L 183 Forslag til lov om ændring af lov om varmeforsyning, lov om elforsyning og byggeloven.

(Biomassebaseret varmeproduktion på centrale kraft-varme-anlæg og udvalgte barmarksværker, undtagelse af forbrænding af farligt affald fra prisloftbestemmelserne og forbud mod installation af olie- og naturgasfyr til bygningsopvarmning m.v.).

Af: Klima-, energi- og bygningsminister Martin Lidegaard
Udvalg: Klima-, Energi- og Bygningsudvalget
Samling: 2011-12
Status: Stadfæstet

Betænkning

Afgivet: 31-05-2012

Afgivet: 31-05-2012

Betænkning afgivet af Klima-, Energi- og Bygningsudvalget den 31. maj 2012

20111_l183_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Klima-, Energi- og Bygningsudvalget den 31. maj 2012

1. Ændringsforslag

Klima-, energi- og bygningsministeren har stillet 4 ændringsforslag til lovforslaget.


2. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 2. maj 2012 og var til 1. behandling den 10. maj 2012. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Klima-, Energi- og Bygningsudvalget.


Udvalget anmoder om, at lovforslaget henvises til fornyet udvalgsbehandling efter 2. behandling.


Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.


Høring

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og klima-, energi- og bygningsministeren sendte den 13. april 2012 dette udkast til udvalget, jf. KEB alm. del - bilag 243. Den 26. april 2012 blev et revideret udkast til lovforslaget sendt i høring, og klima-, energi- og bygningsministeren sendte også dette udkast til udvalget, jf. KEB alm. del - bilag 254. Den 3. maj 2012 sendte klima-, energi og bygningsministeren de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.


Skriftlige henvendelser

Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget 2 skriftlige henvendelser fra Advokatfirmaet Energi & Miljø, Århus C.


Spørgsmål

Udvalget har stillet 2 spørgsmål til klima-, energi- og bygningsministeren til skriftlig besvarelse. Spørgsmålene forventes besvaret inden 2. behandling.


3. Udtalelse fra klima-, energi- og bygningsministeren

Klima-, energi- og bygningsministeren har over for udvalget oplyst følgende som præcisering af gældende ret for fordeling af omkostninger på affaldsforbrændingsanlæg:


»I de almindelige bemærkningers afsnit 5.1. om gældende ret for affaldsforbrændingsanlæg er anført følgende: »Efter Energitilsynets praksis skal fordeling af omkostningerne mellem de tre ydelser, el, affald og varme, på disse anlæg ske ved at fratrække elindtægterne fra anlæggets særomkostninger til elproduktion samt fællesomkostningerne. De resterende omkostninger fordeles herefter i særomkostninger til affaldsbortskaffelse, særomkostninger til varmeproduktion og fællesomkostninger til affald og varme. Fællesomkostningerne skal fordeles via en fordelingsnøgle. Omkostningsfordelingen skal være rimelig og Energitilsynet vil, jf. § 21, stk. 4, i lov om varmeforsyning, have mulighed for at ændre fordelingen, hvis dette ikke er tilfældet.«


Sekretariatet for Energitilsynet har gjort opmærksom på, at Energitilsynet ikke har taget stilling til den i forslaget omtalte praksis.


Jeg skal derfor præcisere, at fordeling af omkostningerne mellem de tre ydelser, el, affald og varme, på affaldsforbrændingsanlæg efter Energitilsynets praksis skal ske ved at fratrække elindtægterne fra anlæggets samlede omkostninger ud fra en formodning om, at elindtægterne dækker omkostningerne til elproduktion. De resterende omkostninger fordeles herefter i særomkostninger til affaldsbortskaffelse, særomkostninger til varmeproduktion og fællesomkostninger til affald og varme. Fællesomkostninger skal fordeles via en fordelingsnøgle. Omkostningsfordelingen skal være rimelig, og Energitilsynet vil, jf. § 21, stk. 4, i lov om varmeforsyning, have mulighed for at ændre fordelingen, hvis dette ikke er tilfældet.«


4. Indstillinger og politiske bemærkninger

Et flertal i udvalget (udvalget med undtagelse af LA) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede ændringsforslag.


Et mindretal i udvalget (LA) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de stillede ændringsforslag.


Liberal Alliance er ikke med i energiforliget og kan ikke stemme for lovforslaget, bl.a. fordi lovforslaget pålægger borgerne at bruge bestemte energikilder til bygningsopvarmning og medfører højere PSO-afgifter.


Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.


En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.


5. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

Til § 1

Af klima-, energi- og bygningsministeren, tiltrådt af udvalget:

1) I den under nr. 2 foreslåede affattelse af § 20, stk. 1, ændres »stk. 7-16« til: »stk. 7-17«, og som 2. pkt. indsættes:

»1. pkt. finder tilsvarende anvendelse på levering af opvarmet vand eller damp til andre formål fra et centralt kraft-varme-anlæg, jf. § 10, stk. 6, i lov om elforsyning.«


[Fortsat anvendelse af prisbestemmelserne i de centrale områder på levering af opvarmet vand eller damp til andre formål end levering af energi til bygningers opvarmning og forsyning med varmt vand]

Af klima-, energi- og bygningsministeren, tiltrådt af udvalget:

2) Nr. 4 affattes således:

»4. I § 20 indsættes som stk. 15-17:

»Stk. 15. Stk. 1 gælder ikke indregning af afgiftsfordelen ved anvendelse af biomasse i forhold til fossile brændsler i prisen for levering af opvarmet vand eller damp fra et centralt kraft-varme-anlæg, jf. § 10, stk. 6, i lov om elforsyning, når

1) det opvarmede vand eller dampen er produceret på biomasse og leveres til et kollektivt varmeforsyningsanlæg, jf. § 2,



2) prisen for levering af det opvarmede vand eller dampen er fastsat på grundlag af en aftale mellem det centrale kraft-varme-anlæg og det kollektive varmeforsyningsanlæg, hvoraf den andel af afgiftsfordelen, der indregnes i prisen, fremgår, og



3) det kollektive varmeforsyningsanlæg på tidspunktet for aftalens indgåelse er ejet af en eller flere kommuner, af de forbrugere, hvis ejendomme er tilsluttet det pågældende anlæg, eller af kommuner og forbrugere i forening.



Stk. 16. Ved afgiftsfordelen nævnt i stk. 15 forstås forskellen i summen af alle afgifter, herunder energiafgifter og forsyningssikkerhedsafgift, for opvarmet vand eller damp, der produceres på basis af fossile brændsler, i forhold til summen af afgifter for opvarmet vand eller damp, der produceres på biomasse.

Stk. 17. Aftalen nævnt i stk. 15, nr. 2, skal forelægges Energitilsynet med dokumentation for, at forudsætningerne nævnt i stk. 15 er opfyldt. Energitilsynet kan fastsætte regler om formen for dokumentation og om, at forelæggelse skal foretages elektronisk. Energitilsynet kan fastsætte regler om, at forelæggelsen skal ledsages af en erklæring afgivet af en registreret revisor, en statsautoriseret revisor eller kommunens revisor.«

[Redaktionel ændring]

Af klima-, energi- og bygningsministeren, tiltrådt af udvalget:

3) I det under nr. 8 foreslåede § 21, stk. 6, ændres »§ 20, stk. 16« til: »§ 20, stk. 17«.

[Konsekvensændring]

Bemærkninger

Til nr. 1

Den foreslåede ændring af § 20, stk. 1, i lov om varmeforsyning har til formål at opretholde anvendelse af prisbestemmelserne for levering af opvarmet vand eller damp til andre formål end rumopvarmning og forsyning med varmt brugsvand i de centralt forsynede områder. Anledning for den oprindelige begrænsning af prisbestemmelsernes anvendelsesområde er, at Energitilsynet har tilkendegivet, at al levering af varme og gas, uanset formål, er omfattet af prisbestemmelserne. Energitilsynet vurderede dog samtidig, at dette ikke er hensigtsmæssigt, og anbefalede, at der ikke indføres mere regulering end absolut nødvendigt.


Det har vist sig, at det i de centralt forsynede områder også er nødvendigt med en prisregulering af levering af opvarmet vand eller damp til andre formål end rumopvarmning og forsyning med varmt brugsvand. Det kræver for aftagere af varme til procesformål generelt store investeringer, når de skal forsynes med fjernvarme. Der er tale om investeringer i udbygning af fjernvarmenet og internt i virksomheden i varmeveksler m.v. Investeringernes størrelse kan bevirke, at disse varmeaftagere binder sig til varmeleverandøren, som på denne måde får en monopollignende position. Dette kan netop i de områder, der forsynes af de centrale kraft-varme-anlæg, som er kommercielle selskaber, og hvor aftageren af procesvarme kan betragtes som en relativt lille kunde i forhold til de store transmissions- og distributionsnet, betyde, at varmeaftageren ikke har en reel forhandlingsposition. Formålet med prisreguleringen er netop at beskytte varmeforbrugeren i en sådan situation ved at kræve, at der i varmepriserne alene kan indregnes nødvendige omkostninger.


Til nr. 2 og 3

Der er tale om redaktionelle ændringer som følge af det lovtekniske princip om, at der ikke indsættes tekst efter sidste nummer i en opregning. Teksten efter sidste nummer i opregningen i stk. 15 er således blevet til et selvstændigt stk. 16. Som konsekvens heraf er det oprindeligt foreslåede stk. 16 blevet til stk. 17.


Henrik Sass Larsen (S) Jens Joel (S) Karin Gaardsted (S) Ole Hækkerup (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Jeppe Kofod (S) Flemming Møller Mortensen (S) Rasmus Helveg Petersen (RV) Lone Loklindt (RV) Lotte Rod (RV) Steen Gade (SF) fmd. Jesper Petersen (SF) Per Clausen (EL) Frank Aaen (EL) Lars Dohn (EL) Thomas Danielsen (V) nfmd. Henrik Høegh (V) Jacob Jensen (V) Lars Christian Lilleholt (V) Ellen Trane Nørby (V) Ulla Tørnæs (V) Eyvind Vesselbo (V) Mikkel Dencker (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) René Christensen (DF) Kristian Thulesen Dahl (DF) Villum Christensen (LA) Mike Legarth (KF) Mai Henriksen (KF)

Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)47
Socialdemokratiet (S)44
Dansk Folkeparti (DF)22
Radikale Venstre (RV)17
Socialistisk Folkeparti (SF)16
Enhedslisten (EL)12
Liberal Alliance (LA)9
Det Konservative Folkeparti (KF)8
Inuit Ataqatigiit (IA)1
Siumut (SIU)1
Sambandsflokkurin (SP)1
Javnaðarflokkurin (JF)1

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 183


Bilagsnr.
Titel
1
Høringsnotat og høringssvar, fra klima-, energi- og bygningsministeren
2
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
3
Udtalelse til betænkning, fra klima-, energi- og bygningsministeren
4
1. udkast til betænkning
5
Ændringsforslag fra klima-, energi- og bygningsministeren
6
2. udkast til betænkning
7
Henvendelse af 30/5-12 fra Advokatfirmaet Energi & Miljø, Århus C
8
Henvendelse af 30/5-12 fra Advokatfirmaet Energi & Miljø, Århus C
9
Ændringsforslag fra klima-, energi- og bygningsministeren


Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 183


Spm.nr.
Titel
1
Spm. om kommentar til henvendelsen af 30/5-12 fra Advokatfirmaet Energi & Miljø, Aarhus C, til klima-, energi- og bygningsministeren
2
Spm. om kommentar til henvendelsen af 30/5-12 fra Advokatfirmaet Energi & Miljø, Aarhus C, til klima-, energi- og bygningsministeren