Skriftlig fremsættelse (10. maj
2012)
Økonomi- og
indenrigsminister (Margrethe Vesterager)
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
kommunal ejendomsskat (Ændring af loft over grundlaget for
beregning af kommunal grundskyld for så vidt angår nye
grunde, ændringer af ejendommens areal, anvendelse eller
planforhold m.v.)
(Lovforslag nr. L 187)
Med virkning fra 2003 blev der i den kommunale
ejendomsskattelov indført et loft over den årlige
stigning i den afgiftspligtige grundværdi for de enkelte
grundejeres påligning af grundskyld - grundskatteloftet.
Formålet var at begrænse stigningen i ejendomsskatten
ved at indføre et loft over, hvor meget den enkelte
grundejers grundskyld ved uændret grundskyldpromille kan
stige i det enkelte år. Ved fremskrivningerne skulle fradrag
for forbedringer fragå i udgangspunktet for
beregningen.
Med lov nr. 1605 af 22. december 2010 blev
ejendomsskattelovens § 1, stk. 5, ændret, idet den
tidligere affattelse af stk. 5 indebar, at grundskatteloftet kunne
blive meget lavt eller eventuelt nul. Vurderingen var, at loven
reelt indeholdt et "skattehul". Lovbestemmelsen ændredes
derfor således, at fradrag for forbedringer fremover alene
kunne ske i det aktuelle års ansættelse, men ikke i
historiske år som dannede udgangspunkt for fremskrivningen af
skatteloftet.
Derimod blev der ikke foretaget ændringer i den
bestemmelse i lovens § 1, stk. 4, som vedrører de
særlige situationer med nye grunde, hvor der er sket
ændringer i ejendommens areal, anvendelse eller planforhold,
eller hvor en ejerlejligheds fordelingstal ændres.
Bedømmelsen var - i henhold til en i 2011 foretagen juridisk
vurdering - at der ikke var behov for en lovændring svarende
til den tidligere gennemførte ændring af § 1,
stk. 5. Der blev i vurderingen lagt vægt på, at der i
sager omfattet af § 1, stk. 4, sker en ny
vurderingsansættelse af grunden efter de skete
ændringer i basisårets niveau.
En række kommuner har imidlertid gjort opmærksom
på, at det ved beregningen af ejendomsskatten for 2012 vedr.
stk. 4-tilfælde har vist sig, at en række ejendomme som
følge af loftet ikke skal betale ejendomsskat. Efter en
fornyet juridisk vurdering af § 1, stk. 4, er det blevet
klarlagt, at den gældende affattelse af § 1, stk. 4,
indebærer, at der kan opstå situationer, hvor
grundskatteloftet bliver uhensigtsmæssigt lavt.
Lovforslaget tager på den baggrund sigte på
fremadrettet at indføre nye regler for fastsættelsen
af grundskatteloftet vedr. § 1, stk. 4-tilfældene.
Forslaget lovfæster fremadrettet grundlæggende
samme beregningsregel, som er gældende efter § 1, stk.
5, idet fradrag for forbedringer fremover alene kan ske i det
aktuelle års vurdering. Fradrag for forbedringer kan
således ikke fratrækkes i tidligere historiske
år, som danner baggrund for beregning af skatteloftet, heller
ikke selv om der til forbedringerne kan være knyttet en
højere vurderingsansættelse i de tidligere, historiske
år. Forslaget vil derimod alt andet lige betyde en
videreførelse af den beskatning, kommunerne i praksis har
foretaget til og med 2011.
Lovforslaget skal vedtages i indeværende
folketingssamling af hensyn til gennemførelsen af de
nødvendige systemtilrettelser i it-systemerne inden
beregningerne i efteråret 2012 af ejendomsskatterne for
2013.
Lovforslaget er sendt i høring, men på grund af
sagens hastende karakter er høringsfristen først
efter lovforslagets fremsættelse.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de
ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale
lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.