L 32 Forslag til lov om ændring af lov om afgift af kvælstofoxider, lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v. og lov om afgift af naturgas og bygas.

(Højere afgift på luftforurening fra NOx m.v.).

Af: Skatteminister Thor Möger Pedersen
Udvalg: Skatteudvalget
Samling: 2011-12
Status: Stadfæstet

Betænkning

Afgivet: 15-12-2011

Afgivet: 15-12-2011

Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 15. december 2011

20111_l32_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 15. december 2011

1. Ændringsforslag

Skatteministeren har stillet 9 ændringsforslag til lovforslaget.


2. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 21. november 2011 og var til 1. behandling den 29. november 2011. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.


Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.


Høring

Lovforslaget blev sendt i høring samtidig med fremsættelsen, og skatteministeren orienterede den 21. november 2011 udvalget herom. Den 25. november henholdsvis den 28. november 2011 sendte skatteministeren de indkomne høringssvar til udvalget. Den 27. november 2011 sendte skatteministeren høringsskema herom til udvalget. Efterfølgende sendte skatteministeren den 7. december 2011 yderligere høringssvar og et høringsskema til udvalget.


Skriftlige henvendelser

Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra:


affald danmark,


Brancheforeningen Dansk Miljøteknologi og Det Økologiske Råd,


Det Økologiske Råd,


Landbrug & Fødevarer,


Procesindustrien,


Rejsearbejdere.dk,


RenoSam,


Saint-Gobain Weber A/S,


Tillidsrepræsentanter fra Aalborg Portland A/S og


Aalborg Portland A/S.


Skatteministeren har over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget.


Samråd

Udvalget har stillet 3 samrådsspørgsmål, jf. L 32 - samrådsspørgsmål A-C, til skatteministeren og ministeren for by, bolig og landdistrikter til mundtlig besvarelse, som disse har besvaret i et åbent samråd med udvalget den 14. december 2011. Ministrene har efterfølgende sendt udvalget de talepapirer, som lå til grund for besvarelsen af spørgsmålene.


Deputationer

Endvidere har følgende mundtligt over for udvalget redegjort for deres holdning til lovforslaget:


Medarbejdere fra Nordic Sugar, Nykøbing,


Procesindustrien,


Rejsearbejdere.dk og


Tillidsrepræsentanter fra Aalborg Portland A/S.


Spørgsmål

Udvalget har stillet 38 spørgsmål til skatteministeren og 1 spørgsmål til ministeren for by, bolig og landdistrikter til skriftlig besvarelse, som disse har besvaret.


3. Indstillinger og politiske bemærkninger

Et flertal i udvalget (S, RV, EL og SF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede ændringsforslag.


Et mindretal i udvalget (V, DF, LA og KF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de stillede ændringsforslag.


Venstres, Dansk Folkepartis, Liberal Alliances og Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget stemmer imod lovforslaget, da det vil forøge danske virksomheders omkostninger og dermed forringe konkurrenceevnen. Vi er midt i en finanskrise, hvor mange virksomheder kæmper for at overleve. Mange af de virksomheder, som har det rigtig svært, er virksomheder, som skal konkurrere med udenlandske virksomheder med tilsvarende produktioner - og som qua deres produktion bruger relativt store mængder energi.


Med den voldsomme stigning af NOx-afgiften sender regeringen et tydeligt signal om, at man ganske enkelt ikke ønsker industri og produktionsvirksomheder i Danmark.


I loven er indbygget en reduktion i afgiften for visse energitunge virksomheder, men denne reduktion er betinget af godkendelse i EU, en godkendelse, som først vil komme senere - hvis den kommer. Venstre, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti mener ikke, at det er i orden at udsætte virksomhederne for så stor usikkerhed om, hvad de kommer til at betale. Det er slet ikke i orden at gennemføre en så voldsom afgiftsstigning så hurtigt.


Afgiften vender også den tunge ende nedad i forhold til den almindelige familie. Det er således også en afgift på opvarmning, fjernvarme m.v. Det fremgår også af bemærkningerne til lovforslaget, at der regnes med en mindre indtægt til staten, på grund af at det almindelige forbrug af varer belagt med afgifter vil falde som følge af et mindre rådighedsbeløb hos forbrugerne.


Samlet set trækker den foreslåede afgiftsstigning på en lang række områder i den forkerte retning, i forhold til hvad Danmark har brug for.  Det vil desværre koste mange danske arbejdspladser og tabt konkurrenceevne. Det vil Venstre, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti under ingen omstændigheder medvirke til.


Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.


En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.


4. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

Til § 1

Af skatteministeren, tiltrådt af udvalget:

1) I den under nr. 2 foreslåede affattelse af § 2, stk. 1, udgår nr. 3, og i stedet indsættes:

»3) Fra den 1. januar til den 30. juni 2012 5,2 kr. pr. kg NOx

4) Fra den 1. juli til den 31. december 2012 25,0 kr. pr. kg NOx



[Afgiftsforhøjelsen udskydes fra den 1. januar 2012 til den 1. juli 2012]

Af skatteministeren, tiltrådt af udvalget:

2) Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:

»01. I § 2, stk. 3, ændres »stk. 1, nr. 6« til: »stk. 1, nr. 7«.«

[Konsekvensændring]

Af skatteministeren, tiltrådt af udvalget:

3) Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:

»02. I § 9, stk. 1, udgår »registrerede«.«

[Præcisering af bestemmelsen]

Af skatteministeren, tiltrådt af udvalget:

4) I den under nr. 4 foreslåede affattelse af § 10, stk. 2, ændres »1. januar 2012« til: »1. juli 2012«.

[Konsekvens af, at afgiftsforhøjelsen udskydes fra den 1. januar 2012 til den 1. juli 2012]

Af skatteministeren, tiltrådt af udvalget:

5) I den under nr. 5 foreslåede affattelse af § 10, stk. 2, ændres »1. januar 2012« til: »1. juli 2012«.

[Konsekvens af, at afgiftsforhøjelsen udskydes fra den 1. januar 2012 til den 1. juli 2012]

Af skatteministeren, tiltrådt af udvalget:

6) I den under nr. 6 foreslåede affattelse af bilag 1 udgår kolonnen »1. jan. - 31. dec. 2012«, og i stedet indsættes:

»1. jan. - 30. juni 2012
1. juli - 31. dec. 2012
  
0,9
4,5
0,9
4,5
0,9
4,5
2,9
14,2
2,7
12,8
0,9
4,5
0,9
4,5
1,8
8,7
3,3
16,1
1,0
4,6
0,8
4,0
2,9
13,9
0,5
2,5
0,9
4,1«
0,9
4,1«
16,6
80,0
1,3
5,0
0,3
1,3
7,0
0,5
33,8
2,3
0,5
2,3
 
  
0,9
4,5
0,9
4,5
0,9
4,5
  
  
0,9
4,5
0,9
4,5
  
  
  
  
  
  
0,8
4,1«
0,8
4,1«
  
  
  
  
  


[Afgiftsforhøjelsen udskydes fra den 1. januar 2012 til den 1. juli 2012]

Til § 2

Af skatteministeren, tiltrådt af udvalget:

7) I den under nr. 3 foreslåede affattelse af bilag 2 udgår kolonnen »1. jan. - 31. dec. 2012«, og i stedet indsættes:

»1. jan. - 30. juni 2012
1. juli - 31. dec. 2012
  
287,6
284,0
213,1
213,1
276,7
273,1
257,0
253,4
257,0
253,4
255,7
252,1
241,5
241,5
217,3
217,3
287,6
284,0
213,1
213,1
473,3
470,0
402,2
398,9
395,4
392,1
178,8
171,9
328,9
316,1
273,3
273,3
445,0
445,0
213,1
213,1
122,4
121,4
71,7
70,7
  
285,9
282,4
211,8«
211,8«
275,1
271,6
255,5
252,0
255,5
252,0
254,3
250,8
285,9
282,4
211,8«
211,8«
469,4
466,2
398,8
395,6
392,2
389,0
441,3
441,3
211,8«
211,8«


[Konsekvens af, at NOx-afgiftsforhøjelsen udskydes fra den 1. januar 2012 til den 1. juli 2012]

Til § 3

Af skatteministeren, tiltrådt af udvalget:

8) I den under nr. 2 foreslåede affattelse af bilag 3 udgår kolonnen »1. jan. - 31. dec. 2012«, og i stedet indsættes:

»1. jan. - 30. juni 2012
1. juli - 31. dec. 2012
293,1
282,1«


[Konsekvens af, at NOx-afgiftsforhøjelsen udskydes fra den 1. januar 2012 til den 1. juli 2012]

Til § 4

Af skatteministeren, tiltrådt af udvalget:

9) Paragraffen affattes således:

Ȥ 4

Stk. 1. Loven træder i kraft den 1. juli 2012, jf. dog stk. 2-4.

Stk. 2. Skatteministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttrædelsen af § 1, nr. 1.

Stk. 3. § 1, nr. 3, træder i kraft den 1. januar 2012.

Stk. 4. Skatteministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttrædelsen af § 1, nr. 4. Bestemmelsen har virkning fra og med den 1. juli 2012.

Stk. 5. Loven finder anvendelse på NO2-ækvivalenter, der fra og med den 1. juli 2012 udledes til luften ved forbrænding fra virksomheder, der er omfattet af § 3, stk. 1 og 2, i lov om afgift af kvælstofoxider. Loven finder endvidere anvendelse på varer nævnt i bilag 1 til lov om afgift af kvælstofoxider, der fra og med den 1. juli 2012 leveres, udleveres eller forbruges af registrerede virksomheder, angives til fortoldning, modtages fra udlandet eller medbringes fra udlandet. Loven finder også anvendelse for energiafgiftspligtige varer, der fra og med den 1. juli 2012 udleveres til forbrug fra registrerede virksomheder, forbruges af registrerede virksomheder, angives til fortoldning, modtages fra udlandet eller medtages fra udlandet.

Stk. 6. For løbende leverancer, for hvilke afregningsperioden påbegyndes inden den 1. juli 2012 og afsluttes efter dette tidspunkt, beregnes afgiften af så stor en del af leverancen, som tidsrummet fra lovens ikrafttræden til afregningsperiodens afslutning udgør i forhold til den samlede afregningsperiode. Med told- og skatteforvaltningens tilladelse kan der foretages afrunding ved opgørelse af den brøkdel af leverancerne, hvoraf der skal betales afgift.

Stk. 7. Stk. 5 og 6 finder tilsvarende anvendelse for øvrige ændringer m.v. pr. 1. januar i et år.«

[Ikrafttrædelsestidspunktet for ændringen af forskellige afgiftssatser udskydes fra den 1. januar 2012 til den 1. juli 2012]

Bemærkninger

Til nr. 1 og 6

Erhvervene har rejst kritik af, at den markante forhøjelse af NOx-afgiften sker med fuld effekt fra den 1. januar 2012, inden virksomhederne kan nå at gennemføre driftsmæssige tilpasninger af deres NOx-udledninger og dermed nedbringe afgiftsbetalingen. Regeringen har været lydhør over for disse indvendinger og foreslår med ændringsforslagene, at afgiftsforhøjelsen udskydes fra den 1. januar til den 1. juli 2012, så erhvervene får mulighed for at gennemføre tilpasninger til afgiften, før afgiften får fuld effekt.


Udskydelsen af forhøjelsen af NOx-afgiften til den 1. juli 2012 indebærer et mindreprovenu på knap 0,3 mia. kr. i 2012. Samtidig fremgår det af lovforslaget om nedsættelse af loftet over fradraget for indskud på ratepension m.v. (L 28), at der skønnes en provenuvirkning på 1,9 mia. kr. i 2012 mod skønnet 1,5 mia. kr. i regeringens finanslovudspil. Skønnet for den varige virkning er dog uændret, og derfor kan merprovenuet ikke anvendes til at finansiere varige initiativer. Således anvendes merprovenuet til at finansiere mindreprovenuet vedrørende NOx-afgiften i 2012.


De provenumæssige konsekvenser ved udskydelsen af forhøjelsen af NOx-afgiften er yderligere belyst i nedenstående tabel.


 


Tabel: Provenumæssige konsekvenser ved forhøjelse af NOx-afgiften fra den 1. juli 2012
Mio. kr. i 2012-niveau
Varig virkning
Indkomstår
  
2012
2013
2014
2015
Umiddelbart merprovenu på konto
675
365
710
695
680
Umiddelbart merprovenu inklusive virkning på andre konti (moms)
750
405
790
770
755
Umiddelbart merprovenu efter korrektion af tilbageløb
505
275
535
520
510
Umiddelbart merprovenu efter korrektion af tilbageløb og adfærd
215
115
225
220
215
Umiddelbart merprovenu efter adfærd inklusive arbejdsudbudseffekter
195
105
205
200
195


Finansårsvirkningen på konto for NOx-afgift skønnes til 305 mio. kr. i 2012.


De erhvervsøkonomiske og miljømæssige konsekvenser m.v. af højere afgift på luftforurening fra NOx vil indtræde et halvt år senere end efter det fremsatte lovforslag.


Til nr. 2

Ændringsforslaget stilles som en konsekvens af ændringsforslag nr. 1 sendt til Skatteudvalget den 12. december 2011.


Til nr. 3

NOx-afgiftslovens § 9, stk. 1, indeholder regler for godtgørelse af afgift for energiforbrug, når der foretages begrænsning af udledning af NO2-ækvivalenter til luften. Efter bestemmelsens ordlyd gælder den for virksomheder, der er registrerede efter NOx-afgiftsloven. I de oprindelige forudsætninger bag NOx-afgiften, herunder lovforslag L 169 fremsat den 28. marts 2008, er det imidlertid lagt til grund, at godtgørelse kan ydes til alle virksomheder, der enten har eller fremadrettet får foretaget tiltag, som fører til, at udledningen af NO2-ækvivalenter til luften begrænses. Med henvisning hertil har Skatteministeriet i et offentliggjort styresignal meddelt, at godtgørelse af NOx-afgift kan ydes til både registrerede og ikkeregistrerede virksomheder, der begrænser udledningen af NOx til luften, jf. styresignal af 4. juli 2011 om afgift af kvælstofoxider - afgiftsgodtgørelse - ikkeregistrerede virksomheder - styresignal. Det foreslås med ændringsforslaget, at ordet »registrerede« fjernes fra udtrykket »registrerede virksomheder« i bestemmelsen. Dermed præciseres det, at bestemmelsen gælder for både registrerede og ikkeregistrerede virksomheder, der begrænser udledningen af NOx til luften.


Til nr. 4 og 5

Det foreslås med ændringsforslagene, at effekten af de foreslåede regler om bundfradrag i den afgiftspligtige udledning af NO2-ækvivalenter udskydes fra den 1. januar til den 1. juli 2012. Det er en konsekvens af, at NOx-afgiftsforhøjelsen udskydes fra den 1. januar 2012 til den 1. juli 2012.


Til nr. 7 og 8

Af afgiftstekniske grunde er motorbrændstof til biler m.v. også omfattet af den højere NOx-afgift, men da afgiften kun skal belaste stationære anlæg, skal der samtidig med forhøjelsen af NOx-afgiften ske nedsættelse af energiafgifterne, så den samlede afgiftsbelastning af motorbrændstof til biler m.v. vil være på samme niveau som uden forhøjelsen af NOx-afgiften. Med ændringsforslagene foreslås, at nedsættelsen af energiafgifterne udskydes fra den 1. januar 2012 til den 1. juli 2012 svarende til, at NOx-afgiftsforhøjelsen udskydes fra den 1. januar 2012 til den 1. juli 2012. Det betyder, at der vil gælde forskellige satser for mineralolieafgift og gasafgift for motorbrændstof i første og andet halvår 2012.


Til nr. 9

Med ændringsforslaget udskydes ikrafttrædelsestidspunktet for ændringen af forskellige afgiftssatser generelt fra den 1. januar 2012 til den 1. juli 2012 som konsekvens af, at NOx-afgiftsforhøjelsen m.v. skal udskydes fra den 1. januar 2012 til den 1. juli 2012.


Ane Halsboe-Larsen (S) Henrik Sass Larsen (S) Jacob Bjerregaard (S) John Dyrby Paulsen (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Simon Kollerup (S) Thomas Jensen (S) Nadeem Farooq (RV) Rasmus Helveg Petersen (RV) Camilla Hersom (RV) Jonas Dahl (SF) Jesper Petersen (SF) Frank Aaen (EL) Johanne Schmidt-Nielsen (EL) Lars Dohn (EL) Hans Andersen (V) Gitte Lillelund Bech (V) fmd. Jakob Ellemann-Jensen (V) Lars Christian Lilleholt (V) Tina Nedergaard (V) Torsten Schack Pedersen (V) Finn Thranum (V) Mads Rørvig (V) Dennis Flydtkjær (DF) Mikkel Dencker (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Ole Birk Olesen (LA) nfmd. Mike Legarth (KF)

Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)47
Socialdemokratiet (S)44
Dansk Folkeparti (DF)22
Radikale Venstre (RV)17
Socialistisk Folkeparti (SF)16
Enhedslisten (EL)12
Liberal Alliance (LA)9
Det Konservative Folkeparti (KF)8
Inuit Ataqatigiit (IA)1
Siumut (SIU)1
Sambandsflokkurin (SP)1
Javnaðarflokkurin (JF)1

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 32


Bilagsnr.
Titel
1
Henvendelse af 18/11-11 fra Landbrug & Fødevarer
2
Lovudkast i høring, fra skatteministeren
3
Fastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
4
Henvendelse af 22/11-11 fra affald danmark
5
Henvendelse af 10/11-11 fra RenoSam
6
Henvendelse af 23/11-11 fra Aalborg Portland A/S
7
Høringssvar, fra Skatteministeriet
8
Høringsskema, fra skatteministeren
9
Yderligere høringssvar, fra Skatteministeriet
10
Henvendelse af 28/11-11 fra Procesindustrien
11
Procesindustriens præsentation, som blev vist under foretræde den 30/11-11
12
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 23/11-11 fra Aalborg Portland A/S
13
Kopi af svar på spørgsmål S 1013 - S 1016, S 1055 og S 1056, som vedrører lovforslaget
14
Henvendelse af 2/12-11 fra Rejsearbejder.dk
15
Henvendelse af 7/12-11 fra tillidsrepræsentanter fra Aalborg Portland A/S
16
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 2/12-11 fra Rejsearbejdere.dk
17
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 18/11-11 fra Landbrug & Fødevarer
18
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 28/11-11 fra Procesindustrien
19
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 30/11-11 fra Procesindustrien
20
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 10/11-11 fra RenoSam
21
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 22/11-11 fra affald danmark
22
Supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
23
1. udkast til betænkning
24
Henvendelse af 9/12-11 fra Aalborg Portland
25
Henvendelse af 9/12-11 fra Brancheforeningen Dansk Miljøteknologi og Det Økologiske Råd
26
Henvendelse af 7/12-11 fra Det Økologiske Råd
27
Henvendelse af 12/12-11 fra Procesindustrien i Danmark
28
Ændringsforslag, fra skatteministeren
29
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 7/12-11 fra tillidsrepræsentanter fra Aalborg Portland
30
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 9/12-11 fra Det Økologiske Råd og Brancheforeningen Dansk Miljøteknologi
31
Henvendelse af 13/12-11 fra Saint-Gobain Weber A/S
32
Ændringsforslag, fra skatteministeren
33
2. udkast til betænkning
34
Henvendelse af 13/12-11 fra Aalborg Portland
35
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 7/12-11 fra Det Økologiske Råd
36
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 12/12-11 fra Procesindustrien
37
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 9/12-11 fra Aalborg Portland
38
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 13/12-11 fra Saint-Gobain Weber A/S
39
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 13/12-11 fra Aalborg Portland
40
Henvendelse af 12/12-11 fra Rejsearbejdere.dk
41
Nyt tidspunkt for betænkningsafgivelse over lovforslaget
42
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 12/12-11 fra Rejsearbejdere.dk


Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 32


Spm.nr.
Titel
1
Spm. om at redegøre for, om det - når der i lovforslaget forslås et målerkrav for stempelmotorer > 10 MW regnet for hvert anlæg - betyder, at målerkravet forudsætter en størrelse på >10 MW for hver enkelt motor, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
2
MFU spm. om at redegøre for lovforslagets konsekvenser for vilkårene for og udviklingen i landdistrikterne, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
3
MFU spm. om at redegøre for lovforslagets konsekvenser for vilkårene for og udviklingen i landdistrikterne, til ministeren for by, bolig og landdistrikter, og ministerens svar herpå
4
Spm. om, hvilken påvirkning lovforslaget vil have på den gennemsnitlige levetid, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
5
Spm. om, i hvilket omfang Aalborg Portland A/S kan videresende - og i givet fald har videresendt - deres NOx-afgift til fjernvarmebrugerne i Aalborg, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
6
Spm. om, hvilken forskel der er på beregningen af NOx-udledning og påligning af afgift, når oliefelterne i Nordsøen sammenlignes med virksomheder på land, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
7
Spm. om, hvor stor en andel af den NOx, som findes i Danmark, der stammer fra danske udledere af NOx, og hvor stor en andel der stammer fra udlandet, til skatteministeren, kopi til miljøministeren, og ministerens svar herpå
8
Spm. om, hvor stor en andel af danske virksomheder der anvender NOx-reducerende anlæg, til skatteministeren, kopi til miljøministeren, og ministerens svar herpå
9
Spm. , om ministeren forventer, at Kommissionens godkendelse kan foreligge inden ikrafttrædelsestidspunktet - som nu foreslås udskudt et halvt år, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
10
Spm. om en redegørelse for beregning af den beskrevne arbejdsudbudseffekt, jf. bemærkningerne til lovforslaget, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
11
Spm. om en redegørelse for, hvordan afgiften specifikt vil ramme Aalborg Portland A/S, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
12
Spm. om en uddybning af de i forbindelse med tabel 1 nævnte bemærkninger til lovforslaget om mindre provenu på grund af mindre forbrug af andre afgiftsbelagte varer, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
13
Spm. om, hvordan ministeren vurderer gartnerierhvervets reelle økonomiske mulighed for at ændre adfærd i forhold til afgiften på NOx, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
14
Spm. om klarhed over følgende formulering i bemærkningerne (pkt. 3.1 3. Afsnit) »De virksomheder, som måler, skal betale NOx-afgift. Hvis de ikke måler i henhold til NOx-afgiftsloven, er de fritaget for NOx-afgiften …«, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
15
Spm. om at redegøre for den svenske ordning sammenholdt med den danske, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
16
Spm. om, hvilken sundhedsmæssig effekt lovforslaget forudsættes at have - jf. den indledende bemærkning »Denne forhøjelse af NOx-afgiften vil nedbringe luftforureningen fra NOx…«, til skatteministeren, kopi til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå
17
Spm. om at bekræfte, at Aalborg Portland A/S ikke har nogen reel højere NOx-udledning end svenske cementfabrikker/cementprodukter, når man korrigerer for relevante forskelle i produktionen og styrken af færdigvareproduktet i beton m.v., til skatteministeren, og ministerens svar herpå
18
Spm. , om det er fremmende for Aalborg Portland A/S's investeringslyst i Danmark, at virksomheden skal betale 40 mio. kr. i NOx-afgift frem for de nuværende 2 mio. kr., til skatteministeren, og ministerens svar herpå
19
Spm. , om det gør indtryk på ministeren, at medarbejderne på Aalborg Portland anbefaler statsministeren at tage afgiftsstigningen af bordet, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
20
Spm. om at få bekræftet udsagnet fra den socialdemokratiske skatteordfører Thomas Jensen i TV Midt/Vest den 30/11-11, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
21
Spm. , om ministeren er enig i Socialdemokratiets skatteordførers udsagn om, at når ikrafttrædelsen skubbes 6 måneder, så kan virksomhederne nå at nedbringe deres NOx-udslip, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
22
Spm. om, hvilke provenumæssige konsekvenser det har, når udskydelsen af NOx-afgiften vil give virksomhederne mulighed for at nedbringe deres NOx-udslip, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
23
Spm. , om ministeren vil indrømme, at der alene er tale om en fiskal afgift og ikke en miljømæssigt betinget afgift, hvis ikke udskydelsen på 6 måneder har en provenumæssig konsekvens, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
24
Spm. om, hvor regeringen vil spare i de offentlige udgifter for at leve op til regeringens forsigtighedsprincip, såfremt udskydelsen af NOx-afgiften vil betyde et lavere provenu, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
25
Spm. om at redegøre for de beskæftigelsesmæssige konsekvenser ved dette lovforslag isoleret set (og ikke den samlede beskæftigelseseffekt af regeringens finanslovudspil), til skatteministeren, kopi til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå
26
Spm. om at redegøre for lovforslagets konsekvenser for danske virksomheders konkurrenceevne, til skatteministeren, kopi til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå
27
Spm. om, hvordan lovforslaget harmonerer med regeringens målsætninger om konkurrenceevne, vækst og beskæftigelse, til skatteministeren, kopi til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå
28
Spm. , om det efter ministerens opfattelse er korrekt, at det ikke er teknisk muligt for Aalborg Portland A/S at reducere NOx-udledningen, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
29
Spm. om, hvilke initiativer Aalborg Portland A/S kan tage for at nedbringe NOx-udledningen, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
30
Spm. om kommentar til artiklen i Børsen den 30/11-11: »Metalformand i frontalangreb på regeringen«, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
31
Spm. om kommentar til artiklen i Børsen den 2/12-11: »Metal: NOx-afgift koster statskassen 343 mio. kr.«, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
32
Spm. om kommentar til artiklen i Information 9/12-11 »Forurening: Dansk Energi og grøn tænketank går sammen mod regeringens NOx-afgift,« til skatteministeren, og ministerens svar herpå
33
Spm. , om ministeren kan oversende udvalget sit talepapir fra samrådet den 14/12-11, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
34
Spm. , om ministeren kan oversende udvalget sit talepapir fra samrådet den 14/12-11, til ministeren for by, bolig og landdistrikter, og ministerens svar herpå
35
Spm. om, hvordan tabet af arbejdspladser som følge af den foreslåede stigning i NOx-afgiften, jf. udmeldingerne fra flere danske virksomheder, kan kompenseres ved et stigende antal praktikpladser og voksenefteruddannelse, til ministeren for by, bolig og landdistrikter, kopi til skatteministeren, og ministerens svar herpå
36
Spm. om, hvor stor effekt på lønningerne ministeren forventer at den stigende NOx-afgift vil få, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
37
Spm. om, hvor stor en andel af den NOx, der er i Danmark, der kommer fra danske udledere, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
38
Spm. om, hvor stor en andel af den NOx-udledning, som kommer fra danske udledere, der berøres af NOx-afgiften, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
39
Spm. om, hvordan dødeligheden i Danmark berøres af den forhøjede NOx-afgift, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
  


Oversigt over samrådsspørgsmål vedrørende L 32


Samråds-spm.nr.
Titel
A
Samrådsspm. om, hvilke konsekvenser ministrene forventer at forøgelsen af NOx-afgiften vil have for beskæftigelsen i landdistrikterne, til skatteministeren og ministeren for by, bolig og landdistrikter
B
Samrådsspm. om, hvad ministrenes holdning er til, at flere virksomheder, herunder Aalborg Portland A/S, har udtrykt planer om at forlade Danmark som følge af stigningen i NOx-afgiften, til skatteministeren og ministeren for by, bolig og landdistrikter
C
Samrådsspm. om, hvilke effekter den udskudte ikrafttræden forventes at have på virksomhedernes konkurrenceevne og på provenuet af afgiftsstigningen, til skatteministeren og ministeren for by, bolig og landdistrikter