Betænkning afgivet af Retsudvalget
den 31. maj 2012
1. Ændringsforslag
Venstres, Dansk Folkepartis. Liberal Alliances og Det
Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet 1
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 26. april 2012 og var til 1.
behandling den 10. maj 2012. Lovforslaget blev efter 1. behandling
henvist til behandling i Retsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og justitsministeren sendte den
2. april 2012 dette udkast til udvalget, jf. REU alm. del - bilag
337. Den 25. april 2012 sendte justitsministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget 1
skriftlig henvendelse fra Dansk Kørelærer-Union.
Justitsministeren har over for udvalget kommenteret den
skriftlige henvendelse til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 18 spørgsmål til
justitsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
5 af udvalgets spørgsmål og justitsministerens
svar herpå er optrykt som bilag 2 til
betænkningen.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (S, RV, SF,
EL og SIU) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.
Et mindretal i udvalget (V, DF, LA
og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det stillede
ændringsforslag.
Venstres, Dansk Folkepartis, Liberal Alliances og Det
Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget støtter og
anerkender, at nærværende lovindgreb desværre er
nødvendigt, idet den store og seriøse del af
kørelærerbranchen lider under, at andre med en
dårlig uddannelse og moral kan drive undergravende
virksomhed, som i sidste ende ødelægger både
forretningsmoral og færdselssikkerhed.
Lovforslaget kan dog ikke stå alene, og partierne vil
anmode justitsministeren om at sætte mere fremdrift i
initiativer til en bedre kørelæreruddannelse, som blev
anbefalet af Færdselssikkerhedskommissionen i dennes
handleplan fra 2007 under pkt. 4. Heri hedder det bl.a., at
»uddannelsen bør være på niveau med andre
læreruddannelser. Allerede godkendte kørelærere
bør opkvalificeres ved efteruddannelse, og der bør
være et egentligt tilsyn med kørelærerne og en
præcisering af betingelserne for fornyelse af
kørelærergodkendelsen.«
I svar til udvalget på spørgsmål 6 oplyses
det, at et »kørelærerudvalg« - formentlig
under Justitsministeriet (oplyses ikke i svaret) - helt tilbage i
år 2002 afgav en rapport, som efter drøftelser mellem
Justitsministeriet og Undervisningsministeriet blev fulgt op af
yderligere anbefalinger og et forslag, udarbejdet af Rigspolitiet
og Danmarks Erhvervspædagogiske Læreruddannelse i 2007,
men som desværre ikke har ført til noget endnu.
V, DF, LA og KF's medlemmer af udvalget mener, at det nu er
på høje tid, at der arbejdes kraftigt med hele dette
område inden for det næste år, således at
der kan fremsættes initiativer og lovforslag i
folketingsåret 2013-14, og også at der kan etableres et
bedre tilsyn med kørelærere, herunder at
dataoplysninger om disse er aktive, om deres forretningsadresser,
undervisningslokaliteter, idømte sanktioner m.v.,
således at tilsynet kan føres effektivt. Der henvises
til svar på spørgsmål 14-17, som afspejler et
manglende overblik over kørelærere i hele
landet.
Hele området trænger til en gennemgribende
opstramning, herunder et uddannelsesløft, bedre tilsyn,
bedre undervisnings- og testmetoder og en forbedret service til
kørelærerne, således at de kan koncentrere sig
om at yde den bedste undervisning frem for at skulle bruge
unødig tid på dokumentation og besværlig
bestilling af prøver.
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal (V,
DF, LA og KF):
1) Nr. 6
affattes således:
»6. I §
124 b indsættes efter »sygdom«: »,
eller at øvelseskørsel ikke har kunnet
gennemføres inden for de sidste to hverdage inden den
teoretiske eller praktiske prøve, og dette skyldes
vejrliget«.«
[Frist for betaling af nyt
køreprøvegebyr i forbindelse med aflysning
fastholdes]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget sikrer forslagsstillerne, at
fristen for, hvornår en ansøger som hovedregel senest
skal betale et nyt gebyr for berammelse af en ny
køreprøve, fortsat er kl. 12 3 hverdage før
prøven og ikke som foreslået af justitsministeren, 5
hverdage før prøven er planlagt til afvikling.
Jacob Bjerregaard (S) Julie
Skovsby (S) Mogens Jensen (S) Mette Reissmann (S) Ole
Hækkerup (S) Rasmus Prehn (S) Jeppe Mikkelsen (RV) Zenia
Stampe (RV) Camilla Hersom (RV) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF)
fmd. Anne Baastrup (SF) Pernille
Skipper (EL) Johanne Schmidt-Nielsen (EL) Frank Aaen (EL) Doris
Jakobsen (SIU) Kim Andersen (V) Preben Bang Henriksen (V) Inger
Støjberg (V) Karen Jespersen (V) Jan E. Jørgensen (V)
Karsten Lauritzen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Karsten Nonbo (V)
Peter Skaarup (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Pia Adelsteen (DF)
Kim Christiansen (DF) Simon Emil Ammitzbøll (LA) Tom Behnke
(KF) nfmd.
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 44 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 16 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 179
Bilagsnr. | Titel |
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra justitsministeren |
2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
4 | Henvendelse af 18/5-12 fra Dansk
Kørelærer-Union |
5 | 1. udkast til betænkning |
6 | 2. udkast til betænkning |
7 | 3. udkast til betænkning |
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende
L 179
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om, hvilken procedure der er for
genbrug af aflyste køreprøver i almindelighed, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
2 | Spm. , om det er korrekt forstået,
at en aflysning af en køreprøve efterfølgende
»er låst« i 24 timer fra aflysningen, og til den
kan genbookes, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
3 | Spm. , om det er korrekt, at der er
indført et »resursestyringssystem«,
således at kørelærerne først skal
indberette »forventet prøvetidspunkt« og senere
endelig bestilling af køreprøve, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
4 | Spm. om, hvilke forhold der er undtaget
fra kravet om 3-dagesfristen, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå |
5 | Spm. , om det er således, at der er
faste måneder om året, hvor der typisk er
spidsbelastning i forhold til teori- og køreprøver,
til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
6 | Spm. om, hvilken dialog der har
været mellem Justitsministeriet og Undervisningsministeriet
med det formål at forbedre kørelæreruddannelsen,
til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
7 | Spm. , om det er sådan, at der
stadig kan bestilles teori- og/eller køreprøver til
fiktive personer, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
8 | Spm. om eksempler på de typiske
sager, hvor frakendelse er kommet på tale, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
9 | Spm. om, hvilke typer sager, som
før den lovstramning, der ligger i L 179, der ikke gav
frakendelse, men som efter lovens ikrafttrædelse vil komme
til at gøre det, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
10 | Spm. om en redegørelse for, om det
ville være »en grov forseelse«, hvis man satte
eleverne til at selvstudere og ikke underviste personligt, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
11 | Spm. om en redegørelse for, om det
ville være »en grov forseelse« at udlåne
eller udleje et køreteknisk anlæg til en elev uden
anden instruktør end venner eller forældre, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
12 | Spm. , om der føres test og/eller
kontrol med, at eleven rent faktisk har modtaget et kursus i
førstehjælp, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå |
13 | Spm. om, i hvilket omfang der
udføres vejkontrol i forhold til kørelærere og
deres elever, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
14 | Spm. om, hvor mange uddannede
kørelærere der findes på landsplan, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
15 | Spm. om, hvor mange der de sidste 10
år, fordelt på årstal, er frakendt retten til at
være kørelærer, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
16 | Spm. om, hvor mange der de sidste 10
år, fordelt på årstal, er standset i trafikken og
sigtet for at »udøve uautoriseret
kørelærervirksomhed«, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
17 | Spm. om, hvor mange officielle
kørelærerforeninger der findes, til justitsministeren,
og ministerens svar herpå |
18 | Spm. om kommentar til henvendelse af
18/5-12 fra Dansk Kørelærer-Union, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
»Bilag 2
Nogle af udvalgets spørgsmål og
justitsministerens svar herpå
Spørgsmålene og justitsministerens svar er
optrykt efter ønske fra V, DF, LA og KF.
Spørgsmål 6:
Vil ministeren oplyse, hvilken dialog der har været
mellem Justitsministeriet og Undervisningsministeriet med det
formål at forbedre kørelæreruddannelsen,
herunder, hvor denne sag står nu og hvem der har
initiativpligten til næste skridt i sagen?
Svar:
Efter nærmere drøftelser mellem
Justitsministeriet og Undervisningsministeriet blev der i januar
2007 etableret et samarbejde mellem Danmarks
Erhvervspædagogiske Læreruddannelse (DEL) og
Rigspolitiet om at udvikle en ny kørelæreruddannelse
og efteruddannelse i overensstemmelse med de anbefalinger, som det
såkaldte »Kørelærerudvalg« afgav i
en rapport fra 2002.
I november 2007 afgav Rigspolitiet og DEL et forslag
hertil.
Undervisningsministeriet og Justitsministeriet har
efterfølgende drøftet forslaget, herunder navnlig
spørgsmålet om valg af uddannelsestype.
Undervisningsministeriet udarbejdede i efteråret 2008 en
redegørelse til Justitsministeriet om forskellige mulige
løsningsmodeller for etablering af en
kørelæreruddannelse i det offentlige
uddannelsessystem.
I foråret 2009 rettede Undervisningsministeriet
henvendelse til Justitsministeriet med en række nye
spørgsmål, der var opstået vedrørende
finansiering, kvalitetssikring og udbud af en ny
kørelæreruddannelse. Der blev i den forbindelse
også rejst spørgsmål om, hvorvidt et
kvalitetsløft af kørelæreruddannelsen i stedet
mest hensigtsmæssigt kan gennemføres ved at bibeholde
kørelæreruddannelsen i privat regi og skærpe
kravene til uddannelsens indhold.
Disse spørgsmål er endnu ikke endeligt afklaret.
Når Danmarks EU-formandskab er afsluttet, vil
Justitsministeriet genoptage overvejelserne om den fremtidige
kørelæreruddannelse.
Spørgsmål 14:
Vil ministeren oplyse, hvor mange uddannede
kørelærere der findes på landsplan, herunder
bedes det oplyses, hvor mange der er registrerede som aktive og
pensionerede/forhenværende?
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af
spørgsmålet indhentet en udtalelse fra Rigspolitiet,
som har oplyst følgende:
»En kørelærergodkendelse
påføres indehaverens kørekort og registreres i
Rigspolitiets Kørekortregister. Det er kun muligt mod en
betydelig betaling til CSC at få oplyst antallet af
kørekortindehavere, der på kørekortet har
påført en
kørelærergodkendelseskode.
I forbindelse med udarbejdelsen af
Kørelærerudvalgets rapport om kørelærere
i november 2002 blev det anslået, at der på
daværende tidspunkt var omkring 1.800
kørelærere.«
Spørgsmål 15:
Vil ministeren oplyse, hvor mange der de sidste 10 år,
fordelt på årstal, er frakendt retten til at være
kørelærer?
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af
spørgsmålet indhentet en udtalelse fra Rigsadvokaten,
som har oplyst følgende:
»Retten til at udøve virksomhed som
kørerlærer kan efter straffelovens § 79, stk. 1,
frakendes i forbindelse med en dom for et strafbart forhold,
som begrunder en nærliggende fare for misbrug af
adgangen til at udøve
kørelærervirksomhed.
Det beror på en konkret vurdering af sagens
omstændigheder, herunder grovheden og antallet af forhold
samt oplysninger om den domfældtes personlige forhold, om der
er grundlag for rettighedsfrakendelse, og for hvilket tidsrum der i
givet fald skal ske rettighedsfrakendelse.
Sager, hvor der bliver spørgsmål om at
nedlægge påstand om rettighedsfrakendelse, skal
forelægges for rigsadvokaturen, som siden 2000 har
ført en manuel oversigt over disse sager.
På baggrund af en manuel gennemgang af den
ovennævnte oversigt kan jeg oplyse, at rigsadvokaturen har
modtaget underretning om, at der i perioden 2000-2010 ved dom er
sket frakendelse af retten til at virke som kørelærer
over for 13 personer. Rigsadvokaturen har ikke modtaget
underretning om domme, hvor der er sket frakendelse af retten til
at virke som kørelærer i 2011 og 2012.
De ovennævnte rettighedsfrakendelser er på
årstal fordelt således:
2000: 1 person 2002: 1 person 2003: 1 person
2004: 1 person2005: 4 personer2006: 1 person
2007: 1 person2009: 2 personer2010: 1 person
Det bemærkes, at ovennævnte oplysninger beror
på en manuel gennemgang af de oplysninger, som
rigsadvokaturen har registreret i forbindelse med behandlingen af
frakendelsesspørgsmålet. Der kan således
være en vis usikkerhed forbundet med
oplysningerne.
Jeg kan i den forbindelse tilføje, at rigsadvokaturen
ikke i øvrigt er i besiddelse af statistiske
oplysninger, der kan belyse ovenstående.«
Justitsministeriet kan henholde sig til Rigsadvokatens
udtalelse.
Spørgsmål 16:
Vil ministeren oplyse, hvor mange der de sidste 10 år,
fordelt på årstal, er standset i trafikken og sigtet
for at »udøve uautoriseret
kørelærervirksomhed«, i sager hvor vedkommende
ikke bare har givet køretimer, men har fremstået som
"piratkørelærer"?
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af
spørgsmålet indhentet en udtalelse fra Rigspolitiet,
som har oplyst følgende:
»Rigspolitiet har til brug for besvarelsen af
spørgsmålet anmodet politikredsene om en
udtalelse.
Af tidsmæssige årsager har det imidlertid kun
været muligt at medtage udtalelser fra nogle
politikredse.
Politikredsene har generelt ikke kendskab til
piratkørelærervirksomhed, og flere kredse har oplyst,
at man ikke har mulighed for at udfinde oplysningerne i politiets
it-systemer. Københavns Politi har blandt andet oplyst, at
en præcis angivelse af antallet af sigtelser for at
udøve uautoriseret kørelærervirksomhed
forudsætter en manuel gennemgang af et større antal
sager, da der er tale om flere forskellige journalkoder, der hver
for sig dækker over flere forseelsestyper. Kredsen har
oplyst, at der har været rejst sigtelser for
overtrædelse af færdselslovens § 64 om
øvelseskørsel og straffelovens § 131 om
manglende offentlig bemyndigelse, ligesom der har været
tilfælde, hvor ikke godkendte kørelærere har
undervist på køreskoler.«
Spørgsmål 17:
Vil ministeren oplyse, hvor mange officielle
kørelærerforeninger der findes, og hvad hedder disse
foreninger, og hvad var deres medlemstal ved seneste
opgørelse?
Svar:
Justitsministeriet er ikke bekendt med det samlede antal af
eksisterende kørelærerforeninger eller disses
medlemstal.
Justitsministeriet kan dog oplyse, at der i publikationen
»Forbrugerredegørelse 2008« udgivet af
Forbrugerstyrelsen (i dag Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen)
på side 52 er oplyst følgende om
spørgsmålet:
»Mange køreskoler og kørelærere er
organiseret i en af de tre brancheorganisationer, der findes
på området. Dansk Kørelærer-Union er langt
den største med ca. 1.250 medlemmer, mens Danske
Kørelæreres Landsforbund og Dansk Køreskole
Forening har henholdsvis ca. 150 og 100 medlemmer.«
Dansk Kørelærer-Union og Danske
Kørelæreres Landsforbund har over for
Justitsministeriet telefonisk oplyst, at de i dag har henholdsvis
ca. 1.175 og 110 medlemmer. Det har ikke været muligt at
få bekræftet antallet af medlemmer af Dansk
Køreskole Forening.
«