Betænkning afgivet af Sundheds- og
Forebyggelsesudvalget den 7. juni 2012
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 27. april 2012 og var til 1.
behandling den 11. maj 2012. Lovforslaget blev efter 1. behandling
henvist til behandling i Sundheds- og Forebyggelsesudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og ministeren for sundhed og
forebyggelse sendte den 13. april 2012 dette udkast til udvalget,
jf. SUU alm. del - bilag 280. Den 3. maj 2012 sendte ministeren for
sundhed og forebyggelse de indkomne høringssvar og et notat
herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget en
skriftlig henvendelse fra PKU-foreningen for Danmark. Ministeren
for sundhed og forebyggelse har over for udvalget kommenteret
henvendelsen.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 6 spørgsmål til ministeren
for sundhed og forebyggelse til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret. Et af udvalgets spørgsmål og ministerens
svar herpå er optrykt som bilag 2 til
betænkningen.
2. Pensionsrettigheder for
statstjenestemænd
Ministeren for sundhed og forebyggelse har over for udvalget
oplyst følgende:
I forbindelse med udarbejdelse af lovforslag om
overførsel af Kennedy Centret fra staten til Region
Hovedstaden har lovforslaget været i høring og
ministeriet har bl.a. modtaget høringssvar fra CFU og
KTO.
Det fremgår af høringssvarene, at KTO og CFU har
bemærkninger til beregningen af pensionsrettigheder for
statstjenestemænd.
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse har på baggrund
af høringssvarende været i fornyet dialog med
Moderniseringsstyrelsen om bl.a. pensionsrettigheder for
overførte statstjenestemænd. Moderniseringsstyrelsen
har forholdt sig hertil og det betyder, at ministeriet
ønsker at foretage enkelte præciseringer i de
specielle bemærkninger til § 1, stk. 4-6.
Præciseringerne imødekommer bemærkningerne fra
KTO og CFU og vedrører de tjenestemænd, der
overføres.
Præciseringerne findes i det brev som ministeren for
sundhed og forebyggelse den 25. maj 2012 sendte til udvalget.
Brevet er optrykt som bilag 3 til betænkningen.
3. Overførsel af Kennedy
Centret til Region Hovedstaden
Ministeren for sundhed og forebyggelse har efter ønske
fra udvalget præciseret forskellige forhold i forbindelse med
overførslen af Kennedy Centret til Region Hovedstaden:
»Eventuel omorganisering af
blindeområdet som følge af evaluering af
kommunalreformen
En række høringsparter (Dansk Blinde Samfund,
Synscenter Refsnæs, m.fl.) har i deres høringssvar
samt over for sundhedsudvalget udtrykt ønske om, at Kennedy
Centrets Øjenklinik indgår i den forestående
evaluering af kommunalreformen.
Jeg kan i den sammenhæng oplyse, at underudvalget for
evalueringen af kommunalreformen på socialområdet samt
af de specialiserede undervisningstilbud skal kortlægge
udviklingen i specialiserede social- og undervisningstilbud henset
til den faglige udvikling på området. Jeg vil i den
forbindelse forvente, at institutioner som Institut for Blinde
og Svagsynede og Synscenter Refsnæs vil indgå. Det skal
desuden som led i evalueringen overvejes om der er behov for at
understøtte en øget koordinering i forhold til
udbuddet af meget specialiserede tilbud, så det sikres, at de
fornødne tilbud er til rådighed for alle
kommuner.
Jeg kan endvidere oplyse, at der i regi af Ministeriet for
Børn og Undervisning allerede er udarbejdet en
kortlægning af Synscenter Refsnæs, som vil indgå
i evalueringen af kommunalreformen. Rapporten kan findes på
www.um.dk.
Evalueringen af kommunalreformen skal være tilendebragt
januar 2013.
Finansieringsmodel for overførsel
af Kennedy Centret
Set i lyset af den forestående evaluering af
kommunalreformen, jf. ovenfor, agter ministeriet at overføre
hele den årlige bevilling til Øjenklinikkens
aktiviteter til Region Hovedstaden.
Bevillingen til Øjenklinikkens aktiviteter udgør
i alt 9,2 mio. kr. brutto i 2012, inkl. 1,4 mio. kr. til
Synsregistret, 1,6 mio. kr. til optiske hjælpemidler samt 0,7
mio. kr. til forskning. Region Hovedstaden forpligtes så til
at drive Øjenklinikken videre som hidtil, således at
der fortsat vil være gratis adgang for kommuner, regioner mv.
til at benytte de tilbud, som Øjenklinikken i dag har
ansvaret for.
Ved at anvende denne finansieringsmodel vil bevillingen til
Øjenklinikken blive holdt adskilt fra den øvrige del
af Kennedy Centrets bevilling, og det vil således være
forholdsvis enkelt at udskille Øjenklinikken, såfremt
det besluttes at ændre organiseringen på
blindeområdet.
Patienter med en livslang
tilstand
Der har endvidere under lovforslagets behandling været
udtrykt bekymring for, hvordan Region Hovedstaden, herunder
Rigshospitalets Juliane Marie Center, som Kennedy Centret forventes
at blive en del af, såfremt L 181 vedtages, vil
håndtere de patienter, der har en livslang tilstand, fx
blindhed, og som har brug for årelang rådgivning.
Juliane Marie Centers direktør Bent Ottesen har
på et møde, jeg indbød til den 24. maj 2012 for
ordførerne om lovforslaget, orienteret om centrets
kompetencer til og erfaring med at håndtere sådanne
patientgrupper, således at de ikke hospitaliseres
unødvendigt. Centret har bl.a. tilsvarende udstrakt erfaring
fra patienter med særlige handicaps, hvis sygdomsbillede har
mere karakter af en kronisk lidelse end en egentlig sygdom. Bent
Ottesen fremhævede desuden, at man vil nedsætte
arbejdsgrupper på de enkelte faglige områder,
således at man i fællesskab med de relevante eksperter
og sundhedspersonale kan tilrettelægge
patientforløbene, så de imødekommer de
særlige karakteristika, den pågældende
patientgruppe måtte have.«
4. Indstillinger
Et flertal i udvalget (udvalget
med undtagelse af LA) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.
Et mindretal i udvalget (LA)
indstiller lovforslaget til forkastelse
ved 3. behandling.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
Annette Lind (S) Flemming
Møller Mortensen (S) Julie Skovsby (S) fmd. Karen J. Klint (S) Sophie
Hæstorp Andersen (S) Kirsten Brosbøl (S) Orla Hav (S)
Camilla Hersom (RV) Sofie Carsten Nielsen (RV) Liv Holm Andersen
(RV) Jonas Dahl (SF) Özlem Sara Cekic (SF) Anne Baastrup (SF)
Stine Brix (EL) Per Clausen (EL) Hans Andersen (V) nfmd. Anne-Mette Winther Christiansen
(V) Jane Heitmann (V) Sophie Løhde (V) Hans Christian
Schmidt (V) Eyvind Vesselbo (V) Fatma Øktem (V) Liselott
Blixt (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Peter Skaarup (DF) Mette
Hjermind Dencker (DF) Joachim B. Olsen (LA) Thyra Frank (LA)
Benedikte Kiær (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 44 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 16 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L
181
Bilagsnr. | Titel |
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra ministeren for sundhed og forebyggelse |
2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
4 | Forslag til ændring af
bemærkninger i lovforslaget, fra ministeren for sundhed og
forebyggelse |
5 | 1. udkast til betænkning |
6 | Uddybende bemærkninger, fra
ministeren for sundhed og forebyggelse |
7 | 2. udkast til betænkning |
8 | Supplerende oplysninger vedr. Kennedy
Centrets gæld i relation til lovforslaget, fra ministeren for
sundhed og forebyggelse |
9 | Henvendelse af 5/6-12 fra PKU-foreningen
for Danmark |
| |
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 181
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om at sikre den frie og
ubureaukratiske adgang, til ministeren for sundhed og forebyggelse,
og ministerens svar herpå |
2 | Spm. om at sikre fagpersoner på
synsområdet, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå |
3 | Spm. om at integrere Øjenklinikkens
landsdækkende opgaveløsning i en ny, samlet,
landsdækkende institution på synsområdet, til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå |
4 | Spm. om at sikre øjenklinikkens
økonomi, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå |
5 | Spm. , om de to institutioner Institut for
Blinde og Synscenter Refsnæs vil indgå i den kommende
evaluering af kommunalreformen, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå |
6 | Spm. om ministerens kommentar til
henvendelsen af 5/6-12 fra PKU-foreningen for Danmark, til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå |
»Bilag 2
Et af udvalgets spørgsmål til
ministeren for sundhed og forebyggelse
Spørgsmålet og ministerens svar herpå er
optrykt efter ønske fra udvalget.
Spørgsmål nr. 5:
På baggrund af svaret på spørgsmål 3
og ministerens uddybende bemærkninger vedrørende
overførsel af Kennedy Centret til Region Hovedstaden bedes
ministeren af- eller bekræfte, at de to institutioner
Institut for Blinde og Synscenter Refsnæs vil indgå i
den kommende evaluering af kommunalreformen.
Svar:
Jeg kan bekræfte, at Uddannelsesstyrelsen (nu
Ministeriet for Børn og Undervisning) i oktober 2011
offentliggjorde en kortlægning af Synscenter Refsnæs.
Denne analyse vil indgå i den kommende kortlægning, som
vil være en del af evalueringen af kommunalreformen,
suppleret med en beskrivelse af Instituttet for Blinde og
Svagsynede.
«
Bilag 3
Ministeren for sundhed og forebyggelses brev
til udvalget af 25. maj 2012
Folketingets Sundhedsudvalg
Forslag til ændring af bemærkninger i L 181
I forbindelse med udarbejdelse af lovforslag om
overførsel af Kennedy Centret fra staten til Region
Hovedstaden har lovforslaget været i høring og
ministeriet har bl.a. modtaget høringssvar fra CFU og
KTO
Det fremgår af høringssvarene, at KTO og CFU har
bemærkninger til beregningen af pensionsrettigheder for
statstjenestemænd.
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse har på baggrund
af høringssvarende været i fornyet dialog med
Moderniseringsstyrelsen om bl.a. pensionsrettigheder for
overførte statstjenestemænd. Moderniseringsstyrelsen
har forholdt sig hertil og det betyder, at ministeriet
ønsker at foretage enkelte præciseringer i de
specielle bemærkninger til stk. 4-6. Præciseringerne
imødekommer bemærkningerne fra KTO og CFU og
vedrører de tjenestemænd, der overføres.
I de specielle bemærkninger til stk. 4 - 6 foretages
følgende præciseringer:
I 1. afsnit, 1. linje, ændres »2« til
»3«
I afsnit 2, 3. linje, udgår »fuldt ud«
3. afsnit udgår.
8. afsnit udgår.
I 9. afsnit, 1. linje, ændres »regionerne«
til »regionen«
Efter afsnit 10 indsættes som nyt afsnit:
»Det regionale tjenestemandsregulativs regler om
ansættelse og afsked gælder for de
pågældende, der pensionsmæssigt vil blive
omfattet af statslige tjenestemandspensionsregler på grundlag
af deres hidtidige statslige ansættelse. Det er regionen, der
som ansættelsesmyndighed har ansvaret for administration og
finansiering af tjenestemændenes pensionsalderoptjening mv.
via pensionsbidragsbetaling mv.
Administrativt er det enklere, at tjenestemændene
bevarer den statslige tjenestemandspension med
pensionsbidragsbetaling fra regionen - også fordi
alternativet med deling mellem staten og regionen af udgifterne til
tjenestemandspension ville kræve administration til
løbende refusioner, så længe de
pågældende og deres efterladte lever som
pensionister.«
I det nuværende afsnit 11, 3. linje, ændres
»2« til »3«.