Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 6. september 2012
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 3 ændringsforslag til
lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 14. august 2012 og var til 1.
behandling den 20. august 2012. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og skatteministeren sendte den
2. juli 2012 dette udkast til udvalget, jf. alm. del - bilag 312.
Den 14. august 2012 sendte skatteministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra:
Bryggeriforeningen,
Dagligvareleverandørerne og
Danmarks Automobilforhandler Forening.
Skatteministeren har over for udvalget kommenteret de
skriftlige henvendelser.
Deputationer
Endvidere har følgende mundtligt over for udvalget
redegjort for deres holdning til lovforslaget:
Bryggeriforeningen,
Dagligvareleverandørerne og
Danmarks Automobilforhandler Forening.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 20 spørgsmål til
skatteministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (V, S, RV,
EL, SF og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Venstres og Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget
udtaler, at Venstre og Det Konservative Folkeparti er en del af
skatteaftalen. Det skyldes, at Venstre og Det Konservative
Folkeparti fik afgørende indrømmelser til aftalen i
forhold til regeringens udspil til en skattereform. For Venstre og
Det Konservative Folkeparti var det helt afgørende, at
boligejerne skulle kunne fortsætte med den tryghed, som
skattestoppet siden 2001 under VK-regeringen har betydet. For
Venstre og Det Konservative Folkeparti var det helt
afgørende, at der ikke blev foretaget et angreb på
folkepensionens grundbeløb, som regeringen lagde op til i
sit udspil. For Venstre og Det Konservative Folkeparti var det
endvidere afgørende, at den foreslåede
aldersdiskrimination, som regeringen lagde op til i sit udspil,
blev fjernet. Endelig var det helt centralt, at skattereformen
indeholder reelle skattelettelser for knap 8 mia. kr., jf.
skatteministerens svar af 3. september 2012 på L 194 -
spørgsmål 19.
Venstre og Det Konservative Folkeparti havde gerne set, at en
endnu større del af skatteaftalen var blevet finansieret med
midler uden for skattesystemet. Venstre og Det Konservative
Folkeparti opnåede dog så store indrømmelser, at
aftalen indeholder reelle skattelettelser for knap 8 mia. kr.
Venstre og Det Konservative Folkeparti finder, at det er helt
afgørende, at det skal kunne betale sig at arbejde. Derfor
indførte VK-regeringen i sin tid
beskæftigelsesfradraget, afskaffede mellemskatten og
løftede hundredetusinder ud af topskatten.
Lempelserne med skatteaftalen ligger derfor i fin
forlængelse af VK-regeringens tiltag på
skatteområdet: højere gevinst ved at være i
beskæftigelse i forhold til at være på passiv
forsørgelse, og at færre skal betale den
højeste marginalskat. Begge elementer gavner arbejdsudbuddet
og giver en større tilskyndelse til både at være
i beskæftigelse, uddanne sig og yde en ekstra indsats.
Fra begyndelsen af forløbet omkring skatteaftalen har
Venstre og Det Konservative Folkeparti gjort det klart, at en
række af de aftalte skattefinansieringsforslag bestemt ikke
er uproblematiske. Desværre har regeringen ikke været
indstillet på at forbedre skatteaftalen, bl.a. når det
gælder skatteforholdene for udsendte danskere. Venstre og Det
Konservative Folkeparti står naturligvis ved den
indgåede aftale, men ærgrer sig over, at regeringen
ikke har været villig til at lytte til den berettigede
kritik.
Venstre og Det Konservative Folkeparti bemærker, at der
i skatteaftalen alene er to bindinger på
aftalepartierne.
For det første ligger boligejernes skatteforhold fast
frem til 2020. Venstre og Det Konservative Folkeparti har siden
2001 stået vagt om trygheden for boligejerne. At aftalen
indeholder, at også regeringen er bundet til denne
målsætning de kommende år, er positivt og sikrer
tryghed for den enkelte boligejer og boligmarkedet generelt.
For det andet betyder de ændrede skatteforhold for
kapitalpensioner, herunder rabatten ved udbetaling i 2013, at der
er betydelig usikkerhed om provenuet af denne del af skatteaftalen.
For Venstre og Det Konservative Folkeparti har det været
afgørende, at måtte provenuet blive større end
regeringens vurderinger, vil merprovenuet ubeskåret gå
til at nedbringe statens gæld. Uden denne binding ville der
være en risiko for, at et ekstraprovenu ville blive anvendt
som kortvarig finansiering, og dermed ville der mangle finansiering
i fremtiden.
Et mindretal i udvalget (DF og LA)
indstiller lovforslaget til forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de stillede
ændringsforslag.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget finder, at dette
lovforslag har en lang række negative konsekvenser, da det
vil øge grænsehandelen og derved flytte arbejdspladser
ud af landet. Samtidig rammer afgiftsstigningerne dem med de
laveste indkomster hårdest.
Dansk Folkeparti beklager, at regeringen ikke vil
offentliggøre den nyeste grænsehandelsrapport,
før efter at lovforslaget er vedtaget. Skal Folketinget
vedtage love på det mest oplyste grundlag, vil det være
oplagt, at de nyeste grænsehandelsdata er
tilgængelige.
Regeringen forsøger at sælge afgiftsstigningerne
ud fra en sundhedsmæssig begrundelse, men når folk
handler i grænsebutikkerne, køber folk større
mængder, og når folk har store mængder liggende
hjemme i skabet, spiser folk også mere af de usunde
fødevarer. Det er derfor Dansk Folkepartis holdning, at de
sundhedsforbedrende effekter er meget tvivlsomme.
At Danmark indekserer afgifterne, er specielt kritisabelt i
forhold til, at vores nabolande ikke gør det. Tyskland har
ikke hævet deres afgifter på øl de seneste 20
år, og Tyskland har ligesom Sverige slet ikke afgift på
læskedrikke. Det gør, at afgiftsspændet bliver
større og større.
Det er bemærkelsesværdigt, at de fleste partier i
Folketinget vil afskaffe fedtafgiften, når partierne bag
skattereformen samtidig forhøjer selv samme afgift med dette
lovforslag. Det tegner et noget utroværdigt billede.
Angående forhøjelsen af udligningsafgiften
på dieselbiler finder Dansk Folkeparti det kritisabelt, at
regeringen vil straffe bilejere, der mindsker CO2-udledningen ved at køre i en
dieselbil, som normalt kører langt på literen, for at
understøtte et skrantende salg af elbiler.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 9
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
1) I
det under nr. 3 foreslåede § 3, stk. 4, udgår 3. pkt.
[Redaktionel ændring]
Til § 10
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
2) I
det under nr. 3 foreslåede § 3, stk. 3, udgår 4. pkt.
[Redaktionel ændring]
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
3) I
det under nr. 5 foreslåede § 4, stk. 3, udgår 4. pkt.
[Redaktionel ændring]
Bemærkninger
Til nr. 1-3
Der er tale om redaktionelle ændringer. De
pågældende satser følger allerede af forslagets
§ 13, stk. 55-59, og skal derfor ikke tillige være i de
enkelte afgiftslove.
Ane Halsboe-Larsen (S) Benny
Engelbrecht (S) Jacob Bjerregaard (S) John Dyrby Paulsen (S)
Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Simon Kollerup (S) Thomas Jensen (S)
Nadeem Farooq (RV) Rasmus Helveg Petersen (RV) Camilla Hersom (RV)
Jonas Dahl (SF) Jesper Petersen (SF) Frank Aaen (EL) Stine Brix
(EL) Jørgen Arbo-Bæhr (EL) Hans Andersen (V) Gitte
Lillelund Bech (V) fmd. Martin
Geertsen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Henrik Høegh (V)
Torsten Schack Pedersen (V) Troels Lund Poulsen (V) Mads
Rørvig (V) Dennis Flydtkjær (DF) Mikkel Dencker (DF)
Hans Kristian Skibby (DF) Karina Adsbøl (DF) Ole Birk Olesen
(LA) nfmd. Brian Mikkelsen
(KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 44 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 16 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 197
Bilagsnr. | Titel |
1 | Fastsat tidsplan for udvalgets behandling
af lovforslaget |
2 | Høringssvar og høringsnotat,
fra skatteministeren |
3 | Skatteministerens svar på alm. del -
spørgsmål vedr. lovforslaget. |
4 | Henvendelse af 22/8-12 fra Danmarks
Automobilforhandler Forening |
5 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 22/8-12 fra Danmarks Automobilforhandler
Forening |
6 | 1. udkast til betænkning |
7 | Henvendelse af 29/8-12 fra
Dagligvareleverandørerne |
8 | Skatteministerens svar på §
20-spørgsmål vedrørende lovforslaget |
9 | Ændringsforslag, fra
skatteministeren |
10 | Henvendelse af 30/8-12 fra
Bryggeriforeningen |
11 | 2. udkast til betænkning |
12 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 29/8-12 fra Dagligvareleverandørerne |
13 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 30/8-12 fra Bryggeriforeningen |
14 | Nyt tidspunkt for
betænkningsafgivelse over lovforslaget |
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende
L 197
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om, hvad det vil koste i mindre
skatteprovenu, hvis man ikke lader afgiften stige på
grænsefølsomme varer, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
2 | Spm. , om »Status over
grænsehandel 2012« offentliggøres, inden
udvalget skal færdigbehandle lovforslaget, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
3 | Spm. , om ministeren er enig i, at
højere forbrugerpriser ofte medfører lavere salg som
følge af mindre indenlandsk forbrug, stigende
grænsehandel og mindre udenlandsk grænsehandel i
Danmark, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
4 | Spm. om, at indeksering af afgifter
på danske varer uden tilsvarende afgiftsforhøjelser i
vores nabolande vil øge prisforskellen mellem varer i danske
butikker og varer i udenlandske butikker, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
5 | Spm. om at uddybe lovforslagets
konsekvenser for beskæftigelsen i detailhandelen isoleret
set, til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
6 | Spm. , om den illegale handel øges,
når afgiftsforskellen mellem Danmark og vores nærmeste
nabolande øges, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
7 | Spm. , om grænsekontrollen skal
øges for at imødegå den øgede illegale
grænsehandel, som lovforslaget må forventes at
medføre, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
8 | Spm. om provenuet af indekseringer fra de
grænsehandelsfølsomme varer, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
9 | Spm. , om vurderingen af konsekvenserne er
foretaget uden aktuel viden om danskernes grænsehandel efter
de massive afgiftsforhøjelser pr. 1. januar 2012, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
10 | Spm. om, hvilke konsekvenser lovforslaget
vil få for den bilsælgende del af autobranchen og for
autoreparatørerne, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
11 | Spm. om, hvor meget bilsalget forventes at
falde på grund af lovforslaget, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
12 | Spm. om, hvor meget en gennemsnitlig
dieselbil forventes at falde på grund af lovforslaget, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
13 | Spm. , om man kan få en
ketchupeffekt af de foreslåede afgiftsstigninger, når
man ikke kender omfanget af grænsehandelen efter de sidste
stigninger pr. 1. januar 2012, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå |
14 | Spm. , om det virker troværdigt, at
man med skattereformen hæver beskatningen af dieselbiler,
når man samtidig har sat bilejerne i udsigt, at regeringen
vil lave en provenuneutral omlægning af bilafgifterne, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
15 | Spm. om, hvornår man vil
offentliggøre rapporten »Status over
grænsehandel 2012«, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
16 | Spørgsmål om, hvilke
konsekvenser lovforslaget vil få for den bilsælgende
del af autobranchen og for autoreparatørerne, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
17 | Spørgsmål om, hvor meget
nybilsalget reduceres angivet i antal biler, til skatteministeren,
og ministerens svar herpå |
18 | Spørgsmål om, hvordan det kan
være, at ministeren ikke kan oplyse, hvor meget en
gennemsnitlig dieselbil forventes at falde, til skatteministeren,
og ministerens svar herpå |
19 | Spm. om lovforslagets konsekvenser for
beskæftigelsen i detailhandlen isoleret set, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
20 | Spm. , om ministeren på baggrund
dels af egne tal, dels af Bryggeriforeningens tal kan beregne
antallet af tabte arbejdspladser som følge af
afgiftsstigningerne den 1. januar 2012, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |