Tillægsbetænkning afgivet af
Skatteudvalget den 11. september 2012
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 1 ændringsforslag til
lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 14. august 2012 og var til 1.
behandling den 20. august 2012. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Skatteudvalget. Udvalget afgav
betænkning den 6. september 2012. Lovforslaget var til 2.
behandling den 10. september 2012, hvorefter det blev henvist til
fornyet behandling i Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har, efter lovforslaget blev henvist til fornyet
udvalgsbehandling, behandlet lovforslaget i 1 møde.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 3 spørgsmål til
skatteministeren til skriftlig besvarelse. Skatteministeren
forventes at besvare spørgsmålene inden 3.
behandling.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (V, S, RV,
SF og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det stillede
ændringsforslag.
Socialdemokratiets, Radikale Venstres og Socialistisk
Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker med stor
tilfredshed, at der er indgået en skattereformaftale, der
støttes af et bredt flertal i Folketinget.
Skattereformaftalen indeholder nogle væsentlige forslag,
som kan få dansk økonomi på fode igen. Reformen
bidrager både til en hurtigere genopretning efter krisen og
til at løse de langsigtede udfordringer for dansk
økonomi. Det sker bl.a. ved at sænke skatten på
arbejde markant med i alt godt 14 mia. kr. frem mod 2022.
Med skattereformaftalen skabes ny vækst og flere job, og
det sikres, at særlig lønmodtagere med lav- og
mellemindkomster får en gevinst. Samtidig bidrager alle til
finansieringen - også de velstillede. Der vil også
være betydelig indkomstfremgang for de ledige, der kommer i
arbejde i kraft af reformen - bl.a. som følge af
fremrykningen af private investeringer.
Skattereformen betyder også, at dem, som kun har lidt,
når de bliver folkepensionister, stilles bedre, mens dem, der
gennem arbejdslivet har fordel af lavere skat på arbejde, i
lidt højere grad selv finansierer deres
pensionisttilværelse. Den lavere skat på arbejde er i
høj grad målrettet dem, som har lav- og
mellemindkomster, samtidig med at beskæftigelsen og
væksten forøges i det danske samfund.
De foreslåede skattelettelser er væsentlige og
skal selvfølgelig finansieres. Det har krævet
svære prioriteringer. Men Socialdemokratiets, Radikale
Venstres og Socialistisk Folkepartis medlemmer finder, at der med
aftalen er skabt en rimelig og socialt balanceret skattereform, der
indeholder de rette elementer til at sætte gang i den danske
økonomi igen.
Socialdemokratiet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti
finder anledning til at knytte nogle bemærkninger til enkelte
af finansieringselementerne i skattereformen.
Ophævelsen af ligningslovens § 33 A er et
finansieringselement i skattereformen og har givet anledning til en
del debat. Socialdemokratiets, Radikale Venstres og Socialistisk
Folkepartis medlemmer finder, at det er vigtigere, at alle danskere
får en skattelettelse, frem for at man fastholder, at et
fåtal ikke betaler skat i Danmark og måske slet ikke
betaler skat. For de personer, der allerede er omfattet af
skattefritagelsen i ligningslovens § 33 A, gælder en
overgangsbestemmelse, som betyder, at ophævelsen først
får virkning for disse personer fra 2014. Det bemærkes
også, at udviklingen på området vil blive fulgt
tæt, og hvis det viser sig, at ophævelsen har meget
uhensigtsmæssige konsekvenser, må
spørgsmålet tages op igen.
I relation til den ændrede beskatning af
kapitalpensioner lægger Socialdemokratiet, Radikale Venstre
og Socialistisk Folkeparti vægt på, at et eventuelt
merprovenu fra den fremrykkede beskatning disponeres således,
at den finanspolitiske holdbarhed ikke forværres.
Indeksering af afgifterne er også med til at finansiere
skattereformens skattenedsættelser. Det forventes ikke, at
indekseringen øger tilskyndelsen til at grænsehandle.
Indekseringen betyder, at afgifterne ikke udhules over tid, men
bevarer deres værdi og dermed heller ikke efterlader en
finansieringsudfordring for fremtidens velfærd.
Socialdemokratiet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti
bemærker endelig, at regeringen gerne havde set en
afskaffelse af fedt- og sukkerafgiften som en del af
skattereformen, men at der ikke er fundet finansiering til
det.
Et mindretal i udvalget (DF)
indstiller lovforslaget til forkastelse. Mindretallet vil stemme for det
stillede ændringsforslag.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget henviser til Dansk
Folkepartis politiske bemærkninger i betænkningen af 6.
september 2012 over lovforslaget.
Et andet mindretal i udvalget (EL)
indstiller lovforslaget til forkastelse. Mindretallet vil stemme imod det
stillede ændringsforslag.
Et tredje mindretal i udvalget
(LA) vil redegøre for sin stilling til lovforslaget ved 3.
behandling. Mindretallet vil stemme for det stillede
ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
tillægsbetænkningens afgivelse ikke repræsenteret
med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske udtalelser i
tillægsbetænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
tillægsbetænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 4
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af EL):
1) Stk.
4 affattes således:
»Stk. 4. § 2,
nr. 1, 2, 4 og 5, har virkning fra og med den 1. januar 2014.
§ 2, nr. 3, har virkning fra og med den 1. oktober
2012.«
[Ændring af
virkningstidspunkt for ændring af bestemmelse om modregning i
børne- og ungeydelsen, så modregningsadgangen for
skyldig børne- og ungeydelse, som en person mod bedre
vidende uberettiget har modtaget, opretholdes]
Bemærkninger
Til nr. 1
Som følge af en manglende konsekvensændring i lov
nr. 326 af 11. april 2012, der træder i kraft den 1. oktober
2012 og ændrer i børne- og ungeydelsesloven, vil der
ikke længere være hjemmel til at modregne for
tilbagebetalingskrav vedrørende børne- og ungeydelse,
som en person har modtaget uberettiget og mod bedre vidende.
Det gælder eksempelvis i tilfælde, hvor en
udenlandsk arbejdstager uberettiget mod bedre vidende har modtaget
børne- og ungeydelse i forbindelse med et tidligere
arbejdsophold i Danmark og i forbindelse med et nyt arbejdsophold i
Danmark erhverver ret til børne- og ungeydelse.
I lovforslagets § 2, nr. 3, udvides adgangen i § 11
i lov om en børne- og ungeydelse til at modregne i
børne- og ungeydelsen. Dette retter op på den
tidligere manglende konsekvensændring - men først med
virkning fra 1. januar 2014.
Det foreslås på den baggrund at ændre
virkningstidspunktet for ændringen af § 11 i lov om en
børne- og ungeydelse, jf. lovforslagets § 2, nr. 3, til
1. oktober 2012. Dermed opretholdes hjemmelen til modregning uden
afbrydelse.
Ane Halsboe-Larsen (S) Benny
Engelbrecht (S) Jacob Bjerregaard (S) John Dyrby Paulsen (S)
Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Simon Kollerup (S) Thomas Jensen (S)
Nadeem Farooq (RV) Rasmus Helveg Petersen (RV) Camilla Hersom (RV)
Jonas Dahl (SF) Jesper Petersen (SF) Frank Aaen (EL) Stine Brix
(EL) Jørgen Arbo-Bæhr (EL) Hans Andersen (V) Gitte
Lillelund Bech (V) fmd. Martin
Geertsen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Henrik Høegh (V)
Torsten Schack Pedersen (V) Troels Lund Poulsen (V) Mads
Rørvig (V) Dennis Flydtkjær (DF) Mikkel Dencker (DF)
Hans Kristian Skibby (DF) Karina Adsbøl (DF) Ole Birk Olesen
(LA) nfmd. Brian Mikkelsen
(KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 44 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 16 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag
Oversigt over bilag vedrørende L 194 efter afgivelse af
betænkning
Bilagsnr. | Titel |
14 | Betænkning afgivet den 6. september
2012 |
15 | Ændringsforslag til 3. behandling,
fra skatteministeren |
16 | 1. udkast til
tillægsbetænkning |
17 | Kopi af FIU alm. del - svar på spm.
282, fra finansministeren |
Oversigt over spørgsmål vedrørende L 194
efter afgivelse af betænkning
Spm.nr. | Titel |
31 | Spm. om, hvordan en højere
marginalbeskatning af en kvinde end af en mand, hvor de
økonomiske, familiemæssige, arbejdsmæssige og
lønmæssige forhold ellers er identiske, kan være
i overensstemmelse med CEDAW-konventionens regler om
kønsmainstreaming, til skatteministeren |
32 | Spm. om i samarbejde med
ligestillingsministeren at redegøre for, om
indkomstaftrapning af børnechecken ikke i realiteten har et
»kønsbestemt nedslagsfelt«, til
skatteministeren |
33 | Spm. , om ministeren kan uddybe - som
opfølgning på sit svar på spørgsmål
29 - hvordan det forhold, at en kvinde/mor »i langt de fleste
tilfælde er ydelsesmodtagere« af børnechecken,
kan begrunde, at hun får en højere marginalskat end en
mand i tilsvarende situation, til skatteministeren |