Betænkning afgivet af Udvalget for
Udlændinge- og Integrationspolitik den 31. maj 2012
1. Ændringsforslag
Justitsministeren har stillet 6 ændringsforslag til
lovforslaget, herunder om delingen af lovforslaget. Udvalget har
tiltrådt delingen af lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 26. april 2012 og var til 1.
behandling den 3. maj 2012. Forslaget blev efter 1. behandling
henvist til behandling i Udvalget for Udlændinge- og
Integrationspolitik.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og justitsministeren sendte den
20. marts 2012 dette udkast til udvalget, jf. UUI alm. del - bilag
96. Den 26. april 2012 sendte justitsministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra:
AC-TR-kollegiet i Udenrigsministeriet
Aksel Balle Hansen, Aars
Institut for Menneskerettigheder
Joan Schwencke, København
Morten Sodemann, Odense Universitetshospital
Jørn Sonne, Frederiksberg
Justitsministeren har over for udvalget kommenteret de
skriftlige henvendelser til udvalget.
Deputationer
Endvidere har Institut for Menneskerettigheder mundtligt over
for udvalget redegjort for sin holdning til lovforslaget.
Samråd
Udvalget har stillet 3 spørgsmål til
justitsministeren til mundtlig besvarelse. Ministeren har besvaret
spørgsmålene i et åbent samråd den 15. maj
2012.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 69 spørgsmål til
justitsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
3. Indstillinger
Et flertal i udvalget (S, RV, SF
og EL) vil stemme for det under nr. 1 stillede
ændringsforslag om deling af lovforslaget. Flertallet
indstiller de under A og B nævnte lovforslag til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i udvalget (V, DF og
KF) vil stemme for ændringsforslag nr. 1 om deling af
lovforslaget. Mindretallet indstiller de under A og B nævnte
lovforslag til forkastelse ved 3.
behandling. Mindretallet vil stemme for de under nr. 2 og 6
stillede ændringsforslag, men imod de under nr. 3-5 stillede
ændringsforslag.
Et andet mindretal i udvalget (LA)
vil stemme for det under nr. 1 stillede ændringsforslag om
deling af lovforslaget og indstiller det under A nævnte
lovforslag til vedtagelse med de under
nr. 2-5 stillede ændringsforslag. Mindretallet indstiller det
under B nævnte lovforslag til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for det under nr. 6 stillede
ændringsforslag.
4. Politiske bemærkninger
Venstres og Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget
mener, at der med lovforslaget er lagt op til en række
yderligere lempelser i udlændingepolitikken. For det
første vil lovforslaget slække på kravene om
selvforsørgelse og danskkundskaber og kravet om aktivt
medborgerskab, og dermed vil lovforslaget samlet set
medføre, at flere dårligt integrerede udlændinge
opnår permanent ophold i Danmark.
For det andet mener V og KF, at det bliver lettere for
kriminelle udlændinge at blive i Danmark, når
regeringen med lovforslaget fjerner ordene »med
sikkerhed« fra de danske udvisningsregler. Endvidere har
justitsministeren oplyst til Europa-kommissionen, at
ændringen af reglerne betyder en »forbedret beskyttelse
mod udvisning«, hvilket ikke står i
bemærkningerne til lovforslaget, og dermed har regeringen
hemmeligholdt afgørende oplysninger for Folketinget. Dette
er efter V og KF's mening yderst kritisabelt og vidner om en
komplet mangel på respekt for Folketinget hos regeringen.
Endelig har justitsministeren under udvalgsbehandlingen på
ingen måde redegjort fyldestgørende for, hvordan en ny
overensstemmelse mellem lovteksten og bemærkningerne vil give
en øget retssikkerhed for udviste udlændinge, hvis
retspraksis vil forblive uændret, jf. lovforslagets
bemærkninger og L 180 - svar på spørgsmål
61.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget kan ikke støtte
lovforslaget, fordi regeringen i forhold til reglerne om permanent
opholdstilladelse lemper en række rimelige og
velafbalancerede krav. I forhold til udvisningsreglerne vil
regeringen med dette lovforslag styrke de kriminelle
udlændinges retsstilling. Det betyder, at det bliver
vanskeligere at udvise udenlandske statsborgere, som begår
kriminalitet i Danmark, og det kan DF under ingen
omstændigheder støtte. Den danske regering har med
dette lovforslag stillet sig på EU's side og på de
kriminelle udlændinges side imod danske interesser. Dermed
træder regeringen på ofrene for kriminalitet og
underkaster sig Europa-Kommissionen. Desuden har regeringen i
forbindelse med fremsættelsen af lovforslaget og
udvalgsbehandlingen talt med to tunger, hvilket er stærkt
kritisabelt.
Med dette lovforslag afskaffer regeringen pointsystemet for
erhvervelse af permanent opholdstilladelse. DF er bl.a. imod at
lempe danskkravene til udlændinge, ligesom DF er modstander
af at lempe på beskæftigelseskravet. DF er også
modstander af at indføre særregler, så det
bliver lettere for flygtninge at få permanent ophold og
dernæst statsborgerskab. Det er ifølge DF vigtigt, at
udlændinge bliver ordentligt integreret i dansk kultur og
samfund. Den foreslåede politik vil føre til et mere
opdelt og multikulturelt samfund. Kort sagt vil regeringens
udlændinge- og integrationspolitik med DF's øjne skabe
og fastholde nye parallelsamfund.
Ud over de nævnte lempelser indfører regeringen
med dette lovforslag også en række undtagelser fra de
nye regler, så det reelt bliver endnu lettere, end man
umiddelbart skulle tro ved første gennemlæsning, at
opnå permanent opholdstilladelse. Lovforslaget er på en
lang række områder et opgør med DF's indflydelse
på udlændingeområdet og dermed et opgør
med den stramme udlændingepolitik. Vi har siden valget set,
hvordan regeringen bid for bid har lempet og svækket
udlændingepolitikken. Det er regeringens stille
værdikamp. Men værdikampen og kulturkampen vi komme
frem i offentligheden, og danskerne vil, som tiden går,
få større og større indblik i, hvad denne
regering rent faktisk foretager sig. Det vil ikke være til
regeringens fordel.
DF vil, såfremt muligheden opstår, arbejde
for at genindføre et regelsæt, som stiller rimelige
krav til udlændinge i Danmark. Dette gælder bl.a. i
forhold til pointsystemet for permanent ophold og i forhold til
udvisningsreglerne.
Enhedslistens medlemmer af udvalget glæder sig
grundlæggende over, at det bliver lettere at opnå
tidsubegrænset opholdstilladelse, efter at en række
grupper af udlændinge med de nuværende meget stramme
regler i praksis har været fuldstændig afskåret
fra nogensinde at få tidsubegrænset opholdstilladelse.
Det er ifølge EL glædeligt, at kravet til
danskkundskaber lempes, da det var ekskluderende over for
analfabeter og dårligt uddannede og dermed udtryk for det
tidligere folketingsflertals uddannelsessnobberi. Et andet
væsentligt positivt element er, at kravet til
beskæftigelse ændres, så der tages mere hensyn
til deltidsarbejde, og så uddannelse sidestilles med
beskæftigelse. Mange udenlandske borgere, som af forskellige
grunde ikke arbejder på fuld tid, eller som investerer i
deres egen og i Danmarks fremtid ved at tage en uddannelse, vil
opfatte disse ændringer som opmuntrende skulderklap.
På nogle vigtige punkter kommer lovforslaget svage og
udsatte grupper i møde, så de også får
mulighed for at nyde de privilegier, som en tidsubegrænset
opholdstilladelse giver adgang til. Det gælder de nye regler
om, at forældre, der passer deres syge eller handicappede
børn derhjemme, undtages fra beskæftigelseskravet,
eller reglen om, at man godt kan få tidsubegrænset
opholdstilladelse, selv om man har modtaget visse
enkeltstående ydelser, der ikke er direkte relateret til
forsørgelse, eller ydelser, der må sidestilles med
løn eller pension.
Midt i alle disse positive og integrationsfremmende nye regler
kan det undre, at regeringen samtidig forhøjer det
almindelige krav om opholdstid i Danmark fra 4 til 5 år. Her
er der faktisk tale om en stramning, som sender det helt forkerte
signal til flygtninge og indvandrere.
Flygtninge er en særlig sårbar gruppe, og mange af
dem kan på grund af deres fysiske eller psykiske traumer ikke
leve op til beskæftigelseskravet eller kravet om ikke at
være forsørget af det offentlige. Først efter 8
år kan de ifølge lovforslaget få dispensation
fra kravene. Det er ganske vist et mærkbart fremskridt i
forhold til de hidtidige meget snævre muligheder for
dispensation fra reglerne for traumatiserede flygtninge, men EL
tror, at man ved at komme netop flygtningene mere i møde og
tilbyde dem en tidsubegrænset opholdstilladelse langt
tidligere - f.eks. efter 3 års ophold som foreslået af
FN's Højkommissariat for Flygtninge - bedre ville kunne
sikre dem et godt liv som nyttige samfundsborgere.
Generelt er beskæftigelseskravet i lovforslaget for
strengt. Netop i disse år oplever vi en alvorlig
økonomisk krise, som rammer mange, der lever på en
tidsbegrænset opholdstilladelse. EL havde gerne set et
regelsæt, der i højere grad kom disse mennesker i
møde.
En gruppe udlændinge har for år tilbage fået
en tidsubegrænset opholdstilladelse efter mere lempelige
regler. Hvis de fremover ønsker en
familiesammenføring, skal de ifølge lovforslaget leve
op til de nye regler, hvilket efter EL's mening er helt
unødvendigt. Borgere, der har haft tidsubegrænset
ophold i en årrække, må anses for at være
velintegrerede og bør uden videre have samme ret til
familiesammenføring som dem, der først får
tidsubegrænset opholdstilladelse i 2012.
Med udvidelsen af Flygtningenævnet fra tre til fem
medlemmer styrkes retssikkerheden, og nævnet får
tilført en ekspertise med medlemmer udpeget af Dansk
Flygtningehjælp. EL hæfter sig dog ved, at det ikke
sker på de betingelser, der var gældende, indtil det
tidligere folketingsflertal i 2002 afskar Dansk
Flygtningehjælp fra at udpege medlemmer til nævnet.
Dengang modtog Dansk Flygtningehjælps asylafdeling
sagsakterne i de enkelte flygtningenævnssager og kunne helt
konkret diskutere dem med de af flygtningehjælpen udpegede
nævnsmedlemmer, der som bekendt ikke er ansat i Dansk
Flygtningehjælp. Hvis formålet virkelig er at styrke
nævnets ekspertise, bør man finde en konstruktion,
så nævnsmedlemmerne i lighed med praksis før
2002 fuldt ud kan trække på den professionelle
ekspertise i Dansk Flygtningehjælps asylafdeling.
EL støtter, at ordene »med sikkerhed«
fjernes fra formuleringen om udvisningsreglernes forhold til
Danmarks konventionsmæssige forpligtelser, men konstaterer,
at ændringen ikke i praksis betyder nogen ændring af de
alt for stramme udvisningsregler.
Baggrunden for, at EL som nævnt indstiller lovforslaget
til vedtagelse, er, at det samlet set udgør en forbedring af
indvandreres og flygtninges retsstilling i Danmark.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
a
Ændringsforslag om
deling af lovforslaget
Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og
indhold:
A. »Forslag til lov om
ændring af udlændingeloven (Revision af reglerne om
tidsubegrænset opholdstilladelse, ændring af kravene
til herboende udlændinge for opnåelse af
ægtefællesammenføring, udvidelse af
Flygtningenævnet og langtidsvisum til
adoptivbørn)« omfattende § 1, nr. 1-26 og 29-37,
og §§ 2 og 3.
B. »Forslag til lov om
ændring af udlændingeloven (Ændring af
udvisningsreglerne)« omfattende § 1, nr. 27 og 28, og
§§ 2 og 3.
[Forslag om deling af
lovforslaget]
b
Ændringsforslag til
det under A nævnte lovforslag
Til § 1
Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
2) I
indledningen ændres »§ 20 i lov nr. 326 af 11.
april 2012« til: »§ 1 i lov nr. 418 af 12. maj
2012«.
[Konsekvensændring som
følge af lov nr. 418 af 12. maj 2012]
Af justitsministeren, tiltrådt af et flertal (S, SF, RV, EL og LA):
3)
Efter nr. 29 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
44 f, stk. 1, 1. pkt., indsættes efter
»Udlændingestyrelsen«: »og Styrelsen for
Fastholdelse og Rekruttering«.«
[Teknisk præcisering]
Af justitsministeren, tiltrådt af et
flertal (S, SF, RV, EL og LA):
4) Nr.
30 affattes således:
»30. I §
46, stk. 6 og 7, ændres
»10 og 12« til: »10, 12 og 14«.«
[Konsekvensændring som
følge af lov nr. 418 af 12. maj 2012]
Af justitsministeren, tiltrådt af et
flertal (S, SF, RV, EL og LA):
5)
Efter nr. 30 indsættes som nyt nummer:
»02. I §
46 b indsættes efter
»Udlændingestyrelsen«: », Styrelsen for
Fastholdelse og Rekruttering«, og efter
»domstolene« indsættes: »,
beskæftigelsesministeren«.«
[Teknisk præcisering]
c
Ændringsforslag til
det under B nævnte lovforslag
Til § 1
Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
6) I
indledningen ændres »§ 20 i lov nr. 326 af 11.
april 2012« til: »§ 1 i lov nr. 418 af 12. maj
2012«.
[Konsekvensændring som
følge af lov nr. 418 af 12. maj 2012]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at lovforslaget deles, således at
forslagene om revision af reglerne om tidsubegrænset
opholdstilladelse, ændring af kravene til herboende
udlændinge for opnåelse af
ægtefællesammenføring, udvidelse af
Flygtningenævnet og langtidsvisum til adoptivbørn
samles i et selvstændigt lovforslag, mens forslaget om
ændring af udvisningsreglerne samles i et andet
lovforslag.
Til nr. 2
Ændringsforslaget er en konsekvens af vedtagelsen af
lovforslag nr. L 104 af 2. marts 2012, lov om ændring af
udlændingeloven og lov om ægteskabs indgåelse og
opløsning (Ny balance i reglerne om
ægtefællesammenføring, gebyr, fravigelse af
persondatalovens § 7, stk. 8, i visse sager i forbindelse med
overgang til elektronisk sagsbehandling,
repræsentationsaftaler i medfør af visumkodeksen
m.v.). Lovforslaget blev vedtaget den 8. maj 2012 som lov nr. 418
af 12. maj 2012.
Til nr. 3
Ændringsforslaget er en følge af
ressortomlægningen, hvorved sagsområder, der hidtil har
henhørt under det nu nedlagte Integrationsministerium, bl.a.
blev fordelt mellem Justitsministeriet og
Beskæftigelsesministeriet.
Til nr. 4
Ændringsforslaget er en konsekvens af vedtagelsen af
lovforslag nr. L 104 af 2. marts 2012, lov om ændring af
udlændingeloven og lov om ægteskabs indgåelse og
opløsning (Ny balance i reglerne om
ægtefællesammenføring, gebyr, fravigelse af
persondatalovens § 7, stk. 8, i visse sager i forbindelse med
overgang til elektronisk sagsbehandling,
repræsentationsaftaler i medfør af visumkodeksen
m.v.). Lovforslaget blev vedtaget den 8. maj 2012 som lov nr. 418
af 12. maj 2012.
Henvisningen i udlændingelovens § 46 a, stk. 1, 3.
pkt., til § 11, stk. 3-7, 10 og 12, er således nu
indeholdt i udlændingelovens § 46, stk. 7.
Endvidere er udlændingelovens § 46 nyaffattet ved
lov nr. 418 af 12. maj 2012. Der er bl.a. indsat et nyt stk. 6 som
følge af ressortomlægningen, hvorved
sagsområder, der hidtil henhørte under det nu nedlagte
Integrationsministerium, bl.a. blev fordelt mellem
Justitsministeriet og Beskæftigelsesministeriet.
Udlændingelovens § 46, stk. 6, indeholder ligeledes en
henvisning til § 11, stk. 3-7, 10 og 12, og
ændringsforslaget er ligeledes en konsekvens heraf.
Endelig er indsættelsen af henvisningen til stk. 12 en
teknisk rettelse.
Til nr. 5
Ændringsforslaget er en følge af
ressortomlægningen, hvorved sagsområder, der hidtil har
henhørt under det nu nedlagte Integrationsministerium, bl.a.
blev fordelt mellem Justitsministeriet og
Beskæftigelsesministeriet.
Til nr. 6
Ændringsforslaget er en konsekvens af vedtagelsen af
lovforslag nr. L 104 af 2. marts 2012, lov om ændring af
udlændingeloven og lov om ægteskabs indgåelse og
opløsning (Ny balance i reglerne om
ægtefællesammenføring, gebyr, fravigelse af
persondatalovens § 7, stk. 8, i visse sager i forbindelse med
overgang til elektronisk sagsbehandling,
repræsentationsaftaler i medfør af visumkodeksen
m.v.). Lovforslaget blev vedtaget den 8. maj 2012 som lov nr. 418
af 12. maj 2012.
Trine Bramsen (S) fmd. Jacob Bjerregaard (S) Karen J.
Klint (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Maja Panduro (S) Ole
Hækkerup (S) Sophie Hæstorp Andersen (S) Zenia Stampe
(RV) Liv Holm Andersen (RV) Hans Vestager (RV) Karina Lorentzen
Dehnhardt (SF) Anne Baastrup (SF) Johanne Schmidt-Nielsen (EL)
Pernille Skipper (EL) Jørgen Arbo-Bæhr (EL) Gitte
Lillelund Bech (V) Peter Christensen (V) Karen Ellemann (V) Michael
Aastrup Jensen (V) Peter Juel Jensen (V) Karen Jespersen (V)
Karsten Lauritzen (V) Inger Støjberg (V) Martin Henriksen
(DF) Peter Skaarup (DF) nfmd.
Christian Langballe (DF) Marie Krarup (DF) Joachim B. Olsen (LA)
Mike Legarth (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 44 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 16 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 180
Bilagsnr. | Titel |
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra justitsministeren |
2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
3 | Henvendelse af 8/5-12 fra Aksel Balle
Hansen, Aars |
4 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
5 | Henvendelse af 27/4-12 fra Institut for
Menneskerettigheder om foretræde |
6 | Henvendelse af 8/5-12 fra Morten Sodemann,
Odense Universitets hospital |
7 | Henvendelse af 10/5-12 fra Jørn
Sonne, Frederiksberg |
8 | Høringssvar af 15/5-12, fra
justitsministeren |
9 | Henvendelse af 16/5-12 fra Joan Schwencke,
København |
10 | Kopi af REU alm. del - svar på spm.
651, fra justitsministeren |
11 | Kopi af REU alm. del - svar på spm.
652, fra justitsministeren |
12 | Henvendelse af 21/5-12 fra Institut for
Menneskerettigheder vedrørende materiale til foretræde
den 22/5-12 |
13 | Henvendelse af 23/5-12 fra Aksel Balle
Hansen, Aars |
14 | Høringssvar fra AC-TR-kollegiet i
Udenrigsministeriet, fra Justitsministeriet |
15 | Ændringsforslag fra
justitsministeren |
16 | Udkast til betænkning |
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende
L 180
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. , om ministeren vil oversende
telefonnotatet fra den i EU-kommissær Viviane Redings brev af
19. januar 2012 omtalte samtale mellem justitsministeren og
kommissæren, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
2 | Spm. om, hvem der tog initiativ til
samtalen mellem EU-kommissær Viviane Reding og
justitsministeren, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
3 | Spm. , om ministeren vil oversende et
referat af mødet den 9. december 2011, der omtales i
EU-kommissær Viviane Redings brev af 19. januar 2012, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
4 | Spm. , om ministeren vil oversende en
dansk oversættelse af sit brev til Viviane Reding af 7.
februar 2012, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
5 | Spm. om, hvordan ordene »med
sikkerhed« i de danske udvisningsregler kan udgøre et
brud på EU-retten, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
6 | Spm. om, hvem det kan skade, og hvorfor,
hvis ministeriets oplysninger om de danske udvisningsregler, som er
sendt til Europa-kommissionen, kommer til offentlighedens kendskab,
til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
7 | Spm. , om ministeren eventuelt i fortrolig
form vil oversende alt materiale, herunder notater, referater,
korrespondance m.v. i sagen om lempelse af de danske
udvisningsregler, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
8 | Spm. om, hvem blandt f.eks.
Justitsministeriets ansatte, domstole, anklagemyndighed,
advokatstanden m.v. der nærer tvivl om, hvorvidt det er
domstolene, der træffer afgørelse om udvisning af
kriminelle udlændinge, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå |
9 | Spm. om, hvorfor ordet domstole ikke er
nævnt i ministerens brev til Viviane Reding, når
ministeren i pressen har forklaret, at formålet med brevet
til kommissæren var at klargøre domstolenes rolle i
udvisningssager, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
10 | Spm. , om ministeren agter at sende et
opfølgende brev til kommissær Viviane Reding, hvor
ministeren klargør domstolenes rolle i udvisningssager, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
11 | Spm. om oversendelse af
telefonnotat/referat fra samtale med kommissær Viviane
Reding, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
12 | Spm. om, hvilken ændring i
lovgivningen ministeren forventer at EU vil være tilfreds
med, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
13 | Spm. , om lovforslaget styrker
retssikkerheden for personer, der risikerer udvisning, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
14 | Spm. om ministerens holdning til forslaget
om, at flygtninge og personer med beskyttelsesstatus bør
have tidsubegrænset opholdstilladelse senest efter 3
års ophold, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
15 | Spm. om, hvilket indtryk det gør,
at UNHCR mener, at tidsfristen på 8 år ikke bidrager
til flygtninges integration, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå |
16 | Spm. om ministeren holdning til forslaget
om, at kvoteflygtninge skal kunne få tidsubegrænset
opholdstilladelse med det samme eller efter 2 års ophold i
Danmark, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
17 | Spm. om ministerens holdning til forslaget
om flere undtagelser fra reglen om, at modtagelse af sociale
ydelser stiller sig hindrende i vejen for en tidsubegrænset
opholdstilladelse, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
18 | Spm. om ministerens holdning til forslaget
om at tillade tilbagebetaling af ydelser, man måtte have
fået i kortere perioder, således at disse ikke
længere udgør en forhindring for opnåelse af
tidsubegrænset opholdstilladelse, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
19 | Spm. om krav om 2 års
fuldtidsbeskæftigelse inden for de 4 år, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
20 | Spm. , om det vil styrke integrationen at
lade udlændinge vente 5 år - mod nu 4 - før de
kan få tidsubegrænset opholdstilladelse, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
21 | Spm. om ministerens holdning til forslaget
om, at personer med humanitær opholdstilladelse efter 8
år får mulighed for dispensation fra visse krav i
forbindelse med en tidsubegrænset opholdstilladelse, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
22 | Spm. om, at Dansk Flygtningehjælps
asylafdeling ikke på forhånd modtager sagsakterne i
konkrete asylsager med henblik på drøftelse inden
nævnsmøder, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
23 | Spm. om omformulering af reglerne for
Flygtningenævnets virke, så
myndighedsrepræsentanter i Flygtningenævnet ikke
modtager instruktion om konkrete sager fra den myndighed, der har
indstillet dem, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
24 | Spm. om indvendingerne fra
Europarådets menneskerettighedskommissær Alvaro
Gil-Robles i hans rapport af 8. juli 2004, til justitsministeren,
og ministerens svar herpå |
25 | Spm. om ministerens kommentar til UNHCR's
bemærkninger i høringssvaret, til justitsministeren,
og ministerens svar herpå |
26 | Spm. om, at ændringer af
udlændingeloven har gjort loven svær at overskue, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
27 | Spm. om, hvorvidt
Udlændingestyrelsen får tilført ekstra
ressourcer, så sagsbehandlingstiden ikke forlænges, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
28 | Spm. om at sikre, at domstolenes
udvisningspraksis ikke bliver lempet efter vedtagelsen af
lovforslaget, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
29 | Spm. om, hvorvidt regeringen fortsat skal
påtage sig den procesrisiko, som var resultatet af
vedtagelsen af lovforslaget L 210 2010-11, til justitsministeren,
og ministerens svar herpå |
30 | Spm. om, hvorvidt der fortsat skal ske
udvisning i videst muligt omfang af kriminelle udlændinge,
til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
31 | Spm. , om tvivl om rækkevidden af
internationale forpligtelser ikke vil komme den udvisningstruede
til gode, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
32 | Spm. om, hvorvidt ministeren er enig i
Karen Hækkerups udtalelser under første behandlingen
af lovforslaget L 210 - 2010-11 om skærpede udvisningsregler,
til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
33 | Spm. om, hvornår ministeren blev
opmærksom på de påståede problemer med
udvisningsreglernes overensstemmelse med EU-reglerne, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
34 | Spm. om at sende udvalget de domme fra Den
Europæiske Menneskerettighedsdomstol og EU-domstolen, hvor
Danmark er blevet dømt for uretmæssigt at udvise
kriminelle udlændinge, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå |
35 | Spm. om, hvordan ministeren er nået
til den konklusion, at ordene »med sikkerhed« ikke er i
overensstemmelse med Danmarks internationale forpligtelser, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
36 | Spm. om, hvorfor det var udeladt af
lovudkastet, at der ikke var tilsigtet nogen ændring af
domstolenes praksis i forhold til lempelsen af udvisningsreglerne,
til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
37 | Spm. , om der er andre internationale
organisationer ud over EU, som har ytret ønske om, at
Danmark skal ændre udvisningsreglerne, til justitsministeren,
og ministerens svar herpå |
38 | Spm. om, hvilket signal det sender til
ofre for forbrydelser, at regeringen øger beskyttelsen af
kriminelle udlændinge, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå |
39 | Spm. , om ændringerne af
udvisningsreglerne påvirker befolkningens retsfølelse,
til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
40 | Spm. om, hvilke konsekvenser lempelserne i
de betingede udvisningsregler medfører, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
41 | Spm. om den udvidede beskyttelse,
kriminelle udlændinge får med lovforslaget, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
42 | Spm. om, hvilke dele af lovforslaget
ministeren har forhandlet på plads med Europa-kommissionen,
til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
43 | Spm. om forhandlinger med
Europa-kommissionen om ændringerne af udvisningsreglerne, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
44 | Spm. om, hvilke partier i Folketinget der
har givet mandat til at forhandle udvisningsregler med
Europa-kommissionen, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
45 | Spm. , om ministeren vil oversætte
og udlevere alle de skrivelser mellem regeringen og
Europa-kommissionen, der vedrører lovforslaget, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
46 | Spm. om udlevering af alle de notater og
referater, der eksisterer i det danske og i EU's embedsapparat, der
omhandler drøftelser om lovforslaget, til justitsministeren,
og ministerens svar herpå |
47 | Spm. om, hvorfor regeringen ønsker
at lempe danskkravene i forbindelse med permanent
opholdstilladelse, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
48 | Spm. om, hvorfor regeringen ønsker
at afskaffe pointsystemet, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå |
49 | Spm. om baggrunden for at indføre
særregler for flygtninge i forhold til permanent
opholdstilladelse, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
50 | Spm. om betænkeligheder ved at
udpege Dansk Flygtningehjælp til Flygtningenævnet, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
51 | Spm. om, hvor mange der fik permanent
opholdstilladelse i 2010, 2011 og foreløbig i 2012, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
52 | Spm. om, hvor mange der forventes at
få permanent opholdstilladelse som en konsekvens af
lovforslagets lempelser, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
53 | Spm. om undtagelsesmuligheder, der
indføres i forhold til de nye regler, til justitsministeren,
og ministerens svar herpå |
54 | Spm. om, hvilke konsekvenser lempelserne i
de ubetingede udvisningsregler medfører, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
55 | Spm. om, hvordan udgifterne forbundet med
lovforslaget finansieres, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå |
56 | Spm. om fremsættelse af et
ændringsforslag til lovforslaget, der opdeler lovforslaget,
til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
57 | Spm. om ministerens kommentar til
henvendelse af 8/5-12 fra Aksel Balle Hansen, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
58 | Spm. om ministerens kommentar til
henvendelsen af 8/5-12 fra Morten Sodemann, Odens Universitets
hospital til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
59 | Spm. om ministerens kommentar til
henvendelsen af 10/5-12 fra Jørn Sonne, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
60 | Spm. om en undersøgelse af
udviklingen i udvisningssager siden skærpelsen af
udvisningsreglerne midt i 2011, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
61 | Spm. om, hvad der vejer tungest som
retskilde: lovteksten eller bemærkningerne, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
62 | Spm. , om Europa-kommissionen har
anbefalet, at man fjerner ordene »med sikkerhed«, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
63 | Spm. om ministerens kommentar til
henvendelse af 16/5-12 fra Joan Schwencke, til justitsministeren,
og ministerens svar herpå |
64 | Spm. om en delvis oversendelse af
lovudkastet i svar på REU alm. del. spørgsmål
651 samt om omfanget af oversendelsen af lovudkastet til
Europa-kommissionen, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
65 | Spm. om oversendelse af alle
udvisningsdomme i resuméform, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
66 | Spm. om ministerens kommentar til
henvendelsen af 21/5-12 fra Institut for Menneskerettigheder, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
67 | Spm. om ministerens kommentar til
henvendelse af 23/5-12 fra Aksel Balle Hansen, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
68 | Spm. om, hvilke overvejelser regeringen
har gjort sig med hensyn til at undgå meget rigide
afgørelser i sager om tidsubegrænset
opholdstilladelse, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
69 | Spm. , om revalideringsydelse er en af de
ydelser, der efter de nye regler ikke medfører, at en person
fratages muligheden for at få tidsubegrænset
opholdstilladelse, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
| |
Oversigt over samrådsspørgsmål
vedrørende L 180
Samråds-spm.nr. | Titel |
A | Samrådsspm. om, hvorfor ministeren
over for den danske offentlighed forklarer, at en ændring af
reglerne om udvisning af kriminelle udlændinge ikke får
reel betydning, mens ministeren skriver til Europa-kommissionen, at
ændringen vil forbedre beskyttelsen mod udvisning, til
justitsministeren |
B | Samrådsspm. om, hvorfor ministeren
ønsker at lempe reglerne for udvisning af kriminelle
udlændinge som beskrevet i Jyllands-Postens artikel »EU
får ændret dansk udvisningslov« den 31. marts
2012, til justitsministeren |
C | Samrådsspm. om ændring i sager
om udvisning af kriminelle udlændinge som en følge af
lovforslaget, til justitsministeren |
| |