Skriftlig fremsættelse (21. november
2011)
Skatteministeren
(Thor Möger Pedersen)
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
ligningsloven (Skattekreditter for forsknings- og
udviklingsaktiviteter)
(Lovforslag nr. L 29)
Lovforslaget er et led i udmøntningen af finansloven
for 2012.
Efter forslaget skal selskaber og selvstændigt
erhvervsdrivende, der anvender virksomhedsordningen, have mulighed
for at få udbetalt skattekreditter, dvs. skatteværdien
af underskud, der stammer fra forsknings- og
udviklingsaktiviteter.
En eventuel resterende del af årets underskud
fremføres som efter gældende ret til modregning i
eventuelle fremtidige overskud.
Formålet er at styrke særligt små
virksomheders forskning og udvikling og dermed skabe mere
vækst, der kan bidrage til at sætte et højt
indkomstniveau i Danmark.
Det sker ved at styrke virksomhedernes likviditet i den fase,
hvor forsknings- og udviklingsaktiviteter endnu ikke har resulteret
i indtægter for virksomhederne. Virksomhederne har typisk
underskud i denne periode.
Ligeledes reduceres tabet, hvis virksomheden aldrig
sidenhen vil få overskud. Særligt små
virksomheder vil derfor være mere villige til at foretage
risikobetonede investeringer, hvor der både er mulighed for
store gevinster og tab.
Efter forslaget kan en underskudsgivende virksomhed
højst få udbetalt 1,25 mio. kr. årligt svarende
til 25 pct. af forsknings- og udviklingsudgifter på 5 mio.
kr.
Til sambeskattede selskaber og konstruktioner af selskaber og
personligt drevne virksomheder, der kontrolleres af samme person,
kan der tilsammen højst udbetales et beløb på
1,25 mio. kr.
Forslaget skønnes ikke at have provenumæssige
virkninger for finansåret 2012, idet skattekreditter på
grundlag af virksomhedernes forhold i indkomståret 2012
udbetales i 2013.
For finansårene 2013-2015 skønnes forslaget
på usikkert grundlag at medføre et provenutab i
størrelsesordenen 350-420 mio. kr. årligt før
tilbageløb.
Den varige virkning anslås til ca. 200 mio. kr.
årligt før tilbageløb af skatter og afgifter og
ca. 100 mio. kr. årligt efter tilbageløb.
Forslaget sendes i høring samtidig med
fremsættelsen. Det har af tidsmæssige årsager
grundet forslagets tilknytning til finanslovsaftalen 2012 ikke
været muligt at sende forslaget i høring forud for
fremsættelsen.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de
ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale
lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.