Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 15. december 2011
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 9 ændringsforslag til
lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 21. november 2011 og var til 1.
behandling den 29. november 2011. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.
Høring
Lovforslaget blev sendt i høring samtidig med
fremsættelsen, og skatteministeren orienterede den 21.
november 2011 udvalget herom. Den 25. november henholdsvis den 28.
november 2011 sendte skatteministeren de indkomne
høringssvar til udvalget. Den 27. november 2011 sendte
skatteministeren høringsskema herom til udvalget.
Efterfølgende sendte skatteministeren den 7. december 2011
yderligere høringssvar og et høringsskema til
udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra:
affald danmark,
Brancheforeningen Dansk Miljøteknologi og Det
Økologiske Råd,
Det Økologiske Råd,
Landbrug & Fødevarer,
Procesindustrien,
Rejsearbejdere.dk,
RenoSam,
Saint-Gobain Weber A/S,
Tillidsrepræsentanter fra Aalborg Portland A/S og
Aalborg Portland A/S.
Skatteministeren har over for udvalget kommenteret de
skriftlige henvendelser til udvalget.
Samråd
Udvalget har stillet 3 samrådsspørgsmål,
jf. L 32 - samrådsspørgsmål A-C, til
skatteministeren og ministeren for by, bolig og landdistrikter til
mundtlig besvarelse, som disse har besvaret i et åbent
samråd med udvalget den 14. december 2011. Ministrene har
efterfølgende sendt udvalget de talepapirer, som lå
til grund for besvarelsen af spørgsmålene.
Deputationer
Endvidere har følgende mundtligt over for udvalget
redegjort for deres holdning til lovforslaget:
Medarbejdere fra Nordic Sugar, Nykøbing,
Procesindustrien,
Rejsearbejdere.dk og
Tillidsrepræsentanter fra Aalborg Portland A/S.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 38 spørgsmål til
skatteministeren og 1 spørgsmål til ministeren for by,
bolig og landdistrikter til skriftlig besvarelse, som disse har
besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (S, RV, EL
og SF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i udvalget (V, DF, LA
og KF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Venstres, Dansk Folkepartis, Liberal Alliances og Det
Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget stemmer imod
lovforslaget, da det vil forøge danske virksomheders
omkostninger og dermed forringe konkurrenceevnen. Vi er midt i en
finanskrise, hvor mange virksomheder kæmper for at overleve.
Mange af de virksomheder, som har det rigtig svært, er
virksomheder, som skal konkurrere med udenlandske virksomheder med
tilsvarende produktioner - og som qua deres produktion bruger
relativt store mængder energi.
Med den voldsomme stigning af NOx-afgiften sender regeringen et tydeligt
signal om, at man ganske enkelt ikke ønsker industri og
produktionsvirksomheder i Danmark.
I loven er indbygget en reduktion i afgiften for visse
energitunge virksomheder, men denne reduktion er betinget af
godkendelse i EU, en godkendelse, som først vil komme senere
- hvis den kommer. Venstre, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og
Det Konservative Folkeparti mener ikke, at det er i orden at
udsætte virksomhederne for så stor usikkerhed om, hvad
de kommer til at betale. Det er slet ikke i orden at
gennemføre en så voldsom afgiftsstigning så
hurtigt.
Afgiften vender også den tunge ende nedad i forhold til
den almindelige familie. Det er således også en afgift
på opvarmning, fjernvarme m.v. Det fremgår også
af bemærkningerne til lovforslaget, at der regnes med en
mindre indtægt til staten, på grund af at det
almindelige forbrug af varer belagt med afgifter vil falde som
følge af et mindre rådighedsbeløb hos
forbrugerne.
Samlet set trækker den foreslåede afgiftsstigning
på en lang række områder i den forkerte retning,
i forhold til hvad Danmark har brug for. Det vil
desværre koste mange danske arbejdspladser og tabt
konkurrenceevne. Det vil Venstre, Dansk Folkeparti, Liberal
Alliance og Det Konservative Folkeparti under ingen
omstændigheder medvirke til.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
1) I
den under nr. 2 foreslåede
affattelse af § 2, stk. 1,
udgår nr. 3, og i stedet
indsættes:
»3) Fra den
1. januar til den 30. juni 2012 5,2 kr. pr. kg NOx.«
4) Fra den 1. juli
til den 31. december 2012 25,0 kr. pr. kg NOx.«
[Afgiftsforhøjelsen udskydes
fra den 1. januar 2012 til den 1. juli 2012]
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
2)
Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
2, stk. 3, ændres »stk. 1, nr. 6« til:
»stk. 1, nr. 7«.«
[Konsekvensændring]
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
3)
Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:
»02. I §
9, stk. 1, udgår
»registrerede«.«
[Præcisering af
bestemmelsen]
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
4) I
den under nr. 4 foreslåede
affattelse af § 10, stk. 2,
ændres »1. januar 2012« til: »1. juli
2012«.
[Konsekvens af, at
afgiftsforhøjelsen udskydes fra den 1. januar 2012 til den
1. juli 2012]
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
5) I
den under nr. 5 foreslåede
affattelse af § 10, stk. 2,
ændres »1. januar 2012« til: »1. juli
2012«.
[Konsekvens af, at
afgiftsforhøjelsen udskydes fra den 1. januar 2012 til den
1. juli 2012]
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
6) I
den under nr. 6 foreslåede
affattelse af bilag 1 udgår
kolonnen »1. jan. - 31. dec. 2012«, og i stedet
indsættes:
»1. jan. -
30. juni 2012 | 1. juli - 31. dec. 2012 |
| |
0,9 | 4,5 |
0,9 | 4,5 |
0,9 | 4,5 |
2,9 | 14,2 |
2,7 | 12,8 |
0,9 | 4,5 |
0,9 | 4,5 |
1,8 | 8,7 |
3,3 | 16,1 |
1,0 | 4,6 |
0,8 | 4,0 |
2,9 | 13,9 |
0,5 | 2,5 |
0,9 | 4,1« |
0,9 | 4,1« |
16,6 | 80,0 |
1,3 | 5,0 |
0,3 | 1,3 |
7,0 0,5 | 33,8 2,3 |
0,5 | 2,3 |
|
| |
0,9 | 4,5 |
0,9 | 4,5 |
0,9 | 4,5 |
| |
| |
0,9 | 4,5 |
0,9 | 4,5 |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
0,8 | 4,1« |
0,8 | 4,1« |
| |
| |
| |
| |
| |
[Afgiftsforhøjelsen udskydes
fra den 1. januar 2012 til den 1. juli 2012]
Til § 2
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
7) I
den under nr. 3 foreslåede
affattelse af bilag 2 udgår
kolonnen »1. jan. - 31. dec. 2012«, og i stedet
indsættes:
»1. jan. - 30.
juni 2012 | 1. juli - 31. dec.
2012 |
| |
287,6 | 284,0 |
213,1 | 213,1 |
276,7 | 273,1 |
257,0 | 253,4 |
257,0 | 253,4 |
255,7 | 252,1 |
241,5 | 241,5 |
217,3 | 217,3 |
287,6 | 284,0 |
213,1 | 213,1 |
473,3 | 470,0 |
402,2 | 398,9 |
395,4 | 392,1 |
178,8 | 171,9 |
328,9 | 316,1 |
273,3 | 273,3 |
445,0 | 445,0 |
213,1 | 213,1 |
122,4 | 121,4 |
71,7 | 70,7 |
| |
285,9 | 282,4 |
211,8« | 211,8« |
275,1 | 271,6 |
255,5 | 252,0 |
255,5 | 252,0 |
254,3 | 250,8 |
285,9 | 282,4 |
211,8« | 211,8« |
469,4 | 466,2 |
398,8 | 395,6 |
392,2 | 389,0 |
441,3 | 441,3 |
211,8« | 211,8« |
[Konsekvens af, at NOx-afgiftsforhøjelsen udskydes fra
den 1. januar 2012 til den 1. juli 2012]
Til § 3
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
8) I
den under nr. 2 foreslåede
affattelse af bilag 3 udgår
kolonnen »1. jan. - 31. dec. 2012«, og i stedet
indsættes:
»1. jan. - 30.
juni 2012 | 1. juli - 31. dec.
2012 |
293,1 | 282,1« |
[Konsekvens af, at NOx-afgiftsforhøjelsen udskydes fra
den 1. januar 2012 til den 1. juli 2012]
Til § 4
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
9)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 4
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2012, jf. dog stk. 2-4.
Stk. 2. Skatteministeren
fastsætter tidspunktet for ikrafttrædelsen af § 1,
nr. 1.
Stk. 3. § 1, nr. 3,
træder i kraft den 1. januar 2012.
Stk. 4. Skatteministeren
fastsætter tidspunktet for ikrafttrædelsen af § 1,
nr. 4. Bestemmelsen har virkning fra og med den 1. juli 2012.
Stk. 5. Loven finder
anvendelse på NO2-ækvivalenter, der fra og med den
1. juli 2012 udledes til luften ved forbrænding fra
virksomheder, der er omfattet af § 3, stk. 1 og 2, i lov om
afgift af kvælstofoxider. Loven finder endvidere anvendelse
på varer nævnt i bilag 1 til lov om afgift af
kvælstofoxider, der fra og med den 1. juli 2012 leveres,
udleveres eller forbruges af registrerede virksomheder, angives til
fortoldning, modtages fra udlandet eller medbringes fra udlandet.
Loven finder også anvendelse for energiafgiftspligtige varer,
der fra og med den 1. juli 2012 udleveres til forbrug fra
registrerede virksomheder, forbruges af registrerede virksomheder,
angives til fortoldning, modtages fra udlandet eller medtages fra
udlandet.
Stk. 6. For
løbende leverancer, for hvilke afregningsperioden
påbegyndes inden den 1. juli 2012 og afsluttes efter dette
tidspunkt, beregnes afgiften af så stor en del af leverancen,
som tidsrummet fra lovens ikrafttræden til
afregningsperiodens afslutning udgør i forhold til den
samlede afregningsperiode. Med told- og skatteforvaltningens
tilladelse kan der foretages afrunding ved opgørelse af den
brøkdel af leverancerne, hvoraf der skal betales afgift.
Stk. 7. Stk. 5 og 6
finder tilsvarende anvendelse for øvrige ændringer
m.v. pr. 1. januar i et år.«
[Ikrafttrædelsestidspunktet
for ændringen af forskellige afgiftssatser udskydes fra den
1. januar 2012 til den 1. juli 2012]
Bemærkninger
Til nr. 1 og 6
Erhvervene har rejst kritik af, at den markante
forhøjelse af NOx-afgiften
sker med fuld effekt fra den 1. januar 2012, inden virksomhederne
kan nå at gennemføre driftsmæssige tilpasninger
af deres NOx-udledninger og dermed
nedbringe afgiftsbetalingen. Regeringen har været
lydhør over for disse indvendinger og foreslår med
ændringsforslagene, at afgiftsforhøjelsen udskydes fra
den 1. januar til den 1. juli 2012, så erhvervene får
mulighed for at gennemføre tilpasninger til afgiften,
før afgiften får fuld effekt.
Udskydelsen af forhøjelsen af NOx-afgiften til den 1. juli 2012
indebærer et mindreprovenu på knap 0,3 mia. kr. i 2012.
Samtidig fremgår det af lovforslaget om nedsættelse af
loftet over fradraget for indskud på ratepension m.v. (L 28),
at der skønnes en provenuvirkning på 1,9 mia. kr. i
2012 mod skønnet 1,5 mia. kr. i regeringens finanslovudspil.
Skønnet for den varige virkning er dog uændret, og
derfor kan merprovenuet ikke anvendes til at finansiere varige
initiativer. Således anvendes merprovenuet til at finansiere
mindreprovenuet vedrørende NOx-afgiften i 2012.
De provenumæssige konsekvenser ved udskydelsen af
forhøjelsen af NOx-afgiften
er yderligere belyst i nedenstående tabel.
Tabel: Provenumæssige konsekvenser
ved forhøjelse af NO
x-afgiften fra den 1. juli 2012
Mio. kr. i
2012-niveau | Varig
virkning | Indkomstår |
| | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 |
Umiddelbart merprovenu på
konto | 675 | 365 | 710 | 695 | 680 |
Umiddelbart merprovenu inklusive virkning
på andre konti (moms) | 750 | 405 | 790 | 770 | 755 |
Umiddelbart merprovenu efter korrektion af
tilbageløb | 505 | 275 | 535 | 520 | 510 |
Umiddelbart merprovenu efter korrektion af
tilbageløb og adfærd | 215 | 115 | 225 | 220 | 215 |
Umiddelbart merprovenu efter adfærd
inklusive arbejdsudbudseffekter | 195 | 105 | 205 | 200 | 195 |
Finansårsvirkningen på konto for NOx-afgift skønnes til 305 mio. kr. i
2012.
De erhvervsøkonomiske og miljømæssige
konsekvenser m.v. af højere afgift på luftforurening
fra NOx vil indtræde et halvt
år senere end efter det fremsatte lovforslag.
Til nr. 2
Ændringsforslaget stilles som en konsekvens af
ændringsforslag nr. 1 sendt til Skatteudvalget den 12.
december 2011.
Til nr. 3
NOx-afgiftslovens § 9,
stk. 1, indeholder regler for godtgørelse af afgift for
energiforbrug, når der foretages begrænsning af
udledning af NO2-ækvivalenter
til luften. Efter bestemmelsens ordlyd gælder den for
virksomheder, der er registrerede efter NOx-afgiftsloven. I de oprindelige
forudsætninger bag NOx-afgiften, herunder lovforslag L 169
fremsat den 28. marts 2008, er det imidlertid lagt til grund, at
godtgørelse kan ydes til alle virksomheder, der enten har
eller fremadrettet får foretaget tiltag, som fører
til, at udledningen af NO2-ækvivalenter til luften
begrænses. Med henvisning hertil har Skatteministeriet i et
offentliggjort styresignal meddelt, at godtgørelse af
NOx-afgift kan ydes til både
registrerede og ikkeregistrerede virksomheder, der begrænser
udledningen af NOx til luften, jf.
styresignal af 4. juli 2011 om afgift af kvælstofoxider -
afgiftsgodtgørelse - ikkeregistrerede virksomheder -
styresignal. Det foreslås med ændringsforslaget, at
ordet »registrerede« fjernes fra udtrykket
»registrerede virksomheder« i bestemmelsen. Dermed
præciseres det, at bestemmelsen gælder for både
registrerede og ikkeregistrerede virksomheder, der begrænser
udledningen af NOx til luften.
Til nr. 4 og 5
Det foreslås med ændringsforslagene, at effekten
af de foreslåede regler om bundfradrag i den afgiftspligtige
udledning af NO2-ækvivalenter
udskydes fra den 1. januar til den 1. juli 2012. Det er en
konsekvens af, at NOx-afgiftsforhøjelsen udskydes fra
den 1. januar 2012 til den 1. juli 2012.
Til nr. 7 og 8
Af afgiftstekniske grunde er motorbrændstof til biler
m.v. også omfattet af den højere NOx-afgift, men da afgiften kun skal belaste
stationære anlæg, skal der samtidig med
forhøjelsen af NOx-afgiften
ske nedsættelse af energiafgifterne, så den samlede
afgiftsbelastning af motorbrændstof til biler m.v. vil
være på samme niveau som uden forhøjelsen af
NOx-afgiften. Med
ændringsforslagene foreslås, at nedsættelsen af
energiafgifterne udskydes fra den 1. januar 2012 til den 1. juli
2012 svarende til, at NOx-afgiftsforhøjelsen udskydes fra
den 1. januar 2012 til den 1. juli 2012. Det betyder, at der vil
gælde forskellige satser for mineralolieafgift og gasafgift
for motorbrændstof i første og andet halvår
2012.
Til nr. 9
Med ændringsforslaget udskydes
ikrafttrædelsestidspunktet for ændringen af forskellige
afgiftssatser generelt fra den 1. januar 2012 til den 1. juli 2012
som konsekvens af, at NOx-afgiftsforhøjelsen m.v. skal
udskydes fra den 1. januar 2012 til den 1. juli 2012.
Ane Halsboe-Larsen (S) Henrik Sass
Larsen (S) Jacob Bjerregaard (S) John Dyrby Paulsen (S) Pernille
Rosenkrantz-Theil (S) Simon Kollerup (S) Thomas Jensen (S) Nadeem
Farooq (RV) Rasmus Helveg Petersen (RV) Camilla Hersom (RV) Jonas
Dahl (SF) Jesper Petersen (SF) Frank Aaen (EL) Johanne
Schmidt-Nielsen (EL) Lars Dohn (EL) Hans Andersen (V) Gitte
Lillelund Bech (V) fmd. Jakob
Ellemann-Jensen (V) Lars Christian Lilleholt (V) Tina Nedergaard
(V) Torsten Schack Pedersen (V) Finn Thranum (V) Mads Rørvig
(V) Dennis Flydtkjær (DF) Mikkel Dencker (DF) Hans Kristian
Skibby (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Ole Birk Olesen (LA)
nfmd. Mike Legarth (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 44 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 16 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 32
Bilagsnr. | Titel |
1 | Henvendelse af 18/11-11 fra Landbrug &
Fødevarer |
2 | Lovudkast i høring, fra
skatteministeren |
3 | Fastsat tidsplan for udvalgets behandling
af lovforslaget |
4 | Henvendelse af 22/11-11 fra affald
danmark |
5 | Henvendelse af 10/11-11 fra RenoSam |
6 | Henvendelse af 23/11-11 fra Aalborg
Portland A/S |
7 | Høringssvar, fra
Skatteministeriet |
8 | Høringsskema, fra
skatteministeren |
9 | Yderligere høringssvar, fra
Skatteministeriet |
10 | Henvendelse af 28/11-11 fra
Procesindustrien |
11 | Procesindustriens præsentation, som
blev vist under foretræde den 30/11-11 |
12 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 23/11-11 fra Aalborg Portland A/S |
13 | Kopi af svar på
spørgsmål S 1013 - S 1016, S 1055 og S 1056, som
vedrører lovforslaget |
14 | Henvendelse af 2/12-11 fra
Rejsearbejder.dk |
15 | Henvendelse af 7/12-11 fra
tillidsrepræsentanter fra Aalborg Portland A/S |
16 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 2/12-11 fra Rejsearbejdere.dk |
17 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 18/11-11 fra Landbrug & Fødevarer |
18 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 28/11-11 fra Procesindustrien |
19 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 30/11-11 fra Procesindustrien |
20 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 10/11-11 fra RenoSam |
21 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 22/11-11 fra affald danmark |
22 | Supplerende høringsskema og
høringssvar, fra skatteministeren |
23 | 1. udkast til betænkning |
24 | Henvendelse af 9/12-11 fra Aalborg
Portland |
25 | Henvendelse af 9/12-11 fra
Brancheforeningen Dansk Miljøteknologi og Det
Økologiske Råd |
26 | Henvendelse af 7/12-11 fra Det
Økologiske Råd |
27 | Henvendelse af 12/12-11 fra
Procesindustrien i Danmark |
28 | Ændringsforslag, fra
skatteministeren |
29 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 7/12-11 fra tillidsrepræsentanter fra Aalborg
Portland |
30 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 9/12-11 fra Det Økologiske Råd og
Brancheforeningen Dansk Miljøteknologi |
31 | Henvendelse af 13/12-11 fra Saint-Gobain
Weber A/S |
32 | Ændringsforslag, fra
skatteministeren |
33 | 2. udkast til betænkning |
34 | Henvendelse af 13/12-11 fra Aalborg
Portland |
35 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 7/12-11 fra Det Økologiske Råd |
36 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 12/12-11 fra Procesindustrien |
37 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 9/12-11 fra Aalborg Portland |
38 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 13/12-11 fra Saint-Gobain Weber A/S |
39 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 13/12-11 fra Aalborg Portland |
40 | Henvendelse af 12/12-11 fra
Rejsearbejdere.dk |
41 | Nyt tidspunkt for
betænkningsafgivelse over lovforslaget |
42 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 12/12-11 fra Rejsearbejdere.dk |
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende
L 32
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om at redegøre for, om det -
når der i lovforslaget forslås et målerkrav for
stempelmotorer > 10 MW regnet for hvert anlæg - betyder,
at målerkravet forudsætter en størrelse på
>10 MW for hver enkelt motor, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
2 | MFU spm. om at redegøre for
lovforslagets konsekvenser for vilkårene for og udviklingen i
landdistrikterne, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
3 | MFU spm. om at redegøre for
lovforslagets konsekvenser for vilkårene for og udviklingen i
landdistrikterne, til ministeren for by, bolig og landdistrikter,
og ministerens svar herpå |
4 | Spm. om, hvilken påvirkning
lovforslaget vil have på den gennemsnitlige levetid, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
5 | Spm. om, i hvilket omfang Aalborg Portland
A/S kan videresende - og i givet fald har videresendt - deres
NOx-afgift til fjernvarmebrugerne i
Aalborg, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
6 | Spm. om, hvilken forskel der er på
beregningen af NOx-udledning og
påligning af afgift, når oliefelterne i Nordsøen
sammenlignes med virksomheder på land, til skatteministeren,
og ministerens svar herpå |
7 | Spm. om, hvor stor en andel af den NOx, som findes i Danmark, der stammer fra
danske udledere af NOx, og hvor stor
en andel der stammer fra udlandet, til skatteministeren, kopi til
miljøministeren, og ministerens svar herpå |
8 | Spm. om, hvor stor en andel af danske
virksomheder der anvender NOx-reducerende anlæg, til
skatteministeren, kopi til miljøministeren, og ministerens
svar herpå |
9 | Spm. , om ministeren forventer, at
Kommissionens godkendelse kan foreligge inden
ikrafttrædelsestidspunktet - som nu foreslås udskudt et
halvt år, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
10 | Spm. om en redegørelse for
beregning af den beskrevne arbejdsudbudseffekt, jf.
bemærkningerne til lovforslaget, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
11 | Spm. om en redegørelse for, hvordan
afgiften specifikt vil ramme Aalborg Portland A/S, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
12 | Spm. om en uddybning af de i forbindelse
med tabel 1 nævnte bemærkninger til lovforslaget om
mindre provenu på grund af mindre forbrug af andre
afgiftsbelagte varer, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
13 | Spm. om, hvordan ministeren vurderer
gartnerierhvervets reelle økonomiske mulighed for at
ændre adfærd i forhold til afgiften på NOx, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå |
14 | Spm. om klarhed over følgende
formulering i bemærkningerne (pkt. 3.1 3. Afsnit) »De
virksomheder, som måler, skal betale NOx-afgift. Hvis de ikke måler i
henhold til NOx-afgiftsloven, er de
fritaget for NOx-afgiften
…«, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
15 | Spm. om at redegøre for den svenske
ordning sammenholdt med den danske, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
16 | Spm. om, hvilken sundhedsmæssig
effekt lovforslaget forudsættes at have - jf. den indledende
bemærkning »Denne forhøjelse af NOx-afgiften vil nedbringe luftforureningen
fra NOx…«, til
skatteministeren, kopi til ministeren for sundhed og forebyggelse,
og ministerens svar herpå |
17 | Spm. om at bekræfte, at Aalborg
Portland A/S ikke har nogen reel højere NOx-udledning end svenske
cementfabrikker/cementprodukter, når man korrigerer for
relevante forskelle i produktionen og styrken af
færdigvareproduktet i beton m.v., til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
18 | Spm. , om det er fremmende for Aalborg
Portland A/S's investeringslyst i Danmark, at virksomheden skal
betale 40 mio. kr. i NOx-afgift frem
for de nuværende 2 mio. kr., til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
19 | Spm. , om det gør indtryk på
ministeren, at medarbejderne på Aalborg Portland anbefaler
statsministeren at tage afgiftsstigningen af bordet, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
20 | Spm. om at få bekræftet
udsagnet fra den socialdemokratiske skatteordfører Thomas
Jensen i TV Midt/Vest den 30/11-11, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
21 | Spm. , om ministeren er enig i
Socialdemokratiets skatteordførers udsagn om, at når
ikrafttrædelsen skubbes 6 måneder, så kan
virksomhederne nå at nedbringe deres NOx-udslip, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
22 | Spm. om, hvilke provenumæssige
konsekvenser det har, når udskydelsen af NOx-afgiften vil
give virksomhederne mulighed for at nedbringe deres NOx-udslip, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
23 | Spm. , om ministeren vil indrømme,
at der alene er tale om en fiskal afgift og ikke en
miljømæssigt betinget afgift, hvis ikke udskydelsen
på 6 måneder har en provenumæssig konsekvens, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
24 | Spm. om, hvor regeringen vil spare i de
offentlige udgifter for at leve op til regeringens
forsigtighedsprincip, såfremt udskydelsen af NOx-afgiften vil betyde et lavere provenu,
til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
25 | Spm. om at redegøre for de
beskæftigelsesmæssige konsekvenser ved dette lovforslag
isoleret set (og ikke den samlede beskæftigelseseffekt af
regeringens finanslovudspil), til skatteministeren, kopi til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
26 | Spm. om at redegøre for
lovforslagets konsekvenser for danske virksomheders
konkurrenceevne, til skatteministeren, kopi til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
27 | Spm. om, hvordan lovforslaget harmonerer
med regeringens målsætninger om konkurrenceevne,
vækst og beskæftigelse, til skatteministeren, kopi til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
28 | Spm. , om det efter ministerens opfattelse
er korrekt, at det ikke er teknisk muligt for Aalborg Portland A/S
at reducere NOx-udledningen, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
29 | Spm. om, hvilke initiativer Aalborg
Portland A/S kan tage for at nedbringe NOx-udledningen, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
30 | Spm. om kommentar til artiklen i
Børsen den 30/11-11: »Metalformand i frontalangreb
på regeringen«, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå |
31 | Spm. om kommentar til artiklen i
Børsen den 2/12-11: »Metal: NOx-afgift koster statskassen 343 mio.
kr.«, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
32 | Spm. om kommentar til artiklen i
Information 9/12-11 »Forurening: Dansk Energi og grøn
tænketank går sammen mod regeringens NOx-afgift,« til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
33 | Spm. , om ministeren kan oversende
udvalget sit talepapir fra samrådet den 14/12-11, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
34 | Spm. , om ministeren kan oversende
udvalget sit talepapir fra samrådet den 14/12-11, til
ministeren for by, bolig og landdistrikter, og ministerens svar
herpå |
35 | Spm. om, hvordan tabet af arbejdspladser
som følge af den foreslåede stigning i NOx-afgiften, jf. udmeldingerne fra flere
danske virksomheder, kan kompenseres ved et stigende antal
praktikpladser og voksenefteruddannelse, til ministeren for by,
bolig og landdistrikter, kopi til skatteministeren, og ministerens
svar herpå |
36 | Spm. om, hvor stor effekt på
lønningerne ministeren forventer at den stigende NOx-afgift vil få, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
37 | Spm. om, hvor stor en andel af den NOx, der er i Danmark, der kommer fra danske
udledere, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
38 | Spm. om, hvor stor en andel af den NOx-udledning, som kommer fra danske
udledere, der berøres af NOx-afgiften, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
39 | Spm. om, hvordan dødeligheden i
Danmark berøres af den forhøjede NOx-afgift, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
| |
Oversigt over samrådsspørgsmål
vedrørende L 32
Samråds-spm.nr. | Titel |
A | Samrådsspm. om, hvilke konsekvenser
ministrene forventer at forøgelsen af NOx-afgiften vil have for
beskæftigelsen i landdistrikterne, til skatteministeren og
ministeren for by, bolig og landdistrikter |
B | Samrådsspm. om, hvad ministrenes
holdning er til, at flere virksomheder, herunder Aalborg Portland
A/S, har udtrykt planer om at forlade Danmark som følge af
stigningen i NOx-afgiften, til
skatteministeren og ministeren for by, bolig og
landdistrikter |
C | Samrådsspm. om, hvilke effekter den
udskudte ikrafttræden forventes at have på
virksomhedernes konkurrenceevne og på provenuet af
afgiftsstigningen, til skatteministeren og ministeren for by, bolig
og landdistrikter |
| |