Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 14. december 2011
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 2 ændringsforslag til
lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 21. november 2011 og var til 1.
behandling den 29. november 2011. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og skatteministeren sendte den
21. november 2011 dette udkast til udvalget, jf. L 29 - bilag 1.
Den 25. og 27. november 2011 sendte skatteministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget 1
skriftlig henvendelse fra Danish Venture Capital and Private Equity
Association.
Skatteministeren har over for udvalget kommenteret den
skriftlige henvendelse til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 4 spørgsmål til
skatteministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (udvalget
med undtagelse af LA) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i udvalget (LA)
indstiller lovforslaget til forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de stillede
ændringsforslag.
Venstres, Dansk Folkepartis, Liberal Alliances og Det
Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget opfordrer
skatteministeren til at gennemføre en evaluering af
ordningen i 2014 med henblik på at få vurderet, om der
opnås de forudsatte virkninger af lovforslaget.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
1) I
den under nr. 1 foreslåede § 8 X ændres i stk. 3, 1. pkt.,
»aktionæren« til: »den anførte
personkreds«.
[Tydeliggørelse af, hvilken
kreds af personer og selskaber der skal lægges sammen ved
beregning af maksimum for udbetaling af skattekredit]
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
2) I
den under nr. 1 foreslåede § 8 X indsættes som stk. 6:
»Stk. 6. Ved
udbetaling af skattekredit modregnes virksomhedens restancer af
skatter og afgifter med påløbne morarenter, uanset om
der er sket overdragelse af kravet.«
[Indsættelse af forbehold om
modregning af restancer ved udbetaling af skattekreditter]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det er i § 8 X, stk. 3, 1. pkt., foreslået, at der
ved anvendelsen af beløbsgrænsen skal ske
sammenlægning af personligt drevne virksomheder i
virksomhedsordningen, selskaber og sambeskattede koncerner, der
kontrolleres af samme fysiske person. Sådanne virksomheder og
selskaber skal derfor kun have mulighed for tilsammen at få
udbetalt 25 pct. af højst 5 mio. kr. pr.
indkomstår.
Denne sammenlægning skal gælde for personligt
drevne virksomheder i virksomhedsordningen, sambeskattede koncerner
og ikkesambeskattede selskaber, der kontrolleres af samme
aktionær som anført i ligningslovens § 16 H, stk.
6. Ifølge denne bestemmelse anses en person for at
kontrollere et selskab, hvis vedkommende direkte eller indirekte
eller i fællesskab med nærtstående ejer mere end
50 pct. af aktiekapitalen i selskabet eller råder over mere
end 50 pct. af stemmerne i selskabet. Som nærtstående
anses den skattepligtiges ægtefælle, forældre og
bedsteforældre samt børn og børnebørn og
disses ægtefæller eller dødsboer efter de
nævnte personer. Stedbarns- og adoptivforhold sidestilles med
ægte slægtskabsforhold.
Ordlyden af den foreslåede bestemmelse kan give
anledning til tvivl, om sammenlægningen også skal
gælde virksomheder i virksomhedsordningen, som drives af
personens nærtstående, idet der i bestemmelsens sidste
led alene tales om en eller flere personligt drevne virksomheder,
som aktionæren driver i virksomhedsordningen. Ordlyden kan
endvidere give anledning til tvivl i det tilfælde, hvor
personkredsen udelukkende driver personlig virksomhed i
virksomhedsordningen.
Det foreslås derfor, at det tydeliggøres, at
sammenlægningen skal gælde alle selskaber, som den i
ligningslovens § 16 H, stk. 6, anførte kreds af
personer i fællesskab anses at kontrollere, og personligt
drevne virksomheder i virksomhedsordningen, som drives af denne
personkreds.
Til nr. 2
Udbetaling af skattekreditter indgår teknisk set ikke i
årsopgørelsen, og beløbet udgør derfor
ikke overskydende skat. Forbuddet i f. eks. kildeskattelovens
§ 62, stk. 5, mod overdragelse af krav på overskydende
skat omfatter således ikke udbetaling af skattekreditter. Det
manglende forbud mod overdragelse af fremtidige krav på
udbetaling af skattekreditter er for så vidt i
overensstemmelse med formålet med skattekreditter, der netop
skal forbedre likviditeten for virksomheder med forsknings- og
udviklingsaktiviteter, som endnu ikke er blevet
indtægtsgivende. Da skattekreditter først udbetales, i
året efter at udgifterne til forskning og udvikling er
afholdt, kan en overdragelse af skattekreditten til sikkerhed for
f. eks. et banklån bidrage til forbedring af likviditeten i
virksomhedens helt tidlige startfase.
Overdragelse af fremtidige krav på udbetaling af
skattekredit vil dog i vidt omfang afskære SKAT fra at
modregne restancer af skatter og afgifter, som er opstået mod
virksomheden, efter at SKAT har modtaget underretning om
overdragelsen. Dette kan give meget uhensigtsmæssige
resultater. Som eksempel kan nævnes den situation, hvor
virksomhedens udgifter til forskning og udvikling hovedsagelig
består af lønudgifter. Hvis virksomheden giver
transport i fremtidige skattekreditter og samtidig undlader at
afregne indeholdt A-skat i de efterfølgende
lønudbetalingerne til medarbejderne, vil SKAT ikke kunne
modregne A-skatterestancen ved udbetaling af skattekreditten. Hvis
virksomheden efterfølgende går konkurs, vil både
skattekreditten og A-skatten i praksis være tabt.
For at imødegå dette er det ikke
nødvendigt at indføre et generelt forbud mod
overdragelse af skattekreditter. Formålet med
skattekreditterne taler for, at muligheden for overdragelse af
skattekreditter opretholdes, men dog med forbehold for SKATs
modregningsret. Det foreslås derfor, at SKAT før
udbetaling af skattekreditter modregner virksomhedens restancer af
skatter og afgifter med påløbne morarenter. Herved
sikres skattekreditten som grundlag for kreditgivning, samtidig med
at SKATs inddrivelsesmuligheder ikke forringes.
Ane Halsboe-Larsen (S) Henrik Sass
Larsen (S) Jacob Bjerregaard (S) John Dyrby Paulsen (S) Pernille
Rosenkrantz-Theil (S) Simon Kollerup (S) Thomas Jensen (S) Nadeem
Farooq (RV) Rasmus Helveg Petersen (RV) Camilla Hersom (RV) Jonas
Dahl (SF) Jesper Petersen (SF) Frank Aaen (EL) Johanne
Schmidt-Nielsen (EL) Lars Dohn (EL) Hans Andersen (V) Gitte
Lillelund Bech (V) fmd. Karsten
Lauritzen (V) Lars Christian Lilleholt (V) Tina Nedergaard (V)
Torsten Schack Pedersen (V) Finn Thranum (V) Mads Rørvig (V)
Dennis Flydtkjær (DF) Mikkel Dencker (DF) Hans Kristian
Skibby (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Ole Birk Olesen (LA)
nfmd. Mike Legarth (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 44 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 16 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 29
Bilagsnr. | Titel |
1 | Forslag til lov om ændring af
ligningsloven (Skattekreditter for forsknings- og
udviklingsaktiviteter) |
2 | Fastsat tidsplan for udvalgets behandling
af lovforslaget |
3 | Høringssvar, fra
Skatteministeriet |
4 | Høringsskema, fra
skatteministeren |
5 | 1. udkast til betænkning |
6 | Supplerende høringsskema og
høringssvar, fra skatteministeren |
7 | Henvendelse af 8/12-11 fra Danish Venture
Capital and Private Equity Association |
8 | Ændringsforslag, fra
skatteministeren |
9 | 2. udkast til betænkning |
10 | Skatteministerens kommentar til
henvendelse af 8/12-11 fra Danish Venture Capital and Private
Equity Association |
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende
L 29
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om at imødegå
spekulation i ordningen, til skatteministeren og ministerens svar
herpå |
2 | Spm. om, hvad ministeren kan oplyse om
myndighedernes muligheder for at føre kontrol med
anvendelsen af disse kreditter, til skatteministeren og ministerens
svar herpå |
3 | Spm. om at redegøre for de
beskæftigelsesmæssige konsekvenser af dette lovforslag
isoleret set, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
4 | Spm. , om der med lovforslaget
følger en risiko for kreativ bogføring, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
| |