Fremsat den 21. november 2011 af
børne- og undervisningsministeren (Christine Antorini)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes
Elevrefusion og lov om erhvervsuddannelser
(Midlertidig forhøjelse af
arbejdsgiverbidrag, videreførelse af praktikpladsfremmende
foranstaltninger og adgang til skolepraktik m.v.)
§ 1
I lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion, jf.
lovbekendtgørelse nr. 160 af 28. februar 2011, som
ændret ved § 23 i lov nr. 639 af 14. juni 2010,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 18, stk. 1, indsættes
efter 3. pkt.:
»I 2012-2014 forhøjes
bidraget, jf. 2. og 3. pkt., tillige med 389 kr. årligt pr.
fuldtidsbeskæftiget i 2012-pris- og
lønniveau.«
2. I
§ 41 a ændres
»2011-12« til: »2012-13«.
§ 2
I lov om erhvervsuddannelser, jf.
lovbekendtgørelse nr. 171 af 2. marts 2011, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 71 a ændres
»2011-12« til: »2012-13«.
§ 3
I lov nr. 1218 af 14. december 2009 om
ændring af lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion og lov om
erhvervsuddannelser (Justering af præmie, løntilskud
og bonus, adgang til skolepraktik og til skoleundervisning og
tilskud til praktikvirksomheder), som ændret ved § 2 i
lov nr. 1230 af 2. november 2010 og § 3 i lov nr. 1615 af 22.
december 2010, foretages følgende ændringer:
1. § 3,
stk. 2og3,ophæves.
Stk. 4-6 bliver herefter stk. 2-4.
2. § 3,
stk. 4, der bliver stk. 2, affattes således:
»Stk. 2. § 66
k, stk. 3, i lov om erhvervsuddannelser som affattet ved denne lovs
§ 2, nr. 5, gælder for uddannelsesaftaler indgået
fra den 5. november 2009.«
3. I
§ 3, stk. 5, nr. 3, der bliver
stk. 3, nr. 3, udgår », der indgås i perioden fra
den 5. november 2009 til den 31. december 2011,«.
§ 4
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2012.
Stk. 2. Arbejdsgivere,
der har indgået en uddannelsesaftale om social- og
sundhedsuddannelsens trin 2 i perioden 1. juni 2009 til og med 31.
december 2011, kan opfylde betingelserne for at opnå
præmie og bonus, jf. §§ 16 og 17 i lov om
Arbejdsgivernes Elevrefusion, selvom aftalen ikke indeholder
prøvetid. Udbetaling af præmie og bonus sker i
overensstemmelse med de bestemmelser for præmie og bonus, der
var gældende på tidspunktet for indgåelsen af
uddannelsesaftalen.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
1.1. Lovforslagets hovedpunkter
1.2. Lovforslagets baggrund
2. Lovforslagets indhold
2.1. Midlertidig forhøjelse af
arbejdsgiverbidrag
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Den foreslåede ordning
2.2. Videreførelse af præmie,
løntilskud og bonus
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Den foreslåede ordning
2.3. Overgangsregel for uddannelsesaftaler
omfattet af aktstykke nr. 89 af 23. marts 2011
2.3.1. Gældende ret
2.3.2. Den foreslåede ordning
2.4. Forlængelse af midlertidige
ordninger
2.4.1. Adgang til skolepraktik
2.4.1.1. Gældende ret
2.4.1.2. Den foreslåede ordning
2.4.2. Adgang til skoleundervisning
2.4.2.1. Gældende ret
2.4.2.2. Den foreslåede ordning
2.4.3. Tilskud til praktikvirksomheder
2.4.3.1. Gældende ret
2.4.3.2. Den foreslåede ordning
2.5. Revision af ordningerne
3. Økonomiske og administrative
konsekvenser for stat, regioner og kommuner
4. Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
9. Sammenfattende skema
1. Indledning
1.1. Lovforslagets
hovedpunkter
Det foreslås at videreføre de
gældende præmie-, løntilskuds- og bonusordninger
for arbejdsgivere, der indgår uddannelsesaftaler med
erhvervsuddannelseselever og praktikaftaler med
erhvervsgrunduddannelseselever.
Det foreslås derudover midlertidigt at
forhøje arbejdsgiverbidraget til Arbejdsgivernes
Elevrefusion (AER) med 389 kr. årligt pr.
fuldtidsbeskæftiget i 2012-2014.
Det foreslås desuden at videreføre
den midlertidige udvidelse af adgangen til skolepraktik, så
elever, der påbegynder trin 1 af en erhvervsuddannelse og
gennemfører dette trin, får adgang til skolepraktik i
uddannelsens øvrige trin.
Det foreslås endvidere at videreføre
den midlertidige mulighed for, at elever, der uforskyldt mister en
uddannelsesaftale inden for en uddannelse, der ikke udbydes med
skolepraktik, kan optages til skoleundervisning uden at have
indgået en ny uddannelsesaftale.
Det foreslås endelig at videreføre
ordningen med tilskud til praktikvirksomheder, som indgår en
uddannelsesaftale med en elev, der uforskyldt har mistet en
uddannelsesaftale.
1.2. Lovforslagets baggrund
Ved lov nr. 427 af 30. maj 2009 om ændring
af lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion (Afskaffelse af
præmieordning og indførelse af præmie,
løntilskud og bonus) blev den daværende
økonomiske præmie fra AER til arbejdsgivere for
merbeskæftigelse i praktikpladser omlagt til ordningens
nuværende struktur med præmie og bonus til
arbejdsgivere, der indgår en ny uddannelsesaftale med en
erhvervsuddannelseselev. Ved loven blev der endvidere
indført et løntilskud på 30 kr. pr. time i
prøvetiden til arbejdsgivere, der indgik praktikaftale med
en erhvervsgrunduddannelseselev (egu-elev).
Ved aktstykke nr. 181 tiltrådt af
Finansudvalget den 25. juni 2009 blev det indført, at der
for resten af 2009 var mulighed for, at elever, der afsluttede trin
1 med skolepraktik, kunne fortsætte i skolepraktik i trin 2
og eventuelt efterfølgende trin. Det betød, at
elever, som påbegyndte skolepraktik i trin 1 inden udgangen
af 2009 og gennemførte trin 1, kunne fortsætte i
skolepraktik i trin 2 og eventuelt efterfølgende trin, hvis
de levede op til de generelle betingelser for at være optaget
i skolepraktik (EMMA-kriterierne).
Ved lov nr. 1218 af 14. december 2009 om
ændring af lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion og lov om
erhvervsuddannelser (Justering af præmie, løntilskud
og bonus, adgang til skolepraktik og til skoleundervisning og
tilskud til praktikvirksomheder) blev præmie og bonus til
arbejdsgivere, der indgår en uddannelsesaftale med en
erhvervsuddannelseselev, tredoblet, og udbetalingsperioden for
løntilskud for praktikaftaler med egu-elever blev
forlænget fra prøvetiden til i alt syv måneder.
Derudover blev adgangen til skolepraktik i trin 2 for elever, der
har afsluttet trin 1 med skolepraktik, forlænget til at
gælde for elever, der er påbegyndt skolepraktik i trin
1 inden udgangen af 2010. Desuden blev der indført mulighed
for, at elever kan optages til skoleundervisning uden at have
indgået en ny uddannelsesaftale, hvis de uforskyldt har
mistet en uddannelsesaftale inden for en uddannelse uden
skolepraktik. Endvidere blev der oprettet et tilskud til
praktikvirksomheder, som indgår en uddannelsesaftale med en
elev, der uforskyldt har mistet en uddannelsesaftale.
Ved lov nr. 1230 af 2. november 2010 om
ændring af lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion
(Forhøjelse og ændring af bonus, forlængelse og
ændring af ordningen om præmie og løntilskud til
praktikvirksomheder og begrænsning af præmie og bonus
for tredjelandsstatsborgere m.v.) blev ordningen med præmie
til arbejdsgivere, der indgår en uddannelsesaftale med en
erhvervsuddannelseselev, forlænget, og ordningen med bonus
til arbejdsgivere, der indgår en uddannelsesaftale med en
erhvervsuddannelseselev, blev forhøjet og justeret. Ved
samme lov blev ordningen med løntilskuddet til arbejdsgivere
for praktikaftaler med egu-elever forlænget.
Ved lov nr. 1615 af 22. december 2010 om
ændring af lov om erhvervsuddannelser og lov om
Arbejdsgivernes Elevrefusion (De faglige udvalgs
praktikpladsopsøgende arbejde, begrænsning af ydelser
med hensyn til udenlandske elever, adgang til skolepraktik og
skoleundervisning, tilskud til praktikvirksomheder m.v.) blev
adgangen til skolepraktik i trin 2 for elever, der har afsluttet
trin 1 med skolepraktik, og adgangen til optagelse til
skoleundervisning for elever, der uforskyldt har mistet en
uddannelsesaftale inden for en uddannelse, der ikke udbydes med
skolepraktik, uden at have indgået en ny uddannelsesaftale,
forlænget til at gælde for 2011. Tilskuddet til
praktikvirksomheder, som indgår en uddannelsesaftale med en
elev, der uforskyldt har mistet en uddannelsesaftale, blev
også forlænget til at gælde for 2011.
Regeringen (Socialdemokraterne, Radikale Venstre
og Socialistisk Folkeparti), Venstre, Dansk Folkeparti,
Enhedslisten og Det Konservative Folkeparti har den 15. november
2011 indgået "Aftale om en forstærket indsats for flere
praktikpladser i 2012", der er optrykt som bilag 2 til dette
lovforslag.
Den økonomiske krise og dens
eftervirkninger udgør fortsat en udfordring i
bestræbelserne på at tilvejebringe et
tilstrækkeligt antal praktikpladser inden for
erhvervsuddannelserne og erhvervsgrunduddannelsen. Der er ca. 8.200
praktikpladssøgende elever, hvoraf ca. 4.000 er i
skolepraktik. Manglen på praktikpladser bidrager til, at
mange unge falder fra erhvervsuddannelserne.
Aftalen af 15. november 2011 har til formål
at forstærke indsatsen for, at flere kan gennemføre en
erhvervsuddannelse.
Lovforslaget udmønter følgende
elementer fra aftalen:
Præmie- og bonusordningen på op til
70.000 kr. til private og offentlige arbejdsgivere, der
indgår en uddannelsesaftale med en elev, videreføres i
2012. Ordningen finansieres af AER og er udgiftsneutral for
arbejdsgivere under ét og understreger arbejdsgivernes
medansvar for at sikre uddannelse af fremtidens arbejdskraft.
Praktikaftaler med erhvervsgrunduddannelseselever
berettiger også i 2012 arbejdsgivere til løntilskud
på 30 kr. i timen i de første syv måneder af
aftalens løbetid.
En styrket uddannelsesgaranti, så alle
elever, der i 2012 påbegynder trin 1 i skolepraktik,
får adgang til skolepraktik i uddannelsens øvrige
trin.
Endelig videreføres i 2012 muligheden for
at elever, der uforskyldt mister en uddannelsesaftale, kan
færdiggøre deres erhvervsuddannelse med mindst mulig
tab af uddannelsestid. Det sker gennem løntilskud og
optagelse i uddannelsens skoledele uden uddannelsesaftale.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Midlertidig
forhøjelse af arbejdsgiverbidrag
2.1.1. Gældende ret
Arbejdsgivernes Elevrefusion (AER) er en
selvejende institution, der har til formål at finansiere og
administrere refusions- og tilskudsordninger, som skal medvirke til
at skaffe det nødvendige antal praktikpladser til elever.
Alle private og offentlige arbejdsgivere betaler bidrag til AER.
Ordningerne under AER er rettet mod at øge arbejdsgivernes
incitament til at indgå uddannelsesaftaler. AER yder refusion
til de arbejdsgivere, der er nævnt i § 2 i lov om
Arbejdsgivernes Elevrefusion, når de i henhold til en
uddannelsesaftale har udbetalt løn under skoleophold til en
elev under erhvervsuddannelse i overensstemmelse med lovgivningen
for disse uddannelser og til en elev i en uddannelse, der efter
beslutning truffet af bestyrelsen for AER kan sidestilles med en
erhvervsuddannelse.
Arbejdsgivernes bidrag til AER udgør 1.440
kr. årligt pr. fuldtidsbeskæftiget i 2007-pris- og
lønniveau, jf. § 18, stk. 1, i lov om Arbejdsgivernes
Elevrefusion. Med lov nr. 1230 af 2. november 2010 om ændring
af lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion(Forhøjelse og
ændring af bonus, forlængelse og ændring af
ordningen om præmie og løntilskud til
praktikvirksomheder og begrænsning af præmie og bonus
for tredjelandsstatsborgere m.v.) er arbejdsgiverbidraget
midlertidigt forhøjet i 2011-13 med 290 kr. årligt pr.
fuldtidsbeskæftiget i 2011-pris- og lønniveau.
2.1.2. Den foreslåede
ordning
For at finansiere den foreslåede
videreførelse af ordningerne om præmie,
løntilskud og bonus foreslås det midlertidigt at
hæve arbejdsgiverbidraget med yderligere 389 kr. årligt
pr. fuldtidsbeskæftiget i 2012-pris- og lønniveau i
2012-2014, svarende til 1.167 kr. over perioden 2012-2014.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 1,
og bemærkningerne hertil.
2.2. Videreførelse af
præmie, løntilskud og bonus
2.2.1. Gældende ret
AER udbetaler præmie og bonus til en
arbejdsgiver, der indgår en uddannelsesaftale om
erhvervsuddannelse, jf. §§ 16 og 17 i lov om
Arbejdsgivernes Elevrefusion.
Præmien er for tiden på op til 18.000
kr., der udbetales i tre lige store rater á 6.000 kr.
Arbejdsgiveren opnår ret til en af de tre præmierater,
hver gang der er forløbet 30 dage af prøvetiden. En
arbejdsgiver kan maksimalt opnå ret til tre præmierater
pr. uddannelsesaftale, også selvom prøvetiden bliver
forlænget i overensstemmelse med reglerne herom.
Bonussen er for tiden på op til 52.000 kr.,
der udbetales i fire lige store rater á 13.000 kr.
Arbejdsgiveren opnår ret til bonusraterne henholdsvis 90,
180, 270 og 630 dage efter prøvetidens udløb.
Udbetaling af præmie og bonus er betinget
af, at uddannelsesaftalen ikke er indgået mere end tre
måneder forud for aftaleforholdets påbegyndelse, at
aftalen fortsat er i kraft på optjeningstidspunkterne, og at
arbejdsgiveren har ansøgt AER herom senest et år
efter, at arbejdsgiveren blev berettiget til udbetalingen.
AER udbetaler løntilskud til en
arbejdsgiver, der indgår en praktikaftale om
erhvervsgrunduddannelse, jf. § 16 a i lov om Arbejdsgivernes
Elevrefusion.
Tilskuddet er for tiden på 30 kr. i timen i
de første syv måneder af praktikaftalen.
Udbetaling af løntilskuddet er betinget
af, at praktikaftalen ikke er indgået mere end tre
måneder forud for aftaleforholdets påbegyndelse, og at
arbejdsgiveren har ansøgt AER herom senest et år
efter, at arbejdsgiveren blev berettiget til udbetalingen.
2.2.2. Den foreslåede
ordning
Det foreslås at ændre
revisionsbestemmelsen vedrørende kapitel 6 i lov om
Arbejdsgivernes Elevrefusion, således at præmie-,
løntilskuds- og bonusordningerne videreføres med de
eksisterende satser og gældende frister for
udbetalingerne.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 2,
og bemærkningerne hertil.
2.3. Overgangsregel for
uddannelsesaftaler omfattet af aktstykke nr. 89 af 23. marts
2011
2.3.1. Gældende ret
Opnåelse af ret til præmie og bonus
efter §§ 16 og 17 i lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion
forudsætter, at uddannelsesaftalen indeholder
prøvetid.
Prøvetiden i en erhvervsuddannelse er
reguleret af § 60, stk. 2, i lov om erhvervsuddannelser, som
foreskriver, at de første tre måneder af praktiktiden
er prøvetid, hvori enhver af parterne kan opsige aftalen
uden angivelse af grund og uden varsel. Aftaleforholdets parter har
således ikke aftalefrihed med hensyn til
spørgsmålet om prøvetid.
Bestemmelsen om prøvetid skal efter fast
praksis forstås således, at prøvetiden samlet
set ikke kan overstige tre måneder, bortset fra en eventuel
forlængelse efter § 60, stk. 3, i lov om
erhvervsuddannelser. Denne tidsmæssige begrænsning
gælder, uanset hvor mange uddannelsesaftaler en arbejdsgiver
indgår med den samme elev indenfor samme uddannelse.
Kravet om prøvetid i §§ 16 og 17
i lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion om præmie og bonus
betyder således, at en arbejdsgiver, der har indgået en
uddannelsesaftale med en elev om en uddannelses trin 1, hvori
prøvetiden er udløbet, ikke kan få udbetalt
præmie og bonus for en uddannelsesaftale med samme elev om
uddannelsens trin 2.
Administrationen af præmie- og
bonusordningerne har i praksis givet anledning til problemer i
relation til social- og sundhedsuddannelsens trin 2.
Dette skyldes, at uddannelsen til social- og
sundhedshjælper med overbygningsuddannelsen til social- og
sundhedsassistent med virkning fra den 1. juli 2008 blev en
erhvervsuddannelse. Denne ændring medførte, at
uddannelsen blev omfattet af prøvetidsreglerne i § 60,
stk. 2, i lov om erhvervsuddannelser.
Denne konsekvens af uddannelsernes
omlægning slog ikke umiddelbart igennem i arbejdsgivernes,
skolernes og AERs praksis, der fortsat byggede på det
tidligere regelsæt på området, hvorefter
uddannelsen til social- og sundhedsassistent var en
selvstændig uddannelse.
Denne praksis lå også til grund for
økonomiforudsætningerne i bemærkningerne til lov
nr. 427 af 30. maj 2009, lov nr. 1218 af 14. december 2009 og lov
nr. 1230 af 2. november 2010, hvor det var forudsat, at
arbejdsgivere kunne modtage præmie og bonus for en
uddannelsesaftale om social- og sundhedsuddannelsens trin 2 med en
elev, som arbejdsgiveren havde haft en aftale om uddannelsens trin
1 med.
På denne baggrund tiltrådte
Finansudvalget aktstykke nr. 89 af 23. marts 2011 i lov om
tillægsbevilling for 2011. Dette aktstykke afgrænsede
AERs tilbagesøgningskrav med hensyn til allerede udbetalt
præmie og bonus for uddannelsesaftaler om social- og
sundhedsuddannelsens trin 2, der var indgået i perioden 1.
juni 2009 til og med 31. december 2010, således at AER ikke
kunne tilbagesøge udbetalingerne alene med den begrundelse,
at aftalerne ikke levede op til kravet om prøvetid i
§§ 16 og 17 i lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion. Ved
aktstykket fik AER endvidere hjemmel til at yde præmie og
bonus i hele 2011 for disse uddannelsesaftaler.
Virkningen af tekstanmærkningerne i
aktstykke nr. 89 udløber med udgangen af 2011 som
følge af udløbet af finansloven for 2011.
2.3.2. Den foreslåede
ordning
Det foreslås, at AER fortsat kan udbetale
præmie og bonus for uddannelsesaftaler om social- og
sundhedsuddannelsens trin 2, der ikke indeholder prøvetid og
som er indgået i perioden 1. juni 2009 til og med 31.
december 2011, jf. tekstanmærkning ad 20.31.11., jf.
aktstykke nr. 89 af 23. marts 2011, efter den 31. december 2011,
hvor virkningen af tekstanmærkningen bortfalder. Uden denne
bestemmelse vil AER ikke have hjemmel til at udbetale præmie
og bonus for disse uddannelsesaftaler efter den 31. december 2011,
heller ikke selvom den pågældende arbejdsgiver allerede
har modtaget en eller flere rater af enten præmie eller
bonus.
Med forslaget afgrænses AERs
tilbagesøgningskrav med hensyn til udbetalinger foretaget i
2009 og 2010 af præmie og bonus for uddannelsesaftaler om
social- og sundhedsuddannelsens trin 2, der blev indgået i
perioden 1. juni 2009 til og med 31. december 2010, således
at AER heller ikke efter udløbet af virkningen af
tekstanmærkningen kan kræve udbetalinger tilbagebetalt
alene med den begrundelse, at aftalerne ikke levede op til kravet
om prøvetid i §§ 16 og 17 i lov om Arbejdsgivernes
Elevrefusion.
Udbetaling af præmie og bonus i 2011 for
disse uddannelsesaftaler har været hjemlet i aktstykket,
hvorfor udbetalingerne har været berettiget og
spørgsmålet om tilbagesøgning kan derfor ikke
opstå.
Uddannelsesaftaler om social- og
sundhedsuddannelsens trin 2, der ikke indeholder prøvetid,
og som indgås fra den 1. januar 2012, kan ikke udløse
præmie og bonus.
Der henvises til lovforslagets § 4, stk. 2,
samt bemærkningerne hertil.
2.4. Forlængelse af
midlertidige ordninger
2.4.1. Adgang til
skolepraktik
2.4.1.1. Gældende ret
Fra den 25. juni 2009 har elever, der er
påbegyndt eller påbegynder trin 1 af en uddannelse i
skolepraktik senest den 31. december 2011 og gennemfører
dette trin med skolepraktik, haft adgang til optagelse til
skolepraktik i efterfølgende trin, jf. § 66 a, stk. 4,
i lov om erhvervsuddannelser.
Optagelse i efterfølgende trin
forudsætter, at eleven har gennemført det
forudgående trin med uddannelsesbevis og lever op til de
generelle betingelser for at være optaget til skolepraktik,
hvorved forstås, at eleven skal opfylde EMMA-kriterierne, jf.
kapitel 16 i bekendtgørelse om erhvervsuddannelser, jf.
§ 66 c, stk. 1, i lov om erhvervsuddannelser. Ved
EMMA-kriterierne forstås, at eleven er egnet til at kunne
gennemføre den ønskede uddannelse og efter
gennemført uddannelse vil kunne fungere på
arbejdsmarkedet, at eleven er geografisk og faglig mobil, samt at
eleven er aktivt praktikpladssøgende.
2.4.1.2. Den foreslåede
ordning
Det foreslås, at den midlertidige udvidelse
videreføres, så elever, der er påbegyndt eller
påbegynder trin 1 af en uddannelse i skolepraktik og
gennemfører dette trin med skolepraktik, fortsat har adgang
til optagelse til skolepraktik i efterfølgende trin.
Optagelse til efterfølgende trin forudsætter som
hidtil, at eleven har gennemført det forudgående trin
med uddannelsesbevis og lever op til de generelle betingelser for
at være optaget i skolepraktik (EMMA-kriterierne).
Det foreslås samtidig, at bestemmelsen
tages op til revision i folketingsåret 2012-13 i henhold til
§ 71 a i lov om erhvervsuddannelser, som foreslås
ændret ved dette lovforslags § 2, nr. 1.
Der henvises til lovforslagets § 2, nr. 1,
og § 3, nr. 1, samt bemærkningerne hertil.
2.4.2. Adgang til
skoleundervisning
2.4.2.1. Gældende ret
Fra den 15. december 2009 har elever, der
uforskyldt har mistet en uddannelsesaftale indenfor en uddannelse,
der ikke udbydes med skolepraktik, kunne optages til
skoleundervisning uden at have indgået en ny
uddannelsesaftale, jf. § 66 e, stk. 2, i lov om
erhvervsuddannelser, hvis skolen har modtaget en ansøgning
om optagelse senest den 31. december 2011.
2.4.2.2. Den foreslåede
ordning
Det foreslås, at den midlertidige mulighed
videreføres, så elever, der uforskyldt har mistet en
uddannelsesaftale indenfor en uddannelse, der ikke udbydes med
skolepraktik, fortsat kan optages til skoleundervisning uden at
have indgået en ny uddannelsesaftale.
Det foreslås samtidig, at bestemmelsen
tages op til revision i folketingsåret 2012-13 i henhold til
§ 71 a i lov om erhvervsuddannelser, som foreslås
ændret ved dette lovforslags § 2, nr. 1.
Der henvises til lovforslagets § 2, nr. 1,
og § 3, nr. 1, samt bemærkningerne hertil.
2.4.3. Tilskud til
praktikvirksomheder
2.4.3.1. Gældende ret
Fra den 5. november 2009 har arbejdsgivere, der
har indgået en uddannelsesaftale med en elev, der uforskyldt
har mistet en uddannelsesaftale, været berettiget til
tilskud, jf. § 66 k, stk. 3, i lov om erhvervsuddannelser,
hvis den nye uddannelsesaftale er indgået senest den 31.
december 2011. Tilskuddets størrelse udgør 60 pct. af
de relevante AER-lønrefusionstakster.
Retten til tilskud indtræder på det
tidspunkt, hvor arbejdsgiveren har opnået ret til den tredje
bonusrate, som angivet i § 17, stk. 2, i lov om
Arbejdsgivernes Elevrefusion, jf. § 2, stk. 1, i
bekendtgørelse nr. 1676 af 22. december 2010 om tilskud til
arbejdsgivere, der indgår en uddannelsesaftale med en elev,
der uforskyldt har mistet en uddannelsesaftale.
AER administrerer udbetalingen af tilskuddet, jf.
§ 66 k, stk. 3, sidste pkt., i lov om erhvervsuddannelser.
2.4.3.2. Den foreslåede
ordning
Det foreslås, at den midlertidige ordning
videreføres, så praktikvirksomheder, der har
indgået en ny uddannelsesaftale med en elev, der uforskyldt
har mistet en uddannelsesaftale, fortsat kan modtage tilskud.
Det foreslås samtidig, at bestemmelsen
tages op til revision i folketingsåret 2012-13 i henhold til
§ 71 a i lov om erhvervsuddannelser, som foreslås
ændret ved dette lovforslags § 2, nr. 1.
Der henvises til lovforslagets § 2, nr. 1,
og § 3, nr. 2, samt bemærkningerne hertil.
2.5. Revision af
ordningerne
Det foreslås, at børne- og
undervisningsministeren for Folketinget fremsætter forslag om
revision af kapitel 6 i lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion samt
§ 66 a, stk. 4, § 66 e, stk. 2, og § 66 k, stk. 3, i
lov om erhvervsuddannelser i folketingsåret 2012-13.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 2,
og § 2, nr. 1, samt bemærkningerne hertil.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner
Staten, regioner og kommuner berøres som
arbejdsgivere på samme måde som private arbejdsgivere,
idet de vil kunne modtage præmie og bonus for indgåelse
af en uddannelsesaftale, løntilskud for indgåelse af
en praktikaftale og tilskud for indgåelse af en
uddannelsesaftale med en elev, der uforskyldt har mistet en
uddannelsesaftale.
Videreførelsen af præmie og bonus
for indgåelse af en uddannelsesaftale og løntilskud
for indgåelse af en praktikaftale medfører udgifter
for AER for i alt 2.283 mio. kr. i perioden 2012-2014. Til
finansiering heraf foreslås det midlertidigt at
forhøje arbejdsgiverbidraget til AER med 389 kr.
årligt pr. fuldtidsbeskæftiget i 2012-pris- og
lønniveaui perioden 2012-2014.
For staten forventes lovforslaget i alt at
indebære nettoudgifter på ca. 60 mio. kr. For
regionerne forventes lovforslaget at indebære
nettoindtægter på ca. 20 mio. kr. For kommunerne
forventes lovforslaget at indebære nettoindtægter
på ca. 110 mio. kr. Opdelingen af lovforslagets
økonomiske konsekvenser for henholdsvis stat, regioner,
kommuner og erhvervslivet er behæftet med betydelig
usikkerhed.
Forslaget indebærer ingen administrative
konsekvenser af betydning for statslige, regionale og kommunale
arbejdsgivere.
Forventede udgifter som følge af
forslagene
Mio. kr.
2012-priser | 2012 | 2013 | 2014 | I alt | Videreførelse af præmie,
løntilskud og bonus1 | -1.002 | -928 | -354 | -2.283 | Indtægter for AER ved
forhøjelse af bidrag i 2012-2014 | 761 | 761 | 761 | 2.283 | I alt -
AER | -240 | -167 | 407 | 0 | Adgang fra trin 1 til efterfølgende
trin i skolepraktik | -11,4 | -11,4 | 0,0 | -22,8 | Ordninger for elever, der uforskyldt
mister en uddannelsesaftale2 | 6,3 | 5,4 | -1,4 | 10,3 | I alt - statsligt
finansierede ordninger | -5,1 | -6,0 | -1,4 | -12,5 |
|
Note:
På grund af afrundinger er der en mindre
difference mellem summen af udgifterne i de enkelte år og den
samlede udgift.
1 Heraf
udgør udgifterne til løntilskud til egu-elever 46
mio. kr. og renteudgifter ca. 30 mio. kr.
2 Ordningerne
for elever, der uforskyldt mister en uddannelsesaftale, forventes
samlet set at udgøre en mindreudgift for staten, idet
udgifterne til tilskud for praktikvirksomheder forventes at
være lavere end omkostningerne ved, at disse elever i stedet
er i skolepraktik.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Erhvervslivet berøres som arbejdsgivere
på samme måde som offentlige arbejdsgivere. Private
arbejdsgivere vil kunne modtage præmie og bonus på
grundlag af indgåelse af en uddannelsesaftale,
løntilskud for indgåelse af en praktikaftale og
tilskud for indgåelse af en uddannelsesaftale med en elev,
der uforskyldt har mistet en uddannelsesaftale.
Lovforslaget indebærer en forhøjelse
af arbejdsgiverbidraget til AER på 389 kr. årligt pr.
fuldtidsbeskæftiget i 2012-pris- og lønniveau i
perioden 2012-2014.
For erhvervslivet vil lovforslaget indebære
nettoudgifter på ca. 110 mio. kr. Opdelingen af lovforslagets
økonomiske konsekvenser for henholdsvis stat, regioner,
kommuner og erhvervslivet er behæftet med betydelig
usikkerhed.
Forslaget har ingen administrative konsekvenser
for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser
for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
8. Hørte myndigheder og
organisationer m.v.
Lovforslaget er sendt til høring hos:
Arbejdsgivernes Elevrefusion,
Bestyrelsesforeningen for Social- og Sundhedsskoler, Danmarks
Evalueringsinstitut, Danmarks Vejlederforening, Dansk
Arbejdsgiverforening, Danske Erhvervsskoler - Bestyrelserne, Danske
Erhvervsskoler - Lederne, Danske Landbrugsskoler, Danske Regioner,
Datatilsynet, De Samvirkende Invalideorganisationer, Det Centrale
Handicapråd, Erhvervsskolelederne i Danmark,
Erhvervsskolernes Elevorganisation, Finanssektorens
Arbejdsgiverforening, Foreningsfællesskabet Ligeværd,
Forstanderkredsen for produktionsskoler og
produktionshøjskoler, FSR - danske revisorer,
Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd, Handelsskolernes Lærerforening,
Håndværksrådet, Kommunernes Landsforening,
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Landboungdom, Landbrug &
Fødevarer, Landselevbestyrelsen for det pædagogiske
område, Landselevbestyrelsen for social- og
sundhedsområdet, Landsforeningen af Produktionsskoleledere,
Landsorganisationen i Danmark, Landssammenslutningen af
Handelsskoleelever, Lederne, Produktionsskoleforeningen,
Professionshøjskolernes Rektorkollegium, Rigsrevisionen,
Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser,
Rådet for Etniske Minoriteter, Sammenslutningen af
Landbrugets Arbejdsgiverforeninger, SOSU-lederforeningen,
Uddannelsesforbundet og UU49/Lederforsamlingen.
9. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | For regionerne vil lovforslaget
indebære nettoindtægter på ca. 20 mio. kr. For kommunerne vil lovforslaget
indebære nettoindtægter på ca. 110 mio. kr. | For staten vil lovforslaget indebære
nettoudgifter på ca. 60 mio. kr. | Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | Ingen | For erhvervslivet vil lovforslaget
indebære nettoudgifter på ca. 110 mio. kr. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1 (§ 18, stk. 1)
Det foreslås i 2012-2014 at forhøje
bidraget til Arbejdsgivernes Elevrefusion, som alle arbejdsgivere,
der er omfattet af lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension,
jf. § 2 i lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion, betaler til
dækning af udgifter i medfør af kapitel 2 i lov om
Arbejdsgivernes Elevrefusion, bortset fra § 5, stk. 2, og
udgifter i medfør af kapitel 3, 4 og 6 i lov om
Arbejdsgivernes Elevrefusion, herunder administrationsudgifter, med
yderligere 389 kr. årligt pr. fuldtidsbeskæftiget i
2012-pris- og lønniveau, således at bidraget bliver
det faste bidrag på 1.440 kr. tillagt den midlertidige
forhøjelse for 2012-2013 på 290 kr. årligt pr.
fuldtidsbeskæftiget i 2011-pris- og lønniveau og
tillagt den foreslåede forhøjelse for 2012-2014
på 389 kr. årligt i 2012-pris- og lønniveau pr.
fuldtidsbeskæftiget.
Den foreslåede midlertidige
forhøjelse af arbejdsgivernes bidrag skal finansiere den
foreslåede videreførelse af ordningerne med
præmie, løntilskud og bonus.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger afsnit 2.1.
Til nr. 2 (§ 41 a)
Det foreslås, at børne- og
undervisningsministeren for Folketinget fremsætter forslag
til revision af kapitel 6 i lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion i
folketingsåret 2012-13.
Revisionsbestemmelsen indebærer, at
bestemmelserne om præmie, jf. § 16 i lov om
Arbejdsgivernes Elevrefusion, løntilskud, jf. § 16 a i
lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion, og bonus, jf. § 17 i lov
om Arbejdsgivernes Elevrefusion, skal tages op til revision i
folketingsåret 2012-13.
Det bemærkes, at der er fastsat en
tilsvarende revisionsbestemmelse i § 2, stk. 3, i lov nr. 427
af 30. maj 2009 om ændring af lov om Arbejdsgivernes
Elevrefusion (Afskaffelse af præmieordning og
indførelse af præmie, løntilskud og bonus) og i
§ 4 i lov nr. 1218 af 14. december 2009 om ændring af
lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion og lov om erhvervsuddannelser
(Justering af præmie, løntilskud og bonus, adgang til
skolepraktik og til skoleundervisning og tilskud til
praktikvirksomheder) for folketingsåret 2010-11 samt i §
1, nr. 13, i lov nr. 1230 af 2. november 2010 om ændring af
lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion (Forhøjelse og
ændring af bonus, forlængelse og ændring af
ordningen om præmie og løntilskud til
praktikvirksomheder og begrænsning af præmie og bonus
for tredjelandsstatsborgere m.v.) for folketingsåret
2011-12.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger afsnit 2.2. og 2.5.
Til § 2
Til nr. 1 (§ 71 a)
Det foreslås, at børne- og
undervisningsministeren for Folketinget fremsætter forslag
til revision af § 66 a, stk. 4, § 66 e, stk. 2, og §
66 k, stk. 3, i lov om erhvervsuddannelser i folketingsåret
2012-13.
Revisionsbestemmelsen indebærer, at
bestemmelserne om adgang til skolepraktik i trin 2, jf. § 66
a, stk. 4, i lov om erhvervsuddannelser, om adgang til
skoleundervisning uden uddannelsesaftale, jf. § 66 e, stk. 2,
i lov om erhvervsuddannelser, og om tilskud til
praktikvirksomheder, jf. § 66 k, stk. 3, i lov om
erhvervsuddannelser, skal tages op til revision i
folketingsåret 2012-13.
Det bemærkes, at der er fastsat en
tilsvarende revisionsbestemmelse i § 4 i lov nr. 1218 af 14.
december 2009 om ændring af lov om Arbejdsgivernes
Elevrefusion og lov om erhvervsuddannelser (Justering af
præmie, løntilskud og bonus, adgang til skolepraktik
og til skoleundervisning og tilskud til praktikvirksomheder) for
folketingsåret 2010-11 og i § 1, nr. 8, i lov nr. 1615
af 22. december 2010 om ændring af lov om erhvervsuddannelser
og lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion (De faglige udvalgs
praktikpladsopsøgende arbejde, begrænsning af ydelser
med hensyn til udenlandske elever, adgang til skolepraktik og
skoleundervisning, tilskud til praktikvirksomheder m.v.) for
folketingsåret 2011-12.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger afsnit 2.4. og 2.5.
Til § 3
Til nr. 1 (§ 3, stk. 2 og 3)
Det foreslås at ophæve
overgangsbestemmelserne for de hidtil gældende ordninger
fastsat i § 2, nr. 2 og 3, i lov nr. 1218 af 14. december 2009
om ændring af lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion og lov om
erhvervsuddannelser (Justering af præmie, løntilskud
og bonus, adgang til skolepraktik og til skoleundervisning og
tilskud til praktikvirksomheder), som ændret ved § 3,
nr. 1, i lov nr. 1615 af 22. december 2010 om ændring af lov
om erhvervsuddannelser og lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion (De
faglige udvalgs praktikpladsopsøgende arbejde,
begrænsning af ydelser med hensyn til udenlandske elever,
adgang til skolepraktik og skoleundervisning, tilskud til
praktikvirksomheder m.v.), om adgang til skolepraktik i trin 2 og
adgang til skoleundervisning uden uddannelsesaftale.
Ophævelsen af overgangsbestemmelserne
indebærer, at ordningerne om adgang til skolepraktik i trin 2
og adgang til skoleundervisning uden uddannelsesaftale ikke
udløber med udgangen af 2011.
Det bemærkes, at bestemmelserne i § 66
a, stk. 4, og § 66 e, stk. 2, i lov om erhvervsuddannelser
foreslås taget op til revision i folketingsåret 2012-13
i henhold til § 71 a i lov om erhvervsuddannelser, jf.
lovforslagets § 2, nr. 1.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger afsnit 2.4.1. og 2.4.2.
Til nr. 2 (§ 3, stk. 4)
Det foreslås, at overgangsbestemmelsen for
den hidtil gældende ordning fastsat i § 2, nr. 5, i lov
nr. 1218 af 14. december 2009 om ændring af lov om
Arbejdsgivernes Elevrefusion og lov om erhvervsuddannelser
(Justering af præmie, løntilskud og bonus, adgang til
skolepraktik og til skoleundervisning og tilskud til
praktikvirksomheder), som ændret ved § 3, nr. 1, i lov
nr. 1615 af 22. december 2010 om ændring af lov om
erhvervsuddannelser og lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion (De
faglige udvalgs praktikpladsopsøgende arbejde,
begrænsning af ydelser med hensyn til udenlandske elever,
adgang til skolepraktik og skoleundervisning, tilskud til
praktikvirksomheder m.v.), om tilskud til praktikvirksomheder, der
indgår en uddannelsesaftale med en erhvervsuddannelseselev,
der uforskyldt har mistet en uddannelsesaftale, ændres,
så der ikke længere er fastsat en dato for,
hvornår uddannelsesaftalen senest skal være
indgået for at kunne udløse tilskud til arbejdsgiveren
efter bestemmelsen. Ændringen af overgangsbestemmelsen
indebærer således, at ordningen ikke udløber med
udgangen af 2011.
Det bemærkes, at bestemmelsen i § 66
k, stk. 3, i lov om erhvervsuddannelser foreslås taget op til
revision i folketingsåret 2012-13 i henhold til § 71 a i
lov om erhvervsuddannelser, jf. lovforslagets § 2, nr. 1.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger afsnit 2.4.3.
Til nr. 3 (§ 3, stk. 5, nr. 3)
Det foreslås, at overgangsbestemmelsen for
fristen for ansøgning om tilskud for uddannelsesaftaler, der
indgås med elever, der uforskyldt har mistet en
uddannelsesaftale, ændres, så der ikke længere er
fastsat en periode for, hvornår uddannelsesaftalen skal
være indgået for at være omfattet af
ansøgningsfristen. Ændringen indebærer, at
fristen på et år for ansøgning om udbetaling af
løntilskuddet også gælder for
uddannelsesaftaler, der er indgået efter den 31. december
2011. Den foreslåede ændring har således ingen
betydning for uddannelsesaftaler, der er indgået før
den 1. januar 2012.
Til § 4
Til stk. 1
Det foreslås, at loven træder i kraft
den 1. januar 2012.
Til stk. 2
Det foreslås, at AER fortsat kan udbetale
præmie og bonus for uddannelsesaftaler om social- og
sundhedsuddannelsens trin 2, der ikke indeholder prøvetid og
som er indgået i perioden 1. juni 2009 til og med 31.
december 2011, jf. tekstanmærkning ad 20.31.11., jf.
aktstykke nr. 89 af 23. marts 2011, efter den 31. december 2011,
hvor virkningen af tekstanmærkningen bortfalder. Uden denne
bestemmelse vil AER ikke have hjemmel til at udbetale præmie
og bonus for disse uddannelsesaftaler efter den 31. december 2011,
heller ikke selvom den pågældende arbejdsgiver allerede
har modtaget en eller flere rater af enten præmie eller
bonus.
Med forslaget afgrænses AERs
tilbagesøgningskrav med hensyn til udbetalinger foretaget i
2009 og 2010 af præmie og bonus for uddannelsesaftaler om
social- og sundhedsuddannelsens trin 2, der blev indgået i
perioden 1. juni 2009 til og med 31. december 2010, således
at AER heller ikke efter udløbet af virkningen af
tekstanmærkningen kan kræve udbetalinger tilbagebetalt
alene med den begrundelse, at aftalerne ikke levede op til kravet
om prøvetid i §§ 16 og 17 i lov om Arbejdsgivernes
Elevrefusion.
Udbetaling af præmie og bonus i 2011 for
disse uddannelsesaftaler har været hjemlet i aktstykket,
hvorfor udbetalingerne har været berettiget og
spørgsmålet om tilbagesøgning kan derfor ikke
opstå.
Da reglerne om præmie- og bonusordningerne
er ændret siden indførelsen af præmie- og
bonusordningen ved lov nr. 427 af 30. maj 2009, skal udbetalingen
ske efter de regler, der var gældende på tidspunktet
for indgåelse af uddannelsesaftalen.
For aftaler indgået i perioden 1. juni 2009
til og med 4. november 2009 gælder reglerne i lov nr. 427 af
30. maj 2009.
For aftaler indgået i perioden 5. november
2009 til og med 14. november 2010 gælder reglerne i lov nr.
1218 af 14. december 2009.
For aftaler indgået i perioden 15. november
2010 til og med 31. december 2011 gælder reglerne i lov nr.
1230 af 2. november 2010.
Uddannelsesaftaler om social- og
sundhedsuddannelsens trin 2, der ikke indeholder prøvetid,
og som indgås fra den 1. januar 2012, kan ikke udløse
præmie og bonus.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger afsnit 2.3.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | § 1 I lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion,
jf. lovbekendtgørelse nr. 160 af 28. februar 2011, som
ændret ved § 23 i lov nr. 639 af 14. juni 2010,
foretages følgende ændringer: | | | | § 18. Alle arbejdsgivere, jf.
§ 2, betaler bidrag til Arbejdsgivernes Elevrefusion til
dækning af udgifter i medfør af kapitel 2, bortset fra
§ 5, stk. 2, og udgifter i medfør af kapitel 3, 4 og 6,
herunder administrationsudgifter. Bidraget udgør 1.440 kr.
årligt pr. fuldtidsbeskæftiget i 2007-pris- og
-lønniveau. I 2011-2013 forhøjes bidraget med 290 kr.
årligt pr. fuldtidsbeskæftiget i 2011-pris- og
lønniveau. Bidraget reguleres på finansloven for pris-
og lønudviklingen med 2 pct. tillagt den i § 3 i lov om
en satsreguleringsprocent nævnte tilpasningsprocent.
Beløbet afrundes til nærmeste hele
kronebeløb. Stk. 2-4.
(…) | | 1. I § 18, stk. 1, indsættes efter 3.
pkt.: »I 2012-2014 forhøjes bidraget, jf.
2. og 3. pkt., tillige med 389 kr. årligt pr.
fuldtidsbeskæftiget i 2012-pris- og
lønniveau.« | | | | § 41
a. Børne- og undervisningsministeren fremsætter
for Folketinget forslag om revision af lovens kapitel 6 i
folketingsåret 2011-12. | | 2. I § 41 a ændres
»2011-12« til: »2012-13«. | | | | | | § 2 I lov om erhvervsuddannelser, jf.
lovbekendtgørelse nr. 171 af 2. marts 2011, foretages
følgende ændring: | | | | § 71
a.Børne- og undervisningsministeren fremsætter
for Folketinget forslag om revision af § 66 a, stk. 4, §
66 e, stk. 2, og § 66 k, stk. 3, i folketingsåret
2011-12. | | 1. I § 71 a ændres
»2011-12« til: »2012-13«. | | | | | | § 3 I lov nr. 1218 af 14. december 2009 om
ændring af lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion og lov om
erhvervsuddannelser (Justering af præmie, løntilskud
og bonus, adgang til skolepraktik og til skoleundervisning og
tilskud til praktikvirksomheder), som ændret ved § 2 i
lov nr. 1230 af 2. november 2010 og § 3 i lov nr. 1615 af 22.
december 2010, foretages følgende ændringer: | | | | § 3.
(…) Stk. 2. § 66 a,
stk. 4, i lov om erhvervsuddannelser som affattet ved denne lovs
§ 2, nr. 2, gælder for elever, der har påbegyndt
trin 1 i skolepraktik senest den 31. december 2011. Stk. 3. § 66 e,
stk. 2, i lov om erhvervsuddannelser som affattet ved denne lovs
§ 2, nr. 3, gælder for ansøgninger om optagelse,
som skolen har modtaget senest den 31. december 2011. Stk. 4-6.
(…) | | 1.§ 3, stk. 2og3,
ophæves. Stk. 4-6 bliver herefter stk.
2-4. | | | | § 3.
(…) Stk. 2 og 3.
(…) Stk. 4. § 66 k,
stk. 3, i lov om erhvervsuddannelser som affattet ved denne lovs
§ 2, nr. 5, gælder for uddannelsesaftaler indgået
i perioden fra den 5. november 2009 til den 31. december
2011. Stk. 5-6.
(…) | | 2.§ 3, stk. 4, der bliver stk. 2, affattes
således: »Stk. 2. §
66 k, stk. 3, i lov om erhvervsuddannelser som affattet ved denne
lovs § 2, nr. 5, gælder for uddannelsesaftaler
indgået fra den 5. november 2009.« | | | | § 3.
(…) Stk. 2-4.
(…) Stk. 5.
Nedenstående ydelser udbetales efter ansøgning fra
arbejdsgiveren, når denne har ansøgt Arbejdsgivernes
Elevrefusion herom, senest 1 år efter at arbejdsgiveren blev
berettiget til disse ydelser: 1) (…) 2) (…) 3) Tilskud til virksomheder for
uddannelsesaftaler, der indgås i perioden fra den 5. november
2009 til den 31. december 2011, med elever, der uforskyldt har
mistet en uddannelsesaftale, jf. denne lovs § 2, nr. 5. Stk. 6.
(…) | | 3. I § 3, stk. 5, nr. 3, der bliver stk. 3,
nr. 3, udgår », der indgås i perioden fra den 5.
november 2009 til den 31. december 2011,«. | | | | | | § 4 Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2012. Stk. 2. Arbejdsgivere,
der har indgået en uddannelsesaftale om social- og
sundhedsuddannelsens trin 2 i perioden 1. juni 2009 til og med 31.
december 2011, kan opfylde betingelserne for at opnå
præmie og bonus, jf. §§ 16 og 17 i lov om
Arbejdsgivernes Elevrefusion, selvom aftalen ikke indeholder
prøvetid. Udbetaling af præmie og bonus sker i
overensstemmelse med de bestemmelser for præmie og bonus, der
var gældende på tidspunktet for indgåelsen af
uddannelsesaftalen. |
|
Bilag 2
Aftale om en forstærket indsats for
flere praktikpladser i 2012
Den økonomiske krise og dens
eftervirkninger udgør fortsat en udfordring i
bestræbelserne på at tilvejebringe et
tilstrækkeligt antal praktikpladser inden for
erhvervsuddannelserne og erhvervsgrunduddannelsen (egu). Der er ca.
8.200 praktikpladssøgende elever, hvoraf ca. 4.000 er i
skolepraktik. Manglen på praktikpladser betyder, at for mange
unge falder fra erhvervsuddannelserne.
Regeringen og Venstre, Dansk Folkeparti,
Enhedslisten og Det Konservative Folkeparti har på den
baggrund indgået en Aftale om en
forstærket indsats for flere praktikpladser i 2012.
Med aftalen afsættes der ca. 2,6 mia. kr., hvoraf knap 2,3
mia. kr. finansieres af private og offentlige virksomheder via
AER-ordningen. Dette kan skabe rammerne for, at der i 2012 oprettes
10.400 ekstra praktikpladser, jf. tabel
1.
Tabel 1 | Oversigt over antal
pladser og måltal på
praktikpladsområdet | |
|
| 2009 | 2010 | 2011 | 2012 |
|
| Antal pladser ekskl.
ekstraordinær praktikpladsindsats | 39.721 | 41.642 | 41.730 | 41.730 |
|
| Nye pladser sfa.
ekstraordinær praktikpladsindsats | | | |
|
| Kvoter for skolepraktikpladser | 1.500 | 1.500 | 1.500 | 3.000 |
|
| Måltal for flere uddannelsesaftaler
(inkl. egu) - det private | - | 1.650 | 5.200 | 5.200 |
|
| Måltal for flere uddannelsesaftaler
(inkl. egu) - kommuner/regioner | - | 1.650 | 1.950 | 1.950 |
|
| Måltal for flere uddannelsesaftaler
(inkl. egu) - staten | - | 200 | 250 | 250 |
|
| I alt nye pladser sfa.
ekstraordinær praktikpladsindsats | 1.500 | 5.000 | 8.900 | 10.400 |
| | Anm.: 1) Basis for praktikpladsindsatserne i
2010, 2011 og 2012 er angivet som aftaleniveauet for 2009. | |
|
Aftale om en
forstærket indsats for flere praktikpladser i 2012
består dels af en videreførelse af den hidtidige
ekstraordinære praktikpladsindsats og dels af en række
nye initiativer.
Videreførelse af den
ekstraordinære praktikpladsindsats
Flere centrale initiativer i Aftale om flere praktikpladser i 2011
udløber eller er ufinansierede fra 1. januar 2012.
Regeringen og Venstre, Dansk Folkeparti, Enhedslisten og Det
Konservative Folkeparti er enige om at videreføre de
centrale elementer i aftalen for at holde hånden under
praktikområdet.
Følgende elementer videreføres i
2012:
Præmie- og bonusordning på op til
70.000 kr. til private og offentlige arbejdsgivere, der
indgår en uddannelsesaftale med en elev. Ordningen
finansieres af Arbejdsgivernes Elevrefusion og er udgiftsneutral
for arbejdsgivere under ét og understreger arbejdsgivernes
medansvar for at sikre uddannelse af fremtidens arbejdskraft.
Erhvervsgrunduddannelseselever (egu-elever)
berettiger virksomheder til løntilskud på 30 kr. i
timen i de første 7 måneder af praktiktiden.
1.500 ekstra skolepraktikpladser på
erhvervsuddannelser med adgangsbegrænsning til
skolepraktik.
Regeringen vil søge at videreføre
aftalen med KL og Danske Regioner, så kommunerne og
regionerne også i 2012 forpligter sig til at tilvejebringe
1.950 ekstra praktikpladser i forhold til 2009-niveauet.
Staten forpligter sig også i 2012 til at
oprette 250 flere praktikpladser end i 2009 gennem udmelding af
ministerfordelte kvoter.
Styrket uddannelsesgaranti, så alle
elever, der i 2012 påbegynder trin 1 i skolepraktik,
får adgang til skolepraktik i uddannelsens øvrige
trin.
Mulighed for, at elever, der uforskyldt mister
deres uddannelsesaftale kan færdiggøre deres
erhvervsuddannelse med mindst mulig tab af uddannelsestid. Det sker
gennem løntilskud og optagelse i uddannelsens skoledele uden
uddannelsesaftale.
Kampagnen for flere praktikpladser, som siden
2009 bl.a. har givet virksomheder bedre og lettere adgang til
oplysninger om at ansætte elever, videreføres.
Nye initiativer til at
skaffe flere praktikpladser
Regeringen og Venstre, Dansk Folkeparti,
Enhedslisten og Det Konservative Folkeparti er enige om tre nye
initiativer, der yderligere skal forstærke indsatsen for
flere praktikpladser.
Flere
skolepraktikpladser
For at skabe flere uddannelsesmuligheder for de
unge og for at kunne imødekomme den fremtidige
efterspørgsel efter kvalificeret arbejdskraft udvides
antallet af elever, der kan optages i skolepraktik på
erhvervsuddannelser, hvor der er adgangsbegrænsning til
skolepraktik.
Regeringen og Venstre, Dansk Folkeparti,
Enhedslisten og Det Konservative Folkeparti har aftalt, at der
oprettes yderligere 1.500 ekstra skolepraktikpladser i 2012
på uddannelser med adgangsbegrænsning til skolepraktik.
Det giver i alt 3.000 ekstra skolepraktikpladser i 2012. Det er
dobbelt så mange som i 2010 og 2011.
Fordelingen af de ekstra skolepraktikpladser
på uddannelser sker efter indstilling fra Rådet for de
grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser (REU).
Bedre
skolepraktikpladser
Der er behov for at sikre en højere
kvalitet i skolepraktikken. Regeringen og Venstre, Dansk
Folkeparti, Enhedslisten og Det Konservative Folkeparti har derfor
aftalt, at der gennemføres forsøg med
praktikpladscentre på erhvervsskoler. Centrene skal bl.a.
oprette fællesskaber af praktikvirksomheder, som skal give
skolepraktikelever mulighed for at komme på praktikophold i
flere virksomheder efter en forud fastlagt plan. Der skal bl.a.
gøres forsøg med, om skolerne kan løfte
ansvaret for elevens samlede uddannelse.
Sociale klausuler om
praktikpladser
Sociale klausuler om praktikpladser i
offentlige udbud kan bidrage til at tilvejebringe flere
praktikpladser.
Regeringen vil nedsætte en
tværministeriel arbejdsgruppe, som skal beskrive, hvordan der
sikres en øget, ubureaukratisk og omkostningseffektiv brug
af sociale klausuler om praktikpladser i offentlige udbud.
Mere grundlæggende og
langsigtede løsninger
Aftalen skal ses i lyset af, at regeringen vil
skærpe uddannelsesgarantien og sikre praktikpladser, så
alle kan afslutte deres erhvervsuddannelse. Det vil kræve
yderligere tiltag. Regeringen vil ved de kommende
trepartsdrøftelser komme med bud på, hvordan der kan
sikres bedre kvalitet i erhvervsuddannelserne. Desuden vil
regeringen drøfte med parterne, hvordan der kan skabes en
grundlæggende og langsigtet løsning på
praktikpladsområdet.
Samlede økonomiske
konsekvenser af den forstærkede indsats
De samlede statslige udgifter ved forslagene
udgør i alt ca. 350 mio. kr. over årene 2012-2015,
jf. tabel 2. Udgifterne finansieres
bl.a. ved omprioritering af uforbrugte forsøgs- og
udviklingsmidler.
Tabel 2 Oversigt over statslige
udgifter og finansiering |
| Mio. kr., 2012-pl | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | I alt |
|
| Udgifter 3000 ekstra skolepraktikpladser | 151,6 | 117,9 | 52,6 | 14,8 | 336,9 |
|
| Opretholdelse af styrket
uddannelsesgaranti | 11,4 | 11,4 | 0,0 | 0,0 | 22,8 |
|
| Opretholdelse af muligheder for elever,
der uforskyldt mister en uddannelsesaftale | -6,3 | -5,4 | 1,4 | 0,0 | -10,3 |
|
| Kampagne for flere praktikpladser | 0,6 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,6 |
|
| I alt
udgifter | 157,3 | 123,9 | 54,0 | 14,8 | 350,0 |
|
| Finansiering | | | | | |
|
| Omprioriteringer inden for Ministeriet for
Børn og Undervisnings ramme | 82 | 65 | 28 | 7 | 182 |
|
| Reduktion af tilskud til
institutionsformål og institutionsudvikling | - | 50 | 50 | 50 | 150 |
|
| Gennemgang af forsøgs- og
udviklingspuljer på Ministeriet for Børn og
Undervisnings område | 20 | - | - | - | 20 |
|
| I alt
finansiering | 102 | 115 | 78 | 57 | 352 |
| | | |
|
Herudover er der udgifter inden for
AER-ordningen ved forslagene for i alt knap 2,3 mia. kr., jf. tabel 3. Dette finansieres ved en
forhøjelse af AER-bidraget med ca. 390 kr. årligt i
2012-2014. Dermed udgør AER-bidraget 2.922 kr. i 2012-2013,
mens det udgør 2.628 kr. i 2014.
Tabel 3 Oversigt over AER's
udgifter og indtægter |
| | 2012 | 2013 | 2014 | I alt |
|
| Mio. kr.,
2012-pl |
|
|
|
|
|
| Præmie- og bonusordning på op
til 70.000 kr. pr. uddannelsesaftale | 956 | 928 | 354 | 2.237 |
|
| Løntilskud for egu-elever på
30 kr. pr. time indtil 7 måneder | 46 | 0 | 0 | 46 |
|
| Udgifter i
alt | 1002 | 928 | 354 | 2.283 |
|
| Indtægter fra midlertidig
forhøjelse af AER-bidraget 3012-2014 | | | | |
|
| Indtægter i
alt | 761 | 761 | 761 | 2.283 |
|
| I alt, indtægter
minus udgifter | -240 | -167 | 407 | 0 |
| | | |
|