Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 11. juni 2012
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 3 ændringsforslag til
lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 30. maj 2012 og var til 1.
behandling den 8. juni 2012. Lovforslaget blev efter 1. behandling
henvist til behandling i Skatteudvalget.
Dispensation fra bestemmelserne i
§ 8 a, stk. 2, og § 13, stk. 1, i Folketingets
forretningsorden
Udvalget indstiller, at
Folketingets behandling af lovforslaget gennemføres hurtigst
muligt, og at der dermed dispenseres fra bestemmelsen i
Folketingets forretningsordens § 8 a, stk. 2, om, at der skal
gå 2 dage fra omdeling af betænkningen, til
lovforslaget kommer til 2. behandling.
Udvalget indstiller endvidere, at
der dispenseres fra bestemmelsen i Folketingets forretningsordens
§ 13, stk. 1, således at lovforslaget kommer til 3.
behandling tidligere end 30 dage efter lovforslagets
fremsættelse, og at 3. behandling finder sted tidligere end 2
dage efter 2. behandling.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Lovforslaget blev sendt i høring samtidig med
fremsættelsen, og skatteministeren sendte den 30. maj 2012 en
orientering herom til udvalget. Den 6. og 7. juni 2012 sendte
skatteministeren de indkomne høringssvar og et notat herom
til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 5 spørgsmål til
skatteministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
3. Indstillinger
Udvalget indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
1) I
den under nr. 1 foreslåede § 5 D affattes stk.
6 således:
»Stk. 6. § 5,
stk. 4-6, og § 5 A finder tilsvarende anvendelse for
driftsmidler omfattet af stk. 1.«
[Forhøjet
afskrivningsgrundlag for leasingselskaber og tilpasning af
tabsfradrag ved salg af driftsmidler med forhøjet
afskrivningsgrundlag til tabsfradrag ved salg af driftsmidler med
almindeligt afskrivningsgrundlag]
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
2)
Efter nr. 1 indsættes som nye numre:
»01. I §
8, stk. 1, indsættes efter »§ 5, stk.
2,«: »og § 5 D, stk. 4,«.
02. I
§ 8 indsættes efter stk. 1
som nyt stykke:
»Stk. 2. Ved
opgørelsen af saldoen som nævnt i stk. 1 kan den
skattepligtige vælge at foretage opgørelsen på
grundlag af summen af saldiene efter § 5, stk. 2, og § 5
D, stk. 4.«
03. I
§ 9, stk. 1, indsættes som
4. pkt.:
»Ved opgørelsen af saldoværdien som
nævnt i 2. og 3. pkt. kan den skattepligtige vælge at
foretage opgørelsen på grundlag af summen af
saldoværdierne efter § 5, stk. 2, og § 5 D, stk.
4.«
04. I
§ 9, stk. 3, indsættes efter
»§ 5, stk. 4,«: »jf. § 5 D, stk.
6,«.«
[Mulighed for at sammenlægge
den almindelige driftsmiddelsaldo og 115-procents-saldoen ved
opgørelse af negativ saldo og ved opgørelse af
fortjeneste eller tab ved ophør af virksomhed]
Til § 2
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
3) I
stk. 4 ændres »kommunens og
kirkens slutskat« til: »kommunens slutskat og
kirkeskat«.
[Redaktionel ændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Efter forslaget får leasingselskaber, der i dag er
omfattet af afskrivningslovens § 5, stk. 4, om udskydelse af
begyndelsestidspunktet for afskrivning til året efter
anskaffelsesåret, adgang til
115-procents-afskrivningsgrundlaget som foreslået i
lovforslaget.
Efter afskrivningslovens § 5 A kan en skattepligtig, der
har solgt et driftsmiddel med almindeligt afskrivningsgrundlag
efter § 5 med tab, fradrage tabet i det indkomstår,
hvori driftsmidlet er solgt. Det foreslås, at denne regel
også finder anvendelse for driftsmidler med forhøjet
afskrivningsgrundlag, hvis disse sælges med tab.
Til nr. 2
Efter afskrivningslovens § 8 skal en negativ saldo for
driftsmidler, jf. § 5, udlignes ved anskaffelser eller
medregnes ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst for
det følgende år.
Det foreslås, at reglen i afskrivningslovens § 8
også skal finde anvendelse for driftsmidler, der vælges
afskrevet efter § 5 D, jf. § 1, nr. 1, i lovforslaget som
fremsat. Det foreslås også, at den skattepligtige ved
opgørelsen af, om der foreligger en negativ saldo, kan
vælge at foretage opgørelsen på grundlag af
summen af saldiene efter § 5 og § 5 D. Dette
indebærer f.eks., at en positiv saldo efter § 5 D kan
anvendes til at udligne en negativ saldo efter § 5.
Ved salg af virksomheden skal fortjeneste eller tab
opgøres efter afskrivningslovens § 9. Det forhold, at
afskrivning på grundlag af
115-procents-afskrivningsgrundlaget opgøres på en
særskilt saldo, medfører to selvstændige
opgørelser efter henholdsvis denne særskilte saldo og
den almindelige driftsmiddelsaldo. Dette påvirker ikke
umiddelbart den samlede fortjeneste eller det samlede tab.
Det har imidlertid betydning, hvis der ønskes
succession i forbindelse med salget, idet dette forudsætter,
at der er en fortjeneste at succedere i. Hvis den ene saldo
overdrages med tab, er konsekvensen således, at succession i
denne saldo er udelukket, selv om der samlet set er tale om en
fortjeneste. For at undgå, at en sådan teknikalitet
skal stå hindrende i vejen for succession, foreslås
det, at den skattepligtige kan vælge at foretage
opgørelsen af, om der foreligger fortjeneste eller tab,
på grundlag af summen af de to saldi.
Til nr. 3
Der er tale om en redaktionel ændring.
Ane Halsboe-Larsen (S) Henrik Sass
Larsen (S) Jacob Bjerregaard (S) John Dyrby Paulsen (S) Pernille
Rosenkrantz-Theil (S) Simon Kollerup (S) Thomas Jensen (S) Nadeem
Farooq (RV) Rasmus Helveg Petersen (RV) Camilla Hersom (RV) Jonas
Dahl (SF) Jesper Petersen (SF) Frank Aaen (EL) Johanne
Schmidt-Nielsen (EL) Lars Dohn (EL) Hans Andersen (V) Gitte
Lillelund Bech (V) fmd. Martin
Geertsen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Henrik Høegh (V)
Torsten Schack Pedersen (V) Troels Lund Poulsen (V) Mads
Rørvig (V) Dennis Flydtkjær (DF) Mikkel Dencker (DF)
Hans Kristian Skibby (DF) Karina Adsbøl (DF) Ole Birk Olesen
(LA) nfmd. Brian Mikkelsen
(KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 44 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 16 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 192
Bilagsnr. | Titel |
1 | Lovforslaget som sendt i høring,
fra skatteministeren |
2 | Høringsskema og høringssvar,
fra skatteministeren |
3 | Supplerende høringsskema og
høringssvar, fra skatteministeren |
4 | Ændringsforslag, fra
skatteministeren |
5 | Fastsat tidsplan for udvalgets behandling
af lovforslaget |
6 | 1. udkast til betænkning |
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende
L 192
Spm.nr. | Titel |
1 | MFU spm. om at redegøre for, at
initiativet i regeringens udspil til en skattereform om bedre
afskrivningsmuligheder for virksomhederne forventes at øge
de private investeringer med i alt 15-20 mia. kr. i perioden
2012-2013, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
2 | MFU spm. om at redegøre for, at
initiativet i regeringens udspil til en skattereform om bedre
afskrivningsmuligheder for virksomhederne forventes at give 9.000
ekstra job allerede i årene 2012-2013, til skatteministeren,
og ministerens svar herpå |
3 | Spm. om at vurdere
beskæftigelseseffekten for hver enkelt år frem til
2030, til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
4 | Spm. om, hvad bidraget fra lovforslaget er
til den finanspolitiske holdbarhed i 2020, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
5 | Spm. om, hvad effekten er på
arbejdsudbuddet i 2020, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |