Fremsat den 9. maj 2012 af økonomi-
og indenrigsministeren (Margrethe Vestager)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om kommunal udligning
og generelle tilskud til kommuner
(Justering af
beskæftigelsestilskuddet)
§ 1
I lov om kommunal udligning og generelle tilskud
til kommuner, jf. lovbekendtgørelse nr. 561 af 19. juni
2009, som ændret ved lov nr. 710 af 25. juni 2010,
§ 5 i lov nr. 1602 af 22. december 2010, § 3 i
lov nr. 462 af 18. maj 2011, § 10 i lov nr. 592 af 14.
juni 2011 og § 6 i lov nr. 1364 af 28. december 2011,
foretages følgende ændring:
1. § 23 a, stk. 5-7, affattes
således:
»Stk. 5.
Grundtilskuddet efter stk. 2, nr. 1, reguleres med
ændringer i de kommunale nettoudgifter som følge af
ændringer i love og regler på de områder, som er
omfattet af beskæftigelsestilskuddet. Reguleringen fordeles
på kommunerne i forhold til den enkelte kommunes andel af det
samlede grundtilskud for kommunerne. Økonomi- og
indenrigsministeren kan dog træffe beslutning om en anden
fordeling af reguleringen som følge af ændringer i
love og regler, der er vedtaget inden 1. januar 2012 for de
områder, som er omfattet af
beskæftigelsestilskuddet.
Stk. 6. I
tilskudsåret foretages en midtvejsregulering af det
merudgiftsbehov, der er nævnt i stk. 2, nr. 2, på
grundlag af den forventede udvikling i de kommunale nettoudgifter.
Der foretages en fornyet beregning af merudgiftsbehovet for hele
landet. Merudgiftsbehovet fordeles på kommunerne i forhold
til ledigheden i året 2 år før
tilskudsåret. Midtvejreguleringen udgør forskellen
mellem den fornyede beregning af merudgiftsbehovet og
merudgiftsbehovet efter stk. 2. Midtvejsreguleringen afregnes
i oktober, november og december i tilskudsåret.
Stk. 7. I
året efter tilskudsåret foretages en efterregulering af
merudgiftsbehovet. Ved efterreguleringen foretages en endelig
opgørelse af merudgiftsbehovet på landsdelsniveau.
Merudgiftsbehovet for den enkelte landsdel opgøres som de
samlede faktiske kommunale nettoudgifter omfattet af
beskæftigelsestilskuddet i tilskudsåret for kommunerne
i landsdelen fratrukket grundtilskuddet til disse kommuner.
Merudgiftsbehovet for hver enkelt landsdel fordeles på
kommunerne i landsdelen i forhold til ledigheden i året 2
år før tilskudsåret. Efterreguleringen
udgør forskellen mellem den endelige opgørelse af
merudgiftsbehovet og merudgiftsbehovet efter stk. 2,
korrigeret for midtvejsreguleringen efter stk. 6.
Efterreguleringen afregnes i oktober, november og december i
året efter tilskudsåret.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2012.
Stk. 2. Loven har
virkning for tilskudsåret 2013 og frem.
§ 3
Stk. 1.
Grundtilskuddet for tilskudsårene 2011 og 2012
fastsættes som den enkelte kommunes nettoudgifter omfattet af
beskæftigelsestilskuddet i 2010 opreguleret til
tilskudsårets forventede pris- og lønniveau og
korrigeret for den beregnede virkning af regelændringer fra
2010 til det pågældende tilskudsår.
Stk. 2. For
tilskudsåret 2011 opgøres efterreguleringen som
forskellen mellem en fornyet beregning af
beskæftigelsestilskuddet for 2011 og
beskæftigelsestilskuddet for 2011 efter § 23 a,
stk. 2 korrigeret for midtvejsreguleringen efter
§ 23 a, stk. 4, i bekendtgørelse nr. 561 af
19. juni 2009 af lov om kommunal udligning og generelle tilskud til
kommuner. Den fornyede beregning af beskæftigelsestilskuddet
for 2011 baseres på grundtilskuddet efter stk. 1.
Merudgiftsbehovet opgøres for den enkelte landsdel som de
samlede faktiske kommunale nettoudgifter omfattet af
beskæftigelsestilskuddet i 2011 for kommunerne i landsdelen
fratrukket grundtilskuddet til disse kommuner. Merudgiftsbehovet
for hver enkelt landsdel fordeles på kommunerne i landsdelen
i forhold til ledigheden i 2010. Efterreguleringen afregnes i
januar, februar og marts 2013.
Stk. 3. For
tilskudsåret 2012 udgør midtvejsreguleringen
forskellen mellem en fornyet beregning af
beskæftigelsestilskuddet og det foreløbige
beskæftigelsestilskud efter § 23 a, stk. 2. I
den fornyede beregning indgår grundtilskuddet opgjort efter
stk. 1. Merudgiftsbehovet udgør forskellen mellem
grundtilskuddet efter stk. 1 og de skønnede kommunale
nettoudgifter omfattet af beskæftigelsestilskuddet for 2012.
Merudgiftsbehovet fordeles på kommunerne i forhold til
ledigheden i 2010. Midtvejsreguleringen afregnes i oktober,
november og december 2012.
Stk. 4. For
tilskudsåret 2012 udgør efterreguleringen forskellen
mellem en fornyet beregning af beskæftigelsestilskuddet og
det foreløbige beskæftigelsestilskud korrigeret for
midtvejsreguleringen efter stk. 3. I den fornyede beregning
indgår grundtilskuddet opgjort efter stk. 1.
Merudgiftsbehovet opgøres for den enkelte landsdel som de
samlede faktiske kommunale nettoudgifter i 2012 for kommunerne i
landsdelen fratrukket grundtilskuddet til disse kommuner.
Merudgiftsbehovet for hver enkelt landsdel fordeles på
kommunerne i landsdelen i forhold til ledigheden i 2010.
Efterreguleringen afregnes i oktober, november og december
2013.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | | 1. | Indledning | 2. | Hovedpunkter i
lovforslaget | | 2.1. | Gældende
ret | | 2.2. | Regeringens
overvejelser og forslag | 3. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet | 5. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 6. | Miljømæssige konsekvenser | 7. | Forholdet til
EU-retten | 8. | Hørte
myndigheder og organisationer mv. | 9. | Sammenfattende
skema | |
|
1. Indledning
Regeringen (Socialdemokraterne, Det Radikale
Venstre og Socialistisk Folkeparti), Venstre, Dansk Folkeparti og
Det Konservative Folkeparti indgik den 27. april 2012 en aftale om
justering af beskæftigelsestilskuddet til kommunerne. Det
fremgår af aftalen, at partierne er enige om, at der er behov
for en tilpasning af beskæftigelsestilskuddet med henblik
på sikre fuld kompensation på landsdelsniveau af
udgifterne omfattet af beskæftigelsestilskuddet.
Fra og med 2010 overtog kommunerne finansieringen
af en del af udgifterne til dagpenge og aktivering af forsikrede
ledige. Kommunerne blev kompenseret for udgifterne gennem et
beskæftigelsestilskud, som blev indført med virkning
fra 2010.
Økonomi- og Indenrigsministeriets
Finansieringsudvalg har evalueret ordningen på baggrund af
virkningerne for det første år - 2010, jf.
betænkning »Kommunale udgiftsbehov og andre
udligningsspørgsmål«, betænkning 1533,
marts 2012. Evalueringen har identificeret forskellige tekniske
uhensigtsmæssigheder. Udvalget foreslår på den
baggrund nogle justeringer af ordningen.
På baggrund af udvalgets evaluering af
ordningen er det regeringens vurdering, at der bør
gennemføres en justering af ordningen med henblik på
at gøre op med de uhensigtsmæssigheder, som
evalueringen har påvist.
Der foreslås en justering, som
indebærer fuld kompensation på landsdelsniveau, mens
den nuværende model vil give anledning til en vis over- eller
underkompensation for de enkelte landsdele. I den foreslåede
model vil der således ikke kunne opstå systematiske
geografiske forskelle mellem landsdelene. Men det betyder ikke, at
der ikke fortsat kan være tale om, at der for den enkelte
kommune er forskel mellem tilskud og faktiske udgifter. Fordelingen
af merudgiftsbehovet inden for landsdelen sker således
fortsat efter en generel nøgle, som er med til at sikre, at
kommunerne har et incitament til at yde en effektiv indsats for at
få ledige hurtigt i beskæftigelse.
Endvidere foreslås en genberegning af det
såkaldte grundtilskud i ordningen, således at
grundtilskuddet fremover bliver baseret på et mere aktuelt
grundlag. Evalueringen har vist, at det hidtidige grundtilskud, som
var baseret på situationen i 2009, indebar en vis
skævhed i fordelingen af tilskuddet som følge af en
betydelig forskydning fra 2009 til 2010 i andelen af udgifter til
dagpenge, som kommunerne medfinansierer.
Endelig foreslås som hovedregel
indført en generel fordelingsnøgle for kompensationen
til kommunerne for regelændringer. Det indebærer en
forenkling af systemet i forhold til den hidtidige praksis fra de
første år, hvor der blev beregnet en kommunespecifik
kompensation, som vurderes unødigt kompliceret og
indebærer risiko for fejl.
2. Hovedpunkter i
lovforslaget
2.1. Gældende ret
Fra og med 2010 overtog kommunerne finansieringen
af en del af udgifterne til dagpenge og aktivering af forsikrede
ledige. Kommunerne blev kompenseret for udgifterne gennem et
beskæftigelsestilskud, som blev indført med virkning
fra 2010.
Beskæftigelsestilskuddet indebærer, at
kommunerne under ét kompenseres fuldt ud for de kommunale
nettoudgifter til indsatsen for de forsikrede ledige.
Beskæftigelsestilskuddet består
af:
• Et grundtilskud, som svarer til den enkelte
kommunes samlede tilskud i året to år før
tilskudsåret opreguleret til tilskudsårets forventede
pris- og lønniveau og reguleret for ændringer i love
og regler på de områder, der er omfattet af
beskæftigelsestilskuddet. For 2010 og 2011, hvor
grundtilskuddet ikke kunne baseres på et samlet
beskæftigelsestilskud to år før, er
grundtilskuddet i stedet fastsat med udgangspunkt i en beregning af
kommunens nettoudgifter i 2009, såfremt de nye
finansieringsregler havde været gældende på dette
tidspunkt.
• Et merudgiftsbehov, der for kommunerne under
ét beregnes som forskellen mellem kommunernes grundtilskud
og de kommunale nettoudgifter for tilskudsåret. Det samlede
merudgiftsbehov på landsplan fordeles først på
landsdele i forhold til udviklingen i bruttoledigheden for
dagpengemodtagere fra året 2 år før
tilskudsåret til tilskudsåret. Herefter fordeles den
enkelte landsdels andel af merudgiftsbehovet på kommunerne i
landsdelen i forhold til bruttoledigheden i året 2 år
før tilskudsåret.
I året forud for tilskudsåret udmeldes
der et foreløbigt tilskud til kommunerne. I
tilskudsåret foretages der en midtvejsregulering af
tilskuddet, og i året efter tilskudsåret foretages der
en efterregulering af tilskuddet.
Grundtilskuddet for et tilskudsår
udgør som nævnt ovenfor kommunens samlede
beskæftigelsestilskud for året to år før
tilskudsåret.
Formålet med merudgiftsbehovet er, at det
skal kompensere kommunerne for udviklingen i udgifterne ud over grundtilskuddet, som altså
afspejler en udgangssituation. Merudgiftsbehovet opgøres for
kommunerne under ét som forskellen mellem kommunernes
grundtilskud og de kommunale nettoudgifter for tilskudsåret.
Merudgiftsbehovet kan således i nogle år blive positivt
og i andre år negativt.
I året før tilskudsåret
foretages en foreløbig opgørelse og udmelding af
merudgiftsbehovet på grundlag af det foreliggende skøn
over udgifterne baseret på konjunkturvurderingen for
tilskudsåret, som foretages i maj i året før
tilskudsåret. Merudgiftsbehovet fordeles ved den
foreløbige udmelding på kommunerne i forhold til
ledigheden i året 2 år før
tilskudsåret.
I tilskudsåret foretages en
midtvejsregulering af merudgiftsbehovet baseret på
konjunkturvurderingen for tilskudsåret, som foretages i maj i
tilskudsåret. I året efter tilskudsåret foretages
en efterregulering af merudgiftsbehovet baseret på de
faktiske kommunale udgifter i tilskudsåret.
Ved midtvejsreguleringen og den endelige fordeling
af merudgiftsbehovet på de enkelte kommuner tages der hensyn
til forskelle i udviklingen af antallet af ledige mellem
landsdelene.
Det betyder, at det samlede merudgiftsbehov
på landsplan først fordeles på landsdele i
forhold udviklingen i bruttoledigheden for dagpengemodtagere fra
året 2 år før tilskudsåret til
tilskudsåret. Herefter fordeles den enkelte landsdels andel
af merudgiftsbehovet på kommunerne i landsdelen i forhold til
bruttoledigheden i året 2 år før
tilskudsåret. Overgangsordningen for
beskæftigelsestilskuddet for 2010 betød, at
merudgiftsbehovet er fordelt på landsdele i forhold til
udviklingen i bruttoledigheden fra 2009 til 2010 og derefter
på kommuner i forhold til bruttoledigheden i 2009.
2.2. Regeringens overvejelser og
forslag
Der har været rejst kritik af fordelingen af
beskæftigelsestilskuddet for 2010. Kritikken har gået
på, at grundtilskuddet, som er beregnet på grundlag af
data for 2009, ikke tilstrækkeligt præcist har
kompenseret de enkelte kommuner for de udgifter til de forsikrede
ledige, som de overtog i forbindelse med, at kommunernes
medfinansiering af disse udgifter trådte i kraft 1. januar
2010. Det har ligeledes været anført, at fordelingen
af merudgiftsbehovet efter udviklingen i antallet af bruttoledige
fra 2009 til 2010 ikke i tilstrækkelig grad har afspejlet
udgiftsudviklingen mellem landsdelene.
Evaluering af
beskæftigelsestilskuddet
Økonomi- og Indenrigsministeriets
Finansieringsudvalg har evalueret ordningen på baggrund af
erfaringerne fra de første år. Evalueringen har
identificeret forskellige tekniske uhensigtsmæssigheder, som
bl.a. forklarer den skævhed i kommunernes tilskud, som der er
rejst kritik af. På baggrund af evalueringen af
beskæftigelsestilskuddet kan der peges på
følgende tekniske uhensigtsmæssigheder:
• En
skævhed i det beregnede udgangspunkt for tilskudsordningen -
grundtilskuddet for 2010 - som følge af en betydelig
forskydning fra 2009 til 2010 i andelen af udgifter til dagpenge,
som kommunerne medfinansierer.
• En deraf
følgende konsekvens for fordelingen af merudgiftsbehovet i
forhold til udgiftsudviklingen.
• Et teknisk
problem i fordelingsnøglen af merudgiftsbehovet i
tilfælde af, at udviklingen af merudgiftsbehovet og antallet
af ledige går i hver sin retning. I et sådant
tilfælde vil fordelingsnøglen ikke kunne anvendes.
• Den
kommunespecifikke korrektion af grundtilskuddet for alle
regelændringer er unødigt kompliceret og rummer risiko
for fejl.
De tekniske uhensigtsmæssigheder har bl.a.
givet anledning til, at landsdelen Nordjylland under ét blev
underkompenseret med 84 mio. kr. i 2010, mens landsdelen
København og Østdanmark blev overkompenseret med 134
mio. kr. Disse skævheder forventes at kunne være
forstærket i 2011 med den nuværende model. Desuden har
det sidste forhold bl.a. givet anledning til, at der opstod en fejl
i udmeldingen af tilskuddet for 2012, således at denne
efterfølgende måtte korrigeres.
Forslag til justering af
beskæftigelsestilskuddet
Med henblik på at imødegå de
uhensigtsmæssigheder, som evalueringen har vist,
foreslås det at gennemføre følgende justeringer
af ordningen:
• En
genberegning af grundtilskuddet, således at der fremadrettet
med virkning fra efterreguleringen af tilskuddet for 2011 tages
udgangspunkt i det faktiske udgiftsniveau i 2010.
• En
ændret regulering for regelændringer, således at
den hidtidige kommunespecifikke kompensationsordning, som
indebærer stor risiko for fejl, erstattes at en
kompensationsordning, hvor kompensationen fordeles efter en generel
fordelingsnøgle. Der kan dog forekomme større
ændringer i finansieringen af udgifterne, hvor det vil
være hensigtsmæssigt at foretage en kommunespecifik
kompensation.
• En
ændret fordeling af merudgiftsbehov på landsdele, som
indebærer fuld kompensation på landsdelsniveau i
efterreguleringen. Det vil sige, at merudgiftsbehovet på
landsdelsniveau vil svare til de faktiske udgifter til
beskæftigelsesområdet for kommunerne i landsdelen
fratrukket grundtilskuddet for disse kommuner. Merudgiftsbehovet
for den enkelte landsdel foreslås - på samme måde
som i den nuværende model - fordelt på kommunerne inden
for landsdelen i forhold til bruttoledigheden i året 2
år før tilskudsåret.
Den foreslåede model indebærer som
nævnt fuld kompensation på landsdelsniveau, mens den
nuværende model vil give anledning til en vis over- eller
underkompensation for de enkelte landsdele. I den foreslåede
model vil der således ikke kunne opstå systematiske
geografiske forskelle mellem landsdelene. Men det betyder ikke, at
der ikke fortsat kan være tale om over- eller
underkompensation for den enkelte kommune. Forskellene på
kommuneniveau vil dog generelt blive mindre end i den
nuværende model.
Det skal i den forbindelse bemærkes, at
baggrunden for beskæftigelsestilskudsordningen var et
ønske om at etablere et finansieringssystem, som på
den ene side giver kommunerne et incitament til at få
forsikrede ledige i job og på den anden side
understøtter den økonomiske bæredygtighed i
kommunerne gennem en kompensation, der er relativt tæt
forbundet med udviklingen i ledigheden.
Forslaget ændrer ikke ved, at der som hidtil
foretages en foreløbig udmelding af
beskæftigelsestilskuddet i året før
tilskudsåret, en midtvejsregulering i tilskudsåret og
en efterregulering i året efter tilskudsåret. Men
forslaget indebærer en mere enkel og gennemskuelig fordeling
ved midtvejsreguleringen og efterreguleringen. Som hidtil
udgør den enkelte kommunes grundtilskud for et
tilskudsår kommunens beskæftigelsestilskud for
året to år før tilskudsåret.
Grundtilskuddet er kendt ved den foreløbige udmelding af
tilskud i året før tilskudsåret, og det skal
derfor ikke efterfølgende reguleres. De efterfølgende
reguleringer ved midtvejsreguleringen og efterreguleringen
vedrører derfor alene merudgiftsbehovet.
Forslaget indebærer følgende
udmeldinger og reguleringer:
Foreløbigt tilskud (som
hidtil)
I året før tilskudsåret
foretages en foreløbig udmelding af merudgiftsbehovet
på grundlag af det foreliggende skøn over udgifterne
baseret på konjunkturvurderingen for tilskudsåret, som
foretages i maj i året før tilskudsåret.
Merudgiftsbehovet fordeles ved den foreløbige udmelding
på kommunerne i forhold til ledigheden i året 2
år før tilskudsåret.
Midtvejsregulering
I tilskudsåret foretages en
midtvejsregulering af merudgiftsbehovet baseret på
konjunkturvurderingen for tilskudsåret, som foretages i maj i
tilskudsåret. Merudgiftsbehovet fordeles på samme
måde som ved den foreløbige udmelding, dvs., at det
fordeles på kommunerne i forhold til ledigheden i året
2 år før tilskudsåret.
Efterregulering
I året efter tilskudsåret foretages en
efterregulering af merudgiftsbehovet baseret på de faktiske
udgifter på landsdelsniveau. Merudgiftsbehovet på
landsdelsniveau udgør de faktiske udgifter omfattet af
beskæftigelsestilskuddet for kommunerne i landsdelen
fratrukket grundtilskuddet for disse kommuner. Merudgiftsbehovet
fordeles herefter på kommunerne i landsdelen i forhold til
ledigheden i året 2 år før
tilskudsåret.
Overgangsregler for 2011 og
2012
Forslaget indebærer endvidere, at der
indføres overgangsregler for efterreguleringen af
beskæftigelsestilskuddet for 2011 og 2012.
Overgangsregler vedr. 2011
Efterreguleringen af
beskæftigelsestilskuddet for 2011 opgøres i juni 2012.
De foreslåede overgangsregler indebærer, at
efterreguleringen sker på grundlag af en fornyet beregning af
beskæftigelsestilskuddet for 2011. Den fornyede beregning af
beskæftigelsestilskuddet for 2011 baseres på den
fornyede beregning af grundtilskuddet, som er baseret på de
faktiske udgifter i 2010.
Efterreguleringen vil bestå af forskellen
mellem den fornyede beregning af beskæftigelsestilskuddet og
det tilskud for 2011, der hidtil er udbetalt til kommunen, dvs. det
foreløbige tilskud korrigeret for midtvejsreguleringen efter
de hidtil gældende regler.
Overgangsordningen indebærer, at
efterreguleringen for 2011 vil ske efter de principper, der
også foreslås for de kommende tilskudsår. Det vil
sige, at der for 2011 sikres fuld kompensation på
landsdelsniveau for kommunernes udgifter omfattet af
beskæftigelsestilskuddet. For hver enkelt landsdel beregnes
merudgiftsbehovet som forskellen mellem kommunernes faktiske
udgifter omfattet af beskæftigelsestilskuddet i 2011 og
grundtilskuddet for kommunerne i landsdelen. Merudgiftsbehovet for
den enkelte landsdel foreslås fordelt på kommunerne
inden for landsdelen i forhold til bruttoledigheden i 2010.
Overgangsregler vedr. 2012
De foreslåede overgangsregler for
beskæftigelsestilskuddet for 2012 indebærer, at
midtvejsreguleringen af beskæftigelsestilskuddet for 2012,
som opgøres i juni 2012, sker på grundlag af en
fornyet beregning af beskæftigelsestilskuddet for 2012.
Midtvejsreguleringen vil bestå af forskellen mellem den
fornyede beregning og det foreløbige tilskud for 2012.
Den fornyede beregning af
beskæftigelsestilskuddet for 2012 baseres på den
fornyede beregning af grundtilskuddet, som er baseret på de
faktiske udgifter i 2010. Merudgiftsbehovet opgøres for
kommunerne under ét som forskellen mellem grundtilskuddet og
de skønnede kommunale nettoudgifter til forsikrede ledige
for 2012. Ved midtvejsreguleringen fordeles merudgiftsbehovet for
2012 på kommunerne på samme måde som ved den
opgørelsen af det foreløbige
beskæftigelsestilskud, det vil sige i forhold til ledigheden
i 2010.
Beskæftigelsestilskuddet for 2012
efterreguleres i 2013. Efterreguleringen sker efter de principper,
der også foreslås for de kommende tilskudsår.
Efterreguleringen baseres på en fornyet beregning af
beskæftigelsestilskuddet for 2012. Efterreguleringen vil
bestå af forskellen mellem den fornyede beregning og det
foreløbige tilskud for 2012 korrigeret for
midtvejsreguleringen.
Den fornyede beregning af
beskæftigelsestilskuddet for 2012 baseres på den
fornyede beregning af grundtilskuddet, som er baseret på de
faktiske udgifter i 2010. Merudgiftsbehovet opgøres for den
enkelte landsdel som de samlede faktiske kommunale nettoudgifter i
2012 ifølge de kommunale regnskaber for kommunerne i
landsdelen fratrukket grundtilskuddet til disse kommuner. Ved
efterreguleringen fordeles merudgiftsbehovet for 2012 på
kommunerne på samme måde som ved den opgørelsen
af det foreløbige beskæftigelsestilskud, det vil sige
i forhold til ledigheden i 2010.
Eventuel opdatering af
grundtilskuddet i 2013
På baggrund af de omfattende
refusionsomlægninger på
beskæftigelsesområdet med virkning fra 2011, har
partierne bag aftalen om justering af
beskæftigelsestilskuddet vurderet, at der bør
være en mulighed for opdatering af grundtilskuddet med
virkning fra 2013. Det vil være aktuelt, hvis det viser sig,
at udviklingen fra 2010 til 2011 har betydet, at grundtilskuddet,
som er beregnet på grundlag af data fra 2010, ikke
tilstrækkeligt præcist har kompenseret de enkelte
kommuner for udgifterne til de forsikrede ledige.
På baggrund af udviklingen i kommunernes
udgifter på området vil partierne i foråret 2013
vurdere behovet for en eventuel opdatering af grundtilskuddet.
Økonomi- og indenrigsministeren vil, hvis der viser sig
behov for opdatering af grundtilskuddet, konsultere partierne herom
forinden en sådan opdatering iværksættes.
Beskæftigelsestilskuddet
på længere sigt
Økonomi- og Indenrigsministeriets
Finansieringsudvalg mener ikke, at der på nuværende
tidspunkt kan opstilles tilfredsstillende modeller for en
integrering af beskæftigelsestilskuddet i det generelle
tilskuds- og udligningssystem. Partierne bag aftalen om justering
af beskæftigelsestilskuddet har den opfattelse at det
på længere sigt vil have væsentlige fordele at
arbejde hen imod en sådan forenkling af det samlede tilskuds-
og udligningssystem.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Forslaget har ingen betydning for statens
udgifter. Forslaget medfører visse
byrdefordelingsmæssige forskydninger for kommunerne.
Forslaget indebærer fuld kompensation af kommunernes udgifter
omfattet af beskæftigelsestilskuddet på
landsdelsniveau, mens den nuværende model vil give anledning
til en vis over- eller underkompensation for de enkelte landsdele.
I den foreslåede model vil der således ikke kunne
opstå systematiske geografiske forskelle mellem
landsdelene.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ingen økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser
for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser
for borgerne.
6. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
8. Hørte myndigheder og
organisationer mv.
Lovforslaget har været i høring hos
KL.
9. Sammenfattende skema
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Til § 23 a, stk. 5
Efter de gældende regler reguleres
grundtilskuddet som følge af ændringer i love og
regler på de områder, som er omfattet af
beskæftigelsestilskuddet. I forbindelse med de
regelændringer, der er gennemført siden
indførelsen af beskæftigelsestilskuddet fra
tilskudsåret 2010, har der været foretaget en
særlig kommunespecifik regulering af grundtilskuddet for
virkningen af disse regelændringer. Formålet har
været, at den enkelte kommunes grundtilskud skulle være
forholdsvis tæt på de udgifter til indsatsen, som
kommunen ville have haft i grundlagsåret, såfremt de
regler, som gælder i tilskudsåret, også havde
været gældende på dette tidspunkt. I
Finansieringsudvalgets evaluering af beskæftigelsestilskuddet
påpeges det, at denne kommunespecifikke regulering giver
risiko for fejl og indebærer problemer med kvaliteten af de
anvendte data.
Med henblik på at minimere risikoen for fejl
og forenkle systemet foreslås det, at kompensationen for
regelændringer fordeles på kommunerne efter en generel
fordelingsnøgle. Som fordelingsnøgle foreslås
grundtilskuddet. Princippet om at anvende en generel
fordelingsnøgle ved fordelingen af kompensationen for
regelændringer svarer til det, der gælder i det
generelle tilskuds- og udligningssystem. I det generelle tilskuds-
og udligningssystemet kompenseres kommunerne for virkningen af
regelændringer gennem justering af bloktilskuddet og dermed
via den generelle fordelingsnøgle, der lægges til
grund for udmøntningen af bloktilskuddet.
Der vil dog fortsat kunne være
tilfælde, hvor det skønnes relevant at foretage en
mere kommunespecifik kompensation for regelændringer. I disse
tilfælde må det i de pågældende lovforslag
til kommende ændringer fremgå, at der skal foretages en
kommunespecifik regulering af grundtilskuddet. Der foreslås
en konkret bemyndigelse til økonomi- og indenrigsministeren
til at kunne træffe beslutning om en fravigelse af den
generelle regel med henblik på at foretage en mere
kommunespecifik kompensation for lovændringer, der er
vedtaget inden 1. januar 2012. Det foreslås med henblik
på at kunne foretage en kommunespecifik korrektion af
grundtilskuddet for virkningerne af den tidligere genemførte
refusionsomlægning med virkning fra 2011 og den tidligere
fastsatte indfasning af en kortere karensperiode. Ved
genberegningen af grundtilskuddet for 2010 vil korrektion for
refusionsomlægningen og indfasningen af den kortere
karensperiode således blive foretaget på kommuneniveau
som hidtil. Dette vil også fremover gælde for
afkortningen af karensperioden fra 18 uger i 2010, til 12 uger i
2011, 8 uger i 2012 og 4 uger i 2013 og frem.
Til § 23 a, stk. 6
Den foreslåede bestemmelse i stk. 6
indebærer, at der som hidtil i tilskudsåret foretages
en midtvejsregulering af merudgiftsbehovet. Formålet med
midtvejsreguleringen er at korrigere det foreløbige
merudgiftsbehov i forhold til de aktuelle forventninger til
udgifterne på området. Det foreløbige
merudgiftsbehov bliver beregnet i juni måned i året
før tilskudsåret. Midtvejsreguleringen bliver beregnet
i juni måned i tilskudsåret på baggrund af
konjunkturvurderingen fra maj i tilskudsåret. På
tidspunktet for midtvejsreguleringen kender man således
udviklingen i de første måneder af tilskudsåret
og har på den baggrund bedre muligheder for at skønne
over udgifterne for dette år.
Midtvejsreguleringen foreslås fordelt
på kommunerne på samme måde som det
foreløbige merudgiftsbehov, dvs. i forhold til ledigheden i
året 2 år før tilskudsåret.
Der er tale om en forenkling i forhold til de
hidtil gældende bestemmelser, hvor der ved
midtvejsreguleringen blev foretaget en mere kompliceret fordeling
af merudgiftsbehovet. Efter de hidtil gældende regler blev
det samlede merudgiftsbehov på landsplan først fordelt
på landsdele i forhold til udviklingen i bruttoledigheden for
dagpengemodtagere fra året 2 år før
tilskudsåret til det på tidspunktet for
midtvejsreguleringen senest opgjorte antal bruttoledige (rullende
år fra 2. kvartal i året før tilskudsåret
til 1. kvartal i tilskudsåret). Herefter blev den enkelte
landsdels andel af merudgiftsbehovet fordelt på kommunerne i
landsdelen i forhold til bruttoledigheden i året 2 år
før tilskudsåret. Dette fordelingsprincip
foreslås forenklet. Evalueringen af ordningen har vist, at
denne fordelingsmåde medførte en uhensigtsmæssig
fordeling på landsdele, idet der ikke er en entydig
sammenhæng mellem udviklingen i ledigheden og udviklingen i
udgifterne for den enkelte landsdel. Dertil kommer, at den
hidtidige fordelingsnøgle ikke ville kunne anvendes, hvis
der skulle opstå en situation, hvor udviklingen i udgifterne
og udviklingen i ledigheden var modsat rettede, herunder at
ledigheden i nogle landsdele stiger og i andre falder.
Til § 23 a, stk. 7
Den foreslåede bestemmelse i stk. 7
indebærer, at der som hidtil foretages en efterregulering af
merudgiftsbehovet i året efter tilskudsåret. I
året efter tilskudsåret foretages en endelig beregning
af den enkelte kommunes merudgiftsbehov. Efterreguleringen
udgør forskellen mellem det endeligt beregnede
merudgiftsbehov og det foreløbige merudgiftsbehov,
korrigeret for midtvejsreguleringen.
I den endelige beregning af merudgiftsbehovet
tages der som hidtil hensyn til situationen i de enkelte landsdele,
men fordelingsnøglen foreslås forenklet i forhold til
den hidtil gældende.
Forslaget indebærer, at der ved
efterreguleringen af tilskuddet sikres fuld kompensation på
landsdelsniveau for kommunernes udgifter omfattet af
beskæftigelsestilskuddet. Det endelige merudgiftsbehov
opgøres for hver landsdel for sig. For den enkelte landsdel
beregnes merudgiftsbehovet som forskellen mellem kommunernes
faktiske udgifter omfattet af beskæftigelsestilskuddet og
grundtilskuddet for kommunerne i landsdelen.
Merudgiftsbehovet for den enkelte landsdel
foreslås - på samme måde som i den
nuværende model - fordelt på kommunerne inden for
landsdelen i forhold til bruttoledigheden i året 2 år
før tilskudsåret.
Til § 2
Loven træder i kraft den 1. juli 2012 og har
virkning fra og med tilskudsåret 2013. Der foreslås
endvidere nogle overgangsregler, jf. § 3, som har
virkning for efterreguleringen af beskæftigelsestilskuddet
for 2011 og midtvejsregulering af beskæftigelsestilskuddet
for 2012.
Til § 3
Til stk. 1
Den foreslåede bestemmelse i stk. 1
indebærer, at der foretages en fornyet beregning af
grundtilskuddet for 2011 og 2012. Grundtilskuddet fastsættes
som den enkelte kommunes faktiske nettoudgifter i 2010 opreguleret
til tilskudsårets forventede pris- og lønniveau og
korrigeret for regelændringer fra 2010 til henholdsvis 2011
og 2012.
Den generelle regel om fastsættelse af
grundtilskuddet er, at en kommunes grundtilskud for et
tilskudsår svarer til kommunens beskæftigelsestilskud i
året to år forud for tilskudsåret. Da ordningen
blev indført med virkning fra 2010, måtte der for 2010
og 2011 etableres en overgangsordning. Denne overgangsordning
indebar, at grundtilskuddet for 2010 og 2011 blev fastlagt med
udgangspunkt i den enkelte kommunes beregnede udgifter til
beskæftigelsesområdet for 2009, såfremt reglerne
for det pågældende år havde været
gældende i 2009.
Evalueringen af beskæftigelsestilskuddet har
imidlertid vist, at der er sket betydelige forskydninger i
udgiftsmønstret fra 2009 til 2010. Hovedforklaringen
på denne forskel er ændringer i den andel af de ledige,
der er omfattet af den såkaldte karensperiode. Karensperioden
indebærer, at staten afholder alle udgifterne til dagpenge i
de første uger af en ledighedsperiode. Karensperioden
udgjorde 18 uger i 2010, men bliver i løbet af 2011-13
gradvist reduceret til henholdsvis 12, 8 og 4 uger. Evalueringen
har vist, at andelen af udgifterne til dagpenge efter
karensperioden, som kommunerne er med til at finansiere, er steget
markant fra 2009 til 2010. Denne ændring i
sammensætningen af ledigheden har ikke kun påvirket den
marginale ændring af ledigheden fra 2009 til 2010, men
også den del af ledigheden, som kommunerne havde i 2009 og
som kommunerne oprindeligt blev kompenseret for gennem
grundtilskuddet for 2009.
På baggrund af ændringerne i
udgiftsmønstret fra 2009 til 2010 foreslås det, at der
foretages en fornyet beregning af grundtilskuddet, som er baseret
på situationen i 2010.
Den fornyede beregning af grundtilskuddet baseret
på situationen i 2010 vil herefter indgå i
efterreguleringen af tilskuddet for 2011, jf. stk. 2 nedenfor,
og i midtvejs- og efterreguleringen for 2012, jf. stk. 3 og 4
nedenfor.
Til stk. 2
Den foreslåede bestemmelse indebærer,
at efterreguleringen af beskæftigelsestilskuddet for 2011,
som opgøres i juni 2012, sker på grundlag af en
fornyet beregning af beskæftigelsestilskuddet for 2011.
Efterreguleringen vil bestå af forskellen mellem den fornyede
beregning og det tilskud for 2011, der hidtil er udbetalt til
kommunen, dvs. det foreløbige tilskud korrigeret for
midtvejsreguleringen efter de hidtil gældende regler.
Bestemmelsen indebærer, at efterreguleringen for 2011 vil ske
efter de principper, der også foreslås for de kommende
tilskudsår.
Den fornyede beregning af
beskæftigelsestilskuddet for 2011 baseres på den
fornyede beregning af grundtilskuddet, som er baseret på de
faktiske udgifter i 2010, jf. stk. 1. Efterreguleringen af
merudgiftsbehovet for 2011 beregnes og fordeles efter de samme
principper, som indgår i forslaget til § 23 a,
stk. 7. Det vil sige, at der for 2011 sikres fuld kompensation
på landsdelsniveau for kommunernes udgifter omfattet af
beskæftigelsestilskuddet. For hver enkelt landsdel beregnes
merudgiftsbehovet som forskellen mellem kommunernes faktiske
udgifter omfattet af beskæftigelsestilskuddet i 2011 og
grundtilskuddet for kommunerne i landsdelen. Merudgiftsbehovet for
den enkelte landsdel foreslås fordelt på kommunerne
inden for landsdelen i forhold til bruttoledigheden i 2010, som er
det nye udgangsår.
Den hidtidige overgangsordning betød bl.a.,
at grundtilskuddet for 2010 blev beregnet på grundlag af
udgifterne i 2009 (og ikke 2 år før i 2008), og at
merudgiftsbehovet inden for landsdelen blev fordelt på
kommuner i forhold til bruttoledigheden i 2009 (og ikke 2 år
før i 2008).
Den foreslåede nye overgangsordning
indebærer på disse punkter en forlængelse af den
hidtidige overgangsordning med et år. På denne baggrund
foreslås merudgiftsbehovet fordelt på kommunerne inden
for landsdelen i forhold til bruttoledigheden i 2010 (og ikke 2
år før i 2009).
Efterreguleringen for 2011 skulle efter de hidtil
gældende regler have været afregnet i månederne
oktober, november og december 2012. Men det indgår i
forslaget, at efterreguleringen udskydes til januar, februar og
marts 2013. Formålet er at undgå et tidsmæssigt
sammenfald mellem efterreguleringen for 2011 og
midtvejsreguleringen for 2012, jf. stk. 3 nedenfor, da de
foreslåede ændringer for nogle kommuner vil kunne
medføre forholdsvis store reguleringer.
Det efterregulerede beskæftigelsestilskud
for 2011 vil korrigeret for regelændringer udgøre
grundtilskuddet for beskæftigelsestilskuddet for 2013. Det
foreløbige beskæftigelsestilskud for 2013 vil blive
udmeldt inden 1. juli 2012 og vil blive afregnet i månedlige
rater i 2013.
Til stk. 3
Den foreslåede bestemmelse indebærer,
at midtvejsreguleringen af beskæftigelsestilskuddet for 2012,
som opgøres i juni 2012, sker på grundlag af en
fornyet beregning af beskæftigelsestilskuddet for 2012.
Midtvejsreguleringen vil bestå af forskellen mellem den
fornyede beregning og det foreløbige tilskud for 2012.
Den fornyede beregning af
beskæftigelsestilskuddet for 2012 baseres på den
fornyede beregning af grundtilskuddet, som er baseret på de
faktiske udgifter i 2010, jf. stk. 1. Merudgiftsbehovet
opgøres for kommunerne under ét som forskellen mellem
grundtilskuddet og de skønnede kommunale nettoudgifter til
forsikrede ledige for 2012. Ved midtvejsreguleringen fordeles
merudgiftsbehovet for 2012 på kommunerne på samme
måde som ved den opgørelsen af det foreløbige
beskæftigelsestilskud, det vil sige i forhold til ledigheden
i 2010.
Midtvejsreguleringen afregnes i månederne
oktober, november og december 2012. Det svarer til de generelle
regler for afregning af midtvejsregulering i § 23 a.
Til stk. 4
Den foreslåede bestemmelse indebærer,
at efterreguleringen af beskæftigelsestilskuddet for 2012,
som opgøres i juni 2013, også sker på grundlag
af en fornyet beregning af beskæftigelsestilskuddet for 2012.
Efterreguleringen vil bestå af forskellen mellem den fornyede
beregning og det foreløbige tilskud for 2012 korrigeret for
midtvejsreguleringen efter stk. 3.
Den fornyede beregning af
beskæftigelsestilskuddet for 2012 baseres på den
fornyede beregning af grundtilskuddet, som er baseret på de
faktiske udgifter i 2010, jf. stk. 1. Merudgiftsbehovet
opgøres for den enkelte landsdel som de samlede faktiske
kommunale nettoudgifter i 2012 ifølge de kommunale
regnskaber for kommunerne i landsdelen fratrukket grundtilskuddet
til disse kommuner. Ved efterreguleringen fordeles
merudgiftsbehovet for 2012 på kommunerne på samme
måde som ved den opgørelsen af det foreløbige
beskæftigelsestilskud, det vil sige i forhold til ledigheden
i 2010.
Efterreguleringen afregnes i månederne
oktober, november og december 2013. Det svarer til de generelle
regler for afregning af efterregulering i § 23 a.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende ret
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om kommunal udligning og generelle tilskud
til kommuner, jf. lovbekendtgørelse nr. 561 af 19. juni
2009, som ændret ved lov nr. 710 af 25. juni 2010,
§ 5 i lov nr. 1602 af 22. december 2010, § 3 i
lov nr. 462 af 18. maj 2011, § 10 i lov nr. 592 af 14.
juni 2011 og § 6 i lov nr. 1364 af 28. december 2011,
foretages følgende ændring: | | | | § 23 a.
Staten yder årligt et beskæftigelsestilskud til
kommunerne til finansiering af kommunernes udgifter til forsikrede
ledige. Det samlede beskæftigelsestilskud fastsættes af
finansministeren med tilslutning fra Folketingets Finansudvalg.
Beskæftigelsestilskuddet fordeles af indenrigs- og
socialministeren efter stk. 2-7. | | | Stk. 2.
Beskæftigelsestilskuddet består af: | | | 1) Et grundtilskud, som svarer til den
enkelte kommunes samlede tilskud i året 2 år før
tilskudsåret opreguleret til tilskudsårets forventede
pris- og lønniveau. | | | 2) Et merudgiftsbehov, der for kommunerne
under et beregnes som forskellen mellem kommunernes grundtilskud og
de skønnede kommunale nettoudgifter for tilskudsåret.
Merudgiftsbehovet fordeles på kommunerne i forhold til
ledigheden i året 2 år før
tilskudsåret. | | | Stk. 3.
Beskæftigelsestilskuddet omfatter kommunernes nettoudgifter
til arbejdsløshedsdagpenge, uddannelsesydelse,
løntilskud til arbejdsgivere, der ansætter forsikrede
ledige i løntilskudsjob, personlig assistance til
handicappede, befordringsgodtgørelse til forsikrede ledige
og hjælpemidler bortset fra undervisningsmaterialer til
forsikrede ledige og beskæftigede. | | | Stk. 4.
Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter efter forhandling
med beskæftigelsesministeren regler om beregningsgrundlaget
for opgørelsen af de kommunale nettoudgifter omfattet af
beskæftigelsestilskuddet. | | | Stk. 5.
Grundtilskuddet efter stk. 2, nr. 1, reguleres med
ændringer i de kommunale nettoudgifter som følge af
ændringer i love og regler på de områder, som er
omfattet af beskæftigelsestilskuddet. | | 1. § 23 a, stk. 5-7, affattes
således: »Stk. 5.
Grundtilskuddet efter stk. 2, nr. 1, reguleres med
ændringer i de kommunale nettoudgifter som følge af
ændringer i love og regler på de områder, som er
omfattet af beskæftigelsestilskuddet. Reguleringen fordeles
på kommunerne i forhold til den enkelte kommunes andel af det
samlede grundtilskud for kommunerne. Økonomi- og
indenrigsministeren kan dog træffe beslutning om en anden
fordeling af reguleringen som følge af ændringer i
love og regler, der er vedtaget inden 1. januar 2012 for de
områder, som er omfattet af
beskæftigelsestilskuddet. | Stk. 6. I
tilskudsåret foretages en midtvejsregulering af det
merudgiftsbehov, der er nævnt i stk. 2, nr. 2, på
grundlag af den forventede udvikling i ledigheden. Der foretages en
fornyet beregning af merudgiftsbehovet for hele landet.
Merudgiftsbehovet fordeles på landsdele i forhold til den
enkelte landsdels andel af udviklingen i antallet af ledige fra
året 2 år før tilskudsåret til det
på tidspunktet for midtvejsreguleringen senest opgjorte antal
ledige. Merudgiftsbehovet for hver landsdel fordeles på
kommunerne i landsdelen i forhold til ledigheden i året 2
år før tilskudsåret. Midtvejsreguleringen
udgør forskellen mellem den fornyede beregning af
merudgiftsbehovet og merudgiftsbehovet efter stk. 2.
Midtvejsreguleringen afregnes i oktober, november og december i
tilskudsåret. | | Stk. 6. I
tilskudsåret foretages en midtvejsregulering af det
merudgiftsbehov, der er nævnt i stk. 2, nr. 2, på
grundlag af den forventede udvikling i de kommunale nettoudgifter.
Der foretages en fornyet beregning af merudgiftsbehovet for hele
landet. Merudgiftsbehovet fordeles på kommunerne i forhold
til ledigheden i året 2 år før
tilskudsåret. Midtvejreguleringen udgør forskellen
mellem den fornyede beregning af merudgiftsbehovet og
merudgiftsbehovet efter stk. 2. Midtvejsreguleringen afregnes
i oktober, november og december i tilskudsåret. | Stk. 7. I
året efter tilskudsåret foretages efterregulering af
merudgiftsbehovet. Der foretages en endelig opgørelse af
merudgiftsbehovet for hele landet. Merudgiftsbehovet fordeles
på landsdele i forhold til den enkelte landsdels andel af
udviklingen i antallet af ledige fra året 2 år
før tilskudsåret til tilskudsåret.
Merudgiftsbehovet for hver landsdel fordeles på kommunerne i
landsdelen i forhold til ledigheden i året 2 år
før tilskudsåret. Efterreguleringen udgør
forskellen mellem den endelige opgørelse af
merudgiftsbehovet og merudgiftsbehovet efter stk. 2 korrigeret
for midtvejsreguleringen efter stk. 6. Efterreguleringen
afregnes i oktober, november og december i året efter
tilskudsåret. | | Stk. 7. I
året efter tilskudsåret foretages en efterregulering af
merudgiftsbehovet. Ved efterreguleringen foretages en endelig
opgørelse af merudgiftsbehovet på landsdelsniveau.
Merudgiftsbehovet for den enkelte landsdel opgøres som de
samlede faktiske kommunale nettoudgifter omfattet af
beskæftigelsestilskuddet i tilskudsåret for kommunerne
i landsdelen fratrukket grundtilskuddet til disse kommuner.
Merudgiftsbehovet for hver enkelt landsdel fordeles på
kommunerne i landsdelen i forhold til ledigheden i året 2
år før tilskudsåret. Efterreguleringen
udgør forskellen mellem den endelige opgørelse af
merudgiftsbehovet og merudgiftsbehovet efter stk. 2,
korrigeret for midtvejsreguleringen efter stk. 6.
Efterreguleringen afregnes i oktober, november og december i
året efter tilskudsåret.« | Stk. 8.
Indenrigs- og socialministeren fastsætter regler om
opgørelse af midtvejsreguleringen og efterreguleringen af
kommunernes udgifter til forsikrede ledige samt fastlægger
afgrænsningen af landsdele. | | | | | | | | § 2 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2012. | | | Stk. 2. Loven har
virkning for tilskudsåret 2013 og frem. | | | | | | § 3 | | | | | | Stk. 1.
Grundtilskuddet for tilskudsårene 2011 og 2012
fastsættes som den enkelte kommunes nettoudgifter omfattet af
beskæftigelsestilskuddet i 2010 opreguleret til
tilskudsårets forventede pris- og lønniveau og
korrigeret for den beregnede virkning af regelændringer fra
2010 til det pågældende tilskudsår. | | | Stk. 2. For
tilskudsåret 2011 opgøres efterreguleringen som
forskellen mellem en fornyet beregning af
beskæftigelsestilskuddet for 2011 og
beskæftigelsestilskuddet for 2011 efter § 23 a,
stk. 2 korrigeret for midtvejsreguleringen efter
§ 23 a, stk. 4, i bekendtgørelse nr. 561 af
19. juni 2009 af lov om kommunal udligning og generelle tilskud til
kommuner. Den fornyede beregning af beskæftigelsestilskuddet
for 2011 baseres på grundtilskuddet efter stk. 1.
Merudgiftsbehovet opgøres for den enkelte landsdel som de
samlede faktiske kommunale nettoudgifter omfattet af
beskæftigelsestilskuddet i 2011 for kommunerne i landsdelen
fratrukket grundtilskuddet til disse kommuner. Merudgiftsbehovet
for hver enkelt landsdel fordeles på kommunerne i landsdelen
i forhold til ledigheden i 2010. Efterreguleringen afregnes i
januar, februar og marts 2013. | | | Stk. 3. For
tilskudsåret 2012 udgør midtvejsreguleringen
forskellen mellem en fornyet beregning af
beskæftigelsestilskuddet og det foreløbige
beskæftigelsestilskud efter § 23 a, stk. 2. I
den fornyede beregning indgår grundtilskuddet opgjort efter
stk. 1. Merudgiftsbehovet udgør forskellen mellem
grundtilskuddet efter stk. 1 og de skønnede kommunale
nettoudgifter omfattet af beskæftigelsestilskuddet for 2012.
Merudgiftsbehovet fordeles på kommunerne i forhold til
ledigheden i 2010. Midtvejsreguleringen afregnes i oktober,
november og december 2012. | | | Stk. 4. For
tilskudsåret 2012 udgør efterreguleringen forskellen
mellem en fornyet beregning af beskæftigelsestilskuddet og
det foreløbige beskæftigelsestilskud korrigeret for
midtvejsreguleringen efter stk. 3. I den fornyede beregning
indgår grundtilskuddet opgjort efter stk. 1.
Merudgiftsbehovet opgøres for den enkelte landsdel som de
samlede faktiske kommunale nettoudgifter i 2012 for kommunerne i
landsdelen fratrukket grundtilskuddet til disse kommuner.
Merudgiftsbehovet for hver enkelt landsdel fordeles på
kommunerne i landsdelen i forhold til ledigheden i 2010.
Efterreguleringen afregnes i oktober, november og december
2013. |
|