Betænkning afgivet af Retsudvalget
den 7. juni 2012
1. Ændringsforslag
Folketingets formand har stillet 3 ændringsforslag til
lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 11. maj 2012 og var til 1.
behandling den 25. maj 2012. Lovforslaget blev efter 1. behandling
henvist til behandling i Retsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring. jf. REU alm. del - bilag 336. De
indkomne høringssvar og et notat herom er omdelt som bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 1 spørgsmål til
justitsministeren og 1 spørgsmål til social- og
integrationsministeren til skriftlig besvarelse, som disse har
besvaret.
Møder
Retsudvalget afholdt den 24. maj 2012 et møde med
Folketingets Lovsekretariat om lovforslaget.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (udvalget
med undtagelse af V og DF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i udvalget (V og DF)
indstiller lovforslaget til vedtagelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil redegøre for sin
stilling til ændringsforslagene ved 2. behandling.
Venstre og Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har i mange
år haft det synspunkt, at Folketinget burde
tidsbegrænse den samlede ansættelsesperiode for
Folketingets Ombudsmand. Det sker med lovforslaget for en maksimal
periode på 10 år. Venstre og Dansk Folkeparti havde
gerne set, at man havde valgt en kortere periode på f.eks. 8
år, eller at man havde valgt at lave en model som med f.eks.
rigsrevisorer, hvor perioden er 6 år med en mulig
forlængelse på 4 år, altså i alt 10
år. Den samme model kunne vi godt have tænkt os i
forhold til ombudsmandsinstitutionen af en række principielle
årsager, hvor det primære argument er, at en
åremålsansættelselse på 10 år er
unormalt lang sammenlignet med øvrige ansættelser i
både det private og det offentlige.
Vi finder det beklageligt, at et flertal i folketinget ikke
deler den opfattelse, men trods vores bekymring om den lange
åremålsansættelse, kan vi støtte
lovforslaget.
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til titlen
Af Folketingets
formand, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af V og
DF):
1) I
undertitlen indsættes efter »ombudsmand«:
», mulighed for fravigelse af reglerne om fratræden,
pension og eftervederlag ved aftale med Folketingets
ombudsmand«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 2]
Til § 1
Af Folketingets
formand, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af V og
DF):
2)
Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
6 indsættes som stk.
4:
»Stk. 4. § 4,
stk. 1, § 5, stk. 1, 2. pkt., og stk. 2, og § 6, stk.
1-3, kan fraviges ved en aftale mellem ombudsmanden og Folketingets
formand.«
[Mulighed for at fravige reglerne
om fratræden, pension og eftervederlag i ombudsmandsloven ved
individuel aftale]
Til § 2
Af Folketingets
formand, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af V og
DF):
3) I
stk. 1 ændres »§ 1,
nr. 1« til: »§ 1, nr. 1 og 01«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 2]
Bemærkninger
Til nr. 1
Forslaget er en følge af ændringsforslag nr.
2
Til nr. 2
Med de nye regler om ombudsmandens ansættelsesperiode er
der behov for at kunne fravige de gældende lovregler om
ombudsmandens ansættelsesforhold. Ændringsforslagene
nr. 1-3 giver mulighed for at aftale en sådan anden ordning
med ombudsmanden end den, der følger af lovens regler.
Ved forslaget indsættes på den baggrund en
bestemmelse, hvorefter reglerne i ombudsmandsloven § 4, stk.
1, § 5, stk. 1, 2. pkt., og stk. 2, og § 6, stk. 1-3, om
ombudsmandens fratræden, pension og eftervederlag kan
fraviges ved en individuel aftale mellem ombudsmanden og
Folketingets formand.
Der vil med den foreslåede bestemmelse i lovens §
6, stk. 4, kunne aftales en anden model for ombudsmandens
fratræden, optjening af pension og udbetaling af
eftervederlag end den i loven forudsatte. Det er tanken herved at
give mulighed for at aftale en model, som svarer til de
sædvanlige rammer for kontrakts- eller
åremålsansættelse af chefer i staten. Det vil
ikke mindst bero på ombudsmandens alder, tidligere
ansættelser og forventninger til fremtidige
ansættelser, om den ene eller anden ansættelsesform vil
blive foretrukket.
Det forudsættes, at der indgås aftale om
ombudsmandens ansættelsesvilkår ved ombudsmandens
tiltræden. Det forudsættes endvidere, at valget mellem
ordningen i ombudsmandsloven og en anden aftalt ordning
træffes i forbindelse med ombudsmandens tiltræden med
bindende virkning for hele embedsperioden.
En aftale mellem ombudsmanden og Folketingets formand eller
rammerne for en sådan vil blive drøftet i
Præsidiet forud for indgåelsen.
Til nr. 3
Forslaget er en følge af ændringsforslaget til
nr. 2. Det foreslås, at den foreslåede bestemmelse om
fravigelse af reglerne om fratræden, vederlag og pension i
ombudsmandsloven ved individuel aftale træder i kraft dagen
efter bekendtgørelsen i Lovtidende, og at bestemmelsen
også skal gælde for den nuværende ombudsmands
ansættelsesforhold.
Jacob Bjerregaard (S) Julie
Skovsby (S) Mogens Jensen (S) Mette Reissmann (S) Ole
Hækkerup (S) Rasmus Prehn (S) Jeppe Mikkelsen (RV) Zenia
Stampe (RV) Camilla Hersom (RV) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF)
fmd. Anne Baastrup (SF) Pernille
Skipper (EL) Johanne Schmidt-Nielsen (EL) Frank Aaen (EL) Doris
Jakobsen (SIU) Kim Andersen (V) Preben Bang Henriksen (V) Inger
Støjberg (V) Karen Jespersen (V) Jan E. Jørgensen (V)
Karsten Lauritzen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Karsten Nonbo (V)
Peter Skaarup (DF) Pia Adelsteen (DF) Pia Kjærsgaard (DF) Kim
Christiansen (DF) Simon Emil Ammitzbøll (LA) Tom Behnke (KF)
nfmd.
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 44 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 16 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 188
Bilagsnr. | Titel |
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra Folketingets formand |
2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
4 | Ændringsforslag, fra Folketingets
formand |
5 | 1. udkast til betænkning |
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende
L 188
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om en redegørelse for, om man
vil kunne leve op til FN's børnekonvention, hvis man skulle
følge forslaget i høringssvarene fra Dansk
Friskoleforening, Danmarks Privatskoleforening og
Efterskoleforeningen om at undtage institutioner af den karakter
fra Børnekontorets kompetenceområde, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
2 | Spm. om en redegørelse for, om man
vil kunne leve op til FN's børnekonvention, hvis man skulle
følge forslaget i høringssvarene fra Dansk
Friskoleforening, Danmarks Privatskoleforening og
Efterskoleforeningen om at undtage institutioner af den karakter
fra Børnekontorets kompetenceområde, til social- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |