Fremsat den 21. november 2011 af
ministeren for by, bolig og landdistrikter (Carsten Hansen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om almene boliger
m.v.
(Fremrykning af Landsbyggefondens
investeringsramme til renovering)
§ 1
I lov om almene boliger m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 884 af 10. august 2011, som
ændret ved lov nr. 123 af 23. februar 2011, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 91, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »5.140 mio. kr. i 2011, 4.140 mio. kr. i 2012,
3.640 mio. kr. i 2013 og 2.640 mio. kr. årligt i
2014-2016« til: »10.640 mio. kr. i 2011, 2.640 mio. kr
i 2012 og 1.890 mio. kr. årligt i 2013-2016«.
2. I
§ 91, stk. 1, indsættes
efter 2. pkt.:
»Ikke anvendte beløb kan
overføres til det følgende år, herunder kan
ikke anvendte beløb i 2016 overføres til
2017.«
§ 2
Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning og
baggrund
2. Lovforslagets
indhold
2.1. Fremrykning af
investeringsramme til renovering
2.1.1.
Gældende regler
2.1.2. Den
foreslåede ordning
3.
Økonomiske konsekvenser for det offentlige
4. Administrative
konsekvenser for det offentlige
5.
Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
6. Administrative
konsekvenser for borgerne
7.
Miljømæssige konsekvenser
8. Forholdet til
EU-retten
9.
Høring
10. Samlet
vurdering af lovforslagets konsekvenser
1. Indledning og baggrund
Der er indgået aftale mellem regeringen og
Venstre, Dansk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti samt Liberal
Alliance om fremrykning af Landsbyggefondens investeringsramme til
renovering med henblik på at sætte gang i væksten
og således, at nedslidte og udsatte boligområder
hurtigere kan få et tiltrængt løft.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Fremrykning af
investeringsramme til renovering
2.1.1. Gældende regler
Landsbyggefonden yder støtte til renovering
af almene boliger indenfor årlige investeringsrammer, der er
fastsat i almenboliglovens § 91. Som led i boligaftalen fra
den 8. november 2010 mellem den daværende regering (V og K),
DF og RV blev investeringsrammen i perioden 2013-2016 aftalt til
2.640 mio. kr. årligt. Ved udgangen af 2010 havde fonden
opbygget en venteliste, som det ikke var muligt at dække
inden for de eksisterende rammer. Med henblik på en hurtigere
afvikling af ventelisten blev der aftalt et ekstraordinært
løft af rammen i 2011-2013 på i alt 5.000 mio. kr.
fordelt med 2.500 mio. kr. i 2011, 1.500 mio. kr. i 2012 og 1.000
mio. kr. i 2013.
2.1.2. Den foreslåede
ordning
Som led i en kickstart af dansk økonomi
foreslås det, at Landsbyggefondens investeringsramme til
renovering fremrykkes ved, at det ekstraordinære løft
på samlet 2.500 mio. kr. i 2012 og 2013 fremrykkes til 2011.
Herudover foreslås det at fremrykke yderligere 3.000 mio. kr.
i alt fra årene 2013-2016. Investeringsrammerne vil herefter
andrage 10.640 mio. kr. i 2011 og 2.640 mio. kr. i 2012, mens den i
perioden 2013-2016 vil andrage 1.890 mio. kr. årligt. Med den
foreslåede fremrykning vil Landsbyggefondens venteliste
være fuldt afviklet ved udgangen af 2012.
3. Økonomiske konsekvenser
for det offentlige
Lovforslaget har samlet set ikke økonomiske
konsekvenser for det offentlige.
De kommunaløkonomiske konsekvenser skal
forhandles med de kommunale og regionale parter.
Forslaget vil medføre en fremrykning af
Landsbyggefondens udgifter til ydelsesstøtte. Som
følge heraf vil der i de kommende år ske en
forøgelse af underskuddet i Landsbyggefondens
landsdispositionsfond, som finansieres ved optagelse af
statslån. Til gengæld vil underskuddet i de
efterfølgende år blive tilsvarende mindre. Fondens
lånebehov skønnes at blive forøget med 3 mio.
kr. i 2012, 39 mio. kr. i 2013, 95 mio. kr. i 2014, 87 mio. kr. i
2015 og 53 mio. kr. i 2016 (inkl. øgede renter af
statslånet).
Den foreslåede fremrykning af
Landsbyggefondens tilsagn vil i en periode øge aktiviteten i
bygge- og anlægssektoren. Forslaget vurderes isoleret set at
styrke beskæftigelsen med 2.000 personer i 2012 og 3.100
personer i 2013.
4. Administrative konsekvenser
for det offentlige
Lovforslaget vurderes ikke at have administrative
konsekvenser for det offentlige.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget vurderes ikke at have
økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser
for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at have administrative
konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have
miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
9. Høring
Lovforslaget er sendt i høring umiddelbart
inden fremsættelsen. Lovforslaget er sendt i høring
hos følgende organisationer m.v: Akademisk Arkitektforening,
Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, BAT-Kartellet,
Boligselskabernes Landsforening, BOSAM, By og Bolig,
Byfornyelsesrådet, Byggeriets Evaluerings Center,
Byggeskadefonden, Byggesocietetet, Bygherreforeningen i Danmark,
Center for Ligebehandling af Handicappede, Center for Små
Handicapgrupper, Danmarks Lejerforeninger, Dansk Byggeri, Danske
arkitektvirksomheder, Danske Handicaporganisationer, Danske
Regioner, Danske Ældreråd, Dansk Flygtningehjælp,
De Samvirkende Invalideorganisationer DSI, Det centrale
Handicapråd, Ejendomsforeningen Danmark, Finansrådet,
Foreningen af Rådgivende Ingeniører FRI, Foreningen
til fremskaffelse af boliger for ældre og enlige, Forsikring
og Pension, Husleje- og Beboerklagenævnsforeningen,
Håndværksrådet, Jydske Grundejerforeninger,
Kommunekredit, Kommunernes Landsforening, Landsbyggefonden,
Landsforeningen Ældre Sagen, Lejernes Landsorganisation i
Danmark, O. K. -fonden, Organisationen af Selvejende Institutioner,
Realkreditforeningen, Realkreditrådet, Rådet for
Socialt Udsatte, Sammenslutningen af Ældreråd i
Danmark, Statens Byggeforskningsinstitut og
Ældremobiliseringen.
| 10. Samlet vurdering af lovforslagets
konsekvenser | | Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | |
|
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det foreslås med den foreslåede
ændring af § 91, stk. 1, i almenboligloven, at den
investeringsramme, inden for hvilken Landsbyggefonden kan meddele
tilsagn om støtte til renovering af almene boliger,
forhøjes med 5.500 mio. kr. til i alt 10.640 mio. kr. i 2011
og reduceres til 2.640 mio. kr. i 2012 og til 1.890 mio. kr.
årligt i perioden 2013-2016.
Til nr. 2
Det foreslås, at fonden får mulighed
for at anvende eventuel uforbrugt ramme i det efterfølgende
år med henblik på, at de afsatte rammer kan udnyttes
fuldt ud. Der foreslås i § 91, stk. 1, i loven
indført en generel adgang til overførsel til det
efterfølgende år svarende til den adgang,
Landsbyggefonden har på sine øvrige puljer.
Til § 2
Af hensyn til, at Landsbyggefonden så
hurtigt som muligt kan meddele tilsagn inden for den
forhøjede investeringsramme, foreslås loven at
træde i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt
med gældende lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om almene boliger m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 884 af 10. august 2011, som
ændret ved lov nr. 123 af 23. februar 2011, foretages
følgende ændringer: | | | | § 91.
Landsbyggefonden kan af de midler, der er overført til
landsdispositionsfonden, jf. § 89, inden for en
årlig investeringsramme på 5.140 mio. kr. i 2011, 4.140
mio. kr. i 2012, 3.640 mio. kr. i 2013 og 2.640 mio. kr.
årligt i 2014-2016 give tilsagn om ydelsesstøtte til
lån til finansiering af opretning, udbedring,
vedligeholdelse, forbedring, ombygning, sammenlægning af
lejligheder og miljøforbedring i almene boligorganisationers
byggeri. Af de investeringsrammer, der er nævnt i 1. pkt.,
skal mindst 200 mio. kr. årligt anvendes til at gøre
boligorganisationernes byggeri mere egnet for mennesker med
handicap. Beløbene reguleres én gang årligt med
udviklingen i nettoprisindekset, første gang den 1. januar
2012. Det skal fremgå af fondens tilsagn, at fonden kan
udskyde arbejdernes påbegyndelse med henblik på at
begrænse den samlede bygge- og anlægsaktivitet. | | 1. I § 91, stk. 1, 1. pkt., ændres
»5.140 mio. kr. i 2011, 4.140 mio. kr. i 2012, 3.640 mio. kr.
i 2013 og 2.640 mio. kr. årligt i 2014-2016« til:
»10.640 mio. kr. i 2011, 2.640 mio. kr. i 2012 og 1.890 mio.
kr. årligt i 2013-2016«. 2. I § 91, stk. 1, indsættes efter 2.
pkt.: »Ikke anvendte beløb kan
overføres til det følgende år, herunder kan
ikke anvendte beløb i 2016 overføres til
2017.« | | | | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende. | | | | | | | | | |
|