L 173 Forslag til lov om ændring af selskabsskatteloven, kildeskatteloven, skattekontrolloven, skatteforvaltningsloven og forskellige andre love.

(Styrkelse af indsatsen mod nulskatteselskaber, beregning af indkomsten i et fast driftssted og åbenhed om selskabers skattebetalinger m.v.).

Af: Skatteminister Thor Möger Pedersen
Udvalg: Skatteudvalget
Samling: 2011-12
Status: Stadfæstet

Betænkning

Afgivet: 11-06-2012

Afgivet: 11-06-2012

Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 11. juni 2012

20111_l173_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 11. juni 2012

1. Ændringsforslag

Skatteministeren har stillet 15 ændringsforslag til lovforslaget.


2. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 25. april 2012 og var til 1. behandling den 8. maj 2012. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.


Dispensation fra bestemmelserne i  § 8 a, stk. 2,  og § 13, stk. 1, i Folketingets Forretningsorden

Udvalget indstiller, at der dispenseres fra bestemmelsen i Folketingets Forretningsordens § 8 a, stk. 2, om, at der skal gå 2 dage fra omdeling af betænkningen, til lovforslaget kommer til 2. behandling.


Udvalget indstiller endvidere, at der dispenseres fra bestemmelsen i Folketingets Forretningsordens § 13, stk. 1, således at 3. behandling finder sted tidligere end 2 dage efter 2. behandling.


Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 8 møder.


Høring

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og Skatteministeriet sendte den 1. februar 2012 dette udkast til udvalget, jf. SAU alm. del - bilag 133. Den 25. april 2012 sendte skatteministeren de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.


Skriftlige henvendelser

Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra:


Bavarian Nordic A/S,


Bech-Bruun Advokatfirma,


Dansk Byggeri,


Deloitte Statsautoriseret Revisionspartnerselskab,


FSR - danske revisorer,


Lundbeckfonden og ALK-Abelló A/S,


Medical Prognosis Institute A/S,


Novo A/S og


Novozymes A/S.


Skatteministeren har over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget.


Deputationer

Endvidere har følgende mundtligt over for udvalget redegjort for deres holdning til lovforslaget:


ALK-Abelló A/S,


Lundbeckfonden og


Novozymes A/S.


Spørgsmål

Udvalget har stillet 26 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.


3. Indstillinger

Et flertal i udvalget (S, RV, EL og SF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede ændringsforslag.


Et mindretal i udvalget (V, DF, LA og KF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de under nr. 1, 2, 4-8, 11, 13 og 14 stillede ændringsforslag og imod de under nr. 3, 9, 10, 12 og 15 stillede ændringsforslag.


Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.


En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.


4. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

Til § 2

Af skatteministeren, tiltrådt af udvalget:

1) Efter nr. 7 indsættes som nyt nummer:

»01. I § 3 A, stk. 5, § 10, stk. 5, § 29 A, stk. 3, og § 29 B, stk. 2, ændres »§ 31, stk. 4« til: »§ 31, stk. 6«.«

[Manglende konsekvensændringer]

Af skatteministeren, tiltrådt af udvalget:

2) Efter nr. 8 indsættes som nyt nummer:

»02. I § 8 A, stk. 2, og § 11 B, stk. 8, ændres »§ 31, stk. 3« til: »§ 31, stk. 5«.«

[Manglende konsekvensændringer]

Af skatteministeren, tiltrådt af et flertal (S, RV, EL og SF):

3) I det under nr. 9 foreslåede § 12 indsættes i stk. 4 efter »reglerne i«: »§ 31, stk. 9, eller«.

[Udvidelse af reglen om samspil mellem underskudsbegrænsning og bortseelse til også at omfatte sambeskattede faste driftssteder m.v. i Danmark]

Af skatteministeren, tiltrådt af udvalget:

4) Nr. 11 affattes således:

»11. I § 31, stk. 1, indsættes efter 2. pkt.:

»Selskaber og foreninger m.v., der ikke kan være omfattet af § 12, stk. 2 og 3, anses dog ikke for koncernforbundne med selskaber og foreninger m.v., der kan være omfattet af § 12, stk. 2 og 3.«

[Tydeliggørelse af, at det afgørende er, hvorvidt selskabet m.v. overhovedet kan blive omfattet af underskudsbegrænsningsreglen i selskabsskatteloven]

Af skatteministeren, tiltrådt af udvalget:

5) Efter nr. 11 indsættes som nyt nummer:

»03. I § 31, stk. 1, 3. pkt., der bliver stk. 1, 4. pkt., ændres »stk. 2-7« til: »stk. 2-9«.«

[Manglende konsekvensændring]

Af skatteministeren, tiltrådt af udvalget:

6) I det under nr. 14 foreslåede § 31, stk. 4, 10. pkt., ændres »et eller flere koncernselskaber« til: »det ultimative moderselskab«, og efter 10. pkt. indsættes:

»Selskaber, hvor alle kapitalandele ved indkomstårets udløb er ejet direkte eller indirekte af selskabet eller selskaber, der hæfter solidarisk efter 10. pkt., hæfter ligeledes solidarisk sammen med selskabet.«


[Ændring af kriteriet for solidarisk hæftelse i sambeskatning]

Af skatteministeren, tiltrådt af udvalget:

7) I de under nr. 14 foreslåede § 31, stk. 4, 11. og 12. pkt., der bliver 12. og 13. pkt., indsættes efter »10.«: »og 11.«

[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 6]

Af skatteministeren, tiltrådt af udvalget:

8) I det under nr. 14 foreslåede § 31, stk. 4, 12. pkt., der bliver 13. pkt., ændres »af andre koncernselskaber« til: »direkte eller indirekte af det ultimative moderselskab«.

[Ændring af maksimering af subsidiær hæftelse i sambeskatning]

Til § 5

Af skatteministeren, tiltrådt af et flertal (S, RV, EL og SF):

9) Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:

»01. I § 2, stk. 1, nr. 4, 1. pkt., ændres »stk. 9« til: »stk. 10«.«

[Manglende konsekvensændring]

Af skatteministeren, tiltrådt af et flertal (S, RV, EL og SF):

10) Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:

»02. I § 2, stk. 1, nr. 7, 1. pkt., ændres »stk. 7« til: »stk. 8«.«

[Manglende konsekvensændring]

Af skatteministeren, tiltrådt af udvalget:

11) I det under nr. 5 foreslåede § 69, stk. 3, ændres i 2. pkt. »10.-13. pkt.« til: »10.-14. pkt.«

[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 6]

Af skatteministeren, tiltrådt af et flertal (S, RV, EL og SF):

12) Efter nr. 5 indsættes som nyt nummer:

»03. Efter § 69 A indsættes:

»§ 69 B. Har nogen, der er skattepligtig efter § 2 eller selskabsskattelovens § 2, modtaget udbytte, royalty eller renter, hvori der efter §§ 65-65 D er indeholdt kildeskat, som overstiger den endelige skat efter en dobbeltbeskatningsoverenskomst, direktiv 2011/96/EU om en fælles beskatningsordning for moder- og datterselskaber fra forskellige medlemsstater eller direktiv 2003/49/EF om en fælles ordning for beskatning af renter eller royalties, tilbagebetales beløbet inden 6 måneder fra told- og skatteforvaltningens modtagelse af anmodning om tilbagebetaling. Sker tilbagebetaling efter dette tidspunkt, tilkommer der den skattepligtige en rente svarende til renten efter opkrævningslovens § 7, stk. 2, med tillæg af 0,4 procentpoint pr. påbegyndt måned.

Stk. 2. Kan told- og skatteforvaltningen på grund af modtagerens forhold ikke foretage kontrol af, om betingelserne for tilbagebetaling af kildeskat er opfyldt, afbrydes udbetalingsfristen efter stk. 1, indtil modtagerens forhold ikke længere hindrer kontrol.

Stk. 3. Skønner told- og skatteforvaltningen, at udbetaling på det foreliggende grundlag vil indebære en nærliggende risiko for tab, kan forvaltningen kræve sikkerhedsstillelse af modtageren. Told- og skatteforvaltningen kan kun kræve sikkerhedsstillelse, hvis kravet om indeholdelse af kildeskat er omtvistet og ikke endeligt afgjort ved en administrativ klageinstans eller domstolene.«

[Ændrede regler om forrentning af kildeskattekrav og krav om sikkerhedsstillelse]

Ny paragraf

Af skatteministeren, tiltrådt af udvalget:

13) Efter § 9 indsættes som ny paragraf:

Ȥ 01

I lov nr. 426 af 6. juni 2005 om ændring af selskabsskatteloven og andre skattelove (Nedsættelse af selskabsskatten og globalpuljeprincip i sambeskatningen), som ændret ved § 5 i lov 1182 af 12. december 2005, § 14 i lov nr. 343 af 18. april 2007 og § 6 i lov nr. 344 af 18. april 2007, foretages følgende ændring:

1. I § 15, stk. 8, 5. pkt., ændres »ligningslovens § 15« til: »selskabsskattelovens § 12«.«

[Manglende konsekvensændring]

Til § 10

Af skatteministeren, tiltrådt af udvalget:

14) I stk. 2 ændres »og § 6, nr. 1« til: »§ 6, nr. 1, og § 01«.

[Virkningstidspunkt for manglende konsekvensændring]

Af skatteministeren, tiltrådt af et flertal (S, RV, EL og SF):

15) Efter stk. 7 indsættes som nyt stykke:

 »Stk. 8. § 5, nr. 03, har virkning for anmodninger om tilbagebetaling af kildeskatter, der ikke er afgjort af told- og skatteforvaltningen senest den 30. juni 2012. Dette gælder, uanset at indeholdelse af kildeskat er sket før den 1. juli 2012.«

[Virkningstidspunkt for anmodning om tilbagebetaling af kildeskatter]

Bemærkninger

Til nr. 1 og 2

Der er tale om konsekvensændringer som følge af den foreslåede regulering af underskudsfremførsel og sambeskatning.


Til nr. 3

Den foreslåede § 12, stk. 4, i selskabsskatteloven regulerer samspillet mellem den foreslåede underskudsbegrænsning og reglen i ligningslovens § 33 H om adgang til at bortse fra underskud for at opnå lempelse for udenlandske skatter.


Ligningslovens § 33 H omfatter selskaber og fonde, der er fuldt skattepligtige til Danmark.


Efter selskabsskattelovens § 31, stk. 7, kan et sambeskattet fast driftssted i Danmark (af et udenlandsk selskab) eller et sambeskattet datterselskab i Danmark (med et udenlandsk moderselskab) vælge at se bort fra underskud, der overføres til modregning i dets indkomst fra andre sambeskattede selskaber eller faste driftssteder. Det er en betingelse, at henholdsvis det faste driftssteds og datterselskabets indkomst medregnes ved indkomstopgørelsen i udlandet. Ved at bortse fra underskuddet kan der opnås lempelse for dansk skat i den udenlandske skat af indkomsten.


Selskabsskattelovens § 31, stk. 7, indeholder en regel svarende til ligningslovens § 33 H, dog således at formålet er at opnå lempelse for danske skatter i udenlandsk indkomst. Ligningslovens § 33 H har til formål at opnå lempelse for udenlandske skatter i dansk indkomst. På den baggrund foreslås det, at den foreslåede regulering af samspillet mellem den foreslåede underskudsbegrænsning og muligheden for at bortse fra underskud for at opnå lempelse for skatter udvides til også at omfatte de situationer, hvor der bortses fra underskud efter selskabsskattelovens § 31, stk. 7.


Til nr. 4

Der foreslås en tydeliggørelse af den foreslåede tilføjelse til koncerndefinitionen i reglerne om sambeskatning. Den pågældende tilføjelse skal sikre, at der i samme sambeskatning ikke kan indgå både selskaber, som er undergivet de generelle regler om udnyttelse af underskud for tidligere år, og selskaber, der er undergivet særlige regler om udnyttelse af underskud for tidligere år.


Formålet er at gøre det klarere, at det afgørende kriterium er, hvorvidt et selskab m.v., hvis det måtte have et uudnyttet underskud fra tidligere år, skal bruge reglerne i selska?bsskatteloven § 12, stk. 2 og 3, eller om selskabet m.v. skal bruge et andet lovbaseret regelsæt om udnyttelse af gamle underskud.


Reglen skal således ikke læses på den måde, at det afgørende kriterium er, hvorvidt et selskab m.v. i det konkrete år har eller ikke har et uudnyttet underskud fra tidligere år, der kan fremføres.


Det foreslås endvidere, at henvisningen til (selskabsskattelovens) § 12, stk. 2, ændres til en henvisning til § 12, stk. 2 og 3, da de to stykker hænger sammen.


Til nr. 5

Der er tale om en konsekvensændring som følge af den foreslåede regulering af underskudsfremførsel og sambeskatning.


Til nr. 6 og 7

Ifølge det fremsatte forslag hæfter administrationsselskabet og sambeskattede selskaber, hvor alle kapitalandele ved indkomstårets udløb er ejet direkte eller indirekte af et eller flere koncer?nselskaber, solidarisk sammen med skyldnerselskabet for dette selskabs skatter.


Dette indebærer imidlertid, at i eksempelvis en koncer?nstruktur med tre selskaber - administrationsselskab, mellemholdingselskab med minoritetsaktionærer og et helejet datterselskab af mellemholdingselskabet - vil datterselskabet kunne komme til at hæfte solidarisk for administrationsselskabets manglende skattebetaling, hvorimod det mellemliggende holdingselskab kun hæfter subsidiært med en forholdsmæssig andel.


Det foreslås på denne baggrund, at kriteriet for, hvilke selskaber i en sambeskatning der hæfter solidarisk, ændres, så kriteriet bliver, at de selskaber, der hæfter solidarisk sammen med skyldnerselskabet for dette selskabs skatter, er selskaber, hvor alle kapitalandele ved indkomstårets udløb er ejet direkte eller indirekte af det ultimative moderselskab.


Det foreslås endvidere, at den solidariske hæftelse yderligere skal omfatte selskaber, hvor alle kapitalandele ved indkomstårets udløb er ejet direkte eller indirekte af skyldners?elskabet eller selskaber, der hæfter solidarisk. Herved sikres det, at hæftelsen bliver den samme for eksempelvis en kæde af selskaber, der direkte eller indirekte er ejet fuldt ud af et solidarisk hæftende selskab. Tilsvarende sikres det, at selskaber ejet af skyldnerselskabet hæfter solidarisk med dette selskab.


Til nr. 8

Det foreslås, at den maksimering af hæftelsen, der foreslås at skulle gælde for koncernselskaber med minoritetsaktionærer, ændres, så disse selskaber maksimalt hæfter for den del af kravet, der svarer til den andel af kapitalen i det hæftende selskab, der ejes direkte eller indirekte af det ultimative moderselskab.


Forslaget skal ses i sammenhæng med ændringsforslag nr. 6 og 7, hvormed det foreslås, at kriteriet for, hvilke selskaber der skal hæfte solidarisk, ændres.


Til nr. 9 og 10

Der er tale om konsekvensændringer som følge af den foreslåede regulering i forhold til faste driftssteder.


Til nr. 11

Der er tale om en konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 6, hvormed der indsættes et nyt punktum efter det foreslåede 10. pkt. i selskabsskattelovens § 31, stk. 4.


Til nr. 12

Med de nugældende regler har et udenlandsk udbyttemodtagende selskab eller person krav på udbetaling af indeholdt kildeskat, hvis skattemyndighederne har tabt en sag om indeholdelse af kildeskat af det pågældende udbytte. Dette gælder, uanset om skattemyndighederne vælger at indbringe kendelsen fra Landsskatteretten for domstolene eller at anke en dom til en højere retsinstans. Anke af domme kan dog have opsættende virkning, hvis anken sker inden for eksekutionsfristen (som udgangspunkt 14 dage).


Hvis skattemyndighederne senere måtte vinde sagen, kan den oprindelig tilbageholdte kildeskat være udbetalt til det udenlandske selskab og eventuelt viderekanaliseret til andre udenlandske selskaber i koncernen. Det medfører i realiteten, at skattemyndighederne har en begrænset mulighed for at få tilbagebetalt det udbetalte kildeskattebeløb.


Den nugældende forrentning af indbetalte kildeskatter sker efter renteloven og er beskrevet i Den juridiske vejledning 2012-1 afsnit A. A. 12.3 Forrentning af tilbagebeta?lingskrav fra SKAT. Rentesatsen er den sats, der for den pågældende periode gælder efter rentelovens § 5. Rentetilskrivningen sker, når der er gået 30 dage, fra skattemyndighederne har modtaget anmodningen om tilbagebetaling.


Ved ændringsforslaget foreslås en ændret forrentning af kildeskattekravet, således at renteniveauet i det væsentligste sidestilles med den forrentning, som opnås ved tilbagebetaling af overskydende skatter. Herudover foreslås det, at skattemyndighederne får mulighed for at afbryde udbetalingsfristen og dermed forrentningen, hvis modtagerens forhold hindrer kontrol af, om modtageren reelt er den udbetalingsberettigede. Dette princip anvendes allerede i dag i opkrævningslovens § 12, stk. 3, hvor skattemyndighederne kan afbryde fristen for eksempelvis udbetaling af negativ moms, hvis virksomhedens forhold gør, at myndighederne ikke kan foretage kontrol.


Er der i forbindelse med udbetaling af udbytter, renter eller royalties sket indeholdelse af kildeskat, og overstiger indeholdelsen af kildeskat, hvad der endeligt kan indeholdes efter en dobbeltbeskatningsoverenskomst, direktiv 2011/96/EU om en fælles beskatningsordning for moder- og datterselskaber fra forskellige medlemsstater eller direktiv 2003/49/EF om en fælles ordning for beskatning af renter eller royalties, har modtageren krav på tilbagebetaling af beløbet.


Vedrørende tilbagebetalingen bemærkes, at hvis det eksempelvis følger af en dobbeltbeskatningsoverenskomst, at kildeskatten skal nedsættes, men ikke frafaldes, og medfører dette, at Danmark ikke indeholder kildeskat, vil det være det fulde beløb, der tilbagebetales til modtageren.


Skattemyndighederne skal inden for 6 måneder fra modtagelsen af anmodningen om udbetaling sørge for, at beløbet udbetales til den berettigede. Sker udbetaling senere end 6 måneder efter modtagelsen af anmodningen, foreslås det, at kravet forrentes med en rente svarende til renten efter § 7, stk. 2, i lov om opkrævning af skatter og afgifter m.v. med tillæg af 0,4 procentpoint pr. påbegyndt måned.


Hermed svarer renteniveauet for forrentning af kildeskattekrav i det væsentligste til den forrentning, som opnås ved tilbagebetaling af overskydende skatter.


Forrentningen af det overskydende beløb sker tidligst efter 6 måneder, idet skattemyndighederne gives en frist på 6 måneder til at behandle anmodningen om tilbagebetaling. Fristen er valgt under hensyntagen til, at sager om indeholdelse af kildeskat i mange tilfælde kan være komplekse at afdække. For at vurdere, om den skattepligtige, der anmoder om tilbagebetaling, reelt også er den berettigede til at modtage det overskydende beløb, skal der ofte foretages tilbundsgående undersøgelser af eksempelvis koncernstruktur og overliggende ejerforhold. Fristen på 6 måneder følger Kommissionens anbefalinger i »Henstilling om procedurer for kildeskattelettelser C(2009)7924 af 19. oktober 2009«.


Hvis modtageren vægrer sig ved at medvirke til at afklare de forhold, der skal danne grundlag for vurderingen af, om modtageren er den reelt berettigede, eller ikke afgiver tilstrækkelige oplysninger, kan skattemyndighederne afbryde fristen på 6 måneder, indtil betingelserne for udbetaling er opfyldt. Afbrydes udbetalingsfristen på 6 måneder, sker der også en udskydelse af forrentningen.


Har skattemyndighederne således behov for at få afdækket eksempelvis det modtagende selskabs ejerforhold, og det modtagende selskab ikke medvirker hertil på tilstrækkelig vis, kan skattemyndighederne efter en konkret vurdering afbryde fristen på 6 måneder, indtil det modtagende selskab har fremlagt de nødvendige oplysninger.


Skattemyndighederne vurderer konkret, hvilke oplysninger der er nødvendige for at undersøge, om betingelserne for udbetaling af indeholdt kildeskat er til stede. Det er modtagerens pligt at fremlægge dokumentation for eller sandsynliggøre disse oplysninger. Efterkommer modtageren ikke skattemyndighedernes anmodning, er skattemyndighederne berettigede til at afbryde udbetalingsfristen efter den foreslåede § 69 B, stk. 1, i kildeskatteloven.


Forslaget om sikkerhedsstillelse i forbindelse med tilbagebetaling af indeholdte kildeskatter på udbytter, renter og royalties skal sikre det offentlige mod tab af skattekrav i sager, som ikke er endeligt afgjort ved domstolene.


Med forslaget åbnes der endvidere mulighed for, at skattemyndighederne efter en konkret vurdering kan kræve sikkerhedsstillelse fra den udenlandske modtager, forinden udbetaling foretages. Det er en betingelse for at kræve sikkerhedsstillelse, at kravet er omtvistet og ikke endeligt afgjort ved en administrativ klageinstans eller domstolene.


Skønner skattemyndighederne efter en konkret vurdering, at udbetaling af kildeskat vil medføre en nærliggende risiko for tab, kan skattemyndighederne kræve, at modtageren stiller sikkerhed, forinden udbetaling foretages. Skattemyndighederne kan kun stille krav om sikkerhedsstillelse, hvis kravet er omtvistet og ikke endeligt afgjort ved en administrativ klageinstans eller domstolene.


Har skattemyndighederne således administrativt afgjort, at det udbetalende selskab skal indeholde kildeskat, og har det udbetalende selskab indeholdt kildeskatten, men påklaget afgørelsen og fået medhold ved en højere instans, kan skattemyndighederne kræve sikkerhedsstillelse af det modtagende selskab, som anmoder om udbetaling af kildeskatten, hvis skattemyndigheden har indbragt afgørelsen for en højere instans.


De foreslåede regler skal sikre det offentlige mod tab af skattekrav i de tilfælde, hvor skattemyndighederne efter en endelig afgørelse ved domstolene har fået medhold i kravet om indeholdelse af kildeskat, men hvor kildeskatten i den mellemliggende periode er blevet udbetalt til et udenlandsk selskab eller en udenlandsk person.


Det må forventes, at skattemyndighederne fremover vil øge fokuseringen og kontrollen vedrørende tilbagebetaling af kildeskatter. Dette bør ske for at sikre, at der ikke sker uretmæssig tilbagebetaling til en udenlandsk modtager, som ikke anses for retmæssig ejer.


Den foreslåede § 69 B i kildeskatteloven har virkning for anmodninger om tilbagebetaling, der ikke er afgjort af told- og skatteforvaltningen senest den 30. juni 2012, jf. lovforslaget § 10, stk. 1.


Provenumæssige konsekvenser


Provenumæssigt tilsigter ændringsforslaget at undgå, at Danmark taber provenu i forbindelse med manglende muligheder for inddrivelse af uberettigede refusioner af indeholdt udbytteskat m.v.  Hertil kommer en eventuel mindre besparelse i forbindelse med overgangen til anvendelse af rentesatsen i opkrævningsloven i stedet for rentesatsen fra renteloven ved forsinket tilbagebetaling af kildeskat på udbytter m.v.


Til nr. 13

Der er tale om en konsekvensændring, som følge af at ligningslovens § 15 flyttes til selskabsskatteloven.


Til nr. 14

Det foreslås, at konsekvensændringen, som følge af at ligningslovens § 15 flyttes til selskabsskatteloven, som de øvrige konsekvensændringer som følge heraf skal have virkning for indkomstår, der påbegyndes den 1. juli 2012 eller senere.


Til nr. 15

Det foreslås, at virkningstidspunktet for den foreslåede § 69 B i kildeskatteloven gælder anmodninger om tilbagebetaling af kildeskatter, som told- og skatteforvaltningen ikke har afgjort senest den 30. juni 2012. Dette gælder, uanset at kildeskatten er indeholdt eller anmodningen om tilbagebetaling er indsendt til told- og skatteforvaltningen før den 1. juli 2012.


Ane Halsboe-Larsen (S) Henrik Sass Larsen (S) Jacob Bjerregaard (S) John Dyrby Paulsen (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Simon Kollerup (S) Thomas Jensen (S) Nadeem Farooq (RV) Rasmus Helveg Petersen (RV) Camilla Hersom (RV) Jonas Dahl (SF) Jesper Petersen (SF) Frank Aaen (EL) Johanne Schmidt-Nielsen (EL) Lars Dohn (EL) Hans Andersen (V) Gitte Lillelund Bech (V) fmd. Martin Geertsen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Henrik Høegh (V) Torsten Schack Pedersen (V) Troels Lund Poulsen (V) Mads Rørvig (V) Dennis Flydtkjær (DF) Mikkel Dencker (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Karina Adsbøl (DF) Ole Birk Olesen (LA) nfmd. Brian Mikkelsen (KF)

Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)47
Socialdemokratiet (S)44
Dansk Folkeparti (DF)22
Radikale Venstre (RV)17
Socialistisk Folkeparti (SF)16
Enhedslisten (EL)12
Liberal Alliance (LA)9
Det Konservative Folkeparti (KF)8
Inuit Ataqatigiit (IA)1
Siumut (SIU)1
Sambandsflokkurin (SP)1
Javnaðarflokkurin (JF)1

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 173


Bilagsnr.
Titel
1
Høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren
2
Henvendelse af 27/4-12 fra Medical Prognosis Institute A/S
3
Henvendelse af 7/5-12 fra Novo A/S
4
Fastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
5
Henvendelse af 9/5-12 fra Novozymes A/S
6
Henvendelse af 14/5-12 fra Lundbeckfonden og ALK-Abelló A/S
7
Henvendelse af 15/5-12 fra Dansk Byggeri
8
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 14/5-12 fra Lundbeckfonden og ALK-Abelló A/S
9
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 27/4-12 fra Medical Prognosis Institute A/S
10
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 7/5-12 fra Novo A/S
11
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 9/5-12 fra Novozymes A/S
12
1. udkast til betænkning
13
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 15/5-12 fra Dansk Byggeri
14
Ændringsforslag, fra skatteministeren
15
2. udkast til betænkning
16
Henvendelse af 22/5-12 fra Novozymes A/S vedrørende materiale til foretræde
17
Henvendelse af 24/5-12 fra Bavarian Nordic A/S
18
Henvendelse af 24/5-12 fra Bech-Bruun Advokatfirma
19
Henvendelse af 24/5-12 fra FSR - danske revisorer
20
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 24/5-12 fra Bavarian Nordic A/S
21
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 22/5-12 fra Novozymes A/S
22
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 24/5-12 fra Bech-Bruun Advokatfirma
23
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 24/5-12 fra FSR - danske revisorer
24
Nyt tidspunkt for betænkningsafgivelse over lovforslaget
25
Ændringsforslag, fra skatteministeren
26
Henvendelse af 4/6-12 fra Deloitte Statsautoriseret Revisionspartnerselskab
27
3. udkast til betænkning
28
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 4/6-12 fra Deloitte Statsautoriseret Revisionspartnerselskab
29
Nyt tidspunkt for betænkningsafgivelse over lovforslaget
30
Henvendelse af 6/6-12 fra FSR - danske revisorer
31
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 6/6-12 fra FSR -danske revisorer
32
Skatteministerens reviderede kommentar til henvendelsen af 24/5-12 fra FSR - danske revisorer
33
Nyt tidspunkt for betænkningsafgivelse over lovforslaget
34
4. udkast til betænkning


Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 173


Spm.nr.
Titel
1
Spm. om, hvilke konsekvenser en vedtagelse af lovforslaget vil få med hensyn til tab af arbejdspladser i Danmark, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
2
Spm. om, hvilke konsekvenser en vedtagelse af lovforslaget vil få med hensyn til tab af udenlandske selskabers investeringer i Danmark, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
3
Spm. , om ministeren kan nævne eksempler på andre lande, hvor offentliggørelsen af selskabers skatteoplysninger har haft nogen dokumenterbar effekt i forhold til, at virksomhederne skulle betale mere i skat, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
4
Spm. , om åbenheden omkring virksomheders skattebetaling i Sverige har medført øget skattebetaling, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
5
Spm. , om ministeren vil være med til at lave en ændring, som friholder forsknings- og udviklingsomkostninger fra modregningen, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
6
Spm. om åbenheden omkring virksomheders skatteoplysninger, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
7
Spm. om, hvordan man kan forvente, at offentliggørelsen af virksomheders skatteoplysninger vil have nogen effekt på deres skattebetaling, når man i lovforslaget ikke kan komme med noget skøn over det øgede skatteprovenu, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
8
Spm. om grunden til, at man er landet på præcis 7,5 mio. kr. som den indkomst, man fuldt ud kan modregne, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
9
Spm. , om begrænsningen i fremførelse af underskud specielt vil ramme forsknings- og udviklingsvirksomheder, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
10
Spm. om ministerens holdning til, at den solidariske hæftelse vil være problematisk i forhold til mindretalsaktionærer, jf. Novo A/S henvendelse af 7/5-12, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
11
Spm. , om de virksomheder, som ifølge forslaget skal betale mere, er identiske med de virksomheder, som tidligere har unddraget sig skat, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
12
Spm. , om forslaget om ringere muligheder for fremførelse af underskud er i overensstemmelse med de skattepolitiske grundprincipper om, at man får fradrag for afholdte udgifter, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
13
Spm. , om forslaget i særlig grad kan være hæmmende for investeringer i de brancher, hvor der i en årrække skal bruges store ressourcer på forskning og etablering, som eksempelvis i bio- og medicoindustrien, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
14
Spm. om, hvilke effekter på investeringer i Danmark den forringede mulighed for at fremføre underskud vil have, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
15
Spm. , om den forringede mulighed for at fremføre underskud vil gøre det mere eller mindre attraktivt for udenlandske såvel som danske virksomheder at investere og oprette virksomheder i Danmark, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
16
Spm. om ministerens holdning til, at Advokatsamfundet i sit høringssvar kalder kravet om revisorerklæringer for værende i modstrid med proportionalitetsprincippet, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
17
Spm. om ministerens holdning til, at Dansk Erhverv i sit høringssvar bemærker, at virksomheder oplever at blive straffet, fordi de danske myndigheder ikke i tilstrækkelig grad indgår dobbeltbeskatningsaftaler, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
18
Spm. om ministerens holdning til, at CEPOS i sit høringssvar finder, at forslaget om solidarisk hæftelse indebærer retssikkerhedsmæssige problemer, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
19
Spm. om ministerens holdning til, at SKAT, jf. høringssvaret fra CEPOS, ikke selv mener, at man går glip af skat fra multinationale selskaber, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
20
Spm. , om man med lovforslaget gør rammevilkårene for virksomheder i Danmark bedre, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
21
Spm. om, hvad de udenlandske erfaringer er med offentliggørelse af private virksomheders regnskaber, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
22
Spm. om, hvilke erfaringer der lægges til grund for antagelsen om, at åbne skattebøger vil føre til færre tilfælde af skatteunddragelse, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
23
Spm. om, hvad de lande, som Danmark normalt sammenligner sig med, i stedet har gjort for at imødegå de problemer, som begrænsningen i adgangen til underskudsfremførelse har til formål at løse, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
24
Spm. om kommentar til kronikken i Jyllands-Posten den 4. maj 2012: »Dårligere afskrivning bremser væksten«, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
25
Spm. om, hvorfor underskudsbegrænsningen først og fremmest skal være rettet mod større selskaber, jf. svar af 15. maj 2012 på spørgsmål 8, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
26
Spm. om at oplyse, om visse typer af investeringer, for eksempel i forskning og udvikling, typisk er mere samfundsgavnlige end andre typer, til skatteministeren, og ministerens svar herpå