Betænkning afgivet af
Beskæftigelsesudvalget den 14. december 2011
1. Ændringsforslag
Beskæftigelsesministeren har stillet 1
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 21. november 2011 og var til 1.
behandling den 25. november 2011. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i
Beskæftigelsesudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring. Den 21. november 2011 sendte
beskæftigelsesministeren de indkomne høringssvar, et
notat herom og et ligestillingsnotat til udvalget.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (udvalget
med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det af
beskæftigelsesministeren stillede
ændringsforslag.
Venstres, Dansk Folkepartis og Det Konservative Folkepartis
medlemmer af udvalget er tilfredse med, at regeringen ønsker
at gennemføre tilbagetrækningsreformen, som
VK-regeringen aftalte sammen de reformvillige partier i Folketinget
i forsommeren 2011, og som nu gennemføres fuldstændig
uændret af et meget bredt flertal i Folketinget.
Tilbagetrækningsreformen er god for Danmark, for
danskerne og for dansk økonomi. Reformen er en
nødvendig forudsætning for at skabe vækst og
holdbarhed i dansk økonomi. Det er godt for Danmark, at
regeringen på dette ene punkt udviser økonomisk
ansvarlighed.
V, DF og KF konstaterer, at vi kan se frem til mange år
med offentlige underskud, hvis vi ikke gør noget. Store
offentlige underskud vil gøre Danmark sårbar over for
udviklingen på de internationale finansmarkeder. Efter krisen
vil kravene om sunde offentlige finanser uden tvivl være
skærpet. Mange lande står i dag med nærmest
uoverstigelige udfordringer, netop fordi de ikke handlede i
tide.
Ydermere er reformen nødvendig for at give luft til
investeringer i de dele af den offentlige sektor, hvor vi gerne vil
være med til at investere - områder som sundhed og
uddannelse vil i årene fremover kalde på nye
ressourcer.
Endvidere er reformen helt afgørende i forhold til at
sikre det nødvendige arbejdsudbud fremover. I dag er det kun
omkring halvdelen af danskerne, der er i arbejde. Og fremover
bliver det endnu færre når fem i dag forlader
arbejdsmarkedet, erstattes de af fire. Uden reformer bliver det
svært for private virksomheder at få
tilstrækkelig arbejdskraft, og det vil hæmme
vækstmuligheder og dermed også grundlaget for vores
velstand og velfærd. Vi risikerer at mangle hænder til
at pleje de syge og de ældre og til at undervise vores
børn.
Ovenstående udfordringer var baggrunden for, at et
flertal af reformpartier bestående af V, KF, DF og RV i
foråret indgik aftalen om tilbagetrækningsreformen. V,
DF og KF noterer sig med tilfredshed, at S-R-SF-regeringen nu
gennemfører tilbagetrækningsreformen.
Et mindretal i udvalget (EL)
indstiller lovforslaget til forkastelse
ved 3. behandling og vil stemme hverken for eller imod det stillede
ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af EL):
1) I
den under nr. 6 foreslåede
affattelse af § 4 a ændres i
stk. 6, 1. pkt.,
»pensionsinstitutter« til:
»pengeinstitutter«, og efter
»pensionskasser« indsættes:
»m.v.«
[Teknisk ændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ordet pengeinstitutter blev ved en redaktionel fejl erstattet
af ordet »pensionsinstitutter« i forbindelse med
udarbejdelsen af lovforslaget. Derudover blev forkortelsen m.v.
glemt ved en redaktionel fejl. Med ændringsforslaget sikres
det, at bestemmelsen som oprindelig tiltænkt omfatter
pengeinstitutter, livsforsikringsselskaber og pensionskasser m.v.
og offentlige myndigheder, der forvalter pensionsordninger, som er
omfattet af stk. 1, 1. pkt.
Ane Halsboe-Larsen (S) Bjarne
Laustsen (S) Henrik Sass Larsen (S) Jan Johansen (S) Leif Lahn
Jensen (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) fmd. Jacob Lund (S) Nadeem Farooq (RV)
Andreas Steenberg (RV) Finn Sørensen (EL) Eigil Andersen
(SF) Özlem Sara Cekic (SF) Annette Vilhelmsen (SF) Christian
Juhl (EL) Jørgen Arbo-Bæhr (EL) Hans Andersen (V)
Louise Schack Elholm (V) Claus Hjort Frederiksen (V) Jacob Jensen
(V) Peter Juel Jensen (V) Inger Støjberg (V) Ulla
Tørnæs (V) Fatma Øktem (V) Bent Bøgsted
(DF) nfmd. Jens Henrik Thulesen
Dahl (DF) René Christensen (DF) Pia Adelsteen (DF) Joachim
B. Olsen (LA) Mai Henriksen (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 44 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 16 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 20
Bilagsnr. | Titel |
1 | Høringssvar, høringsnotat og
ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren |
2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
4 | Ændringsforslag fra
beskæftigelsesministeren |
5 | 1. udkast til betænkning |