 øre«.
3. I
§ 1, stk. 2, nr. 1,
ændres »4 kr. og 25 øre« til: »6 kr.
og 38 øre«.
4. I
§ 1, stk. 2, nr. 2,
ændres »3 kr. og 40 øre« til: »5 kr.
og 10 øre«.
§ 3
I lov om afgift af mineralvand m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 109 af 22. januar 2007, som
ændret ved § 86 i lov nr. 1336 af 19. december
2008, § 21 i lov nr. 1344 af 19. december 2008,
§ 3 i lov nr. 524 af 12. juni 2009 og § 7 i lov
nr. 1385 af 21. december 2009, foretages følgende
ændring:
1. I
§ 2, stk. 1, nr. 1,
ændres »108« til: »158«.
§ 4
I lov tobaksafgifter (tobaksafgiftsloven), jf.
lovbekendtgørelse nr. 635 af 21. august
1998, som ændret bl.a. ved § 2 i lov nr. 1296 af
20. december 2000, § 1 i lov nr. 1063 af 17. december
2002, § 1 i lov nr. 1392 af 20. december 2004,
§ 4 i lov nr. 524 af 12. juni 2009, § 3 i lov
nr. 626 af 11. juni 2010, § 3 i lov nr. 1361 af 8.
december 2010 og senest ved § 1 i lov nr. 626 af 14. juni
2011, foretages følgende ændringer:
1. § 1, stk. 1, nr. 1, affattes
således:
»1) For
cigaretter: 118,25 øre pr. styk og 1 pct. af
detailsalgsprisen, jf. § 28.«
2. I
§ 1, stk. 1, nr. 2,
ændres »618,50« til: »738,50«.
3. I
§ 1, stk. 1, nr. 3,
ændres »668,50« til: »788,50«.
§ 5
I lov om afgift af øl, vin og frugtvin
m.m. (øl- og vinafgiftsloven), jf. lovbekendtgørelse
nr. 890 af 17. august 2006, som ændret bl.a. ved
§ 1 i lov nr. 626 af 11. juni 2010, § 28 i lov
nr. 247 af 30. marts 2010 og senest ved § 2 i lov nr. 626
af 14. juni 2011, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 1, stk. 1,
ændres »50,90« til: »63,60«.
2. I
§ 3, stk. 2, nr. 1,
ændres »3,90« til: »6,03«.
3. I
§ 3, stk. 2, nr. 2,
ændres »6,87« til: »10,62«.
4. I
§ 3, stk. 2, nr. 3,
ændres »9,20« til: »14,22«.
5. I
§ 3 B, nr. 1, ændres
»8,60« til: »7,90«.
6. I
§ 3 B, nr. 2, ændres
»15,05« til: »13,52«.
7. I
§ 3 C, nr. 1, ændres
»7,50« til: »5,37«.
8. I
§ 3 C, nr. 2, ændres
»14,27« til: »10,52«.
§ 6
I lov nr. 1361 af 8. december 2010 om
ændring af lønsumsafgiftsloven, momsloven,
registreringsafgiftsloven og forskellige andre love (Fremrykning af
forhøjelse af lønsumsafgift for finansielle
virksomheder,
lønsumsafgiftsfritagelse for
undervisning på
professionshøjskoler, ændring af
reglerne om renten af registreringsafgift ved bl.a.
forholdsmæssig betaling i forbindelse med leasing), foretages
følgende ændring:
1. § 11, stk. 4,
ophæves.
§ 7
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2012, dog jf. stk. 2.
Stk. 2.
§ 4 og § 6 træder i kraft den 1. april
2012.
Stk. 3. Loven har
alene virkning for varer, som efter lovens ikrafttræden
udleveres til forbrug fra registrerede virksomheder, angives til
fortoldning eller importeres.
Stk. 4. For
cigaretter og røgtobak, som fra den 1. april 2012 til og med
den 31. december 2013 udleveres til forbrug fra registrerede
virksomheder, angives til fortoldning eller importeres, betales
afgift efter tobaksafgiftsloven og efter følgende
satser:
1) For cigaretter:
116,65 øre pr. styk og 1 pct. af detailsalgsprisen, jf.
§ 28 i tobaksafgiftsloven.
2) For
røgtobak, der efter regler fastsat i medfør af
§ 1, stk. 2, i tobaksafgiftsloven er defineret som
groftskåret røgtobak: 722,50 kr. pr. kilogram
3) For
røgtobak, som efter regler fastsat i medfør af
§ 1, stk. 2, i tobaksafgiftsloven er defineret som
fintskåret røgtobak: 772,50 kr. pr. kilogram.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget er en del af aftalen om finansloven
for 2012 mellem regeringen (Socialdemokraterne, Radikale Venstre og
Socialistisk Folkeparti) og Enhedslisten.
Formålet med lovforslaget er at hæve
afgifterne på en række usunde fødevarer, samt
tobak, øl og vin, til gavn for folkesundheden og for at
skaffe finansiering til målrettede offentlige udgifter.
2. Lovforslagets formål
og baggrund
Danskerne lever i dag i gennemsnit kortere tid end
borgerne i de fleste andre OECD-lande. En bedre folkesundhed
opnås bedst ved at forebygge og forhindre, at sygdomme
opstår. Det giver flere gode leveår og større
livskvalitet for den enkelte, og samfundet får gavn af et
mindre pres på ressourcerne i sundhedsvæsenet. Samtidig
vil bedre forebyggelse betyde færre sygedage, hvilket
reducerer arbejdsgivernes og det offentliges udgifter ved
sygefravær.
Regeringen vil øge afgifterne på
cigaretter, tobaksvarer samt øl og vin. Rygning og et
højt alkoholforbrug er blandt de alvorligste risikofaktorer
for sundheden. Ifølge Forebyggelses- kommissionen kan knap
¼ af alle årlige dødsfald henføres
direkte til rygning. Og et alkoholforbrug, der overskrider
Sundhedsstyrelsens anbefalinger, reducerer i gennemsnit levetiden
med næsten 5 år. Regeringen foreslår også
at øge afgifterne på usunde fødevarer som
chokolade, slik, konsum-is og sodavand. Usunde fødevarer
udgør i dag en stor sundhedsrisiko for danskerne og er en
hovedårsag til et for stort indtag af specielt fedt og
sukker, ikke mindst blandt personer med lav indkomst, der i
forvejen er udsat for livsstilssygdomme.
Ud over at medvirke til at forbedre befolkningens
sundhed indgår afgiftsforhøjelserne i den samlede
forhøjelse af skatter og afgifter med 5 mia. kr. i 2013 med
henblik på at skaffe finansiering til målrettede
offentlige udgifter.
Lovforslaget følges op af et lovforslag om
fastsættelse af minimumskrav for antal cigaretter i en
cigaretpakke. Formålet hermed er at sikre, at de
foreslåede afgiftsforhøjelser afspejles i
forbrugspriserne, og ikke blot omgås ved, at eksempelvis en
20 styk cigaretpakke reduceres til 18 eller 19 styk, og herefter
sælges til den samme pris som hidtil. Regeringen agter at
fremsætte lovforslag herom i starten af 2012.
3. Gældende ret
3.1. Chokolade- og
sukkervarer
Efter lov om afgift af chokolade- og sukkervarer
m.m. (chokoladeafgiftsloven) bliver chokolade og sukkervarer
pålagt enten en vægtafgift, en råstofafgift eller
en dækningsafgift.
Chokolade og sukkervarer i form af slik mv. er
omfattet af vægtafgiften. For varer omfattet af
vægtafgiften pålægges en afgift på 17,75
kr. pr. kilogram, hvis indholdet af tilsat sukker i produktet
overstiger 0,5 g pr. 100 g, og 14,20 kr. pr. kilogram, hvis
indholdet af tilsat sukker i produktet er 0,5 g pr. 100 g eller
mindre.
Råstofafgiften pålægges mandler,
nødder og kerner. Afgiftssatsen afhænger af den
pågældende vares indplacering i toldtariffen, og af
forarbejdningsgraden.
Dækningsafgiften pålægges varer,
som ikke i sig selv er afgiftspligtige, men som indeholder
afgiftspligtige bestanddele. Dækningsafgiften sikrer, at
færdigvarer, som importeres fra udlandet, og som indeholder
afgiftspligtige bestanddele, pålægges samme afgift som
de varer, der er produceret i Danmark, og hvor den danske producent
typisk ved indkøb af råvarerne har betalt afgift.
Dækningsafgiftssatsen er altså tilrettet, så
varer omfattet af dækningsafgiften (importerede varer)
pålægges den samme afgift som en tilsvarende vare
omfattet af enten vægtafgiften eller
råstofafgiften.
3.2. Konsum-is
Efter lov om afgift af konsum-is (herefter
konsumisafgiftsloven) skal der betales afgift af
erhvervsmæssigt fremstillet konsum-is, konsum-is-miks m.m.
Afgiften er 4,25 kr. pr. liter, hvis indholdet af sukker i
produktet overstiger 0,5 g pr. 100 milliliter, og 3,40 kr. pr.
liter, hvis indholdet af sukker i produktet er 0,5 g pr. 100
milliliter eller mindre.
3.3. Mineralvand
Efter lov om afgift af mineralvand m.v. (herefter
mineralvandsafgiftsloven) skal der betales afgift af sodavand,
limonade og lignende drikkevarer. Afgiften er 108 øre pr.
liter, hvis sukkerindholdet i produktet overstiger 0,5 g pr. 100
milliliter, og 57 øre pr. liter, hvis indholdet af sukker i
produktet er 0,5 g pr. 100 milliliter eller mindre.
3.4. Tobak
Efter lov nr. 1361 af 8. december 2010 om
ændring af lønsumsafgiftsloven, momsloven,
registreringsafgiftsloven og forskellige andre love er cigaretter
pålagt en stykafgift på 67,50 øre og en
værdiafgift, som udgør 21,65 pct. af detailprisen.
Derudover stilles der - uanset den samlede størrelse af
styk- og værdiafgiften - krav om, at afgiften på en
cigaret som minimum skal udgøre 103,65 øre pr.
styk.
Røgtobak er i afgiftsmæssig henseende
delt op i henholdsvis groftskåret tobak, som typisk bruges
til piberygning m.v., og finskåret tobak, som typisk bruges
til hjemmerulning af cigaretter. Afgiften for røgtobak er
udformet som en afgift pr. kilogram, og udgør 602,50 kr. pr.
kilogram for groftskåret røgtobak, og 652,50 kr. pr.
kilogram for finskåret røgtobak.
Det fremgår af lov om tobaksafgifter
(tobaksafgiftsloven), at tobaksafgifterne pr. den 1. januar 2014
vil stige med gennemsnitligt 35 øre pr. 20 styk cigaretter,
således at værdiafgiften for cigaretter herefter
udgør 22,49 pct. af detailprisen, afgiften for
groftskåret røgtobak udgør 618,50 kr. pr.
kilogram, og afgiften for finskåret udgør 668,50 kr.
pr. kilogram. De øvrige afgiftssatser beholdes
uændret.
Afgiftsstigningerne pr. 1. januar 2014 stammer fra
lov nr. 524 af 12. juni 2009 om ændring af lov om afgift af
chokolade- og sukkervarer m.m., lov om afgift af konsum-is, lov om
afgift af mineralvand m.v., lov om tobaksafgifter og lov om afgift
af øl, vin og frugtvin m.m., og bidrager til finansieringen
af den forrige regerings (Venstre og De Konservative) og Dansk
Folkepartis skattereform, Forårspakke
2.0.
3.5. Øl og vin
Øl og vin pålægges afgift efter
lov om afgift af øl, vin og frugtvin m.m. (øl- og
vinafgiftsloven). For øl udgør afgiften 50,90 kr. pr.
liter 100 pct. ren alkohol, og er for vin opdelt i tre
afgiftssatser afhængig af indholdet af alkohol.
Endvidere pålægges mousserende vin og
vin- og ølbaserede alkoholsodavand en tillægsafgift.
For mousserende vin udgør afgiften 3,06 kr. pr. liter, mens
den for alkoholsodavand er differentieret efter alkoholindhold.
Alkoholsodavand kan være baseret på enten spirtus,
øl eller vin. Tillægsafgiften for alkoholsodavand er
sammensat, så den sikrer, at en alkoholsodavand alt i alt
pålægges samme afgift, uanset om den er spiritus-,
øl- eller vinbaseret.
4. Lovforslaget
4.1. Chokolade- og
sukkervarer
I chokoladeafgiftsloven foreslås det at
forhøje vægtafgifterne med 6 kr. pr. kilogram.
Afgiften på slik og chokolade udgør herefter 23,75 kr.
pr. kilogram, hvis indholdet af tilsat sukker overstiger 0,5 g pr.
100 g, og 20,20 kr. pr. kilogram, hvis indholdet af tilsat sukker
udgør højst 0,5 g pr. 100 g.
Dækningsafgiften tilrettes, så
danskproducerede og importerede produkter fortsat behandles lige,
mens råstofafgiften foreslås bevaret uændret.
Afgiftsforhøjelserne vil f.eks.
medføre, at en plade chokolade på 100 g, som i dag
koster 19,95 kr., vil stige til 20,70 kr., mens en pose
lakridskonfekt på 600 g, som i dag koster 39,95 kr., vil
stige til 44,45 kr.
4.2. Konsum-is
I konsumisafgiftsloven foreslås det at
hæve afgifterne med 50 pct. Afgiften udgør herefter
6,38 kr. pr. liter, hvis indholdet af tilsat sukker overstiger 0,5
g pr. 100 milliliter, og 5,10 kr. pr. liter, hvis indholdet af
tilsat sukker udgør højst 0,5 g pr. 100
milliliter.
Afgiftsforhøjelserne vil f.eks.
medføre, at en liter is, som i dag koster 14,95 kr., vil
stige til ca. 17,60 kr., mens en ispind, som i dag koster 8 kr.,
vil stige til 8,14 kr.
4.3. Mineralvand
I mineralvandsafgiftsloven foreslås det at
hæve afgiften på mineralvand med et sukkerindhold, som
overstiger 0,5 g pr. 100 milliliter, med 50 øre, så
den herefter udgør 158 øre pr. liter. Satsen for
mineralvand med et indhold af tilsat sukker, som udgør
højst 0,5 g pr. 100 milliliter, foreslås bibeholdt
uændret.
Afgiftsforhøjelserne vil f.eks. betyde, at
en ½ liter sukkerholdig sodavand til 12,95 kr. vil stige til
13,26 kr.
4.4. Tobak
Det foreslås at forhøje
cigaretafgiften svarende til en gennemsnitlig prisstigning på
3 kr. inkl. moms pr. 20 styk cigaretter. Konkret foreslås det
at nedsætte værdiafgiften til 1 pct. af detailprisen og
forhøje stykafgiften til 116,65 øre pr. styk.
Minimumsafgiften, som før udgjorde 103,65 øre pr.
styk foreslås på grund af forhøjelsen af
stykafgiften ophævet. Ændringen i afgiftsstrukturen,
dvs. forholdet mellem styk- og værdiafgift, medfører
udover en generel afgiftsforhøjelse også, at
prisforskellen mellem de billige og de dyre cigaretmærker
mindskes, og de billige cigaretmærker pålægges
den største afgiftsstigning. At de billige
cigaretmærker stiger mest, betyder at barrieren for nye
rygere bliver højere.
For røgtobakken foreslås en
afgiftsforhøjelse på 120 kr. pr. kilogram. Hermed vil
afgiften for groftskåret røgtobak udgøre 722,50
kr. pr. kilogram, og afgiften for finskåret røgtobak
vil udgøre 772,50 kr. pr. kilogram. Dette medfører,
at hjemmerullede cigaretter gennemsnitligt ligeledes vil stige med
3 kr. inkl. moms pr. 20 styk.
Det foreslås, at afgiftsstigningen pr. 1.
januar 2014 bibeholdes, således at finansieringen af Forårspakke 2.0. holdes intakt.
4.5. Øl og vin
I øl- og vinafgiftsloven foreslås det
at hæve afgifterne på øl med 25 pct. og
afgifterne på vin med 55 pct.
Afgiftsforhøjelserne vil f.eks. betyde, at
en kasse med 30 styk øl vil stige fra 139,95 kr. ekskl. pant
til 147 kr. En flaske vin, der i dag koster 40 kr., vil fremover
koste 43,50 kr.
En forhøjelse af øl- og vinafgiften
medfører også nedsættelse af
tillægsafgiften for øl- og vinbaserede
alkoholsodavand. Hermed sikres det, at afgiftsbelastningen på
øl- og vinbaserede alkoholsodavand bibeholdes uændret,
og at afgiften for disse produkter stadig er den samme som for
alkoholsodavand baseret på spiritus.
Tillægsafgiften på mousserende vin
forbliver uændret.
5. Økonomiske
konsekvenser for det offentlige
Det samlede varige provenu efter tilbageløb
og adfærd inkl. arbejdsudbudseffekter ved forslaget
skønnes at udgøre 985 mio. kr. årligt ekskl.
provenuet fra forhøjelsen af afgifterne på cigaretter
og tobak, jf. tabel 1. Dette provenu er
fordelt med hhv. 350 mio. kr. årligt fra afgiften på
chokolade mv., 75 mio. kr. fra afgiften på konsum-is, 100
mio. kr. fra afgiften på sodavand, 125 mio. kr. for afgiften
på øl, 350 mio. kr. for afgiften på vin og -15
mio. kr. for tillægsafgiften på alkoholsodavand.
Forhøjelsen af afgifterne indebærer,
at grænsehandlen forventes at stige for de varer, der er
omfattet af afgiftsforhøjelserne. Afgiftsforhøjelsen
på konsum-is forventes dog ikke at have nogen effekt på
grænsehandlen.
| Tabel
1. Provenuvirkning af
afgiftsforhøjelser | mio. kr. og 2012-niveau | Varig virkning | 2012 | 2013 | Finansårs- virkning 2012 | Umiddelbar
provenuvirkning | | | | | Forhøjelse af afgift på
chokolade mv. | 525 | 525 | 525 | 480 | Forhøjelse af afgift på
konsum-is | 100 | 100 | 100 | 90 | Forhøjelse af afgift på
sukkerholdig sodavand | 150 | 150 | 150 | 140 | Forhøjelse af ølafgift | 225 | 225 | 225 | 210 | Forhøjelse af vinafgift | 650 | 650 | 650 | 600 | Nedsættelse af tillægsafgift
på alkoholsodavand | -15 | -15 | -15 | -15 | I alt | 1.635 | 1.635 | 1.635 | 1.505 | Umiddelbar
provenuvirkning inkl. virkning
på andre konti | | | | | Forhøjelse af afgift på
chokolade mv. | 650 | 650 | 650 | 600 | Forhøjelse af afgift på
konsum-is | 125 | 125 | 125 | 110 | Forhøjelse af afgift på
sukkerholdig sodavand | 175 | 175 | 175 | 160 | Forhøjelse af ølafgift | 300 | 300 | 300 | 280 | Forhøjelse af vinafgift | 800 | 800 | 800 | 730 | Nedsættelse af tillægsafgift
på alkoholsodavand | -20 | -20 | -20 | -20 | I alt | 2.030 | 2.030 | 2.030 | 1.860 | Provenuvirkning
inkl. automatisk
tilbageløb | | | | | Forhøjelse af afgift på
chokolade mv. | 500 | 500 | 500 | 460 | Forhøjelse af afgift på
konsum-is | 100 | 100 | 100 | 90 | Forhøjelse af afgift på
sukkerholdig sodavand | 125 | 125 | 125 | 110 | Forhøjelse af ølafgift | 225 | 225 | 225 | 210 | Forhøjelse af vinafgift | 600 | 600 | 600 | 550 | Nedsættelse af tillægsafgift
på alkoholsodavand | -15 | -15 | -15 | -15 | I alt | 1.535 | 1.535 | 1.535 | 1.405 | Provenuvirkning efter
tilbageløb og grænsehandel | | | | | Forhøjelse af afgift på
chokolade mv. | 425 | 425 | 425 | 390 | Forhøjelse af afgift på
konsum-is | 100 | 100 | 100 | 90 | Forhøjelse af afgift på
sukkerholdig sodavand | 110 | 110 | 110 | 100 | Forhøjelse af ølafgift | 175 | 175 | 175 | 160 | Forhøjelse af vinafgift | 450 | 450 | 450 | 410 | Nedsættelse af tillægsafgift
på alkoholsodavand | -15 | -15 | -15 | -15 | I alt | 1.245 | 1.245 | 1.245 | 1.135 | Provenuvirkning efter
tilbageløb og adfærd; finansieringsbidrag | | | | | Forhøjelse af afgift på
chokolade mv. | 375 | 375 | 375 | 340 | Forhøjelse af afgift på
konsum-is | 75 | 75 | 75 | 70 | Forhøjelse af afgift på
sukkerholdig sodavand | 100 | 100 | 100 | 90 | Forhøjelse af ølafgift | 150 | 150 | 150 | 140 | Forhøjelse af vinafgift | 375 | 375 | 375 | 340 | Nedsættelse af tillægsafgift
på alkoholsodavand | -15 | -15 | -15 | -15 | I alt | 1.060 | 1.060 | 1.060 | 965 | Provenuvirkning efter
tilbageløb og adfærd inkl. arbejdsudbudseffekter | | | | | Forhøjelse af afgift på
chokolade mv. | 350 | 350 | 350 | 320 | Forhøjelse af afgift på
konsum-is | 75 | 75 | 75 | 70 | Forhøjelse af afgift på
sukkerholdig sodavand | 100 | 100 | 100 | 90 | Forhøjelse af ølafgift | 125 | 125 | 125 | 110 | Forhøjelse af vinafgift | 350 | 350 | 350 | 320 | Nedsættelse af tillægsafgift
på alkoholsodavand | -15 | -15 | -15 | -15 | I alt | 985 | 985 | 985 | 895 | |
|
5.1 Forhøjelse af
afgiften på chokolade mv. og konsum-is
Provenuet fra de gældende afgifter på
chokolade og konsum-is skønnes i 2011 til hhv. 1.675 mio.
kr. og 200 mio. kr. På den baggrund skønnes de
foreslåede forhøjelser af afgifterne at medføre
et umiddelbart merprovenu ekskl. moms i 2012 på hhv. 525 mio.
kr. fra chokoladeafgiften og 100 mio. kr. fra konsumisafgiften,
jf. tabel 1. Inklusiv moms og med
tilbageløb skønnes merprovenuet i 2012 at
udgøre hhv. 500 mio. kr. og 100 mio. kr.
Forhøjelsen forventes at indebære, at
forbruget reduceres. Herudover forventes grænsehandlen med
chokolade mv. at stige. Derimod forventes forhøjelsen af
afgiften på konsum-is ikke at have nævneværdige
konsekvenser for grænsehandlen. Det varige provenu med
tilbageløb og adfærdsændringer inkl.
arbejdsudbudseffekter kan således skønnes til 350 mio.
kr. fra chokoladeafgiften og 75 mio. kr. fra konsumisafgiften.
Finansårseffekten i 2012 skønnes til
ca. 375 mio. kr. ekskl. moms før tilbageløb og inkl.
adfærd for chokoladeafgiften mv. og ca. -10 mio. kr. i 2012
for momsen som følge af øget grænsehandel.
Finansårseffekten for konsum-isafgiften skønnes i 2012
til ca. 80 mio. kr. ekskl. moms før tilbageløb og
inkl. adfærd.
De samfundsøkonomiske konsekvenser af
forhøjelsen af afgiften på chokolade mv. er vist i
tabellen nedenfor.
| Tabel
2. Samfundsøkonomiske
konsekvenser af afgiftsforhøjelsen på chokolade
mv. | | Mio. kr.1) | Provenu ved uændret
adfærd | 525 | Provenukonsekvenser ændret
adfærd | -125 | Statens nettoprovenu | 400 | Borgerne mv. | -480 | Samfundsøkonomi
netto | -80 | 1) opgjort
ekskl. moms, tilbageløb og arbejdsudbud | |
|
5.2 Forhøjelse af
afgiften på sodavand
Provenuet fra den gældende sodavandsafgift
skønnes i 2011 at udgøre 375 mio. kr. Andelen af
sukkerholdige sodavand skønnes at udgøre ca. 2/3,
mens andelen af sukkerfri sodavand skønnes at udgøre
ca. 1/3.
Den foreslåede yderligere differentiering af
afgifterne for sukkerholdig og sukkerfri sodavand skønnes at
indebære, at der opnås et umiddelbart merprovenu ved
salg af de sukkerholdige sodavand på ca. 150 mio. kr. ekskl.
moms i 2012, jf. tabel 1. Inklusiv moms
og med tilbageløb skønnes merprovenuet at
udgøre 125 mio. kr. i 2012, og den varige virkning
skønnes til 125 mio. kr.
Forhøjelsen forventes at indebære, at
forbruget af sukkerholdig sodavand reduceres bl.a. til fordel for
forbruget af sukkerfri sodavand og fordi grænsehandlen med
sukkerholdig sodavand forventes at stige. Det varige provenu med
tilbageløb og adfærdsændringer inkl.
arbejdsudbudseffekter kan således skønnes til 100 mio.
kr.
Finansårseffekten i 2012 skønnes til
ca. 105 mio. kr. ekskl. moms før tilbageløb og inkl.
adfærd og ca. -10 mio. kr. i 2012 for momsen som følge
af øget grænsehandel.
Den foreslåede højere sats for
sukkerholdig sodavand i forhold til sukkerfri sodavand
indebærer en skatteudgift svarende til et umiddelbart
provenutab på 70 mio. kr.
De samfundsøkonomiske konsekvenser af
afgiftsforhøjelsen på sukkerholdig sodavand er vist i
tabellen nedenfor.
| Tabel
3. Samfundsøkonomiske
konsekvenser af afgiftsforhøjelsen på sukkerholdig
sodavand med 50 øre | | Mio. kr.1) | Provenu ved uændret
adfærd | 150 | Provenukonsekvenser ændret
adfærd | -40 | Statens nettoprovenu | 110 | Borgerne mv. | -140 | Samfundsøkonomi
netto | -30 | 1) opgjort
ekskl. moms, tilbageløb og arbejdsudbud | |
|
5.3 Forhøjelse af
afgifterne på cigaretter og tobak
Provenuet fra de gældende afgifter på
cigaretter og tobak skønnes i 2011 til ca. 8.000 mio. kr.
Forslaget om forhøjelserne skønnes på den
baggrund, og på baggrund af opdaterede beregninger af
konsekvenserne for grænsehandel mv. at medføre et
umiddelbart merprovenu på 900 mio. kr. ekskl. moms, jf. tabel 4.
Forhøjelsen af afgiften på tobak
forventes imidlertid at medføre en stigning i
grænsehandlen med tobak og cigaretter, således at
provenuet efter tilbageløb og grænsehandel
skønnes at udgøre 90 mio. kr.
Skønnet er baseret på samme
beregningsmodel som ved den seneste forhøjelse af
tobaksafgifterne i 2010, opdateret med hensyn til prisudvikling og
afgiftsforhøjelser i udlandet. Som følge af den
usikkerhed, som knytter sig til provenuskønnet, er det i
finanslovsaftalen for 2012 valgt ikke at disponere over dette
merprovenu.
Når der yderligere tages højde for,
at forbruget af cigaretter og tobak falder, skønnes
forslaget at medføre et mindreprovenu efter
tilbageløb og adfærd inkl. arbejdsudbudseffekter
på 60 mio. kr.
Det skønnes ikke, at forhøjelsen af
stykafgiften og nedsættelsen af værdiafgiften vil
medføre, at priserne uden moms og afgifter øges,
fordi den nuværende konkurrence på markedet for
cigaretter er så hård, at der er et konstant
nedadgående pres på avancerne, så priserne uden
moms og afgifter forventes at forblive uændret.
Regeringen vil dog i forbindelse med vurderingen
af muligheden for yderligere forhøjelser også vurdere
hvorvidt, konkurrencesituationen efter omlægningen er
tilstrækkelig, til at holde priserne uden moms og afgifter
stabile. Viser det sig ikke at være tilfældet, vil
afgifterne på cigaretter blive omlagt, så
værdiafgiften igen øges.
Forhøjelsen i 2014 skønnes at
medføre et yderligere merprovenu på ca. 100 mio. kr.
årligt. Denne provenugevinst går dog lige op med
provenutabet på ca. 100 mio. kr. som følge af, at den
foreslåede afgiftsstigning pr. 1. april 2012 ophæver
den umiddelbare provenugevinst, der blev budgetteret i forbindelse
med afgiftsstigningen pr. 1. januar 2014 i Serviceeftersyn af Forårspakke 2.0.
Finansårseffekten i 2012 skønnes til
100 mio. kr. ekskl. moms og tilbageløb og inkl.
adfærd, og ca. -75 mio. kr. i 2012 for momsen som
følge af øget grænsehandel. Som følge af
den usikkerhed der knytter sig til antagelserne om
grænsehandel mv. og dermed provenuberegningerne og i
medfør af regeringens forsigtighedsprincip, budgetteres der
dog ikke med hverken et mer- eller mindreprovenu på
finansloven i 2012.
| Tabel
4. Provenuvirkning af
afgiftsforhøjelser på cigaretter og tobak | mio. kr. og 2012-niveau | Varig virkning | 2012 | 2013 | Finansårs- virkning 2012 | Umiddelbar provenuvirkning | 900 | 600 | 900 | 525 | Umiddelbar provenuvirkning inkl. virkning
på andre konti | 1.125 | 750 | 1.125 | 655 | Provenuvirkning inkl. automatisk
tilbageløb | 850 | 565 | 850 | 495 | Provenuvirkning efter tilbageløb og
grænsehandel | 90 | 60 | 90 | 55 | Provenuvirkning efter tilbageløb og
adfærd; finansieringsbidrag | -5 | -5 | -5 | -5 | Provenuvirkning efter tilbageløb og
adfærd inkl. arbejdsudbudseffekter | -60 | -40 | -60 | -35 | |
|
De samfundsøkonomiske konsekvenser af
afgiftsforhøjelsen fremgår af tabellen nedenfor.
| Tabel
5. Samfundsøkonomiske
konsekvenser af afgiftsforhøjelsen på cigaretter og
tobak | | Mio. kr.1) | Provenu ved uændret
adfærd | 900 | Provenukonsekvenser ændret
adfærd | -855 | Statens nettoprovenu | 45 | Borgerne mv. | -660 | Samfundsøkonomi
netto | -615 | 1) opgjort
ekskl. moms, tilbageløb og arbejdsudbud. | |
|
5.4 Forhøjelse af
afgifterne på øl og vin
Provenuet fra de gældende afgifter på
øl og vin skønnes i 2011 til henholdsvis 900 mio. kr.
og 1.100 mio. kr. På den baggrund skønnes de
foreslåede forhøjelser med 25 pct. for
ølafgiften og ca. 55 pct. for vinafgiften at medføre
et umiddelbart merprovenu ekskl. moms på 225 mio. kr. fra
ølafgiften og 650 mio. kr. fra vinafgiften i 2012, jf. tabel 1. Inklusiv moms og med
tilbageløb skønnes merprovenuet at udgøre hhv.
225 mio. kr. fra ølafgiften og 600 mio. kr. fra vinafgiften
i 2012, mens den varige virkning skønnes til 225 mio. kr.
fra ølafgiften og 600 mio. kr. fra vinafgiften.
Forhøjelsen forventes at indebære, at
forbruget reduceres og at grænsehandlen med øl og vin
stiger. Herudover forventes forbruget af spiritus at stige. Det
varige provenu med tilbageløb og
adfærdsændringer inkl. arbejdsudbudseffekter kan
således skønnes til hhv. 125 mio. kr. og 350 mio.
kr.
Finansårseffekten i 2012 skønnes til
ca. 160 mio. kr. for ølafgiften og ca. 440 mio. kr. for
vinafgiften ekskl. moms før tilbageløb og inkl.
adfærd, ca. -70 mio. kr. i 2012 for momsen som følge
af øget grænsehandel, ca. -10 mio. kr. på
emballageafgiften, som følge af færre solgte flasker
mv. og ca. 5 mio. kr. på spiritusafgiften som følge af
et øget forbrug af spiritus.
De forslåede forhøjelser af
øl- og vinafgiften indebærer, at tillægsafgiften
for øl- og vinbaserede alkoholsodavand skal nedsættes
for at opretholde balancen i forhold til de spiritusbaserede
alkoholsodavand. Det indebærer et mindreprovenu fra
tillægsafgiften på alkoholsodavand på ca. 15 mio.
kr. i 2012.
De samfundsøkonomiske konsekvenser af
afgiftsforhøjelserne på øl og vin er vist i
tabellen nedenfor.
| Tabel
6. Samfundsøkonomiske
konsekvenser af afgiftsforhøjelsen på øl og
vin | | mio. kr.1) | | Øl | Vin | I alt | Provenu ved uændret
adfærd | 225 | 650 | 875 | Provenukonsekvenser ændret
adfærd | -75 | -240 | -315 | Statens nettoprovenu | 150 | 410 | 560 | Borgerne mv. | -170 | -490 | -660 | Samfundsøkonomi
netto | -20 | -80 | -100 | 1) opgjort
ekskl. moms, tilbageløb og arbejdsudbud | |
|
6. Administrative konsekvenser
for det offentlige
Lovforslaget skønnes at medføre
engangsomkostninger på 0,7 mio. kr. vedr. it-tilretninger og
kommunikation mv. Lovforslaget skønnes endvidere at
medføre løbende driftsomkostninger vedr.
årsværk til indsats på 10,0 mio. kr.
7. Økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet
Forhøjelserne af afgifterne på
chokolade mv., konsum-is, sukkerholdig sodavand, øl, vin,
cigaretter og tobak forventes at medføre en reduktion i
efterspørgslen efter de pågældende varer.
Reduktionen vil for chokolade mv., sukkerholdig sodavand,
øl, vin, cigaretter og tobak være sammensat af mindre
forbrug, mere dansk grænsehandel og mindre udenlandsk
grænsehandel i Danmark, mens reduktionen i
efterspørgslen efter konsum-is skyldes en reduktion i
forbruget.
8. Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Forslaget sendes i høring hos Erhvervs- og
Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering
(CKR).
Da der udelukkende er tale om
afgiftsforhøjelser, er det Skatteministeriets vurdering, at
lovforslaget vil have meget begrænsede administrative
konsekvenser for erhvervslivet
9. Administrative konsekvenser
for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser
for borgerne.
10. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
11. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget notificeres som udkast efter direktiv
98/34/EF (informationsproceduredirektivet) med senere
ændringer. Der er tale om en skattemæssig
foranstaltning, som ikke er omfattet af en stand still periode.
12. Hørte myndigheder og
organisationer m.v.
Udover relevante ministerier og styrelser sendes
lovforslaget i høring hos Advokatsamfundet,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Bryggeriforeningen,
CEPOS, Dansk Dagligvareleverandørforening, Dansk Erhverv,
Den danske skatteborgerforening, DI, Dansk Isindustri, Danske
Advokater, Danske Regioner, De Samvirkende Købmænd,
Foreningen af Danske Revisorer, Foreningen af Registrerede
Revisorer, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, JTI, Horesta,
Kommunernes Landsforening, Landbrug og Fødevarer,
Nærbutikkernes Landsforening, Philip Morris, Tobaksindustrien
og Økologisk Landsforening.
| | | 13. Sammenfattende skema | | | | Samlet vurdering af
konsekvenser af lovforslaget | | | | | Positive konsekvenser/mindre
udgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for det
offentlige | Det samlede varige provenu efter
tilbageløb og adfærd inkl. arbejdsudbudseffekter af
afgiftsforhøjelserne på chokolade mv., konsum-is,
sukkerholdig sodavand, øl og vin skønnes at
udgøre 1.000 mio. kr. årligt. Dette provenu er fordelt
med hhv. 350 mio. kr. årligt fra afgiften på chokolade
mv., 75 mio. kr. fra afgiften på konsum-is, 100 mio. kr. fra
afgiften på sodavand, 125 mio. kr. for afgiften på
øl og 350 mio. kr. for afgiften på vin. | Forslaget skønnes at medføre
et varigt mindreprovenu fra tillægsafgiften på
alkoholsodavand på 15 mio. kr. | | | | | Vedrørende forhøjelsen af
tobaksafgifterne er der som følge af den usikkerhed, der
knytter sig til antagelserne om grænsehandel mv. og dermed
provenuberegningerne og i medfør af regeringens
forsigtighedsprincip, ikke budgetteret med hverken et mer- eller
mindreprovenu på finansloven i 2012. | | Administrative konsekvenser for det
offentlige | Ingen | Lovforslaget skønnes at
medføre engangsomkostninger på 0,7 mio. kr. vedr.
it-tilretninger og kommunikation, mv. Lovforslaget skønnes
endvidere at medføre løbende driftsomkostninger vedr.
årsværk til indsats på 10,0 mio. kr. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Forhøjelserne af afgifterne
på chokolade mv., konsum-is, sukkerholdig sodavand,
øl, vin, cigaretter og tobak forventes at medføre en
reduktion i efterspørgslen efter de pågældende
varer. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Da der udelukkende er tale om
afgiftsforhøjelser, er det Skatteministeriets vurdering, at
lovforslaget vil have meget begrænsede administrative
konsekvenser for erhvervslivet | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget notificeres som udkast efter
direktiv 98/34/EF (Informationsproceduredirektivet) med senere
ændringer, særlig på grund af
forhøjelserne af de EU-harmoniserede punktafgifter, dvs.
på øl, vin og tobak. | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1 og 2
Efter chokoladeafgiftslovens § 1 skal
der betales afgift af chokolade og sukkervarer i form af chokolade,
slik mv.
Afgiften er en vægtafgift, og udgør
17,75 kr. pr. kilogram, hvis indholdet af tilsat sukker i produktet
overstiger 0,5 g pr. 100 g, jf. § 2, stk. 1, nr. 1,
og 14,20 kr. pr. kilogram, hvis indholdet af sukker i produktet
udgør højst 0,5 g pr. 100 g, jf. § 2,
stk. 1, nr. 2.
Vægtafgifterne foreslås
forhøjet med 6 kr. pr. kilogram Dette medfører, at
afgiften på slik og chokolade herefter er 23,75 kr. pr.
kilogram for varer, hvis indholdet af tilsat sukker overstiger 0,5
g pr. 100 g, og 20,20 kr. pr. kilogram for varer, hvis indhold af
tilsat sukker udgør højst 0,5 g pr. 100 g.
§ 2, stk. 1, nr. 2 foreslås
tilrettet, så ordet »tilsat« nu fremgår af
bestemmelsen.
Til nr. 3 og 4
Efter chokoladeafgiftslovens § 22,
stk. 1, skal der betales dækningsafgift af visse varer
ved indførelse fra udlandet, herunder når varer
modtages fra udlandet via andre EU-lande. Det drejer sig om varer,
som ikke i sig selv er afgiftspligtige, men som indeholder
afgiftspligtige bestanddele. Dækningsafgiften beregnes efter
varens faktiske indhold af afgiftspligtige bestanddele.
Dækningsafgiften fremgår af
chokoladeafgiftslovens § 22, stk. 4, og er opdelt i
følgende grupper:
| | | | 1) | Kokos | | 5 kr. og 30 øre | 2) | Behandlede jordnødder | | 10 kr. og 60 øre | 3) | Andre afgiftspligtige bestanddele, hvis
indhold af tilsat sukker overstiger 0,5 g. pr. 100 g | | 17 kr. og 75 øre | 4) | Andre afgiftspligtige bestanddele, hvis
indhold af sukker udgør højst 0,5 g. pr. 100 g | | 14 kr. og 20 øre | | | | |
|
§ 22, stk. 4, nr. 3 og 4, som er de
to afgiftssatser, som relaterer sig til vægtafgiften,
foreslås forhøjet til samme satser som de tilsvarende
satser i vægtafgiften. Hermed sikres ligebehandling mellem
danskproducerede og importerede produkter.
§ 22, stk. 4, nr. 4 foreslås
tilrettet, så ordet »tilsat« nu fremgår af
bestemmelsen.
Til § 2
Til nr. 1-4
Efter konsumisafgiftsloven § 1,
stk. 1 og 2, skal der betales afgift af konsum-is af enhver
art, herunder sodavandsis og konsum-is-miks til
erhvervsmæssig fremstilling af konsum-is i softicemaskiner og
lignende apparater. Afgiften er en literafgift, og udgør
4,25 kr. pr. liter for varer, hvis indhold af tilsat sukker
overstiger 0,5 g pr. 100 milliliter, og 3,40 kr. for varer, hvis
indhold af tilsat sukker udgør højst 0,5 g pr. 100
milliliter.
Det foreslås at hæve afgifterne med 50
pct. Dette medfører, at afgiften på konsum-is herefter
er 6,38 kr. pr. liter for varer, hvis indhold af tilsat sukker
overstiger 0,5 g pr. 100 milliliter, og 5,10 kr. pr. liter for
varer, hvis indhold af tilsat sukker udgør højst 0,5
g pr. 100 milliliter.
Til § 3
Til nr. 1
Efter mineralvandsafgiftslovens § 1 skal
der betales afgift af produkter som sodavand, limonade og lignende
læskedrikke.
Afgiften udgør 108 øre pr. liter for
varer, hvis indhold af tilsat sukker overstiger 0,5 g pr. 100
milliliter, jf. § 1, stk. 2, nr. 1, og 57 øre
for varer, hvis indhold af tilsat sukker udgør højst
0,5 g pr. 100 milliliter, jf. § 1, stk. 2, nr.
2.
Det foreslås at hæve afgiften på
mineralvand med et sukkerindhold, som overstiger 0,5 g pr. 100
milliliter, med 50 øre, så den herefter udgør
158 øre pr. liter. Satsen for mineralvand med et indhold af
tilsat sukker, som udgør højst 0,5 g pr. 100
milliliter, bibeholdes uændret.
Til § 4
Til nr. 1-3
I henhold til § 11, stk. 4, i lov
nr. 1361 af 8. december 2010 opkræves der af cigaretter og
røgtobak til og med den 31. december 2013 afgift efter
følgende satser:
1) For cigaretter:
67,50 øre pr. styk og 21,65 pct. af detailprisen, jf.
§ 28 i tobaksafgiftsloven, dog minimum 103,65 øre
pr. styk.
2) For
røgtobak, der efter regler fastsat i medfør af
§ 1, stk. 2, i tobaksafgiftsloven som affattet ved
denne lovs § 3, nr. 3, er defineret som groftskåret
røgtobak: 602,50 kr. pr. kilogram.
3) For
røgtobak, der efter regler fastsat i medfør af
§ 1, stk. 2, i tobaksafgiftsloven som affattet ved
denne lovs § 3, nr. 3, er defineret som finskåret
røgtobak: 652,50 kr. pr. kilogram.
I henhold til § 1 i tobaksafgiftsloven
udgør tobaksafgifterne pr. 1. januar 2014:
1) For cigaretter:
67,50 øre pr. styk og 22,49 pct. af detailprisen, jf.
§ 28, dog minimum 103,65 øre pr. styk.
2) For
røgtobak, der efter regler fastsat i medfør af
stk. 2 er defineret som groftskåret røgtobak:
618,50 kr. pr. kilogram.
3) For
røgtobak, der efter regler fastsat i medfør af
stk. 2 er defineret som finskåret røgtobak:
668,50 kr. pr. kilogram.
Afgiftsstigningerne pr. 1. januar 2014 svarer til
en gennemsnitlig prisstigning på 35 øre pr. 20 styk
cigaretter i forhold til de gældende satser. Den
gennemsnitlige afgiftsstigning gælder både
færdigproducerede og hjemmerullede cigaretter.
De gældende tobaksafgiftssatser
foreslås i dette lovforslag forhøjet, svarende til en
gennemsnitlig prisstigning på 3 kr. pr. 20 styk cigaretter,
se bemærkningerne til § 7.
Afgiftsstigningen pr. 1. januar 2014
foreslås derudover bibeholdt, så finansieringen af
Forårspakke 2.0. holdes intakt.
Afgiftsstigningen tilrettes derfor, så den herefter
udgør 40 øre pr. 20 styk cigaretter i forhold til de
satser, som er foreslået i lovforslagets § 7. At
afgiftsstigningerne nu udgør 40 øre, og ikke 35
øre som hidtil, skyldes den forventede forbrugsnedgang som
følge af afgiftsstigninger i dette lovforslag.
Afgiftssatserne pr. 1. januar 2014 vil herefter
udgøre:
1) For cigaretter:
118,25 øre pr. styk og 1 pct. af detailprisen, jf.
§ 28 i tobaksafgiftsloven.
2) For
røgtobak, der efter regler fastsat i medfør af
§ 1, stk. 2, i tobaksafgiftsloven er defineret som
groftskåret røgtobak: 738,50 kr. pr. kilogram.
3) For
røgtobak, der efter regler fastsat i medfør af
§ 1, stk. 2, i tobaksafgiftsloven er defineret som
finskåret røgtobak: 788,50 kr. pr. kilogram.
Til § 5
Til nr. 1
Efter øl- og vinafgiftslovens
§ 1, stk. 1, skal der betales afgift af øl.
Afgiften udgør 50,90 kr. pr liter ren alkohol.
Øl med et alkoholindhold på under 2,8
pct. vol. er undtaget fra afgift, jf. stk. 2.
Afgiften foreslås forhøjet med 25
pct. så den herefter udgør 63,60 kr. pr. liter ren
alkohol.
Til nr. 2-4
Efter øl- og vinafgiftslovens § 3
skal der betales afgift af vin. Afgiften er differentieret ud fra
alkoholindhold og udgør:
| | | | 1) | For vin med et alkoholindhold over 1,2
pct. vol. , men ikke over 6 pct. vol. | | 3,90 kr. pr. liter | 2) | For vin med et alkoholindhold over 6 pct.
vol. , men ikke over 15 pct. vol. | | 6,87 kr. pr. liter | 3) | For vin med et alkoholindhold over 15 pct.
vol. , men ikke over 22 pct. vol. | | 9,20 kr. pr. liter. | | | | |
|
Afgiften foreslås forhøjet med 55
pct., så den herefter udgør:
| | | | 1) | For vin med et alkoholindhold over 1,2
pct. vol. , men ikke over 6 pct. vol. | | 6,03 kr. pr. liter | 2) | For vin med et alkoholindhold over 6 pct.
vol. , men ikke over 15 pct. vol. | | 10,62 kr. pr. liter | 3) | For vin med et alkoholindhold over 15 pct.
vol. , men ikke over 22 pct. vol. | | 14,22 kr. pr. liter. | | | | |
|
Til nr. 5 og 6
Efter øl- og vinafgiftslovens § 3
B skal der udover ølafgiften i § 1 betales
tillægsafgift af ølbaserede alkoholsodavand.
Afgiften er differentieret ud fra alkoholindhold
og udgør:
| | | | 1) | For blandinger med et alkoholindhold
på 10 pct. vol. eller derunder | | 8,60 kr. pr. liter. | 2) | For blandinger med et alkoholindhold, som
overstiger 10 pct. vol. | | 15,05 kr. pr. liter. | | | | |
|
Afgiften foreslås nedsat, så
afgiftsbelastningen på ølbaserede alkoholsodavand
forbliver uændret.
Afgiften udgør herefter:
| | | | 1) | For blandinger med et alkoholindhold
på 10 pct. vol. eller derunder | | 7,90 kr. pr. liter. | 2) | For blandinger med et alkoholindhold som
overstiger 10 pct. vol. | | 13,52 kr. pr. liter. | | | | |
|
Til nr. 7 og 8
Efter øl- og vinafgiftslovens § 3
C skal der udover vinafgiften i § 3 betales
tillægsafgift af vinbaserede alkoholsodavand.
Afgiften er differentieret ud fra alkoholindhold
og udgør:
| | | | 1) | For blandinger med et alkoholindhold
på 10 pct. vol. eller derunder | | 7,50 kr. pr. liter. | 2) | For blandinger med et alkoholindhold som
overstiger 10 pct. vol. | | 14,27 kr. pr. liter. | | | | |
|
Afgiften foreslås nedsat, så
afgiftsbelastningen på vinbaserede alkoholsodavand forbliver
uændret.
Afgiften udgør herefter:
| | | | 1) | For blandinger med et alkoholindhold
på 10 pct. vol. eller derunder | | 5,37 kr. pr. liter. | 2) | For blandinger med et alkoholindhold som
overstiger 10 pct. vol. | | 10,52 kr. pr. liter. | | | | |
|
Til § 6
Det foreslås, at § 11,
stk. 4, i lov nr. 1361 af 8. december 2010, som indeholder de
gældende afgiftssatser for tobak, ophæves og erstattes
med satserne i dette lovforslags § 7, stk. 4.
Til § 7
Det foreslås i stk. 1, at loven som udgangspunkt
træder i kraft den 1. januar 2012.
Det foreslås dog i stk. 2, at afgiftsforhøjelserne
på tobaksafgifterne først træder i kraft den 1.
april 2012. Med den forlængede frist forventes det, at
størstedelen af fremstillerne af tobak vil være i
stand til at afpasse produktionen til de nye bestemmelser.
I stk. 3
foreslås det, at loven fra ikrafttrædelsesdatoerne
alene finder anvendelse på varer, som udleveres til forbrug
fra registrerede virksomheder, angives til fortoldning eller
importeres.
Endelig foreslås i stk. 4 en overgangsordning for
tobaksafgifterne pr. 1. april 2012. Konkret foreslås det, at
for cigaretter og røgtobak, som fra loven
ikrafttrædelse til og med den 31. december 2013 udleveres til
forbrug fra registrerede virksomheder, angives til fortoldning
eller importeres, betales afgift efter tobaksafgiftsloven og efter
følgende satser:
1) For cigaretter:
116,65 øre pr. styk og 1 pct. af detailsalgsprisen.
2) For
røgtobak, der efter regler fastsat i medfør af
§ 1, stk. 2, i tobaksafgiftsloven er defineret som
groftskåret røgtobak: 722,50 kr. pr. kilogram
3) For
røgtobak, som efter regler fastsat i medfør af
§ 1, stk. 2, i tobaksafgiftsloven er defineret som
fintskåret røgtobak: 772,50 kr. pr. kilogram.
Forslaget indebærer, at cigaretafgiften
forhøjes svarende til en gennemsnitlig prisstigning på
3 kr. inkl. moms pr. 20 styk cigaretter. Konkret foreslås det
at nedsætte værdiafgiften til 1 pct. af detailprisen og
forhøje stykafgiften til 116,65 kr. pr. styk.
Minimumsafgiften, som før udgjorde 103,65 øre pr.
styk foreslås på grund af forhøjelsen af
stykafgiften ophævet. Ændringen i afgiftsstukturen,
dvs. forholdet mellem styk- og værdiafgift, medfører
udover en generel afgiftsforhøjelse også, at
prisforskellen mellem de billige og de dyre cigaretmærker
mindskes, og de billige cigaretmærker pålægges
den største afgiftsstigning. At de billige
cigaretmærker stiger mest, betyder at barrieren for nye
rygere bliver højere.
For røgtobakken foreslås en
afgiftsforhøjelse på 120 kr. pr. kilogram. Hermed vil
afgiften for groftskåret røgtobak udgøre 722,50
kr. pr. kilogram, og afgiften for finskåret røgtobak
vil udgøre 772,50 kr. pr. kilogram. Dette medfører,
at hjemmerullede cigaretter gennemsnitligt ligeledes vil stige med
3 kr. inkl. moms pr. 20 styk.
Bilag 1
Bilag 1 - (Evt. ) Andre
bilag (EU-direktiver, forordninger, tekniske
redegørelser)
Bilag 2 -
Paralleltekster
Bilag 2
Lovforslaget sammenholdt
med gældende lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om afgift af chokolade- og sukkervarer m.m.
(chokoladeafgiftsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 567 af 3.
august 1998, som ændret bl.a. ved § 1 i lov nr.
1583 af 20. december 2006, § 1 i lov nr. 524 af 12. juni
2009 og senest ved § 5 i lov nr. 1385 af 21. december
2009, foretages følgende ændringer: | | | | § 2.
Afgiften svares efter følgende satser på grundlag af
den afgiftspligtige vægt: | | | 1) Varer, hvis indhold af tilsat sukker
overstiger 0,5 g sukker pr. 100 g | | 17 kr. og 75 øre pr. kg. | | 1. I § 2, stk. 1, nr. 1,
ændres »17 kr. og 75 øre« til: »23
kr. og 75 øre«. | 2) Varer, hvis indhold af sukker
udgør højst 0,5 g sukker pr. 100 g | | 14 kr. og 20 øre pr.kg. | | 2. § 2, stk. 1, nr. 2, affattes
således: | | | | | »2) Varer, hvis indhold af tilsat
sukker udgør højst 0,5 g sukker pr. 100 g | | 20 kr. og 20 øre pr. kg« | Stk. 2. --- | | | | | | § 22. Stk. 1-3
--- | | | Stk. 4. Afgiften
svares efter følgende satser på grundlag af
vægten af de afgiftspligtige bestanddele: 1) - 3) | | 3. I § 22, stk. 4, nr. 3,
ændres »17 kr. og 75 øre« til: »23
kr. og 75 øre«. | 4) Andre afgiftspligtige bestanddele, hvis
indhold af sukker højst udgør 0,5 g sukker pr. 100
g | | 14 kr. og 20 øre pr. kg. | | 4. § 22, stk. 4, nr. 4, affattes
således: | »4) Andre afgiftspligtige
bestanddele, hvis indhold af tilsat sukker udgør
højst 0,5 g sukker pr. 100 g | | 20 kr. og 20 øre pr. kg« | Stk. 5- 9.
--- | | | | | § 2 | | | | | | I lov om afgift af konsum-is, jf.
lovbekendtgørelse nr. 888 af 17. august 2006, som
ændret ved § 3 i lov nr. 523 af 17. juni 2008,
§ 81 i lov nr. 1336 af 19. december 2008 og § 2
i lov nr. 524 af 12. juni 2009, foretages følgende
ændringer: | | | | § 1.
Af her i landet i erhvervsmæssigt øjemed fremstillet
konsumis svares afgift til statskassen på: 1) ukker overstiger 0,5 g sukker pr. 100
ml. 2) 3 kr. og 40 øre pr. liter,
når varens indhold af tilsat sukker højst udgør
0,5 g pr. 100 ml. | | 1. I § 1, stk. 1, nr. 1,
ændres »4 kr. og 25 øre« til: »6 kr.
og 38 øre«. 2. I § 1, stk. 1, nr. 2,
ændres »3 kr. og 40 øre« til: »5 kr.
og 10 øre«. | Stk. 2. Af her i
landet fremstillet konsum-is-miks, der er beregnet til
erhvervsmæssig fremstilling af konsum-is i softicemaskiner og
lignende apparater, svares afgift til statskassen på: | | | 1) 4 kr. og 25 øre pr. liter
konsum-is, der kan fremstilles af de pågældende varer,
når varens indhold af tilsat suk-ker overstiger 0,5 g sukker
pr. 100 ml. | | 3. I § 1, stk. 2, nr. 1,
ændres »4 kr. og 25 øre« til: »6 kr.
og 38 øre«. | 2) 3 kr. og 40 øre pr. liter
konsum-is, der kan fremstilles af de pågældende varer,
når varens indhold af tilsat suk-ker højst
udgør 0,5 g pr. 100 ml. Stk. 3.-7.
--- | | 4. I § 1, stk. 2, nr. 2,
ændres »3 kr. og 40 øre« til: »5 kr.
og 10 øre«. | | | | | | § 3 | | | | | | I lov om afgift af mineralvand m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 109 af 22. januar 2007, som
ændret ved § 86 i lov nr. 1336 af 19. december
2008, § 21 i lov nr. 1344 af 19. december 2008,
§ 3 i lov nr. 524 af 12. juni 2009 og § 7 i lov
nr. 1385 af 21. december 2009, foretages følgende
ændring: | | | | § 2.
For varer omfattet af § 1, stk. 1, nr. 1-4,
udgør afgiften: | | | 1) 108 øre pr. liter af varer, hvis
indhold af tilsat sukker - | | 1. I § 2, stk. 1, nr. 1,
ændres »108« til: »158«. | Stk. 2.-4.--- | | | | | § 4 | | | | | | I lov tobaksafgifter (tobaksafgiftsloven), jf.
lovbekendt-gørelse nr. 635 af 21. august 1998, som
ændret bl.a. ved § 2 i lov nr. 1296 af 20. december
2000, § 1 i lov nr. 1063 af 17. december 2002,
§ 1 i lov nr. 1392 af 20. december 2004, § 4 i
lov nr. 524 af 12. juni 2009, § 3 i lov nr. 626 af 11.
juni 2010, § 3 i lov nr. 1361 af 8. december 2010 og
senest ved § 1 i lov nr. 626 af 14. juni 2011, foretages
følgende ændringer: | | | | | | | § 1.
--- | | 1. § 1, stk. 1, nr. 1, affattes
således: | 1) For cigaretter: 67,50 øre pr.
styk og 22,49 pct. af detailprisen, jf. § 28, dog minimum
103,65 øre pr. styk. | | »1) For cigaretter: 118,25 øre
pr. styk og 1 pct. af detailsalgsprisen, jf.
§ 28.« | 2) For røgtobak, der efter regler
fastsat i medfør af stk. 2 er defineret som
groftskåret røgtobak: 618,50 kr. pr. kilogram. | | 2. I § 1, stk. 1, nr. 2,
ændres »618,50« til: »738,50«. | 3) For røgtobak, der efter regler
fastsat i medfør af stk. 2 er defineret som
finskåret røgtobak: 668,50 kr. pr. kilogram. | | 3. I § 1, stk. 1, nr. 3,
ændres »668,50« til: »788,50«. | Stk. 2. --- | | | | | | | | § 5 | | | | | | I lov om afgift af øl, vin og frugtvin m.m.
(øl- og vin-afgiftsloven), jf. lovbekendtgørelse nr.
890 af 17. august 2006, som ændret bl.a. ved § 1 i
lov nr. 626 af 11. juni 2010, § 28 i lov nr. 247 af 30.
marts 2010 og senest ved § 2 i lov nr. 626 af 14. juni
2011, foretages følgende ændringer: | | | | § 1.
Der betales afgift af øl her i landet efter reglerne i denne
lov. Afgiften udgør bortset fra varer omfattet af
§§ 3 A-3 C for varer henhørende under
position 2203 og 2206 i EU's kombinerede nomenklatur 50,90 kr. pr.
liter 100 pct. ren alkohol (ætanolindholdet), jf. dog
stk. 2. | | 1. I § 1, stk. 1, ændres
»50,90« til: »63,60«. | Stk. 2. --- | | | | | | § 2.
--- | | | | | | § 3.
--- Stk. 2. --- | | | kr. pr. liter | | | 1) med et ætanolindhold på over
1,2 pct. vol. , men ikke over 6 pct. vol. | 3,90 | | 2. I § 3, stk. 2, nr. 1,
ændres »3,90« til: »6,03«. | 2) med et ætanolindhold på over
6 pct. vol. , men ikke over 15 pct. vol. | 6,87 | | 3. I § 3, stk. 2, nr. 2,
ændres »6,87« til: »10,62«. | 3) med et ætanolindhold på over
15 pct. vol. , men ikke over 22 pct. vol. | 9,20 | | 4. I § 3, stk. 2, nr. 3,
ændres »9,20« til: »14,22«. | | | | § 3
B. --- | | | kr. pr. liter | | | 1) hvis blandingens alkoholindhold er
på 10 pct. vol. el-ler derunder | 8,60 | | 5. I § 3 B, nr. 1, ændres
»8,60« til: »7,90«. | 2) hvis blandingens alkoholindhold
overstiger 10 pct. vol. | 15,05 | | 6. I § 3 B, nr. 2, ændres
»15,05« til: »13,52«. | | | | § 3
C. --- | | | 1) hvis blandingens alkoholindhold er
på 10 pct. vol. eller derunder: | 7,50 | | 7. I § 3 C, nr. 1, ændres
»7,50« til: »5,37«. | 2) hvis blandingens alkoholindhold
overstiger 10 pct. vol. : | 14,27 | | 8. I § 3 C, nr. 2, ændres
»14,27« til: »10,52«. | | | | | | § 6 | | | | | | I lov nr. 1361 af 8. december 2010 om
ændring af løn-sumsafgiftsloven, momsloven,
registreringsafgiftsloven og forskellige andre love (Fremrykning af
forhøjelse af lønsumsafgift for finansielle
virksomheder, lønsumsaf-giftsfritagelse for undervisning
på professionshøjskoler, ændring af reglerne om
renten af registreringsafgift ved bl.a. forholdsmæssig
betaling i forbindelse med leasing), foretages følgende
ændring: | | | | § 11. --- Stk. 2-3.
--- | | | Stk. 4. For
cigaretter og røgtobak, som den 1. januar 2011 findes i
ustemplet stand hos virksomheder, der fremstiller eller modtager
cigaretter eller røgtobak fra udlandet, og for varer, som
fra nævnte dag fremstilles, udleveres til forbrug fra
autoriserede og registrerede virksomheder, angives til fortoldning
eller modtages fra udlandet, betales afgift efter lov om
tobaksafgifter og efter følgende satser frem til og med den
31. december 2013: | | 1. § 11, stk. 4,
ophæves. | 1) For cigaretter: 67,50 øre pr.
styk og 21,65 pct. af detailprisen, jf. § 28 i
tobaksafgiftsloven, dog minimum 103,65 øre pr. styk. | | | 2) For røgtobak, der efter regler
fastsat i medfør af § 1, stk. 2, i
tobaksafgiftsloven som affattet ved denne lovs § 3, nr.
3, er defineret som groftskåret røgtobak: 602,50 kr.
pr. kilogram. | | | 3) For røgtobak, der efter regler
fastsat i medfør af § 1, stk. 2, i
tobaksafgiftsloven som affattet ved denne lovs § 3, nr.
3, er defineret som finskåret røgtobak: 652,50 kr. pr.
kilogram. | | | | | | | | § 7 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2012, dog jf. stk. 2. | | | Stk. 2.
§ 4 og § 6 træder i kraft den 1. april
2012. | | | Stk. 3. Loven har
alene virkning for varer, som efter lovens ikrafttræden
udleveres til forbrug fra registrerede virksomheder, angives til
fortoldning eller importeres. | | | Stk. 4. For
cigaretter og røgtobak, som fra den 1. april 2012 til og med
den 31. december 2013 udleveres til forbrug fra registrerede
virksomheder, angives til fortoldning eller importeres, betales
afgift efter tobaksafgiftsloven og efter følgende
satser: | | | 1) For cigaretter: 116,65 øre pr. styk og 1
pct. af detailsalgsprisen, jf. § 28 i
tobaksafgiftsloven. | | | 2) For røgtobak, der efter regler fastsat i
medfør af § 1, stk. 2, i tobaksafgiftsloven
er defineret som groftskåret røgtobak: 722,50 kr. pr.
kilogram | | | 3) For røgtobak, som efter regler fastsat i
medfør af § 1, stk. 2, i tobaksafgiftsloven
er defineret som fintskåret røgtobak: 772,50 kr. pr.
kilogram. |
|
Officielle noter
1) Loven har som udkast været
notificeret i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 98/34/EF (informationsproceduredirektivet)
som ændret ved direktiv 98/48/EF.