Fremsat den 16. november 2011 af
ministeren for forskning, innovation og videregående
uddannelser (Morten Østergaard)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser og lov
om erhvervsrettet grunduddannelse og videregående uddannelse
(videreuddannelsessystemet) for voksne
(Hjemmel for udbud af
ingeniøruddannelser på Aarhus Universitet som
følge af universitetets sammenlægning med
Ingeniørhøjskolen i Århus)
§ 1
I lov om erhvervsakademiuddannelser og
professionsbacheloruddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr.
882 af 8. august 2011, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 13, stk. 3, 1. pkt.,
indsættes efter »stk. 1 og 2«: », jf.
dog stk. 4«.
2. I
§ 13 indsættes efter
stk. 3 som nyt stykke:
»Stk. 4.
Ministeren for forskning, innovation og videregående
uddannelser kan godkende, at Aarhus Universitet efter
sammenlægning med Ingeniørhøjskolen i
Århus kan udbyde professionsbacheloruddannelser inden for
ingeniørområdet.«
Stk. 4 bliver herefter
stk. 5.
3. I
§ 13, stk. 4, der bliver
stk. 5, ændres »stk. 1-3« til:
»stk. 1-4«.
§ 2
I lov om erhvervsrettet grunduddannelse og
videregående uddannelse (videreuddannelsessystemet) for
voksne, jf. lovbekendtgørelse nr. 881 af 8. august 2011,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 15 e, stk. 3, 1. pkt.,
indsættes efter »stk. 1 og 2«: », jf.
dog stk. 4«.
2. I
§ 15 e indsættes efter
stk. 3 som nyt stykke:
»Stk. 4.
Ministeren for forskning, innovation og videregående
uddannelser kan godkende, at Aarhus Universitet efter
sammenlægning med Ingeniørhøjskolen i
Århus kan udbyde diplomuddannelser inden for
ingeniørområdet.«
Stk. 4 bliver herefter
stk. 5.
3. I
§ 15 e, stk. 4, der
bliver stk. 5, ændres »stk. 1-3« til:
»stk. 1-4«.
§ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2012.
Stk. 2. Aarhus
Universitet kan efter sammenlægning med
Ingeniørhøjskolen i Århus udbyde
professionsbacheloruddannelser inden for
ingeniørområdet og diplomuddannelser inden for
ingeniørområdet inden for rammerne af de
udbudsgodkendelser, der er meddelt til
Ingeniørhøjskolen i Århus efter lov om
erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser og lov
om erhvervsrettet grunduddannelse og videregående uddannelse
(videreuddannelsessystemet) for voksne.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | | 1. | Indledning | 2. | Baggrund | 3. | Lovforslagets indhold | | 3.1. | Gældende ret | | 3.2. | Den foreslåede ordning | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for stat, regioner og kommuner | 5. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | 6. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for borgerne | 7. | Miljømæssige
konsekvenser | 8. | Forholdet til EU-retten | 9. | Høring | 10. | Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
Lovforslaget skaber den
fornødne hjemmel for godkendelse af nye uddannelsesudbud
inden for professionsbachelor- og diplomuddannelser inden for
ingeniørområdet på Aarhus Universitet. Der
skabes også hjemmel til genakkreditering af de eksisterende
professionsbachelor- og diplomuddannelser inden for
ingeniørområdet, som efter sammenlægningen af de
to institutioner udbydes på Aarhus Universitet.
Med lovforslaget etableres
endvidere det retlige grundlag for, at Aarhus Universitet vil kunne
fortsætte Ingeniørhøjskolen i Århus'
udbud af professionsbachelor- og diplomuddannelser inden for
ingeniørområdet efter en sammenlægning af de to
institutioner.
2. Baggrund
Lovforslaget er en
udmøntning af aftale af 31. maj 2011 mellem
Socialdemokraterne, Det Radikale Venstre, Venstre, Dansk Folkeparti
og Det Konservative Folkeparti om en sammenlægning af
Ingeniørhøjskolen i Århus og Aarhus
Universitet. Aftalen er et tillæg til aftale om
professionshøjskoler for videregående uddannelser af
2. marts 2007, hvorefter ingeniørhøjskolerne senest i
2014 skal indgå i professionshøjskolerne.
Partierne bakker fortsat op om
aftalen af 2. marts 2007 om professionshøjskoler for
videregående uddannelse, der skal skabe og fastholde
attraktive uddannelsesmiljøer overalt i landet. Det betyder,
at professionsbacheloruddannelserne samles i
professionshøjskolerne, der har til opgave, at:
styrke professionsbacheloruddannelsernes faglighed,
- skabe attraktive
studiemiljøer, som tiltrækker og fastholder endnu
flere studerende i et udfordrende og udviklende miljø,
- udvikle
praksisnære videregående uddannelser og efter- og
videreuddannelse, der på et internationalt fagligt niveau
imødekommer behovet for kvalificeret arbejdskraft i
såvel den private som den offentlige sektor og
- sikre regional
uddannelsesdækning.
Med aftalen blev der lavet en
særlig ordning for ingeniørområdet, der skulle
tage højde for ingeniørhøjskolernes
særlige situation med vigende tilgang fra
erhvervsuddannelserne m.v.
Partierne bag aftalen om
professionshøjskoler for videregående uddannelser har
i lyset heraf drøftet en konkret fusionsansøgning fra
Ingeniørhøjskolen i Århus og Aarhus
Universitet, som har udmøntet sig i tillægsaftalen af
31. maj 2011.
Partierne er enige om at
imødekomme fusionsansøgningen fra
Ingeniørhøjskolen i Århus og Aarhus Universitet
med henblik på at sikre den fremtidige efterspørgsel
af ingeniører i Midt- og Vestjylland og sådan, at
Aarhus Universitet som den fortsættende institution kan
fortsætte Ingeniørhøjskolen i Århus'
uddannelsesudbud. Ingeniørhøjskolen i Århus vil
efter sammenlægningen ikke være omfattet af den i lov
om professionshøjskoler for videregående uddannelser
fastlagte ordning for ingeniørhøjskolerne med henblik
på en sammenlægning med en professionshøjskole
senest i 2014.
Ved en ændring af
universitetsloven, jf. lov nr. 634 af 14. juni 2011, er der skabt
hjemmel til, at Aarhus Universitet kan sammenlægges med
Ingeniørhøjskolen i Århus.
Tillægsaftalen af 31. maj
2011 nødvendiggør, at der tilvejebringes retligt
grundlag for, at Aarhus Universitet, der er den fortsættende
institution, kan udbyde professionsbachelor- og diplomuddannelser
inden for ingeniørområdet inden for rammerne af de
udbudsgodkendelser, der er meddelt til
Ingeniørhøjskolen i Århus efter lov om
erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser og lov
om erhvervsrettet grunduddannelse og videregående uddannelse
(videreuddannelsessystemet) for voksne. Dermed kan Aarhus
Universitet videreføre Ingeniørhøjskolen i
Århus' udbud af professionsbachelor- og diplomuddannelser
inden for ingeniørområdet. Der skabes samtidig hjemmel
til genakkreditering og godkendelse af eksisterende og nye
uddannelsesudbud inden for professionsbachelor- og
diplomuddannelser inden for ingeniørområdet på
Aarhus Universitet.
Det forventes, at der på et
senere tidspunkt fremsættes et lovforslag, der generelt
forholder sig til, at universiteter, der sammenlægges med en
ingeniørhøjskole, kan fortsætte
ingeniørhøjskolens udbud og sikre, at universiteter,
der allerede har udbud af diplomingeniøruddannelser m.v.,
kan godkendes til nye udbud i forlængelse af de
bestående udbud.
3. Lovforslagets indhold
3.1. Gældende ret
Professionsbacheloruddannelser
inden for ingeniørområdet
(diplomingeniøruddannelser) efter lov om
erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser og
diplomuddannelser inden for ingeniørområdet efter lov
om erhvervsrettet grunduddannelse og videregående uddannelse
(videreuddannelsessystemet) for voksne udbydes i dag på
følgende institutioner: Aarhus Universitet (Herning),
Danmarks Tekniske Universitet, Ingeniørhøjskolen i
København, Ingeniørhøjskolen i Århus,
Syddansk Universitet (Odense og Sønderborg),
Professionshøjskolen VIA (Horsens) og Aalborg Universitet
(Esbjerg og Aalborg).
Et universitet kan kun godkendes
til udbud af professionsbachelor- og diplomuddannelser inden for
ingeniørområdet, hvis behovet for de
pågældende uddannelser ikke kan eller forventes at
kunne dækkes af en professionshøjskole,
ingeniørhøjskole eller et erhvervsakademi efter
§ 13, stk. 3, 1. pkt., i lov om
erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser og
§ 15 e, stk. 3, 1 pkt., i lov om lov om
erhvervsrettet grunduddannelse og videregående uddannelse
(videreuddannelsessystemet) for voksne.
Aarhus Universitet vil
således efter en sammenlægning alene godkendes til at
videreføre ingeniørhøjskolens udbud af
diplomingeniøruddannelserne, hvis en nærmere
undersøgelser viser, at de ovennævnte betingelser er
opfyldt, herunder at Professionshøjskolen VIA (Horsens) ikke
kan dække behovet for uddannelserne fuldt ud.
Diplomingeniøruddannelser og
diplomuddannelser (efteruddannelse), der udbydes på
universiteter, følger de almindelige bestemmelser om
uddannelserne i lov om erhvervsakademiuddannelser og
professionsbacheloruddannelser og lov om erhvervsrettet
grunduddannelse og videregående uddannelse
(videreuddannelsessystemet) for voksne og regler fastsat i
medfør af de nævnte love. Lovene fastsætter
regler om bl.a. akkreditering af uddannelse og udbud,
uddannelsernes tilrettelæggelse og struktur, praktik,
kvalitetssikring og kvalitetsudvikling, studieordninger, adgang,
indskrivning, orlov, prøver og eksamen, bedømmelse,
anvendelse af det fælleseuropæiske pointsystem ECTS, de
studerendes pligt til at deltage i uddannelsesforløb,
lærerkvalifikationer, merit, bistand til studerende som led i
fastholdelsesarbejdet, uddannelsesforsøg, klage og
tilsyn.
3.2. Den foreslåede
ordning
Den foreslåede ordning skal
give mulighed for at imødekomme et ønske fra
bestyrelserne for Ingeniørhøjskolen i Århus og
Aarhus Universitet om at sammenlægge institutionerne med
videreførelse af det nuværende udbud.
Målet med
sammenlægningen er at styrke den faglige udvikling ved at
udbygge de to institutioners eksisterende samarbejde og skabe
synergi mellem Ingeniørhøjskolen i Århus'
tætte tilknytning til erhvervslivet og universitetets
teknisk-videnskabelige forskning. Med en sammenlægning samles
alle ingeniørfaglige uddannelser i Aarhus på Aarhus
Universitet, der herefter vil kunne udbyde professionsbachelor- og
diplomuddannelser inden for ingeniørområdet,
civilingeniøruddannelser og forskeruddannelser (ph.d.)
på ingeniørområdet, ligesom Danmarks Tekniske
Universitet, Aalborg Universitet og Syddansk Universitet kan i
dag.
Ønsket om en
sammenlægning er yderligere begrundet i, at den fremtidige
efterspørgsel efter ingeniører i Midt- og Vestjylland
bedre kan imødekommes til gavn for den regionale
erhvervsudvikling.
Det foreslås, at Aarhus
Universitet efter sammenlægningen kan udbyde
professionsbachelor- og diplomuddannelser inden for
ingeniørområdet og fortsætte
Ingeniørhøjskolen i Århus' udbud af disse
uddannelser, idet udbudsgodkendelserne videreføres uden
fornyet akkreditering og godkendelse.
Ved denne lovændring
får Aarhus Universitet således mulighed for efter
sammenlægningen at videreføre de uddannelsesudbud, som
Ingeniørhøjskolen i Århus har været
godkendt til i medfør af lov om erhvervsakademiuddannelser
og professionsbacheloruddannelser og lov om erhvervsrettet
grunduddannelse og videregående uddannelse
(videreuddannelsessystemet) for voksne, og inden for de rammer, der
følger af udbudsgodkendelserne. Aarhus Universitets udbud af
professionsbachelor- og diplomuddannelser inden for
ingeniørområdet i øvrigt vil ved akkreditering
blive vurderet i henhold til de af ministeren for forskning,
innovation og videregående uddannelsers fastsatte kriterier
for videregående erhvervsrettede uddannelser.
Det foreslås også, at
ministeren for forskning, innovation og videregående
uddannelser får mulighed for at godkende Aarhus Universitet
til nye udbud af professionsbachelor- og diplomuddannelser inden
for ingeniørområdet efter sammenlægningen med
Ingeniørhøjskolen i Århus, ligesom ministeren
kan anvende denne hjemmel ved genakkreditering af de uddannelser,
der ved sammenlægningen overføres til Aarhus
Universitet.
Med forslaget vil Aarhus
Universitet få samme mulighed for at udbyde
professionsbachelor- og diplomuddannelser inden for
ingeniørområdet, som Ingeniørhøjskolen i
Århus havde inden sammenlægningen inden for rammerne af
de udbudsgodkendelser, der er meddelt til
Ingeniørhøjskolen i Århus efter lov om
erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser og lov
om erhvervsrettet grunduddannelse og videregående uddannelse
(videreuddannelsessystemet) for voksne.
Godkendelse af nye uddannelser og
udbud, samt proceduren herfor vil følge de almindelige
bestemmelser i lov om erhvervsakademiuddannelser og
professionsbacheloruddannelser og for diplomuddannelser i lov om
erhvervsrettet grunduddannelser og videregående uddannelse
(videreuddannelsessystemet) for voksne. Det indebærer, at
Aarhus Universitet ansøger ministeren for forskning,
innovation og videregående uddannelser om godkendelse af en
ny uddannelse eller udbud. Hvis ansøgningen skønnes
at kunne imødekommes, igangsættes der en
akkrediteringsproces med inddragelse af Akkrediteringsrådet.
Hvis uddannelsen eller udbuddet akkrediteres positivt, kan
ministeren godkende uddannelsen eller udbuddet. Udbuddet vil i
lighed med professionshøjskolers øvrige udbud af
professionsbacheloruddannelser indgå i den løbende
akkrediteringsplan, der gælder for udbud af
professionsbacheloruddannelser, som fastsættes af
ministeren.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner
Lovforslaget har ingen
økonomiske og administrative konsekvenser for stat, regioner
eller kommuner.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ingen
økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser
for borgerne
Lovforslaget har ingen
administrative konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke
EU-retlige aspekter.
9. Høring
Et udkast til lovforslaget har
været sendt i høring hos Aalborg Universitet, Aarhus
Universitet, Danmarks Tekniske Universitet, Danske Universiteter,
Ingeniørforeningen i Danmark,
Ingeniørhøjskolen i København,
Ingeniørhøjskolen i Århus,
Professionshøjskolernes Rektorkollegium,
Professionshøjskolernes Bestyrelsesforening, Syddansk
Universitet og VIA University College.
10. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/ mindre udgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
(Lov om erhvervsakademiuddannelser og
professionsbacheloruddannelser)
Til nr. 1 (§ 13, stk. 3, 1.
pkt.)
Der er tale om en henvisning til
det foreslåede § 1, nr. 2.
Til nr. 2 (§ 13)
Ministeren for forskning, innovation og videregående
uddannelser kan efter den foreslåede bestemmelse godkende
Aarhus Universitets udbud af professionsbacheloruddannelser inden
for ingeniørområdet efter en sammenlægning med
Ingeniørhøjskolen i Århus. Ministeren kan
ligeledes anvende denne hjemmel ved genakkreditering af de
uddannelser, der ved sammenlægningen overføres til
Aarhus Universitet.
Bemyndigelsen vil efter
sammenlægningen af Ingeniørhøjskolen i
Århus og Aarhus Universitet, jf. universitetslovens
§ 40 a, kunne bringes i anvendelse, hvis Aarhus
Universitet måtte ønske at udbyde nye
professionsbacheloruddannelser inden for
ingeniørområdet.
Den indholdsmæssige styring
af professionsbacheloruddannelser inden for
ingeniørområdet, der er omfattet af den
foreslåede bemyndigelse, følger fortsat de
øvrige bestemmelser om uddannelserne i lov om
erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser.
Der henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger pkt. 3.2.
Til nr. 3 (§ 13, stk. 4)
Der er tale om en
konsekvensændring som følge af det foreslåede
§ 1, nr. 1.
Til § 2
(Lov om erhvervsrettet grunduddannelse
og videregående uddannelse (videreuddannelsessystemet) for
voksne)
Til nr. 1 (§ 15 e, stk. 3, 1.
pkt.)
Der er tale om en henvisning til
det foreslåede § 2, nr. 2.
Til nr. 2 (§ 15 e)
Ministeren for forskning,
innovation og videregående uddannelser kan efter den
foreslåede bestemmelse godkende Aarhus Universitets udbud af
diplomuddannelser inden for ingeniørområdet efter en
sammenlægning med Ingeniørhøjskolen i
Århus. Ministeren kan ligeledes anvende denne hjemmel ved
genakkreditering af de uddannelser, der ved sammenlægningen
overføres til Aarhus Universitet.
Bemyndigelsen vil efter
sammenlægningen af Ingeniørhøjskolen i
Århus og Aarhus Universitet, jf. universitetslovens
§ 40 a, kunne bringes i anvendelse, hvis Aarhus
Universitet måtte ønske at udbyde nye
diplomuddannelser inden for ingeniørområdet.
Den indholdsmæssige styring
af diplomuddannelser inden for ingeniørområdet, der er
omfattet af den foreslåede bemyndigelse, følger
fortsat de øvrige bestemmelser om uddannelserne i lov om
erhvervsrettet grunduddannelse og videregående uddannelse
(videreuddannelsessystemet) for voksne.
Der henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger pkt. 3.2.
Til nr. 3 (§ 15 e, stk. 4)
Der er tale om en
konsekvensændring som følge af det foreslåede
§ 2, nr. 1.
Til § 3
Til stk. 1
Det foreslås, at loven
træder i kraft den 1. januar 2012, idet Aarhus Universitet og
Ingeniørhøjskolen i Århus sammenlægges
pr. denne dato.
Til stk. 2
Med overgangsbestemmelsen
foreslås det, at Aarhus Universitet efter
sammenlægningen med Ingeniørhøjskolen i
Århus får hjemmel til at udbyde professionsbachelor- og
diplomuddannelser inden for ingeniørområdet inden for
rammerne af de udbudsgodkendelser, der er meddelt til
Ingeniørhøjskolen i Århus efter lov om
erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser og lov
om erhvervsrettet grunduddannelse og videregående uddannelse
(videreuddannelsessystemet) for voksne.
Udbudsgodkendelser, der er meddelt
til Ingeniørhøjskolen i Århus efter lov om
erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser og lov
om erhvervsrettet grunduddannelse og videregående uddannelse
(videreuddannelsessystemet) for voksne videreføres af Aarhus
Universitet. Videreførelsen af udbudsgodkendelserne
forudsætter, at udbuddet sker inden for rammerne af
udbudsgodkendelserne.
Det betyder, at de
professionsbachelor- og diplomuddannelser inden for
ingeniørområdet, som inden sammenlægningen har
været udbudt af Ingeniørhøjskolen i Århus
videreføres af Aarhus Universitet uden fornyet akkreditering
og godkendelse. Såfremt at der i forbindelse med den
løbende akkreditering er givet en betinget akkreditering, er
det Aarhus Universitets ansvar, at de fastsatte kriterier for
relevans og kvalitet er opfyldt inden for tidsfristen.
Såfremt uddannelserne
ændres i forbindelse med videreførelsen, skal de
godkendes og akkrediteres på ny efter de gældende
regler. Når alle de eksisterende uddannelser, der
overføres til Aarhus Universitet, ved udløbet af
deres godkendelse har været igennem en genakkreditering, vil
overgangsbestemmelsen ikke længere finde anvendelse.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt
med gældende lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om erhvervsakademiuddannelser og
professionsbacheloruddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr.
882 af 8. august 2011, foretages følgende
ændringer: | | | | § 13. - - - | | 1. I § 13, stk. 3, 1. pkt.,
indsættes efter »stk. 1 og 2«: », jf.
dog stk. 4«. | Stk. 3.
Undervisningsministeren kan godkende, at en uddannelsesinstitution,
der ikke er en professionshøjskole, kan udbyde en
professionsbacheloruddannelse, hvis der er et behov for udbud af
uddannelsen, som ikke kan eller forventes at kunne dækkes af
udbud, der er godkendt efter stk. 1 og 2. En godkendelse efter
1. pkt. kan kun gives til en uddannelsesinstitution inden for den
offentlige forvaltning med statslig godkendelse til udbud af en
eller flere videregående uddannelser. | | 2. I § 13 indsættes efter
stk. 3 som nyt stykke: »Stk. 4.
Ministeren for forskning, innovation og videregående
uddannelser kan godkende, at Aarhus Universitet efter
sammenlægning med Ingeniørhøjskolen i
Århus kan udbyde professionsbacheloruddannelser inden for
ingeniørområdet.« Stk. 4 bliver herefter stk. 5. | | | | § 13. - -
- | | 3. I § 13, stk. 4, der bliver
stk. 5, ændres »stk. 1-3« til:
»stk. 1-4«. | | | | | | § 2 | | | | | | I lov om erhvervsrettet grunduddannelse
og videregående uddannelse (videreuddannelsessystemet) for
voksne, jf. lovbekendtgørelse nr. 881 af 8. august 2011,
foretages følgende ændringer: | | | | § 15
e. - - - | | 1. I § 15 e, stk. 3, 1. pkt.,
indsættes efter »stk. 1 og 2«: », jf.
dog stk. 4«. | Stk. 3.
Undervisningsministeren kan godkende, at en uddannelsesinstitution,
der ikke er en professionshøjskole, kan udbyde en
diplomuddannelse, hvis der er et behov for udbud af uddannelsen,
som ikke kan eller forventes at kunne dækkes af udbud, der er
godkendt efter stk. 1 og 2. En godkendelse efter 1. pkt. kan
kun gives til en uddannelsesinstitution inden for den offentlige
forvaltning med statslig godkendelse til udbud af en eller flere
videregående uddannelser. | | 2. I § 15 e indsættes efter
stk. 3 som nyt stykke: »Stk. 4.
Ministeren for forskning, innovation og videregående
uddannelser kan godkende, at Aarhus Universitet efter
sammenlægning med Ingeniørhøjskolen i
Århus kan udbyde diplomuddannelser inden for
ingeniørområdet.« Stk. 4 bliver herefter stk. 5. | | | | § 15
e. - - - Stk. 4. En
godkendelse efter stk. 1-3 gives til tidsbegrænset at
dække behovet for udbuddet i et nærmere bestemt
geografisk område af den pågældende
uddannelse. | | 3. I § 15 e, stk. 4, der bliver
stk. 5, ændres »stk. 1-3« til:
»stk. 1-4«. | | | | | | § 3 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2012. | | | Stk. 2. Aarhus
Universitet kan efter sammenlægning med
Ingeniørhøjskolen i Århus udbyde
professionsbacheloruddannelser inden for
ingeniørområdet og diplomuddannelser inden for
ingeniørområdet inden for rammerne af de
udbudsgodkendelser, der er meddelt til
Ingeniørhøjskolen i Århus efter lov om
erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser og lov
om erhvervsrettet grunduddannelse og videregående uddannelse
(videreuddannelsessystemet) for voksne. |
|