Fremsat den 26. april 2012 af
justitsministeren (Morten Bødskov)
Forslag
til
Lov om ændring af færdselsloven
(Frakendelse af retten til at udøve
virksomhed som kørelærer m.v.)
§ 1
I færdselsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1047 af 24. oktober 2011, som
ændret ved § 1 i lov nr. 716 af 25. juni 2010, lov nr.
1551 af 21. december 2010, § 1 i lov nr. 479 af 23. maj 2011,
§ 4 i lov nr. 158 af 28. februar 2012 og lov nr. 165 af 28.
februar 2012, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 56, stk. 5, indsættes som
3. pkt.:
»Justitsministeren kan fastsætte
bestemmelser om, at udgifter til tolk i forbindelse med
aflæggelse af køreprøve afholdes af
ansøgeren.«
2. I
§ 61, stk. 2, indsættes som
2. pkt.:
»Justitsministeren kan endvidere
fastsætte bestemmelser om, at udgifter til oversættelse
af et udenlandsk kørekort, i de tilfælde hvor en
sådan oversættelse kan kræves efter bestemmelser
fastsat i medfør af 1. pkt., afholdes af
ansøgeren.«
3. I
§ 66 indsættes efter stk. 2
som nyt stykke:
»Stk. 3. Hvis
betingelserne i stk. 2, nr. 1-3, for fornyelse af en godkendelse
ikke er opfyldt, skal indehaveren bestå en ny
kørelærerprøve for at opnå
godkendelse.«
Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 4 og
5.
4.
Efter § 66 indsættes i kapitel
10:
Ȥ 66
a. Den, der ved dom findes skyldig i grov eller gentagen
overtrædelse af regler om udøvelse af virksomhed som
kørelærer, kan ved dommen frakendes retten til at
udøve virksomhed som kørelærer for et
nærmere fastsat tidsrum af mindst 1 år eller for
bestandigt.
Stk. 2. Er retten til at
udøve virksomhed som kørelærer frakendt for
længere tid end 2 år efter stk. 1, kan
spørgsmålet om generhvervelse af retten inden
frakendelsestidens udløb indbringes for domstolene.
Indbringelse sker efter regle?rne i straffelovens § 78, stk.
3, og kan tidligst finde sted, når der er forløbet 2
år af frakendelsestiden. Retten kan kun gengives, når
ganske særlige omstændigheder foreligger. Har
vedkommende tidligere været frakendt retten til at
udøve virksomhed som kørelærer, kan gengivelse
af retten inden frakendelsestidens udløb kun ske rent
undtagelsesvist og tidligst, når der er forløbet 5
år.
Stk. 3. I sager som
nævnt i stk. 1 kan retten ved kendelse bestemme, at den
pågældende under sagens behandling ikke må
udøve virksomhed som kørelærer. Det kan i
kendelsen bestemmes, at kære ikke har opsættende
virkning. Afsiges der med hensyn til rettighedsfrakendelse
frifindende dom i sagen, bortfalder forbuddet, selv om dommen
ankes.
Stk. 4. Den, der har
fået frakendt retten til at udøve virksomhed som
kørelærer, skal aflevere sit kørekort til
politiet. Den, der under en sags behandling ikke må
udøve virksomhed som kørelærer, jf. stk. 3,
skal aflevere sit kørekort til politiet mod udstedelse af
midlertidigt kørekort uden
kørelærergodkendelse.
Stk. 5. Har retten til
at udøve virksomhed som kørelærer været
frakendt efter stk. 1, er opnåelse af
kørelærergodkendelse efter frakendelsestidens
udløb betinget af, at vedkommende består en ny
kørelærerprøve og opfylder betingelserne i
§ 66, stk. 1, nr. 2, og ikke efter frakendelsen er dømt
for et forhold, der omfattes af straffelovens § 78, stk.
2.«
5. I
§ 118, stk. 1, nr. 1,
indsættes efter »§§ 63-65,«:
»§ 66 a, stk. 4,«.
6. I
§ 124 b ændres »tre
hverdage« til: »fem hverdage«, og efter
»sygdom« indsættes: », eller at
øvelseskørsel ikke har kunnet gennemføres
inden for de sidste to hverdage inden den teoretiske eller
praktiske prøve, og dette skyldes vejrliget«.
7. I
§ 124 e indsættes som stk. 3 og 4:
»Stk. 3. For
udstedelse af kørekort til personer, der har førerret
til en eller flere kategorier, og som har måttet aflevere
deres kørekort i medfør af § 66 a, stk. 4, 1.
pkt., betales 100 kr.
Stk. 4. Det i stk. 3
nævnte beløb reguleres en gang årligt den 1.
januar med 2 pct. tillagt tilpasningsprocenten for det
gældende finansår, jf. lov om en
satsreguleringsprocent. Det herefter fremkomne beløb
afrundes til nærmeste med 10 delelige kronebeløb.
Justitsministeriet bekendtgør hvert år, hvilken
regulering der skal finde sted.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 15. juli 2012, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Lovens § 1,
nr. 3, træder i kraft den 1. oktober 2012.
Stk. 3.
Færdselslovens § 66 a, stk. 1, som affattet ved denne
lovs § 1, nr. 4, finder kun anvendelse på forhold
begået efter den 15. juli 2012. Forhold begået
før den 15. juli 2012 kan dog tillægges betydning ved
pådømmelsen af, om et forhold begået efter den
15. juli 2012 bør medføre, at retten til at
udøve virksomhed som kørelærer frakendes efter
§ 66 a, stk. 1.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Lovforslagets
formål, hovedindhold og baggrund
2. Frakendelse af
retten til at udøve virksomhed som
kørelærer
2.1. Gældende
ret
2.2.
Justitsministeriets overvejelser
3. Betaling for
afholdelse af køreprøver
3.1. Gældende
ret
3.2.
Justitsministeriets overvejelser
4. Lovforslagets
økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
5. Lovforslagets
økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
6. Lovforslagets
administrative konsekvenser for borgerne
7. Lovforslagets
miljømæssige konsekvenser
8. Forholdet til
EU-retten
9. Hørte
myndigheder, organisationer mv.
10. Sammenfattende
skema
1. Lovforslagets formål, hovedindhold
og baggrund
Lovforslaget har til formål
at udvide adgangen til at frakende en kørelærer retten
til at udøve virksomhed som kørelærer i de
situationer, hvor den pågældende ikke overholder
reglerne for udøvelse af
kørelærervirksomhed.
Af hensyn til den almindelige
færdselssikkerhed finder regeringen det vigtigt, at nye
bilister og motorcyklister mv., får den nødvendige
køreuddannelse i forbindelse med erhvervelse af
kørekort. Dette er i dag søgt sikret ved, at der er
fastsat en række krav til køreuddannelsens indhold og
gennemførelse, herunder mindstekrav til antallet af timer i
teori og øvelseskørsel samt krav om anvendelse af
lektionsplaner i undervisningen.
En forudsætning for, at disse
regler kan virke efter hensigten, er, at de rent faktisk
overholdes. Tilsidesættelse af reglerne om udøvelse af
kørelærervirksomhed kan således indvirke
negativt på den almindelige færdselssikkerhed. Hertil
kommer, at en mangelfuld køreuddannelse må formodes at
medføre, at et højere antal køreelever dumper
til køreprøven og dermed må aflægge
prøve på ny, hvilket medfører et yderligere
pres på udbuddet af køreprøver, og dette kan
have en negativ effekt på berammelsestiderne. Både af
hensyn til den almindelige færdselssikkerhed og med henblik
på at imødegå høje dumpeprocenter
bør der efter regeringens opfattelse være lettere
adgang til at gribe ind over for kørelærere, der
overtræder reglerne om udøvelse af
kørelærervirksomhed.
Regeringen finder derfor, at
kørelærere, som overtræder reglerne om
udøvelse af kørelærervirksomhed, i videre
omfang, end hvad der i dag følger af straffelovens §
79, stk. 1, skal kunne frakendes retten til at udøve
virksomhed som kørelærer. Lignende
frakendelsesordninger findes i dag i f.eks. dyreværnslovens
§ 29 (frakendelse af retten til at beskæftige sig med
dyr) og restaurationslovens § 19 (frakendelse af
alkoholbevilling).
Herudover indeholder lovforslaget
visse ændringer af regle?rne om, hvornår en
køreelev kan meddele forfald til en køreprøve
uden at skulle betale et nyt prøvegebyr ved berammelse af en
ny køreprøve. Således foreslås det, at
fristen i færdselslovens § 124 b for, hvor sent der kan
meldes afbud, uden at gebyret fortabes, rykkes frem til fem
hverdage før prøven i stedet for de gældende
tre hverdage. I praksis har det vist sig vanskeligt at udnytte
køreprøver, der aflyses inden for ganske få
dage. Fremrykningen vil i praksis gøre det muligt at udbyde
de ledige pladser med et lidt længere varsel og dermed
forbedre mulighederne for, at ledige pladser, der opstår som
følge af meddelt forfald, kan afsættes til andre
køreelever og dermed medvirke til at forkorte
berammelsestiden på køreprøver. Samtidig
foreslås det, at det betalte gebyr ikke fortabes, hvis
afbuddet skyldes, at øvelseskørsel som følge
af vejrliget ikke har kunnet gennemføres inden for de sidste
to hverdage inden teoriprøven eller den praktiske
prøve.
Endvidere indeholder lovforslaget
enkelte ændringer og præciseringer af reglerne om
fornyelse af kørelærergodkendelser.
Endelig indeholder lovforslaget
bestemmelser om afholdelse af udgifter til tolk i forbindelse med
aflæggelse af køreprøve og afholdelse af
udgifter til oversættelse af et udenlandsk kørekort i
forbindelse med ansøgning om ombytning til dansk
kørekort. Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 1 og
2, og bemærkningerne hertil.
2. Frakendelse af retten til at udøve
virksomhed som kørelærer
2.1. Gældende ret
Det kræver i dag en
særlig godkendelse at virke som kørelærer. Det
følger i den forbindelse af færdselslovens § 66,
stk. 1, at opnåelse af godkendelse som kørelærer
kræver, at ansøgeren 1) er fyldt 21 år, 2) i de
sidste 3 år jævnligt har ført bil, henholdsvis
motorcykel, 3) har gennemført en godkendt
kørelæreruddannelse, 4) har bestået en
prøve for kørelærere og 5) ikke har udvist et
forhold, der omfattes at straffelovens § 78, stk. 2.
Sidstnævnte betingelse indebærer, at godkendelse som
kørelærer kan nægtes den, der er dømt for
et strafbart forhold, såfremt det udviste forhold begrunder
en nærliggende fare for misbrug af stillingen som
kørelærer.
En godkendelse som
kørelærer gælder i 5 år, dog højst
så længe den pågældende har
kørekort, jf. færdselslovens § 66, stk. 2.
Godkendelsen er således knyttet til vedkommendes
førerret og fremgår i øvrigt af
kørekortet som en national kode. Ved eksempelvis en
ubetinget frakendelse af førerretten vil godkendelsen til at
virke som kørelærer samtidig fortabes.
En godkendelse som
kørelærer kan i medfør af færdselslovens
§ 66, stk. 2, fornys, hvis indehaveren jævnligt har
ført bil, henholdsvis motorcykel, i de sidste 3 år og
ikke har udvist et forhold, der er omfattet af straffelovens §
78, stk. 2. Endvidere er fornyelse betinget af, at indehaveren i
den forløbne godkendelsesperiode jævnligt enten har
drevet teoretisk og praktisk undervisning som
kørelærer og indstillet elever til prøve eller
har drevet teoretisk og praktisk undervisning af
kørelæreraspiranter og indstillet aspiranter til
prøve eller har virket som ledende køredommer i
forsvaret.
Det følger af
kørekortbekendtgørelsens § 69, stk. 4
(bekendtgørelse nr. 304 af 2. april 2009 med senere
ændringer), at det er politiet, der træffer
afgørelse om, hvorvidt en ansøger opfylder
betingelserne for at få kørelærergodkendelsen
fornyet. Politiets afgørelse kan påklages til
Rigspolitichefen, jf. bekendtgørelsens § 103, stk.
2.
Herudover indeholder
færdselslovens § 66, stk. 4, en bemyndigelse til, at
justitsministeren kan fastsætte bestemmelser om
kørelæreruddannelsen og
kørelærerprøven, om meddelelse af godkendelsen
og om kørelærerens virksomhed. I medfør af
denne bemyndigelse har Justitsministeriet bl.a. udstedt
bekendtgørelse nr. 1563 af 20. december 2007 om godkendelse
af kørelærere, som indeholder nærmere regler om
aflæggelse af kørelærerprøver og
proceduren for behandlingen af ansøgninger om
kørelærergodkendelser.
I
kørekortbekendtgørelsens kapitel 3 og 4 (§§
26-39) er det nærmere reguleret, hvordan
køreundervisningen skal gennemføres.
Kørekortbekendtgørelsen indeholder bl.a. regler om
anvendelse af lektionsplaner i forbindelse med undervisningen,
tilladte pauser i undervisningsforløbet og
køreundervisningens varighed. Herudover har Rigspolitiet i
medfør af bekendtgørelsens § 26, stk. 3, udstedt
bekendtgørelser om undervisningsplan for
køreuddannelsen til de enkelte kørekortkategorier.
Køreundervisningen skal gennemføres i
overensstemmelse hermed. Manglende overholdelse af
kørekortbekendtgørelsens bestemmelser om
køreundervisning, herunder manglende overholdelse af
undervisningsplanerne, straffes med bøde i medfør af
bekendtgørelsens § 109.
Retten til at udøve
virksomhed som kørelærer kan efter påstand af
anklagemyndigheden frakendes i forbindelse med en straffesag,
såfremt den pågældende dømmes for et
strafbart forhold, der begrunder en nærliggende fare for
misbrug af adgangen til at udøve
kørelærervirksomhed, jf. straffelovens § 79, stk.
1. Bestemmelsen sondrer ikke mellem, hvorvidt der er tale om
overtrædelse af regler for udøvelse af
kørelærervirksomhed eller andre strafsanktionerede
regler i f.eks. straffeloven eller anden særlovgivning.
Fra retspraksis kan der
vedrørende sager om frakendelse af retten til at
udøve virksomhed som kørelærer henvises til
Østre Landsrets domme af 5. oktober 1999 (Tidsskrift for
Kriminalret 2000, side 28), 5. oktober 2005 (Tidsskrift for
Kriminalret 2006, side 24/2), 9. oktober 2006 (Ugeskrift for
Retsvæsen 2007, side 288), 28. marts 2007 (Ugeskrift for
Retsvæsen 2007, side 1704) og 21. maj 2007 (Tidsskrift for
Kriminalret 2007, side 600/2).
2.2. Justitsministeriets
overvejelser
Det er Justitsministeriets
opfattelse, at der bør indføres en selvstændig
hjemmel i færdselsloven til at frakende
kørelærere retten til at udøve
kørelærervirksomhed, hvis vedkommende groft eller
gentagne gange gør sig skyldig i overtrædelse af de
regler, der gælder for udøvelse af
kørelærervirksomhed. Den foreslåede § 66 a,
stk. 1 (lovforslagets § 1, nr. 4), er således en
særregel, der i sager om denne type forseelser træder i
stedet for straffelovens § 79 om rettighedsfrakendelse.
Det foreslås, at en
frakendelse ligesom efter straffelovens § 79, stk. 1, vil
skulle ske ved dom, og at anklagemyndigheden i givet fald vil
skulle nedlægge påstand om frakendelse i forbindelse
med en straffesag om grov eller gentagen overtrædelse af
reglerne om udøvelse af kørelærervirksomhed.
Frakendelse af retten til at udøve
kørelærervirksomhed vil således alene kunne
komme på tale efter den foreslåede bestemmelse, hvis
der foreligger overtrædelse af regler om udøvelse af
kørelærervirksomhed, som er strafsanktioneret. I
modsætning til straffelovens § 79, stk. 1, er
frakendelse efter den foreslåede bestemmelse ikke betinget
af, at der efter en konkret risikovurdering skønnes at
foreligge en nærliggende fare for, at
kørelæreren vil misbruge sin stilling som
kørelærer. Den foreslåede bestemmelse er
således udtryk for, at der ved grove eller gentagne
overtrædelser af regler om udøvelse af virksomhed som
kørelærer efter Justitsministeriets opfattelse
må antages at foreligge en mere generel risiko for
gentagelse. Det bemærkes endvidere, at en ordning, hvorefter
der kan ske rettighedsfrakendelse, uden at der stilles krav om en
konkret gentagelsesrisiko, allerede er gældende på
færdselsområdet i anden sammenhæng. Ved
frakendelse af førerretten stilles der således heller
ikke noget krav om en konkret risiko for gentagelse.
En frakendelse af retten til at
udøve kørelærervirksomhed indebærer, at
kørelæreren mister sin
kørelærergodkendelse. Vedkommende vil derfor i
frakendelsestiden være afskåret fra både at virke
som selvstændig kørelærer og som ansat
kørelærer.
Med formuleringen "regler om
udøvelse af kørerlærervirksomhed" i forslaget
til færdselslovens § 66 a, stk. 1, sigtes der navnlig
til reglerne om køreundervisning og særlig
køreundervisning i kørekortbekendtgørelsens
kapitel 3 og 4 samt de bekendtgørelser om
undervisningsplaner for køreuddannelsen til de enkelte
kørekortkategorier, som Rigspolitiet har udstedt i
medfør af kørekortbekendtgørelsens § 26,
stk. 3.
Grove overtrædelser af
kørekortbekendtgørelsen, som vil kunne medføre
en frakendelse, omfatter bl.a. tilfælde, hvor en
kørelærer forsætligt afgiver urigtige
oplysninger om en elevs undervisningsforløb i lektionsplanen
eller på anden måde bevidst overtræder reglerne
om gennemførelse af køreundervisning eller brug af
lektionsplaner.
Det vil i den forbindelse skulle
tillægges betydelig vægt, hvis afgivelse af urigtige
oplysninger i en lektionsplan eller lignende medfører, at
kørelæreren samtidig dømmes for
overtrædelse af straffelovens § 163 om afgivelse af
skriftlige erklæringer med urigtigt indhold, men det er ikke
afgørende for, om forholdet anses for at udgøre en
grov overtrædelse, at der tillige foreligger en
overtrædelse af straffeloven.
Ved vurderingen af, om der
bør ske frakendelse som følge af gentagne
overtrædelser, kan der ? ud over antal og hyppighed ?
eksempelvis lægges vægt på, om forholdene har
karakter af systematisk overtrædelse af reglerne. Hvis en
kørelærer f.eks. gentagne gange undlader at anvende
lektionsplan i undervisningen eller fortsætter undervisning
af elever, som har holdt pause i køreuddannelsesperioden ud
over det tilladte, vil det kunne medføre en frakendelse.
De gentagne overtrædelser kan
foreligge til pådømmelse under samme straffesag. Den
foreslåede bestemmelses gentagelsesbegreb skal således
ikke forstås på samme måde som det
sædvanlige gentagelsesbegreb i straffelovens § 84, stk.
1, hvor der kræves mellemliggende afgørelser.
Mellemliggende afgørelser, f.eks. i form af
bødevedtagelser for overtrædelser af lignende
karakter, vil dog kunne tillægges betydning i skærpende
retning ved vurderingen af, om det aktuelle forhold bør
medføre en frakendelse.
Det foreslås, at en
frakendelse af retten til at udøve virksomhed som
kørelærer skal ske for et af retten nærmere
fastsat tidsrum af mindst 1 år. Endvidere foreslås det,
at der i særligt grove tilfælde skal være
mulighed for at frakende retten for bestandigt. Ved
fastsættelsen af frakendelsestidens længde bør
der navnlig lægges vægt på forholdets karakter og
grovhed, antallet af overtrædelser, og om vedkommende
tidligere har været frakendt retten til at udøve
virksomhed som kørelærer.
Sker frakendelsen for længere
tid end 2 år, foreslås det, at der skal være
adgang til at få indbragt spørgsmålet om
ge?ne?rhvervelse af retten til at udøve virksomhed som
kørelærer for domstolene efter reglerne i
straffelovens § 78, stk. 3, når der er forløbet
mindst 2 år af frakendelsestiden. Retten kan kun gengives
før frakendelsestidens udløb, når gans?ke
særlige omstændigheder foreligger. Har vedkommende
tidligere været frakendt retten til at udøve
kørelærervirksomhed, kan gengivelse af retten inden
frakendelsestidens udløb kun ske rent undtagelsesvist og
tidligst, når der er forløbet 5 år af
frakendelsen.
Justitsministeriet finder, at
opnåelse af en ny kørelærergodkendelse efter
udløbet af en frakendelse bør være betinget af,
at vedkommende på ny består en
kørelærerprøve, således at det sikres, at
personen fortsat er kvalificeret til at varetage
køreundervisning. Et tilsvarende krav om aflæggelse af
ny kørelærerprøve foreslås samtidig at
skulle gælde i de tilfælde, hvor en
kørelærer i medfør af færdselslovens
§ 66, stk. 2, nr. 1-3, meddeles afslag på fornyelse af
sin godkendelse og herefter ønsker at opnå en
godkendelse på ny, jf. forslaget til § 66, stk. 3
(lovforslagets § 1, nr. 3).
Justitsministeriet finder, at der i
begge de ovennævnte situationer alene bør
aflægges en kørelærerprøve til kategori B
(almindelig bil) for at kunne generhverve den eller de kategorier,
som vedkommendes godkendelse oprindeligt har omfattet. Har
vedkommende imidlertid kun haft godkendelse til at undervise i
kategori A (motorcykel), bør den nye
kørelærerprøve i stedet aflægges i denne
kategori. Opnåelse af en ny kørelærergodkendelse
efter en frakendelse foreslås herudover betinget af, at
vedkommende fortsat opfylder kravet i færdselslovens §
66, stk. 1, nr. 2, om i de sidste tre år jævnligt at
have ført bil, henholdsvis motorcykel, og at vedkommende
ikke efter afgørelsen om frakendelse er dømt for et
strafbart forhold, der er omfattet af straffelovens § 78, stk.
2.
Justitsministeriet vil, hvis
lovforslaget vedtages, i givet fald foretage de nødvendige
justeringer af bekendtgørelse nr. 1563 af 20. december 2007
om godkendelse af kørelærere, som indeholder de
nærmere regler om aflæggelse af
kørelærerprøve mv. I den forbindelse forventer
Justitsministeriet bl.a. at fastsætte bestemmelser om, at det
skal være muligt at aflægge
kørelærerprøven i den sidste del af
frakendelsestiden, således at vedkommende så vidt
muligt vil kunne genoptage sin kørelærervirksomhed
umiddelbart efter frakendelsens udløb.
Der henvises til lovforslagets
§ 1, nr. 3 og 4.
3. Betaling for afholdelse af
køreprøver
3.1. Gældende ret
Siden 1. januar 2007 har kommunerne
varetaget den ekspeditionsmæssige del af behandlingen af
ansøgninger om kørekort, herunder berammelsen af
køreprøver og opkrævning af gebyrer for
afholdelse af køreprøver. Selve afholdelsen af
køreprøverne varetages af politiet.
I forbindelse med berammelsen af
køreprøver opkræver kommunerne det gebyr, som i
medfør af færdselslovens § 124 a skal betales for
den pågældende type køreprøve. Gebyret
omfatter både teoriprøven (ved de kategorier, hvor der
stilles krav om teoriprøve) og den praktiske prøve.
Hvis en ansøger ikke består enten teoriprøven
eller den praktiske prøve, skal der ske fornyet betaling af
gebyr, før en ny prøve berammes, jf.
færdselslovens § 124 b.
Det følger endvidere af
færdselslovens § 124 b, at hvis en ansøger
udebliver fra en berammet teoriprøve eller praktisk
prøve uden at have meddelt forfald senest kl. 12.00 tre
hverdage før prøven, skal der tillige ske fornyet
betaling af gebyr, før en ny prøve berammes. Dette
gælder dog ikke, hvis forfaldet skyldes ansøgerens
eller kørelærerens dokumenterede sygdom.
3.2. Justitsministeriets
overvejelser
KL (Kommunernes Landsforening) og
Rigspolitiet har peget på, at det i praksis kan være
vanskeligt at nå at afsætte en køreprøve
til anden side, i de tilfælde hvor køreprøven
bliver ledig som følge af, at ansøgeren meddeler
forfald så sent som tre hverdage før
prøveafholdelsen. Den nuværende ordning, hvor afbud i
disse tilfælde kan ske, uden gebyret fortabes, findes derfor
ikke hensigtsmæssig i forhold til udnyttelsen af politiets
ressourcer i forbindelse med afholdelse af
køreprøver.
Det foreslås derfor, at den
gældende frist for, hvornår en ansøger som
hovedregel senest kan melde afbud til en køreprøve,
uden at ansøgeren skal betale et nyt gebyr for berammelse af
en ny prøve, ændres fra tre hverdage til fem hverdage
før prøven. Med forslaget tilsigtes således at
opnå en bedre mulighed for, at ledige pladser som
følge af meddelt forfald kan afsættes til andre
køreelever. Dette kan dels forbedre udnyttelsen af politiets
ressourcer, dels medvirke til at nedbringe berammelsestiden
på køreprøver.
Herudover har Dansk
Kørelærer-Union peget på, at det bør
være muligt for en køreelev at meddele forfald til
teoriprøven eller den praktiske prøve, uden at
vedkommende skal betale et nyt gebyr for berammelse af en ny
køreprøve, når forfaldet skyldes, at det
på grund af vejrliget ikke har været muligt at
gennemføre øvelseskørsel i dagene umiddelbart
inden prøven.
I henhold til
kørekortbekendtgørelsens bilag 3, afsnit VI, nr. 16,
skal alle obligatoriske lektioner som udgangspunkt være
gennemført, før køreeleven aflægger
teoriprøven. Dog kan to af de obligatoriske praktiske
lektioner (øvelseskørsel) afholdes efter
teoriprøvens aflæggelse og bruges til en evaluerende
praktisk prøve med efterfølgende repetition. For
nogle køreelevers vedkommende vil en eller flere af de
obligatoriske praktiske lektioner være planlagt til at skulle
afholdes få dage inden teoriprøven eller den praktiske
køreprøve. Ligeledes vil der kunne være
planlagt øvelseskørsel ud over de obligatoriske
lektioner, hvis køreeleven skønnes at have behov for
yderligere repetition inden den praktiske prøve.
Det foreslås derfor, at der
ikke skal betales et nyt gebyr for berammelse af en ny
teoriprøve eller praktisk prøve i de tilfælde,
hvor meddelt forfald skyldes, at øvelseskørsel
på grund af vejrliget ikke har kunnet gennemføres
inden for de sidste to hverdage inden prøven.
Det forudsættes, at vejrliget
kun skal anses for at være til hinder for
gennemførelse af øvelseskørsel, hvis det
stedlige politi den pågældende dag har aflyst at
gennemføre praktiske køreprøver på grund
af vejret, eller hvis politiet har frarådet unødvendig
udkørsel i den pågældende del af landet.
Der henvises til lovforslagets
§ 1, nr. 6.
4. Lovforslagets økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ikke
økonomiske eller administrative konsekvenser for det
offentlige af betydning.
5. Lovforslagets økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ikke
økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet af betydning.
6. Lovforslagets administrative konsekvenser
for borgerne
Lovforslaget har ingen
administrative konsekvenser for borgerne.
7. Lovforslagets miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke
EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder, organisationer
mv.
Lovforslaget har været sendt
i høring hos:
Advokatrådet, Dansk Cyklist
Forbund, Dansk Erhverv, Danske Advokater, Danske
Kørelæreres Landsforbund, Danske Regioner, Dansk
Kørelærer-Union, Dansk Køreskole Forening,
Dansk Industri, Dansk Transport og Logistik (DTL), Datatilsynet,
Den Danske Dommerforening, Direktoratet for Kriminalforsorgen,
Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, DTU Transport,
Fagligt Fælles Forbund (3F), Forbrugerombudsmanden,
Forbrugerrådet, Forenede Danske Motorejere (FDM), Foreningen
af Køretekniske Anlæg i Danmark, Foreningen af
Offentlige Anklagere, Foreningen for Trafikofre, Foreningen Liv og
Trafik, Institut for Menneskerettigheder, KL (Kommunernes
Landsforening), Køreprøvesagkyndiges Landsforening,
Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Motorcykelbranchens
Landsforbund, Motorcykelimportørforeningen, NOAH-Trafik,
Politiforbundet i Danmark, præsidenterne for samtlige
byretter, præsidenten for Vestre Landsret, præsidenten
for Østre Landsret, Retssikkerhedsfonden, Rigsadvokaten,
Rigspolitiet og Rådet for Sikker Trafik.
10. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/ mindre udgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen. | Ingen. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen. | Ingen. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Ingen. | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen. | Ingen. | Forholdet til EU-retten | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til
§ 1
Til nr. 1 (færdselslovens
§ 56, stk. 5)
Det foreslås, at der i
færdselslovens § 56, stk. 5, tilføjes et nyt
punktum, hvoraf det udtrykkeligt fremgår, at
justitsministeren er bemyndiget til at fastsætte bestemmelser
om, at udgifter til tolkebistand i forbindelse med aflæggelse
af teoriprøve og praktisk prøve afholdes af
ansøgeren.
Det følger allerede i dag af
kørekortbekendtgørelsens § 44, stk. 1, som er
udstedt i medfør af færdselslovens § 56, stk. 5,
at det er ansøgeren, der skal afholde eventuelle udgifter
til tolk, men Justitsministeriet finder i lyset af almindelige
lovgivningsprincipper, at der i færdselsloven bør
fastsættes en udtrykkelig hjemmelsbestemmelse om denne
ordning, som har fremgået af
kørekortbekendtgørelsen siden 1992.
Til nr. 2 (færdselslovens
§ 61, stk. 2)
Det foreslås, at der i
færdselslovens § 61, stk. 2, tilføjes et nyt
punktum, hvoraf det udtrykkeligt fremgår, at
justitsministeren er bemyndiget til at fastsætte bestemmelser
om, at udgifter til oversættelse af oplysningerne på et
udenlandsk kørekort, i de tilfælde hvor en
oversættelse kan kræves i forbindelse med en sag om
ombytning til et dansk kørekort, afholdes af
ansøgeren.
Det følger allerede i dag af
kørekortbekendtgørelsens § 95, stk. 3, som er
udstedt i medfør af færdselslovens § 61, stk. 2,
at det er ansøgeren, der skal afholde sådanne udgifter
til fremskaffelse af en oversættelse, men Justitsministeriet
finder i lyset af almindelige lovgivningsprincipper, at der i
færdselsloven bør fastsættes en udtrykkelig
hjemmelsbestemmelse om denne ordning, som har fremgået af
kørekortbekendtgørelsen siden 2000.
Til nr. 3 (færdselslovens
§ 66, stk. 3)
Det foreslås, at der i
færdselslovens § 66 som stk. 3 indsættes en
bestemmelse, hvorefter opnåelse af en ny
kørelærergodkendelse er betinget af, at indehaveren
på ny består en kørelærerprøve,
hvis betingelserne i § 66, stk. 2, nr. 1-3, for fornyelse af
en godkendelse ikke er opfyldt, eksempelvis fordi indehaveren af
godkendelsen ikke jævnligt har undervist eller indstillet
køreelever til prøve.
Der vil i disse tilfælde kun
blive stillet krav om, at kørelærerprøven
aflægges til kategori B (almindelig bil), også selv om
det drejer sig om fornyelse af en godkendelse til at undervise i
flere eller alle kørekortkategorier. Er der derimod tale om
fornyelse af en godkendelse, der kun giver ret til at undervise i
kategori A (motorcykel), vil kørelærerprøven
dog i stedet skulle aflægges i kategori A. Justitsministeriet
agter i medfør af færdselslovens § 66, stk. 4
(som med lovforslaget bliver til stk. 5), at foretage de
nødvendige ændringer i bekendtgørelse nr. 1563
af 20. december 2007 om godkendelse af kørelærere.
En fornyelse af en
kørelærergodkendelse er herudover fortsat betinget af,
at betingelserne i færdselslovens § 66, stk. 1, nr. 2 og
5, er opfyldt, jf. § 66 stk. 2, 2. pkt.
Til nr. 4 (færdselslovens
§§ 66 a)
Med det foreslåede stk. 1 indføres der en
selvstændig hjemmel i færdselsloven til at frakende en
kørelærer retten til at udøve virksomhed som
kørelærer, hvis den pågældende groft eller
gentagne gange har overtrådt strafsanktionerede regler om
udøvelse af kørelærervirksomhed.
Bestemmelsen sigter navnlig til
overtrædelser af reglerne om køreundervisning og
særlig køreundervisning i
kørekortbekendtgørelsens kapitel 3 og 4 samt de
bekendtgørelser om undervisningsplaner for
køreuddannelsen til de enkelte kategorier, som Rigspolitiet
har udstedt i medfør af
kørekortbekendtgørelsens § 26, stk. 3.
Frakendelse vil alene kunne ske, hvor der foreligger en eller flere
overtrædelser, der er strafsanktioneret, f.eks. efter
kørekortbekendtgørelsens § 109.
En frakendelse af retten til at
udøve kørelærervirksomhed indebærer, at
kørelæreren mister sin
kørelærergodkendelse.
I sager om overtrædelse af
reglerne for kørelærervirksomhed vil
spørgsmålet om frakendelse af retten til at virke som
kørelærer fremover skulle vurderes efter den
foreslåede bestemmelse og ikke straffelovens § 79 om
rettighedsfrakendelse. Det gælder også i det
tilfælde, hvor en overtrædelse af reglerne om
kørelærervirksomhed samtidig udgør en
overtrædelse af bestemmelser i straffeloven, f.eks.
straffelovens § 163. Er der derimod tale om, at en
kørelærer har gjort sig skyldig i et strafbart
forhold, der ikke indebærer nogen overtrædelse af
reglerne om udøvelse af kørelærervirksomhed,
vil en eventuel rettighedsfrakendelse i den anledning fortsat
skulle ske efter straffelovens § 79, stk. 1.
En frakendelse efter den
foreslåede bestemmelse vil ligesom efter straffelovens §
79, stk. 1, skulle ske ved dom, og en påstand om frakendelse
vil i givet fald skulle nedlægges af anklagemyndigheden i
forbindelse med en straffesag om overtrædelse af reglerne om
udøvelse af kørelærervirksomhed.
Grove overtrædelser af
kørekortbekendtgørelsen omfatter bl.a.
tilfælde, hvor en kørelærer forsætligt
afgiver urigtige oplysninger om en elevs undervisningsforløb
i lektionsplanen eller på anden måde bevidst
overtræder reglerne om gennemførelse af
køreundervisning eller brug af lektionsplaner. Hvis en
kørelærer med sin underskrift i lektionsplanen
bekræfter, at eleven eksempelvis har gennemført
undervisning på køreteknisk anlæg eller
gennemført andre lektioner, uden at dette er
tilfældet, vil det efter omstændighederne skulle anses
som en grov overtrædelse.
Det vil i den forbindelse skulle
tillægges betydelig vægt, hvis afgivelse af urigtige
oplysninger i en lektionsplan eller lignende medfører, at
kørelæreren samtidig har gjort sig skyldig i
overtrædelse af straffelovens § 163 om afgivelse af
skriftlige erklæringer med urigtigt indhold, men det er ikke
afgørende for, om forholdet anses for at udgøre en
grov overtrædelse, at der tillige foreligger en
overtrædelse af straffeloven.
Ved vurderingen af, om der
bør ske frakendelse som følge af gentagne
overtrædelser, kan der ? ud over antal og hyppighed ?
eksempelvis lægges vægt på, om forholdene har
karakter af systematisk overtrædelse af reglerne. Hvis en
kørelærer f.eks. gentagne gange undlader at anvende
lektionsplan i undervisningen eller fortsætter undervisning
af elever, som har holdt pause i køreuddannelsesperioden ud
over det tilladte, vil det efter omstændighederne kunne
medføre en frakendelse.
De gentagne overtrædelser kan
foreligge til pådømmelse under samme straffesag. Den
foreslåede bestemmelses gentagelsesbegreb skal således
ikke forstås på samme måde som det
sædvanlige gentagelsesbegreb i straffelovens § 84, stk.
1, hvor der kræves mellemliggende afgørelser.
Mellemliggende afgørelser, f.eks. i form af
bødevedtagelser for overtrædelser af lignende
karakter, vil dog kunne tillægges betydning i skærpende
retning ved vurderingen af, om det aktuelle forhold bør
medføre en frakendelse.
Det er ikke som i straffelovens
§ 78, stk. 2, et krav, at overtrædelsen eller
overtrædelserne begrunder en nærliggende fare for
(fremtidig) misbrug af adgangen til at udøve
kørelærervirksomhed. Da en frakendelse af retten til
at udøve virksomhed som kørelærer som oftest
vil indebære, at vedkommende helt eller delvist mister
muligheden for at udøve sit erhverv, forudsættes det
dog, at retten i vurderingen af, om grove eller gentagne
overtrædelser i en konkret sag bør medføre
frakendelse, inddrager almindelige hensyn til proportionalitet
mv.
Det foreslås, at en
frakendelse skal ske for et at retten nærmere fastsat tidsrum
af mindst 1 års varighed. Endvidere foreslås det, at
der i særligt grove tilfælde, herunder hvis vedkommende
flere gange tidligere er frakendt retten til at udøve
virksomhed som kørelærer, kan ske frakendelse for
bestandigt. Ved fastsættelsen af frakendelsestidens
længde bør der navnlig lægges vægt
på forholdets karakter og grovhed, antallet af
overtrædelser, og om vedkommende tidligere har fået
tilbagekaldt sin kørelærergodkendelse.
Hvis retten til at udøve
virksomhed som kørelærer frakendes for længere
tid end 2 år, foreslås det i stk. 2, at
spørgsmålet om generhvervelse af retten inden
frakendelsestidens udløb kan indbringes for domstolene efter
reglerne i straffelovens § 78, stk. 3.
Spørgsmålet kan dog tidligst indbringes for retten,
når der er forløbet 2 år af frakendelsestiden,
og retten kan kun gengives, når der foreligger ganske
særlige omstændigheder. Har vedkommende tidligere
været frakendt retten til at virke som
kørelærer, kan gengivelse af retten inden
frakendelsestidens udløb kun ske rent undtagelsesvist og
tidligst, når der er forløbet 5 år af
frakendelsen.
Efter stk. 3 kan retten ved kendelse
bestemme, at den pågældende under sagens behandling
ikke må udøve virksomhed som kørelærer.
Det kan i kendelsen bestemmes, at kære ikke har
opsættende virkning. Hvis retten ved sin dom frifinder den
tiltalte for så vidt angår anklagemyndighedens
påstand om rettighedsfrakendelse efter § 66 a, stk. 1,
bortfalder forbuddet mod at udøve
kørelærervirksomhed under sagens behandling, selv om
dommen ankes.
I stk. 4, 1. pkt., foreslås
det, at en kørelærer, der får frakendt retten
til at udøve virksomhed som kørelærer, skal
aflevere sit kørekort til politiet.
Af kontrolmæssige hensyn er
det nødvendigt at inddrage kørekortet, da en
kørelærergodkendelse i dag fremgår af
kørekortet som en national kode. Vedkommende vil efter at
have afleveret kørekortet kunne ansøge kommunen om at
få udstedt et nyt kørekort uden påtegning om
kørelærergodkendelse mod betaling af et gebyr som
foreslået i § 1, nr. 7. Undladelse af at efterkomme
kravet om aflevering af kørekortet vil kunne straffes med
bøde efter færdselslovens § 118, stk. 1, nr. 1,
jf. lovforslagets § 1, nr. 5.
I stk. 4, 2. pkt., foreslås
det, at hvis retten i medfør af § 66 a, stk. 3,
nedlægger forbud mod, at vedkommende udøver
kørelærervirksomhed under sagens behandling, skal
vedkommende aflevere sit kørekort til politiet mod
udstedelse af et midlertidigt kørekort uden
kørelærergodkendelse. Hvis retten i disse
tilfælde måtte ende med at frifinde den tiltalte for
påstanden om rettighedsfrakendelse, vil politiet skulle
udlevere kørekortet igen, også selv om dommen
ankes.
Det foreslåede stk. 5 indebærer, at
personer, der har fået frakendt retten til at udøve
virksomhed som kørelærer, skal bestå en ny
kørelærerprøve for igen at kunne virke som
kørelærer efter frakendelsestidens udløb.
Herudover kræves det, at vedkommende fortsat opfylder
betingelsen i færdselslovens § 66, stk. 1, nr. 2, dvs.
at vedkommende i de sidste 3 år jævnligt har
ført bil, henholdsvis motorcykel. Endelig må
vedkommende ikke efter afgørelsen om frakendelse være
dømt for et forhold, der er omfattet af straffelovens §
78, stk. 2.
Der vil i disse tilfælde kun
blive stillet krav om, at kørelærerprøven
aflægges til kategori B (almindelig bil), også selv om
den pågældende tidligere har haft godkendelse til at
undervise i flere eller alle kørekortkategorier, og disse
godkendelser alle ønskes generhvervet. Har den
pågældende kun haft godkendelse til at undervise i
kategori A (motorcykel), vil kørelærerprøven
dog i stedet skulle aflægges i kategori A. Justitsministeriet
agter i medfør af færdselslovens § 66, stk. 4
(som med lovforslaget bliver til stk. 5), at foretage de
nødvendige ændringer i bekendtgørelse nr. 1563
af 20. december 2007 om godkendelse af kørelærere.
Der henvises i øvrigt til
punkt 2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 5 (færdselslovens
§ 118, stk. 1, nr. 1)
Med den foreslåede
ændring vil personer, der ikke efterkommer kravet om at
aflevere kørekortet til politiet i forbindelse med en
tilbagekaldelse af en kørelærergodkendelse, jf.
færdselslovens § 66 a, stk. 4 (som foreslået i
dette lovforslags § 1, nr. 4), kunne straffes med
bøde.
Til nr. 6 (færdselslovens
§ 124 b)
Det foreslås, at den frist,
der gælder for, hvornår en ansøger som
hovedregel senest kan melde afbud til en køreprøve,
uden at ansøgeren skal betale et nyt gebyr for berammelse af
en ny prøve, ændres fra kl. 12.00 tre hverdage før
prøven til kl. 12.00 fem hverdage før
prøven.
Endvidere indebærer
forslaget, at undtagelsen fra hovedreglen om, hvornår en
ansøger senest kan melde afbud til en
køreprøve, uden at det betalte gebyr fortabes,
udvides til ? ud over ansøgerens eller
kørelærerens dokumenterede sygdom ? også at
omfatte den særlige situation, hvor
øvelseskørsel ikke har kunnet gennemføres
inden for de sidste to hverdage inden teoriprøven eller den
praktiske prøve, og dette skyldes vejrliget.
Det forudsættes, at vejrliget
kun skal anses for at være til hinder for
gennemførelse af øvelseskørsel, hvis det
stedlige politi den pågældende dag har aflyst
gennemførelse af praktiske prøver på grund af
vejret, eller hvis politiet har frarådet unødvendig
udkørsel i den pågældende del af landet.
Hvis teoriprøven eller den
praktiske prøve eksempelvis er berammet til en mandag, vil
ansøgeren således kunne melde afbud til prøven
uden at fortabe sit gebyr, hvis det enten torsdag eller fredag i
ugen før ikke har været muligt at gennemføre
øvelseskørsel på grund af vejrliget. Det er i
den forbindelse uden betydning, om den øvelseskørsel,
der ikke har kunnet gennemføres, er obligatoriske praktiske
lektioner, som skal være afholdt inden teoriprøven
eller den praktiske prøve, jf.
kørekortbekendtgørelsens bilag 3, afsnit VI, nr. 16,
eller om der er tale om yderligere øvelseskørsel, som
kørelæreren har fundet nødvendig. Manglende
gennemførelse af den afsluttende undervisning på
køreteknisk anlæg er derimod ikke omfattet af
undtagelsesbestemmelsen.
Der henvises i øvrigt til
punkt 3.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 7 (færdselslovens
§ 124 e, stk. 3 og 4)
Det foreslås i § 124 e, stk. 3, at der skal
betales et omkostningsbestemt gebyr på 100 kr. for udstedelse
af et nyt kørekort i de tilfælde, hvor en
kørelærer har måttet aflevere sit
kørekort til politiet i anledning af, at vedkommende er
blevet frakendt retten til at udøve virksomhed som
kørelærer, jf. færdselslovens § 66 a, stk.
4, 1. pkt. (som foreslået i lovforslagets § 1, nr.
4).
§ 124 e, stk. 4,
indebærer, at gebyret vil blive reguleret i overensstemmelse
med den almindelige prisudvikling, og Justitsministeriet vil hvert
år udstede en bekendtgørelse om beløbets
aktuelle størrelse.
Til
§ 2
Det foreslås i stk. 1, at loven træder i
kraft den 15. juli 2012.
For så vidt angår den
foreslåede regel om, at opnåelse af fornyelse af en
kørelærergodkendelse i visse tilfælde skal
være betinget af, at vedkommende på ny består en
kørelærerprøve, jf. lovforslagets § 1, nr.
3, foreslås det i stk.
2, at reglen først træder i kraft den 1.
oktober 2012.
Stk. 3 er en overgangsbestemmelse,
der indebærer, at det kun er forhold, som en
kørelærer har begået efter lovens
ikrafttræden, der kan føre til, at der i forbindelse
med en straffesag sker frakendelse af retten til at udøve
kørelærervirksomhed efter den foreslåede
bestemmelse i færdselslovens § 66 a, stk. 1
(lovforslagets § 1, nr. 4).
Forhold begået før
lovens ikrafttræden kan dog tillægges betydning ved
afgørelsen af, om et forhold begået efter lovens
ikrafttræden bør medføre frakendelse af retten
til at virke som kørelærer. Eksempelvis vil der kunne
ske frakendelse efter § 66 a, stk. 1, som følge af
gentagne overtrædelser af reglerne for udøvelse af
kørelærervirksomhed, selv om en eller flere af de
overtrædelser, der indgår i straffesagen, er
begået inden lovens ikrafttræden, så længe
et af forholdene er begået efter lovens ikrafttræden.
Ligeledes vil der i forbindelse med en sådan straffesag kunne
lægges vægt på, om vedkommende inden lovens
ikrafttræden er fundet skyldig i overtrædelse af
reglerne om kørelærervirksomhed enten ved dom eller
ved vedtagelse af bødeforlæg.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I færdselsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1047 af 24. oktober 2011, som
ændret ved § 1 i lov nr. 716 af 25. juni 2010, lov nr.
1551 af 21. december 2010, § 1 i lov nr. 479 af 23. maj 2011,
§ 4 i lov nr. 158 af 28. februar 2012 og lov nr. 165 af 28.
februar 2012, foretages følgende ændringer: | | | 1.
I § 56, stk. 5,
indsættes som 3.
pkt.: | §
56. . . . | | | Stk. 5.
Justitsministeren fastsætter bestemmelser om
køreuddannelsen, herunder om køretøjer, der
anvendes til køreprøver, og om undervisning på
særlige lukkede øvelsespladser og anlæg.
Justitsministeren fastsætter endvidere bestemmelser om
betingelserne for at få udstedt kørekort, herunder om
køreprøven, samt om kørekortets udseende og
indhold. | | »Justitsministeren kan
fastsætte bestemmelser om, at udgifter til tolk i forbindelse
med aflæggelse af køreprøve afholdes af
ansøgeren.« | | | 2.
I § 61, stk. 2,
indsættes som 2.
pkt.: | §
61. . . . | | | Stk. 2.
Justitsministeren kan fastsætte bestemmelser om, under hvilke
betingelser personer, der har ret til at føre
motorkøretøj i udlandet, kan få dansk
kørekort. | | »Justitsministeren kan endvidere
fastsætte bestemmelser om, at udgifter til oversættelse
af et udenlandsk kørekort, i de tilfælde hvor en
sådan oversættelse kan kræves efter bestemmelser
fastsat i medfør af 1. pkt., afholdes af
ansøgeren.« | Stk. 3. . .
. | | | § 66. Ret til at
opnå godkendelse som kørelærer har enhver,
der: 1) er fyldt 21 år, 2) i de sidste 3 år jævnligt
har ført bil, henholdsvis motorcykel, 3) har gennemgået en godkendt
kørelæreruddannelse, 4) har bestået en prøve for
kørelærere og 5) ikke har udvist et forhold, der
omfattes af straffelovens § 78, stk. 2. | | 3.
I § 66 indsættes
efter stk. 2 som nyt stykke: | Stk. 2. Godkendelsen
gælder i 5 år, dog højst så længe
den pågældende har kørekort. Godkendelsen kan
fornys, såfremt indehaveren stadig opfylder betingelserne i
stk. 1, nr. 2 og 5, og godtgør i den forløbne
periode 1) jævnligt at have drevet
teoretisk og praktisk undervisning som kørelærer og
indstillet elever til prøve eller 2) jævnligt at have drevet
teoretisk og praktisk undervisning af
kørelæreraspiranter og indstillet aspiranter til
prøve eller 3) jævnligt at have virket som
ledende køredommer i forsvaret. | | | Stk. 3. Justitsministeren kan
fastsætte bestemmelser om supplerende efteruddannelse som
betingelse for fornyelse af godkendelsen som
kørelærer. | | »Stk.
3. Hvis betingelserne i stk. 2, nr. 1-3, for fornyelse af en
godkendelse ikke er opfyldt, skal indehaveren bestå en ny
kørelærerprøve for at opnå
godkendelse.« | Stk. 4. Justitsministeren kan
fastsætte bestemmelser om kørelæreruddannelsen,
om prøven, om meddelelse af godkendelsen og om
kørelærernes virksomhed. | | Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 4 og
5. | | | 4.
Efter § 66 indsættes i kapitel 10: | | | »§ 66 a. Den, der
ved dom findes skyldig i grov eller gentagen overtrædelse af
regler om udøvelse af virksomhed som kørelærer,
kan ved dommen frakendes retten til at udøve virksomhed som
kørelærer for et nærmere fastsat tidsrum af
mindst 1 år eller for bestandigt. Stk. 2. Er
retten til at udøve virksomhed som kørelærer
frakendt for længere tid end 2 år efter stk. 1, kan
spørgsmålet om generhvervelse af retten inden
frakendelsestidens udløb indbringes for domstolene.
Indbringelse sker efter reglerne i straffelovens § 78, stk. 3,
og kan tidligst finde sted, når der er forløbet 2
år af frakendelsestiden. Retten kan kun gengives, når
ganske særlige omstændigheder foreligger. Har
vedkommende tidligere været frakendt retten til at
udøve virksomhed som kørelærer, kan gengivelse
af retten inden frakendelsestidens udløb kun ske rent
undtagelsesvist og tidligst, når der er forløbet 5
år. Stk. 3. I
sager som nævnt i stk. 1 kan retten ved kendelse bestemme, at
den pågældende under sagens behandling ikke må
udøve virksomhed som kørelærer. Det kan i
kendelsen bestemmes, at kære ikke har opsættende
virkning. Afsiges der med hensyn til rettighedsfrakendelse
frifindende dom i sagen, bortfalder forbuddet, selv om dommen
ankes. Stk. 4.
Den, der har fået frakendt retten til at udøve
virksomhed som kørelærer, skal aflevere sit
kørekort til politiet. Den, der under en sags behandling
ikke må udøve virksomhed som kørelærer,
jf. stk. 3, skal aflevere sit kørekort til politiet mod
udstedelse af midlertidigt kørekort uden
kørelærergodkendelse. Stk. 5. Har
retten til at udøve virksomhed som kørelærer
været frakendt efter stk. 1, er opnåelse af
kørelærergodkendelse efter frakendelsestidens
udløb betinget af, at vedkommende består en ny
kørelærerprøve og opfylder betingelserne i
§ 66, stk. 1, nr. 2, og ikke efter frakendelsen er dømt
for et forhold, der omfattes af straffelovens § 78, stk.
2.« | §
118. Med bøde, jf. dog stk. 5, straffes den,
der: 1) overtræder § 3,
stk. 1 og 2, §§ 4-8, § 9, stk. 1
og stk. 2, nr. 2-6, § 10, § 12,
§§ 14-52, § 54, stk. 3-5,
§ 55 a, stk. 1, § 60, stk. 5,
§ 60 a, stk. 5, § 62, stk. 2 og 3,
§§ 63-65, § 67, § 70,
stk. 1 og 2, §§ 80-81, § 82,
§ 83 a, § 84, stk. 2,
§§ 86-88, §§ 97-99 og
§ 105, 2) --- 3) --- | | 5.
I § 118, stk. 1, nr. 1, indsættes efter
»§§ 63-65,«: »§ 66 a, stk.
4,«. | Stk. 2-9.
--- | | | § 124 b. Udebliver en
ansøger fra en berammet teoretisk eller praktisk
køreprøve uden at have meddelt forfald senest kl.
12.00 tre hverdage før prøven, eller bestås en
del af prøven ikke, skal der, før ny prøve
berammes, ske fornyet betaling, medmindre forfaldet skyldes
ansøgerens eller kørelærerens dokumenterede
sygdom. | | 6.
I § 124 b ændres
»tre hverdage« til: »fem hverdage«, og
efter »sygdom« indsættes: », eller at
øvelseskørsel ikke har kunnet gennemføres
inden for de sidste to hverdage inden den teoretiske eller
praktiske prøve, og dette skyldes vejrliget«. | §
124 e. For afholdelse af kørelærerprøve
betales 320 kr. for hver kategori. Såfremt der aflægges
prøve til almindelig bil samtidig med prøve til
motorcykel, betales dog 440 kr. Stk. 2.
Betalingen omfatter både den skriftlige og den mundtlige
prøve. Udebliver en ansøger fra en berammet
prøve uden at have meddelt forfald senest kl. 12.00 dagen
før, eller bestås en del af prøven ikke, skal
der, før ny prøve afholdes, ske fornyet betaling.
Dette gælder, både når den skriftlige
prøve ikke bestås, og når den er bestået,
samt når ansøgeren udebliver fra en af disse
prøver. | | 7.
I § 124 e
indsættes som stk. 3
og 4: | | | »Stk.
3. For udstedelse af kørekort til personer, der har
førerret til en eller flere kategorier, og som har
måttet aflevere deres kørekort i medfør af
§ 66 a, stk. 4, 1. pkt., betales 100 kr. Stk. 4. Det
i stk. 3 nævnte beløb reguleres en gang årligt
den 1. januar med 2 pct. tillagt tilpasningsprocenten for det
gældende finansår, jf. lov om en
satsreguleringsprocent. Det herefter fremkomne beløb
afrundes til nærmeste med 10 delelige kronebeløb.
Justitsministeriet bekendtgør hvert år, hvilken
regulering der skal finde sted.« | | | | | | § 2 | | | | | | Stk. 1.
Loven træder i kraft den 15. juli 2012, jf. dog stk. 2. Stk. 2.
Lovens § 1, nr. 3, træder i kraft den 1. oktober
2012. Stk. 3.
Færdselslovens § 66 a, stk. 1, som affattet ved denne
lovs § 1, nr. 4, finder kun anvendelse på forhold
begået efter den 15. juli 2012. Forhold begået
før den 15. juli 2012 kan dog tillægges betydning ved
pådømmelsen af, om et forhold begået efter den
15. juli 2012 bør medføre, at retten til at
udøve virksomhed som kørelærer frakendes efter
§ 66 a, stk. 1. |
|