Betænkning afgivet af Udvalget for
Udlændinge- og Integrationspolitik den 31. maj 2012
1. Ændringsforslag
Der er stillet 10 ændringsforslag til lovforslaget.
Justitsministeren har stillet ændringsforslag nr. 1-9. Dansk
Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 10.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 25. april 2012 og var til 1.
behandling den 3. maj 2012. Lovforslaget blev efter 1. behandling
henvist til behandling i Udvalget for Udlændinge- og
Integrationspolitik.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og justitsministeren sendte den
30. marts 2012 dette udkast til udvalget, jf. UUI alm. del - bilag
106. Den 26. april 2012 sendte justitsministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 12 spørgsmål til
justitsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (S, RV, SF,
EL og LA) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af justitsministeren
stillede ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod det af
DF stillede ændringsforslag.
Enhedslistens medlemmer af udvalget har gennem nogen tid set
frem til at få styrket retssikkerheden i
familiesammenføringssager og andre sager på
familieområdet, hvor afgørelsen er så uendelig
vigtig for det enkelte menneskes liv og fremtid. I den forbindelse
er det glædeligt, at Udlændingenævnets
ansvarsområde ikke i snæver forstand bliver
familiesammenføringssager - som oprindelig bebudet - men at
også en række andre sager på
udlændingeområdet er omfattet.
Et område, hvor der på grund af den meget
snævre og i praksis meget sjældent benyttede mulighed
for at give opholdstilladelse er et særligt behov for fokus
på retssikkerheden, er de humanitære
opholdstilladelser. Derfor er det beklageligt, at regeringen ikke
har foreslået en konstruktion, hvor det er muligt at
indbringe afslag på humanitært ophold for
Udlændingenævnet. Ikke mindre beklageligt er det, at
regeringen på EL's direkte spørgsmål under
udvalgsbehandlingen af lovforslaget ikke har leveret en mere
udførlig argumentation for ikke at tillade klageadgang over
afslag på humanitær opholdstilladelse, end at det er
»mest hensigtsmæssigt« (jf. L 178 - svar på
spørgsmål 6).
EL er kritisk over for sammensætningen af nævnet.
Det er et grundlæggende problem, at ministerielle
repræsentanter sidder i nævnet, eftersom man kan
frygte, at de føler en bevidst eller ubevidst loyalitet over
for den myndighed, der har truffet den afgørelse, der klages
over.
EL glæder sig over, at der er adgang til mundtlig
behandling, hvor klageren selv møder frem i nævnet og
redegør for sin sag. EL vil opmærksomt følge
nævnets sagsbehandling, herunder hvor stor en del af sagerne
der afgøres af det samlede nævn, og hvor stor en del
af sagerne der afgøres af formanden alene, samt andelen af
sager, hvor der gennemføres en mundtlig behandling i
nævnet.
Endelig indeholder lovforslaget en bestemmelse om, at
udlændinge igen får valgret til kommunale og regionale
valg efter 3 års ophold i Danmark. Det kan styrke
integrationen og fornemmelsen af at høre til her i landet,
og EL støtter helhjertet den del af forslaget.
Et mindretal i udvalget (V og KF)
indstiller lovforslaget til forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil
stemme for de af justitsministeren stillede ændringsforslag.
Mindretallet vil stemme imod det af DF stillede
ændringsforslag.
Venstres og Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget
mener, at oprettelsen af det nye udlændingenævn vil
betyde, at justitsministeren fralægger sig sit politiske
ansvar i beslutninger truffet inden for udlændinge- og
integrationsområdet. V og KF mener endvidere, at lovforslaget
undergraver den nuværende lovgivnings tilskyndelse til
integration og medborgerskab og understregningen af den enkelte
udlændings personlige ansvar for at blive integreret i
Danmark. Lovforslaget skader incitamentet for den enkelte
udlænding til at gøre en indsats for at blive
integreret og udvise medborgerskab.
Et andet mindretal i udvalget (DF)
indstiller lovforslaget til forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil
stemme for de stillede ændringsforslag.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget opfatter det
udlændingenævn, som regeringen foreslår at
oprette, som en måde, hvorpå man skubber det politiske
ansvar længere væk fra de ansvarlige ministre og
ministerier, hvilket DF ikke kan støtte.
En af lovforslagets intentioner er, at det skal være
nemmere for udlændinge, der kommer til Danmark, at stemme ved
lokale valg. DF har dog den opfattelse, at man som udgangspunkt
skal være dansk statsborger for at kunne stemme ved lokale
valg i Danmark. Vi har i Danmark en regel, der siger, at man for at
kunne stemme til folketingsvalg skal være dansk statsborger.
Denne regel burde ifølge DF også gøre sig
gældende i forhold til kommunalvalg og regionsvalg. DF mener,
det er rimeligt, at udlændinge skal gennemgå en
integrationsproces. De skal leve op til de krav, som Folketinget og
samfundet stiller, og når de lever op til de krav, er der
også nogle rettigheder og pligter, der følger med. En
af de rettigheder, der følger med, er, at man har mulighed
for at stemme ved demokratiske valg i Danmark.
DF mener, det er forkert, at man reducerer det at stemme til
valg til en form for integrationsredskab. Muligheden for at stemme
er noget, man først bør få mulighed for,
når man er nået helt til enden af
integrationsprocessen. Det er ifølge DF derfor helt oplagt
at koble stemmeret og valgbarhed sammen med dansk
statsborgerskab.
På den baggrund har DF stillet ændringsforslag om,
at man skal være dansk statsborger for at kunne stemme til
kommunale og regionale valg. Hvis ikke der er opbakning til det,
håber DF, at der er partier i Folketinget, der kan se det
fornuftige i, at Folketinget i stedet stiller krav om, at en
udlænding har bestået en danskprøve, inden
vedkommende får mulighed for at stemme til kommunale og
regionale valg. Med en bestået danskprøve i bagagen
må man jo forventes at have en vis forudsætning for at
kunne finde ud af, hvad det er, der foregår i det danske
demokrati, når man skal deltage i en valghandling.
DF kan med andre ord ikke støtte lovforslaget.
Såfremt muligheden opstår, vil DF arbejde for at
tilbagerulle denne regerings udlændinge- og
integrationspolitik.
4. Ændringsforslag og
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
1) I
indledningen ændres »§
20 i lov nr. 326 af 11. april 2012« til: »§ 1 i
lov nr. 418 af 12. maj 2012«.
[Konsekvensændring som
følge af lov nr. 418 af 12. maj 2012]
Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
2) Nr. 1
affattes således:
»1. I §
27 a indsættes efter
»Udlændingestyrelsens«: »,
Udlændingenævnets«, og efter
»Justitsministeriet« indsættes: »,
Udlændingenævnet«.«
[Konsekvensændring som
følge af lov nr. 418 af 12. maj 2012]
Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
3) Nr. 5
affattes således:
»5. I §
44 a, stk. 6, indsættes efter
»Udlændingestyrelsen«: »,
Udlændingenævnet«.«
[Konsekvensændring som
følge af lov nr. 418 af 12. maj 2012]
Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
4) Nr. 8
udgår, og i stedet indsættes:
»8. I §
46, stk. 4, ændres
»beskæftigelsesministeren« til:
»Udlændingenævnet«.
01. I
§ 46 a, stk. 1, indsættes
efter »§ 46 e«: », § 52 b, stk. 1 og
3«.
02. § 46
a, stk. 2, affattes således:
»Stk. 2. Styrelsen
for Fastholdelse og Rekrutterings afgørelser efter denne lov
kan ikke påklages til beskæftigelsesministeren. Bortset
fra de afgørelser, der er nævnt i § 9 h, stk. 4,
1. pkt., jf. stk. 1, nr. 1-9, 11-14 og 16, og § 33, kan
Styrelsen for Fastholdelse og Rekrutterings afgørelser
påklages til Udlændingenævnet, jf. § 52 b,
stk. 2 og 4.«
[Konsekvensændring som
følge af lov nr. 418 af 12. maj 2012]
Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
5) I
den under nr. 10 foreslåede § 52 b ændres i stk. 1, nr. 5, »§ 9, stk.
22« til: »§ 9, stk. 21«.
[Konsekvensændring som
følge af lov nr. 418 af 12. maj 2012]
Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
6) I
den under nr. 10 foreslåede § 52 b ændres i stk. 2, nr. 1, »§ 9 c, stk. 1, jf.
§ 46, stk. 2« til: »§§ 9 i-9
n«.
[Konsekvensændring som
følge af lov nr. 418 af 12. maj 2012]
Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
7) I
den under nr. 10 foreslåede § 52 b ændres i stk. 2, nr. 2, »§ 9 c, stk. 1, jf.
§ 46, stk. 3, 1. pkt.,« til: »§§ 9 i-9
n«.
[Konsekvensændring som
følge af lov nr. 418 af 12. maj 2012]
Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
8) I
den under nr. 10 foreslåede § 52 b ændres i stk. 2, nr. 3, »og § 9 c, stk. 5,
jf. § 46, stk. 2« til: »§ 9 i, stk. 2, §
9 j, stk. 2, § 9 k, stk. 2, § 9 l, stk. 2, § 9 m,
stk. 2, og § 9 n, stk. 2«.
[Konsekvensændring som
følge af lov nr. 418 af 12. maj 2012]
Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
9) I
den under nr. 10 foreslåede § 52 b ændres i stk. 4, »§ 9 c, stk. 1, jf. §
46, stk. 2,« til: »§§ 9 i-9 n«.
[Konsekvensændring som
følge af lov nr. 418 af 12. maj 2012]
Til § 2
Af et mindretal
(DF):
10) Nr.
1 og 2 udgår, og i stedet
indsættes:
»1. § 1, stk. 1, nr. 2 og 4, ophæves.
2. § 1,
stk. 1, nr. 3, der bliver nr. 2, affattes således:
»2) er nordisk statsborger.«
01. § 1,
stk. 2, ophæves.
02. § 1
a ophæves.«
03. § 3
a ophæves.«
04. § 7,
stk. 1, 2. pkt., og stk. 2,
ophæves.
05. § 8,
stk. 5, ophæves.«
06. I
§ 9, stk. 1 og 2, udgår »og oplysninger om
personer, der har valgret efter § 1, stk. 2«.
07. § 24,
stk. 1, 2. pkt., ophæves.
08. § 25,
stk. 2, 2. pkt., ophæves.«
[Indskrænkning af
personkredsen, der kan opnå valgret og valgbarhed til
kommunale og regionale valg, og konsekvensrettelser]
Bemærkninger
Til nr. 1-9
Der er tale om konsekvensændringer som følge af
vedtagelsen af lovforslag nr. L 104 af 2. marts 2012, lov om
ændring af forskellige andre. (Ny balance i reglerne om
ægtefællesammenføring, gebyr, fravigelse af
persondatalovens § 7, stk. 8, i visse sager i forbindelse med
overgang til elektronisk sagsbehandling,
repræsentationsaftaler i medfør af visumkodeksen
m.v.). Lovforslaget blev vedtaget den 8. maj 2012 som lov nr. 418
af 12. maj 2012.
Til nr. 10
Ændringsforslaget indebærer, at alene personer med
dansk indfødsret og nordiske statsborgere fremover kan
opnå valgret og valgbarhed til kommunale og regionale valg.
Derudover indebærer ændringsforslaget en række
konsekvensrettelser af dette.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
Trine Bramsen (S) fmd. Jacob Bjerregaard (S) Karen J.
Klint (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Maja Panduro (S) Ole
Hækkerup (S) Sophie Hæstorp Andersen (S) Zenia Stampe
(RV) Liv Holm Andersen (RV) Hans Vestager (RV) Karina Lorentzen
Dehnhardt (SF) Anne Baastrup (SF) Johanne Schmidt-Nielsen (EL)
Pernille Skipper (EL) Jørgen Arbo-Bæhr (EL) Gitte
Lillelund Bech (V) Peter Christensen (V) Karen Ellemann (V) Michael
Aastrup Jensen (V) Peter Juel Jensen (V) Karen Jespersen (V)
Karsten Lauritzen (V) Inger Støjberg (V) Martin Henriksen
(DF) Peter Skaarup (DF) nfmd.
Christian Langballe (DF) Marie Krarup (DF) Joachim B. Olsen (LA)
Mike Legarth (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 44 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 16 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 178
Bilagsnr. | Titel |
1 | Høringsnotat og høringssvar,
fra justitsministeren |
2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
3 | Høringssvar fra præsidenten
for Københavns Byret af 27. april 2012, fra
justitsministeren |
4 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
5 | Ændringsforslag, fra
justitsministeren |
6 | Udkast til betænkning |
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende
L 178
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om, hvilke modeller for
sammensætning af Udlændingenævnet der har
været overvejet, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
2 | Spm. , om Udlændingenævnet kan
sammensættes uden deltagelse af Justitsministeriet og
Beskæftigelsesministeriet, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
3 | Spm. , om advokaten vil få lejlighed
til at deltage i en eventuel mundtlig behandling i
Udlændingenævnet, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå |
4 | Spm. , om en klager kan tage en bisidder
med til en mundtlig klagebehandling i Udlændingenævnet,
til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
5 | Spm. , om det kommende
Udlændingenævns sager betragtes som omfattet af
ombudsmandens kompetence, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå |
6 | Spm. om, at klager over afgørelser
om humanitær opholdstilladelse efter udlændingelovens
§ 9 b, stk. 1, ikke er omfattet af
Udlændinge-nævnets kompetence, til justitsministeren,
og ministerens svar herpå |
7 | Spm. om forbedrede klagemuligheder i sager
om humanitær opholdstilladelse efter udlændingelovens
§ 9 b, stk. 1, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
8 | Spm. om, at afgørelser om alder i
forbindelse med en asylsag skal kunne indbringes for
udlændingenævnet, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå |
9 | Spm. om, at flygtninge og personer med
beskyttelsesstatus får beskikket en advokat, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
10 | Spm. om, hvilke muligheder nævnets
medlemmer har for at kontrollere, om formandens beslutning
følger de vedtagne retningslinjer, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
11 | Spm. om, hvor stor en andel af
Udlændingenævnets sager der vil blive gjort til
genstand for mundtlig behandling, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
12 | Spm. om, hvordan udgifterne forbundet med
lovforslaget finansieres, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå |
| |