Betænkning afgivet af Børne-
og Undervisningsudvalget den 13. december 2011
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 21. november 2011 og var til 1.
behandling den 24. november 2011. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i børne- og
undervisningsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og børne- og
undervisningsministeren sendte den 17. november 2011 dette udkast
til udvalget, jf. BUU alm. del - bilag 32. Den 23. november 2011
sendte børne- og undervisningsministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget. Den 30. november
2011 sendte børne- og undervisningsministeriet senere
indkomne høringssvar og et supplerende høringsnotat
til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 7 spørgsmål til ministeren
for børn og undervisning til skriftlig besvarelse, som denne
har besvaret.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (udvalget
med undtagelse af LA) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.
Enhedslisten forholder sig positivt til L 25, da vedtagelse af
denne lovændring vil medføre forbedrede vilkår
for elever på erhvervsskolerne i forbindelse med deres
praktik og skolepraktik. Men der er langt igen, før vi kan
tilbyde unge elever en ordentlig uddannelse, og før vi har
en reel praktikpladsgaranti. Derfor er det vigtigt at slå
fast, at det er en midlertidig aftale, og at der på sigt skal
tages flere initiativer for at skaffe ordinære
praktikpladser.
Enhedslisten ønsker at få iværksat
økonomiske sanktioner, f.eks. ved at AER-ordningen på
sigt bliver indrettet således, at de virksomheder, der ikke
tager lærlinge, betaler mere til ordningen end de
virksomheder, der rent faktisk løfter deres ansvar.
Økonomiske sanktioner er nødvendige, hvis vi skal
skaffe de manglende praktikpladser.
Enhedslisten ønsker også, at alle offentlige
myndigheder anvender sociale klausuler - det være sig
kommuner, regioner og staten. Derfor ser Enhedslisten frem til
resultatet af udvalgsarbejdet omkring dette.
Herudover er det vigtigt for Enhedslisten, at vi forbedrer
praktikpladsforholdene på SOSU-området,
PAU-området og det teknisk-merkantile område, da disse
elever ikke kan komme i skolepraktik, hvorfor aftalen ikke
hjælper dem.
Et mindretal i udvalget (LA)
indstiller lovforslaget til forkastelse
ved 3. behandling.
Liberal Alliances medlem af udvalget bakker op om
skolepraktikpladser, men kan ikke stemme for lovforslaget, da
sociale klausuler er en helt forkert vej at gå. Det vil give
dårligere praktikforløb for de unge, det vil give mere
bureaukrati, og det vil betyde, at vi bruger de offentlige kroner
forkert, når der indkøbes i forhold til praktikpladser
og ikke i forhold til pris og kvalitet. Der er mange muligheder for
at skabe gode praktikforhold for de unge, f.eks. gennem frivillige
aftaler i kommunerne, aktivt opsøgende arbejde fra skolerne,
praktik i udlandet og anvendelse af praktikcentre. Liberal Alliance
vender sig skarpt imod brugen af tvangsprincipper over for
virksomhederne til skade for uddannelsesniveauet og
ressourceanvendelsen i den offentlige sektor.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokurin parti var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
Ane Halsboe-Larsen (S) Annette
Lind (S) Karin Gaardsted (S) Kirsten Brosbøl (S) Orla Hav
(S) fmd. Rasmus Horn Langhoff (S)
Troels Ravn (S) Lotte Rod (RV) nfmd. Jeppe Mikkelsen (RV) Marlene B.
Lorentzen (RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Annette Vilhelmsen (SF)
Rosa Lund (EL) Lars Dohn (EL) Henning Hyllested (EL) Karen Ellemann
(V) Peter Juel Jensen (V) Esben Lunde Larsen (V) Sophie
Løhde (V) Anni Matthiesen (V) Tina Nedergaard (V) Ulla
Tørnæs (V) Alex Ahrendtsen (DF) Dennis Flydtkjær
(DF) Marie Krarup (DF) Martin Henriksen (DF) Merete Riisager (LA)
Mette Bock (LA) Mai Henriksen (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 44 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 16 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 25
Bilagsnr. | Titel |
1 | Høringssvar, fra børne- og
undervisningsministeren |
2 | Høringsnotat, fra børne- og
undervisningsministeren |
3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
forslaget |
4 | Høringssvar og supplerende
høringsnotat, fra børne- og
undervisningsministeren |
5 | 1. udkast til betænkning |
6 | 2. udkast til betænkning |
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende
L 25
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om kommentar til høringssvaret
fra Dansk Erhverv, til børne- og undervisningsministeren, og
ministerens svar herpå |
2 | Spm om, hvor mange uddannelsesaftaler og
praktikaftaler de merkantile erhverv bidrager med, til
børne- og undervisningsministeren, og ministerens svar
herpå |
3 | Spm om, hvor mange arbejdsgivere der ikke
opnår fjerde og sidste bonus f.eks. som følge af, at
erhvervsskolerne placerer skoleforløb i elevens
prøvetid, til børne- og undervisningsministeren, og
ministerens svar herpå |
4 | Spm om kommentar til eksemplet fra Louis
Nielsen A/S, til børne- og undervisningsministeren, og
ministerens svar herpå |
5 | Spm om en forkortelse af
optjeningsperioden for fjerde bonus vil øge incitamentet for
arbejdsgiverne til at indgå uddannelsesaftaler og
praktikaftaler, til børne- og undervisningsministeren, og
ministerens svar herpå |
6 | Spm om, hvor mange ekstra
uddannelsesaftaler og praktikaftaler en beskeden forkortelse af
optjeningsperioden for fjerde bonus, f.eks. fra 630 til 610 dage,
vil kunne medvirke til, til børne- og
undervisningsministeren, og ministerens svar herpå |
7 | Spm, om en beskeden forkortelse af
optjeningsperioden for fjerde bonus vil være en enkel og
ubureaukratisk håndsrækning til arbejdsgivere, som
gerne vil indgå uddannelsesaftaler og praktikaftaler, til
børne- og undervisningsministeren, og ministerens svar
herpå |
| |