Skriftlig fremsættelse (22. maj
2012)
Økonomi- og
indenrigsministeren (Margrethe Vestager)
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner (Justeringer
af udligningssystemet)
(Lovforslag nr. L 191)
Lovforslaget udmønter aftalen af 16. maj 2012 mellem
regeringen og Enhedslisten om justeringer i udligningssystemet.
Lovforslaget fremsættes på nuværende tidspunkt
med henblik på, at det kan få virkning allerede fra
tilskudsåret 2013. Det forudsætter, at lovforslaget kan
træde i kraft inden den 1. juli 2012, idet tilskuds- og
udligningsbeløb til kommunerne i henhold til loven skal
udmeldes senest den 1. juli i året før
tilskudsåret.
Umiddelbart før fremsættelsen er lovforslaget
sendt i høring hos KL med en kort høringsfrist.
Forslaget bygger i meget vidt omfang på
Finansieringsudvalgets arbejde, hvor KL har deltaget aktivt. Det
forventes derfor, at KL vil være i stand til at afgive et
høringssvar om dette lovforslag med en kort frist.
Udligningssystemet har været udsat for kritik fra nogle
kommuner og grupperinger af kommuner. Kritikken af udligningen har
især været rettet imod opgørelsen af det
socioøkonomiske udgiftsbehov. Efter nogle kommuners
opfattelse har opgørelsen af det socioøkonomiske
udgiftsbehov ikke i tilstrækkelig grad afspejlet det faktiske
socioøkonomiske udgiftspres i kommunen.
Lovforslaget bygger på et arbejde i Økonomi- og
Indenrigsministeriets Finansieringsudvalg, som blev sat i gang i
efteråret 2009 på baggrund af den rejste kritik af
systemet. Udvalget afgav i marts 2012 sin betænkning:
"Kommunale udgiftsbehov og andre udligningsspørgsmål"
(betænkning nr. 1533). Udvalgets analyser og gennemgangen af
kriterieafgrænsninger mv. viser, at præcisionen i
udgiftsbehovsopgørelsen i en vis udstrækning vil kunne
øges ved en justering af opgørelsen af eksisterende
kriterier, samt at der er statistisk belæg for at
tilføje enkelte nye kriterier og afskaffe et af de
nuværende kriterier.
Det vurderes på denne baggrund, at der bør
gennemføres en justering af udgiftsbehovsopgørelsen,
som indebærer, at der tilføjes tre nye
udgiftsbehovskriterier og foretages en ændret
afgrænsning af fem af de eksisterende kriterier. Endvidere
bør et af de eksisterende kriterier udgå,
således at den samlede udgiftsbehovsopgørelse fremover
vil blive baseret på 14 socioøkonomiske kriterier. I
forbindelse med justeringen af kriterierne sker der også en
tilpasning af kriteriernes indbyrdes vægte, som bruges til at
sammenveje de enkelte kriterier til et samlet socioøkonomisk
udgiftsbehov.
Samtidig foreslås der gennemført en tilpasning af
indregningen af de afgiftspligtige grundværdier for
produktionsjord i opgørelsen af det kommunale
beskatningsgrundlag, så opgørelsen af
beskatningsgrundlaget afspejler den faktiske skatteværdi af
disse grunde.
Der foreslås endvidere oprettet en ny tilskudspulje
på 400 mio. kr. til løsning af de sociale problemer,
der er store i bestemte områder i landet, typisk i de
større byer. Puljen skal bruges til tilskud til kommuner,
som i visse dele af kommunen har en overrepræsentation af
borgere med sociale problemer, herunder borgere uden bolig, med
psykisk sygdom, problemer med misbrug mv., lav indkomst, høj
arbejdsløshed, mange på førtidspension e.l.
og/eller kriminalitetsproblemer. Puljen kan søges af alle
landets kommuner, hvor der forekommer denne type problemer i
større omfang. Puljen finansieres dels af et bidrag fra
hovedstadskommunerne, som udgør 0,03 pct. af
beskatningsgrundlaget for kommunerne i hovedstadsområdet og
dels af bloktilskuddet. Endvidere indeholder lovforslaget bl.a.
bestemmelser om andre særtilskudsordninger.
Lovforslaget vil give anledning til visse
byrdefordelingsmæssige forskydninger mellem kommunerne. Der
er dog ingen kommuner, som forventes af få tab på over
0,4 pct. af beskatningsgrundlaget. Der foreslås
indført en overgangsordning for kommuner med tab på
mere end 0,2 pct. af beskatningsgrundlaget. Overgangsordningen
betyder, at virkningen indfases gradvist for de kommuner, som har
de største tab på ændringen.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de
ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale
lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.