Fremsat den 21. november 2011 af
finansministeren (Bjarne Corydon)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
tjenestemandspension og lov om pension til statens
tjenestemænd m.v. i Grønland
(Ophævelse af aldersgrænser for
optjening af pensionsalder og krav om mindste pensionsalder for ret
til opsat pension, fastsættelse af pension for visse
tjenestemænd og førtidspensionsfradrag for visse
tjenestemænd)
§ 1
I lov om tjenestemandspension, jf.
lovbekendtgørelse nr. 489 af 6. maj 2010, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 4, stk. 1,
ændres »han efter sit fyldte 25. år« til:
»den pågældende«.
2. I
§ 4, stk. 2, § 4 a,
stk. 1, og § 4 b,
stk. 1, udgår »efter sit fyldte 25.
år«.
3. I
§ 6, stk. 6, 1. pkt.,
indsættes efter »afskediget«: », jf. dog
stk. 7 og 8«.
4. I
§ 6, stk. 7, udgår
»dog«.
5. I
§ 6 indsættes efter
stk. 7 som nyt stykke:
»Stk. 8.
Pensionen nedsættes ikke efter stk. 6, når en
tjenestemand i politikorpset inden den 1. januar 2019 begærer
afsked efter at være fyldt 63 år.«
Stk. 8 bliver herefter
stk. 9.
6. I
§ 17, stk. 1,
udgår », men inden sit fyldte 70. år,«.
7. I
§ 17 indsættes som
stk. 3 og 4:
»Stk. 3.
Finansministeren kan bestemme, at pensionen til en militær
tjenestemand, der afskediges som følge af, at den
pågældende har nået aldersgrænsen for
pligtig afgang, fastsættes på grundlag af en
pensionsalder, der er forhøjet med indtil 10 år.
Stk. 4.
Finansministeren kan bestemme, at pensionen til en tjenestemand i
politikorpset, der er ansat inden den 1. januar 2012, og en
uniformeret tjenestemand i kriminalforsorgen, der er ansat inden
den 1. januar 2019, fastsættes på grundlag af den
pensionsalder, tjenestemanden ville have opnået ved tjeneste
indtil sit fyldte 70. år, uanset at der ikke gælder en
aldersgrænse for pligtig afgang for den
pågældende.«
8. I
§ 24, stk. 1,
udgår »der har opnået en pensionsalder på
mindst 3 år, og«.
§ 2
I lov om pension til statens tjenestemænd
m.v. i Grønland, jf. lovbekendtgørelse nr. 661 af 12.
august 1993, som ændret ved § 6 i lov nr. 346 af 2.
juni 1999, § 2 i lov nr. 1426 af 22. december 2004,
§ 5 i lov nr. 527 af 24. juni 2005 og § 2 i lov
nr. 249 af 31. marts 2009, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 3, stk. 1, og § 3 a, stk. 1, udgår
»efter sit fyldte 23. år«.
2. I
§ 3, stk. 2, § 3,
stk. 3, § 3 a, stk. 1, og § 3 b, stk. 1, udgår
»efter sit fyldte 25. år«.
3. I
§ 20, stk. 1,
udgår »der har opnået en pensionsalder på
mindst 3 år, og«.
§ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2012.
Stk. 2.
§ 1, nr. 1, 2 og 8, og § 2 har virkning for
tjenestemænd, der ansættes den 1. januar 2012 eller
senere.
Bemærkninger til lovforslaget
| Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | | | | 1. | Indledning | | | | 2. | Baggrunden for lovforslaget | | | | 3. | Aldersgrænser for optjening af
pensionsalder | | 3.1. | Gældende ret | | 3.2. | Finansministeriets overvejelser | | 3.3. | Den foreslåede ordning | | | | 4. | Krav om mindste pensionsalder for ret til
opsat pension | | 4.1. | Gældende ret | | 4.2. | Finansministeriets overvejelser | | 4.3. | Den foreslåede ordning | | | | 5. | Fastsættelse af pension for visse
militære tjenestemænd | | 5.1. | Gældende ret | | 5.2. | Finansministeriets overvejelser | | 5.3. | Den foreslåede ordning | | | | 6. | Fastsættelse af pension for visse
tjenestemænd i politikorpset og uniformeret personale i
kriminalforsorgen | | 6.1. | Gældende ret | | 6.2. | Finansministeriets overvejelser | | 6.3. | Den foreslåede ordning | | | | 7. | Førtidspensionsfradrag for visse
tjenestemænd i politikorpset | | 7.1. | Gældende ret | | 7.2. | Finansministeriets overvejelser | | 7.3. | Den foreslåede ordning | | | | 8. | Statens tjenestemænd i
Grønland | | | 9. | Konsekvenser for andre grupper af
ansatte | | | | 10. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | | | | 11. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | | | | 12. | Miljømæssige
konsekvenser | | | 13. | Administrative konsekvenser for
borgerne | | | | 14. | Forholdet til EU-retten | | | | 15. | Hørte myndigheder og
organisationer | | | | 16. | Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
I forbindelse med aftale- og
overenskomstforhandlingerne i 2011 mellem finansministeren og
Centralorganisationernes Fællesudvalg gav finansministeren
tilsagn om at ville fremsætte lovforslag om følgende
ændringer i tjenestemandspensionsloven:
- Ophævelse
af 25-års-grænsen for optjening af pensionsalder, jf.
tjenestemandspensionslovens §§ 4, 4 a og 4 b, for
tjenestemænd, der ansættes den 1. januar 2012 eller
senere.
- Ophævelse
af kravet om 3 års pensionsalder for ret til opsat pension,
jf. tjenestemandspensionslovens § 24, for
tjenestemænd, der ansættes den 1. januar 2012 eller
senere.
- Indførelse
af en bestemmelse i tjenestemandspensionslovens § 17,
hvorefter finansministeren bemyndiges til at forhøje
pensionsalderen med indtil 10 år for visse
tjenestemænd, der fratræder ved pligtig
afgangsalder.
- Indførelse
af en bestemmelse i tjenestemandspensionslovens § 17,
hvorefter finansministeren bemyndiges til at fremregne
pensionsalderen til det 70. år for visse tjenestemænd,
uanset at de ikke har en pligtig afgangsalder.
Lovforslaget indeholder forslag til ændring
af tjenestemandspensionsloven i overensstemmelse hermed.
Endvidere foreslås der som konsekvens af
resultatet af aftale- og overenskomstforhandlingerne en
ændring af tjenestemandspensionslovens § 6,
hvorefter pensionen ikke nedsættes med
førtidspensionsfradrag for visse tjenestemænd i
politikorpset.
2. Baggrunden for
lovforslaget
Finansministeriet stillede ved aftale- og
overenskomstforhandlingerne i 2011 i overensstemmelse med aftalen
af 20. juni 2006 mellem regeringen (Venstre og Det Konservative
Folkeparti) og Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti og Det Radikale
Venstre om fremtidens velstand og velfærd og investeringer i
fremtiden krav om skærpelse af fradragene i
tjenestemandspension ved tilbagetrækning før
folkepensionsalderen, så de bliver mere aktuarmæssige
og dermed reducerer tilskyndelsen til tidlig tilbagetrækning,
og om løft af de pligtige afgangsaldre i politiet, forsvaret
og kriminalforsorgen.
Ved aftale- og overenskomstforhandlingerne blev
der aftalt skærpede førtidspensionsfradrag for
tjenestemænd, der fratræder 1. januar 2019 eller
senere. Endvidere blev der indgået aftale om, at den pligtige
afgangsalder på 63 år for tjenestemænd i
politikorpset ophæves med virkning fra 1. januar
2012, og at den pligtige afgangsalder på 63 år for
det uniformerede personale i kriminalforsorgen ophæves med
virkning fra 1. januar 2019. Endelig blev der indgået aftale
om, at den pligtige afgangsalder for militære
tjenestemænd, der fratræder den 1. januar 2019 eller
senere, forhøjes fra 60 til 62 år i takt med den
gradvise forhøjelse af efterlønsalderen i perioden
2019-2022, og at den pligtige afgangsalder forhøjes
yderligere i takt med forhøjelsen af
efterlønsalderen.
I forbindelse med aftale- og
overenskomstforhandlingerne fremsatte
tjenestemandsorganisationerne ønske om, at
tjenestemandspensionsloven blev ændret på nogle
punkter. Finansministeren gav tilsagn om at søge
tjenestemandspensionsloven ændret i overensstemmelse hermed,
jf. pkt. VI. 1 i forhandlingsresultatet af 12. februar 2011.
På den baggrund foreslås det, at
tjenestemandspensionsloven ændres som anført i pkt.
1.
3. Aldersgrænser for
optjening af pensionsalder
3.1. Gældende ret
Efter tjenestemandspensionslovens § 4,
stk. 1, er en tjenestemands pensionsalder det antal år,
i hvilket den pågældende efter sit fyldte 25. år
har været ansat som statstjenestemand eller tjenestemand
inden for nærmere angivne områder i det offentlige.
Tjenestemandspensionslovens § 4,
stk. 2, § 4 a og § 4 b giver mulighed for,
at den tid, i hvilken en tjenestemand efter sit fyldte 25. år
har haft visse andre ansættelser, medregnes i
pensionsalderen.
Efter tjenestemandspensionslovens § 4,
stk. 2, kan der i pensionsalderen medregnes den tid, i hvilken
en tjenestemand efter sit fyldte 25. år har været ansat
på tjenestemandsvilkår i en stilling, hvortil der er
knyttet en pensionsordning, der i det væsentlige giver samme
rettigheder som tjenestemandspensionsloven.
Efter tjenestemandspensionslovens § 4 a
kan der i pensionsalderen medregnes den tid, i hvilken en
tjenestemand efter sit fyldte 25. år har været ansat
inden for nærmere angivne områder på betingelse
af, at der har været knyttet en pensionsordning til denne
ansættelse, og af, at udtrædelsesgodtgørelsen
fra pensionsordningen overføres til statskassen.
Efter tjenestemandspensionslovens § 4 b
kan der i pensionsalderen medregnes den tid, i hvilken en
tjenestemand efter sit fyldt 25. år har været ansat som
tjenestemand under De Europæiske Fællesskaber. Det er
en betingelse, at der fra Fællesskaberne sker
overførsel til statskassen af den aktuarmæssige
værdi af den pågældendes pensionsrettigheder
under Fællesskaberne, eller at der fra den
pågældende selv sker indbetaling med renter til
statskassen af den udtrædelsesgodtgørelse, der blev
udbetalt ved den pågældendes fratræden fra
stillingen i Fællesskaberne.
3.2. Finansministeriets
overvejelser
Efter lønnings- og pensionsloven af 1958
blev en tjenestemands pensionsalder regnet fra det tidspunkt, hvor
den pågældende havde været ansat som tjenestemand
i 5 år efter sit fyldte 30. år, dvs. tidligst fra det
fyldte 35. år.
Aldersgrænsen på 25 år for at
påbegynde optjening af pensionsalder blev indført ved
tjenestemandspensionsloven af 1969. Indførelsen af
25-års-grænsen hvilede på en betragtning om, at
tjenestemandsforholdets afledede pensionssikring i højere
grad burde baseres på den stillingsmæssige tilknytning,
der etableres ved ansættelsen i en tjenestemandsstilling. Det
fandtes dog ikke hensigtsmæssigt, at der blev knyttet afledet
pensionsoptjening til tjenestemandsansættelsen i
tilfælde, hvor den måtte finde sted i ganske ung alder
og derpå ophører efter en relativt kortvarig tjeneste.
Som følge heraf blev grænsen fastlagt til 25
år.
I forbindelse med aftale- og
overenskomstforhandlingerne i 2011 fremsatte
tjenestemandsorganisationerne ønske om, at
aldersgrænsen for optjening af pensionsalder blev
ophævet.
Efter Finansministeriets opfattelse er det samlet
set rimeligt at ophæve denne grænse i lyset af den
udvikling, der har fundet sted siden 1969 med indførelse af
arbejdsmarkedspensioner på såvel det offentlige som det
private område. En stor del af disse pensionsordninger er
uden karensbestemmelser eller med relativt lempelige
karensbestemmelser, så medarbejderne bliver omfattet af
pensionsordningen straks eller efter kort tid fra
ansættelsen. Der er tillige henset til det fokus, der i de
senere år har været på aldersgrænser i
ansættelsesforhold.
Finansministeren gav på denne baggrund
tilsagn om at søge tjenestemandspensionsloven ændret,
så 25-års-grænsen for optjening af pensionsalder
i § 4, stk. 1 og 2, § 4 a og § 4
b ophæves med virkning for tjenestemænd, der
ansættes den 1. januar 2012 eller senere.
3.3. Den foreslåede
ordning
Det foreslås, at 25-års-grænsen
for optjening af pensionsalder i tjenestemandspensionslovens
§ 4, stk. 1 og 2, § 4 a og § 4 b
ophæves med virkning for tjenestemænd, der
ansættes den 1. januar 2012 eller senere. Der henvises til
lovforslagets § 1, nr. 1 og 2.
4. Krav om mindste
pensionsalder for ret til opsat pension
4.1. Gældende ret
Hvis en tjenestemand fratræder sin
tjenestemandsstilling uden at være berettiget til egenpension
og uden at overgå til anden ansættelse, som giver ret
til tjenestemandspension, bliver den pågældende
berettiget til opsat pension. Det er dog en betingelse, at den
pågældende har optjent en pensionsalder på mindst
3 år, jf. tjenestemandspensionslovens § 24,
stk. 1.
Bestemmelsen medfører, at en tjenestemand,
der fratræder efter at have været ansat som
tjenestemand i f.eks. 2 år og 11 måneder, ikke har ret
til opsat pension.
4.2. Finansministeriets
overvejelser
Reglerne om opsat pension i forbindelse med
fratræden af en tjenestemandsstilling, der ikke giver
grundlag for aktuel pension, blev indført med
tjenestemandspensionsloven af 1969.
Nyordningen skulle understøtte
bestræbelserne for at tilvejebringe en højere grad af
bevægelighed inden for tjenestemandssystemet, idet reglerne
sikrer, at indtjente pensionsrettigheder bevares inden for visse
rammer efter fratrædelsen. Disse rammer var, at
ansættelsestiden forud for fratrædelsestidspunktet
skulle have en bestemt mindste længde, så retten til
opsat pension var betinget af, at tjenestemanden havde opnået
en pensionsalder på mindst 3 år.
I forbindelse med aftale- og
overenskomstforhandlingerne i 2011 fremsatte
tjenestemandsorganisationerne ønske om, at betingelsen om 3
års pensionsalder for ret til opsat pension blev
ophævet.
Efter Finansministeriets opfattelse er det samlet
set rimeligt at ophæve kravet om mindst 3 års
pensionsalder for ret til opsat pension. Dette krav er blevet
overhalet af udviklingen, idet hovedparten af de ansatte i
såvel offentligt som privat regi i dag bliver omfattet af
arbejdsmarkedspensionsordninger, hvortil der straks fra
ansættelsen eller efter en relativt kort karensperiode bliver
indbetalt pensionsbidrag.
Finansministeren gav på denne baggrund
tilsagn om at søge tjenestemandspensionsloven ændret,
så kravet om 3 års pensionsalder for ret til opsat
pension i tjenestemandspensionslovens § 24, stk. 1,
ophæves med virkning for tjenestemænd, der
ansættes den 1. januar 2012 eller senere. Da pensionsalder
regnes i hele år, jf. tjenestemandspensionslovens
§ 4, stk. 1, og § 6, stk. 1,
indebærer den foreslåede ændring, at ret til
opsat pension kræver mindst 1 års pensionsalder.
4.3. Den foreslåede
ordning
Det foreslås, at kravet om 3 års
pensionsalder for ret til opsat pension i
tjenestemandspensionslovens § 24, stk. 1,
ophæves med virkning for tjenestemænd, der
ansættes den 1. januar 2012 eller senere. Der henvises til
lovforslagets § 1, nr. 8.
5. Fastsættelse af
pension for visse militære tjenestemænd
5.1. Gældende ret
Den generelle pligtige afgangsalder på 70
år for tjenestemænd blev ophævet med virkning fra
den 19. juni 2008, jf. lov nr. 484 af 17. juni 2008 om
ændring af lov om tjenestemænd og forskellige andre
love (Ophævelse af den generelle pligtige afgangsalder
på 70 år m.v.). Tjenestemænd afskediges herefter
fra udgangen af den måned, hvori de opnår den alder,
der efter den øvrige lovgivning er foreskrevet som
aldersgrænse for vedkommende stilling, eller opnår den
alder over 60 år, som fastsat ved aftale, jf.
tjenestemandslovens § 29.
Efter tjenestemandspensionslovens § 17
gælder der særlige regler for fastsættelse af
pension til en tjenestemand, som bliver afskediget efter at
være fyldt 60 år som følge af, at den
pågældende har nået aldersgrænsen for
pligtig afgang. Pensionen til en sådan tjenestemand
fastsættes på grundlag af den pensionsalder,
tjenestemanden ville have opnået ved tjeneste indtil sit
fyldte 70. år.
Bestemmelsen indebærer, at disse
tjenestemænd ikke stilles ringere pensionsmæssigt som
følge af den lavere aldersgrænse.
5.2. Finansministeriets
overvejelser
Militære tjenestemænd har i dag en
aftalt pligtig afgangsalder på 60 år. Efter
tjenestemandspensionslovens § 17 får en
militær tjenestemand således efter gældende
regler pensionsalderen forhøjet med 10 år.
Ved aftale- og overenskomstforhandlingerne i 2011
blev der indgået aftale om at forhøje den pligtige
afgangsalder for militære tjenestemænd, der
fratræder den 1. januar 2019 eller senere, fra 60 til 62
år i takt med den gradvise forhøjelse af
efterlønsalderen i perioden 2019-2022, og at den pligtige
afgangsalder forhøjes yderligere i takt med
forhøjelsen af efterlønsalderen.
I forbindelse med forhandlingerne fremsatte
Hærens Konstabel- og Korporalforening og Centralforeningen
for Stampersonel ønske om, at militære
tjenestemænd på disse organisationers
forhandlingsområder skulle have mulighed for at få en
pensionsmæssig forbedring som følge af de 2 ekstra
tjenesteår.
Disse personalegrupper ansættes typisk som
tjenestemænd, når de er i midten af 30'erne. Ved
ansættelse som 35-årig med en pligtig afgangsalder
på 60 år, vil tjenestemanden kunne optjene 25 års
pensionsalder. Hertil kommer 10 års pensionsalder efter
tjenestemandspensionslovens § 17, dvs. i alt 35 års
pensionsalder. Den pågældende optjener således
ikke den maksimale pensionsalder på 37 år. De 2 ekstra
tjenesteår medfører imidlertid ikke nogen
pensionsforbedring for den pågældende, idet den
35-årige fremover kan optjene 27 års pensionsalder,
hvortil kommer 8 års pensionsalder efter
tjenestemandspensionslovens § 17, dvs. som hidtil i alt
35 år.
Finansministeren gav på denne baggrund
tilsagn om at søge tjenestemandspensionsloven ændret,
så der indføres en bestemmelse, hvorefter
finansministeren kan bestemme, at militære tjenestemænd
fortsat vil kunne få medregnet indtil 10 år i deres
pensionsalder, når deres pligtige afgangsalder
forhøjes. Bestemmelsen tænkes anvendt for
militære tjenestemænd på Hærens Konstabel-
og Korporalforenings og Centralforeningen for Stampersonels
forhandlingsområder.
Efter forslaget vil disse tjenestemænd, hvis
de ansættes efter at være fyldt 33 år, kunne
få fremregnet deres pensionsalder til en dato efter det
fyldte 70. år.
5.3. Den foreslåede
ordning
Det foreslås at indsætte en
bestemmelse i tjenestemandspensionslovens § 17, hvorefter
finansministeren kan bestemme, at pensionen til en militær
tjenestemand, der afskediges som følge af, at den
pågældende har nået aldersgrænsen for
pligtig afgang, fastsættes på grundlag af en
pensionsalder, der er forhøjet med indtil 10 år. Der
henvises til lovforslagets § 1, nr. 7.
6. Fastsættelse af
pension for visse tjenestemænd i politikorpset og uniformeret
personale i kriminalforsorgen
6.1. Gældende ret
Som beskrevet i pkt. 5.1. gælder der efter
tjenestemandspensionslovens § 17 særlige regler for
fastsættelse af pension til en tjenestemand, som bliver
afskediget efter at være fyldt 60 år som følge
af, at den pågældende har nået
aldersgrænsen for pligtig afgang. Pensionen til en
sådan tjenestemand fastsættes på grundlag af den
pensionsalder, tjenestemanden ville have opnået ved tjeneste
indtil sit 70. år.
Tjenestemænd, for hvem der ikke gælder
en aldersgrænse for pligtig afgang, får deres pension
beregnet efter den faktisk optjente pensionsalder på
pensioneringstidspunktet.
6.2. Finansministeriets
overvejelser
Tjenestemænd i politikorpset og uniformeret
personale i kriminalforsorgen har i dag en pligtig afgangsalder
på 63 år. Det betyder, at deres pensionsalder i
medfør af tjenestemandspensionslovens § 17 bliver
beregnet på grundlag af den pensionsalder, de
pågældende ville have opnået ved tjeneste indtil
70 års alderen.
Ved aftale- og overenskomstforhandlingerne i 2011
blev der indgået aftaler om, at den pligtige afgangsalder for
tjenestemænd i politikorpset ophæves fra den 1. januar
2012 og for uniformeret personale i kriminalforsorgen fra den 1.
januar 2019.
Politiforbundet og Fængselsforbundet
fremsatte i forbindelse med forhandlingerne ønske om, at de
tjenestemænd, som er ansat inden ophævelsen af den
pligtige afgangsalder, pensionsmæssigt skal stilles, som de
ville have været stillet, hvis deres pligtige afgangsalder
ikke var ophævet.
Finansministeren gav på denne baggrund
tilsagn om at søge tjenestemandspensionsloven ændret,
så der indføres en bestemmelse, hvorefter
finansministeren kan bestemme, at pensionen til en tjenestemand i
politikorpset, der er ansat inden den 1. januar 2012, og en
uniformeret tjenestemand i kriminalforsorgen, der er ansat inden
den 1. januar 2019, kan fastsættes på grundlag af den
pensionsalder, tjenestemanden ville have opnået ved tjeneste
indtil sit fyldte 70. år, uanset at der ikke gælder en
pligtig afgangsalder for den pågældende.
Der er tale om en overgangsbestemmelse, som med
tiden vil have udtømt sit formål.
6.3. Den foreslåede
ordning
Det foreslås at indsætte en
bestemmelse i tjenestemandspensionslovens § 17, hvorefter
finansministeren kan bestemme, at pensionen til en tjenestemand i
politikorpset, der er ansat inden den 1. januar 2012, og en
uniformeret tjenestemand i kriminalforsorgen, der er ansat inden
den 1. januar 2019, fastsættes på grundlag af den
pensionsalder, tjenestemanden ville have opnået ved tjeneste
indtil sit fyldte 70. år, uanset at der ikke gælder en
aldersgrænse for pligtig afgang for den
pågældende. Der henvises til lovforslagets
§ 1, nr. 7.
7.
Førtidspensionsfradrag for visse tjenestemænd i
politikorpset
7.1. Gældende ret
Når en tjenestemand anmoder om afsked efter
at have nået efterlønsalderen, nedsættes
pensionen med et førtidspensionsfradrag i forhold til den
tid, der står tilbage, indtil tjenestemanden når
folkepensionsalderen eller den lavere alder, ved hvilken den
pågældende skulle have været afskediget, jf.
tjenestemandspensionslovens § 6, stk. 6.
Pensionen nedsættes dog ikke, når en
tjenestemand anmoder om afsked efter den aldersgrænse for
pligtig afgang, der er aftalt i medfør af
tjenestemandslovens § 29, men inden en individuelt aftalt
højere aldersgrænse, jf. tjenestemandspensionslovens
§ 6, stk. 7.
7.2. Finansministeriets
overvejelser
Ved aftale- og overenskomstforhandlingerne i 2011
blev der indgået aftale om skærpede
førtidspensionsfradrag, som har virkning for
tjenestemænd, der fratræder den 1. januar 2019 eller
senere.
Efter aftalen finder de hidtidige regler om
førtidspensionsfradrag anvendelse for tjenestemænd,
der fratræder inden den 1. januar 2019. Tjenestemænd i
politikorpset vil således være omfattet af den hidtil
gældende aftale, hvorefter der kun er
førtidspensionsfradrag i pensionen, hvis tjenestemanden
søger sig afskediget før sit fyldte 63. år i
perioden frem til 31. december 2018.
Endvidere blev der ved aftale- og
overenskomstforhandlingerne i 2011 indgået aftale om at
ophæve den pligtige afgangsalder for tjenestemænd i
politikorpset fra den 1. januar 2012.
Det indgik som et led i forhandlingerne, at der
ikke skulle indgås aftale om førtidspensionsfradrag
for de tjenestemænd, der fratræder efter at være
fyldt 63 år i perioden fra den 1. januar 2012 til den 31.
december 2018, hvor de hidtidige regler om
førtidspensionsfradrag fortsat finder anvendelse.
På den baggrund foreslås det at
ændre tjenestemandspensionsloven, så pensionen ikke
nedsættes med et førtidspensionsfradrag for
tjenestemænd i politikorpset, der inden 1. januar 2019
fratræder deres tjenestemandsstilling efter at være
fyldt 63 år, uanset at de ikke har en pligtig
afgangsalder.
7.3. Den foreslåede
ordning
Det foreslås at indsætte en
bestemmelse i tjenestemandspensionslovens § 6, hvorefter
pensionen ikke nedsættes, når en tjenestemand i
politikorpset inden den 1. januar 2019 begærer afsked efter
at være fyldt 63 år. Der henvises til lovforslagets
§ 1, nr. 5.
8. Statens tjenestemænd i
Grønland
Lov om pension til statens tjenestemænd m.v.
i Grønland indeholder bestemmelser om aldersgrænser
for optjening af pensionsalder og om betingelser for ret til opsat
pension, der i det væsentlige svarer til bestemmelserne herom
i tjenestemandspensionsloven. Dog er den nedre aldersgrænse
for optjening af pensionsalder for statens tjenestemænd i
Grønland 23 år.
Derimod har loven om pension til statens
tjenestemænd m.v. i Grønland ikke bestemmelser
svarende til tjenestemandspensionslovens § 6,
stk. 6-8, om førtidspensionsfradrag og § 17
om fastsættelse af pension til tjenestemænd med en
pligtig afgangsalder.
I konsekvens af forslaget om at ophæve
aldersgrænsen for optjening af pensionsalder og betingelsen
om 3 års pensionsalder for ret til opsat pension i
tjenestemandspensionsloven foreslås det, at der samtidig
gennemføres tilsvarende ændringer i lov om pension til
statens tjenestemænd m.v. i Grønland. Der henvises til
lovforslagets § 2.
9. Konsekvenser for andre
grupper af ansatte
Det forudsættes, at der i de kommunale og
regionale pensionsregulativer for tjenestemænd tilsvarende
sker ophævelse af 25-års-grænsen for optjening af
pensionsalder og betingelsen om 3 års pensionsalder for ret
til opsat pension.
10. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget indebærer merudgifter til
pension som følge af forslagene om at ophæve
aldersgrænsen for optjening af pensionsalder og betingelsen
om 3 års pensionsalder for ret til opsat pension for
tjenestemænd, der ansættes den 1. januar 2012 eller
senere. Der vil dog være tale om relativt beskedne
merudgifter på grund af den begrænsede anvendelse af
tjenestemandsansættelse i forbindelse med
nyansættelser.
Lovforslaget indebærer endvidere merudgifter
til pension som følge af forslagene om fastsættelse af
pension for visse tjenestemænd og
førtidspensionsfradrag for visse tjenestemænd. Nogle
af disse merudgifter vil dog være midlertidige, idet de
vedrører overgangsordninger for de nuværende
ansatte.
Det vurderes, at de samlede økonomiske
konsekvenser af lovforslaget og skærpelsen af
førtidspensionsfradrag og ophævelsen eller
forhøjelsen af de pligtige afgangsaldre på
længere sigt vil være positive.
11. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
12. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
13. Administrative konsekvenser
for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser
for borgerne.
14. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
15. Hørte myndigheder og
organisationer
Lovforslaget har været i høring hos
Domstolsstyrelsen, Centralorganisationernes Fællesudvalg,
Offentligt Ansattes Organisationer, Stats- og Kommunalt Ansattes
Forhandlingsfællesskab, AC, Grønlands Selvstyre,
Rigsombudsmanden i Grønland, Færøernes
landsstyre, KL, Danske Regioner, Kommunernes
Lønningsnævn, Regionernes Lønnings- og
Takstnævn, Kommunale Tjenestemænd og
Overenskomstansatte og Sundhedskartellet.
Lovforslaget har i henhold til tjenestemandslovens
§ 48 været forhandlet med tjenestemændenes
centralorganisationer.
| | | 16. Sammenfattende skema | | | | | | | Positive
konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for det
offentlige | Ingen | Beskedne merudgifter | Administrative konsekvenser for det
offentlige | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter tjenestemandspensionslovens § 4,
stk. 1, er en tjenestemands pensionsalder det antal år,
i hvilket han efter sit fyldte 25. år har været
statstjenestemand eller tjenestemand i folkeskolen, folkekirken,
Folketinget, under Københavns kommunale skolevæsen,
Færøernes landsstyre før den 1. januar 1988
eller Grønlands landsråd eller hjemmestyre før
den 1. januar 1980 eller har været berettiget til
rådighedsløn i medfør af § 32 i lov
om tjenestemænd eller ville have været berettiget til
rådighedsløn, hvis pågældende ikke havde
nået folkepensionsalderen, jf. § 1 a i lov om
social pension.
Det foreslås, at aldersgrænsen
på 25 år for at påbegynde optjening af
pensionsalder ophæves. Derved vil de tjenestemænd, der
ansættes i en ung alder optjene pensionsalder straks fra
tjenestemandsansættelsen, selv om de
tjenestemandsansættes før deres fyldte 25.
år.
Der henvises i øvrigt pkt. 3. i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Efter tjenestemandspensionslovens § 4,
stk. 2, kan finansministeren efter indhentet udtalelse fra
Lønningsrådet bestemme, at der i pensionsalderen
medregnes den tid, i hvilken en tjenestemand efter sit fyldte 25.
år har været ansat på tjenestemandsvilkår i
en stilling, hvortil er knyttet en pensionsordning, der i det
væsentlige giver samme rettigheder som
tjenestemandspensionsloven.
Bestemmelsen tager sigte på at kunne
medregne tidligere ansættelse som kommunal/regional
tjenestemand eller tidligere ansættelse med medlemskab af en
statsgaranteret pensionskasse/statslig pensionsordning.
Efter tjenestemandspensionslovens § 4 a,
stk. 1, kan finansministeren efter indhentet udtalelse fra
Lønningsrådet bestemme, at der i pensionsalderen
medregnes den tid, i hvilken en tjenestemand efter sit fyldte 25.
år har været ansat inden for de i § 4,
stk. 1, nævnte områder eller i en kommune, region,
et koncessioneret selskab eller en stats-, kommune- eller
regionsgaranteret virksomhed. Det er i henhold til § 4 a,
stk. 2, en betingelse, at der til statskassen sker
overførsel af den udtrædelsesgodtgørelse, der
tilkommer den pågældende fra den hidtidige
pensionsordning.
Efter tjenestemandspensionslovens § 4 b,
stk. 1, kan finansministeren efter indhentet udtalelse fra
Lønningsrådet bestemme, at der i pensionsalderen
medregnes den tid, i hvilken en tjenestemand efter sit fyldte 25.
år har været ansat som tjenestemand under De
Europæiske Fællesskaber, under forudsætning af,
at der fra Fællesskaberne sker overførsel til
statskassen af den aktuarmæssige værdi af den
pågældendes pensionsrettigheder under
Fællesskaberne, eller at der fra den pågældende
selv sker indbetaling med renter til statskassen af den
udtrædelsesgodtgørelse, der blev udbetalt den
pågældende ved fratræden fra stillingen i
Fællesskaberne.
I konsekvens af forslaget i nr. 1 foreslås
det, at aldersgrænserne på 25 år for medregning i
pensionsalderen i § 4, stk. 2, § 4 a,
stk. 1, og § 4 b, stk. 1, ophæves.
Til nr. 3 og 4
Der er tale om en redaktionel ændring som
følge af, at der indsættes et nyt stk. 8 i
§ 6, jf. nr. 5.
Til nr. 5
Efter tjenestemandspensionslovens § 6,
stk. 6, nedsættes pensionen til en tjenestemand, der
begærer afsked efter at have nået
efterlønsalderen. Nedsættelsen sker i forhold til den
tid, der står tilbage, indtil den pågældende
når folkepensionsalderen eller den lavere alder, ved hvilken
den pågældende skulle have været afskediget.
Det foreslås i § 6 at
indsætte et nyt stk. 8, hvorefter der ikke sker
nedsættelse af pensionen efter stk. 6 for
tjenestemænd i politikorpset, der inden den 1. januar 2019
begærer afsked efter at være fyldt 63 år.
Forslaget skal sikre, at tjenestemænd i
politikorpset, der fratræder deres tjenestemandsstilling i
perioden fra 1. januar 2012 til den 31. december 2018 efter at
være fyldt 63 år, pensionsmæssigt bliver stillet,
som de ville have været stillet, hvis den pligtige
afgangsalder på 63 år ikke var blevet ophævet fra
1. januar 2012.
Der henvises i øvrigt til pkt. 7. i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 6
Der er tale om en redaktionel ændring som
følge af, at den generelle pligtige afgangsalder på 70
år for tjenestemænd er ophævet med virkning fra
den 19. juni 2008.
Til nr. 7
Til stk. 3
Efter tjenestemandspensionslovens § 17,
stk. 1, fastsættes pensionen på grundlag af den
pensionsalder, tjenestemanden ville have opnået ved tjeneste
indtil sit fyldte 70. år, når den
pågældende afskediges efter at være fyldt 60
år, men inden sit fyldte 70. år, som følge af,
at den pågældende har nået aldersgrænsen
for pligtig afgang.
For militære tjenestemænd, der i dag
har en pligtig afgangsalder på 60 år, kan
pensionsalderen således forhøjes med indtil 10
år.
Det foreslås at indsætte et nyt
stk. 3 i tjenestemandspensionslovens § 17, hvorefter
finansministeren kan bestemme, at pensionen til en militær
tjenestemand, der afskediges som følge af, at den
pågældende har nået aldersgrænsen for
pligtige afgang, kan fastsættes på grundlag af en
pensionsalder, der er forhøjet med indtil 10 år.
Efter forslaget sikres det, at militære
tjenestemænd, som fra 1. januar 2019 gradvist får
løftet deres pligtige afgangsalder, fortsat kan få
deres pensionsalder forhøjet med indtil 10 år.
Der henvises i øvrigt til pkt. 5. i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til stk. 4
Efter tjenestemandspensionslovens § 17,
stk. 1, fastsættes pensionen på grundlag af den
pensionsalder, tjenestemanden ville have opnået ved tjeneste
indtil sit fyldte 70. år, når den
pågældende afskediges efter at være fyldt 60
år, men inden sit fyldte 70. år, som følge af,
at den pågældende har nået aldersgrænsen
for pligtig afgang.
Tjenestemænd i politikorpset og uniformeret
personale i kriminalforsorgen har i dag en pligtig afgangsalder
på 63 år. Når de pågældende
tjenestemænd afskediges ved 63 år bliver de
således pensionsmæssigt stillet, som om de havde
fortsat deres tjeneste til deres 70. år.
Den pligtige afgangsalder for tjenestemænd i
politikorpset er ophævet fra den 1. januar 2012 og for
uniformeret personale i kriminalforsorgen fra den 1. januar
2019.
Det foreslås at indsætte et nyt
stk. 4 i tjenestemandspensionslovens § 17, hvorefter
finansministeren kan bestemme, at pensionen til en tjenestemand i
politikorpset, der er ansat inden den 1. januar 2012, og en
uniformeret tjenestemand i kriminalforsorgen, der er ansat inden
den 1. januar 2019, fastsættes på grundlag af den
pensionsalder, tjenestemanden ville have opnået ved tjeneste
indtil sit fyldte 70. år, uanset at der ikke gælder en
aldersgrænse for pligtig afgang for den
pågældende.
Med forslaget sikres det, at de
pågældende tjenestemænd pensionsmæssigt
bliver stillet, som de ville have været stillet, hvis de
fortsat havde en pligtig afgangsalder.
Der henvises i øvrigt til pkt. 6. i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 8
Efter tjenestemandspensionslovens § 24,
stk. 1, er en tjenestemand, der har opnået en
pensionsalder på mindst 3 år, og som fratræder
tjenesten uden at være berettiget til pension efter
§ 2 og uden at overgå til anden ansættelse,
som efter § 4 medregnes i pensionsalderen, berettiget til
opsat pension.
Det foreslås, at kravet om mindst 3
års pensionsalder for ret til opsat pension
ophæves.
Tjenestemandspension beregnes efter pensionsalder
i antal fulde år, jf. tjenestemandspensionslovens
§ 4, stk. 1, og § 6, stk. 1.
Eventuelt overskydende måneder indgår således
ikke i beregning af tjenestemandspension.
Som følge af beregningsreglerne betyder
forslaget, at ret til opsat pension vil være betinget af, at
tjenestemanden på fratrædelsestidspunktet har
opnået en pensionsalder på mindst 1 år.
Der henvises i øvrigt til pkt. 4. i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 2
Til nr. 1
Bestemmelsen i § 3, stk. 1, i lov
om pension til statens tjenestemænd m.v. i Grønland om
optjening af pensionsalder svarer i princippet til
tjenestemandspensionslovens § 4, stk. 1, idet der
dog efter reglerne for pension til statens tjenestemænd i
Grønland optjenes pensionsalder fra det 23. år under
tjenestemandsansættelse i Grønland.
Bestemmelsen i § 3 a, stk. 1, i lov
om pension til statens tjenestemænd m.v. i Grønland
vedrører medregning i pensionsalderen af bl.a.
tjenestemandsansættelse i Grønlands Selvstyre og
kommuner i Grønland efter det fyldte 23. år.
Bestemmelsen svarer i princippet til § 4 a,
stk. 1.
Forslaget svarer til de foreslåede
ændringer i tjenestemandspensionslovens § 4,
stk. 1, og § 4 a, stk. 1, i forslagets
§ 1, nr. 1 og 2.
Til nr. 2
Bestemmelsen i § 3, stk. 2, i lov
om pension til statens tjenestemænd m.v. i Grønland
vedrører medregning i pensionsalderen af ansættelse
som statstjenestemand inden for de områder, som er omfattet
af tjenestemandspensionslovens § 4, stk. 1.
Bestemmelsen i § 3, stk. 3, i lov
om pension til statens tjenestemænd m.v. i Grønland
vedrører medregning i pensionsalderen af ansættelse
inden for de områder, som er omfattet af
tjenestemandspensionslovens § 4, stk. 2.
Bestemmelsen i § 3 a, stk. 1, i lov
om pension til statens tjenestemænd m.v. i Grønland
vedrører medregning i pensionsalderen af ansættelse
inden for de områder, som er omfattet af
tjenestemandspensionslovens § 4, stk. 1.
Bestemmelsen i § 3 b, stk. 1, i lov
om pension til statens tjenestemænd m.v. i Grønland
vedrører medregning i pensionsalderen af ansættelse
inden for det område, som er omfattet af
tjenestemandspensionslovens § 4 b, stk. 1.
Forslaget svarer til de foreslåede
ændringer i tjenestemandspensionslovens § 4,
stk. 1, § 4, stk. 2, og § 4 b,
stk. 1, i forslagets § 1, nr. 1 og 2.
Til nr. 3
Bestemmelsen i § 20, stk. 1, i lov
om pension til statens tjenestemænd m.v. i Grønland
svarer til bestemmelsen i tjenestemandspensionslovens
§ 24, stk. 1, hvorefter det er en betingelse for ret
til opsat pension, at tjenestemanden har optjent en pensionsalder
på 3 år.
Forslaget svarer til den foreslåede
ændring i tjenestemandspensionslovens § 24,
stk. 1, i forslagets § 1, nr. 8.
Til § 3
Det foreslås i stk. 1, at loven træder i kraft
den 1. januar 2012.
I stk. 2
foreslås det, at § 1, nr. 1, 2 og 8, og
§ 2 om ophævelse af aldersgrænser for ret til
optjening af pensionsalder og betingelsen om 3 års
pensionsalder for ret til opsat pension får virkning for
tjenestemænd, der ansættes den 1. januar 2012 eller
senere. Dette er i overensstemmelse med det tilsagn, som
finansministeren gav i forbindelse med aftale- og
overenskomstforhandlingerne i 2011, jf. pkt. 1. og 2. i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Bilag 1
Lovforslaget
sammenholdt med gældende lov
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | Lov om tjenestemandspension | | I lov om tjenestemandspension, jf.
lovbekendtgørelse nr. 489 af 6. maj 2010, foretages
følgende ændringer: | | | | § 4.
En tjenestemands pensionsalder er det antal år, i hvilket han
efter sit fyldte 25. år har været statstjenestemand
eller tjenestemand i folkeskolen, folkekirken, Folketinget, under
Københavns kommunale skolevæsen,
Færøernes landsstyre før den 1. januar 1988
eller Grønlands landsråd eller hjemmestyre før
den 1. januar 1980 eller har været berettiget til
rådighedsløn i medfør af § 32 i lov
om tjenestemænd eller ville have været berettiget til
rådighedsløn, hvis pågældende ikke havde
nået folkepensionsalderen, jf. § 1 a i lov om
social pension. | | 1. I § 4, stk. 1, ændres
»han efter sit fyldte 25. år« til: »den
pågældende«. | Stk. 2.
Finansministeren kan efter indhentet udtalelse fra
Lønningsrådet bestemme, at der i pensionsalderen
medregnes den tid, i hvilken en tjenestemand efter sit fyldte 25.
år har været ansat på tjenestemandsvilkår i
en stilling, hvortil er knyttet en pensionsordning, der i det
væsentlige giver samme rettigheder som denne lov. | | 2. I § 4, stk. 2, § 4 a,
stk. 1, og § 4 b,
stk. 1, udgår »efter sit fyldte 25.
år«. | Stk. 3. … | | | | | | § 4
a. Finansministeren kan efter indhentet udtalelse fra
Lønningsrådet bestemme, at der i pensionsalderen
medregnes den tid, i hvilken en tjenestemand efter sit fyldte 25.
år har været ansat inden for de i § 4,
stk. 1, nævnte områder eller i en kommune, region,
et koncessioneret selskab eller en stats-, kommune- eller
regionsgaranteret virksomhed. | | | Stk. 2. … | | | | | | § 4
b. Finansministeren kan efter indhentet udtalelse fra
Lønningsrådet bestemme, at der i pensionsalderen
medregnes den tid, i hvilken en tjenestemand efter sit fyldte 25.
år har været ansat som tjenestemand under De
Europæiske Fællesskaber, under forudsætning af,
at der fra Fællesskaberne sker overførsel til
statskassen af den aktuarmæssige værdi af den
pågældendes pensionsrettigheder under
Fællesskaberne, eller at der fra den pågældende
selv sker indbetaling med renter til statskassen af den
udtrædelsesgodtgørelse, der blev udbetalt ham ved hans
fratræden fra stillingen i Fællesskaberne. | | | Stk. 2. … | | | | | | § 6. … | | | Stk. 6. Når
en tjenestemand begærer afsked efter at have nået
efterlønsalderen, jf. § 74 i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., nedsættes pensionen
beregnet efter stk. 1-3 i forhold til den tid, der står
tilbage, indtil den pågældende når
folkepensionsalderen, jf. § 1 a i lov om social pension,
eller den lavere alder, ved hvilken han skulle have været
afskediget. Nedsættelsen af pensionen beregnes samtidig med
denne og reguleres efter § 27. | | 3. I § 6, stk. 6, 1. pkt.,
indsættes efter »afskediget«: », jf. dog
stk. 7 og 8«. | Stk. 7. Pensionen
nedsættes dog ikke efter stk. 6, når en
tjenestemand begærer afsked efter den aldersgrænse for
pligtig afgang, der er aftalt i medfør af § 29 i
lov om tjenestemænd, men inden en individuelt aftalt
højere aldersgrænse. | | 4. I § 6, stk. 7, udgår
»dog«. | Stk. 8. … | | 5. I § 6 indsættes efter
stk. 7 som nyt stykke: | | | »Stk. 8.
Pensionen nedsættes ikke efter stk. 6, når en
tjenestemand i politikorpset inden den 1. januar 2019 begærer
afsked efter at være fyldt 63 år.« | | | Stk. 8 bliver herefter stk. 9. | | | | § 17. Pensionen efter § 6
og § 12 fastsættes på grundlag af den
pensionsalder, tjenestemanden ville have opnået ved tjeneste
indtil sit fyldte 70. år, når den
pågældende afskediges efter at være fyldt 60
år, men inden sit fyldte 70. år, som følge af,
at den pågældende har nået aldersgrænsen
for pligtig afgang. | | 6. I § 17, stk. 1, udgår
», men inden sit fyldte 70. år,«. | Stk. 2. … | | | | | 7. I § 17 indsættes som stk. 3 og 4: | | | »Stk. 3.
Finansministeren kan bestemme, at pensionen til en militær
tjenestemand, der afskediges som følge af, at den
pågældende har nået aldersgrænsen for
pligtig afgang, fastsættes på grundlag af en
pensionsalder, der er forhøjet med indtil 10 år. | | | Stk. 4.
Finansministeren kan bestemme, at pensionen til en tjenestemand i
politikorpset, der er ansat inden den 1. januar 2012, og en
uniformeret tjenestemand i kriminalforsorgen, der er ansat inden
den 1. januar 2019, fastsættes på grundlag af den
pensionsalder, tjenestemanden ville have opnået ved tjeneste
indtil sit fyldte 70. år, uanset at der ikke gælder en
aldersgrænse for pligtig afgang for den
pågældende.« | | | | § 24. En tjenestemand, der har
opnået en pensionsalder på mindst 3 år, og som
fratræder tjenesten uden at være berettiget til pension
efter § 2 og uden at overgå til anden
ansættelse, som efter § 4 medregnes i
pensionsalderen, er berettiget til opsat pension, jf.
stk. 5. | | 8. I § 24, stk. 1, udgår
»der har opnået en pensionsalder på mindst 3
år, og«. | Stk. 2. … | | | | | § 2 | | | | | | I lov om pension til statens tjenestemænd
m.v. i Grønland, jf. lovbekendtgørelse nr. 661 af 12.
august 1993, som ændret ved § 6 i lov nr. 346 af 2.
juni 1999, § 2 i lov nr. 1426 af 22. december 2004,
§ 5 i lov nr. 527 af 24. juni 2005 og § 2 i lov
nr. 249 af 31. marts 2009, foretages følgende
ændringer: | | | | Lov om pension til statens
tjenestemænd i Grønland m.v. | | | | | | § 3.
En tjenestemands pensionsalder er det antal år, i hvilket
tjenestemanden efter sit fyldte 23. år har: | | 1. I § 3, stk. 1, og § 3 a, stk. 1, udgår
»efter sit fyldte 23. år«. | 1) været statstjenestemand i
Grønland eller | | | 2) været berettiget til
rådighedsløn efter § 32 i lov om statens
tjenestemænd i Grønland eller | | | 3) været tjenestemand under
Grønlands hjemmestyre, såfremt staten efter
§ 24 a beregner og udbetaler pensionen, eller | | | 4) været tjenestemand under en
kommune i Grønland, såfremt staten efter
§ 24 a beregner og udbetaler pensionen. | | | Stk. 2. Den tid,
i hvilken en tjenestemand efter sit fyldte 25. år har
været ansat som statstjenestemand uden for Grønland
eller som tjenestemand i folkeskolen, folkekirken, Folketinget,
under Københavns kommunale skolevæsen,
Færøernes landsstyre før den 1. januar 1988
eller Grønlands landsråd eller hjemmestyre før
den 1. januar 1980 eller har været berettiget til
rådighedsløn i medfør af § 32 i lov
om tjenestemænd, medregnes i pensionsalderen. | | 2. I § 3, stk. 2, § 3,
stk. 3, § 3 a, stk. 1, og § 3 b, stk. 1, udgår
»efter sit fyldte 25. år«. | Stk. 3.
Finansministeren kan efter indhentet udtalelse fra
Lønningsrådet bestemme, at der i pensionsalderen
medregnes den tid, i hvilken en tjenestemand efter sit fyldte 25.
år har været ansat på tjenestemandsvilkår i
en stilling, hvortil er knyttet en pensionsordning, der i det
væsentlige giver samme rettigheder som denne lov. | | | Stk. 4. … | | | | | | § 3
a. Finansministeren kan efter indhentet udtalelse fra
Lønningsrådet bestemme, at der i pensionsalderen
medregnes den tid, i hvilken en tjenestemand efter sit fyldte 23.
år har været ansat inden for de i § 3,
stk. 1, nævnte områder, eller den tid, i hvilken
tjenestemanden efter sit fyldte 25. år har været ansat
inden for de i § 3, stk. 2, nævnte
områder eller i en kommune, region, et koncessioneret selskab
eller i en stats-, kommune- eller regionsgaranteret virksomhed i
den øvrige del af riget. | | | Stk. 2. … | | | | | | § 3
b. Finansministeren kan efter indhentet udtalelse fra
Lønningsrådet bestemme, at der i pensionsalderen
medregnes den tid, i hvilken en tjenestemand efter sit fyldte 25.
år har været ansat som tjenestemand under De
Europæiske Fællesskaber, under forudsætning af,
at der fra Fællesskaberne sker overførsel til
statskassen af den aktuarmæssige værdi af den
pågældendes pensionsrettigheder under
Fællesskaberne, eller at der fra den pågældende
selv sker indbetaling med renter til statskassen af den
udtrædelsesgodtgørelse, der blev udbetalt ham ved hans
fratræden fra stillingen i Fællesskaberne. | | | Stk. 2. … | | | | | | § 20. En tjenestemand, der har
opnået en pensionsalder på mindst 3 år, og som
fratræder tjenesten uden at være berettiget til pension
efter § 1 og uden at overgå til anden
ansættelse, som efter § 3 medregnes i
pensionsalderen, er berettiget til opsat pension, jf.
stk. 5. | | 3. I § 20, stk. 1, udgår
»der har opnået en pensionsalder på mindst 3
år, og«. | Stk. 2. … | | | | | § 3 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2012. | | | Stk. 2.
§ 1, nr. 1, 2 og 8, og § 2 har virkning for
tjenestemænd, der ansættes den 1. januar 2012 eller
senere. |
|