Fremsat den 21. november 2011 af social-
og integrationsministeren (Karen Hækkerup)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om social pension
(Forhøjelse af folkepensionsalder og
seniorførtidspension m.v.)
§ 1
I lov om social pension, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1005 af 19. august 2010, som
ændret ved lov nr. 1603 af 22. december 2010, foretages
følgende ændringer:
1. § 1 a,
stk. 1, affattes således:
Ȥ 1
a. Folkepensionsalderen er:
1) 65 år for
personer, der er født før den 1. januar 1954.
2) 65½
år for personer, der er født i perioden fra den 1.
januar 1954 til den 30. juni 1954.
3) 66 år for
personer, der er født i perioden fra den 1. juli 1954 til
den 31. december 1954.
4) 66½
år for personer, der er født i perioden fra den 1.
januar 1955 til den 30. juni 1955.
5) 67 år for
personer, der er født efter den 30. juni 1955.«
2. I
§ 15 d, stk. 1, ændres
»1.000 timer« til: »750 timer«.
3. § 17,
stk. 1, 1. pkt., affattes således:
»Kommunalbestyrelsen skal i henhold til
§ 5 i lov om retssikkerhed og administration på det
sociale område behandle en henvendelse om
førtidspension i forhold til alle de muligheder, der findes
for at yde hjælp efter den sociale lovgivning, jf. dog stk.
3-4.«
4. § 17,
stk. 1, 2. og 3. pkt.,
ophæves.
5. I
§ 17 indsættes som stk. 3-5:
»Stk. 3. Personer,
som ønsker, at kommunalbestyrelsen alene tager stilling til
spørgsmålet om førtidspension, kan anmode
herom. I sådanne tilfælde træffer
kommunalbestyrelsen afgørelse om, at sagen på det
foreliggende dokumentationsgrundlag overgår til behandling
efter reglerne om førtidspension.
Stk. 4. Personer med
langvarig og aktuel tilknytning til arbejdsmarkedet kan fra 5
år før folkepensionsalderen ansøge om
førtidspension (seniorførtidspension).
Kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om, at en sag
overgår til behandling efter reglerne om
førtidspension på det foreliggende
dokumentationsgrundlag, når ansøgeren er 5 år
eller kortere tid fra folkepensionsalderen og har haft en langvarig
og aktuel tilknytning til arbejdsmarkedet. Der
iværksættes ikke beskæftigelsesrettede tilbud for
at udvikle arbejdsevnen. Kommunalbestyrelsen kan dog indhente nye
oplysninger til brug for sagens afgørelse.
Stk. 5. Social- og
integrationsministeren fastsætter regler for vurderingen af
opfyldelse af kravet om langvarig og aktuel tilknytning til
arbejdsmarkedet, jf. stk. 4.«
6. I
§ 18 indsættes efter
»foranstaltninger«: », jf. dog § 17, stk. 3
og 4«.
7. I
§ 19 indsættes efter stk. 1
som nyt stykke:
»Stk. 2. Stk. 1,
nr. 1 og 2, finder ikke anvendelse ved behandlingen af
ansøgninger indgivet i henhold til § 17, stk.
4.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 3.
8. I
§ 21, stk. 1, ændres
»§ 17, stk. 1, 3. pkt.« til: »§ 17,
stk. 3, 2. pkt.«.
9. I
§ 21 indsættes som stk. 2:
»Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen skal træffe afgørelse om
førtidspension senest 6 måneder efter tidspunktet for
kommunens modtagelse af ansøgning om førtidspension
efter § 17, stk. 4. Tidspunktet for modtagelse af
ansøgningen skal fremgå af sagen og meddeles den
pågældende, når kommunen træffer
afgørelse om sagens overgang til behandling efter reglerne
om førtidspension. Hvis fristen i særlige
tilfælde ikke kan overholdes, skal pågældende
have en redegørelse for, hvad der er årsag til den
forlængede sagsbehandlingstid, og besked om, hvornår
sagen forventes afgjort.«
10. I
§ 29, stk. 1, nr. 4, ændres
»30.000 kr.« til: »60.000 kr.«.
11. § 33,
stk. 2, affattes således:
»Stk. 2.
Førtidspension udbetales månedsvis bagud med virkning
fra den 1. i måneden efter, at der er truffet
afgørelse om førtidspension. Træffes
afgørelse om førtidspension efter udløbet af
fristen i § 21, stk. 1, udbetales førtidspension
med virkning fra den 1. i måneden efter, at der er
forløbet 3 måneder, fra behandlingen af
førtidspensionssagen er påbegyndt. Træffes
afgørelse om førtidspension efter udløbet af
fristen i § 21, stk. 2, udbetales førtidspension med
virkning fra den 1. i måneden efter, at der er
forløbet 6 måneder fra det tidspunkt,
ansøgningen er modtaget i kommunen. Førtidspension
udbetales tidligst fra den 1. i måneden efter, at
betingelserne for tilkendelse af førtidspension er
opfyldt.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2012, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. § 1, nr.
2-11, træder i kraft den 1. januar 2014.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets
formål og baggrund
3. Lovforslagets
elementer
3.1. Fremrykning af
forhøjelsen af folkepensionsalderen
3.1.1.
Gældende ret
3.1.2.
Lovforslagets indhold
3.2.
Indførelse af seniorførtidspension
3.2.1.
Gældende ret
3.2.2. Social og
Integrationsministeriets overvejelser
3.2.3.
Lovforslagets indhold
3.3.
Forhøjelse af bundfradraget
3.3.1.
Gældende ret
3.3.2.
Lovforslagets indhold
3.4. Reduceret
beskæftigelseskrav ved opsat pension
3.4.1.
Gældende ret
3.4.2.
Lovforslagets indhold
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
5.
Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
6. Administrative
konsekvenser for borgerne
7.
Miljømæssige konsekvenser
8. Forholdet til
EU-retten
9. Hørte
myndigheder og organisationer
10. Sammenfattende
skema
1. Indledning
I dette lovforslag foreslås en fremrykning
af forhøjelsen af folkepensionsalderen, indførelse af
seniorførtidspension, lempet indtægtsregulering af
folkepension ved arbejdsindkomst og lempet beskæftigelseskrav
ved opsat pension.
Lovforslaget fremsættes som led i
udmøntningen af aftalen af 13. maj 2011 om senere
tilbagetrækning, som Venstre, Det Konservative Folkeparti,
Dansk Folkeparti og Radikale Venstre har indgået.
Lovforslaget skal ses i sammenhæng med
Forslag til lov om ændring af lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. og flere andre love
(Forhøjelse af efterlønsalder, forkortelse af
efterlønsperiode og tilbagebetaling af
efterlønsbidrag m.v.), Forslag til lov om ændring af
lov om fleksydelse (Forhøjelse af fleksydelsesalder,
forkortelse af fleksydelsesperiode og tilbagebetaling af
fleksydelsesbidrag m.v.) og Forslag til lov om ændring af lov
om delpension (Forhøjelse af delpensionsalder og forkortelse
af delpensionsperiode m.v.).
2. Lovforslagets formål
og baggrund
Det fremgår af aftalen om senere
tilbagetrækning, at:
»Med Velfærdsaftalen fra 2006 blev det
aftalt, at både efterlønsalderen og
folkepensionsalderen skal sættes op med to år. Efter de
gældende regler fra Velfærdsaftalen skal
efterlønsalderen således hæves gradvist fra 60
år til 62 år fra 2019 til 2022, og folkepensionsalderen
skal hæves gradvist fra 65 år til 67 år fra 2024
til 2027.
Parterne er enige om at fremrykke den gradvise
forhøjelse af efterlønsalderen og
folkepensionsalderen:
Efterlønsalderen hæves med et halvt
år om året fra 2014 til 2017. Efterlønsalderen
vil dermed være 62 år i 2017.
Folkepensionsalderen hæves med et halvt
år om året fra 2019 til 2022. Folkepensionsalderen vil
dermed være 67 år i 2022. Det svarer til
folkepensionsalderen i årene frem til 2004.«
Det fremgår endvidere af aftalen, at:
»Parterne er enige om at indføre
seniorførtidspension.
Personer i den relevante aldersgruppe, der er
nedslidte og gerne vil have førtidspension, kan indgive
ansøgning efter reglerne om seniorførtidspension til
kommunen. Kommunen skal herefter træffe afgørelse om
ret til førtidspension senest inden for seks måneder
efter ansøgningen.
Ordningen skal sikre en hurtigere og enklere
adgang til førtidspension for personer med hidtidig
tilknytning til arbejdsmarkedet, der når folkepensionsalderen
inden for fem år. Der er tale om en enklere og mere smidig
sagsbehandlingsprocedure for tilkendelse af førtidspension.
Seniorførtidspension er ikke - som efterløn -
betinget af, at ansøgeren har betalt til ordningen eller er
medlem af en a-kasse.
I afgørelsen skal kommunen lægge
vægt på de foreliggende oplysninger, og der skal ikke
gennemføres arbejdsprøvning mv. Kommunen
træffer afgørelse ud fra en socialfaglig vurdering af,
om arbejdsevnen er væsentligt og varigt nedsat, jf. bilag
2.«
I bilag 2 til aftalen er det præciseret,
at:
»Målgruppen består som
udgangspunkt af personer, som udover at have mindre end fem
år indtil folkepensionsalderen, har haft en langvarig
arbejdsmarkedstilknytning.
Målgruppen skal desuden forud for
tidspunktet for indgivelse af ansøgning om
seniorførtidspension have haft tilknytning til
arbejdsmarkedet, dvs. ansøgeren kommer enten direkte fra
beskæftigelse, modtager sygedagpenge, kontanthjælp mv.
eller har haft et helbredsbetinget arbejdsophør.«
Herudover fremgår det af aftalen, at der
skal ske en lempelse af indtægtsreguleringen af folkepension
ved arbejdsindkomst og af beskæftigelseskravet ved opsat
pension. Forslaget om lempet indtægtsregulering af
folkepension ved arbejdsindkomst og lempet beskæftigelseskrav
ved opsat pension skal bidrage til at forbedre vilkårene for
seniorer i arbejde.
3. Lovforslagets elementer
3.1. Fremrykning af
forhøjelsen af folkepensionsalderen
3.1.1. Gældende ret
Efter de gældende regler kan man
overgå til folkepension ved det fyldte 65. år.
Folkepensionsalderen forhøjes gradvist i årene 2024-27
til 67 år. Folkepensionsalderen kan blive yderligere
forhøjet med virkning fra 2030 og derefter hvert 5.
år, hvis danskernes levetid fortsat stiger.
Efter den gældende lovs § 1 a er
folkepensionsalderen således
- 65 år for
personer, der er født før den 1. januar 1959,
- 65½
år for personer, der er født i perioden fra den 1.
januar 1959 til den 30. juni 1959,
- 66 år for
personer, der er født i perioden fra den 1. juli 1959 til
den 31. december 1959,
- 66½
år for personer, der er født i perioden fra den 1.
januar 1960 til den 30. juni 1960, og
- 67 år for
personer, der er født efter den 30. juni 1960.
I 2015 og herefter hvert 5. år beregnes, om
folkepensionsalderen skal forhøjes for personer, der er
født efter den 31. december 1962. Folkepensionsalderen
forhøjes, hvis den gennemsnitlige levetid for de
60-årige i de seneste 2 år på grundlag af
Danmarks Statistiks opgørelse heraf overstiger levetiden i
2004-2005 på 81,4 år. Levetiden opgøres som et
simpelt gennemsnit for mænd og kvinder.
Folkepensionsalderen fastsættes til
levetiden for 60-årige i de seneste 2 år tillagt en
forudsat stigning i levetiden på 0,6 år og fratrukket
en forudsat folkepensionsperiode på 14,5 år. Der
afrundes til nærmeste halve år. Folkepensionsalderen
reguleres med højst 1 år ad gangen.
Folkepensionsalderen fastsættes med virkning pr. 1. januar i
kalenderåret 15 år efter det år, hvori
folkepensionsalderen reguleres.
Det betyder, at folkepensionsalderen vil kunne
stige med virkning fra 2030 som følge af udviklingen i
levetiden. Med den nuværende levetidsprognose vil
folkepensionsalderen skulle forøges med 1 år i
2030.
3.1.2. Lovforslagets
indhold
Det foreslås, at forhøjelsen af
folkepensionsalderen rykkes frem med 5 år således, at
folkepensionsalderen forhøjes med ½ år ad
gangen i årene 2019-22. Det betyder, at folkepensionsalderen
bliver
- 65 år for
personer, der er født før den 1. januar 1954,
- 65½
år for personer, der er født i perioden fra den 1.
januar 1954 til den 30. juni 1954,
- 66 år for
personer, der er født i perioden fra den 1. juli 1954 til
den 31. december 1954,
- 66½
år for personer, der er født i perioden fra den 1.
januar 1955 til den 30. juni 1955,
- 67 år for
personer, der er født efter den 30. juni 1955.
Personer, der er 57 år og ældre ved
udgangen af 2010, kan gå på folkepension som efter
gældende regler.
De gældende regler vedrørende
regulering af folkepensionsalderen ved stigende levetid
foreslås ikke ændret. En eventuel regulering af
folkepensionsalderen på grund af stigende levetid vil derfor
fortsat kunne ske 1. gang i 2015 med virkning fra 2030.
En fremrykning af forhøjelsen af
folkepensionsalderen med 5 år ændrer alene på
folkepensionsalderen for dem, der var mellem 50½ og 56
år ved udgangen af 2010. Disse årgange ville med de
gældende regler i Velfærdsaftalen have udsigt til flere
år med efterløn og folkepension end både
tidligere og senere generationer. Disse årgange får med
den foreslåede fremrykning øget folkepensionsalderen
med mellem et halvt år og to år. Ændringerne er
mindst for de ældste og størst for de yngste.
Fremrykningen af Velfærdsaftalen skaber en mere lige
fordeling af antal år med efterløn og folkepension
både sammenlignet med yngre og ældre generationer.
3.2. Indførelse af
seniorførtidspension
3.2.1. Gældende ret
Førtidspension kan tilkendes personer i
alderen fra 18 år til folkepensionsalderen, hvis de opfylder
en række generelle betingelser, herunder om
indfødsret, bopæl og optjening.
Det er endvidere en betingelse for at få
tilkendt førtidspension, at arbejdsevnen er varigt nedsat,
og at nedsættelsen er af et sådant omfang, at
pågældende uanset mulighederne for støtte efter
den sociale eller anden lovgivning, herunder beskæftigelse i
fleksjob, ikke vil være i stand til at blive
selvforsørgende ved indtægtsgivende arbejde. Det
afgørende for, om der kan påbegyndes en sag om
førtidspension, og om der kan tilkendes
førtidspension, er derfor borgerens arbejdsevne.
Kommunalbestyrelsen skal behandle en henvendelse
om førtidspension i forhold til alle de muligheder, der
findes for at yde hjælp efter den sociale lovgivning, jf.
§ 5 i lov om retssikkerhed og administration på det
sociale område. Kommunen skal ud fra en helhedsvurdering
træffe afgørelse om, hvilket
forsørgelsesgrundlag, der er det rigtige i den konkrete sag
i forhold til alle de muligheder, der er for at få
hjælp efter den sociale lovgivning.
For at kunne få tilkendt
førtidspension, er det en betingelse, at arbejdsevnen er
varigt nedsat i forhold til ethvert erhverv. Hvis arbejdsevnen kan
forbedres gennem aktivering, revalidering eller andre forebyggende
foranstaltninger, således at pågældende vil kunne
henvises til at søge beskæftigelse på det
normale arbejdsmarked eller i fleksjob, kan der ikke tilkendes
førtidspension. Varighedskravet understreger, at
arbejdsevnekriteriet er et fremadrettet begreb, der fokuserer
på ressourcer, hvor alle relevante muligheder for at udvikle
ressourcerne skal være afprøvet. Ved vurdering af om
varighedskriteriet er opfyldt, skal det samtidig undersøges,
om der er konkrete og realistiske behandlingsmuligheder.
Påbegyndelsen af en sag om
førtidspension forudsætter som hovedregel, at alle
relevante muligheder for at forbedre arbejdsevnen har været
afprøvet i praksis, og at der foreligger dokumentation for,
at arbejdsevnen ikke varigt kan forbedres. I visse særlige
tilfælde, kan førtidspensionssagen dog
påbegyndes uden, at de relevante muligheder for at forbedre
arbejdsevnen har været afprøvet i praksis. Det kan fx
være i tilfælde, hvor en praktisk afprøvning vil
være åbenbar formålsløs. Kommunen
træffer afgørelse om sagens overgang til behandling
efter reglerne om førtidspension, når det er
dokumenteret eller det på grund af særlige forhold er
helt åbenbart, at pågældendes arbejdsevne ikke
kan forbedres ved aktiverings-, revaliderings- og
behandlingsmæssige samt andre foranstaltninger.
En borger har mulighed for at anmode kommunen om,
at der alene tages stilling til spørgsmålet om
førtidspension. I sådanne tilfælde,
træffer kommunen afgørelse om, at sagen på
baggrund af den dokumentation, der allerede foreligger,
overgår direkte til behandling efter reglerne om
førtidspension. Sagen er påbegyndt den dato, kommunen
træffer afgørelse om, at sagen på det
foreliggende dokumentationsgrundlag skal behandles som en sag om
førtidspension.
I lov om social pension er der fastsat
særlige betingelser til grundlaget for en afgørelse i
alle sager om tilkendelse af førtidspension. Behandlingen af
alle sager om førtidspension skal uanset efter hvilken
regel, sagen er påbegyndt, ske ved anvendelse af den
særlige sagsbehandlingsmetode (arbejdsevnemetoden) om krav
til undersøgelse af arbejdsevne samt om sagsbehandling og
fremgangsmåde i forbindelse med påbegyndelse og
behandling af sager om førtidspension. Reglerne er fastsat i
bekendtgørelse nr. 1402 af 13. december 2006 om beskrivelse,
udvikling og vurdering af arbejdsevne
(Arbejdsevnebekendtgørelsen).
Kommunalbestyrelsen træffer afgørelse
om tilkendelse af førtidspension, når det efter en
samlet faglig vurdering af de foreliggende oplysninger må
anses for dokumenteret, at en person ikke kan blive
selvforsørgende, jf. lovens § 16. Kommunalbestyrelsen
skal træffe afgørelse senest 3 måneder efter
tidspunktet for sagens overgang til behandling efter reglerne om
førtidspension. Dette tidspunkt skal fremgå af sagen
og meddeles den pågældende. Hvis afgørelsen om
førtidspension træffes efter denne frist, udbetales
førtidspensionen med virkning fra den 1. i måneden
efter, at der er forløbet 3 måneder fra behandlingen
af førtidspensionssagen er påbegyndt, og betingelserne
for tilkendelse af førtidspension er opfyldt.
3.2.2. Social- og
Integrationsministeriets overvejelser
I henhold til Aftale om senere
tilbagetrækning skal der indføres en
seniorførtidspension, således at personer, der er
nedslidte efter et langt arbejdsliv, kan sikres en enkel og hurtig
adgang til førtidspension, når de er mindre end fem
år fra folkepensionsalderen. Seniorførtidspension er
ikke afhængig af indbetaling til efterlønsordningen
eller medlemskab af en a-kasse.
Forslaget om indførelse af
seniorførtidspension skal ses i lyset af den øvrige
del af reformen af tilbagetrækningssystemet, der bl.a.
indebærer en fremrykning af forhøjelsen af
efterlønsalderen og en kortere efterlønsperiode.
Personer, der tilkendes førtidspension
efter ansøgning via reglerne om seniorførtidspension,
skal modtage førtidspension med samme satser og under samme
øvrige betingelser som andre.
Formålet med seniorførtidspension
er:
- At sikre
personer, der er nedslidte eller har væsentlige
helbredsproblemer efter et langt arbejdsliv, en mulighed for
forsørgelse i op til fem år forud for
folkepensionen.
- At undgå en
langstrakt og unødig brug af aktive
beskæftigelsesrettede tilbud med henblik på at afklare
en eventuel restarbejdsevne.
- At sikre
målgruppen ret til en hurtig afklaring af deres fremtidige
forsørgelsesmuligheder. Der skal således træffes
afgørelse om tilkendelse af førtidspension inden for
seks måneder efter ansøgning.
Seniorførtidspension er således en
hurtigere og enklere adgang til førtidspension for den
relevante målgruppe. Med forslaget er der ikke tale om en ny
førtidspensionsordning, men om en ny
ansøgningsmulighed.
Efter aftalen skal den relevante målgruppe
kunne indgive ansøgning om seniorførtidspension til
kommunen. Kommunen skal herefter træffe afgørelse om
ret til førtidspension senest inden for 6 måneder
efter ansøgningen. I afgørelsen skal kommunen
lægge vægt på de foreliggende oplysninger, og der
skal ikke gennemføres arbejdsprøvning mv. Kommunen
træffer afgørelse ud fra en socialfaglig vurdering af,
om arbejdsevnen er væsentlig og varigt nedsat. Kriteriet for
tilkendelse af førtidspension er uændret og
består i, at der skal være tale om en væsentlig
og varig nedsat arbejdsevne, som betyder, at pågældende
ikke vil være i stand til at forsørge sig selv ved et
arbejde, herunder i et fleksjob.
For målgruppen, der har en langvarig
tilknytning til arbejdsmarkedet, vil der typisk foreligge
nødvendige oplysninger til dokumentation af arbejdsevnen i
forhold til at klare kravene på arbejdsmarkedet. For disse
personer vil dokumentationen for en væsentlig og varig
nedsættelse af arbejdsevnen i højere grad foreligge
end for personer, der alene har haft en svag eller sporadisk
tilknytning til arbejdsmarkedet. Der er således ikke behov
for at gennemføre fx arbejdsprøvning, omskoling,
revalidering mv. Her kan det tillægges særlig
betydning, hvis der er sammenhæng mellem sygdomshistorikken
og det forhold, at pågældende ikke længere kan
arbejde. Afklaringen af arbejdsevnen kan derfor gennemføres
hurtigere og mere enkelt end efter de almindelige regler for
førtidspension, da der typisk er tale om personer tæt
på pensionsalderen med et langt arbejdsliv bag sig, og et
kort fremadrettet arbejdsmarkedsperspektiv.
For at sikre, at kommunerne kan vurdere sagen
inden for seks måneder, vil der i højere grad blive
lagt vægt på de oplysninger, der allerede er
tilgængelige. Kommunen kan også indhente
nødvendige nye oplysninger indenfor tidsfristen.
Som dokumentation for den varigt nedsatte
arbejdsevne skal der lægges vægt på foreliggende
oplysninger fra fx speciallæger eller tidligere
sygdomsjournaler mv., oplysninger om tidligere
arbejdsmarkedstilknytning og arbejdsfunktioner samt årsager
til arbejdsophør eller sygemelding, der kan dokumentere de
manglende muligheder for at klare kravene på
arbejdsmarkedet.
Jo længere tid en person har haft en
forudgående tilknytning til arbejdsmarkedet forud for
ansøgningen, desto bedre dokumentation kan der anses at
foreligge i forhold til vurderingen af den nedsatte arbejdsevne.
Der er altså tale om, at dokumentationskravet i forhold til
fx mulighed for udvikling af arbejdsevnen allerede er
løftet.
Det er ikke tilstrækkeligt, at borgerens
egen læge vurderer, at en person kan have
helbredsmæssig gavn af at få tilkendt
førtidspension. Men kommunen kan lade sådanne
oplysninger indgå sammen med øvrige oplysninger om
sygehistorik mv. for at belyse, i hvilket omfang den
pågældende har en varigt nedsat arbejdsevne.
Hvis kommunalbestyrelsen ikke finder det
dokumenteret, at arbejdsevnen er væsentligt og varigt nedsat,
skal der gives afslag på førtidspension. I stedet skal
kommunen i nødvendigt omfang tilbyde rådgivning og
vejledning om andre hjælpemuligheder.
3.2.3. Lovforslagets
indhold
Det foreslås at give personer med langvarig
og aktuel tilknytning til arbejdsmarkedet og som har højest
5 år til folkepensionsalderen, en særlig mulighed for
at ansøge kommunen om førtidspension
(seniorførtidspension). Seniorførtidspension vil
efter forslaget kunne søges af personer, der fra og med 1.
januar 2014 når folkepensionsalderen indenfor de
følgende fem år.
Med forslaget indføres der ikke en ny type
førtidspension. Det vil fortsat være et krav for at
få tilkendt førtidspension, at arbejdsevnen skal
være nedsat i et sådant omfang, at personen ikke er i
stand til at forsørge sig selv ved almindeligt arbejde,
eller ved et fleksjob, jf. lovens § 16.
Kommunen træffer afgørelse om, at en
sag overgår til behandling efter reglerne om
førtidspension på det foreliggende
dokumentationsgrundlag, når ansøgeren er 5 år
eller kortere tid fra folkepensionsalderen og har haft en langvarig
og aktuel tilknytning til arbejdsmarkedet. Der
iværksættes ikke beskæftigelsesrettede tilbud,
herunder arbejdsprøvninger og andre forsøg på
at udvikle arbejdsevnen. Kommunen kan dog indhente nye oplysninger,
fx helbredsmæssige, til brug for sagens afgørelse.
Kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om ret til
førtidspension inden for 6 måneder fra det tidspunkt,
kommunen har modtaget ansøgningen.
Efter forslaget får borgeren mulighed for
særskilt at ansøge om førtidspension, og
kommunen skal således ikke foretage en helhedsvurdering efter
retssikkerhedslovens § 5. Kommunen skal derimod vurdere og
træffe afgørelse om, hvorvidt betingelserne for
ansøgningen er opfyldt. Borgeren skal opfylde de generelle
betingelser for tilkendelse af førtidspension, det vil sige
indfødsret, bopæl og optjening. Borgeren kan
først indgive ansøgning efter reglerne om
seniorførtidspension fra det tidspunkt, hvor borgeren har
højst fem år til folkepensionsalderen, borgeren skal
have haft en langvarig tilknytning til arbejdsmarkedet, og borgeren
skal have en aktuel tilknytning til arbejdsmarkedet. Hvis kommunen
giver afslag på at behandle sagen efter reglerne om
førtidspension, kan afgørelsen indbringes for
beskæftigelsesankenævnet.
Borgere, der ansøger efter reglerne om
seniorførtidspension, skal efter forslaget have haft en
langvarig og aktuel tilknytning til arbejdsmarkedet. Det betyder,
at borgeren forud for ansøgningen skal have haft en
mangeårig tilknytning til arbejdsmarkedsmarkedet, som kan
have reduceret borgerens arbejdsevne. Desuden skal borgeren have en
aktuel tilknytning til arbejdsmarkedet, hvilket betyder, at
ansøgeren kommer enten direkte fra beskæftigelse,
sygedagpenge, kontanthjælp mv. eller har haft et
forudgående helbredsbetinget arbejdsophør. Kravet om
tilknytning til arbejdsmarkedet betyder for eksempel, at personer,
som op til ansøgningstidspunktet har haft langvarige
perioder på kontanthjælp alene på grund af
ledighed, ikke omfattes af målgruppen.
Det foreslås, at social- og
integrationsministeren bemyndiges til at fastsætte regler for
vurderingen af opfyldelse af kravet om langvarig og aktuel
tilknytning til arbejdsmarkedet. Kommunens vurdering af kravet til
langvarig og aktuel tilknytning til arbejdsmarkedet vil bygge
på en konkret individuel vurdering i den enkelte sag ud fra
de regler, der fastsættes af social- og
integrationsministeren.
I forhold til kravet om en langvarig tilknytning
til arbejdsmarkedet vil der blive fastsat krav om at
ansøgeren har haft en arbejdsmarkedstilknytning svarende til
mindst 20-25 års fuldtidsbeskæftigelse. Hvis borgeren
har haft deltidsbeskæftigelse, stilles der øgede krav
til længden af beskæftigelsesperioden. Dette vil
gælde for både personer i ansættelsesforhold som
lønmodtagere og for selvstændige.
Det foreslås, at social- og
integrationsministeren fastsætter regler om, at den hidtidige
tilknytning til arbejdsmarkedet og omfanget heraf kan
sandsynliggøres eller dokumenteres med udgangspunkt i
ansøgerens egne oplysninger, indhentede oplysninger fra
tidligere arbejdsgivere, erklæring om indbetalte ATP-bidrag,
oplysninger fra SKAT om hidtidig arbejdsindkomst, herunder om
hidtidig overførsel af virksomhedens overskud til beskatning
hos den medarbejdende ægtefælle mv.
Det foreslås desuden, at social- og
integrationsministeren fastsætter regler for kravet om en
aktuel tilknytning til arbejdsmarkedet. Reglerne skal
afgrænse, at personer, der ved ansøgningen er i et
ansættelsesforhold eller arbejder som selvstændig,
personer, der har indkomster, der midlertidigt træder i
stedet for en arbejdsindkomst, fx sygedagpenge,
arbejdsløshedsdagpenge, ydelser ved plejeorlov mv., kan
anses for at opfylde kravet om en aktuel tilknytning til
arbejdsmarkedet. Personer, der hidtil har været tilknyttet
arbejdsmarkedet, men som kortvarigt har modtaget kontanthjælp
m.v. forud for ansøgningen, og personer, der inden for de
seneste 5 år helt eller i betydeligt omfang, er ophørt
med at arbejde af helbredsmæssige grunde, kan efter kommunens
individuelle konkrete vurdering anses for at opfylde kravet om
aktuel tilknytning til arbejdsmarkedet.
Hvis kommunen træffer afgørelse om,
at betingelserne for ansøgningen er opfyldt, skal kommunen
efter forslaget samtidig træffe afgørelse om, at sagen
overgår til behandling efter reglerne om
førtidspension på baggrund af det foreliggende
dokumentationsgrundlag. For denne persongruppe, der har en
langvarig forudgående tilknytning til arbejdsmarkedet, vil
der typisk foreligge en række nødvendige oplysninger
til dokumentation for arbejdsevnen i forhold til at klare kravene
på arbejdsmarkedet. Efter forslaget skal der derfor ikke
iværksættes beskæftigelsesrettede tilbud,
herunder arbejdsprøvning mv. Kommunen kan dog indhente
nødvendige nye oplysninger inden for tidsfristen for sagens
afgørelse.
Efter forslaget bliver der tale om en enklere,
mere smidig og hurtigere sagsbehandlingsprocedure for tilkendelse
af førtidspension til denne persongruppe, fordi
dokumentationskravet i forhold til fx mulighed for udvikling af
arbejdsevnen allerede er løftet. I medfør af
bemyndigelsen i lov om social pension, § 19, stk. 2, er der
adgang til at fastsætte regler om krav til
undersøgelse af arbejdsevne samt om sagsbehandling og
fremgangsmåde i forbindelse med påbegyndelse og
behandling af sager om førtidspension. Dette er sket i
bekendtgørelse nr. 1438 af 13. december 2006 om social
pension. Bemyndigelsen vil fremadrettet også blive anvendt
til at fastsætte regler om vurdering og dokumentation af
arbejdsevne for denne persongruppe, hvor der skal lægges
vægt på foreliggende oplysninger fra fx
speciallæger, tidligere sygejournaler mv., oplysninger om
tidligere arbejdsmarkedstilknytning og arbejdsfunktioner samt
årsager til arbejdsophør eller sygemelding. Disse
oplysninger kan være et led i dokumentationen for borgerens
manglende muligheder for at klare kravene på
arbejdsmarkedet.
Kommunen skal have mulighed for at indhente nye
oplysninger for at kunne vurdere arbejdsevnen. Herved gives der
mulighed for at få indhentet nødvendige oplysninger
inden for den 6 måneders frist fra kommunens modtagelse af
ansøgningen, hvor kommunalbestyrelsen skal have truffet en
afgørelse i sagen. Dokumentationsgrundlaget kan derved
være mere omfattende, end hvis ansøgeren efter
gældende regler havde anmodet om, at kommunen alene tog
stilling til spørgsmålet om førtidspension,
hvor kommunen træffer afgørelse om sagen alene
på det foreliggende dokumentationsgrundlag.
Afgørelsen om ret til
førtidspension, træffes af kommunalbestyrelsen ud fra
en socialfaglig vurdering af, om arbejdsevnen er væsentligt
og varigt nedsat. Dette svarer til de gældende regler. Det
foreslås, at kommunalbestyrelsen skal træffe
afgørelse senest 6 måneder efter tidspunktet for
kommunens modtagelse af ansøgning om
seniorførtidspension. Tidspunktet for modtagelsen af
ansøgningen skal fremgå af sagen og meddeles
ansøgeren.
Det foreslås endvidere, at en tilkendt
førtidspension efter reglerne om seniorførtidspension
senest skal udbetales med virkning fra den 1. i måneden
efter, at der er forløbet 6 måneder fra det tidspunkt,
ansøgningen er modtaget i kommunen, dog tidligst fra den 1.
i måneden efter, at betingelserne for tilkendelse af
førtidspension er opfyldt.
Hvis kommunalbestyrelsen ikke finder det
dokumenteret, at arbejdsevnen er væsentligt og varigt nedsat,
skal der gives afslag på førtidspension. I stedet skal
kommunen i nødvendigt omfang tilbyde rådgivning og
vejledning om andre hjælpemuligheder.
Kommunalbestyrelsens afgørelse om
førtidspension kan indbringes for klagemyndighederne.
Personer, der tilkendes førtidspension
efter ansøgning via reglerne om seniorførtidspension,
vil modtage førtidspension med samme satser og under samme
øvrige betingelser som andre modtagere af
førtidspension.
Indgiver en borger, der fx modtager sygedagpenge
eller kontanthjælp, ansøgning om
seniorførtidspension, skal borgeren fortsat deltage i de
aktiviteter, der er påkrævet for at modtage den
pågældende ydelse i den periode, hvor kommunen
behandler sagen om seniorførtidspension.
3.3. Forhøjelse af
bundfradraget
3.3.1. Gældende ret
Ved opgørelsen af indtægtsgrundlaget
for beregning af pensionstillæg og den personlige
tillægsprocent (som styrer aftrapningen af den supplerende
pensionsydelse, helbredstillæg og varmetillæg)
fradrages en folkepensionists indtægter ved personligt
arbejde på indtil 30.000 kr. i et kalenderår. Dette
fradrag på 30.000 kr. betegnes i praksis som
»bundfradraget«.
Varmetillæg, helbredstillæg,
supplerende pensionsydelse og pensionstillægget er de dele af
folkepensionen, der er mest målrettet i forhold til
pensionistens øvrige indkomst. Ved beregningen af disse
tillæg indgår alle skattepligtige indkomster udover
social pension, dvs. også eventuelle supplerende private
pensionsindtægter, renteindtægter m.v.
En folkepensionist vil som følge af
bundfradraget kunne tjene op til 30.000 kr., uden det får
betydning for de nævnte tillæg. Det gælder
uanset, hvorledes indtægten er fordelt over
kalenderåret.
3.3.2. Lovforslagets
indhold
I henhold til Aftalen om senere
tilbagetrækning er det fortsat centralt at styrke fokus
på fastholdelse af seniorer på arbejdsmarkedet. Med
henblik på yderligere at forbedre vilkårene for
seniorer i arbejde foreslås det derfor, at bundfradraget
forhøjes til 60.000 kr. I løbet af et
kalenderår kan der efter forslaget fradrages op til 60.000
kr. i den del af indtægtsgrundlaget, der består i
indtægt ved personligt arbejde.
Forslaget skal ses i sammenhæng med
forslaget om at reducere beskæftigelseskravet ved opsat
pension.
Bundfradraget er især målrettet
pensionister, som kun ønsker at være aktive på
arbejdsmarkedet i et forholdsvist beskedent omfang. Pensionister,
der ønsker at fortsætte med at arbejde i betydeligt
omfang efter folkepensionsalderen, kan vælge at opsætte
folkepensionen.
3.4. Reduceret
beskæftigelseskrav ved opsat pension
3.4.1. Gældende
regler
Efter gældende regler kan alle med ret til
folkepension vælge at udskyde udbetalingen af folkepension
for at deltage aktivt på arbejdsmarkedet og derefter optjene
et tillæg - ventetillæg - til folkepensionen. Ordningen
er målrettet personer, der deltager på arbejdsmarkedet
i betydeligt omfang. Der gælder derfor et årligt
beskæftigelseskrav for optjening af ret til
ventetillæg. Beskæftigelseskravet er på 1.000
timer årligt i den tid pensionen opsættes. Personer,
der ønsker at fortsætte med at arbejde i et lidt
mindre omfang end 1.000 timer, er derfor ikke omfattet af reglerne
om opsat pension.
3.4.2. Lovforslagets
indhold
I henhold til Aftale om senere
tilbagetrækning er det fortsat centralt at styrke fokus
på fastholdelse af seniorer på arbejdsmarkedet. Med
henblik på yderligere at forbedre vilkårene for
seniorer i arbejde foreslås det derfor, at
beskæftigelseskravet for opsat pension nedsættes til
750 timer årligt.
Forslaget skal ses i sammenhæng med den
foreslåede forhøjelse af bundfradraget for
arbejdsindkomster.
Forslaget er målrettet pensionister, som
ønsker at være aktive på arbejdsmarkedet i et
betydeligt omfang. Pensionister, der kun ønsker at arbejde i
et mere beskedent omfang, vil få et øget incitament
hertil via den foreslåede forhøjelse af
bundfradraget.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
4.1. Økonomiske
konsekvenser
4.1.1. Fremrykning af
forhøjelsen af folkepensionsalderen
Med forslaget fremrykkes den gradvise
forhøjelse af folkepensionsalderen til 67 år i 2024-27
til 2019-22. Der sker derved bl.a. en tidsmæssig fremrykning
af de årlige mindreudgifter til folkepension som følge
af forhøjelsen af folkepensionsalderen. Fra 2028 vil de
årlige udgifter til folkepension være uændrede i
forhold til Velfærdsaftalen og gældende regler. De
samlede samfundsøkonomiske virkninger af
tilbagetrækningsreformen, herunder fremrykning af
forhøjelsen af folkepensionsalderen, henvises til det
samtidigt fremsatte forslag til lov om ændring af lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. og flere andre love
(Forhøjelse af efterlønsalder, forkortelse af
efterlønsperiode og tilbagebetaling af
efterlønsbidrag m.v.).
Som det også fremgår af forslaget til
lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
og flere andre love (Forhøjelse af efterlønsalder,
forkortelse af efterlønsperiode og tilbagebetaling af
efterlønsbidrag m.v.) er der som følge af
fremrykningen af forhøjelsen af folkepensionsalderen afledte
merudgifter til arbejdsskadeerstatning. Fremrykningen
indebærer, at nogle tilskadekomne vil få udbetalt
løbende ydelser i yderligere 2 år, samt at de
tilskadekomne, som modtager kapitalerstatning, skal have en
højere erstatning, da kapitalerstatningen skal dække
yderligere 2 år. Da den løbende ydelse er
skattepligtig, vil det samtidig medføre et skatteprovenu,
men først i 2019-2022, hvor den løbende ydelse kommer
til udbetaling.
Arbejdsskadestyrelsen skal genoptage ca. 1500-2000
sager, hvori der er tilkendt erstatning for tab af erhvervsevne til
det fyldte 65. år. Hertil kommer at de berørte
årgange fremadrettet skal have tilkendt erstatning til 67
år. De øgede udgifter for private og offentlige
arbejdsgivere som følge heraf er også medtaget i dette
lovforslag. Det skønnes, at merudgifterne for offentlige
arbejdsgivere andrager 67,3 mio. kr. i 2012, 29,5 mio. kr. i 2013,
28,8 mio. kr. i 2014 og 27,5 mio. kr. i 2015. Merudgiften
opstår for de forsikrede som en stigning i
forsikringspræmierne på ulykkesområdet og som en
stigning i bidraget til AES. For de selvforsikrede vil merudgiften
opstå som en stigning i udgifterne til
arbejdsskadeerstatninger samt en stigning i bidraget til
Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring (AES).
4.1.2.
Seniorførtidspension
Indførelsen af seniorførtidspension
skønnes at betyde merudgifter for staten og kommunerne
på samlet set ca. 141,9 mio.kr. i 2014 og 406,6 mio.kr i 2015
(2012-pl).
Merudgifterne indeholder øgede udgifter til
førtidspension efter reglerne gældende fra 1. januar
2003, øgede udgifter til ATP og den supplerende
arbejdsmarkedspension til førtidspensionister samt
øgede udgifter til boligstøtte. Der er i de samlede
merudgifter ikke indregnet mindreudgifter til kontanthjælp og
sygedagpenge, da de er medregnet i de samlede afledte konsekvenser
af Aftale om senere tilbagetrækning, som fremgår af
lovforslag om ændring af lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v.
Det skønnes, at antallet af personer i
Danmark, der vil modtage førtidspension via reglerne om
seniorførtidspension vil være knap 900
helårspersoner i 2014 og knap 2.700 helårspersoner i
2015, heraf udgør personer, som ville have fået
tilkendt førtidspension efter de gældende regler, knap
200 helårspersoner i 2014 og knap 600 helårspersoner i
2015. Hertil kommer et beskedent antal yderligere
førtidspensionister i udlandet.
4.1.2. Forhøjelse af
bundfradraget
En forhøjelse af bundfradraget fra 30.000
til 60.000 kr. i indtægten ved personligt arbejde, der
indgår i indtægtsgrundlaget for beregning af personlig
tillægsprocent og pensionstillæg, vil forøge den
udbetalte pension m.v., hvis arbejdsindtægten medfører
aftrapning af pensionsydelserne. Aftrapningen af den personlige
tillægsprocent starter efter gældende regler ved en
indtægt (efter fradrag af bundfradrag) ud over social pension
på 18.500 kr. (enlige, 2012-pl).
En højere personlig tillægsprocent
medfører større udbetaling af supplerende
pensionsydelse, helbredstillæg og varmetillæg, der alle
udbetales afhængig af den personlige tillægsprocent.
Derudover vil bundfradraget indebære, at nogle pensionister
undgår eller får en mindre nedsættelse af
pensionstillægget. Nedsættelsen af
pensionstillægget begynder ved indtægter (efter fradrag
af bundfradrag) udover social pension på 64.300 kr. (enlige,
2012-pl).
Forhøjelsen af bundfradraget skønnes
at betyde merudgifter for staten og kommunerne til folkepension
m.v. på omkring 178,7 mio. kr. i 2014 (2012-pl) og
årene derefter. I merudgiften indgår 5,7 mio. kr. i
2014 og årene derefter fordelt på personlige
tillæg med 3,4 mio. kr. og på varmetillæg med 2,3
mio. kr. Heraf er der merudgifter for kommunerne på 2,3 mio.
kr. Statens merudgifter skønnes at udgøre 176,4 mio.
kr. om året (2012-pl).
4.1.3. Reduceret
beskæftigelseskrav ved opsat pension
Forslaget indebærer, at personer, der
arbejder mellem 750 timer og 1.000 timer, vil kunne vælge at
opsætte folkepensionen i modsætning til efter de
gældende regler, hvor mindstekravet til beskæftigelse
under opsætningsperioden er på 1.000 timer
årligt.
Det er med en betydelig usikkerhed skønnet,
at en reduktion af beskæftigelseskravet til 750 timer
årligt kan øge den årlige tilgang til ordningen
med 500 personer.
For staten, indebærer opsat pension på
kort sigt reducerede udgifter til pension og øgede udgifter
til ventetillæg, når opsætningsperioden
afsluttes. De samlede økonomiske konsekvenser af forslaget
er afhængige af en række forudsætninger bl.a. om,
hvad pensionen ville have været i opsætningsperioden og
hvor lang denne er.
På kort og mellemlang sigt vil forslaget
indebære betalingsforskydninger som følge af, at
antallet af personer på opsat pension i en periode overstiger
antallet af pensionister med ventetillæg. Forslaget
skønnes at medføre mindreudgifter til
folkepension på 25,7 mio. kr. i 2014 og 53,5 mio. kr. i
2015.
| Tabel 1.
Merudgifter ved forslagene om fremrykning af forhøjelsen af
folkepensionsalderen, seniorførtidspension,
forhøjelse af bundfradrag og lempelse af
beskæftigelseskravet ved opsat pension. |
|
Mio kr., 2012- niveau | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | Fremrykning af forhøjelsen af
folkepensionsalderen | - | - | - | - | Seniorførtidspension | - | - | 141,9 | 406,6 | Forhøjelse af bundfradraget | - | - | 178,7 | 178,7 | Reduceret beskæftigelseskrav ved
opsat pension | - | - | -25,7 | -53,5 | Stat | - | - | 210,5 | 282,5 | Kommune | - | - | 84,4 | 249,4 | I alt udgift | - | - | 294,9 | 531,9 | | | | | |
|
Lovforslagets økonomiske konsekvenser skal
forhandles med de kommunale parter.
4.2. Administrative
konsekvenser
4.2.1. Fremrykning af
forhøjelse af folkepensionsalderen
Forslaget indebærer ingen ændring i
den administrative belastning af kommunerne eller staten
4.2.2.
Seniorførtidspension
Administrative konsekvenser for kommunerne.
Indførelsen af en
seniorførtidspensionsordning vil medføre
administrative konsekvenser for kommunerne, som følge af et
øget antal førtidspensionssager, der skal behandles.
Lovforslagets økonomiske konsekvenser skal forhandles med de
kommunale parter
Administrative konsekvenser for staten.
Indførelsen af en
seniorførtidspensionsordning vil medføre
administrative konsekvenser for Pensionsstyrelsen. Merudgiften
skønnes at udgøre 0,7 mio.kr. i hhv. 2014 og
2015.
4.2.3. Forhøjelse af
bundfradraget
Forslaget indebærer ingen ændring i
den administrative belastning af kommunerne eller staten.
4.2.4. Reduceret
beskæftigelseskrav
Forslaget indebærer ingen ændring i
den administrative belastning af kommunerne eller staten.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Fremrykningen af forhøjelsen af
folkepensionsalderen vil medføre umiddelbare afledte
udgifter til arbejdsskadeerstatninger. Dette skønnes at
ville medføre merudgifter for de private arbejdsgivere
på 240 mio. kr. i 2012, 104 mio. kr. i 2013, 102 mio. kr. i
2014 og 97 mio. kr. i 2015. Tilbagetrækningsreformen vil dog
samlet set medføre langsigtede positive strukturelle
virkninger for erhvervslivet m.v. Der henvises til det samtidigt
fremsatte forslag til lov om ændring af lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. og flere andre love
(Forhøjelse af efterlønsalder, forkortelse af
efterlønsperiode og tilbagebetaling af
efterlønsbidrag m.v.).
6. Administrative konsekvenser
for borgerne
Lovforslaget medfører en hurtigere, enklere
og mere smidig sagsbehandlingsprocedure for tilkendelse af
førtidspension for personer med en langvarig og aktuel
tilknytning til arbejdsmarkedet, der har mindre end 5 år
indtil folkepensionsalderen.
7. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
9. Hørte myndigheder og
organisationer
Lovforslaget har været sendt i høring
til følgende organisationer m.v.:
ATP, Beskæftigelsesrådets
Ydelsesudvalg, Dansk Socialchefforening, Dansk
Socialrådgiverforening, Danske Handicaporganisationer, Det
Centrale Handicapråd, Finansrådet, Foreningen af
Statsforvaltningsjurister, Forsikring & Pension, KL,
Ældremobiliseringen, Ældre Sagen.
| Positive konsekvenser/ Mindreudgifter | Negative konsekvenser/ Merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Stat: 2012: 0 mio. kr. 2013: 0 mio. kr. 2014: 37,8 mio. kr. 2015: 89,6 mio. kr. Kommuner: 2012: 0 mio. kr. 2013: 0 mio. kr. 2014: 22,4 mio. kr. 2015: 67,1 mio. kr. | Stat: 2012: 0 mio. kr. 2013: 0 mio. kr. 2014: 248,3 mio. kr. 2015: 372,1 mio. kr. Kommuner: 2012: 0 mio. kr. 2013: 0 mio. kr. 2014: 106,8 mio. kr. 2015: 316,5 mio. kr. Merudgifterne for det offentlige som
arbejdsgiver andrager 67,3 mio. kr. i 2012, 29,5 mio. kr. i 2013,
28,8 mio. kr. i 2014 og 27,5 mio. kr. i 2015. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Stat: Indførelsen af en
seniorførtidspensionsordning vil medføre
administrative konsekvenser for Pensionsstyrelsen. Merudgiften
skønnes at udgøre 0,7 mio. kr. i hhv. 2014 og
2015. Kommuner: Indførelsen af en
seniorførtidspensionsordning vil medføre
administrative konsekvenser for kommunerne. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Fremrykningen af forhøjelsen af
folkepensionsalderen vil medføre umiddelbare afledte
udgifter til arbejdsskadeerstatninger. Dette skønnes at
ville medføre merudgifter for de private arbejdsgivere
på 240 mio. kr. i 2012, 104 mio. kr. i 2013, 102 mio. kr. i
2014 og 97 mio. kr. i 2015. Tilbagetrækningsreformen vil dog
samlet set medføre langsigtede positive strukturelle
virkninger for erhvervslivet m.v. Der henvises til det samtidigt
fremsatte forslag til lov om ændring af lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. og flere andre love
(Forhøjelse af efterlønsalder, forkortelse af
efterlønsperiode og tilbagebetaling af
efterlønsbidrag m.v.). | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Lovforslaget medfører en hurtigere,
enklere og mere smidig sagsbehandlingsprocedure for tilkendelse af
førtidspension for personer med en langvarig og aktuel
tilknytning til arbejdsmarkedet, der har mindre end 5 år
indtil folkepensionsalderen. | Ingen | Forholdet til EU-retten | Ingen | |
|
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter den gældende lovs § 1 a er
folkepensionsalderen
- 65 år for
personer, der er født før den 1. januar 1959,
- 65½
år for personer, der er født i perioden fra den 1.
januar 1959 til den 30. juni 1959,
- 66 år for
personer, der er født i perioden fra den 1. juli 1959 til
den 31. december 1959,
- 66½
år for personer, der er født i perioden fra den 1.
januar 1960 til den 30. juni 1960, og
- 67 år for
personer, der er født efter den 30. juni 1960.
Det foreslås, at forhøjelsen af
folkepensionsalderen rykkes frem med 5 år således, at
folkepensionsalderen forhøjes med ½ år ad
gangen i årene 2019-22. Det betyder, at folkepensionsalderen
bliver
- 65 år for
personer, der er født før den 1. januar 1954
- 65½
år for personer, der er født i perioden fra den 1.
januar 1954 til den 30. juni 1954,
- 66 år for
personer, der er født i perioden fra den 1. juli 1954 til
den 31. december 1954,
- 66½
år for personer, der er født i perioden fra den 1.
januar 1955 til den 30. juni 1955,
- 67 år for
personer, der er født efter den 30. juni 1955.
Personer, der er 57 år og ældre ved
udgangen af 2010, kan gå på folkepension som efter
gældende regler.
De gældende regler vedrørende
regulering af folkepensionsalderen ved stigende levetid
foreslås ikke ændret. En eventuel regulering af
folkepensionsalderen på grund af stigende levetid vil derfor
fortsat kunne ske 1. gang i 2015 med virkning fra 2030.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger afsnit 3.1.
Til nr. 2
Efter gældende regler kan alle med ret til
folkepension vælge at opsætte udbetalingen af
folkepension for at deltage aktivt på arbejdsmarkedet og
derefter optjene et tillæg - ventetillæg - til
folkepensionen. Der gælder et årligt
beskæftigelseskrav for at optjene ret til et
ventetillæg, som efter gældende regler er på
1.000 timer årligt i den periode pensionen opsættes -
svarende til ca. 19 timer om ugen i gennemsnit. Forslaget
indebærer, at beskæftigelseskravet nedsættes til
750 timer årligt, hvilket svarer til knap 15 timer om ugen i
gennemsnit.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger afsnit 3.4.
Til nr. 3-4
Der er tale om en præcisering og
konsekvensændring som følge af forslagets § 1,
nr. 5. Der henvises til bemærkningerne til nr. 5.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger afsnit 3.2.
Til nr. 5
Om det foreslåede stk.
3
Som følge af forslaget om
seniorførtidspension foreslås det at ændre
lovens § 17, således at den eksisterende
ansøgningsmulighed kommer til at fremgå af § 17,
stk. 3, mens reglerne om seniorførtidspension fremgår
af § 17, stk. 4. Den gældende lovs § 17, stk. 1, 2.
og 3. pkt., er indsat som nyt stk. 3 med en enkelt sproglig
præcisering.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger afsnit 3.2.
Om det foreslåede stk.
4
Efter gældende regler skal
kommunalbestyrelsen behandle en henvendelse om
førtidspension i forhold til alle de muligheder, der findes
for at yde hjælp efter den sociale lovgivning, jf.
§ 5 i lov om retssikkerhed og administration på det
sociale område. Personer, som ønsker, at
kommunalbestyrelsen alene tager stilling til
spørgsmålet om førtidspension, kan dog anmode
herom. I sådanne tilfælde træffer
kommunalbestyrelsen afgørelse om, at sagen på det
foreliggende dokumentationsgrundlag overgår til behandling
efter reglerne om førtidspension.
Efter forslaget får borgeren mulighed for
særskilt at ansøge om førtidspension, og
kommunen skal således ikke foretage en helhedsvurdering efter
retssikkerhedslovens § 5. Kommunen skal derimod vurdere og
træffe afgørelse om, hvorvidt betingelserne for
ansøgningen er opfyldt. Borgeren skal opfylde de generelle
betingelser for tilkendelse af førtidspension, det vil sige
indfødsret, bopæl og optjening. Borgeren kan
først indgive ansøgning efter reglerne om
seniorførtidspension fra det tidspunkt, hvor borgeren har
højst fem år til folkepensionsalderen, borgeren skal
have haft en langvarig tilknytning til arbejdsmarkedet, og borgeren
skal have en aktuel tilknytning til arbejdsmarkedet.
Kommunalbestyrelsen træffer afgørelse
om, at en sag overgår til behandling efter reglerne om
førtidspension på det foreliggende
dokumentationsgrundlag, når ansøgeren er 5 år
eller kortere tid fra folkepensionsalderen og har haft en langvarig
og aktuel tilknytning til arbejdsmarkedet. Dette
dokumentationsgrundlag kan være oplysninger fra
speciallæger, tidligere sygejournaler mv., oplysninger om
tidligere arbejdsmarkedstilknytning, arbejdsfunktioner samt
årsager til arbejdsophør eller sygemelding mv. Der
iværksættes ikke beskæftigelsesrettede tilbud,
herunder arbejdsprøvninger mv.. Kommunen kan dog indhente
nye oplysninger, fx helbredsmæssige, til brug for sagens
afgørelse.
Hvis kommunen giver afslag på at behandle
sagen efter reglerne om førtidspension, kan
afgørelsen indbringes for
beskæftigelsesankenævnet, lovens § 50.
Borgere, der ansøger efter reglerne om
seniorførtidspension, skal efter forslaget have haft en
langvarig og aktuel tilknytning til arbejdsmarkedet. Det betyder,
at borgeren forud for ansøgningen skal have haft en
mangeårig tilknytning til arbejdsmarkedsmarkedet, som kan
have reduceret borgerens arbejdsevne. Desuden skal borgeren have en
aktuel tilknytning til arbejdsmarkedet, hvilket betyder, at
ansøgeren kommer enten direkte fra beskæftigelse,
sygedagpenge, kontanthjælp mv. eller har haft et
forudgående helbredsbetinget arbejdsophør. Kravet om
tilknytning til arbejdsmarkedet betyder for eksempel, at personer,
som op til ansøgningstidspunktet har haft langvarige
perioder på kontanthjælp alene på grund af
ledighed, ikke omfattes af målgruppen.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger afsnit 3.2.
Om det foreslåede stk.
5
Det foreslås, at social- og
integrationsministeren får bemyndigelse til at
fastsætte regler for kravet om langvarig og aktuel
tilknytning til arbejdsmarkedet.
I forhold til kravet om en langvarig tilknytning
til arbejdsmarkedet vil der bl.a. blive fastsat krav om at
ansøgeren har haft en arbejdsmarkedstilknytning svarende til
mindst 20-25 års fuldtidsbeskæftigelse. Hvis borgeren
har haft deltidsbeskæftigelse, stilles der øgede krav
til længden af beskæftigelsesperioden. Dette vil
gælde for både personer i ansættelsesforhold som
lønmodtagere og for selvstændige.
Det foreslås, at social- og
integrationsministeren fastsætter regler om, at den hidtidige
tilknytning til arbejdsmarkedet og omfanget heraf kan
sandsynliggøres eller dokumenteres med udgangspunkt i
ansøgerens egne oplysninger, indhentede oplysninger fra
tidligere arbejdsgivere, erklæring om indbetalte ATP-bidrag,
oplysninger fra SKAT om hidtidig arbejdsindkomst, herunder om
hidtidig overførsel af virksomhedens overskud til beskatning
hos den medarbejdende ægtefælle mv.
Det foreslås desuden, at social- og
integrationsministeren fastsætter regler for kravet om en
aktuel tilknytning til arbejdsmarkedet. Reglerne skal
afgrænse, at personer, der ved ansøgningen er i et
ansættelsesforhold eller arbejder som selvstændig,
personer, der har indkomster, der midlertidigt træder i
stedet for en arbejdsindkomst, fx sygedagpenge,
arbejdsløshedsdagpenge, ydelser ved plejeorlov mv., kan
anses for at opfylde kravet om en aktuel tilknytning til
arbejdsmarkedet. Personer, der hidtil har været tilknyttet
arbejdsmarkedet, men som kortvarigt har modtaget fx
kontanthjælp forud for ansøgningen, og personer, der
inden for de seneste 5 år helt eller i betydeligt omfang, er
ophørt med at arbejde af helbredsmæssige grunde, kan
efter kommunens individuelle konkrete vurdering anses for at
opfylde kravet om aktuel tilknytning til arbejdsmarkedet.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger afsnit 3.2.
Til nr. 6
Der er tale om en konsekvensændring som
følge af forslagets § 1, nr. 5, og en præcisering
af de gældende regler. Efter lovens § 18 er hovedreglen,
at en sag først kan overgå til behandling efter
reglerne om førtidspension, når det er dokumenteret
eller det på grund af særlige forhold er helt
åbenbart, at pågældendes arbejdsevne ikke kan
forbedres ved aktiverings-, revaliderings- og
behandlingsmæssige samt andre foranstaltninger. Med
ændringen tydeliggøres det, at en sag kan overgå
til behandling efter reglerne om førtidspension, hvis der er
indgivet ansøgning om førtidspension efter § 17,
stk. 4, uanset om dokumentationskravet er opfyldt. Det
præciseres endvidere, at dette tilsvarende gælder efter
gældende regler for ansøgning om førtidspension
efter § 17, stk. 1, 2. pkt., som efter forslaget bliver §
17, stk. 3.
Kriteriet for tilkendelse af førtidspension
efter lovens § 20 er dog uændret. Det er således
altid en forudsætning for tilkendelse af
førtidspension, at der er tale om en væsentlig og
varig nedsat arbejdsevne, som betyder, at pågældende
ikke vil være i stand til at forsørge sig selv ved et
arbejde - herunder i et fleksjob.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger afsnit 3.2.
Til nr. 7
Efter de gældende regler, jf. lovens §
19, skal grundlaget for en afgørelse om
førtidspension blandt andet bestå af en
redegørelse for den pågældendes ressourcer samt
mulighederne for at anvende og udvikle dem.
For den persongruppe, der kan ansøge om
førtidspension efter lovens § 17, stk. 4, vil der
typisk foreligge en række nødvendige oplysninger til
dokumentation for arbejdsevnen i forhold til at klare kravene
på arbejdsmarkedet. Efter forslaget skal der derfor ikke
iværksættes beskæftigelsesrettede tilbud herunder
arbejdsprøvning eller udviklingsinitiativer for at udvikle
arbejdsevnen. Grundlaget for en afgørelse om
førtidspension, hvor ansøgningen er indgivet efter
§ 17, stk. 4, skal derfor ikke indeholde en redegørelse
for, om arbejdsevnen kan udvikles ved hjælp af
beskæftigelsesrettede tilbud.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger afsnit 3.2.
Til nr. 8
Der er tale om en konsekvensændring som
følge af forslagets § 1, nr. 5.
Til nr. 9
Efter gældende regler skal
kommunalbestyrelsen træffe afgørelse senest 3
måneder efter tidspunktet for sagens overgang til behandling
efter reglerne om førtidspension, jf. § 17,
stk. 1, 3. pkt., og § 18. Dette tidspunkt skal
fremgå af sagen og meddeles den pågældende. Hvis
fristen i særlige tilfælde ikke kan overholdes, skal
pågældende have en redegørelse for, hvad der er
årsag til den forlængede sagsbehandlingstid, og besked
om, hvornår sagen forventes afgjort.
Det foreslås, at kommunalbestyrelsen i
ansøgningssager efter reglerne om
seniorførtidspension skal træffe afgørelse om
førtidspension senest 6 måneder fra tidspunktet for
modtagelsen af ansøgningen i kommunen, jf. forslaget til
affattelse af lovens § 17, stk. 4. Tidspunktet for modtagelse
af ansøgningen i kommunen skal fremgå af sagen og
meddeles den pågældende, når kommunen
træffer afgørelse om, at sagen overgår til
behandling efter reglerne om førtidspension. Hvis fristen i
særlige tilfælde ikke kan overholdes, skal
ansøger have en redegørelse for, hvad der er
årsag til den forlængede sagsbehandlingstid og besked
om, hvornår sagen forventes afgjort.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger afsnit 3.2.
Til nr. 10
Efter gældende regler har alle
folkepensionister et årligt bundfradrag på 30.000 kr.
for arbejdsindkomst ved opgørelse af indkomstgrundlaget for
regulering af pensionstillæg og den personlige
tillægsprocent (som styrer aftrapningen af den supplerende
pensionsydelse, helbredstillæg og varmetillæg). Det
foreslås, at bundfradraget forhøjes til 60.000 kr.
årligt.
For en enlig folkepensionist, som yder en ekstra
arbejdsindsats, vil det forhøjede fradrag fx betyde, at
pågældende kan få udbetalt op til 9.270 kr. mere
i pensionstillæg end efter gældende regler.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger afsnit 3.3.
Til nr. 11
Efter gældende regler skal en
førtidspension, der er tilkendt efter udløbet af den
fastsatte frist på 3 måneder fra behandlingen af
førtidspensionssagen er påbegyndt, udbetales med
virkning fra den 1. måneden efter udløbet af 3.
måneders fristen, dog tidligst fra den 1. i måneden
efter, at betingelserne for tilkendelse af førtidspension er
opfyldt.
Det foreslås, at førtidspension, der
er tilkendt efter udløbet af den fastsatte frist på 6
måneder (jf. forslaget til affattelse af lovens § 21,
stk. 2), fra ansøgningen efter reglerne om
seniorførtidspension er modtaget i kommunen, udbetales med
virkning fra den 1. i måneden efter udløbet af
6-månedersfristen, dog tidligst fra den 1. i måneden
efter, at betingelserne for tilkendelse af førtidspension er
opfyldt.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger afsnit 3.2.
Til § 2
Til stk. 1
Det foreslås, at loven træder i kraft
den 1. januar 2012, jf. dog stk. 2. Ikrafttrædelsen af
ændringerne vedr. fremrykning af forhøjelsen af
folkepensionsalderen sker således samtidig med de
øvrige lovforslag, der udmønter Aftale om senere
tilbagetrækning.
Til stk. 2
Det foreslås, at § 1, nr. 2-11,
træder i kraft den 1. januar 2014.
Adgangen til at søge om
førtidspension efter reglerne om seniorførtidspension
indføres med virkning fra 1. januar 2014. Det
indebærer, at personer, der er fyldt 60 år den 1.
januar 2014 kan ansøge herom. Den første
årgang, der berøres af den foreslåede
forhøjelse af efterlønsalderen, jf. det samtidigt
fremsatte forslag til lov om ændring af
arbejdsløshedsforsikring m.v. og flere andre love
(Forhøjelse af efterlønsalder, forkortelse af
efterlønsperiode og tilbagebetaling af
efterlønsbidrag m.v.), er personer, der er født i
1954, og som derfor fylder 60 år i 2014.
Konsekvensen er desuden, at ændringerne
vedrørende det lempede timekrav for opsat pension og
forøgelsen af bundfradraget træder i kraft med
virkning fra 1. januar 2014.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | I lov om social pension, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1005 af 19. august 2010, som
ændret ved lov nr. 1603 af 22. december 2010, foretages
følgende ændringer: | | | | § 1
a. Folkepensionsalderen er: 1) 65 år for personer, der er født
før den 1. januar 1959. 2) 65½ år for personer, der er
født i perioden fra den 1. januar 1959 til den 30. juni
1959. 3) 66 år for personer, der er født
i perioden fra den 1. juli 1959 til den 31. december 1959. 4) 66½ år for personer, der er
født i perioden fra den 1. januar 1960 til den 30. juni
1960. 5) 67 år for personer, der er født
efter den 30. juni 1960. | | 1. § 1 a, stk. 1, affattes
således: »§ 1
a. Folkepensionsalderen er: 1) 65 år for personer, der er født
før den 1. januar 1954. 2) 65½ år for personer, der er
født i perioden fra den 1. januar 1954 til den 30. juni
1954. 3) 66 år for personer, der er født
i perioden fra den 1. juli 1954 til den 31. december 1954. 4) 66½ år for personer, der er
født i perioden fra den 1. januar 1955 til den 30. juni
1955. 5) 67 år for personer, der er født
efter den 30. juni 1955.« | | | | § 15
d. Det er en betingelse for, at en person kan optjene
venteprocent, at den pågældende har haft indtægt
ved personligt arbejde i mindst 1.000 timer inden for et
kalenderår. | | 2. I § 15 d, stk. 1, ændres
»1.000 timer« til: »750 timer«. | | | | § 17. Kommunalbestyrelsen skal
behandle en henvendelse om førtidspension i forhold til alle
de muligheder, der findes for at yde hjælp efter den sociale
lovgivning, jf. § 5 i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område. Personer, som
ønsker, at kommunalbestyrelsen alene tager stilling til
spørgsmålet om førtidspension, kan dog anmode
herom. I sådanne tilfælde træffer
kommunalbestyrelsen afgørelse om, at sagen på det
foreliggende dokumentationsgrundlag overgår til behandling
efter reglerne om førtidspension. Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen kan påbegynde en sag eller træffe
afgørelse om tilkendelse af førtidspension til en
person, der ikke selv har rettet henvendelse herom. | | 3. § 17, stk. 1, 1. pkt., affattes
således: »Kommunalbestyrelsen skal i henhold til
§ 5 i lov om retssikkerhed og administration på det
sociale område behandle en henvendelse om
førtidspension i forhold til alle de muligheder, der findes
for at yde hjælp efter den sociale lovgivning, jf. dog stk.
3-4.« | | | | | | 4. § 17, stk. 1, 2. og 3. pkt., ophæves. | | | | | | 5. I § 17 indsættes som stk. 3-5: »Stk. 3.
Personer, som ønsker, at kommunalbestyrelsen alene tager
stilling til spørgsmålet om førtidspension, kan
anmode herom. I sådanne tilfælde træffer
kommunalbestyrelsen afgørelse om, at sagen på det
foreliggende dokumentationsgrundlag overgår til behandling
efter reglerne om førtidspension. Stk. 4. Personer med
langvarig og aktuel tilknytning til arbejdsmarkedet kan fra 5
år før folkepensionsalderen ansøge om
førtidspension (seniorførtidspension).
Kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om, at en sag
overgår til behandling efter reglerne om
førtidspension på det foreliggende
dokumentationsgrundlag, når ansøgeren er 5 år
eller kortere tid fra folkepensionsalderen og har haft en langvarig
og aktuel tilknytning til arbejdsmarkedet. Der
iværksættes ikke beskæftigelsesrettede tilbud for
at udvikle arbejdsevnen. Kommunalbestyrelsen kan dog indhente nye
oplysninger til brug for sagens afgørelse. Stk. 5. Social- og
integrationsministeren fastsætter regler for vurderingen af
opfyldelse af kravet om langvarig og aktuel tilknytning til
arbejdsmarkedet, jf. stk. 4.« | | | | § 18. Kommunalbestyrelsen
træffer afgørelse om, at sagen overgår til
behandling efter reglerne om førtidspension, når det
er dokumenteret eller det på grund af særlige forhold
er helt åbenbart, at pågældendes arbejdsevne ikke
kan forbedres ved aktiverings-, revaliderings- og
behandlingsmæssige samt andre foranstaltninger. | | 6. I § 18 indsættes efter
»foranstaltninger«: », jf. dog § 17, stk. 3
og 4«. | | | | § 19. Grundlaget for en
afgørelse om førtidspension skal bestå af 1) en redegørelse for, at arbejdsevnen
ikke kan forbedres, 2) en redegørelse for den
pågældendes ressourcer samt mulighederne for at anvende
og udvikle dem. Redegørelsen skal udarbejdes i samarbejde
med den pågældende, og dennes egen opfattelse af
forholdene skal udtrykkelig være anført, 3) den faglige forklaring på, hvorfor
pågældendes arbejdsevne anses for varigt nedsat, 4) den faglige forklaring på, at
arbejdsevnen ikke lader sig anvende til selvforsørgelse
uanset mulighederne for støtte efter den sociale eller anden
lovgivning, eller 5) angivelse af en eller flere konkrete
arbejdsfunktioner, den pågældende med sin nedsatte
arbejdsevne anses for at kunne udføre. | | 7. I § 19 indsættes efter stk. 1 som
nyt stykke: »Stk. 2. Stk. 1,
nr. 1 og 2, finder ikke anvendelse ved behandlingen af
ansøgninger indgivet i henhold til § 17, stk.
4.« Stk. 2 bliver herefter stk. 3. | | | | § 21. Kommunalbestyrelsen skal
træffe afgørelse senest 3 måneder efter
tidspunktet for sagens overgang til behandling efter reglerne om
førtidspension, jf. § 17, stk. 1, 3. pkt., og
§ 18. Dette tidspunkt skal fremgå af sagen og
meddeles den pågældende. Hvis fristen i særlige
tilfælde ikke kan overholdes, skal pågældende
have en redegørelse for, hvad der er årsag til den
forlængede sagsbehandlingstid, og besked om, hvornår
sagen forventes afgjort. | | 8. I § 21, stk. 1, ændres »§
17, stk. 1, 3. pkt.« til: »§ 17, stk. 3, 2.
pkt.«. | | | | | | 9. I § 21 indsættes som stk. 2: »Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen skal træffe afgørelse om
førtidspension senest 6 måneder efter tidspunktet for
kommunens modtagelse af ansøgning om førtidspension
efter § 17, stk. 4. Tidspunktet for modtagelse af
ansøgningen skal fremgå af sagen og meddeles den
pågældende, når kommunen træffer
afgørelse om sagens overgang til behandling efter reglerne
om førtidspension. Hvis fristen i særlige
tilfælde ikke kan overholdes, skal pågældende
have en redegørelse for, hvad der er årsag til den
forlængede sagsbehandlingstid, og besked om, hvornår
sagen forventes afgjort.« | | | | § 29.
… 4) Ved opgørelsen af
indtægtsgrundlaget efter nr. 1-3 fradrages en
folkepensionists indtægt ved personligt arbejde opgjort efter
§ 27, stk. 1-3, på op til i alt 30.000 kr. i
et kalenderår. Det maksimale fradrag reduceres
forholdsmæssigt, hvis pensionisten kun modtager folkepension
i en del af året. | | 10. I § 29, stk.1, nr. 4, ændres
»30.000 kr.« til: »60.000 kr.«. | | | | § 33.
… Stk. 2.
Førtidspension udbetales månedsvis bagud med virkning
fra den 1. i måneden efter, at der er truffet
afgørelse om førtidspension. Træffes
afgørelse om førtidspension efter udløbet af
den fastsatte frist i § 21, udbetales
førtidspension med virkning fra den 1. i måneden
efter, at der er forløbet 3 måneder, fra behandlingen
af førtidspensionssagen er påbegyndt.
Førtidspension, jf. 1. og 2. pkt., udbetales tidligst fra
den 1. i måneden efter, at betingelserne for tilkendelse af
førtidspension er opfyldt. | | 11. § 33, stk.
2, affattes således: »Stk. 2.
Førtidspension udbetales månedsvis bagud med virkning
fra den 1. i måneden efter, at der er truffet
afgørelse om førtidspension. Træffes
afgørelse om førtidspension efter udløbet af
fristen i § 21, stk. 1, udbetales førtidspension
med virkning fra den 1. i måneden efter, at der er
forløbet 3 måneder, fra behandlingen af
førtidspensionssagen er påbegyndt. Træffes
afgørelse om førtidspension efter udløbet af
fristen i § 21, stk. 2, udbetales førtidspension med
virkning fra den 1. i måneden efter, at der er
forløbet 6 måneder fra det tidspunkt,
ansøgningen er modtaget i kommunen. Førtidspension
udbetales tidligst fra den 1. i måneden efter, at
betingelserne for tilkendelse af førtidspension er
opfyldt.« | | | | | | § 2 | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2012, jf. dog stk. 2. Stk. 2. § 1, nr.
2-11 træder i kraft den 1. januar 2014. | | | |
|