Fremsat den 25. april 2012 af ministeren
for sundhed og forebyggelse (Astrid Krag)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om videnskabsetisk
behandling af sundhedsvidenskabelige forskningsprojekter1)
§ 1
I lov nr. 593 af 14. juni 2011 om videnskabsetisk
behandling af sundhedsvidenskabelige forskningsprojekter foretages
følgende ændringer:
1. § 3, stk. 4, affattes
således:
»Stk. 4.
Samtykke til deltagelse i et sundhedsvidenskabeligt
forskningsprojekt kan på ethvert tidspunkt tilbagekaldes,
uden at det er til skade for forsøgspersonen. En
tilbagekaldelse berører ikke adgangen til at behandle
personoplysninger, der allerede er indgået i
forskningsprojektet, om den pågældende
forsøgsperson.«
2.
Efter § 26 indsættes i kapitel
5:
»Behandling af
personoplysninger
§ 26
a. En videnskabsetisk komité må kun behandle
personoplysninger, som er en del af et sundhedsvidenskabeligt
forskningsprojekt, om forsøgspersoner, når
behandlingen sker som led i varetagelsen af komiteens tilsyns- og
kontrolopgaver efter loven.
Stk. 2. Den, som
virker eller har virket i en videnskabsetisk komité, i et
sekretariat for en videnskabsetisk komité, eller som i
øvrigt er eller har været beskæftiget med
opgaver for komitésystemet, har tavshedspligt om
personoplysninger om forsøgspersoner, som den
pågældende i den forbindelse har fået kendskab
til.«
3. I
§ 29 indsættes efter
stk. 1 som nyt stykke:
»Stk. 2. Den
tilsynsførende komités behandling af
personoplysninger som led i tilsynet efter stk. 1 kan kun ske,
hvor det er nødvendigt for at tilgodese hensynet til
forsøgspersoners rettigheder, sikkerhed og velbefindende, og
hvor dette hensyn ikke kan tilgodeses ved anvendelse af oplysninger
i anonymiseret form. Ministeren for sundhed og forebyggelse kan
fastsætte nærmere regler herom.«
Stk. 2 og 3 bliver herefter til
stk. 3 og 4.
4. § 30, stk. 1, 3. pkt.
ophæves.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2012.
Stk. 2. Loven
finder ikke anvendelse for samtykke til deltagelse i
sundhedsvidenskabelige forskningsprojekter, der afgives før
lovens ikrafttræden. For et sådan samtykke finder de
hidtil gældende regler anvendelse.
§ 3
Stk. 1. Loven
gælder ikke for Færøerne og Grønland, jf.
dog stk. 2.
Stk. 2. Loven kan
ved kongelig anordning sættes helt eller delvis i kraft for
Færøerne med de ændringer, som de
færøske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
| | | | Almindelige
bemærkninger | | | | | Indholdsfortegnelse | | | | | 1. | Indledning | 2. | Redegørelse for hovedpunkterne i
ændringsforslaget | | 2.1. | Retsvirkninger ved tilbagekaldelse af
samtykke til deltagelse i sundhedsvidenskabelige
forskningsprojekter | | | 2.1.1. | Gældende ret | | | 2.1.2. | Overvejelser og forslag | | 2.2. | De videnskabsetiske komiteers behandling af
personoplysninger ved bl.a. indhentning af personoplysninger som
led i tilsyn m.v. | | | 2.2.1. | Gældende ret | | | 2.2.2. | Overvejelser og forslag | 3. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. | Miljømæssige
konsekvenser | 7. | Forholdet til EU-retten | 8. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 9. | Sammenfattende skema | | | | |
|
1. Indledning
Med henblik på at sikre hensynet til
forsøgspersoners og fremtidige patienters sikkerhed samt
fastholdelse af tilliden til dansk sundhedsforskning og muligheder
for at gennemføre internationale sundhedsvidenskabelige
forsøg i Danmark foreslås det at retsvirkningerne af,
at et samtykke til at deltage som forsøgsperson i et
sundhedsvidenskabeligt forskningsprojekt tilbagekaldes,
præciseres i forhold til beskrivelsen i bemærkningerne
til § 3, stk. 4, i lov nr. 593 af 14. juni 2011 om
videnskabsetisk behandling af sundhedsvidenskabelige
forskningsprojekter.
På baggrund af persondataretlige
overvejelser og med henblik på at sikre den fortsatte
mulighed for at foretage sundhedsvidenskabelig forskning inden for
rammerne af persondatalovens § 10 samt dermed at
opretholde den beskyttelse af oplysninger om
forsøgspersoner, der følger af persondatalovens
§ 10, foreslås det at formålsbestemme og
begrænse de videnskabsetiske komiteers behandling af
personoplysninger og at indføre en særlig
tavshedspligt i komitésystemet for sådanne
oplysninger.
2. Redegørelse for hovedpunkterne i
ændringsforslaget
2.1. Retsvirkninger ved
tilbagekaldelse af samtykke til deltagelse i sundhedsvidenskabelige
forskningsprojekter
2.1.1. Gældende ret
Det følger af lovens § 3,
stk. 4, at et samtykke til en forsøgspersons deltagelse
i et sundhedsvidenskabeligt forskningsprojekt på ethvert
tidspunkt kan tilbagekaldes, uden at det er til skade for
forsøgspersonen.
Rækkevidden af forsøgspersonens
tilbagekaldelse af samtykke er beskrevet som nedenfor i de
almindelige bemærkninger til § 3, stk. 4, jf.
Folketingstidende A, 2010-11, 2. samling, L 169 som fremsat, side
25 f:
»Det
lovfæstes i stk. 4, at et afgivet samtykke på
ethvert tidspunkt kan tilbagekaldes, uden at det er til skade for
forsøgspersonen. Forslaget er i overensstemmelse med den
hidtil gældende praksis og fremsættes for at
præcisere princippet om frivillighed. Adgangen til at tilbagekalde et afgivet
samtykke gælder både samtykke afgivet af
forsøgspersonen selv og stedfortrædende
samtykke. Således
kan forsøgspersonen udtræde af forskningsprojektet,
uden at dette påvirker retten til nuværende eller
fremtidig behandling eller andre rettigheder, som
forsøgspersonen måtte have. Informationen, som skal ligge til grund
for samtykket til deltagelse, jf. bemærkningerne til
§ 5, skal indeholde oplysning om denne
fortrydelsesret. Bestemmelsen implementerer direktivets
artikel 4 a og 5 a.
Validiteten af
forskningsprojekters resultater afhænger i høj grad af
de data, som indsamles til projektet fra
forsøgspersonerne. Når samtykket tilbagekaldes,
bortfalder forudsætningen for deltagelse i forsøget
såvel som anvendelse af forsøgsdata om den
pågældende forsøgsperson. Det er endvidere i overensstemmelse med
lovens grundlæggende princip om, at hensynet til
forsøgspersoners rettigheder går forud for
videnskabelige og samfundsmæssige interesser i, at der med
forskningsprojektet tilvejebringes nyttig viden, at
forsøgsdata vedrørende den pågældende
forsøgsperson må udgå af forskningsprojektet,
hvis et samtykke tilbagekaldes af enten forsøgspersonen selv
eller en, der er berettiget hertil på forsøgspersonens
vegne. I forbindelse
med indhentelse af efterfølgende samtykke i forbindelse med
en forsøgspersons deltagelse i akutforskning fører
tilsvarende betragtninger til, at et afslag på
efterfølgende samtykke, jf. forslagets § 11,
stk. 2 og § 12, stk. 2, ligeledes må
indebære, at forsøgsdata vedrørende den
pågældende forsøgsperson må udgå af
forskningsprojektet.«
Ministeriet er efterfølgende blevet bekendt
med, at den i bemærkningerne beskrevne praksis ikke har
været entydig. Indtil lovens ikrafttræden pr. 1. januar
2012 var udgangspunktet for praksis i komitésystemet
nærmere, at en forsøgspersons tilbagekaldelse af et
samtykke ikke indebar, at der ikke kunne ske behandling af
oplysninger, som er fremkommet ved forsøget eller i
øvrigt er indgået i eller udledes af
forskningsprojektet. Denne praksis svarer til persondatalovens
§ 38, hvorefter den registrerede kan tilbagekalde sit
samtykke. Virkningen af, at et samtykke tilbagekaldes, vil som
udgangspunkt være, at den behandling af oplysninger, som den
registrerede tidligere har meddelt sit samtykke til, normalt ikke
må finde sted fremover, men at tilbagekaldelsen som
udgangspunkt ikke har konsekvenser i forhold til oplysninger, som
allerede er indgået i forskningsprojektet, herunder
forskningsmæssig viderebehandling af oplysninger, der
allerede er behandlet i forskningsprojektet.
Det ovenfor citerede afsnit i bemærkningerne
har skabt væsentlige uklarhed om retsvirkningerne af en
forsøgspersons tilbagekaldelse af samtykke, jf.
nedenfor.
2.1.2. Overvejelser og forslag
Det videnskabsetiske komitésystem har
overordnet til formål at sikre, at sundhedsvidenskabelige
forskningsprojekter gennemføres videnskabsetisk forsvarligt.
Hensynet til forsøgspersonernes rettigheder, sikkerhed og
velbefindende går forud for videnskabelige og
samfundsmæssige interesser i at skabe mulighed for udvikling
af ny værdifuld viden. I den sammenhæng frembyder
tilbagekaldelse af et samtykke til deltagelse i
sundhedsvidenskabeligt forskningsprojekt en særlig
problemstilling, når dette som udgangspunkt indebærer,
at forskningsprojektets oplysninger om forsøgspersonen
samtidig skal udgå.
De almindelige bemærkninger til den
gældende lovs § 3, stk. 4, og overvejelser om
at udmønte disse bemærkninger ved
bekendtgørelse, jf. lovens § 7, har givet
anledning bemærkninger fra flere sider, herunder de regionale
videnskabsetiske komiteer, universiteter,
lægemiddelindustrien m.v. Det er i den forbindelse
anført, at den beskrivelse af retsvirkninger af
tilbagekaldelse af et samtykke til deltagelse i et
sundhedsvidenskabeligt forskningsprojekt, der fremgår af
lovbemærkningerne, kan indebære væsentlige
sikkerhedsmæssige risici for de tilbageværende
forsøgspersoner og fremtidige patienter, ligesom
retsvirkningerne også kan påvirke tilliden til den
danske sundhedsforskning negativt samt svække mulighederne
for at gennemføre bl.a. kommercielle sundhedsvidenskabelige
forskningsprojekter i Danmark.
Sundhedsstyrelsen har i den forbindelse oplyst, at
nogle forsøgspersoner vælger at udgå af
forsøg på grund af bivirkninger ved
forsøgsmedicin. Hvis oplysninger om forsøgspersoner,
som har tilbagekaldt deres samtykke, skal udgå af
forskningsprojektet, kan det medføre en skævvridning
af det samlede forsøgsresultat. Der er således en
risiko for, at helt essentielle oplysninger om effekter af f.eks.
lægemidler, herunder alvorlige bivirkninger, ikke
registreres. I givet fald er der risiko for, at vigtig
sikkerhedsinformation ikke kommer frem til de tilsynsførende
myndigheder, som dermed får et forringet grundlag for at
følge op på og om fornødent standse et
forskningsprojekt. Det kan ikke alene påvirke den
fremadrettede patientsikkerhed, men også troværdigheden
af forskningsresultaterne fra dansk sundhedsforskning. Ved
godkendelsen af forskningsprojektet tages der endvidere stilling
til antallet af forsøgspersoner i forskningsprojektet. For
at opfylde disse kriterier må nye forsøgspersoner
tilgå i tilfælde af, at andre udtræder, og
patientsikkerheds- og videnskabsetiske betragtninger bliver
således relevante i forhold til en udvidet kreds af
forsøgspersoner.
Foruden det afgørende hensyn til
forsøgspersonernes og de fremtidige patienters sikkerhed
kommer, at en praksis om, at oplysninger om en forsøgsperson
som udgangspunkt skal udgå, hvis forsøgspersonen
tilbagekalder sit samtykke til at deltage i forskningsprojektet,
må forventes at påvirke tilliden til resultaterne af
dansk sundhedsvidenskabelig forskning. De i forarbejderne beskrevne
retsvirkninger, jf. afsnit 2.1.1. om gældende ret, kan
således i værste fald få den betydning, at
forskningsdata fra Danmark ikke kan accepteres i forbindelse med
godkendelsen af f.eks. et nyt lægemiddel. Både
Sundhedsstyrelsen og Lægemiddelindustriforeningen vurderer,
at de retsvirkninger af et tilbagekaldt samtykke, der må
udledes af bemærkningerne til den gældende lov, i
praksis kan have væsentlige konsekvenser for mulighederne for
at gennemføre sundhedsvidenskabelige forskningsprojekter i
Danmark, og vanskeliggøre mulighederne for at
tiltrække bl.a. kommercielle sundhedsvidenskabelige
forskningsprojekter til Danmark. Det europæiske
lægemiddelagentur (EMA), den amerikanske fødevare- og
lægemiddelstyrelse (FDA) samt en række europæiske
nationale lægemiddelmyndigheder har desuden tilkendegivet
vigtigheden af, at allerede indsamlede data fra forskningsprojekter
anvendes og analyseres, uanset om forsøgspersonen har
tilbagekaldt sit samtykke.
Det vurderes samlet set, at en dansk
særpraksis med hensyn til adgangen til anvendelse af
forskningsdata om forsøgspersoner, der tilbagekalder
samtykke, vil svække troværdigheden af dansk
sundhedsvidenskabelig forskning og muligheden for dansk deltagelse
i f.eks. internationale forskningsprojekter.
Det bemærkes, at det ikke har været
muligt at fastslå det generelle omfang af antallet af
forsøgspersoner, der tilbagekalder et samtykke. For nogle
sygdoms- eller sundhedsvidenskabelige forskningsområder kan
det være en mindre del af forsøgspersoner, mens det
for andre sygdomsområder kan dreje sig om en større
andel, som tilbagekalder et samtykke.
Med den foreslåede bestemmelse sikres det,
at et samtykke til en forsøgspersons deltagelse i
sundhedsvidenskabelige forskningsprojekter på ethvert
tidspunkt kan tilbagekaldes, uden at det er til skade for
forsøgspersonen. Ved en tilbagekaldelse udgår
forsøgspersonen fremadrettet af forskningsprojektet,
således at forsøgspersonen ikke længere
følges som en del af forskningsprojektet.
Samtidig er det regeringens opfattelse, at
afvejningen af hensynet til forsøgspersoners rettigheder,
hensynet til sikkerheden og hensynet til at frembringe nyttig viden
bør balanceres nøje. I spørgsmålet om,
hvorvidt en tilbagekaldelse skal have tilbagevirkende kraft,
vurderes det samlet set afgørende at tilgodese sikkerheden
for forsøgspersonerne og eventuelle fremtidige patienter.
Hertil kommer også overvejelser om at fastholde tilliden til
dansk sundhedsforskning samt muligheder for at fastholde
sundhedsvidenskabelig forskning i Danmark. Det er på den
baggrund regeringens opfattelse, at en tilbagekaldelse af et
samtykke ikke skal indebære, at der ikke kan ske behandling
af oplysninger om forsøgspersonen, som er fremkommet ved
forsøget. Tilbagekaldelsen skal som udgangspunkt alene have
virkning fremadrettet. Oplysninger om forsøgspersonen, der
allerede indgår i forskningsprojektet, vil herefter som
udgangspunkt forblive en del af forskningsprojektet, herunder med
mulighed for forskningsmæssig viderebehandling af
oplysningerne.
Hensynet til forsøgspersonernes rettigheder
forudsættes tilgodeset ved den information af
forsøgspersonen, som ifølge loven skal ske ved
afgivelsen af samtykket til deltagelse, idet fyldestgørende
information skal indeholde oplysning om muligheden for
udtræden ved tilbagekaldelse af samtykket og herunder
retsvirkningerne af tilbagekaldelsen. Jf. nedenfor har
forsøgspersoner i medfør af persondatalovens
§ 35 mulighed for konkret at gøre indsigelse mod
behandling af oplysninger. En stillingtagen til det
persondataretlige grundlag for den behandling af personoplysninger
om forsøgspersonerne, der finder sted i forskningsprojektet,
henhører under Datatilsynet. Det lægges til grund, at
behandlingen af personoplysninger som led i godkendte
sundhedsvidenskabelige forskningsprojekter vil kunne finde sted
efter persondatalovens § 10, jf. afsnit 2.2, og
drøftelserne med Datatilsynet i den forbindelse.
Om forholdet til persondataloven skal det i
øvrigt bemærkes, at den registrerede (her
forsøgspersonen) i medfør af persondatalovens
§ 38 kan tilbagekalde sit samtykke. Virkningen af en
tilbagekaldelse er ifølge bemærkningerne til denne
bestemmelse, at behandling af oplysninger normalt ikke må
finde sted fremover. Adgangen til at tilbagekalde et samtykke efter
persondatalovens § 38 finder ikke anvendelse for
behandling af personoplysninger, herunder helbredsoplysninger, til
brug for videnskabelige undersøgelser (forskning), hvor det
persondataretlige grundlag for behandlingen af personoplysninger er
persondatalovens § 10. I disse tilfælde kan
registrerede (her forsøgspersoner) ikke forhindre en
behandling af oplysninger ved at tilbagekalde samtykket.
Det skal desuden fremhæves, at den
registrerede til enhver tid over for den dataansvarlige kan
gøre indsigelse mod, at oplysninger om vedkommende
gøres til genstand for behandling, jf. § 35,
stk. 1, i persondataloven. Det følger af
§ 35, stk. 2, at såfremt denne indsigelse er
berettiget, må behandlingen ikke længere omfatte de
pågældende oplysninger. Det fremgår af
bemærkningerne til persondatalovens § 35, at det
forudsættes, at indsigelsen ikke skal tages til følge
i tilfælde, hvor behandlingen af oplysninger om den
registrerede sker med henblik på videnskabelige eller
statistiske undersøgelser. Bestemmelsen udelukker imidlertid
ikke, at en indsigelse tages til følge også i disse
tilfælde. En sådan indsigelse vil efter
omstændighederne kunne udgøre en berettiget indsigelse
efter persondatalovens regler. Er det tilfældet, må
behandlingen ikke længere finde sted. Persondatalovens
§ 35 kræver imidlertid, at der i almindelighed
foretages en konkret vurdering i den enkelte situation.
Bestemmelsen henhører under Datatilsynet.
Herudover tilsigtes ikke ændringer i
adgangen til at tilbagekalde et samtykke. Samtykket kan
således tilbagekaldes af forsøgspersonen selv
henholdsvis den, der er berettiget til at afgive et
stedfortrædende samtykke, og en tilbagekaldelse
påvirker ikke retten til nuværende eller fremtidig
behandling eller andre rettigheder, som forsøgspersonen
måtte have. Informationen, som skal ligge til grund for
samtykket til deltagelse i forskningsprojektet skal fortsat
indeholde oplysning om retten til tilbagekaldelse og retsvirkningen
heraf, jf. lovens § 5. Bestemmelsen implementerer artikel
4 a og 5 a i Europa Parlamentets og Rådets direktiv
2001/20/EF af 4. april 2001 om indbyrdes tilnærmelse af
medlemsstaternes love og administrative bestemmelser om god klinisk
praksis ved gennemførelsen af kliniske forsøg med
lægemidler til human brug.
2.2. De videnskabsetiske
komiteers behandling af personoplysninger ved bl.a. indhentning af
personoplysninger som led i tilsyn m.v.
2.2.1. Gældende ret
Lov om videnskabsetisk behandling af
sundhedsvidenskabelige forskningsprojekter regulerer ikke
indgående komitésystemets behandling af de
personoplysninger, som komiteerne - og sekretariaterne på
komiteernes vegne - kommer i besiddelse af ved
opgaveløsningen efter loven. Komiteerne modtager f.eks.
underretning om bivirkninger og hændelser efter lovens
§ 30 og fører tilsyn og kontrol efter lovens
§§ 28 og 29. Som for andre forvaltningsmyndigheder
er behandlingen af personoplysninger underlagt almindelige
forvaltningsretlige principper om saglig sagsbehandling. Loven
indeholder heller ikke særlige regler om tavshedspligt. Som
for andre forvaltningsmyndigheder finder forvaltningsrettens
almindelige regler om tavshedspligt anvendelse.
Med § 29 i lov om videnskabsetisk
behandling af sundhedsvidenskabelige forskningsprojekter blev der i
loven fastsat bestemmelser om adgang til oplysninger i forbindelse
med komiteernes tilsyn og kontrol med sundhedsvidenskabelige
forskningsprojekter, herunder adgang til personoplysninger i form
af oplysninger om forsøgspersoners helbredsforhold,
øvrige rent private forhold og andre fortrolige oplysninger.
Oplysningerne kan gives til tilsynet uden samtykke fra
forsøgspersonerne. Det gælder også f.eks.
oplysninger fra patientjournaler, forsøgsdata og
registreringer af bivirkninger og hændelser.
Bestemmelsen blev indført på baggrund
af, at sundhedslovens bestemmelser om videregivelse af f.eks.
helbredsoplysninger til anden brug end patientbehandling
indebærer visse begrænsninger for komiteernes adgang
til oplysninger som led i tilsyn og kontrol, som ikke er foreneligt
med det beskyttelseshensyn, der ligger til grund for tilsynet. Med
§ 29 blev de tilsynsførende komiteers adgang til
oplysninger som led i tilsyn og kontrol bragt uden for
sundhedslovens videregivelsesregler.
Lovens § 29 betinger adgangen til
oplysninger af, at oplysningerne er relevante og nødvendige
for gennemførelsen af tilsynet. Herudover er det ikke
reguleret, hvornår komiteerne som led i tilsyn og kontrol med
sundhedsvidenskabelige forskningsprojekter omfattet af loven kan
indhente og behandle personoplysninger, herunder
helbredsoplysninger om forsøgspersoner.
Herudover indeholder lovens § 30 adgang
til, at komiteerne som led i tilsynet med sundhedsvidenskabelige
forskningsprojekter kan afkræve den forsøgsansvarlige
oplysninger, der er relevante for udførelsen af tilsynet,
når komiteen har modtaget underretning om alvorlige
hændelser i et forskningsprojekt.
2.2.2. Overvejelser og forslag
Forslagets § 1 nr. 2-4 fremsættes
på baggrund af drøftelser med Datatilsynet og
tilsigter at løse en problemstilling omkring hjemlen til
behandling af personoplysninger som en del af
sundhedsvidenskabelige forskningsprojekter. Med forslaget styrkes
beskyttelsen af personoplysninger om forsøgspersoner.
Samtidig sikres hensynet til et smidigt persondataretligt grundlag
for sundhedsvidenskabelige forskningsprojekter i Danmark
Det følger af persondatalovens
§ 10, stk. 1, at oplysninger som nævnt i
persondatalovens § 7, stk. 1, eller § 8,
herunder oplysninger om helbredsforhold, må behandles uden
samtykke fra den registrerede, hvis behandlingen alene sker med
henblik på at udføre statistiske eller videnskabelige
undersøgelser af samfundsmæssig betydning, og hvis
behandlingen er nødvendig for udførelsen af
undersøgelserne. Når komiteerne som led i tilsyn og
kontrol, herunder ved indberetning af bivirkninger og
hændelser, behandler oplysninger om forsøgspersoner
fra de sundhedsvidenskabelige forskningsprojekter, sker dette i
andet øjemed end at udføre statistiske og
videnskabelige undersøgelser.
Det medfører, at behandlingen af
personoplysninger om forsøgspersoner i de
sundhedsvidenskabelige forskningsprojekter som udgangspunkt heller
ikke kan finde sted med hjemmel i persondatalovens § 10 -
og dermed at den særlige beskyttelse, som persondatalovens
§ 10 giver forsøgspersoner mod videregivelse af
disse oplysninger til andet end forskning, ikke længere
gælder. Endvidere kan oplysninger, der reelt er indsamlet og
behandlet efter persondatalovens § 10, f. eks.
oplysninger i almindelige registerforskningsprojekter og de store
landsdækkende statistikregistre som f.eks. Cancerregistret, i
medfør af persondatalovens § 10, stk. 2 ikke
indgå i sundhedsvidenskabelige forskningsprojekter.
For at løse denne problemstilling og sikre,
at behandlingen af personoplysninger i sundhedsvidenskabelige
forskningsprojekter kan finde sted efter persondatalovens
§ 10, foreslås det at formålsbestemme og
begrænse de videnskabsetiske komiteers behandling af
personoplysninger samt at indføre en særlig
tavshedspligt for disse personoplysninger.
Med forslaget indføres således en
nærmere regulering af komitésystemets behandling af de
personoplysninger, som komiteerne - og sekretariaterne på
komiteernes vegne - kommer i besiddelse af ved
opgaveløsningen efter loven, således at der skabes en
større beskyttelse af personoplysninger om
forsøgspersoner, som deltager i sundhedsvidenskabelige
forsøg. Det kan eksempelvis dreje sig om, når
komiteerne modtager underretning om bivirkninger og hændelser
efter lovens § 30 og udøver tilsyn efter lovens
§§ 28 og 29. Bestemmelsen indebærer, at
komiteernes behandling af personoplysninger, som er en del af et
sundhedsvidenskabeligt forskningsprojekt, om
forsøgspersoner, til andre formål end tilsyn og
kontrol efter lovens §§ 28-30, herunder evt.
opfølgning på underretning om bivirkninger og
hændelser, ikke må finde sted. Herved
formålsbestemmes behandlingen af personoplysninger.
Bestemmelsen regulerer derimod ikke de videnskabsetiske komiteers
behandling af personoplysninger om forsøgspersonen, som en
komité modtager f.eks. fra forsøgspersonen selv,
eller personoplysninger om andre end forsøgspersoner, f.eks.
den forsøgsansvarlige.
I forlængelse heraf indføres en
særlig tavshedspligt til beskyttelse af personoplysninger,
der behandles i de videnskabsetiske komiteer og sekretariaterne.
Herved beskyttes oplysningerne mod videregivelse, herunder
også videregivelse af oplysninger efter offentlighedsloven,
jf. offentlighedslovens § 14 om særlige
bestemmelser om tavshedspligt.
Det foreslås endvidere at præcisere,
hvornår tilsynet kan indhente og behandle personoplysninger.
Formålet er at sikre proportionalitet i tilsynets adgang til
personoplysninger fra sundhedsvidenskabelige forskningsprojekter.
Kan den tilsynsførende komité tilgodese hensynet til
forsøgspersonernes rettigheder, sikkerhed og velbefindende
på forsvarlig vis uden at indhente og behandle
personoplysninger, eller ved oplysninger i anonymiseret form,
findes det bedst stemmende med beskyttelseshensynene bag
persondataloven, at personoplysninger i disse tilfælde ikke
indhentes og behandles af den tilsynsførende komité.
Hvor den tilsynsførende komité finder behov for at
indhente og behandle personoplysninger for at tilgodese hensynet
til forsøgspersonernes rettigheder, sikkerhed og
velbefindende, afskærer forslaget ikke tilsynets adgang til
at indhente og behandle personoplysninger. I bemærkningerne
til den gældende lov er det forudsat, at
komitésystemet fører et effektivt tilsyn af
høj kvalitet. Nærværende forslag ændrer
ikke herpå.
Datatilsynet vurderer, at de foreslåede
ændringer medfører, at behandlingen af
personoplysninger i de sundhedsvidenskabelige forskningsprojekter
omfattet af loven fremover vil kunne ske inden for rammerne af
persondatalovens § 10.
Henset til, at den tilsynsførende
komités adgang til oplysninger med henblik på
udøvelsen af tilsyn - også som opfølgning
på en indberetning af alvorlige hændelser - er
reguleret i den gældende lovs § 29, findes
§ 30, stk. 1, 3. pkt. overflødig. Derfor
foreslås det at ophæve § 30, stk. 1, 3.
pkt.
3. Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget vurderes ikke at indebære
konsekvenser for det offentlige.
4. Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget vurderes ikke at indebære
konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at indebære
administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lov nr. 593 af 14. juni 2011 om videnskabsetisk
behandling af sundhedsvidenskabelige forskningsprojekter indeholder
bestemmelser, der gennemfører dele af Europa Parlamentets og
Rådets direktiv 2001/20/EF af 4. april 2001 om indbyrdes
tilnærmelse af medlemsstaternes love og administrative
bestemmelser om anvendelse af god klinisk praksis ved
gennemførelse af kliniske forsøg med lægemidler
til human brug, EF-Tidende 2001, nr. L 121, s. 34-44, og dele af
Europa Parlamentets og Rådets direktiv 2005/28/EF af 8. april
2005, EU-Tidende, nr. L 91, s. 13-19. Ændringsforslaget
implementerer ikke nye EU-retlige regler.
8. Hørte myndigheder og
organisationer
Ministeriet for Forskning, Innovation og
Videregående Uddannelser, Sundhedsstyrelsen, Statens
Seruminstitut, Forsknings- og Innovationsstyrelsen (FI),
Datatilsynet, Patientombuddet, Kennedy Centret, Region Nordjylland,
Region Midtjylland, Region Syddanmark, Region Sjælland,
Region Hovedstaden, Danske Regioner, Den Nationale Videnskabsetiske
Komité, Den Videnskabsetiske Komité for
Færøerne, Aalborg Universitet, Aarhus Universitet,
Danmarks Tekniske Universitet, IT-Universitetet i København,
Københavns Universitet, Roskilde Universitet, Syddansk
Universitet, Statens Institut for Folkesundhed, Center for Bioetik
og Nanoetik, Center for Etik og Ret, AKF - Anvendt Kommunal
Forskning, DSI - Institut for Sundhedsvæsen, Det Nordiske
Cochrane Center, Regionernes Lønnings- og Takstnævn,
KL, Forbrugerrådet, Børnerådet,
Teknologirådet, Institut for Menneskerettigheder, Den
Almindelige Danske Lægeforening, Praktiserende Lægers
Organisation, Organisationen af Lægevidenskabelige Selskaber,
Dansk Sygeplejeråd, FOA, Danmarks Apotekerforening,
Farmakonomforeningen, Dansk Farmaceutforening,
Tandlægeforeningen, Jordemoderforeningen, Tandlægernes
Nye Landsforening, Det Etiske Råd, Udvalget vedrørende
Det Etiske Råd, Udvalgene vedrørende Videnskabelig
Uredelighed, Danmarks Forskningspolitiske Råd, Det
Strategiske Forskningsråd, Det Frie Forskningsråd,
Komiteen for Sundhedsoplysning, Center for Små
Handicapgrupper, Danske Handicaporganisationer, Danske Patienter,
Dansk Handicapforbund, Dansk Selskab for Patientsikkerhed, Det
Centrale Handicapråd, Hjerteforeningen, Hospice Forum
Danmark, Kræftens Bekæmpelse, Scleroseforeningen,
Patientforeningen i Danmark, Astma- og Allergiforbundet,
ÆldreForum, Ældremobiliseringen, Ældresagen, LIF
- Lægemiddelindustriforeningen, Brancheforeningen for
Privathospitaler og Klinikker og Patientforsikringen.
| 9. Sammenfattende skema | | Vurdering af konsekvenser af
lovforslaget | | Positive konsekvenser /
mindreudgifter | Negative konsekvenser / merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forholdet indeholder ikke nye EU-retlige
aspekter | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det lovfæstes i den foreslåede
stk. 4, at et afgivet samtykke til deltagelse i et
sundhedsvidenskabeligt forskningsprojekt på ethvert tidspunkt
kan tilbagekaldes, uden at det er til skade for
forsøgspersonen. Forslaget understreger princippet om
frivillighed. Adgangen til at tilbagekalde et afgivet samtykke
gælder både samtykke afgivet af forsøgspersonen
selv og stedfortrædende samtykke. Således kan
forsøgspersonen ved tilbagekaldelse af samtykket
udtræde af forskningsprojektet, uden at dette påvirker
retten til nuværende eller fremtidig behandling eller andre
rettigheder, som forsøgspersonen måtte have.
Informationen, som skal ligge til grund for samtykket til
deltagelse, jf. bemærkningerne til lovens § 5, skal
indeholde oplysning om denne fortrydelsesret, herunder om
retsvirkningen heraf. Bestemmelsen implementerer direktivets
artikel 4 a og 5 a.
Tilbagekaldes et samtykke til deltagelse som
forsøgsperson i et sundhedsvidenskabeligt forskningsprojekt,
indebærer det efter forslaget ikke, at oplysninger om
forsøgspersonen også skal udgå af
forskningsprojektet. Derimod vil det være det klare
udgangspunkt, at oplysninger om en forsøgsperson, som
tilbagekalder sit samtykke, fortsat vil indgå i det
sundhedsvidenskabelige forskningsprojekt.
Forslagets ordlyd omfatter aktiv tilbagekaldelse
af et samtykke til deltagelse. Der gælder dog samme
principper for at anvende oplysninger om forsøgspersoner,
der på anden vis udgår af forskningsprojektet, f.eks.
hvis forsøgspersonen dør, ekskluderes eller ikke
møder op til en eller flere undersøgelser i
forbindelse med et forskningsprojekt.
Det bemærkes, at en forsøgsperson i
medfør af persondatalovens § 35 har mulighed for
at gøre indsigelse mod, at oplysninger om vedkommende
gøres til genstand for behandlingen. Er en sådan
indsigelse berettiget må forskningsprojektet ikke
længere indebære behandling af de
pågældende oplysninger. I medfør af
§ 35 skal der i almindelighed foretages en konkret
vurdering i den enkelte situation.
Til nr. 2
Med forslaget fastlægges, at en
videnskabsetisk komité kun må behandle
personoplysninger, som er en del af et sundhedsvidenskabeligt
forskningsprojekt, om forsøgspersoner, når
behandlingen sker som led i varetagelsen af komiteens tilsyns- og
kontrolopgaver efter loven. Behandler en videnskabsetisk
komité personoplysninger om forsøgspersoner som led i
underretning om bivirkninger og hændelser, jf. lovens
§ 30, eller som led i tilsyn og kontrol med et
forskningsprojekt, jf. lovens §§ 28 og 29, må
komiteen således alene anvende oplysningen til
opfølgning på indberetningen og tilsyn og kontrol med
forskningsprojektet. Dette indebærer bl.a., at oplysninger af
den omhandlede karakter ikke må anvendes til
sundhedsadministrative formål.
Bestemmelsen omfatter både behandling, der
foretages af de enkelte videnskabsetiske komiteer, og behandling i
et sekretariat på vegne af en komité. Begrebet
»personoplysninger« skal afgrænses i
overensstemmelse med persondataloven og omfatter bl.a. oplysninger
om forsøgspersoners helbredsforhold fra patientjournaler,
forsøgsdata og registreringer af bivirkninger og
hændelser.
Derimod omfatter bestemmelsen ikke en evt.
behandling af personoplysninger om forsøgspersoner, som en
komité modtager f.eks. fra forsøgspersonen selv,
eller personoplysninger om andre end forsøgspersoner, f.eks.
den forsøgsansvarlige.
For yderligere at sikre personoplysninger, der
tilgår komitésystemet, foreslås det at
pålægge komitésystemet en særlig
tavshedspligt. De almindelige forvaltningsretlige regler om
tavshedspligt i den offentlige forvaltning omfatter de
videnskabsetiske komiteer og de tilhørende sekretariater.
Disse regler beskytter dog ikke imod enhver videregivelse. Den
særlige tavshedspligt begrundes i hensynet til
forsøgspersonerne og foreslås på baggrund af
drøftelser med Datatilsynet.
Den foreslåede særlige tavshedspligt
indebærer, at pligten til at meddele oplysninger efter
offentlighedslovens regler om aktindsigt begrænses, jf.
offentlighedslovens § 14, og udgør således
en undtagelse til det generelle af offentlighedsprincip. Forslaget
begrundes i persondataretlige overvejelser med baggrund i bl.a.
hensynet til de forsøgspersoner, som oplysningerne
vedrører.
Bestemmelsen omfatter både nuværende
og tidligere medlemmer af de videnskabsetiske komiteer,
nuværende som tidligere ansatte i sekretariaterne og andre,
som i øvrigt er eller har været beskæftiget med
opgaver for komitésystemet, f.eks. konsulenter m.v. Begrebet
»personoplysninger« skal afgrænses i
overensstemmelse med persondataloven og omfatter bl.a. oplysninger
om forsøgspersoners helbredsforhold fra patientjournaler,
forsøgsdata og registreringer af bivirkninger og
hændelser.
Der fastsættes ikke særlige regler om
sanktionering af brud på tavshedspligten. De almindelige
regler herom finder anvendelse, herunder straffelovens kapitel 16
om forbrydelser i offentlig tjeneste eller hverv m.v.
Til nr. 3
Efter lovens § 29, stk. 1, kan en
tilsynsførende komité og repræsentanter herfor
påbyde udlevering af alle oplysninger om forskningsprojektet,
der er nødvendige for gennemførelsen af tilsynet.
Forslaget præciserer, hvornår en tilsynsførende
komité kan behandle og herunder indhente personoplysninger.
Forslaget indebærer en afvejning af hensynet til at
føre effektivt tilsyn af høj kvalitet over for
hensynet til at beskytte personoplysninger. Indhentningen og
behandlingen kan kun ske efter en konkret vurdering af, at tilsynet
ikke på forsvarlig vis kan tilgodese hensynet til
forsøgspersonernes rettigheder, sikkerhed og velbefindende
uden personoplysninger eller ved oplysninger i anonymiseret form.
Det er den tilsynsførende komité, der foretager denne
konkrete vurdering. Vurderingen kan indgå i Den Nationale
Videnskabsetiske Komités prøvelse af legaliteten i
tilfælde af klage.
Begrebet »personoplysninger« skal
afgrænses i overensstemmelse med persondataloven og omfatter
bl.a. oplysninger om forsøgspersoners helbredsforhold fra
patientjournaler, forsøgsdata og registreringer af
bivirkninger og hændelser.
Det foreslås, at ministeren for sundhed og
forebyggelse bemyndiges til at fastsætte nærmere regler
om, hvornår adgang til oplysninger er nødvendig for at
tilgodese hensynet til forsøgspersonernes rettigheder,
sikkerhed og velbefindende. Herunder bl.a. fastsættelse af
nærmere kriterier for komiteernes konkrete vurdering af
nødvendigheden af adgangen til oplysninger. Datatilsynet vil
blive inddraget i eventuelle overvejelser om udnyttelse af
bemyndigelsen, jf. også persondatalovens § 57.
Til nr. 4
Den tilsynsførende komités adgang
til oplysninger med henblik på udøvelsen af tilsyn
også på baggrund af indberetning af alvorlige
hændelser er reguleret i lovens § 29. Derfor findes
§ 30, stk. 1, 3. pkt., overflødig, og det
foreslås at ophæve bestemmelsen, således at den
tilsynsførende komités adgang til oplysninger som led
i tilsynet alene reguleres af § 29.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft
den 1. juli 2012 og således finder anvendelse for samtykke
afgivet efter denne dato. Loven finder endvidere anvendelse for de
videnskabsetiske komiteers behandling af personoplysninger fra
denne dato. Dvs. at de videnskabsetiske komiteer fra denne dato
alene må behandle personoplysninger, som er en del af et
sundhedsvidenskabeligt forskningsprojekt, om
forsøgspersoner, når behandlingen sker som led i
tilsyns- og kontrolopgaver efter loven, og fra denne dato er
underlagt den særlige tavshedspligt. Begge dele gælder
også personoplysninger, som komiteen har fået forud for
den 1. juli 2012.
For så vidt angår tilbagekaldelse af
samtykke afgivet før den 1. juli 2012 henvises i forslagets
stk. 2 til gældende ret. Hverken lov om et
videnskabsetisk komitésystem og behandling af biomedicinske
forskningsprojekter (lov nr. 402 af 28. maj 2003 med senere
ændringer) eller den gældende lov om videnskabsetisk
behandling af sundhedsvidenskabelige forskningsprojekter indeholder
lovbestemmelser om retsvirkningerne af tilbagekaldelse, og som
angivet ovenfor har der været uklarhed om praksis.
Henvisningen til gældende ret for samtykke
afgivet forud for ændringslovens ikrafttræden skal
administreres således, at for samtykke afgivet forud for 1.
januar 2012 finder den oprindelige praksis anvendelse, dvs. en
tilbagekaldelse berører ikke adgangen til at behandle
personoplysninger, der allerede er indgået i
forskningsprojektet, om den pågældende
forsøgsperson. For samtykke afgivet i perioden fra den 1.
januar 2012 til lovens ikrafttræden, må udgangspunktet
som følge af bemærkningerne til § 3,
stk. 4, være, at oplysninger om forsøgspersonen
ikke forbliver i forskningsprojektet, hvis et samtykke til
deltagelse tilbagekaldes. I tilfælde af, at et samtykke til
deltagelse i forskningsprojektet afgivet i denne periode
tilbagekaldes, kan den forsøgsansvarlige imidlertid anmode
forsøgspersonen om samtykke til fortsat brug af allerede
indgåede forsøgsdata.
Til § 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland. For Færøernes vedkommende kan
loven ved kongelig anordning sættes i kraft med de
ændringer, som de færøske forhold tilsiger, jf.
stk. 2. For Grønlands vedkommende er kompetencen til at
fastsætte regler inde for sundhedsområdet
overgået til hjemmestyrets myndigheder, jf. § 1 i
lov nr. 369 af 6. juni 1991 om sundhedsvæsenet i
Grønland. Ønsker Grønlands hjemmestyre
tilsvarende regler gennemført i Grønland, skal dette
ske ved landstingsforordning.
Bilag 1
Lovforslaget
sammenholdt med gældende lov
Gældende lov | | Forslagets
bestemmelser | | | | | | § 1 | | | | | | I lov nr. 593 af 14. juni 2011 om videnskabsetisk
behandling af sundhedsvidenskabelige forskningsprojekter foretages
følgende ændringer: | | | | § 3.
Sundhedsvidenskabelige forskningsprojekter, der skal anmeldes til
komitésystemet efter § 14, kan omfatte
forsøg på personer, såfremt
forsøgspersonen har givet informeret samtykke hertil forud
for deltagelsen i forsøget, jf. dog stk. 2. | | | Stk. 2. Samtykket skal i
stedet gives som et stedfortrædende samtykke efter
§ 4, hvis forsøgspersonen | | | 1) er mindreårig, | | | 2) er under værgemål, der omfatter
beføjelse til at meddele samtykke til deltagelse i
sundhedsvidenskabelige forskningsprojekter, jf.
værgemålslovens § 5, stk. 1, eller | | | 3) i øvrigt er voksen inhabil. | | | Stk. 3. Samtykket omfatter
adgang til videregivelse og behandling af nødvendige
oplysninger om forsøgspersonens helbredsforhold,
øvrige rent private forhold og andre fortrolige oplysninger
som led i egenkontrol med forskningsprojektet, herunder
kvalitetskontrol og monitorering, som sponsor eller en eventuel
monitor er forpligtede til at udføre. | | | Stk. 4. Samtykket kan
på ethvert tidspunkt tilbagekaldes, uden at det er til skade
for forsøgspersonen. Stk. 5. Ved den
videnskabsetiske bedømmelse af konkrete
sundhedsvidenskabelige forskningsprojekter kan komiteen fravige
stk. 1 og 2 efter de kriterier, der er fastsat i
§§ 8-12. | | 1. § 3, stk. 4,
affattes således: »Stk. 4. Samtykke til
deltagelse i et sundhedsvidenskabeligt forskningsprojekt kan
på ethvert tidspunkt tilbagekaldes, uden at det er til skade
for forsøgspersonen. En tilbagekaldelse berører ikke
adgangen til at behandle personoplysninger der allerede er
indgået i forskningsprojektet om den pågældende
forsøgsperson.« | | | | | | 2. Efter § 26
indsættes i kapitel 5: | | | | | | »Behandling af
personoplysninger | | | | | | § 26 a. En
videnskabsetisk komité må kun behandle
personoplysninger, som er en del af et sundhedsvidenskabeligt
forskningsprojekt, om forsøgspersoner, når
behandlingen sker som led i varetagelsen af komiteens tilsyns- og
kontrolopgaver efter loven. | | | Stk. 2. Den, som virker eller
har virket i en videnskabsetisk komité, i et sekretariat for
en videnskabsetisk komité, eller som i øvrigt er
eller har været beskæftiget med opgaver for
komitésystemet, har tavshedspligt om personoplysninger om
forsøgspersoner, som den pågældende i den
forbindelse har fået kendskab til.« | | | | § 29. Den
tilsynsførende komité eller en repræsentant
herfor kan påbyde udlevering af alle oplysninger om
forskningsprojektet, der er nødvendige for
gennemførelsen af tilsynet. Videregivelse og behandling af
nødvendige oplysninger om forsøgspersoners
helbredsforhold, øvrige rent private forhold og andre
fortrolige oplysninger, kan som led i tilsynet ske uden
forsøgspersonens samtykke. Stk. 2. Den
tilsynsførende komité eller en repræsentant
herfor har til enhver tid mod behørig legitimation og uden
retskendelse adgang til virksomheder, sygehuse, praksis og andre
steder, der er berørt af forskningsprojektets
gennemførelse, for at tilvejebringe oplysninger, der er
nødvendige for gennemførelsen af komiteens
tilsyn. Stk. 3. Stk. 2 finder
ikke anvendelse på bygninger eller dele af bygninger, der
udelukkende anvendes til privat beboelse. | | 3. I § 29 indsættes
efter stk. 1 som nyt stykke: »Stk. 2. Den
tilsynsførende komités behandling af
personoplysninger som led i tilsynet efter stk. 1 kan kun ske,
hvor det er nødvendigt for at tilgodese hensynet til
forsøgspersoners rettigheder, sikkerhed og velbefindende, og
hvor dette hensyn ikke kan tilgodeses ved anvendelse af oplysninger
i anonymiseret form. Ministeren for sundhed og forebyggelse kan
fastsætte nærmere regler herom.« Stk. 2 og 3 bliver herefter til stk. 3
og 4. | | | | § 30. Sponsor eller den
forsøgsansvarlige skal omgående underrette den
tilsynsførende komité, hvis der under
gennemførelsen af et sundhedsvidenskabeligt
forskningsprojekt opstår formodet alvorlige uventede
bivirkninger som følge af projektet. Medmindre
forskningsprojektet angår kliniske forsøg med
lægemidler omfattet af Lægemiddelstyrelsens tilsyn
efter lov om lægemidler, omfatter underretningspligten
endvidere alvorlige hændelser. Ved underretning om alvorlige
hændelser kan den tilsynsførende komité
afkræve den forsøgsansvarlige enhver oplysning, som
komiteen finder relevant for at udføre tilsynet. | | 4. § 30, stk. 1, 3.
pkt. ophæves. | Stk. 2. Sponsor eller den
forsøgsansvarlige skal én gang årligt i hele
forsøgsperioden indsende en liste til den
tilsynsførende komité over alle formodet alvorlige
uventede bivirkninger, som er opstået i
forsøgsperioden, samt give oplysning om
forsøgspersonernes sikkerhed. Medmindre forskningsprojektet
angår kliniske forsøg med lægemidler omfattet af
Lægemiddelstyrelsens tilsyn i medfør af lov om
lægemidler, omfatter underretnings- og oplysningspligten
endvidere alvorlige hændelser. | | | | | |
|
Officielle noter
1) Loven indeholder bestemmelser, der
gennemfører dele af Europa Parlamentets og Rådets
direktiv 2001/20/EF af 4. april 2001 om indbyrdes tilnærmelse
af medlemsstaternes love og administrative bestemmelser om god
klinisk praksis ved gennemførelsen af kliniske forsøg
med lægemidler til human brug, EF Tidende 2001 nr. L121, side
34-44, og dele af Europa Parlamentets og Rådets direktiv
2005/28/EF af 8. april 2005, EU-Tidende, Nr. L 91, s. 13-19.