Fremsat den 10. maj 2012 af
økonomi- og indenrigsministeren (Margrethe Vestager)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om kommunal
ejendomsskat
(Ændring af loft over grundlaget for
beregning af kommunal grundskyld for så vidt angår nye
grunde, ændringer af ejendommens areal, anvendelse eller
planforhold m.v.)
§ 1
I lov om kommunal ejendomsskat, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1006 af 26. oktober 2009, som
ændret ved § 17 i lov nr. 529 af 26. maj 2010, lov
nr. 705 af 25. juni 2010, lov nr. 1605 af 22. december 2010 og lov
nr. 1377 af 28. december 2011, foretages følgende
ændringer:
1. § 1, stk. 4, affattes
således:
»Stk. 4. For
nye grunde som nævnt i stk. 2, grunde som nævnt i
stk. 2, hvor der er sket ændring af ejendommens areal,
anvendelse, planforhold og ejerlejligheder, hvor der er sket
ændringer i fordelingstallet, og hvor told- og
skatteforvaltningen har foretaget en ansættelse efter
vurderingslovens § 33, stk. 16, 17 eller 18,
anvendes denne ansættelse efter reduktion for fritagelser for
grundskyld som udgangspunkt for beregningen af det afgiftspligtige
grundlag efter stk. 2, nr. 2. Hvor fradrag for forbedringer
bortfalder, anvendes grundværdien uden det tidligere fradrag
for forbedringer som udgangspunkt for beregningen af det
afgiftspligtige grundlag efter stk. 2, nr. 2. Fradrag for
forbedringer, som er givet med virkning for det seneste år,
hvor grundværdien efter fradrag for forbedringer og reduktion
for fritagelser for grundskyld, jf. stk. 2, nr. 1, udgjorde
den afgiftspligtige grundværdi eller før,
fratrækkes i ansættelsen efter vurderingslovens
§ 33, stk. 16, 17 eller 18, ved beregningen af det
afgiftspligtige grundlag efter stk. 2, nr. 2. Ved beregningen
fremskrives ansættelsen for det seneste år, hvor
grundværdien efter fradrag for forbedringer og reduktion for
fritagelser for grundskyld, jf. stk. 2, nr. 1, udgjorde den
afgiftspligtige grundværdi til skatteårets niveau, med
reguleringsprocenten for de mellemliggende år, jf.
stk. 3.«
2. § 31 affattes således:
»§ 31. For krav på
tilbagebetaling af grundskyld, som støttes på
§ 1, stk. 4, i den hidtil gældende lov eller
på § 1, stk. 6, indtræder
forældelse uanset § 3, stk. 1, i lov om
forældelse af fordringer tidligst den 1. januar
2014.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2013.
§ 3
For grunde, hvor told- og skatteforvaltningen
før lovens ikrafttræden har foretaget en
ansættelse efter vurderingslovens § 33,
stk. 16, 17 eller 18, foretages en beregning af det
afgiftspligtige grundlag efter § 1, stk. 2, nr. 2, i
lov om kommunal ejendomsskat, efter lovens § 1, nr. 1,
til brug for grundskatteloftsberegningen fra og med 2013.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | | Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets baggrund
og formål | 3. | Gældende
ret | 4. | Lovforslagets
indhold | 5. | Økonomiske
konsekvenser for det offentlige | 6. | Administrative
konsekvenser for det offentlige | 7. | Økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet | 8. | Administrative
konsekvenser for erhvervslivet | 9. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 10. | Miljømæssige konsekvenser | 11. | Forholdet til
EU-retten | 12. | Hørte
myndigheder og organisationer | 13. | Sammenfattende
skema | | |
|
1. Indledning
Det foreslås med nærværende
lovforslag at ændre beregningsmodellen for grundskyld
på nye ejendomme, grunde hvor ejendommens areal, anvendelse
eller planforhold mv. er ændret og hvor en ejerlejligheds
fordelingstal er ændret samtidig med, at der er lavet en ny
vurdering efter vurderingslovens § 33, stk. 16, 17
eller 18.
2. Lovforslagets baggrund og
formål
Med virkning fra 2003 blev der indført et
loft over stigningen i den afgiftspligtige grundværdi for de
enkelte grundejeres påligning af grundskyld - det
såkaldte grundskatteloft - som supplement til den
daværende regerings skattestop. Ordningen blev indført
med det formål at begrænse den årlige stigning i
den kommunale ejendomsskat ved at indføre et loft over, hvor
meget den enkelte grundejers grundskyld ved uændret
grundskyldpromille kan stige i det enkelte år.
Grundskatteloftet indebærer, at den aktuelle
grundværdi efter fradrag for forbedringer og reduktion for
fritagelser for grundskyld hvert år skal sammenlignes med
sidste års afgiftspligtige grundværdi tillagt en
reguleringsprocent (den skønnede stigning i det samlede
kommunale udskrivningsgrundlag plus 3 pct. - dog max. 7 pct.). Den
laveste af de to værdier bliver skatteårets
afgiftspligtige grundværdi, som lægges til grund ved
beregningen af grundskylden.
Hvis den aktuelle grundværdi - efter fradrag
for forbedringer og reduktion for fritagelser for grundskyld -
således er højere end det foregående
skatteårs afgiftspligtige grundværdi tillagt
reguleringsprocenten, beregnes grundskylden på baggrund af
sidstnævnte værdi.
Er den aktuelle grundværdi - efter fradrag
for forbedringer og reduktion for fritagelser for grundskyld -
derimod lavere end det foregående skatteårs
afgiftspligtige grundværdi tillagt reguleringsprocenten,
beregnes grundskylden på baggrund af den
førstnævnte værdi.
Det seneste år, hvor den afgiftspligtige
grundværdi er lig med den aktuelle grundværdi efter
fradrag for forbedringer og reduktion for fritagelser for
grundskyld, betegnes basisåret i relation til beregning af
grundskatteloftet.
Selv om der således er lagt
begrænsninger på, hvor meget ejendomsskatten kan stige
fra år til år, indgår det samtidigt som et
hovedprincip, at ændringer i grundens areal, anvendelse,
planforhold eller ejerlejlighedsfordelingstal fuldt ud skal
slå igennem i den grundskyld, der skal betales. Loftet
begrænser derfor ikke skatten af stigninger i
grundværdien, der skyldes sådanne ændringer
på grunden.
Bestemmelserne om grundskattelofter blev revideret
ved lov nr. 1605 af 22. december 2010, der trådte i kraft den
1. januar 2011. Ændringen vedrørte beregningen af
grundskatteloftet. Efter lovændringen er det i henhold til
§ 1, stk. 5, alene ved bortfald af fradrag for
forbedringer, at der skal ske en omberegning af skatteloftet, jf.
ejendomsskattelovens § 1, stk. 2, nr. 2, dvs. det
skatteloft, der beregnes på grundlag af sidste års
anvendte afgiftspligtige grundværdi. Med ændringen blev
kommunernes praksis siden 2005 vedrørende beregning af
skatteloftet ved ændringer i fradrag for forbedringer
lovfæstet.
Den tidligere affattelse af § 1,
stk. 5, i ejendomsskatteloven indebar, at ved meddelelse af
nye fradrag for forbedringer eller ændringer af eksisterende
fradrag for forbedringer skulle skatteloftet også omberegnes,
således at nye eller ændrede fradrag skulle
fratrækkes basisårets grundværdi.
Omberegningsmetoden medførte, at grundskatteloftet blev
lavere, end formålet med at skabe et korrekt
sammenligningsgrundlag med årets aktuelle vurdering tilsiger.
Vurderingen var derfor, at loven reelt indeholdt et
"skattehul".
Forud for lov nr. 1605 af 22. december 2010 havde
kommunerne haft en ulovhjemlet praksis. Denne praksis var
indført, da der i 2005 blev lavet nogle systemmæssige
ændringer i det it-system, der beregner ejendomsskatterne for
kommunerne. Systemet beregnede efter denne ændring
ejendomsskatten efter samme principper, som blev vedtaget med lov
nr. 1605 af 22. december 2010.
I foråret 2011 blev der foretaget en
juridisk vurdering i forhold § 1, stk. 4, der
mundede ud i, at der ved omberegning af grundskatteloftet i de af
bestemmelsen omfattede situationer, hvor omberegning sker på
baggrund af en ansættelse efter vurderingslovens
§ 33, stk. 16, 17 eller 18, skal ske fradrag for
forbedringer og reduktion for fritagelser. Konklusionen var
således, at der ikke var behov for en lovændring
svarende til den tidligere gennemførte ændring af
§ 1, stk. 5. Der blev i vurderingen lagt vægt
på, at der i sager omfattet af § 1, stk. 4,
sker en ny vurderingsansættelse af grunden efter de skete
ændringer i basisårets niveau.
Som opfølgning på den juridiske
vurdering var der imidlertid behov for at foretage ændringer
i det it-system, der beregner den kommunale ejendomsskat, idet
systemet ikke foretog en korrekt omberegning i overensstemmelse med
§ 1, stk. 4's ordlyd. It-systemet beregnede
således skatten i disse sager efter samme praksis, der nu er
lovfæstet ved ændringen af § 1, stk. 5.
Systemet blev derfor ændret med virkning for beregningen af
ejendomsskatten for 2012, og tilbagebetalingerne til borgerne for
den for meget erlagte grundskyld er igangsat.
En række kommuner har imidlertid gjort
opmærksom på, at det ved beregningen af ejendomsskatten
for 2012 har vist sig, at henved 3.000 ejendomme ikke skal betale
ejendomsskat.
På den baggrund er der gennemført
undersøgelser af it-systemet og en fornyet juridisk
vurdering af § 1, stk. 4. Det er i den forbindelse
blevet klarlagt, at it-systemet beregner ejendomsskatten i
overensstemmelse med lovens ordlyd. Den gældende affattelse
af § 1, stk. 4, indebærer imidlertid, at i de
situationer, der er omfattet af bestemmelsen, skal skatteloftet
omberegnes og eventuelle fradrag for forbedringer opgjort i det
aktuelle års prisniveau føres tilbage og
fratrækkes den af told- og skatteforvaltningen ansatte
grundværdi i basisåret, som er opgjort i
basisårets prisniveau. Det betyder, at der i den ansatte
grundværdi i basisåret fratrækkes et fradrag, som
er opgjort i et senere års højere prisniveau.
Det er således den samlede vurdering, at
lovens nuværende udformning af § 1, stk. 4,
indebærer, at der ved nye grunde, ændringer af
ejendommens areal, anvendelse eller planforhold eller
ændringer i ejerlejlighedens fordelingstal skal anvendes en
omberegningsmetode, som medfører, at grundskatteloftet
bliver lavere, end formålet med at skabe et korrekt
sammenligningsgrundlag med årets aktuelle vurdering
berettiger til. I visse situationer kan den beregnede
afgiftspligtige grundværdi således endog falde til et
niveau under den såkaldte råjordsværdi, som er
grundens værdi uden grundforbedringer.
Lovforslaget tager på den baggrund sigte
på fremadrettet at indføre nye regler for
fastsættelsen af grundskatteloftet i de tilfælde, hvor
der opstår nye grunde, sker ændringer i areal,
anvendelse, planforhold eller fordelingstal, således at der
bliver foretaget en tilsigtet isolering af de stigninger, som alene
skyldes ændringer i niveauet for grundvurderinger.
3. Gældende ret
Der skal efter ejendomsskattelovens § 1,
stk. 1, betales grundskyld af de i kommunen beliggende faste
ejendomme, for hvilke der i medfør af vurderingsloven er
foretaget en ansættelse af grundværdien.
Grundskatteloftet, der er nærmere reguleret
i § 1, stk. 2 - 6, indebærer, at den aktuelle
grundværdi efter fradrag for forbedringer og reduktion for
fritagelser for grundskyld hvert år skal sammenlignes med
sidste års afgiftspligtige grundværdi tillagt en
reguleringsprocent (den skønnede stigning i det samlede
kommunale udskrivningsgrundlag plus 3 pct. - dog max. 7 pct.). Den
laveste af de to værdier bliver skatteårets
afgiftspligtige grundværdi, som lægges til grund ved
beregningen af grundskylden.
Hvis den aktuelle grundværdi - efter fradrag
for forbedringer og reduktion for fritagelser for grundskyld -
således er højere end det foregående
skatteårs afgiftspligtige grundværdi tillagt
reguleringsprocenten, beregnes grundskylden på baggrund af
sidstnævnte værdi.
Er den aktuelle grundværdi - efter fradrag
for forbedringer og reduktion for fritagelser for grundskyld -
derimod lavere end det foregående skatteårs
afgiftspligtige grundværdi tillagt reguleringsprocenten,
beregnes grundskylden på baggrund af den
førstnævnte værdi. Og denne værdi danner
herefter grundlag for beregningen af næste års loft
efter stk. 2, nr. 2. Det seneste år, hvor den
afgiftspligtige grundværdi er lig med den aktuelle
grundværdi efter fradrag for forbedringer og reduktion for
fritagelser for grundskyld, betegnes basisåret i relation til
beregning af grundskatteloftet.
I de tilfælde, hvor der er opstået en
ny ejendom, eller hvor der er sket ændring af en
bestående ejendoms areal, anvendelse eller planforhold mv.,
eller hvor en ejerlejligheds fordelingstal er ændret, og hvor
vurderingsmyndighederne på den baggrund har foretaget en
ansættelse efter bestemmelserne i vurderingslovens
§ 33, stk. 16, 17 eller 18, anvendes denne
ansættelse i basisåret efter fradrag for forbedringer
og reduktion for fritagelser for grundskyld som udgangspunkt for
beregningen af det afgiftspligtige grundlag, jf.
ejendomsskattelovens § 1, stk. 2, nr. 2.
Beregningen sker således på grundlag
af denne ansættelse af grundværdien i basisåret
efter ændringen fratrukket eventuelle fradrag for
forbedringer og reduktion for fritagelser for grundskyld, som
opgøres i aktuelt år. Herefter opreguleres
grundværdien til det aktuelle skatteår med
reguleringsprocenten for de mellemliggende år og udgør
herefter loftet for grundskyld i dette år.
Den afgiftspligtige grundværdi for det
år, hvor grundens størrelse, anvendelse eller
planforhold ændres, er herefter den laveste af enten den
aktuelle grundværdi efter ændringen eller den
opregulerede grundværdi.
Told- og skatteforvaltningen skal i medfør
af vurderingslovens § 33, stk. 2, foretage de
fordelinger af grundværdi, ejendomsværdi og
grundforbedringsfradrag, som er nødvendige for
gennemførelsen af bestemmelserne i bl.a. den kommunale
ejendomsskattelov. Denne bestemmelse er helt generelt formuleret og
udgør således også hjemmel til at foretage de
fordelinger, som gennemførelse af dette lovforslag
måtte nødvendiggøre.
4. Lovforslagets indhold
Med lovforslaget foreslås det fremadrettet
at indføre nye regler for beregning af grundskatteloftet i
de tilfælde, hvor der opstår nye grunde, sker
ændringer i areal, anvendelse, planforhold eller en
ejerlejligheds fordelingstal. Forslaget indebærer, at der
fortsat skal beregnes et skatteloft i forhold til nye grunde og
grunde, hvor der er sket ændringer af ejendommens areal,
anvendelse eller planforhold og hvor en ejerlejligheds
fordelingstal er ændret.
Det foreslås imidlertid, at skatteloftet
efter ejendomsskattelovens § 1, stk. 2. nr. 2,
fremadrettet beregnes ved, at den ansættelse af
grundværdien i basisåret, som vurderingsmyndigheden
foretager efter bestemmelserne i vurderingslovens § 33,
stk. 16, 17 og 18, opreguleres til aktuelt år med
reguleringsprocenten, jf. ejendomsskattelovens § 1,
stk. 3.
Forslaget indebærer således, at der
ikke længere føres fradrag fra aktuelt år og
opgjort i det aktuelle års prisniveau tilbage med henblik
på at fradraget fratrækkes i den ansatte
grundværdi i et basisår, som kan ligge helt tilbage i
2001 og opgjort i basisårets prisniveau.
Med den foreslåede bestemmelse sikres det,
at der beregnes en loftsværdi, hvor den eventuelle
værdiforøgelse, som ændringer omfattet af
vurderingslovens § 33, stk. 16, 17 og 18,
måtte medføre, er indregnet. Fradrag for forbedringer,
som er givet med virkning for basisåret eller før,
fratrækkes i ansættelsen efter vurderingslovens
§ 33, stk. 16, 17 eller 18, ved beregningen af det
afgiftspligtige grundlag efter stk. 2, nr. 2. Der sikres
herved en ligestilling i forhold til andre grunde, hvor fradrag fra
før basisåret også indgår i beregningen af
det afgiftspligtige grundlag i det oprindelige basisår.
Nye eller ændrede fradrag med virkning for
skatteåret efter basisåret vil få indvirkning
på skatten i fald den afgiftspligtige grundværdi i
skatteåret bliver den værdi, der beregnes efter
§ 1, stk. 2, nr. 1. Dette svarer til, hvad der i dag
er gældende efter lovens § 1, stk. 5. Det
samme gælder fradrag, som er givet ved ansættelsen
efter § 33, stk. 16, 17 og 18. Ved fradrag for
forbedringer, der bortfalder, anvendes grundværdien uden
dette fradrag i beregningen af loftsværdien.
For så vidt, der eksisterer fritagelser ved
ansættelsen efter vurderingslovens § 33,
stk. 16, 17 og 18, eller der måtte ske ændringer i
fritagelser skal disse fortsat - svarende til gældende lov -
fratrækkes i basisåret.
Der foreslås samtidigt en
overgangsløsning for alle hidtidige stk. 4-sager siden
bestemmelsens indførelse med lov nr. 1047 af 17. december
2002, som betyder, at der laves en omberegning af grundskatteloftet
efter den nye beregningsmetode, således at grundskatteloftet
for disse ejendomme fremadrettet er beregnet på samme
måde, som det vil ske i kommende sager, hvor der foretages en
ansættelse efter vurderingslovens § 33,
stk. 16, 17 eller 18.
Grundejere, der senest i skatteåret 2011 har
været omfattet af den gældende § 1,
stk. 4, vil sammenlignet med 2011 - alt andet lige - ikke
opleve en ændring i loftsværdien i 2013 ud over
opreguleringen med reguleringsprocenten til 2013. Det skyldes, at
den foreslåede ændring af § 1, stk. 4
svarer til den kommunale praksis, der blev indført i
2005.
I sammenligning med 2012 kan grundejere omfattet
af § 1, stk. 4, opleve en stigning i skatten som
følge af de meget lave skattelofter, som den korrekte
beregning efter den gældende bestemmelse kan medføre,
og som er anvendt ved beregningen af skatten i 2012.
Den lave skat i 2012 skyldes således, at den
nuværende § 1, stk. 4, har en
uhensigtsmæssig udformning, som indebærer, at
grundskatteloftet bliver sat lavere end tilsigtet ved
indførelsen af stigningsbegrænsningen, og endog har
ført til, at der slet ikke opkræves grundskyld af hen
ved 3.000 ejendomme.
Sammenholdt med den eksisterende lov
indebærer den foreslåede løsning afskaffelse af
den fradragsret, der var forudsat i den nuværende bestemmelse
i § 1, stk. 4. Løsningen indebærer
således en skærpelse af skatten i forhold til den
nuværende bestemmelse, idet forbedringer af grunden, som
medfører en højere vurderingsansættelse i
basisåret nu ikke længere vil få fratrukket noget
fradrag, som knytter sig til forbedringen.
Løsningen vil imidlertid alt andet lige
betyde en videreførelse af den beskatning kommunerne i
praksis har foretaget til og med 2011.
5. Økonomiske
konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget indebærer i forhold til den
gældende § 1, stk. 4, et højere provenu
for kommunerne. Sammenlignet med den faktiske opkrævning af
ejendomsskatter, vil kommunerne således få et
højere provenu sammenlignet med 2012, hvor skatten er
opkrævet i overensstemmelse med den gældende
bestemmelse. Men sammenlignet med tidligere år vil der ikke
være umiddelbare provenumæssige konsekvenser i forhold
til den faktisk opkrævede ejendomsskat, idet forslaget
grundlæggende går ud på at lovfæste den
praksis, som var gældende i kommunerne til og med 2011.
Forslagets økonomiske konsekvenser for
kommunerne skal forhandles med KL.
6. Administrative konsekvenser
for det offentlige
Lovforslaget har begrænsede administrative
konsekvenser.
7. Økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget medfører ikke
økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.
8. Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Lovforslaget medfører ikke administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
9. Administrative konsekvenser
for borgerne
Lovforslaget medfører ikke administrative
konsekvenser for borgerne.
10. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget medfører ikke
miljømæssige konsekvenser.
11. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget har ikke EU-retlige aspekter.
12. Hørte myndigheder og
organisationer
Lovforslaget har været sendt i høring
hos Advokatrådet, Danmarks Arbejdsgiverforening,
Boligselskabernes Landsorganisation, Dansk Erhverv, Dansk Told og
Skatteforbund, Danske Advokater, Den Danske Dommerforening, DI,
FOA, FSR, KL, Landsorganisationen i Danmark, Landsskatteretten,
Ledernes Hovedorganisation, Lejernes Landsorganisation, Danske
Regioner, Skatterevisorforeningen, Landbrug og Fødevarer,
Dansk Skovforening, Skatteborgerforeningen og Parcelhusejernes
Landsforening.
| | | 13. Sammenfattende skema | | | Samlet vurdering af konsekvenser af
lovforslaget | | | | | | | Positive konsekvenser/ mindre udgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for det
offentlige | Lovforslaget giver kommunerne et
højere provenu sammenlignet med 2012, men svarer til det
faktisk opkrævede provenu frem til og med 2011. | | Administrative konsekvenser for det
offentlige | Begrænsede administrative
konsekvenser for det offentlige. | Begrænsede administrative
konsekvenser for det offentlige. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen. | Ingen. | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen. | Ingen. | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Ændringen af stk. 4 indebærer, at
nye grunde som nævnt i stk. 2 og grunde som nævnt
i stk. 2, hvor der er sket ændring af ejendommens areal,
anvendelse, planforhold eller en ejerlejligheds fordelingstal, og
hvor told- og skatteforvaltningen har foretaget en ansættelse
efter vurderingslovens § 33, stk. 16, 17 eller 18,
anvendes denne ansættelse efter reduktion af fritagelser som
udgangspunkt for beregningen af det afgiftspligtige grundlag efter
stk. 2, nr. 2.
Hvor fradrag for forbedringer bortfalder, anvendes
grundværdien uden det tidligere fradrag for forbedringer som
udgangspunkt for beregningen af det afgiftspligtige grundlag efter
stk. 2, nr. 2. Fradrag for forbedringer, som er givet med
virkning for basisåret eller før, fratrækkes i
ansættelsen efter vurderingslovens § 33,
stk. 16, 17 eller 18, ved beregningen af det afgiftspligtige
grundlag efter stk. 2, nr. 2. Nye eller ændrede fradrag
med virkning for skatteår efter basisåret vil få
indvirkning på skatten i fald den afgiftspligtige
grundværdi i skatteåret bliver den værdi, der
beregnes efter § 1, stk. 2, nr. 1. Dette svarer til,
hvad der i dag er gældende efter lovens § 1,
stk. 5. Det samme gælder fradrag, som er givet ved
ansættelsen efter § 33, stk. 16, 17 og 18. Ved
fradrag for forbedringer, der bortfalder, anvendes
grundværdien uden dette fradrag i beregningen af
loftsværdien.
Ved beregningen fremskrives ansættelsen for
det seneste år, hvor grundværdien efter fradrag for
forbedringer og reduktion af fritagelser, jf. stk. 2, nr. 1,
udgjorde den afgiftspligtige grundværdi til skatteårets
niveau, med reguleringsprocenten for de mellemliggende år,
jf. stk. 3.
Bestemmelsen kan belyses med følgende
eksempel: Der tages udgangspunkt i en grund, der er blevet
byggemodnet. Grundværdien i det aktuelle år vurderes
til 2 mio. kr., og der gives et fradrag for forbedringer på
0,5 mio. kr. told- og skatteforvaltningen foretager en
ansættelse af, hvad grundværdien i basisåret -
typisk 2001 - ville have været i byggemodnet stand, jf.
vurderingslovens § 33, stk. 16, 17 og 18. Hvis
grunden vurderes til at have været 1 mio. kr. værd i
basisåret, opreguleres denne værdi med
reguleringsprocenten for de mellemliggende år til det
aktuelle år. Denne værdi sammenlignes så i det
aktuelle år med beregningen efter § 1, stk. 2
nr. 1, som i eksemplet vil være 2 mio. kr. minus fradraget
på 0,5 mio. kr. - dvs. 1,5 mio. kr. Den laveste af de to
værdier bliver årets afgiftspligtige
grundværdi.
Hvis ovenstående eksempel benyttes til at
belyse den nuværende ordlyd betyder det, at fradraget opgjort
i aktuelt år, som udgør 0,5 mio. kr., fratrækkes
ansættelsen af grundværdien i 2001-niveauet, som
udgør 1 mio. kr., hvilket giver 0,5 mio. kr. De 0,5 mio. kr.
skal så opreguleres med reguleringsprocenten for de
mellemliggende år. Beregningen efter § 1,
stk. 2, nr. 1 er den samme, så den udgør fortsat
1,5 mio. kr. Og igen er det den laveste af de to værdier, der
bliver årets afgiftspligtige grundlag. Forskellen ligger
altså i, hvorvidt fradraget fratrækkes i
ansættelsen af grunden i basisåret eller ej.
Der er endelig foretaget en redaktionel
ændring i affattelsen af § 1, stk. 4, idet
sidste punktum vedrørende ejerlejligheders fordelingstal i
den gældende bestemmelse er indarbejdet i 1. punktum i
forslaget til ny bestemmelse.
Til nr. 2
Med lov nr. 1377 af 28. december 2011 blev
forældelsesfristen udskudt for krav på tilbagebetaling
efter ejendomsskattelovens § 1, stk. 4 og 6. Da
bestemmelsen i ejendomsskattelovens § 1, stk. 4 nu
foreslås ændret materielt, er en ændring af
forældelsesbestemmelsen i § 31 i lov om kommunal
ejendomsskat nødvendig, således at der henvises til
den formulering, som gælder inden denne lov.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft
den 1. januar 2013.
Til § 3
For grunde, hvor told- og skatteforvaltningen
før lovens ikrafttræden har foretaget en
ansættelse efter vurderingslovens § 33,
stk. 16, 17 eller 18, foretages en beregning af det
afgiftspligtige grundlag efter § 1, stk. 2, nr. 2,
efter lovens § 1, nr. 1 til brug for den fremtidige
grundskatteloftsberegning.
Omberegningen skal ske med udgangspunkt i det
år, hvor ændringen rent faktisk skete, men den
får kun betydning for ejendomsskatten fra og med 2013.
Med denne bestemmelse sikres det, at grundejere,
der tidligere har været omfattet af den nuværende
§ 1, stk. 4, fremadrettet får beregnet
skatteloftet efter samme beregningsregel, som fremadrettet vil
gælde for grundejere, der bliver omfattet af denne lovs nye
affattelse af § 1, stk. 4. Ud over at sikre en
ligestilling i forhold til beregning af skatteloftet mellem gamle
og kommende stk. 4-sager indebærer bestemmelsen
også, at der ikke længere vil være grundejere,
som betaler en meget lav eller slet ingen ejendomsskat.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om kommunal ejendomsskat, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1006 af 26. oktober 2009, foretages
følgende ændringer: | | | | Stk. 1. Af de i en
kommune beliggende faste ejendomme, for hvilke der i medfør
af lov om vurdering af landets faste ejendomme er foretaget
ansættelse af grundværdien, svares til kommunen en
afgift, der benævnes grundskyld. | | | Stk. 2.
Grundskyld pålignes de afgiftspligtige ejendomme med en
bestemt promille af den afgiftspligtige grundværdi. Ved den
afgiftspligtige grundværdi forstås den laveste af
følgende værdier: | | | 1) Ejendommens grundværdi efter fradrag for
forbedringer, således som disse beløb er fastsat ved
de i afsnit C og D i lov om vurdering af landets faste ejendomme
omhandlede ansættelser, og reduktion for fritagelser for
grundskyld efter §§ 7 og 8. | | | 2) Den afgiftspligtige grundværdi for
ejendommen, der dannede grundlag for påligningen af
grundskyld det foregående skatteår, forhøjet med
en reguleringsprocent. | | | Stk. 3.
Reguleringsprocenten, jf. stk. 2, nr. 2, opgøres som
den skønnede stigning i det samlede kommunale
udskrivningsgrundlag for skatteåret tillagt 3 pct. Den
skønnede stigning for udskrivningsgrundlaget
fastsættes af finansministeren med tilslutning fra
Folketingets Finansudvalg. Reguleringsprocenten kan højst
udgøre 7 pct. | | | Stk. 4. For nye
grunde som nævnt i stk. 2 og grunde som nævnt i
stk. 2, hvor der er sket ændring af ejendommens areal,
anvendelse eller planforhold, og hvor told- og skatteforvaltningen
har foretaget en ansættelse efter vurderingslovens
§ 33, stk. 16, 17 eller 18, anvendes denne
ansættelse efter fradrag for forbedringer og reduktion for
fritagelser for grundskyld som udgangspunkt for beregningen af det
afgiftspligtige grundlag efter stk. 2, nr. 2. Ved beregningen
fremskrives ansættelsen for det seneste år, hvor
grundværdien efter fradrag for forbedringer og reduktion for
fritagelser for grundskyld, jf. stk. 2, nr. 1, udgjorde den
afgiftspligtige grundværdi, til skatteårets niveau, med
reguleringsprocenten for de mellemliggende år, jf.
stk. 3. 1. og 2. pkt. finder tilsvarende anvendelse, hvor en
ejerlejligheds fordelingstal ændres, og hvor told- og
skatteforvaltningen har foretaget en ansættelse efter
vurderingslovens § 33, stk. 16. | | 1. § 1, stk. 4, affattes
således: »Stk. 4.
For nye grunde som nævnt i stk. 2, grunde som
nævnt i stk. 2, hvor der er sket ændring af
ejendommens areal, anvendelse, planforhold og ejerlejligheder, hvor
der er sket ændringer i fordelingstallet, og hvor told- og
skatteforvaltningen har foretaget en ansættelse efter
vurderingslovens § 33, stk. 16, 17 eller 18,
anvendes denne ansættelse efter reduktion for fritagelser for
grundskyld som udgangspunkt for beregningen af det afgiftspligtige
grundlag efter stk. 2, nr. 2. Hvor fradrag for forbedringer
bortfalder, anvendes grundværdien uden det tidligere fradrag
for forbedringer som udgangspunkt for beregningen af det
afgiftspligtige grundlag efter stk. 2, nr. 2. Fradrag for
forbedringer, som er givet med virkning for det seneste år,
hvor grundværdien efter fradrag for forbedringer og reduktion
for fritagelser for grundskyld, jf. stk. 2, nr. 1, udgjorde
den afgiftspligtige grundværdi eller før,
fratrækkes i ansættelsen efter vurderingslovens
§ 33, stk. 16, 17 eller 18, ved beregningen af det
afgiftspligtige grundlag efter stk. 2, nr. 2. Ved beregningen
fremskrives ansættelsen for det seneste år, hvor
grundværdien efter fradrag for forbedringer og reduktion for
fritagelser for grundskyld, jf. stk. 2, nr. 1, udgjorde den
afgiftspligtige grundværdi til skatteårets niveau, med
reguleringsprocenten for de mellemliggende år, jf.
stk. 3.« | Stk. 5. For
afgiftspligtige grunde som nævnt i stk. 2, hvor fradrag
for forbedringer bortfalder, anvendes grundværdien uden det
tidligere fradrag for forbedringer som udgangspunkt for beregningen
af det afgiftspligtige grundlag efter stk. 2, nr. 2. Ved
beregningen fremskrives ansættelsen for det seneste år,
hvor grundværdien efter fradrag for forbedringer og reduktion
for fritagelser for grundskyld, jf. stk. 2, nr. 1, udgjorde
den afgiftspligtige grundværdi, til skatteårets niveau
med reguleringsprocenten for de mellemliggende år, jf.
stk. 3. Stk. 6. For
afgiftspligtige grunde som nævnt i stk. 2, hvor der er
sket ændring af fritagelser for grundskyld efter
§§ 7 og 8, anvendes grundværdien med de
ændrede fritagelser som udgangspunkt for beregningen af det
afgiftspligtige grundlag efter stk. 2, nr. 2. Ved beregningen
fremskrives ansættelsen for det seneste år, hvor
grundværdien efter fradrag for forbedringer og reduktion for
fritagelser for grundskyld, jf. stk. 2, nr. 1, udgjorde den
afgiftspligtige grundværdi til skatteårets niveau, med
reguleringsprocenten for de mellemliggende år, jf.
stk. 3. | | | | | | »§ 31. For krav på
tilbagebetaling af grundskyld, som støttes på
§ 1, stk. 4 eller 6, indtræder
forældelse uanset § 3, stk. 1, i lov om
forældelse af fordringer tidligst den 1. januar
2014.« | | 2. § 31 affattes således: »§ 31.
For krav på tilbagebetaling af grundskyld, som støttes
på § 1, stk. 4, i den hidtil gældende
lov eller på § 1, stk. 6, indtræder
forældelse uanset § 3, stk. 1, i lov om
forældelse af fordringer tidligst den 1. januar
2014.« | | | | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. januar
2013. | | | | | | § 3 | | | | | | For grunde, hvor told- og
skatteforvaltningen før lovens ikrafttræden har
foretaget en ansættelse efter vurderingslovens
§ 33, stk. 16, 17 eller 18, foretages en beregning
af det afgiftspligtige grundlag efter § 1, stk. 2,
nr. 2, i lov om kommunal ejendomsskat, efter lovens § 1,
nr. 1, til brug for grundskatteloftsberegningen fra og med
2013. | | | |
|