Fremsat den 21. november 2011 af
Skatteministeren (Thor Möger Pedersen)
Forslag
til
Lov om ændring af ligningsloven
(Skattekreditter for forsknings- og
udviklingsaktiviteter)
§ 1
I lov om påligningen af indkomstskat til
staten (ligningsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 1017 af
28. oktober 2011, foretages følgende ændring:
1.
Efter § 8 V indsættes:
Ȥ 8
X. Selskaber m.v. og personer, der driver selvstændig
erhvervsvirksomhed i virksomhedsordningen, kan anmode told- og
skatteforvaltningen om at få udbetalt 25 pct. af underskud,
der stammer fra udgifter, der straksafskrives som forsøgs-
og forskningsudgifter efter ligningslovens § 8 B,
stk. 1, eller afskrivningslovens § 6, stk. 1,
nr. 3. Der kan for hvert indkomstår højst udbetales
1,25 mio. kr. svarende til 25 pct. af 5 mio. kr. Udgør
indkomståret en kortere periode end 12 måneder,
nedsættes beløbet forholdsmæssigt. Beløb,
der udbetales efter 1. pkt., medregnes ikke ved opgørelsen
af den skattepligtige indkomst.
Stk. 2.
Sambeskattede selskaber, jf. selskabsskattelovens § 31 og
§ 31 A, anses for en samlet enhed ved anvendelsen af
stk. 1. Anmodning efter stk. 1 indgives af
administrationsselskabet. Opgørelsen af udbetalingen sker
på grundlag af sambeskatningsindkomsten og de sambeskattede
selskabers samlede udgifter til forskning og udvikling.
Beløbet udbetales til administrationsselskabet.
Administrationsselskabet skal fordele beløbet
forholdsmæssigt mellem de selskaber m.v., hvis underskud
nedsættes, jf. stk. 4, i overensstemmelse med
selskabsskattelovens § 31, stk. 6, og § 31
A, stk. 6.
Stk. 3. Der kan til
selskaber m.v., der på anmodningstidspunktet, jf.
stk. 4, kontrolleres af samme aktionær, jf.
ligningslovens § 16 H, stk. 6, og til en eller flere
personligt drevne virksomheder, som aktionæren driver i
virksomhedsordningen, for hvert indkomstår højst
udbetales et samlet beløb på 1,25 mio. kr. svarende
til 25 pct. af 5 mio. kr. Der foretages en særskilt
opgørelse for henholdsvis hvert ikke sambeskattet selskab,
hver sambeskattet koncern og virksomheder i virksomhedsordningen.
Er der anmodet om udbetaling på grundlag af et større
beløb end 5 mio. kr., fordeles beløbet mellem
selskaber, sambeskattede koncerner og virksomheder i
virksomhedsordningen m.v. i forhold til den del af underskuddet for
det enkelte selskab m.v., der stammer fra udgifter til forskning og
udvikling, der er anmodet om kontant udbetaling på grundlag
af.
Stk. 4. Anmodning
efter stk. 1 indgives samtidig med selvangivelsen for det
pågældende indkomstår. Ved selvangivelsen skal
årets underskud nedsættes med den del af underskuddet,
hvoraf der anmodes om udbetaling, jf. stk. 1. Ved udbetalingen
finder selskabsskattelovens § 29 B, stk. 5, 5.-10.
pkt., om udbetaling af overskydende skat tilsvarende
anvendelse.
Stk. 5. Er der sket
udbetaling med et større beløb, end stk. 1-3
berettiger til, opkræves det for meget udbetalte
beløb. Selskabsskattelovens § 29 B, stk. 4,
3. pkt., og selskabsskattelovens § 30 om opkrævning
af restskat finder tilsvarende anvendelse. Det tilbagebetalte
beløb omregnes til underskud for det pågældende
indkomstår.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2012.
Stk. 2. Loven har
virkning fra og med indkomståret 2012.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets formål og
baggrund | 3. | Gældende ret | 4. | Lovforslaget | 5. | Økonomiske konsekvenser for det
offentlige | 6. | Administrative konsekvenser for det
offentlige | 7. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | 8. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | 9. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 10. | Miljømæssige
konsekvenser | 11. | Forholdet til EU-retten | 12. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 13. | Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
Lovforslaget er et led i
udmøntningen af finansloven for 2012. Efter forslaget skal
virksomheder have mulighed for at få udbetalt skattekreditter
for forsknings- og udviklingsaktiviteter.
Virksomheder, der investerer i
forskning og udvikling, har ofte underskud. Det betyder, at de ikke
kan udnytte deres fradrag for investeringer i forskning og
udvikling. Det forstærker deres problemer med at skaffe
kapital, og der vil være en vis risiko for, at fradrag
først senere eller aldrig kan udnyttes.
Derfor foreslår partierne bag
finanslovsaftalen, at virksomheder under visse betingelser kan
få skattekredit for deres investeringer i forskning og
udvikling. En skattekredit er en slags lån, der betales
tilbage, når en virksomhed har overskud.
2. Lovforslagets formål
og baggrund
Regeringen ønsker
vækst, forskning og udvikling i erhvervslivet.
En forudsætning herfor er, at
der føres kapital til virksomheder, som endnu ikke har
opnået et overskud.
En skattekredit kan hjælpe
virksomheder i den fase, hvor de forsker og udvikler nye produkter,
og hvor deres indtægter er begrænsede.
Har en virksomhed et
skattemæssigt overskud, kan den efter gældende ret
fradrage udgifter, som er afholdt til forsøgs- og
forskningsvirksomhed, fuldt ud i det indkomstår, hvori de er
afholdt, eller afskrive med lige store beløb over dette
indkomstår og de efterfølgende fire
indkomstår.
Har virksomheden ingen indkomst,
må de afholdte udgifter og afskrivninger fremføres som
skattemæssige underskud, der kan udnyttes, når
virksomheden eventuelt senere får positiv indkomst.
Underskuddene kan anvendes til at reducere fremtidig skattepligtig
indkomst.
Det er imidlertid ofte i de
første år, at nye vækstvirksomheder har brug for
likviditeten.
Derfor foreslås, at
underskudsgivende selskaber og personligt drevne virksomheder, der
anvender virksomhedsordningen, kan vælge at få udbetalt
skatteværdien svarende til 25 pct. af underskud, der stammer
fra udgifter til forskning og udvikling.
3. Gældende ret
Udgifter, som er afholdt til
forsøgs- og forskningsaktiviteter i tilknytning til den
skattepligtiges erhverv, kan efter den skattepligtiges frie valg
enten fradrages fuldt ud i det indkomstår, hvori de er
afholdt, eller afskrives med lige store beløb over dette og
de fire følgende indkomstår.
Hvis udgifterne er afholdt,
før den skattepligtige har påbegyndt erhvervet, kan
udgifterne først fradrages i det indkomstår, hvori
erhvervet er påbegyndt, eller afskrives fra og med dette
indkomstår, medmindre der er tale om et aktie- eller
anpartsselskab. SKAT kan dog tillade, at udgifterne fradrages eller
afskrives, før erhvervet påbegyndes.
For udgifter til grundforskning,
som afholdes af en igangværende virksomhed, er der også
frit valg mellem fuldt fradrag i det indkomstår, hvori de er
afholdt, og afskrivning med lige store beløb over dette og
de fire følgende indkomstår.
Fradragsretten for afholdte
forsøgs- og forskningsudgifter m.v. omfatter i første
række det udviklingsarbejde, som
er knyttet til erhvervsvirksomheden. Herved forstås
anvendelsen af videnskabelig eller teknisk viden til at frembringe
nye eller væsentligt forbedrede materialer, mekanismer,
produkter, processer, systemer eller tjenesteydelser.
Fradragsretten omfatter desuden den
såkaldte anvendte forskning, dvs.
originale undersøgelser med sigte på at opnå ny
videnskabelig eller teknisk viden eller forståelse,
primært rettet mod praktiske mål og anvendelser.
Udgifter i forbindelse med tilvejebringelse af information om forsøgs-
og forskningsarbejde omfattes af fradragsretten, hvis der i
øvrigt er den fornødne tilknytning til den
skattepligtiges erhvervsvirksomhed.
Udgifter til grundforskning, der afholdes af en
igangværende virksomhed, kan som nævnt også
straksafskrives. Ved grundforskning forstås originale
undersøgelser med sigte på at opnå ny
videnskabelig viden og forståelse, uden at
undersøgelserne primært er rettet mod praktiske
mål eller anvendelser.
Virksomheder kan også
straksafskrive anskaffelsessummen for driftsmidler og skibe til
forsøgs- og forskningsvirksomhed.
Reglerne ovenfor gælder ikke
for udgifter til efterforskning af råstoffer og udgifter til
anskaffelse af driftsmidler og skibe, der anvendes til
efterforskning af råstoffer.
4. Lovforslaget
Det foreslås, at selskaber og
selvstændigt erhvervsdrivende, der anvender
virksomhedsordningen, skal have mulighed for at få udbetalt
negativ skat, såkaldte skattekreditter, af den del af deres
underskud, der stammer fra forsknings- og
udviklingsaktiviteter.
Herved styrkes virksomhedens
likviditet i den fase, hvor forsknings- eller
udviklingsaktiviteterne endnu ikke har resulteret i indtægter
for virksomheden. Virksomhederne har typisk underskud i denne
periode.
Ud over likviditetsfordelen vil
virksomhederne få større tilskyndelse til at
iværksætte forskning og udvikling ved, at de er sikre
på at få skatteværdien af forsknings- og
udviklingsudgifterne, også selv om virksomheden ikke sidenhen
giver overskud.
En eventuel resterende del af
årets underskud fremføres som efter gældende ret
til modregning i eventuelle fremtidige overskud.
Efter den foreslåede ordning
kan en virksomhed højst få udbetalt 1,25 mio. kr.
årligt svarende til 25 pct. af forsknings- og
udviklingsudgifter på 5 mio. kr.
Dette loft over udbetalingerne
gælder dog samlet set for sambeskattede selskaber og
konstruktioner af selskaber og personligt drevne virksomheder i
virksomhedsordningen, der kontrolleres af samme person.
Af administrative grunde skal de
kommuner, hvori selskaberne m.v. driver virksomhed, ikke bære
en andel af udbetalingen af negativ skat.
Forsknings- og
udviklingsaktiviteter afgrænses på samme måde,
som forsøgs- og forskningsaktiviteter afgrænses i
forbindelse med straksafskrivninger, jf. punkt 3 ovenfor.
Aktiviteterne omfatter også
leasing af driftsmidler m.v. til brug for forskning og
udvikling.
5. Økonomiske
konsekvenser for det offentlige
Efter forslaget kan selskaber og
virksomheder i virksomhedsordningen få udbetalt negativ skat,
dvs. skattekreditter, på 25 pct. af op til 5 mio. kr.
årligt af underskud, der stammer fra udgifter til forskning
og udvikling.
Det vil sige, at der højst
kan udbetales et beløb på 1,25 mio. kr. årligt
til en virksomhed. En eventuel resterende del af årets
underskud fremføres til modregning i eventuelle fremtidige
overskud.
Til sambeskattede selskaber og
konstruktioner af selskaber og personligt drevne virksomheder, der
kontrolleres af samme person, kan der dog tilsammen højst
udbetales et beløb på 1,25 mio. kr. årligt.
På usikkert grundlag
skønnes forslaget isoleret set at medføre et
umiddelbart provenutab på kort sigt på ca. 350 mio. kr.
årligt før adfærdsændringer og ca. 420
mio. kr. årligt efter adfærdsændringer.
Da en del af underskuddene sidenhen
forventes modregnet i overskud, vil virkningen reduceres med tiden.
Hertil kommer, at den ekstra forskningsaktivitet vil føre
til ekstra indtægter sidenhen. På langt sigt er
provenutabet derfor ca. 200 mio. kr. årligt før
tilbageløb.
Opgjort på
indkomstårsbasis anslås forslaget i perioden 2012-2015
at medføre et provenutab i størrelsesordenen 320-420
mio. kr. årligt før tilbageløb i form af
afledte indtægter fra skatter og afgifter og i
størrelsesordenen 160-210 mio. kr. årligt efter
tilbageløb.
Den varige virkning anslås
til ca. 200 mio. kr. årligt før tilbageløb og
ca. 100 mio. kr. årligt efter tilbageløb.
Forslaget skønnes ikke at
have provenumæssige virkninger for finansåret 2012,
idet skattekreditter på grundlag af virksomhedernes forhold i
indkomståret 2012 udbetales i finansåret 2013.
For finansårene 2013-2015
skønnes forslaget at medføre et provenutab i
størrelsesordenen 350-420 mio. kr. årligt før
tilbageløb af skatter og afgifter og i
størrelsesordenen 175-210 mio. kr. efter
tilbageløb.
Provenuforløbet under de skitserede forudsætninger
fremgår af nedenstående oversigt.
| Provenuvirkning af
skattekreditter for forsknings- og
udviklingsaktiviteter. | Mio. kr. | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | Varig virkning | Umiddelbar virkning Efter tilbageløb | 350 175 | 320 160 | 290 145 | 260 130 | 150 75 | Efter tilbageløb og ændret
adfærd. | 210 | 190 | 175 | 160 | 100 | | | | | | |
|
Som nævnt i punkt 4 ovenfor
skal de kommuner, hvori selskaberne m.v. driver virksomhed, ikke
bære en andel af udbetalingen af negativ skat.
Nedsættelsen af de
fremførte underskud vil på sigt øge den
almindelige selskabsskat fra de virksomheder, der omfattes af
ordningen, og dermed tillige forøge kommunernes andel af
selskabsskatten fra de berørte virksomheder.
Den forøgede afregning af
selskabsskat til kommunerne vil indgå i de årlige
forhandlinger om kommunernes økonomi.
Skatteudgiften ved forslaget svarer
til det umiddelbare provenutab.
Det er lagt til grund for
provenuskønnene, at de samlede udgifter til egen forskning
og udvikling i erhvervslivet udgør ca. 35 mia. kr.
årligt, og at der hertil kommer købte forsknings- og
udviklingstjenester på omkring 10 mia. kr. årligt.
Forskning og udvikling er
løntung. Omkring 60 pct. af de samlede udgifter til
forskning og udvikling vedrører løn til ansatte.
Andre driftsudgifter udgør ca. 30 pct., mens udgifter til
investering i apparatur og bygninger udgør ca. 10 pct.
Der forventes
adfærdsændringer i form af en reel stigning i
erhvervslivets forsknings- og udviklingsaktiviteter.
Herudover forventes blandt andet en
tendens til, at virksomheder vil omdøbe udgifter, som hidtil
er blevet fradraget som driftsomkostninger, til forsknings- og
udviklingsudgifter for at få sådanne udgifter ind under
skattekreditordningen.
6. Administrative konsekvenser
for det offentlige
Forslaget forventes at
medføre engangsudgifter på 0,5 mio. kr. til
systemtilretning. Forslaget forventes endvidere at medføre
årlige it-driftsudgifter på 50.000 kr. samt
årlige driftsudgifter i SKAT til 10 årsværk vedr.
vejledning og indsats m.v., svarende til en årlig udgift
på 6,0 mio. kr. Merudgiften er indarbejdet på Forslag
til Finanslov for 2012.
7. Økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet
Skattekreditter vil føre
kapital til virksomheder, hvor forsknings- og udviklingsindsatsen
endnu ikke har givet overskud.
Forslaget vil give erhvervene en
likviditetsgevinst på op til ca. 0,4 mia. kr. på kort
sigt pr. år. Den varige indkomstfremgang vil være ca.
0,2 mia. kr. efter selskabsskat, men før tilbageløb
på aktionærniveau m.v.
For de små virksomheder
forventes den private forskning at stige med 6 pct. Den samlede
private forskning forventes at stige med hen ved 1 pct.
8. Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Forslaget skønnes at
medføre en begrænset administrativ byrde i forbindelse
med proceduren for ansøgning om skattekreditter.
9. Administrative konsekvenser
for borgerne
Forslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
10. Miljømæssige
konsekvenser
Forslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
11. Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ikke
EU-retlige aspekter.
12. Hørte myndigheder og
organisationer m.v.
Forslaget er samtidig med
fremsættelsen i Folketinget sendt til høring i:
Forslaget Advokatsamfundet,
AgroSkat as, AE Rådet, ATP,
Børsmæglerforeningen, CEPOS, Cevea, Danmarks
Rederiforening, Danmarks Skibskreditfond, Dansk
Aktionærforening, Dansk Byggeri, Dansk
Ejendomsmæglerforening, Dansk Erhverv, Dansk Gartneri, Dansk
Iværksætterforening, Danske Advokater, Dansk
Revisorforening, Den Danske Fondsmæglerforening, Den danske
Skatteborgerforening, DI, DVCA, Ejendomsforeningen Danmark,
Ejerlederne, Finansrådet, FSR - Danske Revisorer, Forsikring
& Pension, Handel Transport og Service, Horesta,
Håndværksrådet, InvesteringsForeningsRådet,
Landbrug & Fødevarer, Lokale Pengeinstitutter, Nasdaq
OMX Copenhagen A/S, Nationalbanken, Realkreditforeningen,
Realkreditrådet, SRF Skattefaglig og Videnscentret for
Landbrug.
| 13. Sammenfattende skema | | Samlet vurdering af
konsekvenser af lovforslaget | | | Positive konsekvenser/mindre udgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for det
offentlige | Ingen. | Forslaget skønnes ikke at have
provenumæssige virkninger for finansåret 2012, idet
skattekreditter på grundlag af virksomhedernes forhold i
indkomståret 2012 udbetales i finansåret 2013. For finansårene 2013-2015
skønnes forslaget på usikkert grundlag at
medføre et provenutab i størrelsesordenen 350-420
mio. kr. årligt før tilbageløb af skatter og
afgifter. Den varige virkning anslås til ca.
200 mio. kr. årligt før tilbageløb og ca. 100
mio. kr. årligt efter tilbageløb. | Administrative konsekvenser for det
offentlige | Ingen. | Forslaget forventes at medføre
engangsudgifter på 0,5 mio. kr. til systemtilretning.
Forslaget forventes endvidere at medføre årlige
it-driftsudgifter på 50.000 kr. samt årlige
driftsudgifter i SKAT til 10 årsværk vedr. vejledning
og indsats m.v., svarende til en årlig udgift på 6,0
mio. kr. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Skattekreditter vil føre kapital
til virksomheder, hvor forsknings- og udviklingsindsatsen endnu
ikke har givet overskud. Forslaget vil give erhvervene en
likviditetsgevinst på op til ca. 0,4 mia. kr. på kort
sigt pr. år. Den varige indkomstfremgang vil være ca.
0,2 mia. kr. efter selskabsskat, men før tilbageløb
på aktionærniveau m.v. For de små virksomheder forventes
den private forskning at stige med 6 pct. Den samlede private
forskning forventes at stige med hen ved 1 pct. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Forslaget skønnes at medføre
en begrænset administrativ byrde i forbindelse med proceduren
for ansøgning om skattekreditter. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen. | Ingen. | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen. | Ingen. | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
§ 8 X,
stk. 1
Det foreslås, at selskaber
m.v. og personer, der driver selvstændig erhvervsvirksomhed i
virksomhedsordningen, kan vælge at få udbetalt 25 pct.
af den del af årets underskud, der stammer fra afholdte
udgifter til forskning og udvikling.
Det foreslås, at det
højst er udgifter på 5 mio. kr. til forskning og
udvikling, der kan inddrages under ordningen. Det vil sige, at der
for hvert indkomstår højst kan udbetales 1,25 mio. kr.
til den enkelte virksomhed. Hvis indkomståret udgør en
kortere perioden end 12 måneder, foreslås det, at
beløbsgrænsen nedsættes i samme forhold.
De gældende selskabs- og
virksomhedsskattesatser er på 25 pct. Den foreslåede
sats svarer dermed til skatteværdien af underskud i selskaber
og personligt drevne virksomheder, der anvender
virksomhedsordningen.
Det foreslås, at det
udbetalte beløb ikke medregnes ved opgørelsen af den
skattepligtige indkomst. Modstykket til udbetaling af
skatteværdien af underskuddet er, at denne del af
underskuddet ikke kan anvendes til fradrag i senere år, jf.
forslaget til stk. 4.
Muligheden for at få udbetalt
25 pct. af udgifter til forskning og udvikling står som
udgangspunkt åben for alle virksomheder, der har udgifter
omfattet af ligningslovens § 8 B, stk. 1, eller
afskrivningslovens § 6, stk. 1, nr. 3.
Der kan derfor ikke ske udbetaling
på grundlag af udgifter til anskaffelse af immaterielle
aktiver, der kan straksafskrives efter afskrivningslovens
§ 41.
Eksempel
Resultatet (opgjort i 1000 kr.) i
en virksomhed med både forskning og anden virksomhed:
Indtægter, andet end forskning | 1.000 | Udgifter til andet end forskning | 1.100 | Underskud, andet end forskning | 100 | Forskningsudgifter | 600 | Samlet underskud | 700 |
|
I eksemplet giver virksomheden
før forskning et underskud på 100.000 kr., og et
underskud vedrørende forskning på 600.000 kr. eller i
alt et underskud på 700.000 kr. Underskuddet kan efter de
gældende regler fremføres til fradrag i senere
års overskud. Ifølge forslaget vil der kunne udbetales
skatteværdien af den del af underskuddet, der stammer fra
forskning, dvs. 25 pct. af 600.000 kr. = 150.000 kr. Modstykket
hertil er, at underskuddet vedrørende forskningsudgifter
ikke kan fremføres til senere år. Virksomhedens
underskud vedrørende øvrige aktiviteter på
100.000 kr. giver ikke grundlag for udbetaling af negativ skat, men
vil kunne fremføres til fradrag i senere år.
Det foreslås, at udgifter til
forskning og udvikling, hvor skatteværdien kan udbetales,
afgrænses på samme måde som udgifter til
forsøg og forskning, der straksafskrives efter
ligningslovens § 8 B, stk. 1, eller
afskrivningslovens § 6, stk. 1, nr. 3. De
gældende regler omfatter både grundforskning og anvendt
forskning samt forsøg og udvikling. Disse aktiviteter er
defineret i de almindelige bemærkninger, punkt 3. Der
foreslås ikke ændringer i den gældende
afgrænsning af disse aktiviteter.
Forslaget omfatter også
udgifter til leasing af driftsmidler m.v. til brug for forskning og
udvikling.
Som eksempler på aktiviteter,
som ikke er omfattet af forslaget, kan nævnes undervisning,
personaleuddannelse, dokumentations- og informationsarbejde,
bibliotekstjeneste, rutinemæssig indsamling af data, service
til kunder eller andre afdelinger i organisationen,
produktionsplanlægning, arbejdsstudier, salgs- og
markedsanalyser, patent- og licensarbejde samt rutinemæssig
udvikling af software.
Der henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger, punkt 2 og 4.
§ 8 X,
stk. 2
Reglerne om sambeskatning af
selskaber indebærer, at underskud hos et sambeskattet selskab
udnyttes hurtigere ved modregning i overskud hos et andet selskab i
sambeskatningen. Det foreslås derfor, at en sambeskattet
koncern skal behandles som en samlet enhed ved opgørelsen af
skatteværdi af underskud, der stammer fra udgifter til
forskning og udvikling. Det indebærer, at skatteværdien
af et eventuelt underskud skal opgøres på grundlag af
sambeskatningsindkomsten, og den sambeskattede koncern kan
tilsvarende højst få udbetalt skatteværdien af 5
mio. kr. Det vil sige, at der for en sambeskattet koncern kun kan
ske udbetaling efter forslaget, hvis sambeskatningsindkomsten er
negativ. Ved selvangivelsen for den sambeskattede koncern skal
underskuddet, jf. det foreslåede stk. 4, nedsættes
med den del af underskuddet, hvoraf der anmodes om udbetaling af
skatteværdien. Et eventuelt resterende underskud fordeles
mellem selskaberne i overensstemmelse med reglerne i
selskabsskattelovens § 31, stk. 2. Det
foreslås derfor, at det udbetalte beløb fordeles
forholdsmæssigt mellem de selskaber, der får reduceret
deres underskud, efter samme regler, som gælder for
kompensation for underskudsudnyttelse ved sambeskatning, jf.
selskabsskattelovens § 31, stk. 6. Ved udbetaling af
skatteværdi på grundlag af underskud i udenlandske
selskaber og faste driftssteder i udlandet finder reglerne i
selskabsskatteloven § 31 A, stk. 6, anvendelse.
Derfor tilfalder beløbet administrationsselskabet, fordi
administrationsselskabet er skattesubjekt for en eventuel
genbeskatning. Udbetaling af skatteværdi på grundlag af
sådanne underskud anses for udnyttelse af underskud i
relation til reglerne om genbeskatning, således at
skatteværdien medregnes til genbeskatningssaldoen.
Hvis den sambeskattede koncern er
kontrolleret af en fysisk person, jf. det foreslåede
stk. 3, skal udbetalingen til den sambeskattede koncern
begrænses yderligere, hvis der anmodes om udbetaling til
andre selskaber m.v., der kontrolleres af samme fysiske person.
Det foreslås, at anmodning om
udbetaling af skatteværdien af underskud, der stammer fra
afholdte udgifter til forskning og udvikling, for sambeskattede
koncerner skal indgives af administrationsselskabet, og at den
negative skat udbetales til administrationsselskabet i
sambeskatningen. Administrationsselskabet skal herefter foretage
fordeling af beløbet mellem de underskudsgivende selskaber
som anført ovenfor.
§ 8 X,
stk. 3
Det foreslås, at der ved
anvendelsen af beløbsgrænsen skal ske
sammenlægning af personligt drevne virksomheder i
virksomhedsordningen, selskaber og sambeskattede koncerner, der
kontrolleres af samme fysiske person. Sådanne virksomheder og
selskaber skal derfor kun have mulighed for tilsammen at få
udbetalt 25 pct. af højst 5 mio. kr. pr. indkomstår.
Det gælder f.eks. den situation, hvor en hovedaktionær
driver virksomhed gennem flere selskaber, som er direkte ejet af
hovedaktionæren, og hvor selskaberne derfor ikke er omfattet
af reglerne om tvungen sambeskatning. Da sambeskattede koncerner,
jf. det foreslåede stk. 2, skal anses for en samlet
enhed, hvor udbetalingen sker til administrationsselskabet, skal
vurderingen af, om personen kontrollerer den sambeskattede koncern,
foretages i forhold til administrationsselskabet.
Det foreslås, at denne
sammenlægning skal gælde for personligt drevne
virksomheder i virksomhedsordningen, sambeskattede koncerner og
ikke sambeskattede selskaber, der kontrolleres af samme
aktionær som anført i ligningslovens § 16 H,
stk. 6. Ifølge denne bestemmelse anses en person for at
kontrollere et selskab, hvis vedkommende direkte eller indirekte
eller i fællesskab med nærtstående ejer mere end
50 pct. af aktiekapitalen i selskabet eller råder over mere
end 50 pct. af stemmerne i selskabet. Som nærtstående
anses den skattepligtiges ægtefælle, forældre og
bedsteforældre samt børn og børnebørn og
disses ægtefæller eller dødsboer efter de
nævnte personer. Stedbarns- og adoptivforhold sidestilles med
ægte slægtskabsforhold. Ejerandele og
stemmerettigheder, som indehaves af selskabsdeltagere, med hvem den
skattepligtige har en aftale om udøvelse af kontrol, eller
som indehaves af et selskab eller en forening m.v. som nævnt
i ligningslovens § 2, stk. 1, 2. pkt. (transparent
enhed), hvori den skattepligtige deltager, medregnes ved
opgørelsen af, om der foreligger kontrol.
I modsætning til det
foreslåede stk. 2 om sambeskattede koncerner
foreslås det, at de enheder (virksomhedsordningen, selskaber
og sambeskattede koncerner), der skal lægges sammen som
følge af, at de kontrolleres af samme fysiske person, hver
især skal opgøre det beløb, der ønskes
udbetalt på grundlag af enhedens indkomstopgørelse. En
sambeskattet koncern skal i denne forbindelse fortsat opgøre
beløbet under ét, jf. det foreslåede
stk. 2.
Ejer en hovedaktionær en
sambeskattet koncern og et selskab, der ikke indgår i
sambeskatningen, og opfylder begge enheder isoleret set
betingelserne for at få udbetalt 1,25 mio. kr., kan selskabet
og administrationsselskabet for den sambeskattede koncern, dvs. i
praksis hovedaktionæren, vælge, at kun ét af
selskaberne skal anmode om kontant udbetaling af det fulde
beløb på 1, 25 mio. kr., eller om der for begge
enheder skal anmodes om udbetaling med f. eks. halvdelen til hver.
Hvis hovedaktionæren ikke i første omgang er
opmærksom på, at der skal ske sammenlægning og
derfor anmoder om det fulde beløb for begge selskaber, kan
anmodningen ændres, således at begrænsningen
overholdes. Sker der ikke en ændring af anmodningen,
foreslås det, at beløbet på de 1,25 mio. kr.
fordeles mellem selskaberne i forhold til den del af det enkelte
selskabs underskud, der stammer fra udgifter til forskning af
udvikling, som der er anmodet om kontant udbetaling på
grundlag af.
§ 8 X,
stk. 4
Det foreslås, at anmodning om
at få udbetalt 25 pct. af underskud, der stammer fra udgifter
til forskning og udvikling, skal indgives samtidig med
selvangivelsen for det pågældende indkomstår. Det
skyldes, at skatteværdien beregnes på grundlag af
virksomhedens skattemæssige underskud, som først kan
opgøres endeligt efter indkomstårets udløb,
når der i forbindelse med selvangivelsen er foretaget
skattemæssige afskrivninger m.v. Ved selvangivelsen skal det
selvangivne underskud være nedsat med den del af
underskuddet, hvor der samtidig er anmodet om at få udbetalt
skatteværdien. Det er således det reducerede underskud,
der skal oplyses ved indsendelsen af selvangivelsen for det
pågældende indkomstår. Dette er modstykket til,
at der sker udbetaling af skatteværdien af underskuddet. I
det taleksempel, der er anført i bemærkningerne til
stk. 1, er det således kun den resterende del af
underskuddet på de 100.000 kr., der skal selvangives, og som
kan fremføres til fradrag i senere års overskud.
Udbetaling af skatteværdien
af underskud er ikke en del af årsopgørelsen, men det
foreslås, at denne udbetaling sker på samme tidspunkt
som overskydende skat for selskaber, dvs. normalt i november
måned. Dette gælder også, selvom den berettigede
er en fysisk person, der driver selvstændig
erhvervsvirksomhed i virksomhedsordningen. Der ydes ikke
tillæg ved udbetalingen.
§ 8 X,
stk. 5
Det foreslås, at der skal ske
genopkrævning, hvis det viser sig, at udbetalingen er sket
med et for stort beløb. Genopkrævningen sker efter
samme regler, som gælder for opkrævning af restskat for
selskaber. Dette gælder også, selvom der er tale om en
person, der driver selvstændig erhvervsvirksomhed i
virksomhedsordningen. Ved opkrævningen beregnes der
tillæg svarende til restskattetillægget, jf.
selskabsskattelovens § 29 B, stk. 4, 3. pkt., jf.
stk. 8, sidste punktum.
Genopkrævning kan f.eks.
komme på tale, hvis det skattemæssige underskud, som
danner grundlag for udbetalingen, er sat for højt, fordi
selskabet har haft flere indtægter, end der er selvangivet.
Der kan også være tale om, at de afholdte udgifter, der
danner grundlag for udbetalingen, ikke vedrører forskning og
udvikling. I sidstnævnte tilfælde sker der ikke
nødvendigvis en ændring af underskuddet før
beregning af negativ skat. Da årets underskud imidlertid er
nedsat med den del, hvor der er anmodet om udbetaling af
skatteværdien, foreslås det, at underskuddet reguleres
tilbage med den del, hvor der kræves tilbagebetaling af den
udbetalte skatteværdi. Ved misbrug af reglerne kan der ud
over krav om tilbagebetaling eventuelt blive tale om strafansvar,
jf. skattekontrollovens § 13.
Til § 2
Til stk. 1
Det foreslås, at loven
træder i kraft den 1. januar 2012.
Til stk. 2
Det foreslås, at loven har
virkning fra og med indkomståret 2012. Det vil sige, at
skattekreditten første gang beregnes på grundlag af
indkomstopgørelse for indkomståret 2012. Udbetaling af
skattekreditten sker på samme tidspunkt som overskydende skat
for indkomståret 2012, hvilket forventes at ske i november
2013.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | I lov om påligningen af
indkomstskat til staten (ligningsloven), jf.
lovbekendtgørelse nr. 1017 af 28. oktober 2011, foretages
følgende ændring: | | | | | | 1. Efter
§ 8 V indsættes: | | | »§ 8
X. Selskaber m.v. og personer, der driver selvstændig
erhvervsvirksomhed i virksomhedsordningen, kan anmode told- og
skatteforvaltningen om at få udbetalt 25 pct. af underskud,
der stammer fra udgifter, der straksafskrives som forsøgs-
og forskningsudgifter efter ligningslovens § 8 B,
stk. 1, eller afskrivningslovens § 6, stk. 1,
nr. 3. Der kan for hvert indkomstår højst udbetales
1,25 mio. kr. svarende til 25 pct. af 5 mio. kr. Udgør
indkomståret en kortere periode end 12 måneder,
nedsættes beløbet forholdsmæssigt. Beløb,
der udbetales efter 1. pkt., medregnes ikke ved opgørelsen
af den skattepligtige indkomst. | | | Stk. 2.
Sambeskattede selskaber, jf. selskabsskattelovens § 31 og
§ 31 A, anses for en samlet enhed ved anvendelsen af
stk. 1. Anmodning efter stk. 1 indgives af
administrationsselskabet. Opgørelsen af udbetalingen sker
på grundlag af sambeskatningsindkomsten og de sambeskattede
selskabers samlede udgifter til forskning og udvikling.
Beløbet udbetales til administrationsselskabet.
Administrationsselskabet skal fordele beløbet
forholdsmæssigt mellem de selskaber m.v., hvis underskud
nedsættes, jf. stk. 4, i overensstemmelse med
selskabsskattelovens § 31, stk. 6, og § 31
A, stk. 6. | | | Stk. 3. Der kan
til selskaber m.v., der på anmodningstidspunktet, jf.
stk. 4, kontrolleres af samme aktionær, jf.
ligningslovens § 16 H, stk. 6, og til en eller flere
personligt drevne virksomheder, som aktionæren driver i
virksomhedsordningen, for hvert indkomstår højst
udbetales et samlet beløb på 1,25 mio. kr. svarende
til 25 pct. af 5 mio. kr. Der foretages en særskilt
opgørelse for henholdsvis hvert ikke sambeskattet selskab,
hver sambeskattet koncern og virksomheder i virksomhedsordningen.
Er der anmodet om udbetaling på grundlag af et større
beløb end 5 mio. kr., fordeles beløbet mellem
selskaber, sambeskattede koncerner og virksomheder i
virksomhedsordningen m.v. i forhold til den del af underskuddet for
det enkelte selskab m.v., der stammer fra udgifter til forskning og
udvikling, der er anmodet om kontant udbetaling på grundlag
af. | | | Stk. 4. Anmodning
efter stk. 1 indgives samtidig med selvangivelsen for det
pågældende indkomstår. Ved selvangivelsen skal
årets underskud nedsættes med den del af underskuddet,
hvoraf der anmodes om udbetaling, jf. stk. 1. Ved udbetalingen
finder selskabsskattelovens § 29 B, stk. 5, 5.-10.
pkt., om udbetaling af overskydende skat tilsvarende
anvendelse. | | | Stk. 5. Er der
sket udbetaling med et større beløb, end
stk. 1-3 berettiger til, opkræves det for meget
udbetalte beløb. Selskabsskattelovens § 29 B,
stk. 4, 3. pkt., og selskabsskattelovens § 30 om
opkrævning af restskat finder tilsvarende anvendelse. Det
tilbagebetalte beløb omregnes til underskud for det
pågældende indkomstår.« | | | | | | § 2 | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2012. | | | Stk. 2. Loven har
virkning fra og med indkomståret 2012. |
|