Fremsat den 16. november 2011 af
ministeren for forskning, innovation og videregående
uddannelser (Morten Østergaard)
Forslag
til
Lov om ændring af forskellige
uddannelseslove m.v. samt om ophævelse af lov om uddannelse
til håndarbejdslærer, lov om uddannelse til
ernærings- og husholdningsøkonom og lov om
sammenlægning og nedlæggelse af seminarier
(Adgang til delegation af kompetence og
fastsættelse af klageadgang m.v.)
§ 1
I lov om maritime uddannelser, jf.
lovbekendtgørelse nr. 207 af 4. marts 2011, foretages
følgende ændring:
1.
Efter § 24 indsættes i kapitel
8:
Ȥ 24
a. Ministeren for forskning, innovation og
videregående uddannelser kan bemyndige en statslig myndighed
under ministeriet eller andre statslige myndigheder efter
forhandling med vedkommende minister til at udøve de
beføjelser, der i denne lov er tillagt ministeren.
Stk. 2. Ministeren
for forskning, innovation og videregående uddannelser kan
fastsætte regler om adgangen til at påklage
afgørelser, der er truffet i henhold til bemyndigelse efter
stk. 1, herunder at afgørelserne ikke skal kunne
påklages.
Stk. 3. Ministeren
for forskning, innovation og videregående uddannelser kan
fastsætte regler om udøvelsen af de beføjelser,
som en anden statslig myndighed efter forhandling med vedkommende
minister bliver bemyndiget til at udøve efter
stk. 1.«
§ 2
I lov nr. 17 af 14. januar 1998 om Danmarks
Biblioteksskole foretages følgende ændringer:
1.
Lovens titel affattes
således:
»Lov om Det
Informationsvidenskabelige Akademi«
2. I
§ 1, stk. 1,
ændres »Danmarks Biblioteksskole« til: »Det
Informationsvidenskabelige Akademi«.
3. I
§ 1, stk. 2, § 2,
stk. 1, § 2, stk. 3, § 4,
stk. 2, § 5, stk. 3, 1. pkt., og § 5, stk. 4, 1. pkt.,
ændres »Biblioteksskolen« til:
»Akademiet«.
4. To
steder i § 2, stk. 2, to
steder i § 3, stk. 3, og
i § 4, stk. 1, § 4,
stk. 5, § 5, stk. 1, § 5,
stk. 2, § 6 samt § 8, stk. 1
og 2, ændres
»biblioteksskolen« til: »akademiet«.
5. I
§ 2, stk. 3,
ændres »skolen« til: »akademiet«.
6. I
§ 3, stk. 1, nr. 5,
ændres »institutionen« til:
»akademiet«.
7. I
§ 4, stk. 2, § 4,
stk. 4, 2. pkt., § 5, stk. 2,
§ 6 og § 8,
stk. 1 og 2, ændres
»biblioteksskolens« til: »akademiets«.
8. I
§ 4, stk. 4, 2. pkt.,
ændres »skolens« til:
»akademiets«.
9. I
§ 5, stk. 3, 2. pkt., og
§ 7, stk. 1,
ændres »Biblioteksskolens« til:
»Akademiets«.
10.
Efter § 7 indsættes:
Ȥ 7
a. Ministeren for forskning, innovation og
videregående uddannelser kan bemyndige en statslig myndighed
under ministeriet eller andre statslige myndigheder efter
forhandling med vedkommende minister til at udøve de
beføjelser, der i denne lov er tillagt ministeren.
Stk. 2. Ministeren
for forskning, innovation og videregående uddannelser kan
fastsætte regler om adgangen til at påklage
afgørelser, der er truffet i henhold til bemyndigelse efter
stk. 1, herunder at afgørelserne ikke skal kunne
påklages.
Stk. 3. Ministeren
for forskning, innovation og videregående uddannelser kan
fastsætte regler om udøvelsen af de beføjelser,
som en anden statslig myndighed efter forhandling med vedkommende
minister bliver bemyndiget til at udøve efter
stk. 1.«
§ 3
I lov om videregående kunstneriske
uddannelsesinstitutioner under
Kulturministeriet, jf. lovbekendtgørelse nr. 889 af 21.
september 2000, som ændret ved lov nr. 1268 af 16. december
2009 og lov nr. 549 af 31. maj 2011, foretages følgende
ændringer:
1. I
lovens titel udgår »under
Kulturministeriet«.
2. I
§ 13, stk. 4,
ændres »Danmarks Designskole« til: »design-
og kunsthåndværkeruddannelserne ved Det Kongelige
Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og
Konservering«.
3.
Efter § 15 indsættes:
Ȥ 15
a. Ministeren for forskning, innovation og
videregående uddannelser kan bemyndige en statslig myndighed
under ministeriet eller andre statslige myndigheder efter
forhandling med vedkommende minister til at udøve de
beføjelser, der i denne lov er tillagt ministeren.
Stk. 2. Ministeren
for forskning, innovation og videregående uddannelser kan
fastsætte regler om adgangen til at påklage
afgørelser, der er truffet i henhold til bemyndigelse efter
stk. 1, herunder at afgørelserne ikke skal kunne
påklages.
Stk. 3. Ministeren
for forskning, innovation og videregående uddannelser kan
fastsætte regler om udøvelsen af de beføjelser,
som en anden statslig myndighed efter forhandling med vedkommende
minister bliver bemyndiget til at udøve efter
stk. 1.«
§ 4
I lov om erhvervsakademiuddannelser og
professionsbacheloruddannelser, jf.
lovbekendtgørelse nr. 882 af 8. august 2011, foretages
følgende ændringer:
1. I
overskriften til kapitel 7 ændres
»og tilsyn« til: », tilsyn og
delegationsregler«.
2.
Efter § 31 indsættes i kapitel
7:
Ȥ 31
a. Ministeren for forskning, innovation og
videregående uddannelser kan bemyndige en statslig myndighed
under ministeriet eller andre statslige myndigheder efter
forhandling med vedkommende minister til at udøve de
beføjelser, der i denne lov er tillagt ministeren.
Stk. 2. Ministeren
for forskning, innovation og videregående uddannelser kan
fastsætte regler om adgangen til at påklage
afgørelser, der er truffet i henhold til bemyndigelse efter
stk. 1, herunder at afgørelserne ikke skal kunne
påklages.
Stk. 3. Ministeren
for forskning, innovation og videregående uddannelser kan
fastsætte regler om udøvelsen af de beføjelser,
som en anden statslig myndighed efter forhandling med vedkommende
minister bliver bemyndiget til at udøve efter
stk. 1.«
§ 5
I lov nr. 1507 af 27. december 2009 om friplads
og stipendium til visse udenlandske studerende ved
erhvervsakademiuddannelser og
professionsbacheloruddannelser
foretages følgende ændring:
1.
Efter § 3 indsættes:
Ȥ 3
a. Ministeren for forskning, innovation og
videregående uddannelser kan bemyndige en statslig myndighed
under ministeriet eller andre statslige myndigheder efter
forhandling med vedkommende minister til at udøve de
beføjelser, der i denne lov er tillagt ministeren.
Stk. 2. Ministeren
for forskning, innovation og videregående uddannelser kan
fastsætte regler om adgangen til at påklage
afgørelser, der er truffet i henhold til bemyndigelse efter
stk. 1, herunder at afgørelserne ikke skal kunne
påklages.
Stk. 3. Ministeren
for forskning, innovation og videregående uddannelser kan
fastsætte regler om udøvelsen af de beføjelser,
som en anden statslig myndighed efter forhandling med vedkommende
minister bliver bemyndiget til at udøve efter
stk. 1.«
§ 6
I lov om medie- og journalisthøjskolen,
jf. lovbekendtgørelse nr. 851 af 8. september 2009,
foretages følgende ændringer:
1.
Overskriften til kapitel 8 affattes
således:
»De studerendes adfærd,
klageadgang og delegationsregler«
2.
Efter § 42 indsættes i kapitel
8:
Ȥ 42
a. Ministeren for forskning, innovation og
videregående uddannelser kan bemyndige en statslig myndighed
under ministeriet eller andre statslige myndigheder efter
forhandling med vedkommende minister til at udøve de
beføjelser, der i denne lov er tillagt ministeren.
Stk. 2. Ministeren
for forskning, innovation og videregående uddannelser kan
fastsætte regler om adgangen til at påklage
afgørelser, der er truffet i henhold til bemyndigelse efter
stk. 1, herunder at afgørelserne ikke skal kunne
påklages.
Stk. 3. Ministeren
for forskning, innovation og videregående uddannelser kan
fastsætte regler om udøvelsen af de beføjelser,
som en anden statslig myndighed efter forhandling med vedkommende
minister bliver bemyndiget til at udøve efter
stk. 1.«
§ 7
I lov om erhvervsakademier for videregående
uddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr. 850 af 8. september
2009, foretages følgende ændringer:
1.
Overskriften til kapitel 10 affattes
således:
»De studerendes adfærd,
klageadgang og delegationsregler«
2.
Efter § 48 indsættes i kapitel
10:
Ȥ 48
a. Ministeren for forskning, innovation og
videregående uddannelser kan bemyndige en statslig myndighed
under ministeriet eller andre statslige myndigheder efter
forhandling med vedkommende minister til at udøve de
beføjelser, der i denne lov er tillagt ministeren.
Stk. 2. Ministeren
for forskning, innovation og videregående uddannelser kan
fastsætte regler om adgangen til at påklage
afgørelser, der er truffet i henhold til bemyndigelse efter
stk. 1, herunder at afgørelserne ikke skal kunne
påklages.
Stk. 3. Ministeren
for forskning, innovation og videregående uddannelser kan
fastsætte regler om udøvelsen af de beføjelser,
som en anden statslig myndighed efter forhandling med vedkommende
minister bliver bemyndiget til at udøve efter
stk. 1.«
§ 8
I lov om professionshøjskoler for
videregående uddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr.
849 af 8. september 2009, foretages følgende
ændringer:
1.
Overskriften til kapitel 10 affattes
således:
»De studerendes adfærd,
klageadgang og delegationsregler«
2.
Efter § 48 a indsættes i kapitel 10:
Ȥ 48
b. Ministeren for forskning, innovation og
videregående uddannelser kan bemyndige en statslig myndighed
under ministeriet eller andre statslige myndigheder efter
forhandling med vedkommende minister til at udøve de
beføjelser, der i denne lov er tillagt ministeren.
Stk. 2. Ministeren
for forskning, innovation og videregående uddannelser kan
fastsætte regler om adgangen til at påklage
afgørelser, der er truffet i henhold til bemyndigelse efter
stk. 1, herunder at afgørelserne ikke skal kunne
påklages.
Stk. 3. Ministeren
for forskning, innovation og videregående uddannelser kan
fastsætte regler om udøvelsen af de beføjelser,
som en anden statslig myndighed efter forhandling med vedkommende
minister bliver bemyndiget til at udøve efter
stk. 1.«
§ 9
I lov nr. 579 af 9. juni 2006 om uddannelsen til
professionsbachelor som lærer i folkeskolen, som ændret
ved § 70 i lov nr. 562 af 6. juni 2007 og § 10
i lov nr. 140 af 9. februar 2010, foretages følgende
ændringer:
1.
Overskriften til kapitel 3 affattes
således:
»Klage- og
delegationsregler«
2.
Efter § 13 indsættes i kapitel
3:
Ȥ 13
a. Ministeren for forskning, innovation og
videregående uddannelser kan bemyndige en statslig myndighed
under ministeriet eller andre statslige myndigheder efter
forhandling med vedkommende minister til at udøve de
beføjelser, der i denne lov er tillagt ministeren.
Stk. 2. Ministeren
for forskning, innovation og videregående uddannelser kan
fastsætte regler om adgangen til at påklage
afgørelser, der er truffet i henhold til bemyndigelse efter
stk. 1, herunder at afgørelserne ikke skal kunne
påklages.
Stk. 3. Ministeren
for forskning, innovation og videregående uddannelser kan
fastsætte regler om udøvelsen af de beføjelser,
som en anden statslig myndighed efter forhandling med vedkommende
minister bliver bemyndiget til at udøve efter
stk. 1.«
§ 10
I lov nr. 315 af 19. april 2006 om uddannelsen
til professionsbachelor som pædagog, som ændret ved
§ 71 i lov nr. 562 af 6. juni 2007 og § 11 i
lov nr. 140 af 9. februar 2010, foretages følgende
ændringer:
1.
Overskriften til kapitel 3 affattes
således:
»Klage- og
delegationsregler«
2.
Efter § 14 indsættes i kapitel
3:
Ȥ 14
a. Ministeren for forskning, innovation og
videregående uddannelser kan bemyndige en statslig myndighed
under ministeriet eller andre statslige myndigheder efter
forhandling med vedkommende minister til at udøve de
beføjelser, der i denne lov er tillagt ministeren.
Stk. 2. Ministeren
for forskning, innovation og videregående uddannelser kan
fastsætte regler om adgangen til at påklage
afgørelser, der er truffet i henhold til bemyndigelse efter
stk. 1, herunder at afgørelserne ikke skal kunne
påklages.
Stk. 3. Ministeren
for forskning, innovation og videregående uddannelser kan
fastsætte regler om udøvelsen af de beføjelser,
som en anden statslig myndighed efter forhandling med vedkommende
minister bliver bemyndiget til at udøve efter
stk. 1.«
§ 11
I lov om Centre for Videregående Uddannelse
og andre selvejende institutioner for videregående
uddannelser m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 228 af 17. marts
2006, som ændret ved § 1 i lov nr. 576 af 9. juni
2006 og § 9 i lov nr. 140 af 9. februar 2010, foretages
følgende ændringer:
1.
Overskriften til kapitel 8 affattes
således:
»Klage- og
delegationsregler«
2.
Før § 28 indsættes i kapitel 8:
Ȥ 27
l. Ministeren for forskning, innovation og
videregående uddannelser kan bemyndige en statslig myndighed
under ministeriet eller andre statslige myndigheder efter
forhandling med vedkommende minister til at udøve de
beføjelser, der i denne lov er tillagt ministeren.
Stk. 2. Ministeren
for forskning, innovation og videregående uddannelser kan
fastsætte regler om adgangen til at påklage
afgørelser, der er truffet i henhold til bemyndigelse efter
stk. 1, herunder at afgørelserne ikke skal kunne
påklages.
Stk. 3. Ministeren
for forskning, innovation og videregående uddannelser kan
fastsætte regler om udøvelsen af de beføjelser,
som en anden statslig myndighed efter forhandling med vedkommende
minister bliver bemyndiget til at udøve efter
stk. 1.«
§ 12
I lov om specialpædagogisk støtte
ved videregående uddannelser, jf. lovbekendtgørelse
nr. 210 af 1. marts 2007, som ændret ved § 2 i lov
nr. 78 af 27. januar 2010, foretages følgende
ændring:
1.
Efter § 17 indsættes i kapitel
8:
Ȥ 17
a. Ministeren for forskning, innovation og
videregående uddannelser kan bemyndige en statslig myndighed
under ministeriet eller andre statslige myndigheder efter
forhandling med vedkommende minister til at udøve de
beføjelser, der i denne lov er tillagt ministeren eller
styrelsen.
Stk. 2. Ministeren
for forskning, innovation og videregående uddannelser kan
fastsætte regler om adgangen til at påklage
afgørelser, der er truffet i henhold til bemyndigelse efter
stk. 1, herunder at afgørelserne ikke skal kunne
påklages.
Stk. 3. Ministeren
for forskning, innovation og videregående uddannelser kan
fastsætte regler om udøvelsen af de beføjelser,
som en anden statslig myndighed efter forhandling med vedkommende
minister bliver bemyndiget til at udøve efter
stk. 1.«
§ 13
I lov nr. 224 af 27. marts 1996 om forskning ved
arkiver, biblioteker, museer m.v. foretages følgende
ændring:
1. I
§ 1, stk. 1, 2. pkt.,
udgår »under Kulturministeriet eller lov om Danmarks
Biblioteksskole«.
§ 14
I lov om afgift af lønsum m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 466 af 22. maj 2006, som ændret
bl.a. ved lov nr. 526 af 17. juni 2008, § 2 i lov nr. 520
af 12. juni 2009 og senest ved § 1 i lov nr. 1361 af 8.
december 2010, foretages følgende ændring:
1. I
§ 1, stk. 2, nr. 11,
udgår »under Kulturministeriet«.
§ 15
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2012.
Stk. 2. Lovens
§ 3, nr. 3, finder ikke anvendelse på institutioner
og uddannelser, som kulturministeren har ressortansvaret for.
Stk. 3.
Følgende love ophæves:
1) Lov om
uddannelse til håndarbejdslærer, jf.
lovbekendtgørelse nr. 982 af 1. november 2000.
2) Lov om
uddannelse til ernærings- og husholdningsøkonom, jf.
lovbekendtgørelse nr. 983 af 1. november 2000.
3) Lov nr. 93 af
15. februar 1989 om sammenlægning og nedlæggelse af
seminarier.
§ 16
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Bemærkninger til
lovforslaget | | Almindelige
bemærkninger | | | | | Indholdsfortegnelse | | | | | 1. | Indledning | 2. | Baggrund | 3. | Lovforslagets indhold | | 3.1. | Gældende ret | | | 3.1.1. | Lov om maritime uddannelser | | | 3.1.2. | Lov om Danmarks Biblioteksskole | | | 3.1.3. | Lov om videregående kunstneriske
uddannelser under Kulturministeriet | | | 3.1.4. | Lov om erhvervsakademiuddannelser og
professionsbacheloruddannelser | | | 3.1.5. | Lov om friplads og stipendium til visse
udenlandske studerende ved erhvervsakademiuddannelser og
professionsbacheloruddannelser | | | 3.1.6. | Lov om medie- og
journalisthøjskolen | | | 3.1.7. | Lov om erhvervsakademier for
videregående uddannelser | | | 3.1.8. | Lov om professionshøjskoler for
videregående uddannelser | | | 3.1.9. | Lov om uddannelsen til professionsbachelor
som lærer i folkeskolen | | | 3.1.10. | Lov om uddannelsen til professionsbachelor
som pædagog | | | 3.1.11. | Lov om Centre for Videregående
Uddannelse og andre selvejende institutioner for videregående
uddannelser m.v. | | | 3.1.12. | Lov om specialpædagogisk
støtte ved videregående uddannelser | | 3.2. | Ministeriet for Forskning, Innovation og
Videregående Uddannelsers overvejelser | | 3.3. | Den foreslåede ordning set i
sammenhæng med gældende ret | | | 3.3.1. | Lov om maritime uddannelser | | | 3.3.2. | Lov om Danmarks Biblioteksskole | | | 3.3.3. | Lov om videregående kunstneriske
uddannelsesinstitutioner under Kulturministeriet | | | 3.3.4. | Lov om erhvervsakademiuddannelser og
professionsbacheloruddannelser | | | 3.3.5. | Lov om friplads og stipendium til visse
udenlandske studerende ved erhvervsakademiuddannelser og
professionsbacheloruddannelser | | | 3.3.6. | Lov om medie- og
journalisthøjskolen | | | 3.3.7. | Lov om erhvervsakademier for
videregående uddannelser | | | 3.3.8. | Lov om professionshøjskoler for
videregående uddannelser | | | 3.3.9. | Lov om uddannelsen til professionsbachelor
som lærer i folkeskolen | | | 3.3.10. | Lov om uddannelsen til professionsbachelor
som pædagog | | | 3.3.11. | Lov om Centre for Videregående
Uddannelse og andre selvejende institutioner for videregående
uddannelser m.v. | | | 3.3.12. | Lov om specialpædagogisk
støtte ved videregående uddannelser | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for stat, regioner og kommuner | 5. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | 6. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for borgerne | 7. | Miljømæssige
konsekvenser | 8. | Forholdet til EU-retten | 9. | Høring | 10. | Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
Ved kongelige resolutioner af 3. og 5. oktober
2011 er lovgivningen vedr. en række uddannelser og
institutioner m.v. overført til Ministeriet for Forskning,
Innovation og Videregående Uddannelser fra henholdsvis
Kulturministeriet, det daværende Undervisningsministerium og
det daværende Økonomi- og Erhvervsministerium.
Ressortændringen har givet anledning til at se på,
hvordan forskellige klagemuligheder i den ressortoverførte
lovgivning kan tilpasses linjen i ministeriets eksisterende
lovgivning under den klare forudsætning af, at retstilstanden
for borgerne vil være uændret.
Herudover foretages der enkelte tekniske
ændringer samt ajourføring.
2. Baggrund
Ministeriet har siden maj 2006 haft en struktur
med et lille departement og store styrelser. Formålet med
etableringen af den struktur var bl.a. flytte en række
konkrete sagsbehandlingsopgaver, der hidtil havde været
placeret i departementet, til de nye styrelser. På den
måde kunne departementet aflastes for konkret sagsbehandling
med henblik på bedre at kunne varetage de generelle og
tværgående opgaver, som departementet i stigende grad
blev stillet overfor.
Et led i den ovennævnte organisering af
ministerområdet var, at styrelserne i hovedsagen skulle
varetage administrationen af den lovgivning, der hørte under
ministeriets område, herunder opgaven som klageinstans, i det
omfang det fulgte af ministeriets lovgivning, at en
afgørelse fra f.eks. et universitet kunne påklages. En
konsekvens af at ministeren på den måde på
ulovbestemt grundlag havde delegeret en opgave til en underliggende
styrelse var, at der automatisk opstod en adgang til at klage til
departementet over styrelsens afgørelse, hvis den
pågældende borger ikke fik medhold i den oprindelige
klagesag.
Ministeriet har på den baggrund
løbende tilrettet sin lovgivning, sådan at ministeren
har klar hjemmel til at delegere en given kompetence, herunder at
træffe afgørelse i klagesager, til en underliggende
styrelse. Hvor der i ministerområdets lovgivning er mulighed
for administrativ rekurs, er udgangspunktet, for så vidt en
særlig klageadgang ikke fremgår af lovgivningen, at
klagesagsbehandling er delegeret til en styrelse, der træffer
den endelige afgørelse. Der er således normalt ikke
adgang til at klage over styrelsens afgørelse til
departementet.
Andre ministerier er organiseret på en anden
måde, f.eks. med et stort departement der varetager
klagesagsbehandling. Denne organiseringsmåde afspejler sig i
så fald i den pågældende lovgivning. Ved
ændringer af ministeriernes ressort, herunder flytning af
lovgivning mellem ministerier, kan det få den konsekvens, at
der vil være to klageinstanser. På den baggrund
ønsker ministeriet at rette lovgivningen til, så den
svarer til den øvrige lovgivning på ministeriets
område.
3. Lovforslagets indhold
3.1. Gældende ret
3.1.1. Lov om maritime
uddannelser
Ministeren har i lovens § 24 hjemmel til
at fastsætte regler om klageadgangen, herunder at klager over
Søfartsstyrelsens afgørelser ikke kan indbringes for
højere administrativ myndighed.
Med hjemmel i loven er bekendtgørelse nr.
1188 af 16. december 2003 om klager inden for lov om maritime
uddannelser udstedt. Det fremgår af bekendtgørelsens
§ 1, at Søfartsstyrelsen træffer endelig
afgørelse i sager vedrørende klager over
afgørelser, som uddannelsesinstitutionerne har truffet i
medfør af loven.
Endvidere er med hjemmel i loven udstedt
bekendtgørelse nr. 1068 af 4. september 2007 om
henlæggelse af visse beføjelser til
Søfartsstyrelsen og om klageadgang m.v. Af
bekendtgørelsens § 6 fremgår det, at
afgørelser, som Søfartsstyrelsen træffer i
medfør af lov om maritime uddannelser, ikke kan indbringes
for højere administrativ myndighed.
3.1.2. Lov om Danmarks
Biblioteksskole
Efter lovens § 3, stk. 1, nr. 5,
fastsætter ministeren regler om klager til institutionen fra
studerende i forbindelse med eksaminer og prøver samt
procedurer for behandling heraf.
Efter lovens § 7, stk. 1, kan
institutionens afgørelser efter loven eller efter regler
fastsat i medfør af loven, indbringes for ministeren, for
så vidt angår klager over retlige
spørgsmål. Ministeren har i lovens § 7,
stk. 2, hjemmel til at fastsætte nærmere regler om
klageadgangen og kan bestemme, at afgørelser med undtagelse
af klager over retlige spørgsmål ved afgørelser
om en studerendes retsstilling ikke skal kunne indbringes for
ministeren.
I det omfang ministeren på ulovbestemt
grundlag delegerer sine kompetencer i loven til en underliggende
styrelse, opstår der en klageadgang fra styrelsen til
departementet for så vidt angår de afgørelser,
som styrelsen træffer i medfør af den
pågældende delegation.
3.1.3. Lov om
videregående kunstneriske
uddannelsesinstitutioner under
Kulturministeriet
Følgende institutioner, der ved kongelig
resolution af 3. oktober 2011 blev overført til Ministeriet
for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser, er
omfattet af loven: Det Kongelige Kunstakademis Skoler for
Arkitektur, Design og Konservering, Arkitektskolen Aarhus og
Designskolen Kolding. De to førstnævnte institutioner
er statsinstitutioner, mens Designskolen Kolding er en selvejende
institution.
Efter lovens § 10, stk. 1, nr. 6,
fastsætter ministeren regler om klager til institutionen fra
studerende i forbindelse med eksaminer og prøver samt
procedurer for behandling heraf.
Efter lovens § 15, stk. 1, kan
institutionens afgørelser efter loven eller efter regler
fastsat i medfør af loven, indbringes for ministeren, for
så vidt angår klager over retlige
spørgsmål. Ministeren har i lovens § 15,
stk. 2, hjemmel til at fastsætte nærmere regler om
klageadgangen og kan bestemme, at afgørelser med undtagelse
af klager over retlige spørgsmål ved afgørelser
om en studerendes retsstilling ikke skal kunne indbringes for
ministeren.
I det omfang ministeren på ulovbestemt
grundlag delegerer sine kompetencer i loven til en underliggende
styrelse, opstår der en klageadgang fra styrelsen til
departementet for så vidt angår de afgørelser,
som styrelsen træffer i medfør af den
pågældende delegation.
3.1.4. Lov om
erhvervsakademiuddannelser og
professionsbacheloruddannelser
Efter lovens § 28 kan de
afgørelser, som en institution træffer efter loven
eller regler fastsat i medfør af loven, indbringes for
ministeren, når klagen vedrører retlige
spørgsmål.
Ministeren kan i medfør af lovens
§ 30 fastsætte regler om klageadgang og kan
herunder bestemme, at klage kan indbringes for en særlig
klageinstans, der kan træffe den endelige administrative
afgørelse, samt at omprøve og ombedømmelse af
i forbindelse med klager over forhold ved prøver kan
resultere i en lavere karakter.
I det omfang ministeren på ulovbestemt
grundlag delegerer sine kompetencer i loven til en underliggende
styrelse, opstår der en klageadgang fra styrelsen til
departementet for så vidt angår de afgørelser,
som styrelsen træffer i medfør af den
pågældende delegation.
3.1.5. Lov om friplads og
stipendium til visse udenlandske studerende ved
erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser
Efter lovens § 3 kan afgørelser,
som uddannelsesinstitutionerne træffer efter loven eller
regler fastsat i medfør af loven, indbringes for ministeren,
når klage vedrører retlige spørgsmål.
I det omfang ministeren på ulovbestemt
grundlag delegerer sine kompetencer i loven til en underliggende
styrelse, opstår der en klageadgang fra styrelsen til
departementet for så vidt angår de afgørelser,
som styrelsen træffer i medfør af den
pågældende delegation.
3.1.6. Lov om medie- og
journalisthøjskolen
Efter lovens § 42, stk. 1, kan
ministeren fastsætte regler om, at klager over
højskolens afgørelser kan indbringes for ministeren,
herunder om klagefrist eller om, at visse afgørelser ikke
kan indbringes for ministeren. Retlige spørgsmål
vedrørende afgørelser om en studerendes retsstilling
kan altid indbringes for ministeren, jf. lovens § 42,
stk. 2.
I det omfang ministeren på ulovbestemt
grundlag delegerer sine kompetencer i loven til en underliggende
styrelse, opstår der en klageadgang fra styrelsen til
departementet for så vidt angår de afgørelser,
som styrelsen træffer i medfør af den
pågældende delegation.
3.1.7. Lov om erhvervsakademier
for videregående uddannelser
Efter lovens § 48, stk. 1, kan
ministeren fastsætte regler om, at klager over
erhvervsakademiets afgørelser kan indbringes for ministeren,
herunder om klagefrist eller om, at visse afgørelser ikke
kan indbringes for ministeren. Retlige spørgsmål
vedrørende afgørelser om en studerendes retsstilling
kan altid indbringes for ministeren, jf. lovens § 48,
stk. 2.
I det omfang ministeren på ulovbestemt
grundlag delegerer sine kompetencer i loven til en underliggende
styrelse, opstår der en klageadgang fra styrelsen til
departementet for så vidt angår de afgørelser,
som styrelsen træffer i medfør af den
pågældende delegation.
3.1.8. Lov om
professionshøjskoler for videregående uddannelser
Efter lovens § 48, stk. 1, kan
ministeren fastsætte regler om, at klager over
professionshøjskolens afgørelser kan indbringes for
ministeren, herunder om klagefrist eller om, at visse
afgørelser ikke kan indbringes for ministeren. Retlige
spørgsmål vedrørende afgørelser om en
studerendes retsstilling kan altid indbringes for ministeren, jf.
lovens § 48, stk. 2.
I det omfang ministeren på ulovbestemt
grundlag delegerer sine kompetencer i loven til en underliggende
styrelse, opstår der en klageadgang fra styrelsen til
departementet for så vidt angår de afgørelser,
som styrelsen træffer i medfør af den
pågældende delegation.
3.1.9. Lov om uddannelsen til
professionsbachelor som lærer i folkeskolen
Efter lovens § 12 kan ministeren
fastsætte regler om klager til uddannelsesinstitutionerne fra
de studerende, herunder om klagefrist i forbindelse med eksaminer
og prøver.
En uddannelsesinstitutions afgørelser efter
loven eller regler fastsat i medfør af loven kan
påklages til ministeren, jf. lovens § 13,
stk. 1. Det fremgår dog af lovens § 13,
stk. 2, at ministeren fastsætter nærmere regler om
adgangen til at påklage afgørelser fra
uddannelsesinstitutionerne. Ministeren kan fastsætte regler
om, at klager ikke kan indbringes for ministeren eller kan
indbringes for et særligt klagenævn, hvis
afgørelser ikke kan indbringes for anden administrativ
myndighed. En studerendes klage kan altid indbringes for
ministeren, for så vidt angår retlige
spørgsmål, jf. lovens § 13, stk. 3.
I det omfang ministeren på ulovbestemt
grundlag delegerer sine kompetencer i loven til en underliggende
styrelse, opstår der en klageadgang fra styrelsen til
departementet for så vidt angår de afgørelser,
som styrelsen træffer i medfør af den
pågældende delegation.
3.1.10. Lov om uddannelsen som
professionsbachelor som pædagog
Efter lovens § 11, nr. 6,
fastsætter ministeren nærmere regler om uddannelsen i
øvrigt, herunder om klager til institutionen fra de
studerende og om klagefrist.
Efter regler fastsat af ministeren kan klager over
institutionens afgørelser indbringes for ministeren, jf.
lovens § 14, stk. 1. Retlige spørgsmål
ved afgørelser om en studerendes retsstilling kan altid
indbringes for ministeren, jf. lovens § 14,
stk. 2.
I det omfang ministeren på ulovbestemt
grundlag delegerer sine kompetencer i loven til en underliggende
styrelse, opstår der en klageadgang fra styrelsen til
departementet for så vidt angår de afgørelser,
som styrelsen træffer i medfør af den
pågældende delegation.
3.1.11. Lov om Centre for
Videregående Uddannelse og andre selvejende institutioner for
videregående uddannelser m.v.
Efter lovens § 26, stk. 5, kan en
selvejende institutions beslutning om afskedigelse af en
overført tjenestemand samt om suspension,
iværksættelse af tjenstlig undersøgelse,
udpegning af forhørsleder, ikendelse af
disciplinærstraf og anlæggelse af
injuriesøgsmål efter tjenestemandslovens regler af
vedkommende tjenestemand påklages til ministeren for så
vidt angår retlige spørgsmål.
Efter lovens § 28, stk. 1, kan
klager over institutionens afgørelser indbringes for
ministeren efter nærmere regler fastsat af denne. Retlige
spørgsmål ved afgørelser om en studerendes
retsstilling kan altid indbringes for ministeren, jf. lovens
§ 28, stk. 2.
I det omfang ministeren på ulovbestemt
grundlag delegerer sine kompetencer i loven til en underliggende
styrelse, opstår der en klageadgang fra styrelsen til
departementet for så vidt angår de afgørelser,
som styrelsen træffer i medfør af den
pågældende delegation.
3.1.12. Lov om
specialpædagogisk støtte ved videregående
uddannelser
Efter lovens § 1, stk. 2,
administreres specialpædagogisk støtte af Styrelsen
for Statens Uddannelsesstøtte (nu: Styrelsen for
Videregående Uddannelser og Uddannelsesstøtte). Efter
lovens § 17, stk. 1, kan afgørelser, som
styrelsen træffer efter loven, ikke indbringes for
ministeren. Styrelsens afgørelser kan derimod inden 4 uger
efter meddelelsen afgørelsen indbringes for Ankenævnet
for Uddannelsesstøtten af den, som afgørelsen
vedrører, jf. lovens § 17, stk. 2.
Afgørelser, der efter loven træffes
af en uddannelsesinstitution eller ansættelsesinstitution,
kan inden 4 uger efter meddelelsen af afgørelsen indbringes
for styrelsen af den, som afgørelsen vedrører, jf.
lovens § 17, stk. 4.
I det omfang ministeren på ulovbestemt
grundlag delegerer sine kompetencer i loven til en underliggende
styrelse, opstår der en klageadgang fra styrelsen til
departementet for så vidt angår de afgørelser,
som styrelsen træffer i medfør af den
pågældende delegation.
3.2. Ministeriet for Forskning,
Innovation og Videregående Uddannelsers overvejelser
Forud for ressortomlægningen den 3. oktober
2011 havde ministeriet i forhold til videregående uddannelser
kun universitetsloven som relevant lovgivning. Efter
universitetslovens § 1, stk. 2, er de af loven
omfattede universiteter selvejende institutioner (pr. 1. januar
2012: statsfinansierede selvejende institutioner) inden for den
offentlige forvaltning under tilsyn af ministeren. Universiteterne
indgår ikke i det ministerielle hierarki, og det juridiske
udgangspunkt er derfor, at universiteternes afgørelser ikke
kan påklages til en trinhøjere myndighed.
Imidlertid er der i loven positiv hjemmel til, at
studerende kan klage til ministeren over retlige
spørgsmål vedrørende et universitets
afgørelse om studerendes forhold, jf. universitetslovens
§ 34, stk. 1. Samtidig kan ministeren bestemme, at
andre kan klage til ministeren over retlige spørgsmål
i forbindelse med et universitets afgørelser, jf.
universitetslovens § 34, stk. 2. Denne hjemmel er
dog ikke udnyttet.
Adgangen til at fastsætte regler om
klageadgang og træffe afgørelse i sager om retlige
spørgsmål ved et universitets afgørelser om
studerendes forhold er efterfølgende med hjemmel i
universitetslovens § 36, stk. 1 og 2, delegeret til
Styrelsen for Universiteter og Internationalisering under
ministeriet. Styrelsen træffer endelig afgørelse i
klagesager, og adgangen til at klage over styrelsens
afgørelse til departementet er afskåret.
Når udgangspunktet i loven er, at man kan
klage til ministeren og ikke direkte til en styrelse, har
ministeriet mulighed for løbende at tilrettelægge sin
organisation og opgavevaretagelse, herunder behandlingen af
klagesager, uden at skulle forelægge eventuelle
ændringer af kompetenceforholdene for Folketinget i form af
lovforslag. Foruden i universitetsloven, hvor modellen blev
indført i 2009, findes samme model på
ministerområdet i lov om Danmarks Grundforskningsfond
(indført i 2008), lov om forskningsrådgivning m.v.
(indført i 2008) og lov om adgang til udøvelse af
visse erhverv i Danmark (indført 2010).
Det er således både for at skabe
ensartethed og fleksibilitet i ministeriets lovgivning, at
nærværende lovforslag fremsættes.
3.3. Den foreslåede
ordning set i sammenhæng med gældende ret
Det foreslås, at ministeren for forskning,
innovation og videregående uddannelser får hjemmel til
at bemyndige en under ministeriet oprettet styrelse eller
tilsvarende institution eller en anden statslig myndighed efter
forhandling med vedkommende minister til at udøve de
beføjelser, der efter de pågældende love er
tillagt ministeren for forskning, innovation og videregående
uddannelser.
Det foreslås endvidere, at ministeren
får mulighed for at afskære klageadgangen i de
tilfælde, hvor ministeren har delegeret sine kompetencer til
en underordnet myndighed. Retstilstanden for borgeren vil i disse
situationer være uændret. Borgeren har stadig mulighed
for at klage over en afgørelse. Lovforslaget fjerner
således ikke nogen klagemuligheder for borgeren. Der er alene
tale om at flytte klagesagsbehandlingen fra en myndighed til en
anden myndighed.
Hvis gældende ret giver en borger mulighed
for at klage over en uddannelsesinstitutions afgørelser til
den hidtidige ressortminister, så vil ministeren for
forskning, innovation og videregående uddannelser delegere
kompetencen til at behandle klagen over uddannelsesinstitutionens
afgørelser til en styrelse. Klagen skal derfor nu indbringes
for en styrelse i stedet for departementet. Styrelsens
afgørelser vil være endelige, ligesom den hidtidige
ressortministers afgørelser har været endelige.
I det omfang ministeren delegerer sine kompetencer
i medfør af de pågældende love, forventes det at
ske til Styrelsen for Videregående Uddannelser og
Uddannelsesstøtte.
Øvrige klagemuligheder, der er fastsat ved
lov eller regler udstedt i medfør af lov, berøres
ikke nærværende lovforslag.
3.3.1. Lov om maritime
uddannelser
Med lovforslaget får ministeren hjemmel til
at delegere sine kompetencer i loven til styrelsen og forbindelse
hermed afskære adgangen til at klage over de
afgørelser, som styrelsen træffer i medfør af
den pågældende delegation.
Retstilstanden for borgeren er således
uændret, da en klage allerede i dag skal indgives til
Søfartsstyrelsen, og adgangen til at klage over
Søfartsstyrelsens afgørelser truffet i medfør
af loven er afskåret.
3.3.2. Lov om Danmarks
Biblioteksskole
Med lovforslaget får ministeren hjemmel til
at delegere sine kompetencer i loven til styrelsen og forbindelse
hermed afskære adgangen til at klage over de
afgørelser, som styrelsen træffer i medfør af
den pågældende delegation.
I forhold til gældende ret vil ministeren
således kunne delegere kompetencen til at behandle klager
over institutionens afgørelser til en styrelse og
forbindelse hermed afskære adgangen til at klage over de
afgørelser, som styrelsen træffer i medfør af
den pågældende delegation.
Retstilstanden for borgeren er således
uændret, da en afgørelse fortsat kan påklages.
Den rette myndighed vil nu blot være en styrelse frem for et
departement.
3.3.3. Lov om
videregående kunstneriske
uddannelsesinstitutioner under
Kulturministeriet
Med lovforslaget får ministeren hjemmel til
at delegere sine kompetencer i loven til styrelsen og forbindelse
hermed afskære adgangen til at klage over de
afgørelser, som styrelsen træffer i medfør af
den pågældende delegation.
I forhold til gældende ret vil ministeren
således kunne delegere kompetencen til at behandle klager
over en institutions afgørelser til en styrelse og
forbindelse hermed afskære adgangen til at klage over de
afgørelser, som styrelsen træffer i medfør af
den pågældende delegation.
Retstilstanden for borgeren er således
uændret, da en afgørelse fortsat kan påklages.
Den rette myndighed vil nu blot være en styrelse frem for et
departement.
3.3.4. Lov om
erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser
I dag kan klage over retlige
spørgsmål i afgørelser, der er truffet af
eksamensbedømmere eller eksamensankenævn, indbringes
for institutionen, og klager over retlige spørgsmål i
institutionens afgørelse kan indbringes for ministeren, jf.
§ 54 i bekendtgørelse nr. 1016 af 24. august 2010
om prøver og eksamen i erhvervsrettede uddannelser.
Med lovforslaget får ministeren hjemmel til
at delegere sine kompetencer i loven til styrelsen og forbindelse
hermed afskære adgangen til at klage over de
afgørelser, som styrelsen træffer i medfør af
den pågældende delegation.
I forhold til gældende ret vil ministeren
således kunne delegere kompetencen til at behandle klager
over en institutionens afgørelser til en styrelse og
forbindelse hermed afskære adgangen til at klage over de
afgørelser, som styrelsen træffer i medfør af
den pågældende delegation.
Retstilstanden for borgeren er således
uændret, da en afgørelse fortsat kan påklages.
Den rette myndighed vil nu blot være en styrelse frem for et
departement.
3.3.5. Lov om friplads og
stipendium til visse udenlandske studerende ved
erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser
I dag kan afgørelser, som en
uddannelsesinstitution træffer i medfør af loven eller
regler fastsat i medfør af loven, påklages til
ministeren, når klagen vedrører retlige
spørgsmål. Med lovforslaget får ministeren
hjemmel til at delegere sine kompetencer i loven til styrelsen og
forbindelse hermed afskære adgangen til at klage over de
afgørelser, som styrelsen træffer i medfør af
den pågældende delegation.
I forhold til gældende ret vil ministeren
således kunne delegere kompetencen til at behandle klager
over institutionens afgørelser til en styrelse og
forbindelse hermed afskære adgangen til at klage over de
afgørelser, som styrelsen træffer i medfør af
den pågældende delegation.
Retstilstanden for borgeren er således
uændret, da en afgørelse fortsat kan påklages.
Den rette myndighed vil nu blot være en styrelse frem for et
departement.
3.3.6. Lov om medie- og
journalisthøjskolen
I dag kan afgørelser om en studerendes
retsstilling påklages til ministeren, for så vidt
angår retlige spørgsmål. Med lovforslaget
får ministeren hjemmel til at delegere sine kompetencer i
loven til styrelsen og forbindelse hermed afskære adgangen
til at klage over de afgørelser, som styrelsen træffer
i medfør af den pågældende delegation.
I forhold til gældende ret vil ministeren
således kunne delegere kompetencen til at behandle klager
over institutionens afgørelser til en styrelse og
forbindelse hermed afskære adgangen til at klage over de
afgørelser, som styrelsen træffer i medfør af
den pågældende delegation.
Retstilstanden for borgeren er således
uændret, da en afgørelse fortsat kan påklages.
Den rette myndighed vil nu blot være en styrelse frem for et
departement.
3.3.7. Lov om erhvervsakademier
for videregående uddannelser
I dag kan afgørelser om en studerendes
retsstilling påklages til ministeren, for så vidt
angår retlige spørgsmål. Med lovforslaget
får ministeren hjemmel til at delegere sine kompetencer i
loven til styrelsen og forbindelse hermed afskære adgangen
til at klage over de afgørelser, som styrelsen træffer
i medfør af den pågældende delegation.
I forhold til gældende ret vil ministeren
således kunne delegere kompetencen til at behandle klager
over institutionens afgørelser til en styrelse og
forbindelse hermed afskære adgangen til at klage over de
afgørelser, som styrelsen træffer i medfør af
den pågældende delegation.
Retstilstanden for borgeren er således
uændret, da en afgørelse fortsat kan påklages.
Den rette myndighed vil nu blot være en styrelse frem for et
departement.
3.3.8. Lov om
professionshøjskoler for videregående uddannelser
I dag kan afgørelser om en studerendes
retsstilling påklages til ministeren, for så vidt
angår retlige spørgsmål. Endvidere kan klager
over afgørelser truffet af en professionshøjskoles
bestyrelse vedrørende tjenestemandslignende ansattes
ansættelsesvilkår indbringes for ministeren, hvis
klagen vedrører suspension eller ikendelse af
disciplinærstraf, eller principielle
retssikkerhedsmæssige grunde taler herfor, jf.
§ 34, stk. 2, i bekendtgørelse nr. 1176 af 8.
december 2008 om ansættelsesvilkår for
tjenestemandslignende ansatte ved professionshøjskoler for
videregående uddannelser m.v.
Med lovforslaget får ministeren hjemmel til
at delegere sine kompetencer i loven til styrelsen og forbindelse
hermed afskære adgangen til at klage over de
afgørelser, som styrelsen træffer i medfør af
den pågældende delegation.
I forhold til gældende ret vil ministeren
således kunne delegere kompetencen til at behandle klager
over institutionens afgørelser til en styrelse og
forbindelse hermed afskære adgangen til at klage over de
afgørelser, som styrelsen træffer i medfør af
den pågældende delegation.
Retstilstanden for borgeren er således
uændret, da en afgørelse fortsat kan påklages.
Den rette myndighed vil nu blot være en styrelse frem for et
departement.
3.3.9. Lov om uddannelsen til
professionsbachelor som lærer i folkeskolen
I dag kan klager over en institutions
afgørelser indbringes for ministeren, når klagen
vedrører retlige spørgsmål, jf. § 68,
stk. 2, i bekendtgørelse nr. 562 af 1. juni 2011 om
uddannelsen til professionsbachelor som lærer i folkeskolen.
Klage over retlige spørgsmål i afgørelser, der
er truffet af eksamensbedømmere eller
eksamensankenævn, indbringes for institutionen, og klager
over retlige spørgsmål i institutionens
afgørelse kan indbringes for ministeren, jf. § 54
i bekendtgørelse nr. 1016 af 24. august 2010 om
prøver og eksamen i erhvervsrettede uddannelser.
Med lovforslaget får ministeren hjemmel til
at delegere sine kompetencer i loven til styrelsen og forbindelse
hermed afskære adgangen til at klage over de
afgørelser, som styrelsen træffer i medfør af
den pågældende delegation.
I forhold til gældende ret vil ministeren
således kunne delegere kompetencen til at behandle klager
over institutionens afgørelser til en styrelse og
forbindelse hermed afskære adgangen til at klage over de
afgørelser, som styrelsen træffer i medfør af
den pågældende delegation.
Retstilstanden for borgeren er således
uændret, da en afgørelse fortsat kan påklages.
Den rette myndighed vil nu blot være en styrelse frem for et
departement.
3.3.10. Lov om uddannelsen som
professionsbachelor som pædagog
I dag kan klager over en institutions
afgørelser indbringes for ministeren, når klagen
vedrører retlige spørgsmål, jf. § 33,
stk. 2, i bekendtgørelse nr. 1122 af 27. september 2010
om uddannelsen til professionsbachelor som pædagog. Klage
over retlige spørgsmål i afgørelser, der er
truffet af eksamensbedømmere eller eksamensankenævn,
indbringes for institutionen, og klager over retlige
spørgsmål i institutionens afgørelse kan
indbringes for ministeren, jf. § 54 i
bekendtgørelse nr. 1016 af 24. august 2010 om prøver
og eksamen i erhvervsrettede uddannelser.
Med lovforslaget får ministeren hjemmel til
at delegere sine kompetencer i loven til styrelsen og forbindelse
hermed afskære adgangen til at klage over de
afgørelser, som styrelsen træffer i medfør af
den pågældende delegation.
I forhold til gældende ret vil ministeren
således kunne delegere kompetencen til at behandle klager
over institutionens afgørelser til en styrelse og
forbindelse hermed afskære adgangen til at klage over de
afgørelser, som styrelsen træffer i medfør af
den pågældende delegation.
Retstilstanden for borgeren er således
uændret, da en afgørelse fortsat kan påklages.
Den rette myndighed vil nu blot være en styrelse frem for et
departement.
3.3.11. Lov om Centre for
Videregående Uddannelse og andre selvejende institutioner for
videregående uddannelser m.v.
I dag kan en selvejende institutions beslutning om
afskedigelse af en overført tjenestemand samt om suspension,
iværksættelse af tjenstlig undersøgelse,
udpegning af forhørsleder, ikendelse af
disciplinærstraf og anlæggelse af
injuriesøgsmål efter tjenestemandslovens regler af
vedkommende tjenestemand påklages til ministeren for så
vidt angår retlige spørgsmål. Klage over retlige
spørgsmål i afgørelser, der er truffet af
eksamensbedømmere eller eksamensankenævn, indbringes
for institutionen, og klager over retlige spørgsmål i
institutionens afgørelse kan indbringes for ministeren, jf.
§ 54 i bekendtgørelse nr. 1016 af 24. august 2010
om prøver og eksamen i erhvervsrettede uddannelser. Retlige
spørgsmål ved afgørelser om en studerendes
retsstilling kan altid indbringes for ministeren, jf. lovens
§ 28, stk. 2.
Med lovforslaget får ministeren hjemmel til
at delegere sine kompetencer i loven til styrelsen og forbindelse
hermed afskære adgangen til at klage over de
afgørelser, som styrelsen træffer i medfør af
den pågældende delegation.
I forhold til gældende ret vil ministeren
således kunne delegere kompetencen til at behandle klager
over institutionens afgørelser til en styrelse og
forbindelse hermed afskære adgangen til at klage over de
afgørelser, som styrelsen træffer i medfør af
den pågældende delegation.
Retstilstanden for borgeren er således
uændret, da en afgørelse fortsat kan påklages.
Den rette myndighed vil nu blot være en styrelse frem for et
departement.
3.3.12. Lov om
specialpædagogisk støtte ved videregående
uddannelser
I dag kan afgørelser, som styrelsen
træffer i medfør af loven, indbringes for
Ankenævnet for Uddannelsesstøtten, der træffer
den endelige administrative afgørelse.
Derudover har ministeren i loven en række
kompetencer. Med lovforslaget får ministeren hjemmel til at
delegere sine kompetencer i loven til styrelsen og forbindelse
hermed afskære adgangen til at klage over de
afgørelser, som styrelsen træffer i medfør af
den pågældende delegation.
I forhold til gældende ret vil ministeren
således kunne delegere kompetencen til at behandle klager
over institutionens afgørelser til en styrelse og
forbindelse hermed afskære adgangen til at klage over de
afgørelser, som styrelsen træffer i medfør af
den pågældende delegation.
Retstilstanden for borgeren er således
uændret, da en afgørelse fortsat kan påklages.
Den rette myndighed vil nu blot være en styrelse frem for et
departement.
Det forventes, at ministeren vil udnytte hjemlen i
den foreslåede § 17 a, stk. 1, til at
bemyndige Ministeriet for Børn og Undervisning til at
varetage administrationen af lov om specialpædagogisk
støtte ved videregående uddannelser.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner
Lovforslaget forventes at medføre
færre udgifter for staten, da man ikke vil have flere
behandlinger af den samme klagesag. Lovforslaget har ingen
økonomiske eller administrative konsekvenser for regioner
eller kommuner.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser
for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser
for borgerne.
7. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
9. Høring
Et udkast til lovforslag har været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Arkitektskolen Aarhus, Bestyrelsesforeningen for
Professionshøjskoler, Danmarks Medie- og
Journalisthøjskole, Danske Studerendes
Fællesråd, Designskolen Kolding, De Studerendes
Landsråd, Det Informationsvidenskabelige Akademi, Det
Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og
Konservering, Erhvervsakademiernes Rektorkollegium, Foreningen af
Husholdnings- og Håndarbejdsskoler,
Ingeniørhøjskolen i København,
Ingeniørhøjskolen i Århus, Kulturministeriets
Forskningsudvalg, Kulturministeriets Rektorer,
Lærerstuderendes Landskreds, Personalestyrelsen,
Professionshøjskolernes Rektorkollegium,
Pædagogstuderendes Studieorganisation, Rektorkollegiet for De
Maritime Uddannelser, Rådet for Erhvervsakademiuddannelser og
Professionsbacheloruddannelser, Skibsofficersstuderende
Landsråd og Uddannelsesrådet for De Maritime
Uddannelser.
| | | 10. Sammenfattende skema | | | | | | | Positive konsekvenser/ mindre udgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Lovforslaget forventes at medføre
færre udgifter for staten, da man ikke vil have flere
behandlinger af den samme klagesag. | | Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
(Lov om maritime uddannelser)
Til nr. 1 (§ 24)
Ministeren for forskning, innovation og
videregående uddannelser kan ulovbestemt delegere sine
beføjelser til myndigheder under Ministeriet for Forskning,
Innovation og Videregående Uddannelser efter almindelige
forvaltningsretlige regler. Beslutningen om, at en kompetence
overlades mere permanent f.eks. af en minister til en styrelse,
bør imidlertid af hensyn til borgernes mulighed for at kunne
vide, hvem der er rette myndighed, altid angives i en
bekendtgørelse, jf. pkt. 4 i Justitsministeriets vejledning
nr. 153 af 22. september 1987 om udarbejdelse af administrative
forskrifter. Det foreslås derfor, at der i loven
indsættes en hjemmel for ministeren til at bemyndige en under
ministeriet oprettet styrelse eller tilsvarende institution til at
udøve de beføjelser, der i loven er tillagt
ministeren. Ministeren kan herefter i en bekendtgørelse
udnytte adgangen til at delegere opgaver og beføjelser til
en statslig myndighed under ministeriet.
Bemyndigelseshjemlen i stk. 1 er formuleret, så den kan
rumme statslige myndigheder, som organisatorisk er underordnet
styrelser placeret direkte under ministeriet. Ministeren kan
således efter den foreslåede bestemmelse delegere sine
beføjelser efter loven til enhver myndighed inden for
ministeriets administrative hierarki uanset myndighedens placering
i det administrative hierarki, herunder myndigheder, som er
underordnet styrelser.
For at sikre, at ministeren - hvis der
træffes beslutning om flytning af institutioner under
ministeriet - kan henlægge eventuelle myndighedsopgaver
dertil, hvis dette findes hensigtsmæssigt, foreslås
bestemmelsen derfor formuleret således, at ministeren
også kan bemyndige myndigheder uden for ministeriet til at
udøve de beføjelser, der i loven er tillagt
ministeren.
Det foreslås på den baggrund, at
bemyndigelsesbestemmelsen formuleres, sådan at ministeren for
forskning, innovation og videregående uddannelser efter
forhandling med vedkommende minister kan bemyndige andre statslige
myndigheder til at udøve de beføjelser, som i de
respektive love er tillagt ministeren for forskning, innovation og
videregående uddannelser. Der er alene tale om statslige
myndigheder. Der kan således ikke i medfør af de
foreslåede bestemmelser ske delegation til private
virksomheder eller organisationer. Omfanget af delegationen til den
pågældende statslige myndighed skal ske efter
forhandling med vedkommende minister.
Det foreslås i stk. 2, at ministeren for forskning,
innovation og videregående uddannelser får hjemmel til
at fastsætte regler om adgangen til at påklage
afgørelser, der er truffet i henhold til bemyndigelse efter
stk. 1, herunder, at afgørelserne ikke skal kunne
påklages, hvilket betyder, at ministeren også kan
afskære klageadgangen fra organisatorisk underordnede
statslige myndigheder til styrelserne eller fra andre statslige
myndigheder. Ministeren kan f.eks. således ikke blot
afskære påklage til ministeren, men også
påklage til styrelserne. Muligheden for at afskære
klageadgang knytter sig kun til afgørelser på
områder, som er delegeret fra ministeren i henhold til loven.
Således vil ministeren ikke i denne bestemmelse have hjemmel
til at afskære klageadgang, der i øvrigt er fastsat i
lovgivningen m.v.
Med stk. 3
får ministeren for forskning, innovation og
videregående uddannelser hjemmel til at fastsætte
regler om udøvelsen af de beføjelser, som en anden
statslig myndighed efter forhandling med vedkommende minister
bliver bemyndiget til at udøve efter stk. 1.
Bestemmelsen omhandler de tilfælde, hvor ministeren udnytter
sin adgang til at delegere beføjelser til andre statslige
myndigheder uden for Ministeriet for Forskning, Innovation og
Videregående Uddannelser.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.3.1 i de
almindelige bemærkninger.
Til § 2
(Lov om Danmarks Biblioteksskole)
Til nr. 1-9 (Lovens titel, §§ 1 og
2, § 3, stk. 1, nr. 5, og stk. 3,
§ 4, stk. 1, 2, 4 og 5, §§ 5 og 6,
§ 7, stk. 1, samt § 8)
Den daværende kulturminister godkendte den
17. maj 2010, at institutionen skiftede navn fra Danmarks
Biblioteksskole til Det Informationsvidenskabelige Akademi. Af
ordensmæssige grunde foreslås loven derfor
ændret, så institutionens nye navn fremgår
heraf.
Til nr. 10 (§ 7 a)
Der henvises til bemærkningerne til
lovforslagets § 1, nr. 1, og pkt. 3.3.2 i de almindelige
bemærkninger.
Til § 3
(Lov om videregående
kunstneriske uddannelsesinstitutioner under Kulturministeriet)
Til nr. 1 (Lovens titel)
Ved kongelig resolution af 3. oktober 2011 blev
ressortansvaret for loven overført fra Kulturministeriet til
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående
Uddannelser. Det foreslås derfor af ordensmæssige
grunde, at »under Kulturministeriet« udgår af
lovens titel.
Til nr. 2 (§ 13, stk. 4)
Bestemmelsen vedrører Designskolen Kolding
og Danmarks Designskole. Danmarks Designskole fusionerede med Glas-
og Keramikskolen på Bornholm, jf. lov nr. 1268 af 16.
december 2009, og efterfølgende med Det Kongelige Danske
Kunstakademis Arkitektskole og Det Kongelige Danske Kunstakademis
Konservatorskole til Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for
Arkitektur, Design og Konservering, jf. lov nr. 549 af 31. maj
2011. Henvisningen i lovens § 13, stk. 4, bør
som følge heraf konsekvensrettes, så hjemlen til at
opkræve gebyr fremover tilkommer design- og
kunsthåndværkeruddannelserne ved Det Kongelige Danske
Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering.
Til nr. 3 (§ 15 a)
Der henvises til bemærkningerne til
lovforslagets § 1, nr. 1, og pkt. 3.3.3 i de almindelige
bemærkninger.
Til § 4
(Lov om erhvervsakademiuddannelser og
professionsbacheloruddannelser)
Til nr. 1 (Overskriften til kapitel 7)
Det foreslås, at kapiteloverskriften
ændres, så det af ordlyden fremgår, at kapitlet
også indeholder regler om ministerens delegationsadgang.
Til nr. 2 (§ 31 a)
Der henvises til bemærkningerne til
lovforslagets § 1, nr. 1, og pkt. 3.3.4 i de almindelige
bemærkninger.
Til § 5
(Lov om friplads og stipendium til
visse udenlandske studerende ved erhvervsakademiuddannelser og
professionsbacheloruddanelser)
Til nr. 1 (§ 3 a)
Der henvises til bemærkningerne til
lovforslagets § 1, nr. 1, og pkt. 3.3.5 i de almindelige
bemærkninger.
Til § 6
(Lov om medie- og
journalisthøjskolen)
Til nr. 1 (Overskriften til kapitel 8)
Der henvises til bemærkningerne til
lovforslagets § 4, nr. 1.
Til nr. 2 (§ 42 a)
Der henvises til bemærkningerne til
lovforslagets § 1, nr. 1, og pkt. 3.3.6 i de almindelige
bemærkninger.
§ 7
(Lov om erhvervsakademier for
videregående uddannelser)
Til nr. 1 (Overskriften til kapitel 10)
Der henvises til bemærkningerne til
lovforslagets § 4, nr. 1.
Til nr. 2 (§ 46 a)
Der henvises til bemærkningerne til
lovforslagets § 1, nr. 1, og pkt. 3.3.7 i de almindelige
bemærkninger.
Til § 8
(Lov om professionshøjskoler
for videregående uddannelser)
Til nr. 1 (Overskriften til kapitel 10)
Til nr. 2 (§ 48 b)
Der henvises til bemærkningerne til
lovforslagets § 1, nr. 1, og pkt. 3.3.8 i de almindelige
bemærkninger.
Til § 9
(Lov om uddannelsen til
professionsbachelor som lærer i folkeskolen)
Til nr. 1 (Overskriften til kapitel 3)
Der henvises til bemærkningerne til
lovforslagets § 4, nr. 1.
Til nr. 2 (§ 13 a)
Der henvises til bemærkningerne til
lovforslagets § 1, nr. 1, og pkt. 3.3.9 i de almindelige
bemærkninger.
Til § 10
(Lov om uddannelsen til
professionsbachelor som pædagog)
Til nr. 1 (Overskriften til kapitel 3)
Der henvises til bemærkningerne til
lovforslagets § 4, nr. 1.
Til nr. 2 (§ 14 a)
Der henvises til bemærkningerne til
lovforslagets § 1, nr. 1, og pkt. 3.3.10 i de almindelige
bemærkninger.
Til § 11
(Lov om Centre for Videregående
Uddannelse og andre selvejende institutioner for videregående
uddannelser m.v.)
Til nr. 1 (Overskriften til kapitel 8)
Der henvises til bemærkningerne til
lovforslagets § 4, nr. 1.
Til nr. 2 (§ 27 l)
Der henvises til bemærkningerne til
lovforslagets § 1, nr. 1, og pkt. 3.3.11 i de almindelige
bemærkninger.
Til § 12
(Lov om specialpædagogisk
støtte ved videregående uddannelser)
Til nr. 1 (§ 17 a)
Der henvises til bemærkningerne til
lovforslagets § 1, nr. 1. Da Styrelsen for Statens
Uddannelsesstøtte (nu: Styrelsen for Videregående
Uddannelser og Uddannelsesstøtte) direkte i loven er tillagt
kompetence til at administrere specialpædagogisk
støtte, er det direkte nævnt i det foreslåede
§ 17 a, stk. 1, ministerens adgang til at delegere
både vedrører ministerens og styrelsens kompetencer.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.3.12 i de almindelige
bemærkninger.
Til § 13
(Lov om forskning ved arkiver,
biblioteker, museer m.v.)
Til nr. 1 (§ 1, stk. 1, 2.
pkt.)
Lov om forskning ved arkiver, biblioteker, museer
m.v. hører under Kulturministeriets ressort. Det
fremgår af lovens § 1, stk. 1, 1. pkt., at den
gælder for arkiver, biblioteker, museer samt visse andre
institutioner under Kulturministeriet, hvor forskning er en
væsentlig forudsætning for varetagelsen af
institutionens hovedopgave. Det fremgår endvidere af lovens
§ 1, stk. 1, 2. pkt., at den ikke gælder for
institutioner, der er omfattet af lov om videregående
kunstneriske uddannelser under Kulturministeriet eller lov om
Danmarks Biblioteksskole, der indtil den 3. oktober 2011 tillige
hørte under Kulturministeriets ressort.
Ressortansvaret for disse to love blev ved
kongelig resolution af 3. oktober 2011 overført fra
Kulturministeriet til Ministeriet for Forskning, Innovation og
Videregående Uddannelser. Dog forblev ressortansvaret for
Statens Teaterskole, Filmskolen, Kunstakademiets Billedkunstskole
og musikkonservatorierne hos Kulturministeriet. Disse institutioner
er fortsat omfattet af lov videregående kunstneriske
uddannelser under Kulturministeriet.
Det foreslås derfor af ordensmæssige
grunde, at henvisningen til lov videregående kunstneriske
uddannelser under Kulturministeriet konsekvensrettes som
følge af lovens ændrede titel, jf. lovforslagets
§ 3, nr. 1, og at henvisningen til lov om Danmarks
Biblioteksskole udgår af lov om forskning ved arkiver,
biblioteker, museer m.v.
Til § 14
(Lov om afgift af lønsum
m.v.)
Til nr. 1 (§ 1, stk. 2, nr.
11)
Ændringen er en konsekvens af den
foreslåede ændring af titlen på lov om
videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner under
Kulturministeriet, jf. bemærkningerne til lovforslagets
§ 3, nr. 1.
Til § 15
(Ikrafttræden)
Det foreslås i bestemmelsen i stk. 1, at loven træder i kraft
den 1. januar 2012.
Ved kongelig resolution af 3. oktober 2011 blev
ressortansvaret for lov om videregående kunstneriske
uddannelsesinstitutioner under Kulturministeriet flyttet til
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående
Uddannelser, dog bortset fra Statens Teaterskole, Filmskolen,
Kunstakademiets Billedkunstskole samt musikkonservatorierne. Det
foreslås derfor i bestemmelsen i stk. 2, at § 3, nr. 3,
(§ 15 a i lov om videregående kunstneriske
uddannelsesinstitutioner under Kulturministeriet) ikke finder
anvendelse på institutioner og uddannelser, som
kulturministeren har ressortansvaret for.
Som led i ministeriets løbende indsats med
regelsanering foreslås det i bestemmelsen i stk. 3, at lov om uddannelse til
håndarbejdslærer og lov om uddannelse til
ernærings- og husholdningsøkonom ophæves, da der
ikke længere er nogen uddannelsesaktivitet efter lovene, og
de således har mistet deres betydning.
Det foreslås endvidere at ophæve lov
om sammenlægning og nedlæggelse af seminarier, da
sammenlægningerne og nedlæggelserne er
gennemført og de videreførte dele af de
berørte institutioner alle er indgået i en
professionshøjskole. Det bemærkes, at
tjenestemandsansatte lærere ved et statsseminarium, der i
medfør af lovens § 3 valgte at opretholde deres
ansættelsesforhold som tjenestemand, selvom de overgik til
beskæftigelse ved et privat seminarium, og som siden i samme
ansættelsesforhold har været beskæftiget ved det
private seminarium eller de institutioner, som det
pågældende seminarium efterfølgende er
indgået i ved sammenlægninger indtil oprettelsen af
professionshøjskolerne i 2007, fortsat vil bevare deres
ansættelsesforhold som tjenestemand, jf. § 67 i lov
om professionshøjskoler for videregående
uddannelser.
Til § 16
(Territorial gyldighed)
Det foreslås, at loven ikke gælder for
Færøerne og Grønland.
De love, der foreslås ændret i
§§ 1, 4, 5, 7-12 og 14, gælder ikke for
Færøerne og Grønland, jf. bestemmelser herom i
de respektive love. De pågældende love indeholder ikke
hjemmel til administrativ ikraftsættelse af lovene for
Færøerne og Grønland.
De love, der foreslås ændret i
§§ 2, 3, 6 og 13, indeholder ingen bestemmelser om
territorial gyldighed. Det lægges til grund, at de
pågældende love ikke gælder for
Færøerne og Grønland, da lovene alene regulerer
konkrete institutioner i Danmark.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om maritime uddannelser, jf.
lovbekendtgørelse nr. 207 af 4. marts 2011, foretages
følgende ændring: | | | | § 24. - -
- | | 1. Efter
§ 24 indsættes i kapitel
8: Ȥ 24
a. Ministeren for forskning, innovation og
videregående uddannelser kan bemyndige en statslig myndighed
under ministeriet eller andre statslige myndigheder efter
forhandling med vedkommende minister til at udøve de
beføjelser, der i denne lov er tillagt ministeren. | | | Stk. 2.
Ministeren for forskning, innovation og videregående
uddannelser kan fastsætte regler om adgangen til at
påklage afgørelser, der er truffet i henhold til
bemyndigelse efter stk. 1, herunder at afgørelserne
ikke skal kunne påklages. | | | Stk. 3.
Ministeren for forskning, innovation og videregående
uddannelser kan fastsætte regler om udøvelsen af de
beføjelser, som en anden statslig myndighed efter
forhandling med vedkommende minister bliver bemyndiget til at
udøve efter stk. 1.« | | | | | | § 2 | | | | | | I lov nr. 17 af 14. januar 1998 om
Danmarks Biblioteksskole foretages følgende
ændringer: | | | | | | 1. Lovens
titel affattes således: | | | | Lov om Danmarks
Biblioteksskole | | »Lov om Det
Informationsvidenskabelige Akademi« | | | | Almindelige bestemmelser | | | § 1.
Danmarks Biblioteksskole har som højere
uddannelsesinstitution under Kulturministeriet til opgave at give
videregående uddannelse og at drive forskning inden for
biblioteks- og informationsvidenskab indtil det højeste
videnskabelige niveau. | | 2. I § 1, stk. 1, ændres
»Danmarks Biblioteksskole« til: »Det
Informationsvidenskabelige Akademi«. | Stk. 2.
Biblioteksskolen skal værne om forskningsfriheden og bidrage
til at udbrede kendskab til arbejdsmetoder og resultater inden for
sit fagområde. | | 3. I § 1, stk. 2, § 2,
stk. 1, § 2, stk. 3, § 4,
stk. 2, § 5, stk. 3, 1. pkt., og § 5, stk. 4, 1. pkt.,
ændres »Biblioteksskolen« til:
»Akademiet«. | | | | Uddannelse og forskning | | | | | | § 2.
Biblioteksskolen varetager grund-, videre- og efteruddannelse inden
for sit fagområde. | | | Stk. 2.
Kulturministeren beslutter efter samråd med biblioteksskolen,
hvilke uddannelser biblioteksskolen skal udbyde. | | 4. I § 2, stk. 2, § 3,
stk. 3, § 4, stk. 1, § 4,
stk. 5, § 5, stk. 1, § 5,
stk. 2, § 6 og § 8, stk. 1 og 2, ændres
»biblioteksskolen« til: »akademiet«. | | | | Stk. 3.
Biblioteksskolen træffer selv afgørelse om den
forskning, der skal drives på skolen. | | 5. I § 2, stk. 3, ændres
»skolen« til: »akademiet«. | | | | § 3.
Kulturministeren fastsætter regler om: 1) Uddannelsernes indhold og
varighed. 2) Eksaminer og prøver, herunder
bedømmelse. 3) Adgang til uddannelserne. 4) Ansættelse af lærere og
videnskabelige medarbejdere. | | | 5) Klager til institutionen fra studerende
i forbindelse med eksaminer og prøver samt procedurer for
behandling heraf. | | 6. I § 3, stk. 1, nr. 5,
ændres »institutionen« til:
»akademiet«. | Stk. 2.
Kulturministeren kan fastsætte regler om: 1) Erhvervelse af ph.d.-graden. 2) Erhvervelse af doktorgraden. | | | Stk. 3.
Før kulturministeren fastsætter regler i henhold til
stk. 1 og 2, skal biblioteksskolen have lejlighed til at
udtale sig, hvis forslaget ikke kommer fra biblioteksskolen. | | | | | | Styrelse | | | | | | § 4.
Kulturministeren fastsætter nærmere regler om styrelse
af biblioteksskolen. | | | Stk. 2.
Biblioteksskolen ledes af en rektor, der træffer
afgørelse i alle sager, som ikke ved denne lov eller i
henhold til stk. 1 er henlagt til kulturministeren eller
biblioteksskolens kollegiale organer. | | 7. I § 4, stk. 2, § 4,
stk. 4, 2. pkt., § 5, stk. 2,
§ 6 og § 8,
stk. 1 og 2, ændres
»biblioteksskolens« til:
»akademiets«. | Stk. 3. Rektor
ansættes af kulturministeren. | | | Stk. 4. Der
nedsættes et eller flere kollegiale organer. Det
øverste kollegiale organ inddrages i sager om
biblioteksskolens overordnede interesser som uddannelses- og
forskningsinstitution og medvirker ved fastlæggelsen af
retningslinjer for skolens langsigtede virksomhed og
udvikling. | | 8. I § 4, stk. 4, 2. pkt.,
ændres »skolens« til:
»akademiets«. | Stk. 5.
Før kulturministeren fastsætter regler i henhold til
stk. 1, skal biblioteksskolen have lejlighed til at udtale
sig, hvis forslaget ikke kommer fra biblioteksskolen. | | | | | | Økonomiske forhold | | | | | | § 5.
Statens bevillinger til biblioteksskolen fastsættes på
de årlige bevillingslove. | | | Stk. 2.
Kulturministeren kan bestemme, at biblioteksskolen opkræver
betaling for deltagelse i undervisning og eksamen ved
biblioteksskolens 1) efter- og videreuddannelse, 2) åben uddannelse, 3) uddannelse af visse udenlandske
studerende og 4) uddannelse af ph.d.-studerende, hvis
uddannelse finansieres af eksterne midler. | | | Stk. 3.
Biblioteksskolen kan opkræve gebyr til hel eller delvis
dækning af udgifter i forbindelse med
optagelsesprøver, eksaminer for privatister og lignende.
Biblioteksskolens bibliotek kan desuden opkræve gebyrer i
forbindelse med for sen aflevering, bortkomst og beskadigelse af
bøger og andet udlånt materiale. | | 9. I § 5, stk. 3, 2. pkt., og § 7, stk. 1, ændres
»Biblioteksskolens« til:
»Akademiets«. | Stk. 4.
Biblioteksskolen kan modtage tilskud fra anden side end fra
bevillingslovene. Disse tilskud kan holdes adskilt fra statslige
bevillinger. Der kan oprettes fonde og legater for sådanne
tilskud. | | | | | | § 6.
Kulturministeren kan godkende, at biblioteksskolen indgår
aftaler af ikkekommerciel karakter med selvejende institutioner og
organisationer, der har tilknytning til biblioteksskolen, og hvis
hovedformål er knyttet til biblioteksskolens
formål. | | | | | | Klager m.v. | | | | | | § 7.
Biblioteksskolens afgørelser efter denne lov eller efter
regler fastsat i medfør af loven kan kun, for så vidt
angår klager over retlige spørgsmål,
påklages til kulturministeren, jf. dog stk. 2. | | | Stk. 2.
Kulturministeren fastsætter nærmere regler om adgangen
til at klage og kan herunder bestemme, at afgørelser med
undtagelse af klager over retlige spørgsmål ved
afgørelser om en studerendes retsstilling ikke skal kunne
indbringes for ministeren. | | | | | 10. Efter
§ 7 indsættes: »§ 7
a. Ministeren for forskning, innovation og
videregående uddannelser kan bemyndige en statslig myndighed
under ministeriet eller andre statslige myndigheder efter
forhandling med vedkommende minister til at udøve de
beføjelser, der i denne lov er tillagt ministeren. Stk. 2.
Ministeren for forskning, innovation og videregående
uddannelser kan fastsætte regler om adgangen til at
påklage afgørelser, der er truffet i henhold til
bemyndigelse efter stk. 1, herunder at afgørelserne
ikke skal kunne påklages. Stk. 3.
Ministeren for forskning, innovation og videregående
uddannelser kan fastsætte regler om udøvelsen af de
beføjelser, som en anden statslig myndighed efter
forhandling med vedkommende minister bliver bemyndiget til at
udøve efter stk. 1.« | | | | § 8.
Kulturministeren kan efter forslag fra biblioteksskolen godkende
undtagelser fra lovens bestemmelser blandt andet med henblik
på en forenkling af biblioteksskolens virksomhed. Stk. 2.
Kulturministeren kan fastsætte særlige regler for
biblioteksskolen eller dele heraf, der varetager særlige
opgaver, herunder biblioteksskolens bibliotek, eller hvor
særlige forhold tilsiger det, herunder samarbejde med andre
institutioner. | | | | | | | | § 3 | | | | | | I lov om videregående
kunstneriske uddannelsesinstitutioner under Kulturministeriet, jf.
lovbekendtgørelse nr. 889 af 21. september 2000, som
ændret ved lov nr. 1268 af 16. december 2009 og lov nr. 549
af 31. maj 2011, foretages følgende ændringer: | | | | Lov om videregående
kunstneriske uddannelsesinstitutioner under Kulturministeriet | | 1. I lovens
titel udgår »under
Kulturministeriet«. | | | | § 13. - - - | | | Stk. 4.
Designskolen Kolding og Danmarks Designskole kan opkræve et
gebyr fra deres studerende til dækning af forbrug af
fællesmaterialer. | | 2. I § 13, stk. 4, ændres
»Danmarks Designskole« til: »design- og
kunsthåndværkeruddannelserne ved Det Kongelige Danske
Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og
Konservering«. | | | | § 15. - - - | | 3. Efter
§ 15 indsættes: »§ 15
a. Ministeren for forskning, innovation og
videregående uddannelser kan bemyndige en statslig myndighed
under ministeriet eller andre statslige myndigheder efter
forhandling med vedkommende minister til at udøve de
beføjelser, der i denne lov er tillagt ministeren. Stk. 2.
Ministeren for forskning, innovation og videregående
uddannelser kan fastsætte regler om adgangen til at
påklage afgørelser, der er truffet i henhold til
bemyndigelse efter stk. 1, herunder at afgørelserne
ikke skal kunne påklages. Stk. 3.
Ministeren for forskning, innovation og videregående
uddannelser kan fastsætte regler om udøvelsen af de
beføjelser, som en anden statslig myndighed efter
forhandling med vedkommende minister bliver bemyndiget til at
udøve efter stk. 1.« | | | | | | § 4 | | | | | | I lov om erhvervsakademiuddannelser og
professionsbacheloruddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr.
882 af 8. august 2011, foretages følgende
ændringer: | | | | »Klager og tilsyn« | | 1. I
overskriften til kapitel 7 ændres
»og tilsyn« til: », tilsyn og
delegationsregler«. | | | | § 31. - - - | | 2. Efter
§ 31 indsættes i kapitel
7: Ȥ 31
a. Ministeren for forskning, innovation og
videregående uddannelser kan bemyndige en statslig myndighed
under ministeriet eller andre statslige myndigheder efter
forhandling med vedkommende minister til at udøve de
beføjelser, der i denne lov er tillagt ministeren. Stk. 2.
Ministeren for forskning, innovation og videregående
uddannelser kan fastsætte regler om adgangen til at
påklage afgørelser, der er truffet i henhold til
bemyndigelse efter stk. 1, herunder at afgørelserne
ikke skal kunne påklages. Stk. 3.
Ministeren for forskning, innovation og videregående
uddannelser kan fastsætte regler om udøvelsen af de
beføjelser, som en anden statslig myndighed efter
forhandling med vedkommende minister bliver bemyndiget til at
udøve efter stk. 1.« | | | | | | § 5 | | | | | | I lov nr. 1507 af 27. december 2009 om
friplads og stipendium til visse udenlandske studerende ved
erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser
foretages følgende ændring: | | | | § 3.
- - - | | 1. Efter
§ 3 indsættes: | | | | | | »§ 3
a. Ministeren for forskning, innovation og
videregående uddannelser kan bemyndige en statslig myndighed
under ministeriet eller andre statslige myndigheder efter
forhandling med vedkommende minister til at udøve de
beføjelser, der i denne lov er tillagt ministeren. Stk. 2.
Ministeren for forskning, innovation og videregående
uddannelser kan fastsætte regler om adgangen til at
påklage afgørelser, der er truffet i henhold til
bemyndigelse efter stk. 1, herunder at afgørelserne
ikke skal kunne påklages. Stk. 3.
Ministeren for forskning, innovation og videregående
uddannelser kan fastsætte regler om udøvelsen af de
beføjelser, som en anden statslig myndighed efter
forhandling med vedkommende minister bliver bemyndiget til at
udøve efter stk. 1.« | | | | | | § 6 | | | | | | I lov om medie- og
journalisthøjskolen, jf. lovbekendtgørelse nr. 851 af
8. september 2009, foretages følgende ændringer: | | | | | | 1.
Overskriften til kapitel 8 affattes
således: | | | | »De studerendes adfærd og
klageadgang« | | »De studerendes adfærd,
klageadgang og delegationsregler« | | | | § 42. - - - | | 2. Efter
§ 42 indsættes i kapitel
8: Ȥ 42
a. Ministeren for forskning, innovation og
videregående uddannelser kan bemyndige en statslig myndighed
under ministeriet eller andre statslige myndigheder efter
forhandling med vedkommende minister til at udøve de
beføjelser, der i denne lov er tillagt ministeren. Stk. 2.
Ministeren for forskning, innovation og videregående
uddannelser kan fastsætte regler om adgangen til at
påklage afgørelser, der er truffet i henhold til
bemyndigelse efter stk. 1, herunder at afgørelserne
ikke skal kunne påklages. Stk. 3.
Ministeren for forskning, innovation og videregående
uddannelser kan fastsætte regler om udøvelsen af de
beføjelser, som en anden statslig myndighed efter
forhandling med vedkommende minister bliver bemyndiget til at
udøve efter stk. 1.« | | | | | | § 7 | | | | | | I lov om erhvervsakademier for
videregående uddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr.
850 af 8. september 2009, foretages følgende
ændringer: | | | | | | 1.
Overskriften til kapitel 10 affattes
således: | | | | De studerendes adfærd og
klageadgang | | »De studerendes adfærd,
klageadgang og delegationsregler« | | | | § 47. - - - | | 2. Efter
§ 48 indsættes i kapitel
10: Ȥ 48
a. Ministeren for forskning, innovation og
videregående uddannelser kan bemyndige en statslig myndighed
under ministeriet eller andre statslige myndigheder efter
forhandling med vedkommende minister til at udøve de
beføjelser, der i denne lov er tillagt ministeren. Stk. 2.
Ministeren for forskning, innovation og videregående
uddannelser kan fastsætte regler om adgangen til at
påklage afgørelser, der er truffet i henhold til
bemyndigelse efter stk. 1, herunder at afgørelserne
ikke skal kunne påklages. Stk. 3.
Ministeren for forskning, innovation og videregående
uddannelser kan fastsætte regler om udøvelsen af de
beføjelser, som en anden statslig myndighed efter
forhandling med vedkommende minister bliver bemyndiget til at
udøve efter stk. 1.« | | | | | | § 8 | | | | | | I lov om professionshøjskoler
for videregående uddannelser, jf. lovbekendtgørelse
nr. 849 af 8. september 2009, foretages følgende
ændringer: | | | | | | 1.
Overskriften til kapitel 10 affattes
således: | | | | De studerendes adfærd og
klageadgang | | »De studerendes adfærd,
klageadgang og delegationsregler« | | | | § 48
a. - - - | | 2. Efter
§ 48 a indsættes i kapitel
10: | | | | | | Ȥ 48
b. Ministeren for forskning, innovation og
videregående uddannelser kan bemyndige en statslig myndighed
under ministeriet eller andre statslige myndigheder efter
forhandling med vedkommende minister til at udøve de
beføjelser, der i denne lov er tillagt ministeren. | | | Stk. 2.
Ministeren for forskning, innovation og videregående
uddannelser kan fastsætte regler om adgangen til at
påklage afgørelser, der er truffet i henhold til
bemyndigelse efter stk. 1, herunder at afgørelserne
ikke skal kunne påklages. | | | Stk. 3.
Ministeren for forskning, innovation og videregående
uddannelser kan fastsætte regler om udøvelsen af de
beføjelser, som en anden statslig myndighed efter
forhandling med vedkommende minister bliver bemyndiget til at
udøve efter stk. 1.« | | | | | | § 9 | | | | | | I lov nr. 579 af 9. juni 2006 om
uddannelsen til professionsbachelor som lærer i folkeskolen,
som ændret ved § 70 i lov nr. 562 af 6. juni 2007
og § 10 i lov nr. 140 af 9. februar 2010, foretages
følgende ændringer: | | | | | | 1.
Overskriften til kapitel 3 affattes
således: | | | | »Klageregler« | | »Klage- og
delegationsregler« | | | | § 13. - - - | | 2. Efter
§ 13 indsættes i kapitel
3: | | | Ȥ 13
a. Ministeren for forskning, innovation og
videregående uddannelser kan bemyndige en statslig myndighed
under ministeriet eller andre statslige myndigheder efter
forhandling med vedkommende minister til at udøve de
beføjelser, der i denne lov er tillagt ministeren. | | | Stk. 2.
Ministeren for forskning, innovation og videregående
uddannelser kan fastsætte regler om adgangen til at
påklage afgørelser, der er truffet i henhold til
bemyndigelse efter stk. 1, herunder at afgørelserne
ikke skal kunne påklages. | | | Stk. 3.
Ministeren for forskning, innovation og videregående
uddannelser kan fastsætte regler om udøvelsen af de
beføjelser, som en anden statslig myndighed efter
forhandling med vedkommende minister bliver bemyndiget til at
udøve efter stk. 1.« | | | | | | § 10 | | | | | | I lov nr. 315 af 19. april 2006 om
uddannelsen til professionsbachelor som pædagog, som
ændret ved § 71 i lov nr. 562 af 6. juni 2007 og
§ 11 i lov nr. 140 af 9. februar 2010, foretages
følgende ændringer: | | | | | | 1.
Overskriften til kapitel 3 affattes
således: | | | | »Klage« | | »Klage- og
delegationsregler« | | | | § 14. - - - | | 2. Efter
§ 14 indsættes i kapitel
3: | | | Ȥ 14
a. Ministeren for forskning, innovation og
videregående uddannelser kan bemyndige en statslig myndighed
under ministeriet eller andre statslige myndigheder efter
forhandling med vedkommende minister til at udøve de
beføjelser, der i denne lov er tillagt ministeren. | | | Stk. 2.
Ministeren for forskning, innovation og videregående
uddannelser kan fastsætte regler om adgangen til at
påklage afgørelser, der er truffet i henhold til
bemyndigelse efter stk. 1, herunder at afgørelserne
ikke skal kunne påklages. | | | Stk. 3.
Ministeren for forskning, innovation og videregående
uddannelser kan fastsætte regler om udøvelsen af de
beføjelser, som en anden statslig myndighed efter
forhandling med vedkommende minister bliver bemyndiget til at
udøve efter stk. 1.« | | | | | | § 11 | | | | | | I lov om Centre for Videregående
Uddannelse og andre selvejende institutioner for videregående
uddannelser m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 228 af 17. marts
2006, som ændret ved § 1 i lov nr. 576 af 9. juni
2006 og § 9 i lov nr. 140 af 9. februar 2010, foretages
følgende ændringer: | | | | | | 1.
Overskriften til kapitel 8 affattes
således: | | | | »Klage« | | »Klage- og
delegationsregler« | | | | | | 2. Før
§ 28 indsættes i kapitel
8: | § 27
k. - - - | | Ȥ 27
l. Ministeren for forskning, innovation og
videregående uddannelser kan bemyndige en statslig myndighed
under ministeriet eller, efter forhandling med vedkommende
minister, andre statslige myndigheder til at udøve de
beføjelser, der i denne lov er tillagt ministeren. | | | Stk. 2.
Ministeren for forskning, innovation og videregående
uddannelser kan fastsætte regler om adgangen til at
påklage afgørelser, der er truffet i henhold til
bemyndigelse efter stk. 1, herunder at afgørelserne
ikke skal kunne påklages. | | | Stk. 3.
Ministeren for forskning, innovation og videregående
uddannelser kan fastsætte regler om udøvelsen af de
beføjelser, som en anden statslig myndighed efter
forhandling med vedkommende minister bliver bemyndiget til at
udøve efter stk. 1.« | | | | | | § 12 | | | | | | I lov om specialpædagogisk
støtte ved videregående uddannelser, jf.
lovbekendtgørelse nr. 210 af 1. marts 2007, som ændret
ved § 2 i lov nr. 78 af 27. januar 2010, foretages
følgende ændring: | | | | § 17. - - - | | 1. Efter
§ 17 indsættes i kapitel
8: | | | Ȥ 17
a. Ministeren for forskning, innovation og
videregående uddannelser kan bemyndige en statslig myndighed
under ministeriet eller andre statslige myndigheder efter
forhandling med vedkommende minister til at udøve de
beføjelser, der i denne lov er tillagt ministeren eller
styrelsen. | | | Stk. 2.
Ministeren for forskning, innovation og videregående
uddannelser kan fastsætte regler om adgangen til at
påklage afgørelser, der er truffet i henhold til
bemyndigelse efter stk. 1, herunder at afgørelserne
ikke skal kunne påklages. | | | Stk. 3.
Ministeren for forskning, innovation og videregående
uddannelser kan fastsætte regler om udøvelsen af de
beføjelser, som en anden statslig myndighed efter
forhandling med vedkommende minister bliver bemyndiget til at
udøve efter stk. 1.« | | | | | | § 13 | | | | | | I lov nr. 224 af 27. marts 1996 om
forskning ved arkiver, biblioteker, museer m.v. foretages
følgende ændring: | | | | § 1.
Loven gælder for arkiver, biblioteker, museer samt visse
andre institutioner under Kulturministeriet, hvor forskning er en
væsentlig forudsætning for varetagelsen af
institutionens hovedopgave. Loven gælder ikke for
institutioner, der er omfattet af lov om videregående
kunstneriske uddannelsesinstitutioner under Kulturministeriet eller
lov om Danmarks Biblioteksskole. Stk. 2. - -
- | | 1. I § 1, stk. 1, 2. pkt.,
udgår »under Kulturministeriet eller lov om Danmarks
Biblioteksskole«. | | | | | | § 14 | | | | | | I lov om afgift af lønsum m.v.,
jf. lovbekendtgørelse nr. 466 af 22. maj 2006, som
ændret bl.a. ved lov nr. 526 af 17. juni 2008, § 2
i lov nr. 520 af 12. juni 2009 og senest ved § 1 i lov
nr. 1361 af 8. december 2010, foretages følgende
ændring: | § 1.
- - - | | | Stk. 2.
Afgiftspligten efter stk. 1, 1. pkt., omfatter ikke
virksomhedens aktiviteter vedrørende: | | | - - - | | | 11) arbejdsmarkedsuddannelser og enkeltfag
optaget i en fælles kompetencebeskrivelse omfattet af lov om
arbejdsmarkedsuddannelser m.v., danskuddannelse omfattet af lov om
danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl., særlige
kompetencegivende voksenuddannelser omfattet af lov om
erhvervsrettet grunduddannelse og videregående uddannelse
(videreuddannelsessystemet) for voksne, erhvervsrettet uddannelse
omfattet af lov om åben uddannelse (erhvervsrettet
voksenuddannelse) m.v., deltidsuddannelser omfattet af
universitetsloven, åben uddannelse omfattet af lov om
videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner under
Kulturministeriet og maritime uddannelser omfattet af lov om
maritime uddannelser og uddannelser omfattet af lov om
professionshøjskoler for videregående uddannelser, dog
ikke professionshøjskolers udbud af kurser og andre
aktiviteter som indtægtsdækket virksomhed. | | 1. I § 1, stk. 2, nr. 11,
udgår »under Kulturministeriet«. | | | | | | § 15 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2012. | | | Stk. 2. Lovens
§ 3, nr. 3, finder ikke anvendelse på institutioner
og uddannelser, som kulturministeren har ressortansvaret for. | | | Stk. 3.
Følgende love ophæves: | | | 1) Lov om uddannelse til
håndarbejdslærer, jf. lovbekendtgørelse nr. 982
af 1. november 2000. | | | 2) Lov om uddannelse til ernærings-
og husholdningsøkonom, jf. lovbekendtgørelse nr. 983
af 1. november 2000. 3) Lov nr. 93 af 15. februar 1989 om
sammenlægning og nedlæggelse af seminarier. | | | | | | § 16 | | | | | | Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland. |
|