Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 15. december 2011
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 7 ændringsforslag til
lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 21. november 2011 og var til 1.
behandling den 29. november 2011. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Lovforslaget blev sendt i høring samtidig med
fremsættelsen, og skatteministeren orienterede den 21.
november 2011 udvalget herom. Den 25. november og den 26. november
2011 sendte skatteministeren de indkomne høringssvar til
udvalget, og den 27. november 2011 sendte skatteministeren et
høringsnotat herom til udvalget. Den 28. november 2011
sendte skatteministeren et supplerende høringssvar og sin
kommentar hertil til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra:
BDO,
Forsikring & Pension,
JobIndex A/S og
PwC.
Skatteministeren har over for udvalget kommenteret de
skriftlige henvendelser til udvalget.
Deputationer
Endvidere har DANSK IT og Rejsearbejdere.dk over for udvalget
redegjort for deres holdning til lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 77 spørgsmål til
skatteministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
Nogle af udvalgets spørgsmål og skatteministerens svar
herpå er optrykt som bilag 2 til betænkningen.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (S, RV, EL
og SF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i udvalget (V, DF, LA
og KF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme imod de under nr. 1-3, 5 og 7 stillede
ændringsforslag. Mindretallet vil stemme for de under nr. 4
og 6 stillede ændringsforslag.
Venstres, Dansk Folkepartis og Det Konservative Folkepartis
medlemmer af udvalget har en klar holdning til skat: Det skal ikke
være dyrere at være dansker. Lovforslaget er en del af
den røde finanslov og vil i sidste ende gøre det
dyrere at være dansker. Det samlede provenu for lovforslaget
vil fra 2013 være 1,33 mia. kr. plus det løse. Dertil
kommer, at lovforslaget har en negativ
beskæftigelsesmæssig effekt på mindst 340
personer.
Lovforslaget rummer en række delforslag, hvortil knyttes
følgende kommentarer:
Omlægning af multimedieskatten kan betragtes som
indførelse af en ny smartphoneskat, hvor det digitale
arbejdsredskab, som en smartphone jo er, beskattes. Forslaget tager
ikke højde for den teknologiske udvikling og en meget
fleksibel arbejdstilrettelæggelse, som de nye digitale
arbejdsredskaber netop er et udtryk for. Samtidig afskaffes
bruttolønsordningen, hvor lønmodtagere har kunnet
købe f.eks. en computer til favorable vilkår, hvilket
har sikret og understøttet udbredelse af ny teknologi, og
endelig er der utallige uk?larheder om implementeringen: Hvor meget
må der f.eks. ringes privat, før det udløser
beskatning etc.? Dette har det ikke været muligt at få
afklaret hverken ved 1. behandling af lovforslaget eller i
forbindelse med udvalgsbehandlingen.
Ophævelse af skattefritagelsen for arbejdsgiverbetalte
sundhedsforsikringer og sundhedsbehandlinger m.v. baserer sig
på det gamle socialdemokratiske mantra om, at »hvad
ikke alle kan få, skal ingen have«. Venstre, Dansk
Folkeparti og Det Konservative Folkeparti mener, at det er helt
forkert at ophæve skattefriheden for arbejdsgiverbetalte
sundhedsforsikringer og sundhedsbehandlinger. Som også flere
høringssvar påpeger, kan dette forslag reelt set
føre til, at sygefraværet på arbejdspladserne
vil stige som følge af længere ventetid på
offentlige behandlinger. Derudover giver den hurtige
ophævelse af skattefritagelsen nogle problemer med hensyn til
implementering hos forsikringsselskaberne.
Venstre, Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti
noterer sig, at boligjobordningen, som blev indført af
VK-regeringen, opretholdes i 2012, men mener fortsat, at denne
ordning burde fortsætte efter udgangen af 2012.
VK-regeringens ordning tilgodeser behovet for bedre boliger og mere
energieffektive boliger, idet der også gives fradrag for
lønudgifter til reparationer og udvendig vedligehold, som
f.eks. udskiftning af vinduer og tag, isoleringsarbejde m.v.
Ordningen gælder også dagligdags opgaver som f.eks.
rengøring, vinduespudsning, børnepasning og
havearbejde. Formålet med boligjobordningen er at få
færre til at vælge sort arbejde og gør det
selv-løsninger, når de skal have udført opgaver
i hjemmet, at lette mange familiers travle hverdag og at skabe
plads på arbejdsmarkedet til grupper, der har svært ved
at få job. Det er derfor beklageligt, at regeringen
omlægger ordningen fra 2013.
Endelig indføres med lovforslaget en supplerende
grøn check fra 2013 til familier med lave indkomster.
Checken udgør 23 kr./måned. Det kan næppe reelt
dække de mange afgiftsstigninger, som den røde
regering pålægger danskerne i finansloven for 2012.
Venstre, Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti
konstaterer, at dette vist mere er et forslag for syns skyld - og
for at betale lidt til Enhedslisten - end et reelt ønske om
at støtte familier med lave indkomster.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 5
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (S, RV, EL
og SF):
1) I
det under nr. 2 foreslåede § 49 A, stk. 2, nr. 12, indsættes
efter »nr. 8«: », som ikke er omfattet af stk. 3,
nr. 1«.
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 2]
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (S, RV, EL
og SF):
2)
Efter nr. 2 indsættes som nye numre:
»01. I §
49 A, stk. 3, nr. 1, indsættes efter
»foretager«: », og skattepligtige
arbejdsgiverbetalte præmier for forsikringer, der
dækker sundhedsbehandlinger m.v., og som efter aftale mellem
en arbejdsgiver og en arbejdstager indgår som en ikke adskilt
del af en livsforsikringsordning, der er omfattet af
pensionsbeskatningslovens § 19«.
02. I
§ 49 B, stk. 1, indsættes
efter »nr. 1-10«: »og 12«.«
[Arbejdsgivernes og pensionskassens
eller forsikringsselskabets pligt til at indeholde
arbejdsmarkedsbidrag af betaling for sundhedsbehandlinger og
præmier til sundhedsforsikringer]
Til § 10
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (S, RV, EL
og SF):
3)
Efter nr. 3 indsættes som nye numre:
»01. I §
8 B, stk. 1, nr. 8, ændres »bestemmelser
og« til: »bestemmelser,«.
02. I
§ 8 B, stk. 1, nr. 9, ændres
»bekendt.« til: »bekendt, og«.
03. I
§ 8 B, stk. 1, indsættes som
nr. 10:
»10)
skattepligtige arbejdsgiverbetalte præmier for forsikringer,
der dækker sundhedsbehandlinger m.v., og som efter aftale
mellem en arbejdsgiver og en arbejdstager indgår som en ikke
adskilt del af en livsforsikringsordning, der er omfattet af
pensionsbeskatningslovens § 19.«
[Indberetningspligten
vedrørende visse præmier til sundhedsforsikringer
pålægges pensionskassen eller forsikringsselskabet]
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
4)
Efter § 12 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01
I lov om beskatning af fortjeneste ved
afståelse af fast ejendom (ejendomsavancebeskatnings?loven),
?jf. lovbe-kendtgørelse nr. 891 af 17. august 2006, som
ændret bl.a. ved § 5 i lov nr. 525 af 12. juni 2009 og
senest ved § 2 i lov nr. 254 af 30. marts 2011, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 5, stk. 2, 4. pkt., ændres
»Vedligeholdelsesudgifter« til:
»Vedligeholdelses- og forbedringsudgifter«.«
[Ændring af
ejendomsavancebeskatningsloven, så forbedringsudgifter, der
kan fradrages ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst,
ikke også kan tillægges anskaffelsessummen]
Til § 15
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (S, RV, EL
og SF):
5) I
stk. 4 indsættes efter
»§ 10«: », nr. 1-3,«.
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 3]
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
6) I
stk. 6 udgår 2. og 3. pkt., og
i stedet indsættes:
»Hvis der inden lovens ikrafttræden er
indgået aftale, hvorefter arbejdstageren ved
lønomlægning har kompenseret arbejdsgiveren for at
få computer med tilbehør til rådighed, finder
§ 1, nr. 16, ikke anvendelse til og med indkomståret
2014, idet arbejdstageren i stedet beskattes, som om vedkommende
har fået telefon til privat rådighed efter reg?ler?ne i
§ 1, nr. 15. Det er en forudsætning, at udstyret omtalt
i 2. pkt. i indkomståret 2011 beskattes i henhold til
ligningslovens §? ?16, stk. 12, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1017 af 28. oktober 2011. 2. pkt. finder tilsvarende anvendelse
for computer med tilbehør, der ville have været
omfattet af ligningslovens § 16, stk. 12, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1017 af 28. oktober 2011, hvis
udstyret var leveret inden lovens ikrafttræden, forudsat
levering sker senest den 29. februar 2012.«
[Ændring af den
foreslåede overgangsregel om allerede indgåede
lønomlægningsaftaler om computer med udstyr]
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (S, RV, EL
og SF):
7)
Efter stk. 8 indsættes som nye stykker:
»Stk. 9. § 01
har virkning vedrørende forbedringsudgifter for arbejder,
der udføres fra den 1. januar 2012 og senere.
Stk. 10. § 10, nr.
01-03, har virkning for indberetning vedrørende 2012 og
senere år.«
[Virkningstidspunkt for
ændringsforslag nr. 3 og 4]
Bemærkninger
Til nr. 1
Indeholdelsespligten vedrørende arbejdsmarkedsbidrag af
forsikringspræmierne til sundhedsforsikringer, som
udgør en ikke adskilt del af en pensionsordning,
foreslås ved ændringsforslag nr. 2 at skulle
pålægges forsikringsselskabet eller pensionskassen. Som
konsekvens heraf foreslås det, at arbejdsgiveren ikke skal
indeholde arbejdsmarkedsbidrag af disse
forsikringspræmier.
Til nr. 2
I ændringsforslag nr. 3 er det foreslået, at
indberetningspligten vedrørende forsikringspræmierne
til sundhedsforsikringer, som udgør en ikke adskilt del af
en pensionsordning, pålægges forsikringsselskabet eller
pensionskassen. Begrundelsen er, at arbejdsgiver ikke har kendskab
til prisen for de enkelte dækninger - herunder prisen for
sundhedsforsikringen.
Af samme grund vil arbejdsgiveren ikke kunne foretage
indeholdelse af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag af disse
præmier.
Det foreslås derfor i nr. 01, at pligten til at
indeholde arbejdsmarkedsbidrag af præmierne til
sundhedsforsikringer, som udgør en ikke adskilt del af en
pensionsordning, pålægges forsikringsselskabet eller
pensionskassen.
Indeholdelsen og indbetalingen foreslås at skulle ske
efter samme regler som forsikringsselskabernes indeholdelse og
indbetaling af arbejdsmarkedsbidrag vedrørende
pensionsindbetalinger og præmier til gruppelivsforsikringer,
der er integreret i pensionsindbetalingerne. Det vil sige, at det
er forsikringsselskabet eller pensionskassen, der beregner det
beløb, som skal indeholdes. Forsikringsselskaberne eller
pensionskasserne indbetaler de forventede arbejdsmarkedsbidrag for
kalenderåret af pensionsindbetalinger den 1. september.
Senest den 1. april i året efter udløbet af
kalenderåret skal de endelige arbejdsmarkedsbidrag så
indbetales, dog med modregning af de tidligere indbetalte
forventede arbejdsmarkedsbidrag. Hvis der er betalt for meget i
forventet bidrag, tilbagebetaler SKAT det for meget betalte
bidrag.
Hvis forsikringsselskabet eller pensionskassen er udenlandsk,
er det dog arbejdsgiveren, der skal indeholde og indbetale
arbejdsmarkedsbidraget.
Samtidig foreslås det i nr. 02 at præcisere, at i
det omfang arbejdsgiverbetalte sundhedsbehandlinger m.v. og den
arbejdsgiverbetalte præmie for forsikringer, der dækker
de pågældende behandlinger m.v., er A-indkomst, skal
arbejdsgiveren ud over at indeholde A-skat også indeholde
arbejdsmarkedsbidraget af betalingen eller præmien.
Til nr. 3
Efter lovforslaget gøres arbejdsgiverbetalte
sundhedsbehandlinger og præmier til sundhedsforsikringer
skattepligtige. Samtidig var det tanken, at betalingerne og
præmierne skulle gøres til A-indkomst, og at
arbejdsgiveren skulle indberette betalingerne og præmierne
til SKAT. At gøre beløbene til A-indkomst og
indføre indberetningspligt ville kunne gøres
administrativt ved ændring af
kildeskattebekendtgørelsen og bekendtgørelse om
indberetningspligter m.v. efter skattekontrolloven.
Forsikring & Pension har dels i deres høringssvar
og dels i en efterfølgende henvendelse til Skatteudvalget
argumenteret for, at forsikringsselskabet bør have mulighed
for at indberette præmierne til sundhedsforsikringer i stedet
for arbejdsgiveren. Forsikring & Pension har i denne
forbindelse bl.a. anført:
»For størstedelen af de
sundhedsforsikringsordninger, der er tegnet som integrerede
forsikringer i en obligatorisk firmapensionsordning beregnes den
samlede præmie - dvs. både pensionsbidraget og
sundhedsforsikringspræmien - som en fast procentdel af den
ansattes løn. Arbejdsgiver har derfor ikke kendskab til
prisen for de enkelte dækninger - herunder prisen for
sundhedsforsikringen. Hvis skatteministeren fastholder kravet om,
at arbejdsgiver skal forestå indberetningen, vil selskaberne
derfor være nødsaget til at indarbejde en ekstra
information til samtlige arbejdsgivere forud for hovedforfald
på sundhedsforsikringspræmien.
Det er for os at se helt unødvendigt at indføre
en ekstra informationsprocedure, og det vil være et
fordyrende led i administrationen af sundhedsforsikringer. Det
bliver administrativt tungere for arbejdsgiveren og for
forsikringsselskabet og dermed i den sidste ende også dyrere
for lønmodtageren.«
Under indtryk af dette foreslås det, at
indberetningspligten vedrørende præmier til
sundhedsforsikringer lægges på forsikringsselskabet
eller pensionskassen, når sundhedsforsikringen indgår
som en ikke adskilt del af en pensionsordning.
Indberetningspligten foreslås indsat i
skattekontrollovens § 8 B, som bl.a. omhandler
forsikringsselskabers og ?pen?si?onskassers indberetning af
indbetalinger i øvrigt, herunder de skattepligtige
præmier til gruppelivsforsikringer. Det er således
tanken med ændringsforslaget, at indberetningen af
forsikringspræmierne til sundhedsforsikringer, som
udgør en ikke adskilt del af en pensionsordning, skal ske
årligt og inden for samme frister som indberetning i
øvrigt efter skattekontrollovens § 8 B. Indberetningen
skal således ske sammen med indberetningen vedrørende
præmier til gruppelivs?forsikringer, der udgør en ikke
adskilt del af en pensionsordning.
Ved udformningen af indberetningsreglerne for arbejdsgiveren i
bekendtgørelse om indberetningspligter m.v. efter
skattekontrolloven vil det samtidig blive sikret, at arbejdsgiveren
ikke skal indberette de præmier, som efter
ændringsforslaget skal indberettes af forsikringsselskabet
eller pen?si?onskassen.
Ved udformningen af kildeskattebekendtgørelsen vil det
desuden blive sikret, at de præmier, som skal indberettes af
forsikringsselskabet eller pensionskassen, ikke er A-indkomst. Det
ville ikke harmonere med en årlig indberetning, hvis
beløbet blev A-indkomst, da opkrævningen af indeholdt
A-skat sker på grundlag af månedlige indberetninger til
indkomstregisteret.
Indsættelsen af et nyt nr. 10 i skattekontrollovens
§ 8 B, stk. 1, medfører konsekvensændringer i
samme stykkes nr. 8 og 9.
Administrative konsekvenser for det
offentlige
Ændringsforslaget til forslaget om ophævelsen af
skattefriheden for arbejdsgiverbetalte sundhedsforsikringer
skønnes at medføre engangsudgifter vedrørende
it-tilretning på 0,3 mio. kr.
Ændringsforslaget skønnes ikke at medføre
nævneværdige driftsudgifter.
Endvidere kan det oplyses, at det oprindelige skøn over
administrative omkostninger vedrørende forslaget om
ophævelsen af skattefriheden for arbejdsgiverbetalte
sundhedsforsikringer efter konsolidering har vist sig ikke at
være fuldt dækkende. Skønnet må derfor
opjusteres med engangsudgifter på 1,5 mio. kr.
vedrørende it-udvikling samt med løbende
driftsudgifter på 0,1 mio. kr. uafhængigt af
nærværende ændringsforslag.
Forslaget om ophævelse af skattefriheden for
arbejdsgiverbetalte sundhedsforsikringer inklusive
nærværende ændringsforslag skønnes dermed
samlet at medføre administrative engangsudgifter på
3,7 mio. kr. vedrørende it-udvikling og kommunikation samt
10 årsværk svarende til 6,0 mio. kr. vedrørende
indsats. Forslaget skønnes endvidere samlet at
medføre løbende driftsudgifter på 0,2 mio. kr.
årligt.
Til nr. 4
Efter ejendomsavancebeskatningslovens § 5, stk. 2, kan
anskaffelsessummen forhøjes med udgifter til vedligeholdelse
og forbedring. Vedligeholdelsesudgifter, der har kunnet fradrages
ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst, samt
udgifter, der er straksfradraget eller straksafskrevet, og som ikke
er omfattet af afskrivningslovens § 21, stk. 2, kan
dog ikke medregnes. Tilsvarende gælder for
forbedringsudgifter på fredede bygninger, der kan fradrages i
efterfølgende indkomstår, og udgifter dækket ved
skattefrie tilskud.
Fradrag for istandsættelsesudgifter efter ligningslovens
§ 8 V omfatter både vedligeholdelses- og
forbedringsudgifter.
Det har vist sig, at det i nogle få tilfælde vil
være muligt både at fradrage en forbedringsudgift efter
ligningslovens § 8 V og tillægge forbedringsudgiften til
anskaffelsessummen efter ejendomsavancebeskatningslovens § 5,
stk. 2. Det svarer til, at der gives dobbelt fradrag for
forbedringsudgiften.
Dobbeltfradraget kan opnås, når fortjenesten ved
salg af ejendommen er skattepligtig, og forbedringsudgifterne
overstiger 10.000 kr. pr. kalenderår.
Det foreslås derfor at ændre
ejendomsavancebeskatningsloven, så forbedringsudgifter, der
har kunnet fradrages ved opgørelsen af den skattepligtige
indkomst, ikke længere kan tillægges
anskaffelsessummen. Herved tages der også højde for
eventuelle fremtidige ordninger, hvor der gives fradrag for
forbedringsudgifter.
Til nr. 5
Der er tale om en konsekvensændring som følge af,
at det ved ændringsforslag nr. 3 foreslås at
indsætte nye numre i lovforslagets § 10.
Til nr. 6
I forbindelse med høringen er det blevet oplyst, at den
foreslåede overgangsregel vedrørende goder, hvor
lønmodtagere ved lønomlægning har kompenseret
arbejdsgiveren for at få udstyret til rådighed, er
problematisk i forhold til de problemer med levering af it-udstyr,
som it-branchen oplever. Den foreslåede overgangsregel finder
anvendelse for aftaler om lønomlægning i relation til
telefon, herunder datakommunikationsforbindelse og computer med
tilbehør, som er indgået senest den 31. december 2011.
Samtidig forudsætter overgangsreglen, at it-udstyret er
multimediebeskattet og leveret senest den 31. december 2011.
Betingelserne om, at it-udstyret skal være
multimediebeskattet og leveret senest den 31. december 2011,
medfører ifølge it-branchen, at en række
arbejdstagere, der allerede har indgået aftaler om
lønomlægning, vil blive ramt af den foreslåede
værnsregel vedrørende computer med tilbehør,
der anskaffes ved lønomlægning, blot fordi de på
grund af leveringsproblemer ikke kan blive omfattet af
overgangsreglen.
På baggrund heraf foreslås det, at overgangsreglen
også skal finde anvendelse for aftaler om
lønomlægning vedrørende computer med
tilbehør, som er indgået inden årsskiftet, og
hvor udstyret ville have været omfattet af
multimediebeskatningen, hvis det var blevet leveret inden
årsskiftet. Det er samtidig en betingelse, at udstyret skal
være leveret senest den 29. februar 2012.
I forlængelse af denne lempelse af kravene til, hvilke
aftaler om lønomlægning der kan være omfattet af
overgangsreglen, foreslås det også at ændre og
tydeliggøre, hvordan de pågældende goder
beskattes efter overgangsbestemmelsen.
Det foreslås således, at en arbejdstager, som har
indgået en aftale om lønomlægning
vedrørende computer med tilbehør senest den 31.
december 2011 under de ovenfor nævnte betingelser, ikke
beskattes efter værnsreglen i lovforslagets § 1, nr. 16,
men i stedet beskattes, som om vedkommende har fået stillet
en fri telefon til rådighed efter den foreslåede
bestemmelse i lovforslagets § 1, nr. 15, om beskatning af fri
telefon.
Hermed opnås en overgangsregel, som på en enkel og
hensigtsmæssig måde overfører de omfattede goder
til beskatning efter de nye regler. Samtidig vil den nye
overgangsregel indebære, at arbejdstagere, som før
blev multimediebeskattet, fremover kan få fordel af den
lavere skattepligtige værdi af fri telefon på 2.500 kr.
og eventuelt opnå ægtefællerabat.
Overgangsreglen foreslås kun at omfatte computer med
tilbehør, der indgår i en allerede indgået
lønomlægningsaftale. Dette hænger sammen med, at
der kun foreslås indført en værnsregel mod
lønomlægningsaftaler, hvor der indgår computer
med tilbehør.
Har en arbejdstager senest den 31. december 2011 indgået
en lønomlægningsaftale, der kun angår en
telefon, vil arbejdstageren fra og med den 1. januar 2012 blive
beskattet efter de nye regler om fri telefon. Det vil sige, at
arbejdstageren beskattes af den foreslåede skattepligtige
værdi af fri telefon på 2.500 kr. årligt
(2010-niveau) og eventuelt også kan opnå
ægtefællerabat.
Har en arbejdstager senest den 31. december 2011 indgået
en lønomlægningsaftale, der kun angår en
internetforbindelse, vil arbejdstageren ikke skulle betale skat,
hvis der er adgang til arbejdsgiverens netværk. Er der ikke
adgang til arbejdsgiverens netværk, vil arbejdstageren blive
beskattet efter de nye regler om fri telefon. Det vil sige, at
arbejdstageren beskattes af den foreslåede skattepligtige
værdi af fri telefon på 2.500 kr. årligt
(2010-niveau) og eventuelt også kan opnå
ægtefællerabat.
Hvis en arbejdstager senest den 31. december 2011 har
indgået en lønomlægningsaftale, hvor der
indgår computer med tilbehør (og eventuelt telefon
og/eller internetforbindelse), som er leveret senest den 29.
februar 2012, og hvor udstyret er eller ville have været
omfattet af multimediebeskatningen, hvis det var leveret inden
årsskiftet, vil arbejdstageren fra og med den 1. januar 2012
blive beskattet efter de nye regler om fri telefon. Det vil sige,
at arbejdstageren beskattes af den foreslåede skattepligtige
værdi af fri telefon på 2.500 kr. årligt
(2010-niveau) og eventuelt også kan opnå
ægtefællerabat. Tilsvarende gælder, når en
arbejdstager senest den 31. december 2011 har indgået en
lønomlægningsaftale, hvor der indgår telefon og
internetforbindelse.
Den nye overgangsregel betyder således, at en
arbejdstager, som har indgået en sådan aftale, vil
blive beskattet af den foreslåede skattepligtige værdi
af fri telefon på 2.500 kr. (2010-niveau). Samtidig vil
arbejdstageren kunne opnå ægtefællerabat i de
tilfælde, hvor arbejdstageren er gift og samlevende med sin
ægtefælle, som også beskattes af fri telefon.
Dette gælder både, når arbejdstagerens
ægtefælle beskattes af fri telefon, fordi vedkommende
også har indgået en sådan
lønomlægningsaftale, som omfattes af
overgangsbestemmelsen, og hvor arbejdstagerens
ægtefælle har en telefon, herunder internetadgang til
privat rådighed omfattet af de foreslåede regler om
beskatning af fri telefon.
Overgangsreglen foreslås at gælde til og med
indkomståret 2014. Herefter beskattes de
pågældende goder omfattet af
lønomlægningsaftalen, hvis de stadig er stillet til
rådighed af arbejdsgiveren, efter de foreslåede regler,
som skal gælde fra og med indkomståret 2012. Det
indebærer bl.a., at den foreslåede værnsregel om
beskatning af 50 pct. af udstyrets værdi, når en
computer med tilbehør stilles til rådighed i
forbindelse med en aftale om lønomlægning, vil finde
anvendelse fra og med indkomståret 2015.
Hvis en arbejdstager, som omfattes af overgangsreglen,
får stillet yderligere eller andre goder til rådighed i
indkomståret 2012 og frem, vil en eventuel yderligere
beskatning afhænge af de nye foreslåede
beskatningsregler for telefon, internet og computer med
tilbehør. Hertil kommer, at der en grænse for omfanget
af telefoner, computere med tilbehør og
internetforbindelser, som den enkelte arbejdstager kan få
stillet til rådighed uden at blive beskattet yderligere. Det
betyder følgende:
Får en arbejdstager, som omfattes af overgangsreglen,
stillet en yderligere telefon til rådighed for privat
benyttelse i indkomståret 2012 og frem, vil arbejdstageren
blive særskilt beskattet af den nye fri telefon, hvis
lønomlægningsaftalen fra før indkomståret
2012 i forvejen omfatter en telefon eller flere telefoner, og der
ikke er en arbejdsmæssig begrundelse for, at arbejdstageren
får stillet den yderligere telefon til rådighed. I
så fald beskattes arbejdstageren af markedslejen af den nye
telefon. Tilsvarende gælder for yderligere arbejdsgiverbetalt
internet med og uden adgang til arbejdsgiverens
netværk.
Får en arbejdstager, som omfattes af overgangsreglen,
stillet en yderligere computer til rådighed til brug for
arbejdet i indkomståret 2012 og frem, bliver arbejdstageren
beskattet særskilt af den nye computer, hvis
lønomlægningsaftalen fra før indkomståret
2012 i forvejen omfatter en eller flere computere og der ikke er en
arbejdsmæssig begrundelse for, at arbejdstageren får
stillet den yderligere computer til rådighed.
Er den yderligere computer i eksemplet kun til privat
rådighed, vil arbejdstageren blive beskattet af markedslejen
af computeren. Og hvis den yderligere computer indgår i en ny
lønomlægningsaftale, vil computeren blive omfattet af
vær?nsreglen, og arbejdstageren beskattes af 50 pct. af
udstyrets værdi for hvert indkomstår, hvor it-udstyret
er stillet til rådighed.
Til nr. 7
Det foreslås, at ændringen af
ejendomsavancebeskatningsloven, så forbedringsudgifter, der
kan fradrages ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst,
ikke også kan tillægges anskaffelsessummen, har
virkning vedrørende forbedringsudgifter for arbejder, der
udføres fra den 1. januar 2012 og senere. Det svarer til det
ikrafttrædelsestidspunkt, der er foreslået for de
foreslåede justeringer af boligjobordningen.
Det foreslås endvidere, at forsikringsselskabernes
indberetningspligt i relation til visse præmier til
sundhedsforsikringer, jf. ændringsforslag nr. 3, gives
virkning for indberetningerne vedrørende kalenderåret
2012 eller senere.
Ane Halsboe-Larsen (S) Henrik Sass
Larsen (S) Jacob Bjerregaard (S) John Dyrby Paulsen (S) Pernille
Rosenkrantz-Theil (S) Simon Kollerup (S) Thomas Jensen (S) Nadeem
Farooq (RV) Rasmus Helveg Petersen (RV) Camilla Hersom (RV) Jonas
Dahl (SF) Jesper Petersen (SF) Frank Aaen (EL) Johanne
Schmidt-Nielsen (EL) Lars Dohn (EL) Hans Andersen (V) Gitte
Lillelund Bech (V) fmd. Jakob
Ellemann-Jensen (V) Lars Christian Lilleholt (V) Tina Nedergaard
(V) Torsten Schack Pedersen (V) Finn Thranum (V) Mads Rørvig
(V) Dennis Flydtkjær (DF) Mikkel Dencker (DF) Hans Kristian
Skibby (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Ole Birk Olesen (LA)
nfmd. Mike Legarth (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 44 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 16 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 31
Bilagsnr. | Titel |
1 | Lovudkast i høring, fra
skatteministeren |
2 | Fastsat tidsplan for udvalgets behandling
af lovforslaget |
3 | Høringssvar, fra
skatteministeren |
4 | Yderligere høringssvar, fra
skatteministeren |
5 | Høringsskema, fra
skatteministeren |
6 | Supplerende høringssvar og
skatteministerens kommentar hertil, fra skatteministeren |
7 | Henvendelse af 28/11-11 fra BDO |
8 | Henvendelse af 30/11-11 fra PwC |
9 | Henvendelse af 1/12-11 fra Forsikring
& Pension |
10 | Henvendelse af 1/12-11 fra PwC |
11 | Henvendelse af 2/12-12 fra PwC |
12 | Henvendelse af 2/12-12 fra JobIndex
A/S |
13 | Bilaget tilbagetaget |
14 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 28/11-11 fra BDO |
15 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 2/12-11 fra JobIndex A/S |
16 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 2/12-11 fra PwC |
17 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 1/12-11 fra PwC |
18 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 1/12-11 fra Forsikring & Pension |
19 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 30/11-11 fra PwC |
20 | 1. udkast til betænkning |
21 | Ændringsforslag til 2. behandling,
fra skatteministeren |
22 | 2. udkast til betænkning |
23 | Nyt tidspunkt for
betænkningsafgivelse over lovforslaget |
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende
L 31
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om, hvilke antagelser om
adfærdsændringer i forhold til at beskatte fri telefon
frem for multimedier der ligger til grund for provenuberegningerne,
til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
2 | Spm. om, hvorledes den teknologiske
udvikling med hensyn til telefoner er tænkt ind i
lovforslaget, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
3 | Spm. om, hvorledes udviklingen, hvor flere
og flere virksomheder overgår til kun at have mobiltelefoner,
er tænkt ind i lovforslaget, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
4 | Spm. om, hvilke ændringer der vil
ske i virksomhedernes pligt til at kontrollere, om
arbejdsgiverbetalte telefoner alene bruges til arbejdsrelaterede
opkald i forhold til reglerne før multimedieskattens
indførelse, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
5 | Spm. , om en betjent, som bliver udstyret
med en tjenestetelefon, som han vælger at tage med hjem uden
for tjeneste, vil skulle underskrive en tro og
love-erklæring, og om arbejdsgiveren skal foretage
stikprøvekontrol af betjentens brug efter regeringens
forslag, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
6 | Spm. om, hvordan en person, som får
stillet ipad med arbejdsgiverbetalt sim-kort og Skype-abonnement
til rådighed, vil blive beskattet, hvis en sådan ipad
anvendes som telefon, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
7 | Spm. om, hvorledes en arbejdsgiverbetalt
smartphone, der har adgang til arbejdsmail, men ikke virksomhedens
intranet, vil skulle beskattes, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
8 | Spm. om, hvorledes man vil sikre, at
selvstændigt erhvervsdrivende beskattes på samme
måde som lønmodtagere, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
9 | Spm. om, hvilke krav der stilles til
lønmodtagerens private telefonforhold, for at en
arbejdsgiverbetalt mobiltelefon kan anses for en skattefri
arbejdsmobiltelefon, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
10 | Spm. om, hvor mange enkeltstående
private opkald der må foretages årligt, uden at det
udløser beskatning af en telefon, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
11 | Spm. , om en selvstændigt
erhvervsdrivende kan undgå beskatning af mobiltelefon
og/eller internetforbindelse, da disse altid anses som
værende stillet til privat rådighed, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
12 | Spm. om, hvilke konsekvenser for
anvendelse af bruttolønsordningen omlægningen
forventes at få, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
13 | Spm. om, hvor stort provenuet af de
foreslåede elementer vedrørende
medarbejderaktieordningerne (generelle ordninger vs. individuelle
ordninger) er, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
14 | Spm. , om det påtænkes i
forhold til de foreslåede ændringer af
arbejdsgiverbetalte sundhedsforsikringer og sundhedsbehandlinger at
indføre overgangsordninger for lønmodtagere og
forsikringsselskaber, der kommer i klemme af praktiske og tekniske
grunde, til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
15 | Spm. om opgørelse over danskernes
private køb af forsikringsydelser opgjort pr. indkomstdecil,
til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
16 | Spm. om opgørelse over danskernes
private køb af sundhedsforsikringer opgjort pr.
indkomstdecil, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
17 | Spm. om en opgørelse over
lønmodtagere, der ved lovforslagets fremsættelse var
dækket af en arbejdsgiverbetalt sundhedsforsikring opgjort
pr. indkomstdecil, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
18 | Spm. om en opgørelse over
lønmodtagere, der ved lovforslagets fremsættelse var
dækket af en arbejdsgiverbetalt sundhedsforsikring opgjort
efter uddannelsesbaggrund, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå |
19 | Spm. om en opgørelse over
lønmodtagere, der ved lovforslagets fremsættelse var
dækket af en arbejdsgiverbetalt sundhedsforsikring opgjort
efter arbejdsfunktion/faggruppe, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
20 | Spm. om en vurdering af
beskæftigelseseffekten (deltagelseseffekt) ved
indførelse af en ekstra grøn check til personer over
18 år med en indkomst under 212.000 kr., til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
21 | Spm. , om ulønnede praktikanter
ligeledes vil være undtaget fra reglen om beskatning af fri
telefon, jf. pkt. 3.1.2.7 i bemærkningerne til lovforslaget,
til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
22 | Spm. om at redegøre for, hvilke
persongrupper der vil blive ramt af afskaffelse af
bruttolønsordningen, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå |
23 | Spm. om at redegøre for
lovforslagets enkelte elementers bidrag til forslagets samlede
negative beskæftigelseseffekt på 340 personer, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
24 | Spm. om en udtømmende liste over,
hvilke massageordninger og lign. på arbejdspladser, der
fortsat vil være skattefrie, jf. høringssvar til
Danske Akupunktører, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå |
25 | Spm. om at redegøre for effekten
for CO2-udledningen ved at udskifte
et ældre oliefyr med en ny kondenserende oliekedel, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
26 | Spm. om at redegøre for den samlede
effekt for CO2-udledningen,
såfremt halvdelen af landets ældre oliefyr udskiftes
med nye kondenserende oliekedler, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
27 | Spm. om at redegøre for antallet af
boliger i Danmark uden mulighed for at blive tilsluttet kollektiv
energiforsyning, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
28 | Spm. om - såfremt arbejdstager af
hensyn til udførelsen af sit arbejde får stillet
både en pc og en Mac til rådighed på sin
hjemmearbejdsplads af sin arbejdsgiver - begge computere da vil
være at regne for skattefrie multimedier, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
29 | Spm. om at kommentere Dansk Erhvervs og
IT-Brancheforeningens vurdering af, at 246.300 danskere kommer til
at skulle betale smartphone-skat, dvs. blive beskattet af fri
telefon, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
30 | Spm. om at redegøre for, hvad et
eventuelt øget provenu fra beskatning af fri telefon
planlægges anvendt til, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå |
31 | Spm. om at sidestille onlinebaserede
tjenester med »adgang til arbejdsgiverens
netværk«, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
32 | Spm. om at redegøre for, i hvilket
omfang arbejdsgiverbetalte sundhedsforsikringer har bidraget til at
nedbringe sygefraværet på det danske arbejdsmarked, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
33 | Spm. om at redegøre for ventetiden
i det offentlige sundhedsvæsen, såfremt den gruppe af
lønmodtagere, der indtil i dag har været dækket
af arbejdsgiverbetalte sundhedsforsikringer, ikke havde været
dækket af disse, til skatteministeren, kopi til ministeren
for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå |
34 | Spm. om at præcisere, hvor stor en
andel af de danske lønmodtagere, der er omfattet af de i
ministerens kommentar til Forsikring & Pensions
høringssvar omtalte overenskomster, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
35 | Spm. om ministerens vurdering af at lade
ikrafttræden af beskatningen af sundhedsforsikringer
være afhængig af, hvorvidt der er tale om nytegnede
sundhedsforsikringer eller eksisterende sundhedsforsikringer, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
36 | Spm. om at redegøre for, hvorledes
provenuet på fjernelse af fradrag for sundhedsforsikringer er
sammensat, med hensyn til om der er tale om en arbejdsdel af
sundhedsforsikringen og en fritidsdel af sundhedsforsikringen, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
37 | Spm. om, hvorfor det vurderes, at der ikke
vil være administrative konsekvenser/byrder for erhvervslivet
ved afskaffelse af fradrag for sundhedsforsikringer, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
38 | Spm. om at redegøre for omfanget af
de administrative omkostninger forbundet med at implementere og
administrere et tillæg til grøn check som
foreslået i lovforslaget, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
39 | Spm. om at redegøre for, i hvilke
tilfælde myndighederne vil vurdere, at der er tale om
løntilbageholdenhed, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå |
40 | Spm. om at oplyse antallet af familier,
hvor den ene forsørger ikke er i beskæftigelse og ikke
står til rådighed for arbejdsmarkedet, og som ved
afskaffelse af loftet over børnefamilieydelsen fremover vil
modtage 50.000 kr. eller derover om året i
børnefamilieydelse, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå |
41 | Spm. om at oplyse antallet af familier,
hvor den ene forsørger er på offentlig
forsørgelse, men står til rådighed for
arbejdsmarkedet, og som ved afskaffelse af loftet over
børnefamilieydelsen fremover vil modtage 50.000 kr. eller
derover om året i børnefamilieydelse, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
42 | Spm. om, i hvilket omfang
skattebegunstigelse for medarbejderaktieordninger finder sted i de
øvrige EU- og EØS-lande, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
43 | Spm. om, hvornår modulet til
indberetning af arbejdsløn (der er fradragsberettiget) er
færdigt og at finde på www.skat.dk, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
44 | Spm. om at redegøre for de
beskæftigelsesmæssige konsekvenser ved dette lovforslag
isoleret set (og ikke den samlede beskæftigelseseffekt af
regeringens finanslovudspil), til skatteministeren, kopi til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
45 | Spm. om det er god regeringsførelse
og med respekt for Folketingets arbejde, at lovforslaget indeholder
syv lovændringer, som alle skal træde i kraft inden
nytår, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
46 | Spm. om, hvor meget af en arbejdsgivers
netværk man skal have adgang til, for at det er skattefrit,
til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
47 | Spm. om eksempler på, hvad der ikke
er tilladt, og i hvilket omfang en virksomhed skal kontrollere det,
til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
48 | Spm. om, hvordan Skatteministeriet er
kommet frem til, at der vil være 140.000 borgere, der vil
blive beskattet af fri telefon, når der var over 200.000
borgere, der blev beskattet af fri telefon under den gamle ordning
fra før multimedieskatten, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
49 | Spm. om, hvordan den forventede udvikling
i antallet af borgere, der bliver beskattet af fri telefoni, er om
3 år, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
50 | Spm. om at beregne, hvor mange der vil
benytte sig af den nuværende multimedieskat, hvis
medarbejderen fremover blev beskattet af 500 kr. om året, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
51 | Spm. om, hvor mange penge
skattefritagelsen for arbejdsgiverbetalte forsikringer sparer det
offentlige for hvert år i mindre udgifter til sygedagpenge,
til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
52 | Spm. om, hvor mange penge
skattefritagelsen for arbejdsgiverbetalte forsikringer sparer det
offentlige for hvert år på grund af sparede udgifter
til offentlig sundhedsbehandling, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
53 | Spm. om, hvor meget den nuværende
skattefritagelse for arbejdsgiverbetalte sundhedsforsikringer
forbedrer de offentlige finanser, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
54 | Spm. om, hvor meget længere
ventelisten for f.eks. en knæopperation forventes at blive
på grund af ophævelsen af skattefritagelsen af
arbejdsgiverbetalte sundhedsforsikringer, til skatteministeren,
kopi til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens
svar herpå |
55 | Spm. om, hvor hurtigt SKAT kan
færdiggøre det digitale betalingsmodul til
boligjobordningen, så borgere og virksomheder kan få
glæde af det, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
56 | Spm. om, hvad det vil koste at
færdiggøre det digitale betalingsmodul til
boligjobordningen, så borgere og virksomheder kan få
glæde af det, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
57 | Spm. om, hvor mange borgere og
virksomheder der har indberettet fradrag fra boligjobordningen
på forskudsopgørelsen for 2011, til skatteministeren,
og ministerens svar herpå |
58 | Spm. om, hvilke initiativer ministeren vil
tage for at sikre, at borgere og virksomheder ikke går glip
af fradraget fra boligjobordningen, fordi de ikke er
opmærksomme på, at fradraget skal indberettes på
årsopgørelsen, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå |
59 | Spm. om, hvor mange borgere og
virksomheder ministeren forventer vil gå glip af fradraget
fra boligjobordningen, selv om de har indberettet fradraget
på forskudsopgørelsen, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
60 | Spm. , om ministeren forventer en mindre
benyttelse af fradraget for boligjobordningen end oprindelig
forventet, når borgere og virksomheder ikke kan benytte et
digitalt betalingsmodul, som automatisk indberetter fradraget, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
61 | Spm. om, hvordan borgere og virksomheder
skal indberette fradrag fra boligjobordningen i 2012, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
62 | Spm. , om ministeren finder, at den
foreslåede nye ordning for beskatningen af fri telefon,
computer og internetadgang er en let administrerbar ordning for
arbejdsgivere, ansatte og SKAT, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
63 | Spm. om at beregne, hvor mange der vil
benytte sig af den nuværende multimedieskat, hvis
medarbejderen fremover blev beskattet af 500 kr. om året, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
64 | Spm. om at redegøre for, hvorvidt
en medarbejder kan opnå skattefrihed for arbejdsgiverbetalt
internet, såfremt medarbejderen er i stand til at
udføre sit arbejde fra sin hjemmearbejdsplads uden adgang
til hele eller dele af arbejdsgiverens netværk, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
65 | Spm. om at redegøre for, hvilke
behandlingsformer der forsat vil være skattefrie, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
66 | Spm. om at redegøre for baggrunden
for de af ministeren oplyste effekter på arbejdsudbuddet for
de enkelte elementer i lovforslaget, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
67 | Spm. om at redegøre for, hvorvidt
arbejdstagere med en arbejdsgiverbetalt sundhedsforsikring vil
blive pålagt at svare skat af værdien af forsikringen i
den del af en eventuel opsigelsesperiode, der strækker sig
ind i 2012, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
68 | Spm. om at redegøre for, i hvilket
omfang det offentlige sundhedsvæsen har taget hensyn til en
eventuel øget efterspørgsel som følge af, at
arbejdstagere fravælger deres arbejdsgiverbetalte
sundhedsforsikring, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
69 | Spm. om at oplyse antallet af personer,
hvis indkomst befinder sig lige under progressionsgrænsen
på 212.000 kr., til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
70 | Spm. om at oplyse, hvor meget ekstra en
person med en indkomst lige under progressionsgrænsen
på 212.000 kr. skal tjene for at udligne frafaldet af den
ekstra grønne check, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå |
71 | Spm. om, i hvilket omfang det kan
forventes, at borgere i de laveste indkomstdeciler fravælger
deres arbejdsgiverbetalte sundhedsforsikring, til skatteministeren,
og ministerens svar herpå |
72 | Spm. , om svaret på
spørgsmål 38 skal forstås således, at de
administrative omkostninger alene vil være it-omkostninger,
og at der således ikke vil være andre administrative
omkostninger forbundet med ordningen, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
73 | Spm. , om ministeren vil være
indstillet på at stille ændringsforslag til det element
i lovforslaget, som omhandler multimedieskatten, således at
den foreslåede model udgår og de 3.000 kr.
nedsættes til 500 kr., til skatteministeren, og ministerens
svar herpå |
74 | Spm. om, hvilke konsekvenser opgivelse af
udvikling af det såkaldte betalingsmodul får for antal
afsatte årsværk, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå |
75 | Spm. , om ministeren kan oplyse, hvad det
er for specifikke forhold/forudsætninger der forklarer, at en
500-kroners-multimediebeskatning kan give et provenutab, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
76 | Spm. , om ministeren kan oplyse, hvor
meget det skattepligtige beløb for multimedieskatten skal
sænkes (under den nuværende ordning) for at give
anledning til samme samlede provenutab som den foreslåede
ordning, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
77 | Spm. om negative effekter af en
nedsættelse af multimedieskatten fra 3.000 kr. til 500 kr.
sammenholdt med negative effekter af en fritagelse af
bredbåndsforbindelser for multimediebeskatning, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
Bilag 2
Nogle af udvalgets spørgsmål til
skatteministeren og dennes svar herpå
Spørgsmål 7, 10, 23 og 30 og skatteministerens
svar herpå er optrykt efter ønske fra V, DF og
KF.
Spørgsmål 7:
Hvorledes vil en arbejdsgiverbetalt smart-phone, der har
adgang til arbejdsmail, men ikke virksomhedens intranet, skulle
beskattes for medarbejderen?
Svar:
Ligesom efter de gældende multimediebeskatningsregler
anses en smart-phone for at være en telefon, fordi der er
tale om en lille håndholdt computer, hvor hovedfunktionen er
telefoni- og kalenderfunktion. Spørgsmålet om
skattepligt i relation til en smart-phone afhænger af,
hvorvidt den er stillet rådighed for privat brug eller ej.
Det har ikke betydning, om den ansatte har adgang til
arbejdsgiverens netværk fra smart-phonen.
Spørgsmål 10:
Hvor mange enkeltstående private opkald må
foretages årligt, uden at det udløser beskatning af en
telefon?
Svar:
Før indførelsen af multimediebeskatningen gjaldt
der også en regel om, at der godt må foretages
enkeltstående opkald fra en skattefri arbejdstelefon, uden at
det udløser skat. Reglen gav ikke anledning til
væsentlige problemer. Regeringen finder, at det er for
restriktivt, at blot ét privat opkald fra en arbejdsmobil,
kan føre til beskatning efter de gældende regler. Det
skal være muligt at foretage nødvendige private opkald
fra en sådan telefon uden skattemæssige konsekvenser -
eksempelvis opkald til børnehave, læge m.v. På
baggrund heraf er det blevet besluttet at genindføre den
gamle praksis om enkeltstående private opkald.
Det er en skønsmæssig vurdering, hvor mange
private opkald en ansat kan foretage om året fra en
arbejdsmobil, uden at det udløser skat. Det afgørende
er, at arbejdsmobilen ikke anvendes på en sådan
måde, at den faktisk erstatter en privat telefon, men alene
anvendes i tæt tilknytning til den ansattes arbejde.
Spørgsmål 23:
Vil ministeren redegøre for forslagets enkelte
elementers bidrag til forslagets samlede negative
beskæftigelseseffekt på 340 personer?
Svar:
Spørgsmålet forstås således, at der
spørges til de i lovforslaget angivne isolerede
ændringer i arbejdsudbuddet på langt sigt på
samlet i størrelsesordenen 340 fuldtidspersoner, og ikke til
beskæftigelseseffekten. Effekten på
beskæftigelsen af elementerne på finansloven for 2012
er samlet set positiv, idet der skønnes en øget
beskæftigelse på 9.000 personer i 2012 og op mod 12.000
personer i 2013, jf. finansministerens svar på
Finansudvalgets spørgsmål nr. 34 (Alm. del - § 7)
af 1. november 2011.
De foreslåede ændringer i lovforslaget vurderes
isoleret set at påvirke incitamenterne til at udbyde
arbejdskraft i svag negativ retning, svarende til ca. 340
fuldtidspersoner på langt sigt. Nedenfor i tabellen
fremgår skøn over effekterne opdelt på de
forskellige elementer.
Der er i beregningerne ikke taget højde for eventuelle
positive langsigtede arbejdsudbudseffekter ved anvendelse af
indtægterne
Skøn for lovforslagets effekter
på arbejdsudbud på langt sigt |
| Fuldtidspersoner |
Lovforslaget i alt | -340 |
Heraf: | |
Ophævelse af skattefritagelsen for
arbejdsgiverbetalte sundhedsforsikringer | -150 |
Ophævelse af skattebegunstigelsen af
medarbejderaktier | -120 |
Afskaffelse af multimediebeskatningen og
genindførelse af beskatningen af fri telefon | 110 |
Lønsumsafgiftspligt for
aflønning i aktier og købe- og? tegningsrettigheder til aktier
m.v. | -10 |
Ophævelse af loft over børne-
og ungeydelsen | -30 |
Tillæg til grøn check | -140 |
Anm. : Ophævelse af
BoligJobordningen i 2013 vurderes ikke at have nogen
nævneværdige arbejdsudbudsvirkninger på langt
sigt. |
Det skal bemærkes, at skønnene er forbundet med
usikkerhed.
Spørgsmål 30:
Ministeren bedes redegøre for, hvad et eventuelt
øget provenu fra beskatning af fri telefon planlægges
anvendt til.
Svar:
Som jeg har tilkendegivet i mit svar på
spørgsmål 29, er jeg ikke enig i IT-branchens og Dansk
Erhvervs skøn for, hvad genindførelsen af
beskatningen af fri telefon kan indbringe i provenu.
Der er udførligt redegjort for de bagvedliggende
forudsætninger for lovforslagets skøn i min besvarelse
af spørgsmål 1.
Som det også er anført i lovforslagets
bemærkninger og i mine svar, er skønnene forbundet med
stor usikkerhed, og ingen kan med sikkerhed vide, hvilke endelige
økonomiske konsekvenser lovforslaget vil resultere i.
Det er derfor også vigtigt at tilføje, at det
ligger regeringen meget på sinde, at de provenuskøn,
der følger lovforslagene, er udarbejdet i overensstemmelse
med forsigtighedsprincippet, som er udmeldt i regeringsgrundlaget.
Det er således vigtigt, at der er en rimelig sikkerhed for,
at de skønnede finansieringsbidrag fra de forskellige
lovtiltag, der er en del af regeringens samlede økonomiske
politik, også kan tilvejebringes.