Skriftlig fremsættelse (25. april
2012)
Skatteministeren (Thor Möger
Pedersen)
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
selskabsskatteloven, kildeskatteloven, skattekontrolloven,
skatteforvaltningsloven og forskellige andre love (Styrkelse
af indsatsen mod nulskatteselskaber, beregning af indkomsten i
et fast driftssted og åbenhed om selskabers skattebetalinger
m.v.)
(Lovforslag nr. L 173)
Forslaget indeholder en udmøntning af en del af aftalen
om finansloven for 2012 mellem regeringen (Socialdemokraterne,
Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti) og Enhedslisten,
vedrørende selskabsbeskatning.
Der indgår en begrænsning af adgangen til at
fremføre underskud til modregning i efterfølgende
års positive skattepligtige indkomst. Forslaget omfatter
selskaber, og går ud på, at underskud kan modregnes
fuldt ud i positiv indkomst op til 7,5 mio. kr., mens et resterende
underskud højst kan nedbringe den resterende indkomst med 60
pct. Grænsen på 7,5 mio. kr. reguleres efter
personskattelovens § 20. Når der er tale om
sambeskatning, skal begrænsningen efter forslaget ske
på sambeskatningsniveau. I sammenhæng hermed sikres at
der ikke via omstrukturering kan ske overførsel af underskud
fra en koncern til en anden.
Endvidere indføres et krav om særlige
revisorerklæringer i forhold til underskudsselskaber. Kravet
rettes mod selskaber, som påkalder sig særlig
opmærksomhed på baggrund af en risikovurdering. F.eks.
visse selskaber, som de seneste 4 år har haft underskud eller
selskaber, der har transaktioner med lavskattelande. Tanken er, at
revisor skal erklære sig om, hvorvidt der ved det
udførte arbejde er forhold, som giver anledning til at
konkludere, at selskabers transfer pricing dokumentation ikke giver
et retvisende billede, ikke er udarbejdet i overensstemmelse med
reglerne eller ikke er i overensstemmelse med
armslængdeprincippet.
I forhold til bøder foreslås en ændring af
de generelle bøderegler, således at det fremgår,
at bødeberegningen kan tage udgangspunkt i forskellige
objektive kriterier og den mulige skattefordel. Denne ændring
har betydning for udmåling af bøde i forbindelse med
manglende eller mangelfuld transfer pricing dokumentation, idet den
samtidig giver retningslinjer for bødeudmålingen ved
overtrædelse af andre oplysningspligter. Samtidig
foreslås indført en fast bødestørrelse
på 250.000 kr. (grundbeløb) med tillæg på
10 pct. af den forhøjede indkomst for manglende eller
mangelfuld transfer pricing dokumentation.
Herudover foreslås der indført hæftelse for
selskabsskatter og kildeskatter på renter, royalties og
udbytter i sambeskatningsforhold. Der foreslås indført
en differentieret hæftelse, hvorefter hæftelsen vil
afhænge af, om selskabet er helt eller kun delvist ejet af
andre selskaber i koncernen. Helejede selskaber vil hæfte
solidarisk sammen med administrationsselskabet. Selskaber med
minoritetsaktionærer skal derimod kun hæfte, hvis der
forgæves er forsøgt udlæg hos
administrationsselskabet og de helejede selskaber (subsidiær
hæftelse), og maksimalt for den del af kravet, der svarer til
den andel af kapitalen i det hæftende selskab, der ejes af
andre koncernselskaber.
Endelig indgår et forslag om åbenhed i forhold til
selskabers skattebetalinger. Åbenheden vil efter forslaget
omfatte de selskaber m.v., der er skattepligtige til Danmark og som
er undergivet en selvangivelsespligt. De oplysninger, der skal
kunne offentliggøres, er den skattepligtige indkomst,
anvendte gamle underskud og den beregnede skat for
indkomståret. Tilsvarende oplysninger vil blive
offentliggjort, for så vidt angår
kulbrintebeskatningen. Endvidere vil det blive offentliggjort,
hvilken skattepligtsbestemmelse i selskabsskatteloven eller
fondsbeskatningsloven selskabet m.v. er omfattet af, samt om
selskabet m.v. beskattes efter tonnageskatteloven. I forhold til
sambeskatninger vil oplysningerne om selskabet ske samlet for de
sambeskattede selskaber med angivelse af, hvilke selskaber, der
indgår i sambeskatningen. Oplysninger om selskabernes m.v.
skatteforhold vil blive gjort offentligt tilgængelige
på SKATs hjemmeside i forbindelse med udsendelsen af
årsopgørelsen.
Ud over de elementer, der vedrører udmøntning af
finanslovsaftalens del om selskabsbeskatning, indgår der i
lovforslaget tillige en række andre justeringer, herunder en
justering af reglerne om opgørelse af indkomsten i et
såkaldt fast driftssted (en filial m.v.).
En begrænsning af selskabernes underskud medfører et
umiddelbart merprovenu på 685 mio. kr. i 2013. Forslaget
medfører en rentefordel for det offentlige og skønnes
at medføre et varigt merprovenu på 70 mio. kr.
årligt efter tilbageløb.
For så vidt angår den del af lovforslaget, der
omhandler revisorerklæringer,
bøder, hæftelse i sambeskatningsforhold og
åbenhed om skattebetaling, bidrager elementerne
primært til sikring af skattegrundlaget og skattebetalingen
fra især multinationale selskaber.
Den senere fremsættelse skyldes, at udarbejdelsen af
lovforslaget har taget længere tid end beregnet som
følge af behovet for en mere principiel afklaring af
omfanget af bl.a. forslaget om underskudsbegrænsning.
Lovforslaget ønskes vedtaget inden Folketingets sommerferie
af hensyn til en hurtig udmøntning af
finanslovsaftalen.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de
ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale
lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.