Fremsat den 16. november 2011 af minister
for ligestilling og kirke (Manu Sareen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om valg til
menighedsråd
(Udvidelse af antallet af kandidater,
ændring af frist for indlevering af en særlig
stedfortræderliste og klagefrist for valgklage til
ministeren)
§ 1
I lov om valg til menighedsråd, jf.
lovbekendtgørelse nr. 80 af 2. februar 2009, foretages
følgende ændringer:
1. § 12, stk. 3, 3. pkt.,
affattes således:
»En kandidatliste kan indeholde dobbelt
så mange navne som det antal medlemmer, der skal
vælges.«
2. I
§ 16 ændres »2
dage efter« til: »en uge før«.
3. § 30, 2. pkt., affattes
således:
»Biskoppens afgørelse kan senest en
måned efter, at afgørelsen er meddelt klageren,
indbringes for ministeren for ligestilling og kirke af
valgbestyrelsen og klageren.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. marts 2012.
Stk. 2. Lovens
§ 1, nr. 3, om valgklager har virkning fra
menighedsrådsvalget i 2012.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
| | Almindelige
bemærkninger | | | Indholdsfortegnelse | | | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets
indhold | | 2.1. | Mulighed for at angive
et større antal kandidater på
kandidatlisten | | | 2.1.1. | Gældende
ret | | | 2.1.2. | Baggrund for
lovforslaget | | | 2.1.3. | Lovforslagets indhold
og formål | | 2.2. | Ændret frist for
indlevering af den særlige stedfortræderliste
(aftalevalg) | | | 2.2.1. | Gældende
ret | | | 2.2.2. | Baggrund for
lovforslaget | | | 2.2.3. | Lovforslagets indhold
og formål | | 2.3. | Frist for klage over
biskoppens afgørelse af valgklage | | | 2.3.1. | Gældende
ret | | | 2.3.2. | Baggrund for
lovforslaget | | | 2.3.3. | Lovforslagets indhold
og formål | 3. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for staten, regioner og
kommuner | 4. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet | 5. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 6. | Miljømæssige konsekvenser | 7. | Forholdet til
EU-retten | 8. | Hørte
myndigheder og organisationer m.v. | 9. | Sammenfattende
skema | | |
|
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er at
ajourføre lov om valg til menighedsråd ud fra de
erfaringer, som er indhøstet siden sidste
menighedsrådsvalg i 2008. Lovforslaget består af
få ændringer, der finjusterer valgprocessen.
Næste menighedsrådsvalg skal afholdes
den 13. november 2012.
Med lovforslaget får stillerne for den
enkelte liste mulighed for at opstille dobbelt så mange
kandidater som det antal medlemmer, der i alt skal vælges til
menighedsrådet. Herved gives der tillige mulighed for at
opstille flere potentielle stedfortrædere til
menighedsrådene til næste funktionsperiode.
Formålet med denne del af lovforslaget er således at
skabe bedre mulighed for, at der gennem hele funktionsperioden er
et tilstrækkeligt antal stedfortrædere. I
indeværende funktionsperiode er der p.t. 100
menighedsråd, som ikke har haft et tilstrækkeligt antal
stedfortrædere til at kunne være fuldtallige
menighedsråd.
Med forslaget om, at den særlige
stedfortræderliste, der kan indleveres ved aftalevalg, skal
være indleveret senest en uge før valgdagen, sikres
det, at aftalevalg er endeligt afsluttet på samme tidspunkt
som afstemningsvalg.
Endelig betyder lovforslaget, at der som noget nyt
indføres en frist for at påklage biskoppens
afgørelse af valgklager til ministeren for ligestilling og
kirke, således at valgklager behandles i tidsmæssig
forbindelse med selve valget.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Mulighed for at angive et
større antal kandidater på kandidatlisten
2.1.1. Gældende ret
Ved valg til menighedsråd indgives en eller
flere kandidatlister. Hver kandidatliste skal være
underskrevet af mindst 5 stillere, og man kan kun være
stiller for en liste.
Indleveres der to eller flere gyldige
kandidatlister, afholdes der afstemningsvalg mellem kandidaterne
på listerne. De kandidater, der ikke bliver valgte medlemmer
af et menighedsråd, bliver stedfortrædere.
Indleveres der én kandidatliste, aflyses
afstemningen, og der er således tale om et aftalevalg.
Ifølge den nugældende formulering af
§ 12, stk. 3, 3. pkt., må der maksimalt
være 6 flere navne på den enkelte kandidatliste end det
antal personer, der skal vælges til det
pågældende menighedsråd.
Den første permanente lov om
menighedsråd, som efterfulgte den tidsbegrænsede lov om
menighedsråd fra 1903, angav antallet af valgte
menighedsrådsmedlemmer til 4, ligesom det fremgik af loven,
at der for hvert valgt medlem af rådet skulle vælges en
suppleant. Der var ingen bestemmelser om kandidatlisternes
udformning.
Med lov nr. 280 af 30. juni 1922 om
menighedsråd (Rigsdagstidende 1921-22, fremsættelse sp.
4803, tillæg A det fremsatte lovforslag sp. 6049, 1.
behandling sp. 4954, valg af udvalg sp. 5259, tillæg B
betænkning sp. 1807, 2. behandling sp. 6857, betænkning
sp. 3593, 3. behandling sp. 7269, tillæg C det vedtaget
lovforslag (tekst) sp. 1679 og sp. 2173) blev der indført en
bestemmelse om antallet af kandidater på en kandidatliste.
Minimumsantallet for valgte menighedsrådsmedlemmer i
menighedsråd var 6 medlemmer, jf. lovens § 2,
stk. 1. I følge samme lovs § 2, stk. 2,
blev stedfortrædere valgt efter §§ 9 og 12,
stk. 3. Lovens § 9, stk. 2, 2. pkt., indeholdt
en maksimumsbestemmelse for antallet af navne på den enkelte
kandidatliste. Bestemmelsen var formuleret på følgende
måde: "En Liste kan indeholde Navne paa Kandidater i indtil
det Antal af Medlemmer, der skal vælges, og skal desuden
indeholde et tilsvarende Antal Navne paa Stedfortrædere, jfr.
§ 12". § 12 angav, at de på en liste
opførte stedfortrædere betragtedes som personlige
stedfortrædere for de valgte medlemmer i tilsvarende
rækkefølge.
2.1.2. Baggrund for
lovforslaget
Ved lov nr. 531 af 6. juni 2007 om ændring
af lov om menighedsråd, lov om valg til menighedsråd,
lov om folkekirkens økonomi og lov om udnævnelse af
biskopper og om stiftsbåndsløsning (L 160 - 2006/1)
blev antallet af valgte medlemmer ændret således, at
der i sogne med mindre end 1.000 folkekirkemedlemmer fremover alene
skal vælges 5 valgte medlemmer mod tidligere 6. Dette
betyder, at et menighedsråd fremover som minimum skal have 5
valgte menighedsrådsmedlemmer.
Bestemmelsen i § 12, stk. 3, 3.
pkt., i lov om valg til menighedsråd om, at kandidatlisten
kan indeholde indtil 6 ekstra kandidater blev ikke ajourført
ved lovændringen i 2007.
2.1.3. Lovforslagets indhold og
formål
Med lovforslagets § 1, nr. 1,
foreslås det, at den enkelte kandidatliste fremover kan
indeholde navne på dobbelt så mange kandidater, som der
i alt skal vælges til menighedsrådet. Det betyder, at
antallet af kandidater på en liste i et sogn, hvor der skal
vælges 5 valgte medlemmer, maksimalt kan være 10. I et
sogn med 15 valgte medlemmer vil der med ændringen maksimalt
kunne være 30 navne på én liste.
Rammen for hvor mange potentielle
stedfortrædere, der kan skrives på kandidatlisten,
bliver således proportional med menighedsrådets
størrelse.
Formålet med ændringen er at give
stillerne mulighed for at stille med mange kandidater til
menighedsrådet for derved at forbedre muligheden for at
få valgt et fuldtalligt menighedsråd ved det
ordinære valg og samtidig sikre et tilstrækkeligt antal
stedfortrædere i hele funktionsperioden. Forslaget
viderefører den tradition, der er nævnt ovenfor om, at
antallet af mulige stedfortrædere sættes i forhold til
menighedsrådets størrelse.
For de menighedsråd, som skal have 5 valgte
menighedsrådsmedlemmer, jf. minimumsantallet i lov om
menighedsråd § 2, stk. 1 og stk. 3, vil
forslaget betyde, at der kan anføres én kandidat
mindre end efter den nugældende bestemmelse.
For menighedsråd med 6 valgte
menighedsrådsmedlemmer vil der med den foreslåede
ordlyd være tale om en uændret retstilstand.
Det er således ved valg til
menighedsråd med 7 valgte menighedsrådsmedlemmer eller
derover, jf. § 2, stk. 3, i lov om
menighedsråd, at lovforslaget vil betyde, at der kan
opstilles et større antal kandidater.
Det bemærkes i den forbindelse, at
bestemmelsen får særlig betydning ved afstemningsvalg,
hvor der vil være flere kandidatlister, og hvor forslaget
betyder, at stillerne for den enkelte liste kan opstille dobbelt
så mange kandidater som det antal medlemmer, der i alt skal
vælges til menighedsrådet.
Ved aftalevalg er antallet af stedfortrædere
ikke begrænset af antallet af ekstra kandidater på
kandidatlisten. Dette skyldes, at stillerne har mulighed for at
indlevere en særlig stedfortræderliste, jf.
§ 16 i lov om valg til menighedsråd, som kan
indeholde præcis det antal stedfortrædere, som
stillerne finder nødvendigt.
2.2. Ændret frist for
indlevering af den særlige stedfortræderliste
(aftalevalg)
2.2.1. Gældende ret
Hvis der fire uger før valgdagen kun er
indleveret én gyldig kandidatliste, aflyses afstemningen,
jf. § 16 i lov om valg til menighedsråd.
Sådan en situation benævnes aftalevalg.
Stillerne har i forbindelse med indleveringen af
kandidatlisten taget stilling til, hvilke kandidater der skal
være medlemmer af rådet, og hvilke der skal være
stedfortrædere i tilfælde af aftalevalg.
Ved aftalevalg har stillerne imidlertid mulighed
for at indlevere en særlig stedfortræderliste, som kan
ændre, hvem der er stedfortrædere. Stillerne har med
den særlige stedfortræderliste endvidere mulighed for
at sikre et større antal stedfortrædere, ændre
rækkefølgen mellem de oprindelige
stedfortrædere, ligesom stedfortræderne kan være
personlige for et enkelt medlem eller for en gruppe af
medlemmer.
Den særlige stedfortræderliste skal
efter den nugældende bestemmelse være indleveret senest
2 dage efter valgdagen.
2.2.2. Baggrund for
lovforslaget
Menighedsrådet træder i funktion ved
kirkeårets start, som er den første søndag i
advent. Funktionsperioden starter derfor i slutningen af november
eller begyndelsen af december. Menighedsrådet skal i perioden
fra valgdagen og indtil funktionsperiodens start konstituere sig
med formand, enkeltmandsposter og udvalg.
Til det konstituerende møde skal
stedfortræderen indkaldes, hvis det valgte medlem har
forfald. Det er derfor ikke hensigtsmæssigt, at det
først efter valgdagen afklares, hvem der er
stedfortrædere i de mange menighedsråd, som
sammensættes ved aftalevalg.
2.2.3. Lovforslagets indhold og
formål
Med lovforslaget § 1, nr. 2,
ændres fristen for indlevering af den særlige
stedfortræderliste, således at denne liste skal
være afleveret til valgbestyrelsen senest én uge
før valgdagen.
Med forslaget sikres, at den særlige
stedfortræderliste både er indleveret og valideret til
valgdagen, således at der umiddelbart efter valgdagen
foreligger en fuldstændig afklaring af, hvem der bliver
medlemmer, og hvem der bliver stedfortrædere, uanset om
valget gennemføres som aftalevalg eller som
afstemningsvalg.
Da afstemningen aflyses 4 uger før
valgdagen, vil stillerne uanset den foreslåede ændring
stadig have den nødvendige tid til eventuelt at indlevere en
særlig stedfortræderliste efter aflysningen af
afstemningen.
2.3. Frist for klage over
biskoppens afgørelse af valgklage
2.3.1. Gældende ret
Det fremgår af den nugældende
§ 30 i lov om valg til menighedsråd, at klager over
valget skal indgives skriftligt til biskoppen senest ugedagen efter
valget. Biskoppens afgørelse kan både af
valgbestyrelsen og klageren indbringes for ministeren for
ligestilling og kirke.
Der er i den nugældende bestemmelse i
§ 30 ikke nogen frist for indbringelse af biskoppens
afgørelse for ministeren for ligestilling og kirke.
2.3.2. Baggrund for
lovforslaget
Der er ikke i den nugældende bestemmelse
fastsat en frist for klager over biskoppens afgørelse til
ministeren for ligestilling og kirke. I praksis har dette
medført, at i hvert fald en afgørelse, som var op til
4 år gammel, er blevet påklaget til ministeren, som har
realitetsbehandlet klagen.
Det følger af den forvaltningsretlige
litteratur, at der ikke gælder en bestemt klagefrist,
medmindre klagefristen er fastsat i lov eller anordning. Det
antages dog, at rekursorganet kan afvise en klage, hvis der er
gået en efter forholdene urimelig lang periode.
Afgørende for bedømmelsen af rimeligheden er
især mulighederne for at få sagen ordentlig belyst og
hensynet til berettiget forventning hos dem, der har indrettet sig
efter den påklagede forvaltningsakt (Forvaltningsret,
Prøvelse - Bent Christensen, 2. udgave 1994, kap. VIII. ,
afsnit 3.1.2.1. ).
Klager i medfør af lov om valg til
menighedsråd § 30 er i praksis af varierende
karakter. Karakteren af disse klager kan spænde over alt fra
eksempelvis klager over nedtagelse af valgplakater,
optællingen af stemmer, procedurefejl ved kandidatlistens
indlevering eller modtagelse m.v.
Det kan anføres, at klageren kan have en
interesse i en principiel afgørelse til trods for, at
muligheden for at få effektueret afgørelsen til
klagerens fordel ikke i alle tilfælde er til stede, fordi
menighedsrådets funktionsperiode nærmere sig sin
afslutning, når klagen er endelig afgjort. Det bemærkes
i den forbindelse, at en begrænsning af klageadgangen gennem
en fristbestemmelse ikke medfører, at klager, der fremkommer
på et senere tidspunkt, ikke vil blive omfattet af
ministeriets almindelige tilsynsforpligtelse. Dette betyder, at
ministeriet stadigvæk vil skulle påse, om der er
truffet en lovlig afgørelse.
Heroverfor står imidlertid, at en sent
indkommet klage over biskoppens afgørelse kan medføre
en relativ krævende sagsbehandling, fordi sagens oplysning
vanskeliggøres jo længere tid, der går fra den
oprindelige afgørelse til klagesagsbehandlingen. Der kan
endvidere være et indretningssynspunkt for en evt.
begunstiget i forhold til den trufne afgørelse, som bliver
større jo længere tid, der går.
2.3.3. Lovforslagets indhold og
formål
Med lovforslagets § 1, nr. 3,
foreslås, at bestemmelsen i § 30, 2. pkt., i lov om
valg til menighedsråd ændres sådan, at klager
over biskoppens afgørelse af valgklager skal indbringes for
ministeren senest en måned efter, at afgørelsen er
meddelt klageren.
Med den foreslåede ændring sikres, at
der i højere grad kan ske en endelig afklaring af valget og
eventuelle klager over valget i tidsmæssig forlængelse
af valget.
Reglerne om valg til menighedsråd afspejler
i vidt omfang de regler, der gælder for kommunale valg. I
lovbekendtgørelse nr. 105 af 8. februar 2011 om kommunale og
regionale valg fremgår det af § 94, at
afgørelser efter § 93, stk. 1, (klager over
kommunalvalget) kan indbringes for indenrigs- og sundhedsministeren
af enhver vælger i kommunen henholdsvis regionen senest 14
dage efter, at afgørelsen er meddelt klageren.
Med lovforslagets § 1, nr. 3,
foreslås, at fristen for at indbringe biskoppens
afgørelse for ministeren for ligestilling og kirke
fastsættes til en måned efter, at afgørelsen er
meddelt klageren. Dermed sikres klageren og valgbestyrelsen den
fornødne tid til at overveje, om de vil indbringe biskoppens
afgørelse for ministeren for ligestilling og kirke.
Klagefristen beregnes fra det tidspunkt, hvor
afgørelsen er meddelt klageren. Valgbestyrelsen vil som part
i sagen modtage en kopi af biskoppens afgørelse af
valgklagen, hvilket betyder, at valgbestyrelsen også er
bekendt med afgørelsen, og med hvornår fristen
begynder at løbe.
Den nye klagefrist i § 30, 2. pkt., i
lov om valg til menighedsråd vil ikke medføre en
afskæring, men derimod blot en begrænsning af
klageadgangen til ministeren for ligestilling og kirke. Det
bemærkes endvidere, at en sag, inden den påklages til
ministeren for ligestilling og kirke, er behandlet af to instanser;
nemlig valgbestyrelsen samt biskoppen.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for staten, regioner og kommuner
Lovforslaget har ikke økonomiske og
administrative konsekvenser for regioner og kommuner. Den nye
klagefrist for at indbringe biskoppens afgørelse af
valgklager for ministeren for ligestilling og kirke kan betyde en
mindre administrativ lettelse for staten. Lettelsen vil dog
være minimal på grund af få valgklager.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ikke økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser
for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser
for borgerne.
6. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter.
8. Hørte myndigheder og
organisationer m.v.
Lovforslaget har været sendt i høring
hos følgende myndigheder og organisationer:
Samtlige biskopper, Landsforeningen af
Menighedsråd, Den danske Præsteforening, Danmarks
Provsteforening, Danmarks Kordegneforening, Kommunernes
Landsforening og KMD.
| | | 9. Sammenfattende skema | | Vurdering af
konsekvenser af lovforslag | | | | | Positive konsekvenser/ mindre
udgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | En minimal administrativ lettelse for
staten. Ingen administrative konsekvenser for kommuner og
regioner | Ingen | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Med den ændrede formulering af § 12,
stk. 3, 3. pkt., forhøjes det maksimale antal
kandidater på den enkelte kandidatliste til dobbelt så
mange som det antal medlemmer, der i alt skal vælges til
menighedsrådet. I den nugældende bestemmelse er det
maksimale antal fastsat til 6 kandidater mere end det antal
medlemmer, der skal vælges.
Formålet er at forbedre stillernes mulighed for at stille
med mange kandidater til menighedsrådet for derved at sikre
valg af et fuldtalligt menighedsråd ved det ordinære
valg samtidig med, at der også vil være et
tilstrækkeligt antal stedfortrædere til at bevare et
fuldtalligt menighedsråd i hele funktionsperioden.
Det bemærkes særligt, at der ved aftalevalg kan
indgives en særlig stedfortræderliste, jf.
§ 16 i lov om valg til menighedsråd, hvor der ikke
er en begrænsning på antallet af
stedfortrædere.
Ved afstemningsvalg er der indleveret to eller flere
kandidatlister. Med den ændrede formulering af
§ 12, stk. 3, 3. pkt., får stillerne bag hver
kandidatliste mulighed for at opstille dobbelt så mange
kandidater som det antal medlemmer, der i alt skal
vælges.
Ændringen betyder også, at der i stedet for ordet
"personer" bruges ordet "medlemmer". Denne ændring betyder,
at der bruges samme terminologi i menighedsrådsvalglovens
§ 12, stk. 3, 2. pkt. og 3. pkt. Denne del af
ændringen er således alene af redaktionel karakter.
Til nr. 2
Når der er aftalevalg til et menighedsråd, har
stillerne mulighed for at indlevere en særlig
stedfortræderliste. Den særlige
stedfortræderliste kan udarbejdes og indleveres fra kl. 19
fire uger før valgdagen. Listen skal efter den
nugældende bestemmelse i § 16 i lov om valg til
menighedsråd være indleveret senest 2 dage efter
valgdagen.
Den forslåede ændring af § 16 i lov om
valg til menighedsråd betyder, at den særlige
stedfortræderliste senest skal indleveres til valgbestyrelsen
en uge før valgdagen. Stillerne vil fortsat have den
fornødne tid til at udarbejde stedfortræderlisten,
idet de fremover vil have 3 uger til indlevering af den
særlige stedfortræderliste mod i dag 4 uger og 2
dage.
Den ændrede frist betyder, at det fremover bliver muligt
for valgbestyrelsen at modtage den særlige
stedfortræderliste og have tid til at validere denne til
valgdagen.
Ved at fremrykke indleveringsfristen for den særlige
stedfortræderliste vil det endelige valgresultat for
aftalevalg i lighed med afstemningsvalg foreligge umiddelbart efter
valgdagen. Det vil dermed straks efter valgdagen være
afklaret, hvem der er blevet valgt til menighedsrådet, og
hvem der er stedfortrædere til menighedsrådet,
både for aftalevalg og afstemningsvalg.
Afklaring af, hvem der er stedfortrædere, er
væsentlig før det konstituerende møde, som skal
finde sted inden første søndag i advent, jf.
§ 6 i lov om menighedsråd, jf. § 1,
stk. 1, i lov om valg til menighedsråd. Der er pligt til
at indkalde en stedfortræder, hvis et medlem har forfald til
det konstituerende møde, jf. § 13, stk. 4,
nr. 1, i lov om menighedsråd. Det vil derfor være af
afgørende betydning at have kendskab til, hvem der er
stedfortrædere, og tillige have valideret, at de opfylder
valgbarhedsbetingelserne, inden afholdelse af det konstituerende
møde.
Til nr. 3
Med bestemmelsen foreslås, at der indføres en frist
for at indbringe klage over biskoppens afgørelse af
valgklager for ministeren for ligestilling og kirke. Det
foreslås, at klagefristen bliver en måned fra
afgørelsen er meddelt klageren.
Med den foreslåede klagefrist sikres en endelig afklaring
af valget og herunder eventuelle klager over valget i
tidsmæssig forlængelse af selve valgdagen.
Efter nugældende regler findes der ikke en frist i loven,
og der kan i princippet foretages klagebehandling over et valg til
menighedsråd, som ligger flere år tilbage.
Ud fra et indretningsmæssigt synspunkt er det ikke
hensigtsmæssigt for de borgere, som er blevet valgt ind i et
menighedsråd, og som har indrettet sig efter valgets resultat
og biskoppens afgørelse, hvis ministeren for ligestilling og
kirkes afgørelse af valgklagen resulterer i et omvalg meget
lang tid efter det ordinære menighedsrådsvalg.
Med en måneds klagefrist sikres klageren og
valgbestyrelsen den fornødne tid til at overveje, om de vil
indbringe biskoppens afgørelse for ministeren for
ligestilling og kirke.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. marts
2012. Herved sikres det, at reglerne om valg til menighedsråd
træder i kraft i god tid før valgdagen den 13.
november 2012.
Samtidig indsættes en overgangsbestemmelse således,
at den nye klagefrist i lov om valg til menighedsråd
§ 30, 2. pkt., jf. lovforslagets § 1, nr. 3,
først har virkning fra menighedsrådsvalget 2012.
Til § 3
Bestemmelsen fastsætter lovens territoriale
gyldighedsområde. Bestemmelsen betyder, at loven ikke
gælder for Færøerne og Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget
sammenholdt med gældende lov
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om valg til menighedsråd, jf.
lovbekendtgørelse nr. 80 af 2. februar 2009, foretages
følgende ændringer: | | | | § 12. --- | | 1. § 12, stk. 3, 3. pkt.,
affattes således: | Stk. 3.
Kandidatlisterne skal indeholde oplysning om kandidaternes navn,
bopæl og personnummer. En kandidatliste kan indeholder
færre navne den det antal medlemmer, der skal vælges.
Antallet af navne på en liste må ikke overstige det
antal personer, der skal vælges, med mere end 6. Intet navn
må opføres på en kandidatliste uden vedkommendes
samtykke, der skal foreligge skriftligt for valgbestyrelsen. Ingen
kan opstilles på mere end én liste. Valgbestyrelsen
kan ikke slette nogen af listen, fordi vedkommende er
straffet. | | »En kandidatliste kan indeholde dobbelt
så mange navne som det antal medlemmer, der skal
vælges.« | | | | § 16. Foreligger der kl. 19 fire uger
før valgdagen kun 1 gyldig kandidatliste, aflyser
valgbestyrelsen afstemningen, og der gives stillerne adgang til
senest 2 dage efter valgdagen at indlevere en særlig liste
over de personer, der ønskes som stedfortrædere. I
dette tilfælde kan stedfortræderne anføres som
personlige. | | 2. I § 16 ændres »2 dage
efter» til: »en uge før«. | | | | § 30. Klager over valget skal
indgives skriftligt til biskoppen senest ugedagen efter valget.
Biskoppens afgørelse kan både af valgbestyrelsen og
klageren indbringes for kirkeministeren. | | 3. § 30, 2. pkt., affattes
således: »Biskoppens afgørelse kan senest en
måned efter, at afgørelsen er meddelt klageren,
indbringes for ministeren for ligestilling og kirke af
valgbestyrelsen og klageren.« | | | | | | § 2 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. marts 2012. | | | Stk. 2. Lovens
§ 1, nr. 3, om valgklager har virkning fra
menighedsrådsvalget i 2012. | | | | | | § 3 | | | | | | Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland. |
|