Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 15. december 2011
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 4 ændringsforslag til
lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 21. november 2011 og var til 1.
behandling den 29. november 2011. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget blev sendt i høring samtidig
med fremsættelsen, og skatteministeren sendte den 21.
november 2011 dette udkast til udvalget. Den 25. og den 27.
november 2011 sendte Skatteministeriet de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra Forsikring & Pension, som
skatteministeren har kommenteret over for udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 46 spørgsmål til
skatteministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
Nogle af udvalgets spørgsmål og skatteministerens svar
herpå er optrykt som bilag 2 til betænkningen.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (S, RV, EL
og SF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i udvalget (V, DF, LA
og KF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for det under nr. 1 stillede ændringsforslag.
Mindretallet vil stemme hverken for eller imod de under nummer 2 og
4 stillede ændringsforslag og vil stemme imod det under nr. 3
stillede ændringsforslag.
Venstres, Dansk Folkepartis, Liberal Alliances og Det
Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget er imod, at det skal
gøres mindre attraktivt at spare op til pension. Derfor kan
Venstre, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative
Folkeparti ikke støtte, at loftet for indbetalinger til
ratepension sættes ned, ligesom ophævelsen af
fradragsretten for formueforvaltningsomkostninger svarer til en
stigning i beskatningen af pensionsafkast.
Forslaget flytter blot provenu frem i tiden, og en fremrykning
af statens indtægter betyder blot, at staten vil stå
med en større finansieringsudfordring i fremtiden. Det er
uansvarligt og kortsigtet, men meget sigende for regeringens
økonomiske politik.
Ophævelsen af fradragsretten for
formueforvaltningsomkostninger vil også føre til, at
pensionsopsparerne vil kunne opleve at skulle beskattes uden at
have et nettoafkast. Dermed bryder regeringen med et
grundlæggende princip i dansk beskatning.
Venstre, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti bemærker, at skatteministeren i sit
svar af 28. november 2011 på S 721 indrømmer, at
forslaget vil betyde mindre pensionsopsparing.
I svaret af 12. december 2011 på L 28 -
spørgsmål 44 oplyser skatteministeren, at de
gennemsnitlige årlige omkostninger til formueforvaltning i
perioden 2007-2009 har ligget på omkring 2,9 mia. kr.
Ophævelsen af fradragsretten giver dermed umiddelbart et
provenu på 435 mio. kr. Selv når der tages hensyn til
tilbageløb, viser den varige provenueffekt, at
skatteministeren forventer faldende formueforvaltningsomkostninger
med forslaget. Det betyder, at der vil blive foretaget færre
investeringer, som kræver større omkostninger - det
drejer sig særlig om investeringer i unoterede aktier, OPP-
og OPS-projekter. Skatteministeren bekræfter dermed, at
forslaget vil mindske mængden af risikovillig kapital i
Danmark - og det er den fuldstændig forkerte vej at gå.
Danske virksomheder vil få sværere ved at rejse
kapital, og forslaget vil dermed lægge begrænsninger
for væksten i Danmark. Det kan Venstre, Dansk Folkeparti,
Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti ikke støtte.
Regeringens flotte ønsker til vækst og
beskæftigelse står derfor ikke mål med
konsekvenserne af dette lovforslag, som vil begrænse
væksten i Danmark.
Under udvalgsbehandlingen har det været meget vanskeligt
at få skatteministeren til at svare på
spørgsmål om lovforslagets konsekvenser. I besvarelsen
af 29 spørgsmål har ministeren alene henvist til sit
svar på spørgsmål 1. Dette til trods for, at
spørgsmålene har dækket langt flere emner, end
der på nogen måde kan siges at være dækket
af ministerens svar på spørgsmål 1.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til titlen
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
1)
Titlen affattes således:
»Forslag
til
Lov om
ændring af pensionsafkastbeskatningsloven og
pensionsbeskatningsloven
(Beskatning af en standardiseret
sats for formueforvaltningsomkostninger udmøntet ved en
forhøjelse af skattesatsen for pensionsafkast,
nedsættelse af loftet for indbetalinger til ratepension og
ophørende alderspension m.v.)«
[Ændring af lovforslagets
titel]
Til § 1
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (S, RV, EL
og SF):
2)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 1
I pensionsafkastbeskatningsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 170 af 22. februar 2011, som
ændret ved § 1 i lov nr. 1561 af 21. december 2010 og
§ 3 i lov nr. 599 af 14. juni 2011, foretages følgende
ændring:
1. I
§ 2 ændres »15
pct.« til: »15,3 pct.««
[Afskaffelse af fradrag for
formueforvaltningsomkostninger udgår og erstattes af
beskatning af en standardiseret sats for
formueforvaltningsomkostninger udmøntet ved en
forhøjelse af pensionsafkastskattesatsen med 0,3 pct. enhed
til 15,3 pct.]
Til § 2
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (S, RV, EL
og SF):
3) Nr. 1
affattes således:
»1. I §
16, stk. 2, ændres »100.000 kr.« til:
»50.000 kr.««
[Nedsættelse af loftet for
indbetalinger til ratepension og ophørende alderspension fra
100.000 kr. til 50.000 kr.]
Til § 4
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (S, RV, EL
og SF):
4)
Efter stk. 4 indsættes som nye stykker:
»Stk. 5. Ved
anvendelsen af § 3, stk. 9 og 11, i lov nr. 412 af 29. maj
2009 om ændring af pensionsbeskatningsloven og lov om
ændring af forskellige skattelove som ændret ved §
12 i lov nr. 1278 af 16. december 2009 finder
beløbsgrænsen i pensionsbeskatningslovens § 16,
stk. 2, som ændret ved denne lovs § 2, nr. 1, anvendelse
i stedet for beløbsgrænsen i pensionsbeskatningslovens
§ 16, stk. 2, som affattet ved § 1, nr. 36, i lov nr. 412
af 29. maj 2009 som ændret ved § 12 i lov nr. 1278 af
16. december 2009.
Stk. 6. Indbetalinger
på pensionsordninger som nævnt i § 3, stk. 9, 1.
pkt., i lov nr. 412 af 29. maj 2009 om ændring af
pensionsbeskatningsloven og lov om ændring af forskellige
skattelove som ændret ved § 12 i lov nr. 1278 af 16.
december 2009, der er oprettet den 22. april 2009 eller senere, og
indbetalinger på ordninger som nævnt i § 3, stk.
11, 3. pkt., i lov nr. 412 af 29. maj 2009 som ændret ved
§ 12 i lov nr. 1278 af 16. december 2009 kan uanset
henholdsvis § 3, stk. 9, 3. pkt., og § 3, stk. 11, 4.
pkt., i den nævnte lov uden skattemæssige konsekvenser
nedsættes med forskellen mellem beløbsgrænsen i
pensionsbeskatningslovens § 16, stk. 2, som affattet ved
§ 1, nr. 36, i lov nr. 412 af 29. maj 2009 som ændret
ved § 12 i lov nr. 1278 af 16. december 2009, og
beløbsgrænsen i pensionsbeskatningslovens § 16,
stk. 2, som affattet ved § 2, nr. 1, i lov nr. 412 af 29. maj
2009 som ændret ved § 12 i lov nr. 1278 af 16. december
2009, dog ikke til lavere end sidstnævnte
beløbsgrænse. Alternativt kan det nævnte
beløb overføres til en anden pensionsordning eller
udbetales efter reglerne i pensionsbeskatningslovens § 21 A,
stk. 2.«
[Overgangsregler som følge
af nedsættelsen af loftet fra 100.000 kr. til 50.000 kr., der
præciserer rækkevidden af visse overgangsregler i lov
nr. 412 af 29. maj 2009]
Bemærkninger
Til nr. 1-4
Økonomiske konsekvenser for det
offentlige
Ændringsforslagene indebærer, at fradraget for
formueforvaltningsomkostninger bibeholdes, og der indføres i
stedet beskatning af en standardiseret sats for
formueforvaltningsomkostninger udmøntet ved en
forhøjelse af skattesatsen for pensionsafkast på 0,3
pct. enhed af pensionsafkastskattegrundlaget. Tillige
nedsættes loftet over indbetalingerne til ratepensioner og
ophørende alderspension med yderligere 5.000 kr. til 50.000
kr.
De stillede ændringsforslag vurderes inden for den
almindelige usikkerhed om provenuvirkningen af beskatning på
pensionsområdet at medføre det i aftalen om Finanslov
for 2012 forudsatte finansieringsbidrag på 220 mio. kr.
årligt i varig virkning, jf. nedenstående tabel.
Provenumæssige
konsekvenser af ændringsforslaget |
Indkomstår, mio.
kr. | 2012 | 2013 | Varig virkning |
Forudsat provenu ved L 28 som
fremsat | 390 | 370 | 220 |
Loftet over indbetalingerne til
ratepensioner og ophørende alderspensioner nedsættes
med yderligere 5.000 kr. | 250 | 250 | |
Standardiseret omkostningstillæg
på 0,3 pct. af pensionsafkastskattegrundlaget | 140 | 160 | |
Ændringsforslaget
i alt | 390 | 410 | 220 |
Administrative konsekvenser for det
offentlige
Ændringsforslag nr. 2, hvorefter afskaffelsen af
fradraget for formueforvaltningsomkostninger i det fremsatte
lovforslag ikke gennemføres som forudsat, men i stedet
gennemføres på en mere indirekte måde som en
forhøjelse af skattesatsen for pensionsafkastskat,
skønnes at medføre en forøgelse af de
administrative engangsomkostninger med 375.000 kr. vedr.
it-tilretninger samt de løbende, årlige
driftsomkostninger med 40.000 kr. vedr. it-drift. Det betyder, at
ændringen af pensionsafkastbeskatningsloven, jf.
lovforslagets § 1, skønnes at medføre
administrative engangsomkostninger på i alt ca. 0,8 mio. kr.
samt løbende, årlige omkostninger på i alt ca.
80.000 kr.
Ad. nr. 1
Det foreslås i ændringsforslag nr. 2, at
afskaffelsen af fradraget for formueforvaltningsomkostninger i det
fremsatte lovforslag udgår og i stedet erstattes af en
beskatning af en standardiseret sats for
formueforvaltningsomkostninger, der udmøntes i en generel
forhøjelse af satsen for pensionsafkastskatten fra 15 pct.
til 15,3 pct.
Det foreslås at ændre lovforslagets undertitel som
følge af den foreslåede ændring af lovforslagets
§ 1 om ændring af pensionsafkastbeskatningsloven fra en
afskaffelse af fradraget for formueforvaltningsomkostninger til
beskatning af en standardiseret sats for
formueforvaltningsomkostninger udmøntet i en
forhøjelse af skattesatsen for pensionsafkast.
Ad. nr. 2
I det fremsatte lovforslag er det i forslagets § 1
foreslået at afskaffe fradraget for
formueforvaltningsomkostninger ved opgørelsen af grundlaget
for pensionsafkastskatten.
Det har i forbindelse med den eksterne høring og under
behandlingen af lovforslaget imidlertid vist sig, at det fremsatte
lovforslag ikke kan gennemføres i sin nuværende form
med det forudsatte ikrafttrædelsestidspunkt.
Da de indeholdelsespligtige penge- og pensionsinstitutter
beregner, opkræver og indbetaler skatten, er det
nødvendigt, at forslaget implementeres korrekt,
således at penge- og pensionsinstitutterne kan anvende de nye
regler allerede fra den 1. januar 2012. Høringssvarene har
påpeget, at implementeringen af forslaget i penge- og
pensionsinstitutterne vanskeligt kan gennemføres i
2012.
Implementeringen er også kompliceret af, at beskatningen
af pensionsafkast i 2007 blev omlagt fra en ren institutbeskatning
til en kombination af individbeskatning på personniveau og
institutbeskatning.
Det foreslås derfor, at forslaget om en direkte
afskaffelse af fradraget for formueforvaltningsomkostninger
udgår. Det drejer sig om ændringerne af
pensionsafkastbeskatningslovens § 8, jf. lovforslagets §
1, nr. 1-6, pensionsafkastbeskatningslovens § 9, jf.
lovforslagets § 1, nr. 7, pensionsafkastbeskatningslovens
§ 14, jf. lovforslagets § 1, nr. 8, og
pensionsafkastbeskatningslovens § 15, jf. lovforslagets §
1, nr. 9.
Det foreslås i stedet, at afskaffelsen af fradraget for
formueforvaltningsomkostninger gennemføres på en mere
indirekte måde, der er lettere og hurtigere for penge- og
pensi?onsinstitutterne at implementere. Afskaffelsen af fradraget
for formueforvaltningsomkostninger foreslås gennemført
ved en beskatning af en standardiseret sats for
formueforvaltningsomkostninger, der udmøntes ved en generel
forhøjelse af pensionsafkastskattesatsen på 0,3 pct.
enhed fra 15 pct. til 15,3 pct. i pensionsafkastbeskatningslovens
§ 2.
Den standardiserede sats for formueforvaltningsomkostninger
indebærer, at alle skattepligtige efter
pensionsafkastbeskatningsloven antages at have lige mange
formueforvaltningsomkostninger relativt set i forhold til det
skattepligtige afkast. Ved at beskatte en standardiseret sats for
formueforvaltningsomkostninger frem for at afskaffe fradraget for
de faktiske formueforvaltningsomkostninger skal der ikke udarbejdes
en eksakt opgørelse af formueforvaltningsomkostningerne for
hver enkelt skattepligtig. Penge- og pensionsinstitutterne skal
således ikke foretage større systemtilpasninger, som
Finansrådet i deres høringssvar har estimeret til at
tage 6-9 måneder. Med ændringsforslaget
imødekommes pensionsbranchens indvendinger imod forslagets
ikrafttrædelsestidspunkt. Med ændringsforslaget
imødekommes det i høringssvarene fra
Finansrådet og Forsikring & Pension udtrykte ønske
om, at forslaget om en afskaffelse af fradraget for
formueforvaltningsomkostninger gennemføres på en
mindre teknisk krævende og indgribende metode.
Regeringen vil fortsætte arbejdet med et forslag om en
direkte afskaffelse af fradraget for
formueforvaltningsomkostninger. Regeringen vil indgå i en
dialog med pensionsbranchen om, hvordan et sådant forslag kan
udformes. Det er hensigten, at den direkte ophævelse af
fradraget for formueforvaltningsomkostninger skal have virkning fra
og med 2014. Herefter skal pensionsafkastskattesatsen føres
tilbage til 15 pct., og loftet over ratepension og ophørende
alderspension forhøjes fra 50.000 kr. til 55.000 kr.
årligt (2010-niveau).
Med ændringsforslaget om beskatning af en standardiseret
sats for formueforvaltningsomkostninger udmøntet i en
generel forhøjelse af skattesatsen med 0,3 pct. enhed vil
der fortsat være ligestilling for personer mellem
pensionsopsparing og opsparing i frie midler, for så vidt
angår fradragsret for formueforvaltningsomkostninger.
Ad. nr. 3
I det fremsatte lovforslag er det foreslået at
nedsætte loftet for indbetalinger til ratepension og
ophørende alderspension fra 100.000 kr. til 55.000 kr.
(2010-niveau) årligt.
Det foreslås i forhold til det fremsatte lovforslag at
nedsætte loftet yderligere med 5.000 kr. til 50.000 kr.
(2010-niveau). Begrundelsen for den yderligere nedsættelse af
loftet med 5.000 kr. er at dække det nødvendige
finansieringsbehov, som følge af at den foreslåede
afskaffelse af fradraget for formueforvaltningsomkostninger i
lovforslagets § 1 udgår og i stedet erstattes af en
beskatning af en standardiseret sats for
formueforvaltningsomkostninger, der udmøntes i en generel
forhøjelse af pensionsafkastskattesatsen på 0,3 pct.
enhed fra 15 pct. til 15,3 pct., jf. ændringsforslag nr.
2.
I et normalafkastår vil en forhøjelse af
pensionsafkastskattesatsen på 0,3 pct. enhed
tilnærmelsesvis svare til det forudsatte provenu i
finansloven 2012. Dog viser de seneste skøn imidlertid, at
pensionsafkastskatten i indkomstårene 2012 og 2013 er
væsentligt under niveauet i et normalafka?står. Derfor
har regeringen ud fra et forsigtighedsprincip valgt, at man
på kort sigt sætter loftet over indbetalinger til
ratepension og ophørende alderspensioner ned med yderligere
5.000 kr. (2010-niveau), således at det forudsatte provenu i
finansloven 2012 også balancerer på kort sigt.
Regeringen vil fortsætte arbejdet med et forslag om en
direkte afskaffelse af fradraget for
formueforvaltningsomkostninger. Regeringen vil indgå i en
dialog med pensionsbranchen om, hvordan et sådan forslag kan
udformes. Det er hensigten, at den direkte ophævelse af
fradraget for formueforvaltningsomkostninger skal have virkning fra
og med 2014. Herefter skal pensionsafkastskattesatsen føres
tilbage til 15 pct., og loftet over ratepension og ophørende
alderspension forhøjes fra 50.000 kr. til 55.000 kr.
(2010-niveau) årligt.
Ad. nr. 4
Loftet på 100.000 kr. for fradragsberettigede
indbetalinger til ratepensioner og ophørende alderspensioner
blev indført ved lov nr. 412 af 29. maj 2009 om
ændring af pensionsbeskatningsloven og lov om ændring
af forskellige skattelove. (Loft for indbetalinger til
rateordninger og ophørende livrenter, ophævelse af
aldersgrænsen for oprettelse af rate- og
kapitalpensionsordninger samt forhøjelse af
aldersgrænsen for udbetaling af kapitalpensionsordninger
m.v.) I den forbindelse blev reglerne om fordeling af fradraget for
indskud og indbetalinger i en periode på under 10 år,
hvorefter fradraget skal fordeles ud over en periode på 10
år, når ordningen er oprettet uden for
ansættelsesforhold, afskaffet for de nævnte ordninger.
Det gjorde det nødvendigt med en række
overgangsregler, i § 3, stk. 9-11, i ovennævnte lov om
private pensionsordninger, i § 3, stk. 12, om visse
overenskomstbaserede ratepensionsordninger og i § 3, stk. 13,
om selvstændiges pensionsordninger.
Et bærende hensyn bag disse overgangsregler har bl.a.
været at få fradragsfordelingsbeløb, der kan
henføres til regelsættet før lov nr. 412 af 29.
maj 2009, afviklet over en så kort årrække som
muligt samt at sikre rimelige overgangsregler under skyldig
hensyntagen til formålet med indførelsen af
ratepensionsloftet. Med lovforslaget foreslås ingen tekniske
ændringer af disse overgangsregler, jf. dog lovforslagets
§ 3 om overgangsreglen for kollektive overenskomster.
Med ændringsforslaget til lovforslaget præciseres
overgangsreglerne ud fra samme synspunkt om en skyldig hensyntagen
til formålet med indførelsen af
ratepensionsloftet.
Med ændringsforslaget præciseres det
således, at udgangspunktet for overgangsreglerne er den til
enhver tid gældende beløbsgrænse.
Det er i § 3, stk. 9, i lov nr. 412 af 29. maj 2009 som
ændret ved § 12 i lov nr. 1278 af 16. december 2009
fastsat, at for aftaler med en indbetalingsperiode på 10
år eller mere, der er oprettet før 2010, er der fra
2010 kun fradragsret for indbetalinger til ratepension og
ophørende alderspension svarende til det nuværende
loft på 100.000 kr., svarende til reglerne for andre
pensionsopsparere uden sådanne aftaler - men med lempelige
overgangsregler for eventuelt overskydende beløb.
For ordninger oprettet inden den 22. april 2009 kan ejeren som
den første mulighed nedsætte eller stoppe
indbetalingen uden skattemæssige konsekvenser for tidligere
års skattefradrag, idet de særlige
efterbeskatningsregler i pensi?onsbeskatningslovens § 18 A
ikke finder anvendelse. Det følger ikke af overgangsreglerne
i lov nr. 412 af 29. maj 2009, men af den blotte ophævelse af
pensionsbeskatningslovens § 18 A ved den nævnte lov, for
så vidt angår ratepensioner og ophørende
alderspensioner. Ejeren kan som den anden mulighed indbetale det
overskydende beløb (dvs. over loftet, der gælder fuldt
ud for ejeren, jf. ovenfor) på en pensionsordning med
løbende udbetalinger bortset fra ophørende
alderspension. Og endelig som den tredje mulighed kan ejeren
fortsætte med at indbetale det overskydende beløb
på ordningen, men uden fradragsret. De beløb, der ikke
gives fradrag for, kan udbetales afgiftsfrit eller overføres
til en anden pensionsordning omfattet af pensionsbeskatningslovens
kapitel 1 efter den særlige fortrydelsesregel i
pensionsbeskatningslovens § 21 A, stk. 2, udbetales
afgiftsfrit efter pensionsbeskatningslovens § 32 eller
udbetales skattefrit, når ordningen til sin tid skal
udbetales efter pensionsbeskatningslovens § 20, stk. 4.
For ordninger oprettet den 22. april 2009 eller senere kan
ejeren som den første mulighed indbetale det overskydende
beløb (dvs. over loftet, der gælder for ejeren
såvel som for alle andre) på en pensionsordning med
løbende udbetalinger bortset fra ophørende
alderspension, men ejeren kan ikke senere overføre til en
anden pensionsordning omfattet af pensionsbeskatningslovens kapitel
1 i medfør af pensionsbeskatningslovens § 21 A, stk. 2,
og heller ikke senere få det overskydende, ikke
fradragsberettigede beløb udbetalt i medfør af §
21 A, stk. 2, eller § 32. Som den anden mulighed kan ejeren
fortsætte med at indbetale det overskydende beløb
på ordningen, men uden fradragsret. Det overskydende
beløb kan i denne situation udbetales skattefrit, når
ordningen til sin tid skal udbetales, jf. pensionsbeskatningslovens
§ 20, stk. 4. Hvis ejeren derimod, inden der er indbetalt
på ordningen i 10 år, nedsætter eller
ophører med indbetalingen, vil der ske omberegning af de
fradrag, der tidligere er foretaget, og efterbeskatning efter
pensionsbeskatningslovens § 18 A, hvilket gælder uanset
størrelsen af de aftalte årlige indbetalinger.
Kendetegnende for aftaler indgået både inden den
22. april 2009 og den 22. april 2009 eller senere er, at de fuldt
ud er omfattet af rateloftet, men som sagt med mere eller mindre
lempelige regler for et overskydende beløb afhængigt
af oprettelsestidspunktet.
Det foreslås derfor i et nyt stk. 5, at det
præciseres, at det ved anvendelsen af overgangsreglen i
§ 3, stk. 9, i lov nr. 412 af 29. maj 2009 som ændret
ved § 12 i lov nr. 1278 af 16. december 2009 ikke er den
beløbsgrænse, der er fastsat i
pensionsbeskatningslovens § 16, stk. 2, som affattet ved den
nævnte lovs § 1, nr. 36, dvs. 100.000 kr., der skal
anvendes fra 2012, men i stedet den beløbsgrænse, der
er fastsat i pensionsbeskatningslovens § 16, stk. 2, som
foreslås i nærværende ændringsforslag nr.
3. Det vil sige 50.000 kr.
Eksempel
A har oprettet en ratepension i 2008 med en
indbetalingsperiode på 10 år, hvor der årligt
skal indbetales 125.000 kr. Med hjemmel i overgangsreglen i §
3, stk. 9, i lov nr. 412 af 29. maj 2009 har A i 2010 opdelt sin
indbetaling således, at der fra 2010 indbetales 100.000 kr.
på ratepension og 25.000 kr. på en livsvarig
alderspension. I den resterende indbetalingsperiode 2012-2017 vil A
have fradrag for indbetalingen på ratepensionen på
50.000 kr., mens det overskydende beløb på 75.000 kr.
kan indskydes på den livsvarige alderspensi?on. A kan -
ligesom før nedsættelsen af loftet til 50.000 kr. -
alternativt vælge at nedsætte eller ophøre med
indbetalingen til ratepensionen, ligesom A kan vælge at
fortsætte indbetalingen af det overskydende beløb
på ratepensionen, blot uden fradragsret, men hvor
beløbet til sin tid heller ikke vil blive beskattet ved
udbetaling, ligesom dette overskydende ikke fradragsberettigede
beløb efterfølgende vil kunne udbetales eller
overføres efter pensionsbeskatningslovens § 21 A, stk.
2.
De forskellige dispositionsmuligheder for overskydende
indbetalinger består således uændret, blot med
udgangspunkt i det nedsatte loft, som gælder alle,
pensionsopsparere både med og uden 10-årige
aftaler.
Det er i § 3, stk. 11, i lov nr. 412 af 29. maj 2009 som
ændret ved § 12 i lov nr. 1278 af 16. december 2009
fastsat, at for kapitalindskud og aftaler med en kortere
præmie- eller indbetalingsperiode end 10 år, der er
aftalt fra den 22. april 2009 til den 31. december 2009, bortfalder
fradragsfordelingsbeløb for 2010 og senere indkomstår
knyttet til præmier og indbetalinger for 2009, medmindre et
beløb svarende til fradragsfordelingsbeløbet
overføres til en pensionsordning med løbende
udbetalinger bortset fra ophørende alderspension.
Overførsel skulle ske senest den 30. december 2009, og der
er dermed gjort endeligt op med reglen.
Det er i den nævnte overgangsregel endvidere fastsat, at
for aftaler med en kortere præmie- eller indbetalingsperiode
end 10 år, der er oprettet fra den 22. april 2009 til den 31.
december 2009, bortfalder fradragsfordelingsbeløb for 2010
og senere indkomstår knyttet til præmier og
indbetalinger for 2010 og senere indkomstår, medmindre
indbetalingen opdeles således, at der på ratepensionen
og den ophørende alderspension indbetales højst
100.000 kr. svarende til det gældende loft og resten på
en livsvarig alderspension. Også her er der tale om en regel,
der ikke ændrer på, at ejeren er fuldt omfattet af
rateloftet, men som derimod foreskriver en lempelig behandling af
det overskydende beløb.
Det foreslås derfor i det nye stk. 5 endvidere at
præcisere, at det ved anvendelsen af overgangsreglen i §
3, stk. 11, i lov nr. 412 af 29. maj 2009 ikke er den
beløbsgrænse, der er fastsat i
pensionsbeskatningslovens § 16, stk. 2, som affattet ved den
nævnte lovs § 1, nr. 36, dvs. 100.000 kr., der skal
anvendes fra 2012, men i stedet den beløbsgrænse, der
er fastsat i pensionsbeskatningslovens § 16, stk. 2, som
affattet ved nærværende lovs § 2, nr. 1, dvs.
50.000 kr., jf. ændringsforslag nr. 3.
Forslaget betyder, at ejeren ikke fortsat kan få fradrag
for op til 100.000 kr. på ratepension, men at det er en
forudsætning for at opretholde det hidtidige fradrag, at
indbetalingen opdeles således, at 50.000 kr. indbetales
på en ratepension eller en ophørende alderspension og
resten på en livsvarig alderspension. Nedsættes
indbetalingen i dette tilfælde, vil den før 2010
gældende efterbeskatningsregel i pensionsbeskatningslovens
§ 18 A som udgangspunkt finde anvendelse (jf. dog forslaget
til et nyt stk. 6, som er omtalt nedenfor). Er den aftalte
indbetaling til ratepension mindre end 50.000 kr., er der ikke
behov for en opdeling, men en nedsættelse af indbetalingerne
vil også i dette tilfælde og efter gældende ret
betyde, at efterbeskatningsreglen i § 18 A som udgangspunkt
skal anvendes.
For ordninger, som er oprettet fra den 22. april 2009 til den
31. december 2009, finder den tidligere regel i § 18 A om
omberegning og efterbeskatning af fradragsfordelingsbeløb
fortsat anvendelse. Det gælder, uanset om
indbetalingsperioden er på mindst 10 år eller lavere
end 10 år. Har man i perioden oprettet en ordning i tillid
til loftet på 100.000 kr., dvs. med indbetalinger på
mere end 50.000 kr. årligt, kan heller ikke disse ordninger
bibeholde et fradrag på op til 100.000 kr. fremadrettet. Der
vil alene være fradrag for 50.000 kr. Den
pågældende kan vælge at indbetale det
overskydende beløb på eksempelvis en livsvarig
alderspension, men ønsker den pågældende i
stedet for - eller senere - at nedsætte indbetalingen til
50.000 kr., vil konsekvensen være efterbeskatning efter
reglen i pensionsbeskatningslovens § 18 A, modsat hvad der
gælder aftaler indgået inden den 22. april 2009. Valget
står således mellem at indskyde det overskydende
beløb på en livsvarig alderspension, hvilket den
pågældende måske ikke er interesseret i, at
indbetale uden fradragsret eller at blive efterbeskattet efter
pensionsbeskatningslovens § 18 A på grund af
nedsættelsen. Der er formentlig ikke oprettet mange
ratepensioner med indbetaling over flere år fra den 22. april
2009 til den 31. december 2009, men for dem, der er oprettet, vil
problemstillingen være aktuel, hvis ejeren ikke ønsker
at indskyde det overskydende beløb til en livsvarig
alderspension.
Derfor foreslås i det nye stk. 6 en overgangsregel,
hvorefter indbetalinger på de nævnte ordninger uden
skattemæssige konsekvenser kan nedsættes med forskellen
mellem det nuværende loft og det nedsatte loft, dog ikke til
lavere end det nedsatte loft. Alternativt kan det nævnte
beløb overføres til en anden pensionsordning efter
reglerne i pensionsbeskatningslovens § 21 A, stk. 2. Denne
mulighed er først og fremmest tiltænkt den situation,
hvor en person med en af de nævnte aftaler ikke har
været opmærksom på nedsættelsen af loftet
til 50.000 kr. Uden reglen kan den pågældende ikke
gøre andet end at afvente det tidspunkt, hvor det ikke
fradragsberettigede beløb til sin tid udbetales
skattefrit.
Eksempel
B har den 1. august 2009 oprettet en ratepension med en
indbetalingsperiode på 10 år, hvor der årligt
skal indbetales 125.000 kr. Med hjemmel i overgangsreglen i §
3, stk. 9, i lov nr. 412 af 29. maj 2009 har B i 2010 opdelt sin
indbetaling således, at der fra 2010 indbetales 100.000 kr.
på ratepension og 25.000 kr. på en livsvarig
alderspension. I den resterende indbetalingsperiode 2012-2018 vil B
have fradrag for indbetalingen på ratepensionen på
50.000 kr., mens det overskydende beløb på 75.000 kr.
kan indskydes på den livsvarige alderspension. B kan som
følge af den foreslåede overgangsregel i stk. 6
alternativt vælge at nedsætte indbetalingen til
ratepensionen til 50.000 kr. og nøjes med fortsat at
indbetale 25.000 kr. på den livsvarige alderspension uden
omberegning og efterbeskatning af fradragsfordelingsbeløb
efter den tidligere regel i § 18 A. B kan også
vælge at fortsætte indbetalingen af det overskydende
beløb, dvs. 50.000 kr., på ratepensionen, blot uden
fradragsret, men hvor beløbet til sin tid heller ikke vil
blive beskattet ved udbetaling, men som følge af
overgangsreglen i stk. 6 vil dette beløb
efterfølgende kunne udbetales eller overføres efter
pensionsbeskatningslovens § 21 A, stk. 2.
Eksempel
C har den 1. juli 2009 oprettet en ratepension med en
indbetalingsperiode på 10 år, hvor der årligt
skal indbetales 80.000 kr. Efter gældende ret kan den
årlige indbetaling ikke nedsættes uden omberegning og
efterbeskatning af fradragsfordelingsbeløb efter den
tidligere regel i § 18 A. Som følge af overgangsreglen
i stk. 6 kan C vælge at nedsætte indbetalingen til
ratepensionen til 50.000 kr. - men ikke lavere - uden omberegning
og efterbeskatning af fradragsfordelingsbeløb efter den
tidligere regel i § 18 A. C kan også vælge at
fortsætte indbetalingen af det overskydende beløb,
dvs. 30.000 kr., på ratepensionen, blot uden fradragsret, men
hvor beløbet til sin tid heller ikke vil blive beskattet ved
udbetaling, men som følge af overgangsreglen i stk. 6 vil
dette beløb efterfølgende kunne udbetales eller
overføres efter pensionsbeskatningslovens § 21 A, stk.
2.
Der foreslås ingen ændring af overgangsreglerne i
§ 3, stk. 10, i lov nr. 412 af 29. maj 2009 som ændret
ved § 12 i lov nr. 1278 af 16. december 2009. Disse
overgangsregler vedrører ratepension og ophørende
alderspension oprettet inden den 22. april 2009, hvor der er
foretaget kapitalindskud, der er fradragsfordelt efter reglerne i
pensionsbeskatningslovens § 18, og ratepensioner og
ophørende alderspensioner med en kortere indbetalingsperiode
end 10 år, hvor indbetalingsperioden er udløbet senest
i 2009. Det følger af disse regler, at
fradragsfordelingsbeløb vedrørende 2010 og senere
indkomstår fortsat fradrages i de respektive
indkomstår, uanset at fradraget overstiger 100.000 kr.
Det følger videre af overgangsreglen i § 3, stk.
10, i lov nr. 412 af 29. maj 2009 som ændret ved § 12 i
lov nr. 1278 af 16. december 2009, at hvis disse
fradragsfordelingsbeløb tilsammen ikke overstiger 100.000
kr., kan ejeren vælge at foretage fradrag på op til
100.000 kr., indtil samtlige præmier og indskud er bragt til
fradrag.
Formålet med reglen har været at få disse
fradragsfordelingsbeløb bragt til fradrag hurtigst muligt,
således at overgangsreglerne tidsmæssigt
begrænses mest muligt.
Udløber indbetalingsperioden i 2010 eller senere,
bevares fradragsretten for resterende
fradragsfordelingsbeløb i de respektive år,
såfremt de resterende præmier fra den 1. januar 2010
sker til en pensionsordning med løbende udbetalinger bortset
fra en ophørende alderspension. Ejeren kan også
nedsætte eller stoppe indbetalingen uden skattemæssige
konsekvenser, idet pensionsbeskatningslovens § 18 A er
ophævet fra 2010 for ratepension og ophørende
alderspension, eller fortsætte med at indbetale uden
fradragsret.
Såfremt ejeren ikke vælger at indskyde de
resterende præmier fra den 1. januar 2010 på
pensionsordning med løbende udbetalinger bortset fra en
ophørende alderspension, og er
fradragsfordelingsbeløbet mindre end 100.000 kr., kan der
også i den situation foretages fradrag på op til
100.000 kr., indtil samtlige præmier og indskud er bragt til
fradrag.
Da der som nævnt ikke foreslås ændring af
overgangsreglerne i § 3, stk. 10, i lov nr. 412 af 29. maj
2009, indebærer det, at disse fradragsfordelingsbeløb
fortsat kan bringes til fradrag som hidtil uanset nedsættelse
af loftet fra 100.000 kr. til 50.000 kr. jf. i øvrigt
bemærkningerne til lovforslagets § 4, stk. 2.
Ane Halsboe-Larsen (S) Henrik Sass
Larsen (S) Jacob Bjerregaard (S) John Dyrby Paulsen (S) Pernille
Rosenkrantz-Theil (S) Simon Kollerup (S) Thomas Jensen (S) Nadeem
Farooq (RV) Rasmus Helveg Petersen (RV) Camilla Hersom (RV) Jonas
Dahl (SF) Jesper Petersen (SF) Frank Aaen (EL) Johanne
Schmidt-Nielsen (EL) Lars Dohn (EL) Hans Andersen (V) Gitte
Lillelund Bech (V) fmd. Jakob
Ellemann-Jensen (V) Lars Christian Lilleholt (V) Tina Nedergaard
(V) Torsten Schack Pedersen (V) Finn Thranum (V) Mads Rørvig
(V) Dennis Flydtkjær (DF) Mikkel Dencker (DF) Hans Kristian
Skibby (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Ole Birk Olesen (LA)
nfmd. Mike Legarth (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 44 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 16 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 28
Bilagsnr. | Titel |
1 | Lovudkast i høring, fra
skatteministeriet |
2 | Fastsat tidsplan for udvalgets behandling
af lovforslaget |
3 | Kopi af SAU alm. del - svar på spm.
95 |
4 | Høringssvar, fra
Skatteministeriet |
5 | Yderligere høringssvar, fra
Skatteministeriet |
6 | Høringsskema, fra
skatteministeren |
7 | Kopi af svar på spm. S 718, S 721, S
723 og S 724 vedrørende fradragsberettigede
indbetalinger |
8 | Kopi af svar på SAU alm. del - svar
på spm. 77-80 |
9 | 1. udkast til betænkning |
10 | Henvendelse af 2/12-11 fra Forsikring
& Pension |
11 | Supplerende høringsskema og
høringssvar, fra skatteministeren |
12 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 2/12-11 fra Forsikring & Pension |
13 | Kopi af SAU alm. del - foreløbigt
svar på spm. 127 og kopi af SAU alm. del - svar på spm.
128 og 129, fra skatteministeren |
14 | Ændringsforslag, fra
skatteministeren |
15 | 2. udkast til betænkning |
16 | Nyt tidspunkt for
betænkningsafgivelse over lovforslaget |
17 | Henvendelse af 14/12-11 fra Forsikring
& Pension |
18 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 14/12-11 fra Forsikring & Pension |
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende
L 28
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om, hvor mange personer den
skærpede beskatning vil ramme i henholdsvis ATP og i andre
pensionsopsparingsinstitutter, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå |
2 | Spm. om, hvilke regler der er i forslaget,
som skal modvirke, at pensionsinstitutterne opnår indirekte
fradrag for formueforvaltningsomkostninger, til skatteministeren,
og ministerens svar herpå |
3 | Spm. om, hvilken effekt ændringerne
vil få i forhold til risikovillighed for pensionsselskabernes
investeringer, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
4 | Spm. om at forklare, hvordan et LO-medlem,
som via en overenskomst er tvunget til at indbetale til et bestemt
pensionsselskab, har mulighed for at være mere
omkostningsbevidst, når fradraget for
formueforvaltningsomkostninger fjernes, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
5 | Spm. om at bekræfte, at ved at
fradraget for formueforvaltningsomkostningerne fjernes, kan en
pensionsopsparer risikere at komme til at betale skat af nogle
omkostninger, som ikke nødvendigvis medfører
indtægter i form af afkast, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
6 | Spm. , om det er forsvarligt, at loven
træder i kraft den 1. januar 2012, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
7 | Spm. om ministerens holdning til, at man i
stedet for at fjerne fradraget for formueforvaltningsomkostningerne
satte PAL-skatten op fra 15 pct. til 15,3 pct., til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
8 | Spm. om at bekræfte, at lovforslaget
vil ramme selvstændige med ujævne indtægter og
danskere, der kommer sent i gang med at spare op, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
9 | Spm. om at bekræfte, at
nedsættelsen af loftet for indbetalinger til ratepensioner
kun giver et varigt provenu, fordi det forventes, at folk sparer
mindre op til pension, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
10 | Spm. om at uddybe ministerens udtalelse
om, at fjernelse af fradraget har en »acceptabel profil, idet
meget store pensionsordninger formentlig vil have tilknyttet en
forholdsmæssig dyr investeringsrådgivning, og de derfor
vil også blive påvirket mest«, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
11 | Spm. om at oplyse, om en simpel
forhøjelse af PAL-satsen vurderes at have en anderledes
social profil end afskaffelsen af fradraget for
formueforvaltningsomkostninger,med angivelse af de anvendte
offentligt tilgængelige oplysninger, der ligger til grund for
ministerens vurdering, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
12 | Spm. om at redegøre for den
påståede stigende udvikling i danske pensionsselskabers
samlede foretagne PAL-fradrag for formueforvaltningsomkostninger i
perioden 2005-2009, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
13 | Spm. om, hvorfor ministeren mener, at det
er lettere for den eksterne revisor at afgive erklæring for
et pensionsselskabs afgrænsning af de udgifter i
skattetransparente »fund of funds«-konstruktioner, der
kvalificerer til at være »formueforvaltning«, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
14 | Spm. om at bekræfte, at bl.a.
LO-arbejdere - der ifølge deres overenskomst er tvunget til
at indbetale til arbejdsmarkedspensioner og ikke har mulighed for
at flytte deres pensioner til et andet pensionsselskab - kan ventes
at få en lavere pension som følge af fjernelsen af
fradraget for formueforvaltningsomkostninger, til skatteministeren,
og ministerens svar herpå |
15 | Spm. , om ministeren ved illustrative
eksempler vil vise, hvad forslaget vil koste en gennemsnitlig dansk
pensionsopsparer opgjort efter, hvilke pensionsopsparinger de har,
til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
16 | Spm. om en redegørelse for de
beskæftigelsesmæssige konsekvenser ved dette lovforslag
isoleret set, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
17 | Spm. om forskellige vurderinger af
provenuet, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
18 | Spm. om en udførlig
redegørelse for de forskellige provenumæssige
konsekvenser af forslaget, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå |
19 | Spm. om provenuskøn og
-oplysninger, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
20 | Spm. om en forklaring på
Finansministeriets fodnote 2 til tabel i Aftaler om Finansloven
side 45, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
21 | Spm. om, hvorvidt man hellere ser
indbetalinger til livrenter frem for til ratepension, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
22 | Spm. om, hvorfor regeringen har valgt et
loft på 55.000 kr. over indbetalinger over ratepensioner, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
23 | Spm. om kommentarer til Ritzau-telegrammet
»Kvinder taber på nyt lavere pensionsloft« den
29/11-11 kl. 18:02, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
24 | Spm. om, hvorvidt det med
fradragsbegrænsningen for formueforvaltningsomkostninger vil
være mindre attraktivt for pensionsselskaber at investere i
unoterede aktier, til skatteministeren og ministerens svar
herpå |
25 | Spm. om, hvorvidt det med
fradragsbegrænsningen for formueforvaltningsomkostninger vil
være mindre attraktivt for pensionsselskaber at deltage i
investeringer som eksempelvis gennem Dansk Vækstkapital, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
26 | Spm. om, hvorvidt
fradragsbegrænsningen særlig vil ramme investeringer
med en større risikoprofil, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
27 | Spm. om pensionsselskabernes
investeringsomkostninger, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
28 | Spm. om en redegørelse for, om et
fornuftigt pensionsinstitut bør vurdere et forventet
investeringsafkast før eller efter skat, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
29 | Spm. om sammenhængen mellem
påstanden om, at lovforslaget vil medføre, at
pensionsselskaberne vil blive mere omkostningsbevidste og
søge at nedbringe deres omkostninger, og om forslaget ikke
vil påvirke selskabernes investeringsvalg og risikovillighed,
til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
30 | Spm. om redegørelse for de
kontroller, som SKAT har foretaget blandt danske pensionsselskaber,
til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
31 | Spm. om, hvorledes fradraget for
formueforvaltningsomkostninger fjernes for danskeres
pensionsopsparing i udenlandske penge- og pensionsinstitutter, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
32 | Spm. om, hvordan forslaget påvirker
konkurrenceforholdet mellem penge- og pensionsinstitutter, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
33 | Spm. om en redegørelse for
sammenhængen mellem, at fjernelsen af fradraget formentlig
ikke reducerer pensionsudbetalingerne, og det i lovforslaget
forudsatte affødte fald i indkomstskatten af
pensionsudbetalingerne, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
34 | Spm. om en redegørelse for
indholdet i følgende udsagn fra Skatteministeriets
høringsskema, side 19: »Der er overordnet set en
sammenhæng mellem størrelsen af fradragsberettigede
formueforvaltningsomkostninger og pensionsopsparingens
størrelse«, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
35 | Spm. om de
beskæftigelsesmæssige konsekvenser af lovforslagets
enkelte dele, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
36 | Spm. om, hvorledes
investeringsomkostningerne skal opgøres i f.eks. et konkret
projekt som Dansk Vækstkapital, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
37 | Spm. om, hvorvidt lovforslaget vil
gøre det dyrere for danske vækstvirksomheder at
tiltrække risikovillig pensionskapital, til skatteministeren,
og ministerens svar herpå |
38 | Spm. om, hvorvidt PAL-fradraget for
formueforvaltningsomkostninger i Konkurrenceredegørelsen
2008 karakteriseres som et »subsidie« med den i
lovforslaget anførte begrundelse, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
39 | Spm. om, hvorvidt skatteværdien af
PAL-fradraget står opført som en skatteudgift i
ministeriets liste over værdien af skattesubsidier, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
40 | Spm. om en redegørelse for
formålet med den revisorerklæring, som SKAT
kræver af pensionsselskaberne i forbindelse med aflevering af
selskabernes PAL-selvangivelser, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
41 | Spm. om, hvorfor det skulle være
sværere for pensionsselskaberne at holde interne
administrationsomkostninger adskilt fra
formueforvaltningsomkostninger, end det vil være for
pensionsselskaberne at skulle skattemæssigt afgrænse og
medregne formueforvaltningsomkostninger i dybe
investeringsstrukturer i skattetransparente enheder fra alle mulige
andre typer udgifter, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
42 | Spm. om, hvad forslaget efter
ændringsforslagene vil koste en gennemsnitlig dansk
pensionsopsparer opgjort efter, hvilke pensionsopsparinger de har,
til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
43 | Spm. om at oplyse, om en simpel
forhøjelse af PAL-satsen vurderes at have en anderledes
social profil end afskaffelsen af fradraget for
formueforvaltningsomkostninger med angivelse af de anvendte
offentligt tilgængelige oplysninger, der ligger til grund for
ministerens vurdering, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
44 | Spm. om at redegøre for den
påståede stigende udvikling i danske pensionsselskabers
samlede foretagne PAL-fradrag for formueforvaltningsomkostninger i
perioden 2005-2009, jf. SKATs PAL-statistik, til skatteministeren,
og ministerens svar herpå |
45 | Spm. om, hvorfor ministeren mener, at det
er lettere for den eksterne revisor at afgive erklæring for
et pensionsselskabs afgrænsning af netop de udgifter i
skattetransparente»fund of funds«-konstruktioner, der
kvalificerer til at være »formueforvaltning«, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
46 | Spm. om, hvorfor regeringen foreslår
både en stigning i PAL-skatten på 0,3 pct. og en
nedsættelse af loftet for indbetalinger på ratepension
til 50.000 kr. for at finansiere en udskydelse af
ikrafttrædelsen af ophævelsen af fradragsretten for
formueforvaltningsomkostninger, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
Bilag 2
Nogle af udvalgets
spørgsmål til skatteministeren og dennes svar
herpå
Spørgsmål 2-7, 10-15, 24-31 og 33-41 og
skatteministerens svar herpå er optrykt efter ønske
fra V, DF og KF.
Spørgsmål 2:
Hvilke regler er der i forslaget, som skal modvirke, at
pensionsinstitutterne opnår indirekte fradrag for
formueforvaltningsomkostninger?
Svar:
Der henvises til mit svar på spørgsmål
1.
Spørgsmål 3:
Hvilken effekt vil ændringerne få i forhold til
risikovillighed for pensionsselskabernes investeringer - set i
lyset af, at omkostningerne ved at investere i OPP, OPS, unoterede
aktier og lignende er større end ved at investere i noterede
aktier og obligationer?
Svar:
Der henvises til mit svar på spørgsmål
1.
Spørgsmål 4:
Kan ministeren forklare, hvordan et LO-medlem, som via en
overenskomst er tvunget til at indbetale til et bestemt
pensionsselskab, har mulighed for at være mere
omkostningsbevidst, når fradraget for
formueforvaltningsomkostninger fjernes?
Svar:
Der henvises til mit svar på spørgsmål
1.
Spørgsmål 5:
Kan ministeren bekræfte, at ved at fjerne fradraget for
formueforvaltningsomkostningerne, kan en pensionsopsparer risikere
at komme til at betale skat af nogle omkostninger, som ikke
nødvendigvis medfører indtægter i form af
afkast, og finder ministeren det rimeligt?
Svar:
Der henvises til mit svar på spørgsmål
1.
Spørgsmål 6:
Mener ministeren, at det er forsvarligt, at loven træder
i kraft den 1. januar 2012, og mener ministeren, at det er
realistisk for selskaberne at kunne nå at implementere
lovændringerne med så kort frist?
Svar:
Der henvises til mit svar på spørgsmål
1.
Spørgsmål 7:
Hvad er ministerens holdning til, at man i stedet for at
fjerne fradraget for formueforvaltningsomkostningerne i stedet
valgte at sætte PAL-skatten op fra 15 til 15,3 pct., og er
ministeren enig i, at det ville være langt enklere og klarere
for kunderne?
Svar:
Der henvises til mit svar på spørgsmål
1.
Spørgsmål 10:
Vil ministeren uddybe sin udtalelse om, at fjernelse af
fradraget har en »acceptabel profil, idet meget store
pensionsordninger formentlig vil have tilknyttet en
forholdsmæssig dyr investeringsrådgivning, og de vil
derfor også blive påvirket mest«? Kan ministeren
underbygge denne formodning? Hvilke offentligt tilgængelige
data, herunder pensionsselskabernes indberetninger til
Finanstilsynet og SKATs egen interne statistikker ville principielt
kunne anvendes til at bekræfte/afkræfte ministerens
udsagn om, at forslaget har en acceptabel social profil? Hvilke
analyser har regeringen foretaget på disse data for at
understøtte udsagnet, og hvad er konklusionerne?
Svar:
Der henvises til mit svar på spørgsmål
1.
Spørgsmål 11:
Ministeren bedes oplyse, om en simpel forhøjelse af
PAL-satsen vurderes at have en anderledes social profil end
afskaffelsen af fradraget for formueforvaltningsomkostninger med
angivelse af de anvendte offentligt tilgængelige oplysninger,
der ligger til grund for ministerens vurdering.
Svar:
Der henvises til mit svar på spørgsmål
1.
Spørgsmål 12:
Vil ministeren redegøre for den påståede
stigende udvikling i danske pensionsselskabers samlede foretagne
PAL-fradrag for formueforvaltningsomkostninger i perioden 2005 -
2009, jf. SKATs PAL-statistik, da disse oplysninger ikke synes at
foreligge på www.skm.dk ? Tallene bedes sat i forhold til
f.eks. pensionsselskabernes samlede balance og
præmieindtægter (officielle regnskabstal indberettet
til Finanstilsynet).
Svar:
Der henvises til mit svar på spørgsmål
1.
Spørgsmål 13:
Vil ministeren redegøre for, hvorfor han mener, at det
er lettere for den eksterne revisor at afgive erklæring for
et pensionsselskabs afgrænsning af netop de udgifter i
skattetransparente »fund of funds« konstruktioner, der
kvalificerer til at være »formueforvaltning«, end
at kontrollere pensionsselskabets opdeling af egne administrations-
og formueforvaltningsomkostninger?
Svar:
Der henvises til mit svar på spørgsmål
1.
Spørgsmål 14:
Kan ministeren bekræfte, at bl.a. LO-arbejdere - der
ifølge deres overenskomst er tvunget til at betale til
arbejdsmarkedspensioner og ikke har mulighed for at flytte deres
pensioner til et andet pensionsselskab - kan ventes at få en
lavere pension som følge af fjernelsen af fradraget for
formueforvaltningsomkostninger?
Svar:
Der henvises til mit svar på spørgsmål
1.
Spørgsmål 15:
Vil ministeren ved illustrative eksempler vise, hvad forslaget
vil koste en gennemsnitligdansk pensionsopsparer opgjort efter
hvilken pensionsopsparinger de har?
Svar:
Der henvises til mit svar på spørgsmål
1.
Spørgsmål 24:
Er ministeren enig i, at med fradragsbegrænsningen for
formueforvaltningsomkostninger, vil det være mindre
attraktivt for pensionsselskaber at investere i unoterede
aktier?
Svar:
Der henvises til mit svar på spørgsmål
1.
Spørgsmål 25:
Er ministeren enig i, at det med fradragsbegrænsningen
for formueforvaltningsomkostninger, vil være mindre
attraktivt for pensionsselskaber at deltage i investeringer som
eksempelvis Dansk Vækstkapital?
Svar:
Der henvises til mit svar på spørgsmål
1.
Spørgsmål 26:
Er ministeren enig i, at fradragsbegrænsningen
særligt vil ramme investeringer med en større
risikoprofil?
Svar:
Der henvises til mit svar på spørgsmål
1.
Spørgsmål 27:
Ministeren bedes redegøre for, hvor store
pensionsselskabernes investeringsomkostninger er ved henholdsvis
passive obligationsinvesteringer og investeringer i små og
mellemstore vækstvirksomheder. Hvordan vil lovforslaget
påvirke det forventede afkast efter skat for hver af disse
investeringstyper?
Svar:
Der henvises til mit svar på spørgsmål
1.
Spørgsmål 28:
Med henvisning til høringsskemaet side 29, hvor
ministeren giver udtryk for, at et fornuftigt pensionsinstitut vil
afholde de nødvendige investeringsomkostninger, uanset om
der er fradragsret herfor eller ej, bedes ministeren
redegøre for, om et fornuftigt pensionsinstitut bør
vurdere et forventet investeringsafkast før eller efter
skat. Endvidere bør ministeren vurdere, om en reduktion af
det forventede afkast efter skat på omkring 0,5 pct.
bør have indflydelse på vurderingen hos et fornuftigt
pensionsinstitut.
Svar:
Der henvises til mit svar på spørgsmål
1.
Spørgsmål 29:
Ministeren bedes redegøre for sammenhængen mellem
sin påstand om, at lovforslaget vil medføre, at
pensionsselskaberne vil blive mere omkostningsbevidste og
søger at nedbringe deres omkostninger, og om at forslaget
ikke vil påvirke selskabernes investeringsvalg og
risikovillighed, fordi PAL-satsen kun er 15 pct.?
Svar:
Der henvises til mit svar på spørgsmål
1.
Spørgsmål 30:
Vil ministeren redegøre for de kontroller, som SKAT har
foretaget blandt danske pensionsselskaber, som indikerer en tendens
til omklassificering af ikke-PAL-fradragsberettigede
administrationsomkostninger til formueforvaltningsomkostninger, og
hvor store reguleringer disse kontroller har affødt for
PAL-grundlaget?
Svar:
Der henvises til mit svar på spørgsmål
1.
Spørgsmål 31:
Vil ministeren redegøre for, hvorledes fradraget for
formueforvaltningsomkostninger fjernes for danskeres
pensionsopsparing i udenlandske penge- og
pensionsinstitutter?
Svar:
Der henvises til mit svar på spørgsmål
1.
Spørgsmål 33:
Ministeren bedes redegøre for sammenhængen mellem
S-ordfører John Dyrby Paulsens udsagn under 1. behandlingen
af lovforslaget om, at fjernelsen af fradraget formentlig ikke
reducerer pensionsudbetalingerne og det i lovforslaget forudsatte
affødte fald i indkomstskatten af
pensionsudbetalingerne?
Svar:
Der henvises til mit svar på spørgsmål
1.
Spørgsmål 34:
Skatteministeriet skriver i høringsskemaet, side 19,
som begrundelse for forslaget, at »Der er overordnet set en
sammenhæng mellem størrelsen af fradragsberettigede
formueforvaltningsomkostninger og pensionsopsparingens
størrelse«. Ministeren bedes redegøre
nærmere for indholdet i dette udsagn, og om denne
sammenhæng er anderledes, end den der gælder mellem
afkast og PAL-skat heraf på den ene side og
pensionsopsparingens størrelse på den anden side, og
om denne sammenhæng ikke lige så godt kunne begrunde en
forhøjelse af PAL-skattesatsen?
Svar:
Der henvises til mit svar på spørgsmål
1.
Spørgsmål 35:
Ministeren bedes i forlængelse af L 28 -
spørgsmål 16 om en redegørelse for de
beskæftigelsesmæssige konsekvenser af forslaget
redegøre for de beskæftigelsesmæssige
konsekvenser af lovforslagets enkelte dele. Vil ministeren herunder
bekræfte, at forslaget om at fjerne fradraget for
formueforvaltningsomkostninger bl.a. kan forventes at få den
konsekvens, at det vil give mindre risikovillighed hos
pensionsselskaberne m.fl., og at der derfor vil blive foretaget
færre investeringer i små og mellemstore virksomheder,
jf. også argumentationen for, at SR-regeringen i 2000
indførte fradragsreglen?
Svar:
Der henvises til mit svar på spørgsmål 1 og
16.
Spørgsmål 36:
Ministeren bedes redegøre for, hvorledes
investeringsomkostningerne skal opgøres i f.eks. et konkret
projekt som Dansk Vækstkapital, som er stiftet i år i
et samarbejde mellem pensionsselskaberne og staten, og som skal
skaffe risikovillig kapital til danske
vækstvirksomheder.
Svar:
Der henvises til mit svar på spørgsmål
1.
Spørgsmål 37:
Ministeren bedes tilkendegive, om lovforslaget gør det
dyrere for danske vækstvirksomheder at tiltrække
risikovillig pensionskapital.
Svar:
Der henvises til mit svar på spørgsmål
1.
Spørgsmål 38:
Ministeren bedes oplyse, om PAL-fradraget for
formueforvaltningsomkostninger i Konkurrenceredegørelsen
2008 karakteriseres som et »subsidie« med den i L 28
anførte begrundelse (sammenligning med fri opsparing) eller
evt. med andre begrundelser.
Svar:
Der henvises til mit svar på spørgsmål
1.
Spørgsmål 39:
Ministeren bedes oplyse, om skatteværdien af
PAL-fradraget står opført som en skatteudgift i
ministeriets liste over værdien af skattesubsidier (de
såkaldte skatteudgifter). Hvis ikke, bedes det oplyst, hvilke
andre subsidier inden for skattelovgivningen, som ikke er forbundet
med en skatteudgift.
Svar:
Der henvises til mit svar på spørgsmål
1.
Spørgsmål 40:
Vil ministeren redegøre for formålet med den
revisorerklæring, som SKAT kræver af
pensionsselskaberne i forbindelse med aflevering af selskabernes
PAL-selvangivelser, og hvorfor ministeren åbenbart ikke
mener, at den opfylder sit formål for så vidt
angår sondringen mellem administrations- og
formueforvaltningsomkostninger? Mener ministeren ikke, at de
eksterne revisorer lever op til deres ansvar på dette
punkt?
Svar:
Der henvises til mit svar på spørgsmål
1.
Spørgsmål 41:
Vil ministeren redegøre for, hvorfor han mener, at det
er sværere for pensionsselskaberne at holde interne
administrationsomkostninger adskilt fra
formueforvaltningsomkostninger, end det vil være for
pensionsselskaberne at skulle skattemæssigt afgrænse og
medregne formueforvaltningsomkostninger i dybe
investeringsstrukturer i skattetransparente enheder fra alle mulige
andre typer udgifter, hvoraf mange typisk afholdes i
udlandet?
Svar:
Der henvises til mit svar på spørgsmål
1.