Fremsat den 27. april 2012 af ministeren
for sundhed og forebyggelse (Astrid Krag)
Forslag
til
Lov om overførsel af forsknings- og
rådgivningscenter for genetik, synshandicap og mental
retardering Kennedy Centret til Region Hovedstaden
§ 1. Kennedy Centret
overføres til Region Hovedstaden som én samlet enhed.
Centret skal fortsat på sine opgaveområder
videreføre en tæt integration mellem forskning,
rådgivning og patientbehandling.
Stk. 2. Region Hovedstaden overtager
statsligt ansatte fra Kennedy Centret.
Stk. 3. De pligter og rettigheder, der
følger af lov om lønmodtageres retsstilling ved
virksomhedsoverdragelse, finder tilsvarende anvendelse for ansatte
på Kennedy Centret, der er ansat i henhold til kollektiv
overenskomst eller individuel aftale, og som i forbindelse med
overførslen efter stk. 2 ikke er omfattet af lov om
lønmodtageres retsstilling ved virksomhedsoverdragelse.
Stk. 4. Statstjenestemænd, der
overføres efter stk. 2, overgår til
ansættelse i Region Hovedstaden på vilkår, der i
øvrigt svarer til de hidtidige vilkår, idet de
pågældende fortsat optjener statslig
tjenestemandspension - mod pensionsbidragsindbetaling fra Region
Hovedstaden, og den samlede pension udbetales af staten.
Stk. 5. Finansministeren
fastsætter efter forhandling med ministeren for sundhed og
forebyggelse og Danske Regioner regler om pensionsbidragsbetaling
mv.
Stk. 6. Finansministeren træffer
afgørelse om tvivlsspørgsmål efter stk. 4
og 5.
Stk. 7. Ministeren for Sundhed og
Forebyggelse afbeskikker Kennedy Centrets hidtidige bestyrelse.
§ 2. Loven træder i kraft den
1. juli 2012.
Bemærkninger til lovforslaget
| | | | Almindelige
bemærkninger | | | | | Indholdsfortegnelse | | | | | 1. | Indledning | 2. | Overførsel af
Kennedy Centret til Region Hovedstaden | | 2.1 | Om Kennedy
Centret | | 2.2 | Gældende ret | | | 2.2.1 | Lov om
sektorforskningsinstitutioner | | | 2.2.2 | Sundhedsloven | | | 2.2.3 | Serviceloven | | 2.3 | Overvejelser og lovforslag | | | 2.3.1 | Formål | | | 2.3.2 | Konsekvenser af lovforslaget | | | 2.3.3 | Økonomi | | | 2.3.4 | Overførsel af ansatte til Region
Hovedstaden | | | 2.3.5 | Bygning | 3. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv. | 5. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 6. | Miljømæssige
konsekvenser | 7. | Forholdet til
EU-retten | 8. | Hørte myndigheder
og organisationer m.v. | 9. | Samlet vurdering af
konsekvenser af lovforslaget | | |
|
1. Indledning
Det foreslås, at Kennedy Centret
overføres som én samlet enhed fra Ministeriet for
Sundhed og Forebyggelse til Region Hovedstaden med opgaver,
bevilling, personale og bygning.
En overførsel af Kennedy Centret til Region
Hovedstaden vil sikre et patientgrundlag, som muliggør
fastholdelse og fortsat udvikling af centrets unikke forskning og
rådgivning på det genetiske område, hvor centret
særligt har fokus på sjældne, arvelige sygdomme
og handicap inden for områderne mental retardering,
synshandicap og stofskiftesygdommen PKU. Endvidere vil centrets
samarbejde og koordinering med enheder med tilsvarende opgaver i
regionen blive styrket, hvilket forventes at medføre en
række positive synergier inden for bl.a. koordinering af
patientforløb og forskning til gavn for patienterne.
2. Overførsel af Kennedy
Centret til Region Hovedstaden
2.1 Om Kennedy Centret
Kennedy Centret er et selvstændig nationalt
forsknings- og rådgivningscenter for genetik, synshandicap og
mental retardering under Ministeriet for Sundhed og
Forebyggelse.
Kennedy Centeret udfører biomedicinsk
grundforskning med hovedfokus på det genetiske område
og forsker tillige især inden for sjældne arvelige
sygdomme samt handicap. Desuden stiller Kennedy Centret sin viden
til rådighed for patienter og familier i form af diagnostik,
rådgivning, behandling og rehabilitering, herunder optisk
rehabilitering, af patienter. Endvidere stiller Kennedy Centret
bio- og databanker samt registre til rådighed for forskere og
offentlige myndigheder i henhold til gældende regler. Kennedy
Centret yder endvidere landsdækkende beredskab i forbindelse
med diætbehandling af medfødte sygdomme (PKU og
alkaptonuri) og landsdækkende optisk rehabilitering af
mennesker med svære synshandicap. Centret fører en
lovpligtig registrering af synshandicap hos børn, jf.
bekendtgørelse nr. 372 af 17. april 2007 om videregivelse af
oplysninger om børn og unge under 18 år med nedsat
synsfunktion til og fra Synsregistret udstedt i medfør af
servicelovens § 153 a. Desuden er der via
satspuljebevilling landsdækkende rådgivnings- og
videnscenterfunktion for Fragilt X syndrom. I 2010 fik Kennedy
Centret permanente satspuljemidler til drift af en
landsdækkende database baseret på internetbaseret
registrering af synshandicap (WebSyn), og fra 2011 har Kennedy
Centret modtaget permanent finanslovbevilling til oprettelse af
Center for Rett syndrom. Kennedy Centret stiller sin ekspertise til
rådighed som generel information for offentlige myndigheder
m.fl. samt bidrager til vidensopbygning gennem undervisning
på speciallægeuddannelsen, universiteter,
professionshøjskoler, konferencer m.v.
Som følge af reformen af universitets- og
forskningsområdet fra 2006 skal Kennedy Centret integreres i
Region Hovedstaden og lokaliseres i tilknytning til Glostrup
Hospital. Affødt af reformen indgik Kennedy Centret og
Region Hovedstaden rammeaftale om opgavevaretagelsen. Kennedy
Centrets domicil blev i 2008 placeret ved Glostrup Hospital, og det
tidligere J. F. Kennedy Instituttet og Statens Øjenklinik,
som fusionerede i 2003, blev dermed fysisk placeret i samme
bygning. Kennedy Centret forblev en statslig
sektorforskningsinstitution under Socialministeriet. I forbindelse
med en ressortomlægning i 2007, blev centret placeret under
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse. I marts 2011besluttede den
daværende regering, at der skulle søges indgået
aftale med Region Hovedstaden om overførsel af Kennedy
Centret til Region Hovedstaden.
Med henblik på overdragelse til Region
Hovedstaden på baggrund af ovenstående har Ministeriet
for Sundhed og Forebyggelse drøftet overdragelsen med Region
Hovedstaden, og der er opnået enighed herom - dog naturligvis
forudsat Folketingets vedtagelse af nærværende
lovforslag.
2.2 Gældende ret
2.2.1 Lov om
sektorforskningsinstitutioner
Kennedy Centret er omfattet af lov nr. 326 af 5.
maj 2004 om sektorforskningsinstitutioner, jf. § 1 i
bekendtgørelse nr. 34 af 18. januar 2011 om
sektorforskningsinstitutioner. Loven gælder for
statsinstitutioner, der har forskning som hovedformål.
Det følger af loven, at en
sektorforskningsinstitution driver forskning indtil højeste
internationale niveau med bl.a. det formål at rådgive
inden for institutionens kerneområder, udføre
myndighedsopgaver, udføre udviklingsarbejde med et klart
samfundsmæssigt sigte, formidle, herunder varetage, viden- og
teknologioverførsel af egen forskning til relevante
offentlige og private interessenter og udføre driftsopgaver
i forbindelse med de nævnte opgaver.
En sektorforskningsinstitution ledes af en
bestyrelse, der fastsætter de generelle retningslinjer for
institutionens organisation, langsigtede virksomhed og udvikling.
Institutionens forhold reguleres i en vedtægt, som
fastlægger bl.a. institutionens navn, formål,
kerneområder og bestyrelsens sammensætning, jf.
§ 4.
2.2.2 Sundhedsloven
Sundhedsstyrelsen har i henhold til
§ 208 i bekendtgørelse nr. 913 af 13. juli 2010 af
sundhedsloven med senere ændringer kompetence til at
fastsætte krav til og godkende placering af specialfunktioner
på offentlige og private sygehuse efter høring i et
Rådgivende Udvalg for Specialeplanlægning.
Specialiseret behandling kan indplaceres som regionsfunktion eller
som højt specialiseret funktion. Indplaceringen sker
på baggrund af en samlet vurdering af funktionens
kompleksitet, sjældenhed og ressourceforbrug.
I Sundhedsstyrelsens gældende
specialvejledning for klinisk genetik af 22. juni 2010 indgår
Kennedy Centret i klinisk genetisk enhed Øst (sammen med
Klinisk Genetisk afdeling på Rigshospitalet, HNPCC Registret
på Hvidovre Hospital og Genetisk Audiologisk Klinik på
Bispebjerg Hospital). Klinisk genetisk enhed Øst er en del
af et landsdækkende formaliseret samarbejde om
specialfunktionen klinisk genetik, som i Sundhedsstyrelsens
specialevejledning beskrives som et tværgående
speciale, der omfatter diagnostik af og rådgivning om
genetisk betingede sygdomme og tilstande til patienter og deres
familier samt andre specialer. Specialet varetager desuden
forskning, udvikling og uddannelse inden for specialets
område. Patientunderlaget for specialet udgøres af
patienter med genetiske sygdomme samt deres familier, herunder
raske risikopersoner. Kennedy Centret er endvidere den eneste enhed
i landet, som Sundhedsstyrelsen har godkendt til at varetage de
højt specialiserede funktioner for PKU (phenylketonuri) og
Rett syndrom.
I henhold til Sundhedsstyrelsens gældende
specialevejledning for oftalmologi af 15. juni 2011 varetager
Kennedy Centret højt specialiseret funktion på
området oftalmologiske sygdomme hos børn og unge med
sjældne handicap og regionsfunktion inden for børne-
og handicapoftalmologi - diagnostik og behandling, som ikke er
højt specialiseret.
Vedrørende forskning fremgår det af
sundhedslovens § 194, at regionsrådet skal sikre
udviklings- og forskningsarbejde, således at ydelser efter
sundhedsloven samt uddannelse af sundhedspersoner kan varetages
på et højt fagligt niveau.
2.2.3 Serviceloven
Diætpræparater
§ 41 i bekendtgørelse nr. 904 af
18. august 2011 af lov om social service omhandler dækning af
nødvendige merudgifter ved forsørgelse i hjemmet af
et barn under 18 år med betydelig og varig nedsat fysisk
eller psykisk funktionsevne eller indgribende kronisk eller
langvarig lidelse. Med hjemmel i denne bestemmelse er der udsendt
bekendtgørelse nr. 1122 af 2. december 2011 om tilskud til
pasning af børn med handicap eller langvarig sygdom, hvor
det fremgår af § 5, stk. 2, at udgifterne til
særlige diætpræparater til børn med de
livsvarige sygdomme phenylketonuri (Føllings sygdom) og
alcaptonuri afholdes af staten (Kennedy Centeret) og gives
uafhængig af det fastsatte minimumsbeløb i lovens
§ 41, stk. 3.
Servicelovens § 100 omhandler
dækning af nødvendige merudgifter til voksne mellem 18
år og folkepensionsalderen, jf. lov nr. 1005 af 19. august
2010 om social pension. Der er med hjemmel i servicelovens
§ 100 udstedt bekendtgørelse nr. 764 af 24. juni
2010 om dækning af nødvendige merudgifter ved den
daglige livsførelse, hvor det fremgår af
§ 2, stk. 2, at udgifter til særlige
diætpræparater til personer med PKU (Føllings
sygdom) og personer med alcaptonuri afholdes af staten, og
diætpræparaterne udleveres af Kennedy Centret.
Udgifterne til disse diætpræparater
dækkes af staten som lovbunden udgift på
§ 16.33.10. Diætpræparater, hvor der fra 2012
og frem er afsat 14,9 mio. kr. årligt.
Støtte til briller og
hjælpemidler
Servicelovens § 112 vedrører
kommunernes pligt til at yde støtte til hjælpemidler
til personer med varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne,
når hjælpemidlet 1) i væsentlig grad kan
afhjælpe de varige følger af den nedsatte
funktionsevne, 2) i væsentlig grad kan lette den daglige
tilværelse i hjemmet eller 3) er nødvendigt for, at
den pågældende kan udøve et erhverv.
Der er i medfør heraf udstedt
bekendtgørelse nr. 743 af 27. juni 2011 om hjælp til
anskaffelse af hjælpemidler og forbrugsgoder efter
serviceloven. I henhold til § 15 i bekendtgørelsen
kan der ydes støtte til briller og kontaktlinser, hvis
følgerne af en medicinsk-optisk defineret, varig
øjenlidelse kan afhjælpes. Det fremgår af
stk. 3, at hvis problemet ikke kan løses lokalt, kan
briller og kontaktlinser samt andre optiske synshjælpemidler
og optikunderstøttende synshjælpemidler til personer
med en medicinsk-optisk defineret, varig øjenlidelse eller
et varigt synshandicap udleveres af Kennedy Centeret efter
henvisning fra speciallæger i øjensygdomme,
øjenafdelinger samt kommunale konsulenter eller
synscentraler. Kennedy Centeret giver efterfølgende kommunen
meddelelse om udlevering. Det er i henhold til
bekendtgørelsens stk. 4 Socialministeriet som
fastsætter betalingen for synshjælpemidler, der
udleveres af Kennedy Centeret.
Synsregistret
I henhold til servicelovens § 153 a kan
praktiserende læger, speciallæger og andre, der virker
inden for social- og sundhedsvæsenet videregive oplysninger
om børn og unge under 18 år med nedsat synsfunktion
til Kennedy Centeret. Der er desuden i medfør af
§ 153 a, stk. 2, udstedt bekendtgørelse nr.
372 af 17. april 2007 om videregivelse af oplysninger om
børn og unge under 18 år med nedsat synsfunktion til
og fra Synsregistret, der føres af Kennedy Centret.
Ministeren for Sundhed og Forebyggelse kan i henhold til
stk. 2 fastsætte nærmere regler om videregivelse
af oplysninger til og fra Kennedy Centret.
2.3 Overvejelser og
lovforslag
2.3.1 Formål
Med forslaget foreslås det, at Kennedy
Centret overføres som én samlet enhed fra Ministeriet
for Sundhed og Forebyggelse til Region Hovedstaden med opgaver,
bevilling, personale og bygning. Det vil sikre et patientgrundlag,
som muliggør fastholdelse og fortsat udvikling af centrets
unikke forskning og rådgivning på det genetiske
område, hvor centret særligt har fokus på
sjældne, arvelige sygdomme og handicap inden for
områderne mental retardering, synshandicap og
stofskiftesygdommen PKU. Samtidig vil centrets samarbejde og
koordinering med enheder med tilsvarende opgaver i Region
Hovedstaden blive styrket, hvilket forventes at medføre en
række positive synergier inden for bl.a. koordinering af
patientforløb og forskning til gavn for patienterne. Med
lovforslaget tilsigtes der ikke ændringer i Kennedy Centrets
opgaveområde, jf. afsnit 2.1 om Kennedy Centret, eller
indskrænkninger i centrets økonomi, jf. afsnit 2.3.3
om økonomi.
2.3.2 Konsekvenser af
overførelse af Kennedy Centret til Region Hovedstaden
En konsekvens af lovforslaget er, at Kennedy
Centret løftes ud af lov om sektorforskningsinstitutioner
ved en ændring af bekendtgørelse nr. 34 af 18. januar
2011 om sektorforskningsinstitutioner. Bestyrelsen afbeskikkes som
følge heraf med virkning fra lovens ikrafttrædelse.
Region Hovedstaden overtager herefter det overordnede
ledelsesansvar for Kennedy Centret. Patientforeningerne er i dag
bredt repræsenteret i Kennedy Centrets bestyrelse, og der er
indgået aftale med Region Hovedstaden om, at
patientforeningerne fortsat skal være en vigtig
sparringspartner og sikres inddragelse, og at det tætte
samarbejde med patientforeningerne skal opretholdes. Det er aftalt
med Region Hovedstaden, at regionen udarbejder en model for den
fremtidige brugerinddragelse med patientforeningerne.
Det er aftalt med Region Hovedstaden, at Kennedy
Centret overføres til regionens sygehusvæsen med de
opgaver, som centret i dag varetager, jf. afsnit 2.1 om Kennedy
Centret. Sundhedslovens § 194 om regionsrådets
forpligtelse til at sikre udviklings- og forskningsarbejde
understøtter, at Kennedy Centret fortsat kan varetage
forskningsopgaver på nationalt og internationalt niveau. Det
er hensigten, at en samling af den kliniske genetik vil skabe en
platform for at nå endnu længere ud med
forskningsresultater til gavn for forskningsmiljøer og
patienter i både ind- og udland. Kennedy Centret har skabt
tæt integration af forskning, diagnostik og behandling, som
er kommet både patienterne og forskningen til gavn og har
bidraget til udvikling af stadig bedre behandlingsmetoder. Det er
aftalt med Region Hovedstaden, at denne tilgang fortsat vil blive
anvendt i forsknings- og patientarbejdet.
Det arbejde, som foretages på Kennedy
Centret, er af stor betydning for patienter, som er ramt af
sjældne arvelige sygdomme og ofte indgår i livslange
forløb. Der er indgået aftale med Region Hovedstaden
om, at patienterne efter en overførsel af Kennedy Centret
til Region Hovedstadens sygehusvæsen fortsat skal tilbydes
helhedsorienterede behandlingsforløb af høj faglig
kvalitet i et trygt og pædagogisk miljø. Det er
endvidere aftalt, at det tætte forhold mellem patient,
familie og forsker og den tværfaglige og helhedsorienterede
tilgang til patienten skal videreføres. Endelig er det
aftalt, at Kennedy Centrets oparbejdede kompetencer i forhold til
de sociale aspekter af genetiske sygdomme fortsat skal prioriteres
og komme patienterne til gode.
Overførslen medfører, at Kennedy
Centret bliver en del af det regionale sundhedsvæsen og
omfattes af sundhedslovens afsnit VI om sygehusydelser. Det
indebærer også, at centret bliver omfattet af
patientforsikringens dækning.
En overførsel af Kennedy Centret til Region
Hovedstaden ændrer ikke ved centrets status efter
Sundhedsstyrelsens specialevejledning for klinisk genetik og
oftalmologi eller specialevejledningerne i øvrigt.
Overførslen af Kennedy Centret får
ikke betydning for bestemmelserne om støtte til briller og
hjælpemidler. Hvad angår bevillingen til
diætpræparater, overføres denne til regionernes
bloktilskud, jf. afsnit 2.3.3. Der foretages som konsekvens heraf
ændringer i bekendtgørelse nr. 1122 af 2. december
2011 om tilskud til pasning af børn med handicap eller
langvarig sygdom § 5, stk. 2 og
bekendtgørelse nr. 764 af 24. juni 2010 om dækning af
nødvendige merudgifter ved den daglige livsførelse
§ 2, stk. 2, hvor det skal fremgå, at
diætpræparater udleveres af Region Hovedstaden (Kennedy
Centret), som opkræver betaling herfor fra de øvrige
regioner. Patienternes ret til de pågældende
præparater ændres således ikke, og der
ændres heller ikke på den personkreds, som har ret til
præparaterne.
2.3.3 Økonomi
Kennedy Centrets samlede bevilling i 2012
udgør 44,7 mio. kr. I forbindelse med Kennedy Centrets
overførsel til Region Hovedstaden sondres der, for så
vidt angår Kennedy Centrets finanslovbevilling på
§ 16.33.09, mellem en behandlingsdel samt en forsknings-
og satspuljedel. Hertil kommer bevilling til renter og afdrag
på Kennedy Centrets bygning, jf. afsnit 2.3.5, samt opgaver
vedr. Synsregistret samt optiske hjælpemidler, hvis
følger er medicinsk-optisk defineret, jf. nedenfor.
Den behandlingsrelaterede del af Kennedy Centrets
bevilling, som udgør 17 mio. kr. i 2012, vil i forbindelse
med overførelsen til Region Hovedstaden blive
overført til regionernes bloktilskud. Da Region Hovedstaden
har en væsentlig større andel af
øjenpatienterne end svarende til regionens andel af
bloktilskuddet, vil der blive anvendt en særlig model,
hvorved Region Hovedstaden tildeles en andel af midlerne, inden de
overføres til bloktilskuddet, således at regionen
samlet set modtager en andel svarende til regionens andel af
patienterne.
Kennedy Centret anvender 1,4 mio. kr. af Centrets
bevilling på opgaver vedr. Synsregistret, samt 1,6 mio. kr.
af bevillingen på optiske hjælpemidler, hvis
følger er medicinsk-optisk defineret. For så vidt
angår førstnævnte, så anvendes de 1,4 mio.
kr. til at drive og vedligeholde Synsregistret, mens de 1,6 mio.
kr., for så vidt angår sidstnævnte, kan
henføres til, at der i prisfastsættelsen for de
optiske hjælpemidler ikke er indregnet de fulde omkostninger,
idet der er taget hensyn til det socialt oftalmologiske element og
patienternes mulighed for at kunne modtage et optisk
hjælpemiddel. Midlerne vedrørende disse to opgaver vil
blive placeret på hver sin nyoprettede underkonto på
finansloven under en nyoprettet hovedkonto 16.51.02. Tilskud til
Region Hovedstaden vedrørende Kennedy Centret, hvorfra
midlerne overføres til Region Hovedstaden. For at sikre at
midlerne anvendes til de aktiviteter, hvortil de er afsat, skal der
aflægges regnskab over for ministeriet for anvendelsen af
midlerne. Det bemærkes endvidere, at ekspertisen og
rådgivningen inden for øjenområdet, fortsat skal
stilles gratis til rådighed for kommunerne.
Kennedy Centrets forskningsmidler udgør 4,6
mio. kr. i 2012. Hertil kommer satspuljemidler til Fragilt
X-syndromet samt medfødte sygdomme i energistofskiftet, som
blev tildelt tilbage i 1995, og som i 2012 udgør 4,6 mio.
kr. Der er endvidere afsat satspuljemidler på 2,1 mio. kr.
årligt fra 2010 til drift af WebSyn, som er en
landsdækkende internetbaseret registrering af synshandicap og
behov for svagsynsoptik. Endelig er der fra 2011 i
forlængelse af udløb af satspuljebevilling afsat
finanslovmidler på 5,8 mio. kr., svarende til 5,9 mio. kr. i
2012-pl, målrettet opretholdelse af center for Retts syndroms
aktiviteter. For så vidt angår forsknings- og
satspulje-/finanslovmidlerne placeres disse ligeledes på hver
sin nyoprettede underkonto under den nyoprettede hovedkonto
16.51.02. Tilskud til Region Hovedstaden vedrørende Kennedy
Centret, hvorfra midlerne overføres til Region Hovedstaden.
For at sikre, at midlerne anvendes til forskning og de
satspuljefinansierede aktiviteter, hvortil de er afsat, skal der
aflægges regnskab over for ministeriet for anvendelsen af
midlerne.
Kennedy Centret har reserveret en bevilling fra
tidligere år på 6 mio. kr. ultimo 2011. Midlerne er med
undtagelse af 0,2 mio. kr. reserveret til
færdiggørelse af en række projekter, som er
tildelt midler fra satspuljen. Der er reserveret 3 mio. kr. til EPJ
fase 2/akkreditering, 1,8 mio. kr. til et projekt vedr.
synshandicap og 1 mio. kr. til en internetbaseret registrering af
synshandicap (WebSyn). Såfremt midlerne ikke anvendes til
færdiggørelse af projekterne, vil de skulle
føres tilbage til satspuljen. Herudover er der reserveret
0,2 mio. kr. fra Matchfonden, som skal anvendes til forskning.
Midlerne vil blive udbetalt til Region Hovedstaden i takt med, at
de anvendes i lighed med de øvrige forsknings- og
satspuljebevillinger.
Bevillingen på § 16.33.10.
Diætpræparater vil blive overført til
regionernes bloktilskud, jf. afsnit 2.3.2. Anvendelsen af
lægemidlet KUVAN til behandling af personer med PKU har ikke
betydning i relation til overførelsen af Kennedy Centret til
Region Hovedstaden, idet udleveringen heraf følger de
almindelige regler for udlevering af lægemidler.
Kennedy Centrets salg af bl.a. laboratorieydelser
i form af fostervands- og moderkageundersøgelser, genetiske
undersøgelser af blod- og andre vævsprøver mv.
bliver finansieret via indtægter herfor og er derfor
udgiftsneutralt i forbindelse med en overførsel af Kennedy
Centret til Region Hovedstaden.
2.3.4 Overførsel af
ansatte til Region Hovedstaden
I forbindelse med overførslen af Kennedy
Centret til Region Hovedstaden følger personalet med
opgaven. Det indebærer, at Region Hovedstaden fremover bliver
ansættelsesmyndighed for de hidtil statsligt ansatte på
centret.
Efter gældende ret vil visse
overenskomstansatte og andet ikke-tjenestemandsansat personale ved
en overførsel til en anden myndighed som følge af
opgaveflytninger være omfattet af reglerne i
virksomhedsoverdragelsesloven (lovbekendtgørelse nr. 710 af
20. august 2002 om lønmodtageres retsstilling ved
virksomhedsoverdragelse). Virksomhedsoverdragelsesloven finder ikke
efter gældende ret anvendelse for ansatte, der er
beskæftiget med myndighedsopgaver, men vil finde anvendelse
for andre grupper af ansatte, herunder ansatte der
beskæftiger sig med driftsopgaver.
Der foreslås særlige regler, der
regulerer personalets rettigheder og pligter i forbindelse med, at
Kennedy Centret overføres til Region Hovedstaden.
Med henblik på at sikre et ensartet
retsgrundlag for alle overenskomstansatte og ansatte efter
individuel aftale foreslås det derfor, at
virksomhedsoverdragelsesloven finder tilsvarende anvendelse for de
overenskomstansatte og ansatte med individuel aftale, der ikke
efter de gældende regler er omfattet af
virksomhedsoverdragelsesloven.
Efter lovforslaget overgår statslige
tjenestemænd til ansættelse i Region Hovedstaden
på vilkår, der i øvrigt svarer til de hidtidige
vilkår.
2.3.5 Bygning
I forbindelse med overdragelsen af Kennedy Centret
til Region Hovedstaden vil den bygning, hvori Kennedy Centret har
til huse, blive erhvervet af Region Hovedstaden. Kennedy Centret
flyttede i 2008 ind i et nyopført domicil på Gl.
Landevej 7 i Glostrup, tæt ved Glostrup Hospital. Ministeriet
for Sundhed og Forebyggelse skal forelægge overdragelsen samt
forudsætning om købspris svarende til bogført
værdi (svarende til statens restgæld i ejendommen) for
Skat. Bygningens inkl. grundens bogførte værdi pr. 31.
december 2011 udgør 114 mio. kr.
Af budgetvejledningens afsnit 2.2.16.3
fremgår, at ved salg af en ejendom til en kommune eller en
region indsættes i salgsaftalen en gevinstklausul om, at
staten, såfremt ejendommen videresælges helt eller
delvist inden 10 år fra den aftalte overtagelsesdato for en
højere pris end den kontante salgspris, modtager halvdelen
af differencen mellem den nuværende salgspris og den
højere videresalgspris. Gevinstklausulen skal
tinglyses.
Region Hovedstaden vil af økonomi- og
indenrigsministeren blive meddelt en særlig
lånedispensation svarende til statens restgæld i
ejendommen i henhold til § 17 i bekendtgørelse nr.
1299 af 15. december 2011 om regionernes låntagning og
meddelelse af garantier m.v., hvorefter regionen kan købe
statens ejendom vedr. Kennedy Centret med henblik på at
indfri det statslige lån i ejendommen. Der vil således
blive givet en særlig lånedispensation til regionens
erhvervelse svarende til nedskrivningen af statens
låneramme.
Der er i Kennedy Centrets bevilling afsat 7,5 mio.
kr. årligt til renter og afdrag på bygningen.
Renteudgifterne udgør i størrelsesordnen ca. 5 mio.
kr. årligt, mens afdrag på bygningen udgør ca. 2
mio. kr. årligt. Den del af Kennedy Centrets bevilling, som
svarer til renteudgifterne, vil blive overført til Region
Hovedstaden.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget medfører ikke
økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget medfører ikke
økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v.
5. Administrative konsekvenser
for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser
for borgerne.
6. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget medfører ikke
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
8. Hørte myndigheder og
organisationer m.v.
Lovforslaget er sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer mv.:
Kennedy Centret
Danske Regioner
Regionernes Lønnings- og
Takstnævn
KL
Landsforeningen for Fragilt-X syndrom
PKU-foreningen for Danmark
Landsforeningen Rett Syndrom
Sjældne Diagnoser
Landsforeningen LEV
Dansk Blindesamfund
Danske Patienter
Albinisme Foreningen
RP-gruppen
Keratokonusforeningen
Landsforeningen for forældre til blinde og
svagsynede
DTHS
Synscenter Refnæs
IBOS
Svagsynsforeningen
Landsforeningen for Bedre Hørelse
Danske Handicaporganisationer
Det Centrale Handicapråd
Videnscenter for Handicap og Socialpsykiatri
Dansk Handicapforbund
Foreningen af Speciallæger
Lægeforeningen
Yngre Læger
Praktiserende Lægers Organisation
Organisationen af Lægevidenskabelige
Selskaber
Danmarks Optikerforening
Dansk Sygeplejeråd
Danske Bioanalytikere
Foreningen af Kliniske Diætister
Sundhedsstyrelsen
Socialstyrelsen
Patientforsikringen
Patientombuddet
Datatilsynet
Dansk IT - Råd for IT- og
persondatasikkerhed
HK
DJØF
AC
FOA
3F
Danske Fysioterapeuter
Dansk Kiropraktor Forening
Dansk Psykolog Forening
Dansk Tandlægeforening
Dansk Tandplejerforening
Ergoterapeutforeningen
Farmakonomforeningen
Landsforeningen af Kliniske Tandteknikere
Pharmadanmark
Tandlægernes Nye Landsforening
Børnerådet
Børnesagens Fællesråd
Børns vilkår
Dansk Selskab for Patientsikkerhed
Patientforeningen i Danmark
Red Barnet Danmark
Etisk Råd
| | | 9. Samlet vurdering af konsekvenser af
lovforslaget | | | | | Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til stk. 1
Med lovforslaget overføres Kennedy Centret
fra staten til Region Hovedstaden som én samlet enhed. Ved
én samlet enhed forstås, at Kennedy Centret
overføres i sin nuværende form, hvor forskning,
rådgivning og patientbehandling er tæt integreret. Med
lovforslaget skal den tætte integration mellem forskning,
rådgivning og patientbehandling endvidere videreføres
efter overførslen af centret.
Til stk. 2
Efter forslaget overføres de statsligt
ansatte, der er beskæftiget på Kennedy Centret, til
ansættelse i Region Hovedstaden.
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse og Kennedy
Centret tilvejebringer og meddeler de oplysninger, udleverer de
dokumenter og yder den bistand i øvrigt, der er
nødvendig for gennemførelsen af denne
personaleoverførsel.
Bestemmelser om personalets
ansættelsesvilkår ved ansættelsen i Region
Hovedstaden er fastsat i stk. 3-6.
Til stk. 3
Lov om lønmodtageres retsstilling ved
virksomhedsoverdragelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 710 af
20. august 2002, finder ikke anvendelse på overførsel
af administrative funktioner mellem offentlige administrative
myndigheder, jf. virksomhedsoverdragelseslovens § 1,
stk. 2. Det indebærer bl.a., at
virksomhedsoverdragelsesloven ikke finder anvendelse for ansatte,
der er beskæftiget med administrative funktioner.
Med henblik på at sikre et ensartet
retsgrundlag for samtlige overenskomstansatte og ansatte efter
individuel aftale, der som nævnt i stk. 2
overføres fra statslig ansættelse til ansættelse
i Region Hovedstaden, foreslås det, at lov om
lønmodtageres retsstilling ved virksomhedsoverdragelse skal
finde tilsvarende anvendelse for ansatte, som ikke er direkte
omfattet af virksomhedsoverdragelsesloven.
Herved sikres alle overenskomstansatte og ansatte
med individuel aftale, som overgår fra statslig
ansættelse til ansættelse i Region Hovedstanden,
ensartede rettigheder i forbindelse med overførslen,
herunder bl.a. at de pågældendes
ansættelsesvilkår videreføres uændret med
den nye ansættelsesmyndighed som ny part, ligesom de
pågældende bliver omfattet af lovens særlige
bevisbyrderegler, der beskytter de ansatte mod usaglige
afskedigelser som følge af overførsel af Kennedy
Centret til Region Hovedstaden.
Forslaget indebærer ligeledes, at de
overenskomstansatte m.v. som udgangspunkt er forpligtet til efter
overførslen den 1. juli 2012 at opfylde arbejdsaftalen ved
ansættelsen i Region Hovedstaden, og at personalet som
udgangspunkt har pligt til at tåle et arbejdsgiverskifte og
således ikke kan betragte arbejdsgiverskiftet som en
opsigelse, forudsat at der ikke i forbindelse med
overførslen sker andre væsentlige ændringer i
ansættelsesvilkårene for de enkelte ansatte.
Virksomhedsoverdragelsesloven indebærer samtidig, at
personalet som udgangspunkt har ret til fortsat ansættelse
på de hidtidige vilkår.
Efter en samlet afvejning af de rettigheder og
pligter, som følger af virksomhedsoverdragelsesloven,
vurderes lovforslaget at medføre en forbedret retsstilling
for de overenskomstansatte og ansatte med individuel aftale, som
efter de gældende regler ikke er omfattet af
virksomhedsoverdragelsesloven.
Til stk. 4-6
I stk. 4 foreslås, at de 2
statstjenestemænd, der overføres efter stk. 2,
overgår til ansættelse i Region Hovedstaden på
vilkår, der i øvrigt svarer til de hidtidige
vilkår. De pågældende ansættes som
regionale tjenestemænd i henhold til det regionale
tjeneste-mandsregulativ og -vedtægt og de kollektive aftaler,
der er indgået i henhold hertil, idet dog
tjenestemandspensionen vil blive beregnet efter statens regler.
Det forudsættes, at der ikke sker
forringelser i løn- og andre ansættelsesvilkår
som følge af overgangen frem til den 31. marts 2013,
svarende til den 2-årige aftaleperiode på det statslige
område. Det forudsættes endvidere, at
tjenestemændene herefter fuldt ud omfattes af de løn-
og ansættelsesvilkår, der gælder for allerede
ansatte tjenestemænd hos den nye regionale
ansættelsesmyndighed. Sikringen mod forringelser
ophører, hvis tjenestemanden på eget initiativ bliver
ansat i en anden stilling.
Endvidere forudsættes det, at det ved den
pensionsmæssige indplacering hos Region Hovedstaden vil blive
sikret, at der ikke sker forringelser af den pensionsret, der er
optjent efter statslige regler, der svarer dertil, frem til
udgangen af den 2-årige aftaleperiode eller ved
tjenestemandens fratræden inden dette tidspunkt.
Forslaget indebærer, at
ansættelsesmyndigheden er Region Hovedstaden, og at
ansættelsesområdet er det samme som for andre
tjenestemænd, der ansættes i Region Hovedstaden.
Overgangen til ansættelse i Region
Hovedstaden vil ikke i sig selv være en forflyttelse. De
pågældende tjenestemænd vil således ikke
kunne kræve sig afskediget med
rådighedsløn/ventepenge eller pension som følge
af selve overgangen til ansættelse i regionen.
Endvidere indebærer forslaget, at de
pågældende tjenestemænd fremover vil kunne
være forpligtede til at overtage en anden passende stilling
inden for det nye ansættelsesområde, som ikke
ændrer tjenestens karakter.
Ved vurderingen af, om en anden stilling kan anses
for passende, vil det ud over en vurdering af stillingens karakter
og sammenhæng med den hidtidige stilling skulle indgå,
om tjenestemanden efter en bedømmelse på grundlag af
momenter som uddannelse, alder, helbredstilstand, den
sædvanlige opfattelse af status m.v., kan siges af have
fået anvist en passende stilling.
Det betyder, at de pågældende
tjenestemænd vil kunne være forpligtede til at overtage
en anden passende stilling inden for det nye
ansættelsesområde, som de ikke ville have været
forpligtet til at overtage inden for rammerne af deres hidtidige
ansættelsesområde. Det gælder dog ikke, hvis
forpligtelsen til inden for rammerne af det nye
ansættelsesområde at overtage en anden stilling
måtte være af særlig indgribende karakter over
for den enkelte.
Det foreslås endvidere i stk. 4, at
statstjenestemændene vil overgå til at være ansat
som tjenestemænd i regionerne med ret til statslig
tjenestemandspension, der beregnes efter statslige regler og
satser, idet det statslige skalatrin på overgangstidspunktet
vil være de pågældendes pensionsskalatrin, som
skal lægges til grund for pensionsbidragsbetalingen og for
pensionsberegningen til sin tid.
En del af tjenestemændenes
pensionsrettigheder vil være optjent under statslig
ansættelse, mens en del af pensionsrettighederne optjenes
under ansættelse i Region Hovedstaden. Tjenestemanden vil
få den samlede pension udbetalt af staten mod
pensionsbidragsindbetaling fra Region Hovedstaden.
Det foreslås i stk. 5, at
finansministeren bemyndiges til efter forhandling med ministeren
for sundhed og forebyggelse og Danske Regioner at fastsætte
regler om pensionsbidragsbetaling samt evt. bestemmelser om
pensionsadministrationen for de 2 personer med statslig
tjenestemandspensionsret
I stk. 6 foreslås det, at
finansministeren bemyndiges til at træffe afgørelse om
tvivlsspørgsmål vedr. tjenestemandspension efter
stk. 4 og 5. Forud for sådan afgørelse indhentes
en udtalelse fra ministeren for sundhed og forebyggelse og Danske
Regioner.
Til stk. 7
Det forslås i stk. 7, at ministeren for
sundhed og forebyggelse afbeskikker Kennedy Centrets bestyrelse som
følge af, at Kennedy Centret løftes ud af lov om
sektorforskningsinstitutioner.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft
den 1. juli 2012.