Fremsat den 21. november 2011 af
skatteministeren (Thor Möger Pedersen)
Forslag
til
Lov om ændring af
aktieavancebeskatningsloven, selskabsskatteloven og forskellige
andre love
(Nedsættelse af grænsen for
finansielle aktiver i forbindelse med succession ved overdragelse
af aktier og justering af
rentefradragsbegrænsningsreglerne)
§ 1
I lov om den skattemæssige behandling af
gevinst og tab ved afståelse af aktier m.v.
(aktieavancebeskatningsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 796
af 20. juni 2011, som ændret ved § 1 i lov nr. 624
af 14. juni 2011, foretages følgende ændring:
1. I
§ 34, stk. 6, 1. pkt.,
ændres to steder »75 pct.« til: »25
pct.«
§ 2
I lov om indkomstbeskatning af aktieselskaber
m.v. (selskabsskatteloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 1376
af 7. december 2010, som ændret ved § 2 i lov nr.
513 af 7. juni 2006, § 7 i lov nr. 459 af 12. juni 2009,
§ 8 i lov nr. 254 af 30. marts 2011 og § 4 i
lov nr. 624 af 14. juni 2011, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 11 B, stk. 1, 2. pkt.,
ændres »grundbeløb på 21.300.000 kr.
(2010-niveau).« til: »beløb på 21,3 mio.
kr.«
2. § 11 B, stk. 3, 1. pkt.,
ophæves, og i 2. pkt.
ændres »grundbeløbet« til:
»beløbet i stk. 1«.
3. I
§ 11 B, stk. 4, nr. 3, 7.
pkt., ændres »eller« til: »,«,
og »finansiering,« ændres til:
»finansiering eller«.
4. I
§ 11 B, stk. 7, 2. pkt.,
ændres »Grundbeløbet« til:
»Beløbet«.
5. I
§ 11 B, stk. 8, 2. pkt.,
ændres »Grundbeløbet« til:
»Beløbet i stk. 1«, og i 3. pkt. ændres »stk. 3, 2.
pkt.,« til: »stk. 3«.
6. I
§ 11 C, stk. 1, 3. pkt.,
ændres »grundbeløbet efter § 11 B,
stk. 3, og stk. 7, 2. pkt.« til:
»beløbet efter § 11 B, stk. 1, jf.
§ 11 B, stk. 3 og 7, 2. pkt.«
7. I
§ 11 C, stk. 2, 2. pkt.,
ændres »Grundbeløbet« til:
»Beløbet i § 11 B, stk. 1«.
§ 3
I lov om beskatning ved dødsfald
(dødsboskatteloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 1362
af 26. november 2010, som ændret ved § 4 i lov nr.
460 af 31. maj 2000, § 3 i lov nr. 459 af 12. juni 2009,
§ 2 i lov nr. 174 af 4. marts 2011 og § 7 i lov
nr. 221 af 21. marts 2011, foretages følgende
ændring:
1. I
§ 29, stk. 3, 5. pkt.,
ændres to steder »75 pct.« til: »25
pct.«
§ 4
I lov om beskatningen af pensionsordninger m.v.
(pensionsbeskatningsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 1246
af 15. oktober 2010, som ændret ved § 6 i lov nr.
513 af 7. juni 2006, § 2 i lov nr. 1561 af 21. december
2010, § 13 i lov nr. 221 af 21. marts 2011 og
§ 4 i lov nr. 599 af 14. juni 2011, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 15 A, stk. 4, 1. pkt.,
ændres to steder »75 pct.« til: »25
pct.«
§ 5
I lov om indkomstbeskatning af selvstændige
erhvervsdrivende (virksomhedsskatteloven), jf.
lovbekendtgørelse nr. 1075 af 10. september 2007, som
ændret bl.a. ved § 19 i lov nr. 525 af 12. juni
2009 og senest ved § 13 i lov nr. 724 af 25. juni 2010,
foretages følgende ændring:
1. I
§ 22 c, stk. 2, nr. 4, 4.
pkt., ændres to steder »75 pct.« til:
»25 pct.«
§ 6
I lov om indskud på etableringskonto og
iværksætterkonto, jf. lovbekendtgørelse nr. 1012
af 5. oktober 2006, som ændret bl.a. ved § 5 i lov
nr. 1580 af 20. december 2006 og senest ved § 10 i lov
nr. 221 af 21. marts 2011, foretages følgende
ændring:
1. I
§ 7, stk. 2, nr. 2, 4.
pkt., ændres to steder »75 pct.« til:
»25 pct.«
§ 7
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2012.
Stk. 2.
§ 1 finder alene anvendelse på overdragelser, der
finder sted den 1. januar 2012 eller senere.
Stk. 3.
§ 2, nr. 1, 2 og 4-7, har virkning fra og med
indkomståret 2014.
Stk. 4.
§ 2, nr. 3, har virkning for indkomstår, der
påbegyndes den 1. januar 2012 eller senere.
Stk. 5.
§ 3 finder anvendelse på boer efter personer, der
afgår ved døden den 1. januar 2012 eller senere, og
på skifte af uskiftede boer i den efterlevende
ægtefælles levende live, når anmodningen om
skifte er modtaget i skifteretten den 1. januar 2012 eller
senere.
Stk. 6.
§ 4 finder anvendelse på hel og delvis
afståelse af erhvervsmæssig virksomhed, der finder sted
den 1. januar 2012 eller senere.
Stk. 7.
§ 5 finder anvendelse på aktie- og
anpartserhvervelser, der finder sted den 1. januar 2012 eller
senere.
Stk. 8.
§ 6 finder anvendelse på hævninger som
følge af anskaffelser af aktier og anparter, der finder sted
den 1. januar 2012 eller senere.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget er en del af aftalen om finansloven
for 2012 mellem regeringen (Socialdemokraterne, Radikale Venstre og
Socialistisk Folkeparti) og Enhedslisten.
Lovforslaget består af to dele:
- Sænkning af
grænsen for finansielle aktiver ved succession
(pengetankreglen). Aktierne i et selskab kan overdrages til
nære familiemedlemmer, nære medarbejdere m.v. ved
succession. Det er et krav for succession, at selskabet ikke er en
»pengetank«. Mere end 75 pct. af selskabets
indtægt eller aktiver må ikke vedrøre
pengeanbringelse eller udlejning af fast ejendom. Denne
grænse sænkes til 25 pct.
- Stramning af
rentefradragsbegrænsningsreglen. Reglerne for selskabers
fradrag for finansieringsudgifter er designet sådan, at
»unormalt« store nettorenteudgifter ikke kan fradrages.
§ 20-reguleringen af bundgrænsen for
rentefradragsbegrænsningsreglen foreslås afskaffet,
således at den fremover permanent vil være 21,3 mio.
kr.
2. Lovforslagets formål
og baggrund
Formålet med pengetankreglen er at
begrænse muligheden for succession i aktier for nære
familiemedlemmer, medarbejdere m.v. til reelle
erhvervsvirksomheder.
Oprindeligt var satsen i pengetankreglen 25 pct.
Under VK-regeringen blev satsen sat op til 75 pct., hvilket har
udhulet pengetankreglen. Det foreslås derfor, at satsen
sættes ned til 25 pct. som oprindeligt.
Dette forslag er en følge af
aftalepartiernes ønske om at få passive
kapitalanbringelser kanaliseret over i erhvervsmæssige
investeringer, som kan bidrage til vækst, arbejdspladser og
velfærd.
Forslaget om at stramme
rentefradragsbegrænsningsreglerne er en del af en række
målrettede stramninger inden for selskabsbeskatningen.
Formålet med dette forslag er, at det skal
bidrage til et robust skattegrundlag i forhold til selskaber.
Forslaget skal også ses i sammenhæng
med aftalepartiernes ønske om, at erhvervslivet skal bidrage
mere til finansieringen af velfærdssamfundet.
3. Gældende ret
3.1. Succession ved
overdragelse af aktier
Efter de gældende regler i
aktieavancebeskatningsloven er der mulighed for at overdrage
aktierne i en virksomhed til nære familiemedlemmer,
nære medarbejdere m.v. ved succession.
Succession indebærer, at der ikke sker
beskatning i forbindelse med selve overdragelsen, men at
køber indtræder i sælgers skattemæssige
forpligtelser. Dermed udskydes beskatningen, indtil aktierne
sælges eller overdrages til personer, som ikke er
successionsberettigede. Reglen har til formål at forhindre
likviditetsdræn ved generationsskifter.
Det er en betingelse, at den enkelte overdragelse
udgør mindst 1 pct. af aktie- eller anpartskapitalen, og at
selskabet ikke er en såkaldt pengetank.
En pengetank er defineret som et selskab, hvis
væsentligste aktivitet er passiv pengeanbringelse eller
udlejning af fast ejendom. Vurderingen af, hvornår der
foreligger en pengetank, er objektiv. Der kan ikke ske succession,
hvis mindst 75 pct. af selskabets indtægt eller aktiver
vedrører pengeanbringelse eller udlejning af fast
ejendom.
Tilsvarende regler gælder efter
dødsboskatteloven ved udlodning til nære
familiemedlemmer, nære medarbejdere m.v. fra et
dødsbo.
3.2.
Rentefradragsbegrænsning
Reglerne om rentefradragsbegrænsning
består af to elementer - et renteloft og en EBIT-regel
(EBIT-indkomst - earnings before interest and taxes - indkomst
før renter og skat). Efter reglen om renteloftet kan
selskaber ikke fradrage nettofinansieringsudgifter, der overstiger
en standardforrentning af den skattemæssige værdi af
driftsaktiverne. Efter EBIT-reglen kan selskaber ikke fradrage
nettofinansieringsudgifter, der overstiger 80 pct. af den
skattepligtige indkomst før nettofinansieringsudgifter.
Sambeskattede selskaber opgør deres renteloft og
EBIT-grænse samlet.
I forhold til både reglen om renteloft og
EBIT-reglen gælder, at beskæringen maksimalt kan
nedsætte indkomstårets fradragsberettigede
nettofinansieringsudgifter til et grundbeløb på 21,3
mio. kr. (2010-niveau). Grundbeløbet reguleres årligt
efter personskattelovens § 20, idet det regulerede
beløb afrundes opad til nærmeste kronebeløb,
der kan deles med 100.000 kr. Reguleringen efter personskattelovens
§ 20 er dog suspenderet til og med indkomståret
2013. Til og med indkomståret 2013 er
beløbsgrænsen således 21,3 mio. kr.
Nettofinansieringsudgifterne opgøres
på samme måde under begge regelsæt. I
opgørelsen af nettofinansieringsudgifterne indgår
bl.a. skattepligtige kursgevinster og kurstab på fordringer,
gæld og finansielle kontrakter omfattet af kursgevinstloven
(kontrakter som nævnt i kursgevinstlovens § 30
indgår ikke). Følgende elementer indgår dog
ikke:
- Gevinst og tab
på varekreditorer og varedebitorer.
- Gevinst og tab
på udlån, når den skattepligtige er et
pengeinstitut, et realkreditinstitut eller en lignende
virksomhed.
- Gevinst og tab
på obligationer udstedt til finansiering af udlån og
finansielle kontrakter i tilknytning hertil.
- Gevinst og tab
på terminskontrakter m.v., der afdækker
driftsindtægter og driftsudgifter.
Dog medregnes gevinst og tab på
terminskontrakter m.v., der afdækker driftsindtægter og
driftsudgifter, ved opgørelse af
nettofinansieringsudgifterne, hvis den skattepligtige er
næringsdrivende med køb og salg af fordringer og
finansielle kontrakter eller driver næringsvirksomhed ved
finansiering, hvis medkontrahenten er koncernforbundet med den
skattepligtige.
4. Lovforslaget
4.1. Nedsættelse af
grænsen for finansielle aktiver ved succession
I aktieavancebeskatningsloven blev en pengetank
oprindeligt defineret som et selskab, hvis væsentligste
aktivitet er passiv pengeanbringelse eller udlejning af fast
ejendom. Der kunne ikke ske succession ved overdragelse af aktier,
hvis mindst 25 pct. af selskabets indtægt eller aktiver
vedrørte pengeanbringelse eller udlejning af fast
ejendom.
Fra den 1. juli 2002 blev grænsen for, hvad
der forstås ved en pengetank, forhøjet til 50 pct. og
fra den 1. januar 2007 yderligere til 75 pct.
Det foreslås at genindføre den
oprindelige sats på 25 pct. Dermed vil regelsættet i
højere grad afspejle det oprindelige formål, som var,
at der ikke skulle kunne ske succession ved overdragelse af aktier,
der reelt har karakter af passiv pengeanbringelse.
I dødsboskatteloven,
virksomhedsskatteloven, pensionsbeskatningsloven og lov om indskud
på etableringskonto og iværksætterkonto er der
regler med samme afgrænsning af virksomheder med finansielle
aktiver som i aktieavancebeskatningsloven. Det foreslås, at
75 procentsgrænsen i disse regler også sættes ned
til 25 pct.
4.2. Justering af
rentefradragsbegrænsningsreglerne
Det foreslås at fastfryse
beløbsgrænsen i forhold til den maksimale
beskæring af selskabers fradragsberettigede
nettofinansieringsudgifter, således at selskaber kan fradrage
nettofinansieringsudgifter op til 21,3 mio. kr. (uden regulering),
mens nettofinansieringsudgifter derudover undergives en
fradragsbeskæring. Beløbsgrænsen svarer til den
nuværende grænse. Forslaget indebærer
således, at den årlige regulering - der dog pt. er
suspenderet til og med indkomståret 2013 - afskaffes
permanent.
Beløbsgrænsen blev indført med
den begrundelse, at rentefradragsbegrænsningsreglerne kun
skulle finde anvendelse på »store selskaber« -
dvs. selskaber med en stor gældsætning. Den
foreslåede fastfrysning af beløbsgrænsen
ændrer ikke dette sigte. Selv om stadig flere selskaber
på sigt vil blive omfattet af
rentefradragsbegrænsningen, vil reglerne som i dag
primært være rettet mod selskaber med en relativt stor
gældsætning.
Der foreslås endvidere en genopretning i
forhold til en tidligere ændring af
rentefradragsbegrænsningsreglerne, som har medført, at
reglen utilsigtet har fået et nyt indhold.
Ved lov nr. 254 af 30. marts 2011 om ændring
af aktieavancebeskatningsloven, selskabsskatteloven og forskellige
andre love (Opfølgning på harmoniseringen af
selskabers aktieafkastbeskatning m.v.) blev selskabsskattelovens
§ 11 B, stk. 4, nr. 3, ændret, således
at gevinst og tab på valutaterminskontrakter, der tjener til
sikring af driftsindtægter og driftsudgifter, ikke skal
medregnes ved opgørelsen af de nettofinansieringsudgifter,
som vil kunne blive undergivet en fradragsbegrænsning.
Ændringen betød dog herudover, at sidste punktum i den
pågældende bestemmelse fik et andet indhold end
tilsigtet.
Før den pågældende
lovændring skulle gevinst og tab på terminskontrakter,
der tjener til sikring af driftsindtægter og driftsudgifter,
dog medregnes ved opgørelse af nettofinansieringsudgifterne,
hvis den skattepligtige udøver næring ved køb
og salg af fordringer og finansielle kontrakter eller driver
næringsvirksomhed ved finansiering, hvis medkontrahenten er
koncernforbundet, eller hvis der er tale om en
valutakursterminskontrakt m.v. Der var således tale om fire
separate betingelser. Da valutaterminskontrakterne udgik, skulle
bestemmelsens indhold alene have været ændret til, at
der så var tre separate betingelser tilbage. Imidlertid er
indholdet af bestemmelsen nu, at betingelsen om den
koncernforbundne medkontrahent ikke længere er en
selvstændig betingelse - den er i stedet koblet op på
de to andre betingelser, således at der er blevet tale om
kumulative betingelser.
Det foreslås derfor, at bestemmelsen rettes
tilbage, således at det kommer til at fremgå, at
gevinst og tab på de pågældende terminskontrakter
skal medregnes ved opgørelsen af nettofinansieringsudgifter,
hvis:
- den
skattepligtige driver næring ved køb og salg af
fordringer og finansielle kontrakter, eller
- den
skattepligtige driver næringsvirksomhed ved finansiering,
eller
- medkontrahenten
er koncernforbundet med den skattepligtige.
5. Økonomiske
konsekvenser for det offentlige
5.1. Nedsættelse af
grænsen for finansielle aktiver ved succession
Den foreslåede nedsættelse af
grænsen for finansielle aktiver/indtægter i selskaber,
der i forbindelse med generationsskifte overdrages til nære
familiemedlemmer eller medarbejdere ved succession, indebærer
en indskrænkning i anvendelsen af succession, enten som
følge af, at hele virksomheden sælges uden succession,
eller ved at nogle af de finansielle aktiver udloddes med
beskatning til følge. Til gengæld bortfalder der et
provenu, når aktierne på et senere tidspunkt overdrages
til personer, der ikke er successionsberettigede. Dette
indebærer, at der med forslaget sker en fremrykning af
beskatningen i en række af de tilfælde, hvor der i dag
sker succession. Hermed opnår det offentlige som udgangspunkt
en rentefordel.
Der foreligger ikke oplysninger om, hvor mange
virksomheder, der i dag anvender reglerne om skattemæssig
succession i forbindelse med generationsskifte. Derfor er det ved
provenuberegningen rent skønsmæssigt lagt til grund,
at successionsadgangen begrænses svarende til et årligt
merprovenu i størrelsesorden 150 mio. kr. fuldt indfaset.
Det er endvidere lagt til grund, at successionsadgangen har udskudt
skattebetalingen med mellem 20 og 40 år.
Stramningen omfatter både generationsskifter
i live og ved død. På grund af, at bobehandlingen for
især større boer kan strække sig over flere
år, vil stramningen først være fuldt indfaset
efter et par års forløb. Det er
beregningsmæssigt antaget, at halvdelen af de berørte
generationsskifter sker i levende live og halvdelen ved
dødsfald.
Provenuforløbet under de skitserede
forudsætninger fremgår af nedenstående
oversigt.
| Provenuvirkning af
lavere grænse for finansielle aktiver/indtægter ved
succession. | | Mio. kr. | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | Varig virkning | Umiddelbar virkning Efter tilbageløb | 115 85 | 155 125 | 200 150 | 200 150 | 80 60 | Efter tilbageløb og ændret
adfærd. | 65 | 95 | 110 | 110 | 45 |
|
Stramningen af pengetanksreglen må forventes
at medføre, at nogle virksomheder vil nedbringe deres
finansielle aktiver og til gengæld foretage aktive
investeringer for at være omfattet af successionsreglerne.
Dette vil reducere forslagets direkte virkning, men til
gengæld have positive samfundsøkonomiske virkninger.
Det er rent skønsmæssigt antaget, at dette vil
reducere provenuvirkningen med 25 pct.
Ændringerne vedrører primært
aktieavancebeskatningen, således at forslaget ikke har
provenumæssige konsekvenser for kommunerne.
Forslaget begrænser som nævnt adgangen
til succession, således at skatteudgifterne reduceres
svarende til det umiddelbare provenutab.
Provenuvirkningerne i finansårene 2012 og
2013 skønnes at andrage henholdsvis 85 mio. kr. og 125 mio.
kr.
5.2. Justering af
rentefradragsbegrænsningsreglerne
En permanent ophævelse af
§ 20-reguleringen vil fastlåse grænsen
på 21,3 mio. kr. Det er vurderingen, at det kun er selskaber
med en relativ stor gældssætning, der vil være
berørt af forslaget. Afskaffelsen af
§ 20-reguleringen vil dog med tiden føre til, at
stadig flere selskaber bliver omfattet af begrænsningen af
fradraget for nettofinansieringsomkostninger.
I forbindelse med Genopretningspakken blev
§ 20-reguleringen suspenderet i hhv. 2012 og 2013.
Forslaget vil derfor først medføre et merprovenu fra
og med 2014. Det umiddelbare merprovenu fra selskabsskatten i 2014
er skønnet til at være 30 mio. kr. Efterhånden
som flere selskaber bliver omfattet af nul-reguleringen, vil det
årlige merprovenu stige.
Forslaget skønnes at medføre et
varigt merprovenu på 250 mio. kr. årligt efter
tilbageløb fra selskabsskatten på aktieindkomstskat og
pensionsafkastskat m.v.
| Provenuvirkning af
justering af rentefradragsbegrænsningsreglerne. | | Mio. kr. | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | Varig virkning | Umiddelbar virkning | 0 | 0 | 30 | 60 | 325 | Efter tilbageløb | 0 | 0 | 20 | 40 | 250 |
|
Af det fremtidige merprovenu tilfalder 13,41 pct.
kommunerne.
Finansårsvirkningen af forslaget er 30 mio.
kr. i 2013.
6. Administrative konsekvenser
for det offentlige
6.1. Nedsættelse af
grænsen for finansielle aktiver ved succession
Forslaget skønnes ikke at have
administrative konsekvenser for det offentlige.
6.2. Justering af
rentefradragsbegrænsningsreglerne
I forbindelse med forslaget om en justering af
rentefradragsbegrænsningen indføres der en række
felter på selvangivelsen til brug for kontrollen af
regelefterlevelsen på et område, hvor reglerne er
komplicerede. Dette skønnes at medføre
engangsudgifter til it-tilretning på ca. 2 mio. kr. Elementet
skønnes endvidere at medføre årlige
omkostninger til it-drift på ca. 100.000 kr.
7. Økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet
7.1. Nedsættelse af
grænsen for finansielle aktiver ved succession
Forslaget kan medføre en
likviditetsmæssig belastning af nogle virksomheder som
følge af, at ejeren må trække midler ud af
virksomheden til betaling af den skat, der i dag kan udskydes ved
succession. Det må dog vurderes, at det primært vil
vedrøre velkonsoliderede virksomheder.
7.2. Justering af
rentefradragsbegrænsningsreglerne
Forslaget om en permanent afskaffelse af
§ 20-reguleringen af grundbeløbet vil
medføre en stramning for erhvervslivet. Med tiden vil stadig
flere selskabers fradrag for nettofinansieringsudgifter blive
beskåret som følge af, at grænsen ikke
reguleres. Det vurderes dog, at det kun er virksomheder og
koncerner med stor gæld, der umiddelbart vil blive
berørt.
Den forslåede begrænsning af fradraget
for nettofinansieringsomkostninger vil med tiden reducere den
skattemæssige forskelsbehandling mellem egen- og
fremmedkapitalfinansiering yderligere. Det skyldes, at der er
rentefradrag for gæld, men ikke for opsparet overskud. Med
forslaget vil der ikke være fradrag i selskabsskatten for en
efterhånden større andel af
nettofinansieringsudgifterne. På sigt må der derfor
forventes en vis omlægning af selskabernes
finansieringsstruktur i retning mod egenkapitalanvendelse.
8. Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
8.1. Nedsættelse af
grænsen for finansielle aktiver ved succession
Forslaget skønnes ikke at have
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
8.2. Justering af
rentefradragsbegrænsningsreglerne
Forslaget vedrørende
rentefradragsbegrænsning kan i et vist omfang medføre
en forøgelse af de administrative byrder for de selskaber,
der omfattes af forslaget. Det vurderes dog, at de færreste
selskaber umiddelbart bliver berørt af nul-reguleringen. Med
tiden vil stadig flere selskaber dog blive omfattet af
rentefradragsbegrænsningen i takt med, at den reale
værdi udhules.
9. Administrative konsekvenser
for borgerne
Forslaget har ingen administrative konsekvenser
for borgerne.
10. Miljømæssige
konsekvenser
Forslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
11. Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
12. Hørte myndigheder og
organisationer m.v.
Forslaget er samtidig med fremsættelsen i
Folketinget sendt i høring til:
Advokatsamfundet, AgroSkat as, AE Rådet,
ATP, Børsmæglerforeningen, CEPOS, Cevea, Danmarks
Rederiforening, Danmarks Skibskreditfond, Dansk
Aktionærforening, Dansk Byggeri, Dansk
Ejendomsmæglerforening, Dansk Erhverv, Dansk Gartneri, Dansk
Iværksætterforening, Danske Advokater, Dansk
Revisorforening, Den Danske Fondsmæglerforening, Den danske
Skatteborgerforening, DI, DVCA, Ejendomsforeningen Danmark,
Ejerlederne, Finansrådet, FSR - Danske Revisorer, Forsikring
& Pension, Handel Transport og Service, Horesta,
Håndværksrådet, InvesteringsForeningsRådet,
Landbrug & Fødevarer, Lokale Pengeinstitutter, Nasdaq
OMX Copenhagen A/S, Nationalbanken, Realkreditforeningen,
Realkreditrådet, SRF Skattefaglig og Videnscentret for
Landbrug.
| | | 13. Sammenfattende skema | | Samlet vurdering af
konsekvenser af lovforslaget | | | | | Positive konsekvenser/mindre udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for det
offentlige | Pengetank: Det umiddelbare merprovenu ved fremrykning
af aktieavancebeskatningen som følge af nedsættelsen
af grænsen for finansielle aktiver ved succession
skønnes at andrage ca. 115 mio. kr. i 2012 stigende til ca.
200 mio. kr. fra 2014. Det varige merprovenu efter
tilbageløb og ændret adfærd skønnes at
andrage ca. 45 mio. kr. | Ingen. | | | | | Rentefradrag: Suspensionen af § 20-reguleringen
i 2012 og 2013 indebærer, at forslaget først
medfører et umiddelbart merprovenu på selskabsskatten
på 30 mio. kr. i 2014. Merprovenu vil være stigende i
takt med, at flere år omfattes af nul-reguleringen. Forslaget
skønnes at medføre et varigt merprovenu på 250
mio. kr. efter tilbageløb. | | Administrative konsekvenser for det
offentlige | Ingen. | Pengetank: Ingen. | | | | | | Rentefradrag: I forbindelse med forslaget om en justering
af rentefradragsbegrænsningen indføres der en
række felter på selvangivelsen til brug for kontrollen
af regelefterlevelsen på et område, hvor reglerne er
komplicerede. Dette skønnes at medføre
engangsudgifter til it-tilretning på ca. 2 mio. kr. Elementet
skønnes endvidere at medføre årlige
omkostninger til it-drift på ca. 100.000 kr. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Pengetank: Forslaget kan medføre en
likviditetsmæssig belastning af nogle virksomheder som
følge af, at ejeren må trække midler ud af
virksomheden til betaling af den skat, der i dag kan udskydes ved
succession. Det må dog vurderes, at det primært vil
vedrøre velkonsoliderede virksomheder. | | | | | | Rentefradrag: | | | Forslaget vil medføre en stramning
for erhvervslivet. Med tiden vil stadig flere selskabers
nettofinansieringsudgifter blive beskåret som følge
af, at grænsen ikke reguleres. Det vurderes dog, at det kun
er virksomheder og koncerner med stor gæld, der umiddelbart
vil blive berørt. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Pengetank: Ingen. | | | | | | Rentefradrag: | | | Forslaget kan i et vist omfang
medføre en forøgelse af de administrative byrder for
de selskaber, der omfattes af forslaget. Det vurderes, at de
færreste selskaber umiddelbart bliver berørt af
nul-reguleringen. Med tiden vil flere og flere selskaber dog blive
omfattet af rentefradragsbegrænsningen. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen. | Ingen. | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen. | Ingen. | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter aktieavancebeskatningslovens § 34,
stk. 6, kan der ske overdragelse af aktier ved succession,
hvis under 75 pct. af selskabets aktiver eller indtægter
stammer fra pengeanbringelse eller udlejning af fast ejendom. Det
foreslås, at denne grænse sættes ned til 25
pct.
Om baggrunden for forslaget henvises til de
almindelige bemærkninger.
Til § 2
Til nr. 1
Det foreslås at ophæve den
årlige regulering af beløbsgrænsen for
størrelsen af de nettofinansieringsudgifter, som selskaber
kan fradrage henholdsvis fuldt ud eller med
fradragsbeskæring.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger.
Til nr. 2 og 4-7
Der er tale om konsekvensændringer som
følge af lovforslagets § 2, nr. 1, hvorefter det
hidtidige grundbeløb - den hidtidige
beløbsgrænse - ændres til et fast beløb
uden regulering.
Til nr. 3
Det foreslås at ændre reglen om de
terminskontrakter m.v., der skal indgå ved opgørelsen
af selskabets nettofinansieringsudgifter, således at den
får samme indhold som før ændringen ved lov nr.
254 af 30. marts 2011. Ved den pågældende
lovændring fik reglen utilsigtet et nyt indhold.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger.
Til § 3
Til nr. 1
Efter dødsboskattelovens § 29,
stk. 3, kan der ske succession i aktier udloddet fra et
dødsbo, hvis under 75 pct. af aktiverne eller
indtægterne stammer fra pengeanbringelse eller udlejning af
fast ejendom. Det foreslås, at denne grænse
sættes ned til 25 pct.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger.
Til § 4
Til nr. 1
Efter pensionsbeskatningslovens § 15 A,
stk. 4, kan den særlige pensionsordning for tidligere
selvstændigt erhvervsdrivende anvendes, hvis under 75 pct. af
de samlede indtægter stammer fra finansielle aktiver eller
udlejning af fast ejendom. Det foreslås, at denne
grænse sættes ned til 25 pct.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger.
Til § 5
Til nr. 1
Efter virksomhedsskattelovens § 22 c,
stk. 2, nr. 4, kan den særlige kapitalafkastberegning
anvendes for aktier og anparter, hvis under 75 pct. af
indtægterne stammer fra finansielle aktiver eller udlejning
af fast ejendom. Det foreslås, at denne grænse
sættes ned til 25 pct.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger.
Til § 6
Til nr. 1
Efter anskaffelsen af aktier eller anparter i et
selskab hæves der efter etablerings- og
iværksætterkontolovens § 7, stk. 2, nr.
2, beløb af samme størrelse som anskaffelsessummen
for aktierne eller anparterne. Det er en betingelse, at aktierne
eller anparterne skal være i et selskab, hvis virksomhed ikke
i overvejende grad består i udlejning af fast ejendom,
besiddelse af kontanter, værdipapirer el. lign.
Selskabets virksomhed anses for i overvejende grad
at bestå i udlejning af fast ejendom, besiddelse af
kontanter, værdipapirer el. lign. , hvis mindst 75 pct. af
selskabets indtægter i et indkomstår stammer fra
sådan virksomhed, eller hvis handelsværdien af
selskabets udlejningsejendomme, kontanter, værdipapirer el.
lign. udgør mindst 75 pct. af handelsværdien af
selskabets samlede aktiver opgjort ultimo indkomståret. Det
foreslås, at grænsen på 75 pct. sættes ned
til 25 pct.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger.
Til § 7
Til stk. 1
Det foreslås, at loven træder i kraft
den 1. januar 2012.
Til stk. 2 og 5-8
Det foreslås, at forslagene om at
nedsætte grænsen for finansielle aktiver i
»pengetankreglerne« i aktieavancebeskatningsloven,
dødsboskatteloven, pensionsbeskatningsloven,
virksomhedsskatteloven og lov om indskud på
etableringskonto og iværksætterkonto har virkning fra
den 1. januar 2012.
I de nævnte love anvendes definitionen af
»pengetank« i forskellige sammenhænge. Som
følge heraf er virkningstidspunkterne ikke formuleret helt
ens, men afhænger af den konkrete situation.
Til stk. 3
Det foreslås, at ophævelsen af
reguleringen af grundbeløbet i
rentefradragsbegrænsningsreglerne i selskabsskattelovens
§ 11 B og § 11 C skal have virkning fra og med
indkomståret 2014. Reguleringen er under de gældende
regler suspenderet frem til og med indkomståret 2013. Der
bliver dermed tale om en permanent fastfrysning af det
gældende grundbeløb.
Til stk. 4
Det foreslås, at ændringen af
selskabsskattelovens § 11 B, stk. 4, nr. 3, hvorved
der sker genoprettelse af en utilsigtet fejl, skal have virkning
for indkomstår, der påbegyndes den 1. januar 2012 eller
senere.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om den skattemæssige behandling af
gevinst og tab ved afståelse af aktier m.v.
(aktieavancebeskatningsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 796
af 20. juni 2011, som ændret ved § 1 i lov nr. 624
af 14. juni 2011, foretages følgende ændring: | | | | § 34. - - - Stk. 6. Selskabets virksomhed anses for i
overvejende grad at bestå i udlejning af fast ejendom eller
besiddelse af kontanter, værdipapirer el.lign. som
nævnt i stk. 1, nr. 3, såfremt mindst 75 pct. af
selskabets indtægter, hvorved forstås den
regnskabsmæssige nettoomsætning tillagt summen af
øvrige regnskabsførte indtægter, opgjort som
gennemsnittet af de seneste 3 regnskabsår stammer fra
sådan aktivitet, eller hvis handelsværdien af
selskabets udlejningsejendomme, kontanter, værdipapirer
el.lign. enten på overdragelsestidspunktet eller opgjort som
gennemsnittet af de seneste 3 regnskabsår udgør mindst
75 pct. af handelsværdien af selskabets samlede aktiver.
Besiddelse af andele omfattet af § 18 anses ved
bedømmelsen ikke som besiddelse af værdipapirer.
Afkastet og værdien af aktier i datterselskaber, hvori
selskabet direkte eller indirekte ejer mindst 25 pct. af
aktiekapitalen m.v., medregnes ikke. I stedet medregnes den del af
datterselskabets indtægter og aktiver, som svarer til
ejerforholdet. Ved bedømmelsen ses der bort fra indkomst ved
udlejning af fast ejendom mellem selskabet og et datterselskab
eller mellem datterselskaber. Fast ejendom, der udlejes mellem
selskabet og et datterselskab eller mellem datterselskaber, og som
lejer anvender i driften, anses ved bedømmelsen ikke som en
udlejningsejendom. | | 1. I § 34, stk. 6, 1. pkt.,
ændres to steder »75 pct.« til: »25
pct.« | | | | | | § 2 | | | | | | I lov om indkomstbeskatning af aktieselskaber m.v.
(selskabsskatteloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 1376 af 7.
december 2010, som ændret ved § 2 i lov nr. 513 af
7. juni 2006, § 7 i lov nr. 459 af 12. juni 2009,
§ 8 i lov nr. 254 af 30. marts 2011 og § 4 i
lov nr. 624 af 14. juni 2011, foretages følgende
ændringer: | | | | § 11
B. Ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst for
selskaber, der er omfattet af § 1, stk. 1, nr. 1-2
a, 2 d-2 i, 3 a-6, § 2, stk. 1, litra a og b, eller
kulbrinteskattelovens § 21, stk. 4, kan
indkomstårets nettofinansieringsudgifter alene fradrages, i
det omfang de ikke overstiger den skattemæssige værdi
af selskabets aktiver ganget med standardrenten, jf. stk. 2.
Beskæringen kan maksimalt nedsætte indkomstårets
fradragsberettigede nettofinansieringsudgifter til et
grundbeløb på 21.300.000 kr. (2010-niveau). Der sker
dog ikke fradragsbeskæring, i det omfang
nettofinansieringsudgifterne består af nettokurstab på
fordringer, som overstiger indkomstårets
renteindtægter, jf. stk. 4. Sådanne nettokurstab
fremføres til modregning i skattepligtige nettogevinster
på fordringer og renteindtægter ved
efterfølgende indkomstårs opgørelse af
nettofinansieringsudgifterne. Opgørelserne efter 3. og 4.
pkt. udfærdiges samlet for sambeskattede selskaber, jf.
stk. 8. Hvis nettofinansieringsudgifterne
fradragsbeskæres, anses nettokurstab på gæld og
finansielle kontrakter omfattet af kursgevinstloven altid for
beskåret først. | | 1. I § 11 B, stk. 1, 2. pkt.,
ændres »grundbeløb på 21.300.000 kr.
(2010-niveau).« til: »beløb på 21,3 mio.
kr.« | - - - | | | Stk. 3.
Grundbeløbet i stk. 1 reguleres efter
personskattelovens § 20, dog således at det
regulerede beløb afrundes opad til nærmeste
kronebeløb, der kan deles med 100.000. Hvis selskabet
opgør den skattepligtige indkomst efter tonnageskatteloven,
nedsættes grundbeløbet med den del, som den
regnskabsmæssige værdi af egne aktiver tilknyttet
tonnagebeskattet rederivirksomhed udgør af den samlede
regnskabsmæssige værdi af egne aktiver. | | 2. § 11 B, stk. 3, 1. pkt.,
ophæves, og i 2. pkt.
ændres »grundbeløbet« til:
»beløbet i stk. 1«. | Stk. 4.
Selskabets nettofinansieringsudgifter består af en eventuel
negativ sum af følgende indtægter og udgifter: | | | 1) Skattepligtige renteindtægter og
fradragsberettigede renteudgifter. Renteindtægter fra
varedebitorer m.v. og renteudgifter til varekreditorer m.v.
indgår dog ikke. | | | 2) Provisioner og lign. , der er
fradragsberettigede efter ligningslovens § 8,
stk. 3, og tilsvarende skattepligtige provisioner m.v.
Provisioner m.v. vedrørende varegæld m.v. eller
varefordringer m.v. indgår dog ikke. | | | 3) Skattepligtige gevinster og
fradragsberettigede tab på fordringer, gæld og
finansielle kontrakter omfattet af kursgevinstloven. Gevinst og tab
på varekreditorer og varedebitorer medregnes ikke. Tab og
gevinst på udlån medregnes ikke, når den
skattepligtige udøver næring ved køb og salg af
fordringer eller driver næringsvirksomhed ved finansiering og
medkontrahenten ikke er koncernforbundet, jf. § 31 C. Tab
og gevinst på obligationer udstedt til finansiering af
udlån omfattet af 3. pkt. og finansielle kontrakter i
tilknytning hertil medregnes ikke. Gevinst og tab på
kontrakter (terminskontrakter m.v.), som tjener til sikring af
driftsindtægter og driftsudgifter, herunder i sambeskattede
selskaber, medregnes ikke. Urealiserede kursgevinster på en
renteswap vedrørende lån med sikkerhed i fast ejendom
medregnes ikke, men kan fremføres ved efterfølgende
indkomstårs opgørelse af nettofinansieringsudgifter
til modregning i urealiserede kurstab på samme kontrakt og i
realiserede kurstab på samme kontrakt, der realiseres i det
indkomstår, hvor kontrakten ophører. Gevinst og tab
på terminskontrakter m.v. medregnes dog, hvis den
skattepligtige udøver næring ved køb og salg af
fordringer og finansielle kontrakter eller driver
næringsvirksomhed ved finansiering, hvis medkontrahenten er
koncernforbundet, jf. § 31 C. | | 3. I § 11 B, stk. 4, nr. 3, 7.
pkt., ændres »eller« til: »,«,
og »finansiering,« ændres til:
»finansiering eller«. | 4) En beregnet finansieringsomkostning ved
finansielle leasingbetalinger medregnes hos leasingtager, mens
leasinggiver medregner en beregnet
finansieringsindtægt. | | | 5) Skattepligtig fortjeneste og udnyttede
tab ved afståelse af aktier m.v. omfattet af
aktieavancebeskatningsloven samt skattepligtige udbytter og
skattepligtige afståelsessummer omfattet af ligningslovens
§ 16 B. Er summen efter 1. pkt. negativ, medregnes den
ikke, men fremføres til modregning i efterfølgende
indkomstår. 1. pkt. omfatter ikke afkast af lagerbeskattede
næringsaktier omfattet af stk. 5, 7. pkt. | | | 6) Uanset nr. 1-5 indgår
finansieringsindtægter og -udgifter, der medregnes som
følge af CFC-beskatning i § 32 eller som
følge af genbeskatning efter § 15, stk. 8 og
9, i lov nr. 426 af 6. juni 2005, ikke i opgørelsen af
nettofinansieringsudgifter. | | | - - - | | | Stk. 7. Hvis et
selskab ikke beskattes i hele indkomståret, medregnes aktiver
ved opgørelsen efter stk. 5 og 6 i forhold til, hvor
stor en del beskatningsperioden udgør af et
kalenderår. Grundbeløbet i stk. 1, jf.
stk. 3, justeres tilsvarende. | | 4. I § 11 B, stk. 7, 2. pkt.,
ændres »Grundbeløbet« til:
»Beløbet«. | Stk. 8.
Selskaber, der indgår i en sambeskatning efter § 31
eller § 31 A, opgør koncernens
nettofinansieringsudgifter og den skattemæssige værdi
af aktiverne samlet. Grundbeløbet gælder samlet for de
sambeskattede selskaber. Indgår det tonnagebeskattede selskab
i en sambeskatning, jf. §§ 31 og 31 A, finder
stk. 3, 2. pkt., samlet anvendelse på de sambeskattede
selskaber, og der bortses fra aktier i sambeskattede selskaber samt
gæld og fordringer mellem de sambeskattede selskaber. Hvis et
selskab ikke indgår i sambeskatningen i hele
indkomståret, medregnes ved opgørelsen efter 1. pkt.
selskabets aktiver ved udløbet af delperioden, jf.
§ 31, stk. 3, i forhold til hvor stor en del
delperioden udgør af et kalenderår. Hvis der foretages
fradragsbeskæring efter stk. 1, fordeles
beskæringen forholdsmæssigt på baggrund af, hvor
meget det enkelte selskabs nettofinansieringsudgifter uden
nettokurstab, der ikke beskæres efter stk. 1, 3. pkt.,
overstiger den skattemæssige værdi af selskabets
aktiver, jf. stk. 5, ganget med standardrenten. | | 5. I § 11 B, stk. 8, 2. pkt.,
ændres »Grundbeløbet« til:
»Beløbet i stk. 1«, og i 3. pkt. ændres »stk. 3, 2.
pkt.,« til: »stk. 3«. | - - - | | | | | | § 11
C. Den skattepligtige indkomst før
nettofinansieringsudgifter, jf. § 11 B, stk. 4, for
selskaber, der er omfattet af § 1, stk. 1, nr. 1-2
a, 2 d-2 i, 3 a-6, § 2, stk. 1, litra a og b, eller
kulbrinteskattelovens § 21, stk. 4, kan maksimalt
nedsættes med 80 pct. som følge af
nettofinansieringsudgifterne efter eventuel fradragsbeskæring
efter § 11 B. Den skattepligtige indkomst og
nettofinansieringsudgifterne korrigeres for nettokurstab, der ikke
beskæres efter § 11 B, stk. 1, 3. pkt.
Beskæringen kan maksimalt nedsætte indkomstårets
fradragsberettigede nettofinansieringsudgifter til
grundbeløbet efter § 11 B, stk. 3, og
stk. 7, 2. pkt. Er den skattepligtige indkomst før
nettofinansieringsudgifter negativ, kan de fradragsberettigede
nettofinansieringsudgifter ikke overstige beløbet i 3. pkt.
Beskårne nettofinansieringsudgifter efter 1.-4. pkt. kan
fremføres til fradrag i efterfølgende
indkomstår. Fremførte nettofinansieringsudgifter
indgår i beregningen efter 1. pkt. i efterfølgende
indkomstår. | | 6. I § 11 C, stk. 1, 3. pkt.,
ændres »grundbeløbet efter § 11 B,
stk. 3, og stk. 7, 2. pkt.« til:
»beløbet efter § 11 B, stk. 1, jf.
§ 11 B, stk. 3 og 7, 2. pkt.« | Stk. 2.
Selskaber, der indgår i en sambeskatning efter § 31
eller § 31 A, opgør den skattepligtige indkomst og
nettofinansieringsudgifter samlet. Grundbeløbet gælder
samlet for de sambeskattede selskaber. Hvis der foretages
fradragsbeskæring, reduceres selskabernes fradragsberettigede
nettofinansieringsudgifter forholdsmæssigt, i det omfang det
enkelte selskabs nettofinansieringsudgifter overstiger 80 pct. af
selskabets skattepligtige indkomst før
nettofinansieringsudgifter. Hvis den tildelte
fradragsbeskæring overstiger nettofinansieringsudgifterne i
enkelte af selskaberne, fordeles den overskydende
fradragsbeskæring forholdsmæssigt. Beskårne
finansieringsudgifter fremføres samlet for de sambeskattede
selskaber hos administrationsselskabet. Ved ophørsspaltning
af administrationsselskabet fordeles de
fremførselsberettigede finansieringsudgifter
forholdsmæssigt efter den skattemæssige værdi i
de modtagende selskaber. | | 7. I § 11 C, stk. 2, 2. pkt.,
ændres »Grundbeløbet« til:
»Beløbet i § 11 B, stk. 1«. | - - - | | | | | | | | § 3 | | | | | | I lov om beskatning ved dødsfald
(dødsboskatteloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 1362
af 26. november 2010, som ændret ved § 4 i lov nr.
460 af 31. maj 2000, § 3 i lov nr. 459 af 12. juni 2009,
§ 2 i lov nr. 174 af 4. marts 2011 og § 7 i lov
nr. 221 af 21. marts 2011, foretages følgende
ændring: | | | | § 29. - -
- | | 1. I § 29, stk. 3, 5. pkt.,
ændres to steder »75 pct.« til: »25
pct.« | Stk. 3. Gevinst ved udlodning af aktier m.v.
omfattet af aktieavancebeskatningslovens § 12 eller
§ 22 medregnes ved opgørelsen af
bobeskatningsindkomsten, medmindre der er tale om udlodning af
aktier m.v. i et selskab m.v., hvis virksomhed ikke i overvejende
grad består i udlejning af fast ejendom, besiddelse af
kontanter, værdipapirer eller lignende. 1. pkt. finder dog
ikke anvendelse, hvis selskabet m.v. udøver næring ved
køb og salg af værdipapirer eller
finansieringsvirksomhed. Bortforpagtning af fast ejendom som
nævnt i i vurderingslovens § 33, stk. 1 og 7,
anses ikke i denne forbindelse som udlejning af fast ejendom.
Uanset 1.-3. pkt. skal gevinst ved udlodning af de i 1. pkt.
nævnte aktier m.v. medregnes ved opgørelsen af
bobeskatningsindkomsten, hvis udlodningen til den enkelte modtager
udgør mindre end 1 pct. af aktiekapitalen i det
pågældende selskab m.v., jf. i øvrigt
stk. 4. Selskabets virksomhed anses for i overvejende grad at
bestå i udlejning af fast ejendom, besiddelse af kontanter,
værdipapirer eller lignende, såfremt mindst 75 pct. af
selskabets indtægter, hvorved forstås den
regnskabsmæssige nettoomsætning tillagt summen af
øvrige regnskabsførte indtægter, opgjort som
gennemsnittet af de seneste 3 regnskabsår stammer fra
sådan aktivitet, eller hvis handelsværdien af
selskabets udlejningsejendomme, kontanter, værdipapirer eller
lignende enten på overdragelsestidspunktet eller opgjort som
gennemsnittet af de seneste 3 regnskabsår udgør mindst
75 pct. af handelsværdien af selskabets samlede aktiver.
Besiddelse af andele omfattet af aktieavancebeskatningslovens
§ 18 anses ved bedømmelsen ikke som besiddelse af
værdipapirer. Afkastet og værdien af aktier i
datterselskaber, hvori selskabet m.v. direkte eller indirekte ejer
mindst 25 pct. af aktiekapitalen, medregnes ikke. I stedet
medregnes en til ejerforholdet svarende del af datterselskabets
indtægter og aktiver ved bedømmelsen. Ved
bedømmelsen ses der bort fra indkomst ved udlejning af fast
ejendom mellem selskabet og et datterselskab eller mellem
datterselskaber. Fast ejendom, som udlejes mellem selskabet og et
datterselskab eller mellem datterselskaber, og som lejer anvender i
driften, anses ved bedømmelsen ikke som en
udlejningsejendom. | | | - - - | | | | | | | | § 4 | | | | | | I lov om beskatningen af pensionsordninger m.v.
(pensionsbeskatningsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 1246
af 15. oktober 2010, som ændret ved § 6 i lov nr.
513 af 7. juni 2006, § 2 i lov nr. 1561 af 21. december
2010, § 13 i lov nr. 221 af 21. marts 2011 og
§ 4 i lov nr. 599 af 14. juni 2011, foretages
følgende ændring: | | | | § 15
A. - - - | | 1. I § 15 A, stk. 4, 1. pkt.,
ændres to steder »75 pct.« til: »25
pct.« | Stk. 4. En persons erhvervsmæssige
virksomhed anses for i overvejende grad at have bestået i
udlejning af fast ejendom, besiddelse af kontanter,
værdipapirer eller lignende som nævnt i stk. 3, 1.
pkt., hvis mindst 75 pct. af indtægterne, hvorved
forstås den regnskabsmæssige nettoomsætning
tillagt summen af øvrige regnskabsførte
indtægter, fra den erhvervsmæssige virksomhed opgjort
som gennemsnittet af de seneste 3 regnskabsår stammer fra
sådan aktivitet, eller hvis handelsværdien af
virksomhedens udlejningsejendomme, kontanter, værdipapirer
eller lignende enten på overdragelsestidspunktet eller
opgjort som gennemsnittet af de seneste 3 regnskabsår
udgør mindst 75 pct. af handelsværdien af
virksomhedens samlede aktiver. Besiddelse af andele omfattet af
aktieavancebeskatningslovens § 18 anses ved
bedømmelsen ikke som besiddelse af værdipapirer.
Afkastet og værdien af aktier i selskaber, hvori virksomheden
direkte eller indirekte ejer mindst 25 pct. af aktie- eller
anpartskapitalen, medregnes ikke. I stedet medregnes en til
ejerforholdet svarende del af selskabets indtægter og aktiver
ved bedømmelsen. Ved bedømmelsen ses der bort fra
indkomst ved udlejning af fast ejendom mellem virksomheden og et
selskab som nævnt i 3. pkt. eller mellem sådanne
selskaber. Fast ejendom, som udlejes mellem virksomheden og et
selskab som nævnt i 3. pkt. eller mellem sådanne
selskaber, og som lejer anvender i driften, anses ved
bedømmelsen ikke som en udlejningsejendom. | | | - - - | | | | | | | | § 5 | | | | | | I lov om indkomstbeskatning af selvstændige
erhvervsdrivende (virksomhedsskatteloven), jf.
lovbekendtgørelse nr. 1075 af 10. september 2007, som
ændret bl.a. ved § 19 i lov nr. 525 af 12. juni
2009 og senest ved § 13 i lov nr. 724 af 25. juni 2010,
foretages følgende ændring: | | | | § 22
c. - - - | | 1. I § 22 c, stk. 2, nr. 4, 4.
pkt., ændres to steder »75 pct.« til:
»25 pct.« | Stk. 2. For at anvende ordningen i stk. 1
skal følgende betingelser være opfyldt: | | | 1) Den skattepligtige er undergivet
fuld skattepligt efter kildeskattelovens § 1 og
hjemmehørende her i landet efter reglerne i en
dobbeltbeskatningsaftale. | | | 2) Det kontantomregnede vederlag, som
den skattepligtige betaler for aktierne eller anparterne,
overstiger et grundbeløb på 627.000 kr. (2010-niveau).
Grundbeløbet reguleres efter personskattelovens
§ 20. | | | 3 a) Den skattepligtige ejer mindst 25 pct.
af aktie- eller anpartskapitalen i selskabet eller råder over
mere end 50 pct. af stemmeværdien, eller | | | 3 b) den skattepligtige sammen med
andre ansatte ejer mindst 25 pct. af aktie- eller anpartskapitalen
i selskabet eller råder over mere end 50 pct. af
stemmeværdien, jf. dog stk. 4. Det er en betingelse, at
ingen af de ansatte aktionærer eller anpartshavere
råder over mere end 50 pct. af stemmeværdien i
selskabet. Ved afgørelsen af, om en aktionær eller
anpartshaver er omfattet af 2. pkt., finder
aktieavancebeskatningslovens § 4, stk. 2,
tilsvarende anvendelse. | | | 4) Aktierne eller anparterne skal
være i et selskab, hvis virksomhed i den periode, hvor
ordningen anvendes, ikke i overvejende grad består i
udlejning af fast ejendom, besiddelse af kontanter,
værdipapirer eller lignende. Bortforpagtning af fast ejendom,
som benyttes til landbrug, gartneri, planteskole, frugtplantage
eller skovbrug, jf. vurderingslovens § 33, stk. 1
eller 7, anses i denne forbindelse ikke for virksomhed ved
udlejning af fast ejendom. 1. pkt. gælder dog ikke, hvis
selskabet udøver næring ved køb og salg af
værdipapirer eller finansieringsvirksomhed. Selskabets
virksomhed anses for i overvejende grad at bestå i udlejning
af fast ejendom, besiddelse af kontanter, værdipapirer eller
lignende, såfremt mindst 75 pct. af selskabets
indtægter, hvorved forstås den regnskabsmæssige
nettoomsætning tillagt summen af selskabets øvrige
regnskabsførte indtægter, i et indkomstår
stammer fra sådan virksomhed, eller hvis handelsværdien
af selskabets udlejningsejendomme, kontanter, værdipapirer
eller lignende udgør mindst 75 pct. af handelsværdien
af selskabets samlede aktiver opgjort ultimo indkomståret.
Besiddelse af andele omfattet af aktieavancebeskatningslovens
§ 18 anses ved bedømmelsen ikke som besiddelse af
værdipapirer. Afkastet og værdien af aktier i
datterselskaber, hvori selskabet direkte eller indirekte ejer
mindst 25 pct. af aktie- eller anpartskapitalen, medregnes ikke. I
stedet medregnes en til ejerforholdet svarende del af
datterselskabets indtægter og aktiver ved bedømmelsen.
Ved bedømmelsen ses der bort fra indkomst ved udlejning af
fast ejendom mellem selskabet og et datterselskab eller mellem to
datterselskaber. Fast ejendom, som udlejes mellem selskabet og et
datterselskab eller mellem datterselskaber, og som lejer anvender i
driften, anses ved væsentlighedsbedømmelsen ikke som
en udlejningsejendom. | | | 5) Aktierne eller anparterne er ikke
omfattet af aktieavancebeskatningslovens § 19. | | | 6) Aktierne eller anparterne er ikke
erhvervet i forbindelse med omdannelsen af en personligt ejet
virksomhed efter lov om skattefri virksomhedsomdannelse som led i
en skattefri aktieombytning efter aktieavancebeskatningsloven eller
i forbindelse med anvendelse af etableringskontoindskud efter lov
om indskud på etableringskonto. | | | 7) Den skattepligtige har ejet
aktierne eller anparterne i mindre end 11 år. | | | - - - | | | | | | | | § 6 | | | | | | I lov om indskud på etableringskonto og
iværksætterkonto, jf. lovbekendtgørelse nr. 1012
af 5. oktober 2006, som ændret bl.a. ved § 5 i lov
nr. 1580 af 20. december 2006 og senest ved § 10 i lov
nr. 221 af 21. marts 2011, foretages følgende
ændring: | | | | § 7. - -
- | | 1. I § 7, stk. 2, nr. 2, 4. pkt.,
ændres to steder »75 pct.« til: »25
pct.« | Stk. 2. Efter anskaffelsen af aktier og
anparter i et selskab hæves beløb af samme
størrelse som anskaffelsessummen for aktierne eller
anparterne, hvis følgende betingelser alle er opfyldt: | | | 1) Kontohaveren eller dennes
ægtefælle eller begge ægtefæller skal
tilsammen eje aktier eller anparter svarende til mindst 25 pct. af
aktie- eller anpartskapitalen i selskabet eller svarende til mere
end 50 pct. af stemmeværdien. | | | 2) Aktierne eller anparterne skal
være i et selskab, hvis virksomhed ikke i overvejende grad
består i udlejning af fast ejendom, besiddelse af kontanter,
værdipapirer eller lignende. Bortforpagtning af fast ejendom
som nævnt i § 33, stk. 1 og 7, i lov om
vurdering af landets faste ejendomme anses ikke i denne forbindelse
for virksomhed ved udlejning af fast ejendom. 1. pkt. gælder
dog ikke, hvis selskabet udøver næring ved køb
og salg af værdipapirer eller finansieringsvirksomhed.
Selskabets virksomhed anses for i overvejende grad at bestå i
udlejning af fast ejendom, besiddelse af kontanter,
værdipapirer eller lignende, såfremt mindst 75 pct. af
selskabets indtægter i et indkomstår stammer fra
sådan virksomhed, eller hvis handelsværdien af
selskabets udlejningsejendomme, kontanter, værdipapirer eller
lignende udgør mindst 75 pct. af handelsværdien af
selskabets samlede aktiver opgjort ultimo indkomståret.
Besiddelse af andele omfattet af aktieavancebeskatningslovens
§ 18 anses ved bedømmelsen ikke som besiddelse af
værdipapirer. Afkastet og værdien af aktier i
datterselskaber, hvori selskabet direkte eller indirekte ejer
mindst 25 pct. af aktie- eller anpartskapitalen, medregnes ikke. I
stedet medregnes den del af datterselskabets indtægter og
aktiver, der svarer til ejerforholdet, ved bedømmelsen. Ved
bedømmelsen ses der bort fra indkomst ved udlejning af fast
ejendom mellem selskabet og et datterselskab eller mellem to
datterselskaber. Fast ejendom, som udlejes mellem selskabet og et
datterselskab eller mellem datterselskaber, og som lejer anvender i
driften, anses ved bedømmelsen ikke som en
udlejningsejendom. | | | 3) Aktierne eller anparterne må
ikke være erhvervet i forbindelse med omdannelsen af en
personligt ejet virksomhed efter lov om skattefri
virksomhedsomdannelse som led i en skattefri aktieombytning efter
aktieavancebeskatningsloven, som led i en skattefri fusion,
spaltning eller tilførsel af aktiver efter
fusionsskatteloven eller ved arv, arveforskud eller gave. | | | - - - | | | | | | | | § 7 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2012. | | | Stk. 2.
§ 1 finder alene anvendelse på overdragelser, der
finder sted den 1. januar 2012 eller senere. | | | Stk. 3.
§ 2, nr. 1, 2 og 4-7, har virkning fra og med
indkomståret 2014. | | | Stk. 4.
§ 2, nr. 3, har virkning for indkomstår, der
påbegyndes den 1. januar 2012 eller senere. | | | Stk. 5.
§ 3 finder anvendelse på boer efter personer, der
afgår ved døden den 1. januar 2012 eller senere, og
på skifte af uskiftede boer i den efterlevende
ægtefælles levende live, når anmodningen om
skifte er modtaget i skifteretten den 1. januar 2012 eller
senere. | | | Stk. 6.
§ 4 finder anvendelse på hel og delvis
afståelse af erhvervsmæssig virksomhed, der finder sted
den 1. januar 2012 eller senere. | | | Stk. 7.
§ 5 finder anvendelse på aktie- og
anpartserhvervelser, der finder sted den 1. januar 2012 eller
senere. | | | Stk. 8.
§ 6 finder anvendelse på hævninger som
følge af anskaffelser af aktier og anparter, der finder sted
den 1. januar 2012 eller senere. |
|